24. Forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende kommuneplantillæg 48 (B)
24. Forslag til lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med tilhørende
kommuneplantillæg 48 (B)
Sagsnr.: 330-2016-47565 Dok.nr.: 330-2017-157300 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om forslag til lokalplan
1172, Campus Vest, Slagelse, samt forslag til kommuneplantillæg nr. 48 til
Kommuneplan 2013 og miljøvscreening skal vedtages og fremlægges i 8 ugers
offentlig høring.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 8.
august 2016 at igangsætte lokalplanlægningen for den vestlige del af det
fremtidige campusområde ved Slagelse Station.
Campusområdet udgør et samlet areal på ca. 3 ha mellem
jernbaneterrænet og Sdr. Stationsvej. Forslag til lokalplan 1172 omhandler den
vestlige del af området fra og med den eksisterende bygning Perron 1.
Lokalplanens formål er at muliggøre realisering af et campusområde med
funktioner, der understøtter et levende studie- og bymiljø, og som indgår i et
godt samspil med den omkringliggende by. Lokalplanen fastlægger principperne
for placering, omfang og udseende af bebyggelse samt for placering af vej og
stiforløb, parkeringsarealer, en ny gangbro over jernbanen og offentlige byrum.
Lokalplanen skal desuden sikre, at bebyggelse placeres og udformes, så der
skabes en visuel og støjmæssig afgrænsning mod jernbaneterrænet.
Lokalplanen giver mulighed for opførelse af flere
nybyggerier og nye anlæg:
· En ny idrætshal på ca. 2.000 m² med tilhørende udendørs
sportsarealer i den vestlige del af området. Hvis området ikke skal anvendes
til idrætsformål, gives der mulighed for at bygge op til 5000 m² til undervisnings-
eller institutionsformål eller op til 3000 m² til ungdomsboliger.
· Nye bygninger til undervisning centralt i området. Der kan bygges
op til 18000 m² i op til 6 etager (22 m).
· En ny gangbro over jernbanen.
· Der lægges op til, at Sdr. Stationsvej omdannes til et
”campusstrøg”, som bl.a. skal rumme den primære gang- og cykelsti i campusområdet.
Stiforløbet planlægges at kunne forbindes til Fodsporet hen over Kalundborgvej.
· Anvendelse, omfang og udseende af Perron 1-bygningen ændres ikke.
De enkelte projekter er på nuværende tidspunkt i forskellige
udviklingsfaser. For den nye idrætshal er der i 2016 i regi af Lokale- og
Anlægsfondens tiltag ”Nye tider – Nye haller” gennemført en
arkitektkonkurrence. Vinderforslaget viderebearbejdes frem til vinteren 2017,
hvorefter det forventes, at der tages beslutning om realisering.
For den centrale del af området planlægger UCSJ et udbud af
deres byggeprojekt i sommeren 2017. Udbuddet forventes at omfatte i alt 12000
m², hvoraf der skal opføres ca. 9000 m² i en 1. etape på arealet nærmest
jernbanen og senere en 2. etape med ca. 3000 m². Der planlægges indflytning i
ny bygning i 2020.
En ny gangbro forventes at kunne opføres i forbindelse med
Banedanmarks udskiftning og omlægninger af jernbanespor i 2019. Et projekt for
gangbroen er under udarbejdelse.
Lokalplanforslagets formål og indhold kræver, at der
udarbejdes et kommuneplantillæg til Kommuneplan 2013. Kommuneplantillæg 48
ændrer anvendelsen af to rammeområder syd for jernbanen fra centerområde og
område til blandet bolig og erhverv til område til offentlige formål og område
til blandede byformål. Nord for jernbanen ændres et rammeområde fra
centerområde til område til parkering. Der har i forbindelse med udarbejdelsen
af kommuneplantillægget været afholdt en lovpligtig foroffentlighedsfase for
kommuneplantillægget i perioden fra den 30. december 2016 til den 13. januar
2017. Kommunen modtog ingen høringssvar.
Der er gennemført en
miljøvurderingsscreening af lokalplan 1172, Campus Vest, Slagelse, med
tilhørende kommuneplantillæg 48. Det vurderes, at de planlagte anvendelser og
aktiviteter ikke vil medføre en væsentlig indvirkning på miljøet, og at der
derfor ikke skal gennemføres en egentlig miljøvurdering af planforslaget.
