3. Budgetopfølgning 4. 2020 - samlet opfølgning (B)
3. Budgetopfølgning 4. 2020 - samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2020-2027 Dok.nr.: 330-2020-430998 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i november behandlet Budgetopfølgning 4.
for 2020 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2020. Økonomiudvalg
og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen, samt træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Fagudvalgene har gennemgået budget 2020 på baggrund af
forbruget opgjort pr. ultimo september 2020 og forventninger for resten af
året. I bilag 1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på
den overordnede rapportering.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på
korrigeret budget pr. 30. september 2020.
Det fremgår af tabellen, at der
forventes et merforbrug på godt 27,8 mio.kr. i forhold til det korrigerede
budget. I forhold til BO3 er forventningerne til driftsudgifterne faldet 82
mio.kr. fra 5,597 mia. kr. til 5,515 mia.kr.
Resultat i alt er faldet fra
332,2 mio.kr. til 223,4 mio.kr. - en forbedring 109 mio.kr. siden sidste
budgetopfølgning.
På anlæg forventes et fald i
anlægsudgifterne på 41 mio.kr. til et anlægsforbrug på 242,3 mio.kr.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat | Afvigelse | Indtægter | -5.402,4 | -5.532,0 | -5.532,8 | -0,8 | Renter m.v. | -0,3 | -0,3 | -0,2 | 0,1 | Driftsudgifter | 5.270,2 | 5.391,5 | 5.515,3 | 123,7 | Heraf: serviceudgifter | 3.640,8 | 3.764,2 | 3.749,9 | -14,3 | Øvrige driftsudgifter | 1.629,4 | 1.627,3 | 1.765,3 | 138,0 | Anlæg | 213,4 | 335,9 | 242,3 | -93,6 | Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 0,4 | 0,4 | -1,3 | -1,7 | Resultat i alt | 81,5 | 195,6 | 223,4 | 27,8 |
Anm.:
I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
Indtægter
Der forventes ekstra indtægt på
forskerskat 0,5 mio.kr. - samt tilskud på 0,3 mio. kr. vedr. efterregulering
2019/2020, samt COVIV19 kompensation.
Udgifter
Der forventes et merforbrug på
drift 123,7 mio.kr. netto.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede merforbrug for blandt andet.
·
Udvalget for specialiserede
Borgerindsatser 11,0 mio.kr.
·
Arbejdsmarkedsområdet 137,1 mio.kr.
(Samlet midtvejsregulering udgør 121,2
mio.kr.)
·
Kommunale ejendomme (fremrykning af
vedligeholdelse m.m.) 19,2 mio.kr.
Der søges i denne sag blandet
andet tillægsbevilling til finansiering af merforbruget på
arbejdsmarkedsområdet – herefter vil merforbruget falde væsentligt.
Anlægsudgifter
Den vedtagne anlægsramme udgør
335,9 mio.kr. Der forventes afholdt anlægsudgifter for 242,3 mio.kr og et
mindreforbrug på 93,6 mio.kr.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede afvigelser på følgende anlæg.
·
Afsat anlægsbudget på Svømmehaller på
33 mio.kr. forventes ikke afholdt
·
Campus – her forventes 15 mio.kr. ikke
forbrugt
·
Puljen vedr. Udisponerede anlæg på
-28,7 mio.kr. forventes ikke nulstillet i 2020
·
Netto merindtægter på salg af grunde
17, mio.kr.
Som følge af COVID19 er
anlægsloftet suspenderet og regeringen har åbnet op for låneadgang til
forbruget på nye anlægsprojekter i 2020. I hjælpepakken er der disponeret anlægsudgifter
for ca.26,3 mio.kr. samt fremrykket anlægsbudgetter for 30 mio.kr.
Forventningen er, at der vil
være mulighed for optagelse af ekstraordinære lån på op til 20 mio.kr. i 2020 –
som kan være med til at styrke kassebeholdningen.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1, afsnit 6.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig
kassebeholdning ved årets udgang på 435 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig
kassebeholdning på 367 mio.kr. ved starten af 2020 og forventes at stige med 68
mio.kr. i løbet af 2020 - blandt andet fordi at det faktiske forbrug indtil nu
har været lavere end det resultat budgetopfølgningerne giver udtryk for.
