5. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Samlet opfølgning (B)
5. Budgetopfølgning 3 for 2019 - Samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2019-4271 Dok.nr.: 330-2019-322850 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i august behandlet Budgetopfølgning 3 for
2019 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2019. Økonomiudvalg og
Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen og træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Generelle udviklingsdata vedr. kommunen, og styringsdokument
budgetaftale 2019-2022 forelægges til orientering.
Baggrund
Fagudvalgene har gennemgået budget 2019 på baggrund af
forbruget frem til ultimo juni samt forventninger for resten af året. I bilag
1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på den overordnede
rapportering.
Der er generelt god balance i økonomistyringen af det
samlede udgiftsbudget på 5,2 mia. kr. Dog er der på enkelte områder forventede
merforbrug, der påkalder sig ekstra opmærksomhed med henblik på at skabe
balance. Det gælder bl.a. de specialiserede indsatser for såvel børn- og unge
som for voksne.
Der er ligeledes sat ekstra fokus på at sikre gennemførsel
og styring af anlæg.
De overordnede beløb i budgetopfølgningen er vist
nedenstående. Opfølgningen er baseret på korrigeret budget pr. 30. juni 2019.
Samlede indtægter,
udgifter og anlæg (mio. kr.) | Oprindeligt budget | Korrigeret budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Indtægter | -5.224,0 | -5.224,0 | -5.206,2 | 17,8 |
Renter m.v. | 2,1 | 2,1 | 0,5 | -1,6 |
Driftsudgifter | 5.091,2 | 5.172,9 | 5.180,8 | 7,9 |
Heraf: serviceudgifter | 3.477,3 | 3.560,1 | 3.564,5 | 4,4 |
Øvrige driftsudgifter | 1.613,8 | 1.612,8 | 1.616,3 | 3,5 |
Anlæg | 212,6 | 185,4 | 153,0 | -32,4 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | -1,1 | -1,1 | -4,1 | -3,0 |
Resultat i alt | 80,8 | 135,3 | 124,0 | -11,3 |
*
I afvigelseskolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
Det fremgår af tabellen, at der samlet
er en resultatforbedring i forhold til det korrigerede budget på 11,3 mio.
kr. Det er primært mindreudgifter på anlæg, som er hovedårsagen til
resultatforbedringen. Det brugerfinansierede område viser et forventet
mindreforbrug på ca. 3 mio. kr.
Indtægter
De samlede indtægter incl.
renter forventes at være 16,2 mio. kr. lavere end budgetteret, Det skyldes
væsentligst en forventet efterregulering af tilskud og udligning på baggrund af
lavere udgifter i 2018 for kommunerne til den aktivitetsbestemte
medfinansiering af sygehusvæsenet. Mindreindtægten på Tilskud og Udligning kan
delvis finansieres af den driftspulje på 15,4 mio. kr., der er afsat vedr.
aktivitetsbestemt medfinansiering
Drift
Der forventes et merforbrug på
drift på netto 7,9 mio. kr. Hertil skal tillægges 15,4 mio. kr. af den afsatte
pulje vedr. aktivitetsbestemt medfinansiering, som skal anvendes til
efterreguleringen for 2018.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede merforbrug for bl.a.:
·
Myndighedsområdet Handicap og Psykiatri (ca. 23 mio. kr.)
·
Myndighedsområdet Specialundervisning (ca. 3,9 mio. kr.)
·
Myndighedsområdet Børn og Unge (ca. 21,7 mio. kr.)
·
Beskæftigelsesområdet (ca. 6,9 mio. kr.)
De nævnte områder er
fortsat fokusområder med en tæt opfølgning på forbrug og muligheder for at
skabe balance. I forhold til budgetopfølgning 2 er der på områderne en stigning
i forventet merforbrug på 17 mio.kr.
I forbindelse med den månedlige
økonomiopfølgning på det specialiserede børne- og ungeområde for juli 2019,
estimeres med et øget merforbrug i forhold til estimatet fra Budgetopfølgning
3. Det samlede merforbrug på det estimeres ultimo juli således til 21,7 mio.
kr.
På Myndighedsområderne
hjemmeplejen og hjemmesygeplejen er der denne gang afrapporteret en stigning i
udgifter på 8,9 mio.kr. Området er ved at undersøge årsagerne til det
forventede merforbrug. Samlet forventet rammen at blive overholdt.
Serviceramme
Serviceudgifterne forventes i budgetopfølgningen at blive højere
end den serviceramme, der blev fastlagt med det oprindelige budget, jfr.
ovennævnte. Det er på baggrund vurderingen, at der vil være en overskridelse på
ca. 37,2 mio. kr. Der er dog tale om en vurdering, der p.t. er forbundet med
stor usikkerhed.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1.afsnit 6.
Anlægsudgifter
Der er ekstra fokus på, at sikre fremdrift på de
igangværende anlægsprojekter. Det forventede forbrug er også i forhold til
sidste budgetopfølgning steget med 17,6 mio.kr.
