14. Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
14. Prækvalifikation for boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2016-67060 Dok.nr.: 330-2016-540357 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til hvilken anbefaling, der skal
gives til byrådets beslutning om prækvalifikation for en kommende boligsocial
helhedsplan, herunder den kommunale andel af finansieringen samt fokusområder
for indsatsen.
Baggrund
De 4 igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis
Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør løber frem
til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring
af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021. Processen er
startet med udarbejdelsen af en prækvalifikation (bilag 1), som forløber for en
egentlig ansøgning til Landsbyggefonden.
Prækvalifikationen omfatter de 4 almene boligområder
Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, og der er
således tale om én samlet plan for 4 boligområder. Boligområderne er indbyrdes
forskellige, men er dog alle også karakteriseret ved en række ens udfordringer:
1. Et image der
påvirker udlejningssituationen negativt
2. En skæv
beboersammensætning
3. Generelt
opfattes områderne som værende fysisk og mentalt afgrænsede fra den
omkringliggende by
Involvering af aktører og interessenter:
Slagelse Kommune og boligorganisationerne har været
tovholder på processen og udarbejdelsen. I forbindelse med processen har
forskellige aktører og interessenter været involveret bl.a. politi, kommunale
centerchefer, afdelingsbestyrelser, uddannelsesinstitutioner mm. Bilag 2
oplister hele processen samt alle involverede.
Visionen for ansøgningsområdet og en kommende boligsocial
helhedsplan er:
”Attraktive og
bæredygtige by- og boligområder, der er naturligt integreret i den øvrige by”
Visionen indebærer, at der ikke er nogen af boligområderne,
der figurerer på regeringens SUB-liste efter 2025. Visionen omfatter:
1. Et markant
uddannelses og beskæftigelsesmæssigt løft, hvor både uddannelse og
selvforsørgelse gøres til gældende norm.
2. Et stærkt
civilsamfund, der udnytter ressourcerne i og udenfor boligområderne til at
skabe sammenhæng, tryghed og trivsel.
3. Lokalt ejerskab
til områder og aktiviteter, der har en klar rollefordeling mellem beboernes,
kommunens og boligorganisationernes ansvar.
4. Positive
narrativer og stærke mødesteder, der medvirker aktivt til at åbne områderne op
og skabe en fortælling om områder, man som by og borger gerne vil associeres
med.
5. Robuste
ventelister.
Der arbejdes ud fra et ønske om, at 80 % af de kommende
indsatser tager udgangspunkt i at kvalificere, styrke og understøtte allerede
eksisterende opgaver og løsningsmetodikker i tilknytning til de permanente
driftsorganisationer – primært i kommunalt regi. De resterende 20 % skal
målrettes indsatser af mere projektorienteret karakter og af kortere varighed
med det sigte at bane vejen for løsningen af kerneopgaverne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 56
mio. kr. (bilag 3), hvor Landsbyggefonden ansøges om 40 mio. kr. og den lokale
medfinansiering vil være 16 mio. kr. Midlerne forventes fordelt på følgende
indsatsområder:
1. Tværgående administrationsudgifter
(13.679.000 kr.)
2. Tryghed og trivsel (10.863.000 kr.)
3. Kriminalpræventiv indsats (8.077.000
kr.)
4. Uddannelse og beskæftigelse (16.657.000
kr.)
5. Forebyggelse og forældreansvar
(6.568.000 kr.)
6. Lokal evaluering (156.000 kr.)
Den lokale medfinansiering udgør
samlet set 16 mio. kr. og parterne er:
· Slagelse Kommune med 8.000.000 kr.
(primært medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 4.800.000 kr.
(lokaler og medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 3.200.000 kr.
(kontant).
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale
og boligmæssige arbejdsområde og indsatsmæssigt vil en overvejende del af
indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i
basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og
boligorganisationer et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der varetager udarbejdelse
af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation, monitorering og gennemførelse.