Prognosen er dog forbundet med
en vis usikkerhed, og vil afhænge af udviklingen i forbruget på både drift og
anlæg, samt mulighed for lånefinansiering af nye anlægsprojekter resten af
året.
Serviceramme
Ud fra enhedernes indberetninger forventes serviceudgifterne,
at blive 31,5 mio.kr. højere end den nedjusterede serviceramme på
3.631mio.kr.
I forbindelse midtvejsreguleringen er servicerammen
nedjusteret med netto 7 mio.kr. blandt andet pga. en laver pris- og
lønfremskrivning.
Serviceudgifterne er beregnet med udgangspunkt i aktuel
forbrugsprocent tillagt forventet forbrugsprocent i november/december 2020.
Forbrugsprocenten forventes, at komme til at ligge på 100,5 %. og et forventet
forbrug som ligger 87,3 mio.kr. under virksomhederne og centrenes
forventninger.
Selv om det ser ud til at servicerammen vil blive
overskredet er det på nuværende tidspunkt vanskeligt, at vurdere risikoen for
både kollektiv og individuel sanktion. Servicerammen er på nuværende tidspunkt ikke
korrigeret for COVID19 relaterede udgifter. Først når kommunernes regnskaber
for 2020 foreligger – tages der stilling til om servicerammen skal korrigeres
for COVID-19 udgifter.
Finansiering af bygherrerådgivningen - fordeling af
anlægsramme i 2020
I 2020
blev der godkendt en ny model for finansiering af bygherrerådgivningen. Det
blev i forbindelse med budget 2020 besluttet, at Byrådet skulle orienteres om
fordeling af anlægsrammen på samlet 5,95 mio. kr. Denne fordeling er nu på
plads og fremgår af bilag 3.
Da den
samlede anlægsramme for anlægsprojekter der anvender bygherrerådgivningen i
2020 overstiger 150 mio. kr. er der (jf. den besluttede model) medregnet en
yderligere finansiering på 261.000 kr.
Udviklingsdata
Uddybende udviklingsdata kan ses i
ledelsesinformationssystemet
LIM.
COVID-19 kompensation,
samt Lokal hjælpepakke i forbindelse med COVID19
I forbindelse med BO3 blev afsat
en pulje på 18,3 mio.kr. til efterfølgende fordeling. Virksomhederne og centre
er ultimo oktober kompenseret deres udgifter til COVID-19. Det er fortsat
enkelte udeståender – som forventes finansieret inden for den afsatte pulje.
En del af den lokale hjælpepakke
11,9 mio.kr. fordeles ifb. økonomiudvalgets budgetopfølgningssag
Ansøgning
om tillægsbevillinger
1. Økonomiudvalget søger
om følgende bevillinger:
a. Midtvejsregulering
på arbejdsmarkedsområdet
i. Merudgifter
til sagsbehandling seniorpension 282.000 kr.
ii. Mindreudgifter
sagsbehandling sygedagpenge -558.000 kr.
iii. Merudgifter
pensionsopsparing overførelsesmodtagere 188.000 kr.
b. Skatter og
tilskud
i. Merindtægt
forskerskat 482.000 kr.
ii. COVID-19
tilskud - fritidsaktiviteter svækkede ældre 216.000kr.
iii. Regulering
L&C program 2019/2020 - sundhedsplejen 84.000 kr.
c. Beredskabsaftale
med Sorø kommune gældende fra og med 2021 – merudgift på 7,5 mio.kr. som finansieres
af Sorø kommune.
d. Der er modtaget
tilskud fra Socialstyrelsen til Projekt ”Housing First” der søges
udgifts/indtægtsbevilling i 2020 på 1,169 mio.kr. og 1,783 mio.kr. i 2021
e. Grundet et højt
anlægsniveau forhøjes budget til Projekt og Rådgivning med 261.000 kr. –
budgetforhøjelsen finansieres af afsatte anlægsbudgetter.
f. Forventet
mindreindtægt på renter (netto) 132.000 kr.
g. Tilbagebetaling
af AUB for 2020 i alt 6,1 mio.kr. – til ansættelse af flere elever udgifter
til elever fordeler sig med 1,4 mio.kr. i 2020, 2,2 mio.kr. i 2021,2,1 mio.kr.
i 2022 og 0,4 mio.kr. i 2023
2. Social- og
Beskæftigelsesudvalget
a. Merforbrug på
overførelsesudgifter, førtidspension sygedagpenge, integrationsprogram,
ledighedsydelse (delvis finansieret af COVID-19 kompensation) i alt 79,9
mio.kr.
b. Merforbrug
forsikrede ledige (finansieret af COVID-19 kompensation) netto 58,5 mio.kr.
c. Finansiering af
ekstern aktør ifb. regres på sygedagpenge 250.000 kr.