Afgørelsen begrundes med, at der er tale om et område i eksisterende by, der i
forvejen rummer stor aktivitet på grund af beliggenheden ved jernbanen og
stationen.
Retligt
grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23 c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage forslag til lokalplan 1172,
Campus Vest, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48 og
miljøvurderingsscreening og dermed sende det i 8
ugers offentlig høring. Offentlig høring opfylder Planlovens formål om at skabe
debat omkring planforslaget, og er en forudsætning for at kunne vedtage planen
endeligt.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage planforslaget. I dette
tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt
plangrundlag for udvikling af den vestlige del af campusområdet, herunder
opførelse af ny bebyggelse til offentlige formål.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af
planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers
offentlig høring.
Vurdering
Planafdelingen anbefaler, at forslag til lokalplan 1172,
Campus Vest, Slagelse, med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48 til Kommuneplan
2013 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
Intentionerne i lokalplanforslaget bygger videre på de
planer og projekter, som er udarbejdet i de seneste års projektudvikling for
Campus Slagelse, bl.a. Byrumsanalyse og masterplan (2014) samt ”Grønt
gennembrud” – vinderforslaget fra arkitektkonkurrencen om forbindelsen mellem
bymidte og campusområde (2016). Der er især lagt vægt på følgende principper
for områdets udvikling:
· Etablering af et samlende ”campusstrøg” med bl.a. byrum og
miljøer til læring og ophold samt en gennemgående forbindelse for fodgængere og
cyklister.
· Gode koblinger mellem byrum og indendørs funktioner, bl.a. med en
høj grad af åbenhed og aktivitet i stueetager mod byrum.
· Integrering af campusområdet i bymidten bl.a. ved at give
mulighed for en bebyggelsesmæssig fortætning, nye eller forbedrede
trafikforbindelser og nye byrum.
Administrationen gør desuden opmærksom på følgende punkter:
· Lokalplanforslaget er udarbejdet med forholdsvist åbne
bestemmelser for nybyggeri. Der er derfor flere forhold, som først lægges
endeligt fast i forbindelse med de konkrete byggeprojekter – f.eks. placering
af vej- og parkeringsarealer samt placering og omfang af byrum i tilknytning
til Campusstrøget. Dette åbner for en større idérigdom og løsninger, der er
godt tilpassede til de konkrete behov, men forudsætter også, at der er tæt
dialog mellem Slagelse Kommune og grundejerne/bygherrerne i området, så der
sikres sammenhæng i campusområdet som helhed.
· I området omkring stationen er der i dag et stort pres på de
eksisterende parkeringspladser fra områdets brugere, pendlere, naboer til
området og borgere med ærinde i bymidten. Lokalplanforslaget sikrer, at der
etableres parkering for områdets brugere, men der vil fortsat være behov for at
finde yderligere løsninger i nærområdet. Det forventes, at al pendlerparkering
flyttes til arealer nord for jernbaneterrænet.
Lokalplanforslaget
fastlægger en p-norm for bilparkering på 1 p-plads pr. 100 m² etageareal ved
opførelse af bygninger til undervisnings- og institutionsformål. Etablering af
p-pladser skal ske indenfor egen matrikel. P-normen er baseret på anbefalinger
fra analysen ”Trafik og parkering ved Slagelse Campus og Station”, udarbejdet
af COWI for Slagelse Kommune i 2014, og afviger fra retningslinjerne i
Kommuneplan 2013, der angiver en p-norm for voksenskoler på 1 p-plads pr. 25 m²
etageareal. Den reducerede p-norm er baseret på erfaringstal fra
sammenlignelige campusområder i Danmark og begrundes yderligere med
beliggenheden tæt ved station og busterminal.