Kompetencecentret ledes af en bestyrelse, der består af 6 medlemmer:
· 5 repræsentanter fra boligorganisationerne (hver
boligorganisation udpeger ét medlem af direktion eller administrativ ledelse)
· 1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandsskab bestående af 2
bestyrelsesmedlemmer:
· En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
· En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der etableres
to projektteams i Kompetencecentret:
· Medarbejdere indenfor administration/økonomi, kommunikation,
dokumentation, fundraising etc.
· Tværgående medarbejdere, der varetager udførelse, koordination,
udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der ansættes 4
projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for et indsatsområde
kombineret med ansvaret for koordination og samarbejde i et boligområde.
Retligt
grundlag
Almenboligloven, lbk nr. 884 af 100811, kan anvendes som
generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale problemer. De
enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet kan indebære
krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan
beslutte at godkende prækvalifikationen. Det vil betyde at
boligorganisationerne og Slagelse Kommune arbejder videre på en fælles
ansøgning til Landsbyggefonden.
2. Byrådet kan
beslutte ikke at godkende prækvalifikationen for en ny boligsocial helhedsplan
for de udsatte boligområder med henblik på ikke at indgå i et boligsocialt
samarbejde med boligorganisationerne.
3. Byrådet kan
beslutte, at sagen oplyses bedre. Dette vil medvirke til en forsinkelse af
processen for fremsendelse af en ansøgning til Landsbyggefonden.
Vurdering
Uddannelsesdirektøren anbefaler, at prækvalifikationen
godkendes. Dette med udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025,
som angiver som mål, at kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten.
Den boligsociale indsats i områderne er supplerende til den fysiske udvikling
af områderne og tager fat i at understøtte en udvikling blandt områdernes
beboere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med prækvalifikationen er der udarbejdet et
budget, der forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 40 mio. kr. for
årene 2017-2021.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme
periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 8 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beskæftigelse- og Integrationsudvalget har kompetencen på det
boligsociale område, men den boligsociale indsats indeholder en række områder,
som hører under Uddannelsesudvalget, og hvis område derfor også berøres.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller
1. at Prækvalifikationen for en boligsocial indsats 2017-2021
godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 4. oktober 2016:
Fraværende:
Sagen udsat til ekstraordinært møde i udvalget den 13.
oktober 2016.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 13. oktober 2016:
Fraværende:
Godkendt, idet udvalget indstiller til Økonomiudvalget og
Byrådet, at forslaget tilføjes:
at der under kommunale indsatser suppleres med
* udvikling af forældresamarbejde og
* indsatser mod salg og brug af stoffer m.v.
Udvalget indstiller tillige til Økonomiudvalget og Byrådet,
at forslaget s. 4 øverst suppleres med:
" Det forudsættes, at der anvendes såvel motiverende
som sanktionerende muligheder. Der lægges vægt på at anvende lovgivningens muligheder."
For stemte V, O og A . Imod stemte Ø.
Thomas Clausen (Ø) fandt, at dette ændringsforslag strider
mod intentionerne i den boligsociale indsats.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 24. oktober 2016:
Fraværende:
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget ønsker at det undersøges, hvor mange penge
Slagelse Kommune har brugt på tidligere boligsociale helhedsplaner.
Troels Christensen (I) har følgende bemærkning:
"Liberal Alliance (LA) ønsker, at det gøres til en forudsætning for
helhedsplanen, at alle unge kontanthjælpsmodtagere (under 30 år) i
boligområderne forpligtes til kommunalt servicearbejde den første dag de får
kontanthjælp. (Eks.vis rengøring af fortove, strande samt praktisk arbejde for
institutionerne.)
Tillige ønsker LA, at der iværksættes forsøg med krav om
beskæftigelse, såfremt man bebor i visse af boligblokkene, jf. Lejernes
Landsorganisations (LLO's) forsøg i København. Formålet er, at området herved
(reelt) skal kunne leve op til til en nødvendig
"selvforsørgelseskultur," - modsat den ofte ødelæggende offentlige
forsørgerkultur, som eksisterer i områderne."