3. Udvalget for
Specialiserede Borgerindsatser
a. Merforbrug på
Handicap og Psykiatri myndighed (budgetudfordret område)
6,0 mio.kr.
4. Forebyggelses-
og Seniorudvalget
a. Der søges
indtægts-/udgiftsbevilling på tilskud modtaget beskæftigelsesministeriet til
projekt ”Et godt sted at være” med 0,670 mio.kr. i 2020 og 3,92 mio.kr. i 2021
b. Mindreforbrug på
ældre og sundhedsområdet -17,3 mio.kr.
c. Merforbrug til
indkøb af værnemidler
5. Børne- og
Ungeudvalget
a. Vippeordninger
i. Færre
skolebørn, -3,2 mio.kr.
ii. Færre
børn i SFO og Klubber, -3,7 mio. kr.
iii. Færre
børn i dagtilbud, -7,6 mio.kr.
iv. Flere
børn i statslige og private skoler 160.000 kr.
b. Flytning af
svømmeundervisning til Fritidsområdet 60.000 kr. i 2020 og 220.000 kr. i
overslagsårene
c. Indtægts-/udgiftsbevilling
til generelt løft af folkeskolen på 3,552 mio.kr. i 2020
d. Forventet
merforbrug på det specialiserede børneområde 4,236 mio.kr. i 2020
e. FGU – justering
af budget mellem udgiftstyper – 7,5 mio.kr. serviceudgifter omplaceres til
overførelsesudgifter.
Retligt
grundlag
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er
der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal der
udarbejdes handleplaner på de områder, hvor merforbruget overstiger 100.000 kr.
Oversigt over handleplaner, der er forelagt fagudvalgene, findes i bilag 1,
afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på handleplanerne.
Administrationen vil resten af året følge udviklingen i
forbrugsprocenterne på især serviceudgifterne med henblik på vurdering af
overholdelse af servicerammen og behov for iværksættelse af evt. tiltag, og
dels udviklingen i den afrapporterede budgetafvigelse.
Endvidere følges udviklingen i antal ledige, og øvrige
COVID19 driftsudgifter løbende bl.a. med henblik på indrapportering til KL
omkring udviklingen – herunder efterfølgende justering af servicerammen som
følge af ekstra COVID-19 udgifter.
Vurdering
Der er i denne budgetopfølgning
ovenstående forhold, som har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen
i den gennemsnitlige kassebeholdning og derfor følges udviklingen tæt.
Nedenfor er oplistet væsentlige
forhold der har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen i den
gennemsnitlige kassebeholdning.
Arbejdsmarkedsområdet
Udviklingen i ledigheden på især
overførselsudgifter og forsikrede ledige er på nuværende tidspunkt ikke steget
så meget som forventet – men udviklingen i smitten er forsat usikker og
afhænger meget af udviklingen de kommende måneder.
Det er i økonomiaftalen for 2021
aftalt, at der i efteråret følges op på udviklingen og behov for yderligere
kompensation af kommunens udgifter. De seneste tal tyder dog på, at kommunerne
ved midtvejsreguleringen på kontanthjælp og sygedagpenge er blevet
overkompenseret – men at der på disse 2 områder ikke vil blive foretaget
efterregulering.
Derimod tyder den lavere
udvikling i ledigheden på forsikrede ledige på en efterregulering på mellem
10-16 mio.kr. – alt efter kommunernes samlede resultat for 2020.
Områdets forventede merforbrug er
delvist blive kompenseret via midtvejsreguleringen, men der er fortsat budgetudfordringer
på sygedagpenge, førtidspensioner, seniorpension, ledighedsydelse m.m.
Den lavere udvikling i
ledigheden kan også få indflydelse på budgetlægning for 2021 og overslagsår.
Serviceramme
Det afrapporterede merforbrug
betyder, at servicerammen kan blive udfordret og som udgangspunkt overskredet
med omkring 31,5 mio.kr. Forbrugsprocenten på serviceudgifter ultimo oktober
tyder imidlertid på, at der vil blive tale om en lavere overskridelse end
afrapporteret. Risiko for sanktioner afhænger af kommunernes samlede forbrug og
evt. justeringer i servicerammen som følge af COVID19.