Mindreforbruget kan primært henføres til aktiviteter og salg
af arealer/ejendomme under økonomiudvalget på 25,6 mio.kr. De resterende
afvigelser på 6,8 mio.kr. fordeler sig bredt på øvrige anlægsprojekter.
Afvigelser på de enkelte anlægsprojekter fremgår af bilag 1.afsnit 7.
Likviditet
Med baggrund i budgetopfølgningen forventes den
gennemsnitlige likviditet (365-dages reglen) ved årets udgang af beløbe sig til
ca. 320 mio. kr. Ved årets start var gennemsnitslikviditeten 290 mio. kr.
Bevillinger
Budgetopfølgningen indeholder
forskellige ansøgninger om bevillinger.
Fagudvalgene har fremsendt
nedenstående indtægts- og udgiftsbevillinger på drift- og anlæg – disse er
kasseneutrale.
·
Økonomiudvalget: Merudgifter på anlægsprojekt -der søges i
2019 omplaceret 1,5 mio.kr. fra anlægsprojekt Udisponerede anlægspulje til
anlægsprojekt Forberedelse af opkøb af areal.
·
Kultur- og Fritidsudvalget: Udgifter Postnord – der søges
i 2019 overført 50.000 kr. fra økonomiudvalgets pulje til Kultur- og
Fritidsudvalget til udgifter til Postnord løbet.
·
Forebyggelses- og Seniorudvalget: Anlægsprojekt Læge- og Sundhus
– der søges om afsættelse af rådighedsbeløb til tilskud på -10,9 mio.kr. i 2019
og afsættelse af rådighedsbeløb med 0,560 mio.kr. i 2019, 9,130 mio. kr. i 2020
og 1,210 mio.kr. i 2021. - i alt 10,9 mio.kr.
·
Forebyggelses- og Seniorudvalget: Anlægsprojekt Læge- og
Sundhus - Der søges om indtægtsbevilling på -10,9 mio.kr. og en
udgiftsbevilling i alt 14,860 mio.kr. (Bilag 3)
·
Forebyggelses- og Seniorudvalget: Anlægsprojekt
Velfærdsteknologi. Der søges om en anlægsbevilling på 3,525 mio.kr. til
allerede afholdte udgifter på 2,8 mio.kr., samt udgifter på 0,7 mio.kr. som
forventes afholdt i 2019 (Bilag 4)
·
Børne- og ungeudvalget: Pulje Dagtilbud - Tilskud til
kompetenceløft. Der søges om en indtægts- og udgiftsbevilling på 2,210 mio.kr.
i 2019 og 0,347 mio.kr. i 2020.
·
Børne- og ungeudvalget: Pulje Dagtilbud – Tilskud institutioner
med mange udsatte børn. Der søges om indtægts- og udgiftsbevilling med 1,352
mio.kr. i 2019 og 2020, samt 0,945 mio.kr. i 2021.
Øvrige ansøgninger om
bevillinger med kassevirkning:
·
Kontrolgruppen - øget indsats – Sagen er tidligere behandlet
på Økonomiudvalget i maj, men mangler godkendelse i Byrådet, da bevillingen har
kassevirkning. Der søges bevilling til Økonomiudvalget (serviceudgift) 0,55
mio.kr. i 2019 og 1,0 mio.kr. i overslagsårene, samt bevilling til Social- og
beskæftigelsesudvalget (overførselsudgifter) -1,0 mio.kr. i 2020 og -1,3
mio.kr. i 2021 og 2022.
·
Merudgift § 85 (Hjælp og støtte til personer) Udvalget for
specialiserede Borgerindsatser har ved sidste budgetopfølgning bedt om en
afklaring af den manglende finansiering på 3,5 mio. kr. som relatere sig til
afledte merudgifter til budget på 18,1 mio.kr. overdraget fra Social- og
beskæftigelsesudvalget.
Der søges om en bevilling på 3,5 mio.kr. til finansiering af det overdragne
merforbrug.
Bevillinger vedr. Indtægter
(herunder mindreindtægt i tilskud og udligning vedr. efterregulering for
aktivitetsbestemt medfinansiering) fremlægges sammen med midtvejsregulering af
indtægter i forbindelse med Budgetopfølgning 4 i november.
Udviklingsdata
Notat med
udviklingsdata er hidtil forelagt Økonomiudvalget i særskilt sag i møder, hvor
der behandles samlet budgetopfølgning. Orientering om udviklingsdata er nu
tilknyttet budgetopfølgningssagen som særskilt bilag. Uddybende udviklingsdata
kan ses i ledelsesinformationssystemet
LIM.
Fremover kan udviklingsdata ses i LIM.
Opfølgning
på Budgetaftale 2019-2022
Styringsdokument
på opfølgning af budgetaftale 2019-2022 er nu ajourført, og fremsendes til til
orientering. (Bilag 5.)
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes.