Ved
opførelse af en idrætshal i den vestlige del af området fastlægger lokalplanen,
at der ikke skal etableres p-pladser (udover få handicappladser), men at
friarealerne skal indrettes til udendørs sportsbaner mm. Begrundelsen for ikke
at stille krav om p-pladser er, at hallen i dagtimerne vil blive benyttet af
institutioner. I eftermiddags- og aftentimerne forudsættes dobbeltudnyttelse af
p-pladserne ved UCSJs, som primært vil blive benyttet i dagtimerne før kl. 15.
Lokalplanforslaget
lægger desuden op til, at eksisterende parkering ved Perron 1-bygningen kan
reduceres med 50% i forbindelse med en evt. renovering og omdannelse af
forpladsen til et byrum med bedre mulighed for ophold. Realisering af denne
mulighed forudsætter, at der anlægges erstatningsparkering i nærområdet.
· Øst-vest gennem lokalplanområdet ligger en af SK Forsynings
hovedledninger for spildevand. I lokalplanforslaget oplyses det, at der ikke må
bygges direkte oven på ledningen af hensyn til SK Forsynings muligheder for
vedligeholdelse og reparationer, og der skal ligeledes tages hensyn til
ledningen ved fundering mm. Arealerne ovenpå ledningen må gerne befæstes.
Det
er muligt at flytte ledningen, hvis det ønskes for at forbedre
byggemulighederne. Afhængigt af ny placering kan en flytning af ledningen
medføre kommunale udgifter og evt. en væsentlig forsinkelse af byggeprojekterne
i området.
Det anbefales, at der afholdes et borgermøde ca. midtvejs i
høringsperioden. Borgermødet kan eventuelt afvikles som en del af et bredere
informationsarrangement om udviklingen af Campus Slagelse.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Nedrivning af godsbanebygningen er godkendt på møde i
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget den 2. februar 2015. Anlægsbevilling til
nedrivning på 1,5 mio. kr. er godkendt af Byrådet på møde den 30. november
2015. Det forudsættes, at byggematerialer genbruges i videst muligt omfang.
De kommunale udgifter i forbindelse med opførelse af
idrætshal og anlæg af tilhørende udearealer er endnu ikke afklaret.
Til opførelse af gangbro over jernbanen forventes der samlede
udgifter på op til 35 mio. kr. Der forventes medfinansiering fra DSB. Det
endelige omfang af udgifterne og fordelingen mellem Slagelse Kommune og DSB
afhænger af den konkrete udformning af gangbroen.
Kommunale udgifter til anlæg og indretning af vejarealer og
byrum vil afhænge af den konkrete udformning og arealfordelingen mellem
kommunen og de øvrige grundejere i området.
En eventuel omlægning af spildevandsledning vil ifølge SK
Forsyning koste mellem 7 mio. kr. og 20 mio. kr. ekskl. moms og uforudsete
omkostninger og forudsat, at der ikke skal bortkøres forurenet jord fra
området. De kommunale udgifter vil afhænge af den konkrete placering og af en
eventuel deling med andre grundejere i området, f.eks. UCSJ.
Konsekvenser
for andre udvalg
§ 17, stk. 4 – Helhedsplanudvalget (Campus) orienteres om
fremlæggelsen af lokalplanforslaget på møde den 2. marts 2017.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at forslag til lokalplan 1172 med tilhørende Kommuneplantillæg nr. 48
vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.
at afgørelsen om ikke at miljøvurdere lokalplanforslaget vedtages,
3.
at der afholdes borgermøde enten den 2., 3. eller 4. maj 2017 i tidsrummet
mellem kl. 17.00 og 19.00,
4.
at sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 6. marts 2017:
Fraværende:
Villum Christensen (I)
Anbefales.
Administrationen havde følgende rettelse til pkt. 7.8 (anden
pind): For byningsfelt B ændres bygningshøjden fra 10,5 m til 15 m.
Der afholdes borgermøde d. 3. maj 2017.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. marts 2017:
Fraværende:
Niels O. Pedersen (A)
Anbefales til byrådets godkendelse.