Anlæg
Der er afsat et højt anlægsbudget blandet andet med henblik
på at støtte det lokale erhvervsliv. Forbruget ligger over de 2 sidste års
forbrugsprocenter pr. ultimo oktober og kan nuværende fremdrift holdes
forventes en forbrugsprocent på omkring 72 %
Forbrugsprocenter
Udviklingen i forbrugsprocenterne på serviceudgifter og den
gennemsnitlige kassebeholdning indikerer, at budgetafrapporteringen på en række
områder er meget forsigtig i vurderingen af udviklingen i forventede udgifter
resten af året.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske drift | | | | | |
1.a Midtvejsreg. L&C Arbejdsmarkedsområdet | ØU 1.2 | -88 | | | |
1.b Skatter og tilskud + renter | ØU 1.4 | -650 | | | |
1.c Beredskabsaftale Sorø kommune | ØU 1.1 | | 7.500 -7.500 | 7.500 -7.500 | 7.500 -7.500 |
1.d Projekt Housing First | ØU 1.2 | 1.169 -1.169 | 1.783 -1.783 | | |
1.e Projekt & Rådgivning -anlægsstyring | ØU 1.2 | 261 | | | |
1.f AUB – flere elever 2020-2023 | ØU 1.2 | 1.372 -6.098 | 2.298 | 2.076 | 352 |
2.a Overførelsesudgifter* | SBU 2.1 | 79.888 | | | |
2.b Forsikrede ledige* | SBU 2.1 | 58.451 | | | |
2.c. Regres sygedagpenge | SBU 2.1 ØU 1.2 | -260 260 | | | |
3.a Merforbrug budgetudfordrede område Myndighed | USB 4.1 | 6.000 | | | |
4.a Tilskud til projekt ”et godt sted at være” | FSU 7.1 | -670 670 | -3.920 3.920 | | |
4.b Mindreforbrug | FSU 7.1 FSU 7.2 | -10.725 -6.610 | | | |
4.c Merforbrug til indkøb af værnemidler | FSU 7.1 | 9.600 | | | |
5.a Vippeordninger | BUU 8.1 BUU 8.2 | -6.747 -7.592 | | | |
5.b Svømmeundervisning | BUU 8.1 KFU 5.1 | -60 60 | -220 220 | -220 220 | -220 220 |
5.c Generelt løft af folkeskolen | BUU 8.1 BUU 8.1 | -3.552 3.552 | | | |
5.d Merforbrug børneområdet | BUU 8.4 | 4.236 | | | |
5.e FGU –fra serviceudgift til overførelsesudgift | BUU 8.3 (S) BUU 8.3 (O) | -7.533 7.533 | | | |
Bevillingsønske Anlæg | | | | | |
1.e Finansiering af Projekt & Rådgivning | Flere udvalg | -261 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | -121.037 | -2.298 | -2.076 | -352 |
* områder helt/delvis finansieret af midtvejsreguleringen
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 4 for 2020 tages til efterretning
2.
at Bevillinger og omplaceringer godkendes jf. sagens pkt.1.a til 5.e
3.
at Bevillinger jf. pkt. 1.a til 5.e finansieres af kassen med 121,037 mio.kr.
i 2020, samt at bevillinger med virkning i overslagsår indarbejdes i
forslagsbudget 2022-2025
4.
at Orientering (bilag 3) omkring finansiering af Projekt & Rådgivning
tages til efterretning
Beslutning i Økonomiudvalget
den 16. november 2020:
Fraværende:
At 1 - Godkendt og anbefales til Byrådets efterretning.
(V), (O) og(B) tog orienteringen vedrørende budget 2020 til
orientering, idet de ikke var en del af budgetaftale 2020.
(I) ønsker, at den altid overforsigtige budgetopfølgning
afløses at et realistisk forventeligt årsresultat, som tager højde for aktuelle
forbrugsprocenter, erfaringer fra tidligere år og forventede statslige
reguleringer mv., hvorved det undgås at operere med regnskabsforventninger, som
rammer skævt med et 3-cifret millionbeløb.
Økonomiudvalget tilslutter sig bemærkning fra (I).
At. 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 3 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
At 4 - Anbefales til Byrådets godkendelse.