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er
der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Budgetopfølgningen viser, at de driftsområder, der siden
budgetvedtagelsen er fulgt med særligt fokus, er under pres såvel i 2019 som i
de kommende år. Især er der på handicap- og psykiatriområdet et voldsomt
tilgangspres i såvel Slagelse kommune, som i landets øvrige kommuner – en
tilgang der både ses i antal og kompleksitet.
Med henblik på løsning af disse udfordringer er der nedsat
særligt opgaveudvalg/ § 17.4-udvalg, som på tværs af fagudvalg/fagcentre skal
arbejde med løsninger for, at imødegå en stigning i antal borgere som har brug
for støtte og hjælp.
Vurdering
Selv om der i forhold til det korrigerede budget er
budgetbalance - skal der fortsat være rettet fokus på de budgetudfordrede
områder, som i forhold til sidste budgetopfølgning forventer en
udgiftsstigning.
Områder oplever en fortsat tilgang af borgere som har brug
for hjælp og støtte, og det forventes, at denne udvikling også fortsætter de
kommende år –dette forstærker behovet for initiativer der kan imødegå
udviklingen.
Servicerammen er under pres. Såfremt den overskrides udløser
et en økonomisk sanktion, hvis kommunerne under et overskrider
servicerammen.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen fra fagudvalgene indeholder forslag om
bevillinger, som fremgår ovenstående beskrivelse. Der er tale om kasseneutrale
bevillinger. Desuden er der også fremsendt ansøgning om bevilling med
kassevirkning.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift (Kontrolgruppe) | ØU (1.02) (Serviceudgift) SBU (2.01 (Overførselsudgift ) | 550 | 1.000 -1.000 | 1.000 -1.300 | 1.000 -1.300 |
Drift (Merforbrug § 85 støtte og
hjælp til personer) | USB (4.01) | 3.500 | | | |
*Drift (PostNord løb) | ØU (1.02) KFU(5.01) | -50 50 | | | |
*Drift (Tilskud kompetenceløft) | BUU (8.02) BUU (8.02) | 2.210 -2.210 | 347 -347 | | |
*Drift - (tilskud flere
udsatte børn) | BUU (8.02) BUU (8.02) | 1.352 -1.352 | 1.352 -1.352 | 947 -947 | |
*Anlæg (Opkøb af areal) | ØU (1.03) ØU (1.05) | -1.500 1.500 | | | |
*Anlæg (Læge og Sundhedshus) | FSU (8.02) | -10.900 560 | 9.130 | 1.210 | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | -6.290 | 9.130 | 910 | -300 |
*kasseneutrale indstillinger fra fagudvalg
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller,
1.
at Økonomiudvalget anbefaler Budgetopfølgning 3 for 2019 til Byrådets
godkendelse
2.
at bevillinger godkendes som indstillet af fagudvalgene som beskrevet i oversigten
3.
at der gives bevilling på 3,5 mio.kr. til Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser i 2019 til finansiering af overdraget merforbrug på § 85 (hjælp
og støtte til personer). Bevilling finansieret af kassen.
4.
at der gives bevilling til økonomiudvalget til kontrolgruppens øget indsats
med 0,55 mio.kr. i 2019 og 1,0 mio.kr. overslagsårene. Samtidig gives en
negativ bevilling på Social- og beskæftigelsesudvalget med -1,0 mo.kr. i 2020
og -1,3 mio.kr. i overslagsårene, - Nettovirkning i 2019 og overslagsår finansieres
af /tilføres kassen.
5.
at orientering om ”Generelle udviklingsdata for Slagelse Kommune – juli
2019” tages til efterretning
6.
at orientering om status på Budgetaftale 2019-2022 tages til efterretning
7.
at der gives anlægsbevilling på 3,525 mio.kr. til anlægsprojekt
Velfærdsteknologi
8.
at der gives anlægsbevilling på -10,9 mio.kr. vedr. tilskud fra Sundheds-
og ældreministeriet, og en anlægsbevilling til udgifter på 14,860 mio.kr. til
Anlægsprojekt Læge- og Sundhedshus
Beslutning i Økonomiudvalget
den 19. august 2019:
Fraværende:
At 1 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Venstre, de Radikale og Dansk Folkeparti havde følgende
udtalelse:
"Vi er bekymret for, at vi nu ser faldende indtægter.
Vi er stærkt bekymret for den eksplosive udvikling i udgifterne vi ser. En
stigning på mere end 300 mio. kr. fra 2018 til 2019, og med udsigten til at
servicerammen igen springes, er uholdbar.
Vi ønsker retvisende budgetter og stram styring, som vi
gentagne gange har fremført, og som også er indskrevet i budgetaftalen.
Vi synes at en udskydelse af anlægsinvesteringer, for at
redde regnskabet, er uholdbart. Det går ud over udviklingen og rammer vores
medarbejdere, borgere og virksomheder."
At 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 5 - Taget til efterretning.
At 6 - Taget til efterretning.
At 7 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 8 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
F, V, O og B ønsker at få eksterne ananlyser af de
budgetudfordrede områder.