27. Ældrerådsvalg 2021 (B)
27. Ældrerådsvalg 2021 (B)
Sagsnr.: 330-2020-154267 Dok.nr.: 330-2021-62779 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal indstille form for afholdelse af Ældrerådsvalg
til Økonomiudvalget, og i forlængelse af dette anmode om tillægsbevilling til
at dække udgifter forbundet med afvikling af Ældrerådsvalget.
Baggrund
I 2021 skal der afholdes valg til Ældrerådet. Ældrerådet er
et lovpligtigt rådgivende råd, der varetager de ældres vilkår og interesser for
at skabe det bedste grundlag for borgere over 60 år i kommunen. Borgere, der
har fast bopæl i kommunen og er fyldt 60 år inden deadline for valget, er
stemmeberettigede og valgbare, hvilket vil være ca. 22.450 borgere.
I et Ældreråd kan der jf. vedtægterne være højst 15
medlemmer. For hvert medlem må der vælges en stedfortræder. Valgperioden er
fire år og følger byrådsperioden. Valgformen besluttes lokalt.
Ældrerådet i Slagelse Kommune består pt. af 9 medlemmer. I
2017 var der opstillet 11 kandidater, der alle blev
medlemmer af rådet. Det skete efter fredsvalg, fordi der ikke var opstillet nok
kandidater til at besætte de mulige 15 medlemspladser + stedfortrædere.
Ældrerådet tiltræder den 1.1.2022 efter valgafholdelse i
november 2021.
Modeller for Ældrerådsvalg
I 2017 skulle der have været brevafstemning af valget, men
da der ikke var opstillet 15 kandidater, blev det besluttet 4 uger før at holde
fredsvalg. På udvalgsmøde den 10. maj 2017 anbefalede Forebyggelses- og Seniorudvalget
overfor Økonomiudvalget et digital valg. Ældrerådet anbefalede et fremmødevalg.
Økonomiudvalget besluttede den 22. maj 2017, at Ældrerådsvalget i 2017 skulle
foregå som brevvalg.
I 2013 blev Ældrerådet valgt ved brevafstemning, og stemmeprocenten
var 49,2%.
I 2009 var der også tale om brevafstemning med en
stemmeprocent på 45,8%.
Stemmeprocenter
Blandt de 39 ældreråd i landets kommuner, der holdt fysisk
fremmødevalg i 2017, var den gennemsnitlige stemmeprocent 63,8%, mens den for
alle valgformer var 50,8%.
Nedenfor redegøres for mulige modeller for afholdelse af
Ældrerådsvalg i 2021.
Model 1: Fysisk fremmøde i forbindelse med Kommunale- og
Regionsrådsvalg
Valget afvikles i forbindelse med
Kommunal- og Regionsrådsvalget d. 16. november 2021, med afstemning på samme 25
lokationer og med samme afstemningstid.
Ved denne valgform er der en række
formaliteter, der skal overholdes af hensyn til Kommunal- og Regionalrådsvalget
– blandt andet i forhold til afvikling, optælling mv.
Der skal være tydelig opdeling af
de forskellige valg med tydelig anvisning til området/lokalet/afsnittet/boksen
med valg til Ældrerådet. De fysiske rammer skal være tydeligt afskærmet fra
Kommunal- og Regionsrådsvalget. I visse tilfælde, særligt på mindre
afstemningssteder, vil der skulle lejes et ekstra separat lokale/telt hertil.
Der udsendes valgkort med post til
alle stemmeberettigede, og som ved øvrige valg, skal der være mulighed for at
stemme, hvis det ikke er muligt at møde fysisk frem på dagen. Dette foregår hos
Borgerservice, og der skal produceres materiale hertil.
Valgbordet/området til afvikling af
ældrerådsvalget skal være konstant bemandet med to personer. Der skal være
mulighed for pauser undervejs, og der skal derfor som udgangspunkt være afsat
fire personer pr. valgbord set over hele dagen. Disse hjælper også til ved
optælling. Agersø og Omø er undtaget fra ovenstående, hvor to personer pr.
valgbord/område er tilstrækkeligt.
I alt skal der findes 96 personer
til at bistå ved Ældrerådsvalget, udover de 420 valgtilforordnede, der skal
bruges til Kommunal- og Regionsrådsvalget. Der skal være forplejning til de
personer, der bistår ved valget.
Der skal være separate stemmebokse
til Ældrerådsvalget. Det betyder, at der skal indkøbes 25 afstemningsbokse.
Dette er en engangsudgift.
Fordelen ved denne valgform er, at der muligvis kan opnås en højere
stemmeprocent end ved andre valgformer.
Ulemperne er, at valgformen er omkostningstung og ressourcekrævende.
Erfaringer fra tidligere valg og afstemninger har vist, at det kan være
et problem at rekruttere et stort antal personer til at bistå ved valget. Ældrerådet
har af brev til Forebyggelses- og Seniorudvalget den 9. januar anført, at det
er Ældrerådets opfattelse, at det ikke er et problem at skaffe de 96
valgtilforordnede i baglandet (brev vedhæftet i bilag 1). Hvis det
modforventning ikke lykkes ældrerådet at skaffe 96 valgtilforordnet den 1.
september. Overgår valget automatisk til brev valg.
Det kan være en mulighed at vi sender valgkortet ud sammen
med valgkortene til Regions- og Kommunalvalget i et og samme brev. Besparelse
ca. 65.000,- som skal trækkes fra den samlede udgift.
De samlede omkostninger anslås til: 530.00 kr.
(Porto alene udgør i denne model ca. 115.500 kr. og indkøb
af stemmebokse 125.000 kr.)
Model 2: Brevstemning
Der fremsendes fysisk brev med valgmateriale og frankeret
svarkuvert til de stemmeberettigede borgere. Der vil være behov for 10
optællere, hvilket umiddelbart skal dækkes af administrativt personale. Administrationen
står selv for at pakke og sende alle breve.
Fordelene ved denne model er, at den er billig og den
kan gennemføres.
Ulemperne er, at der kan være en lavere stemmeprocent
end ved fremmødevalg og at den kræver administrative ressourcer. Derudover kan
det være svært for borgere, som ikke selv kan transportere sig, at komme til en
postkasse, og der kan være langt til nærmeste postkasse. Som nævnt blev det
besluttet at anvende denne afstemningsform ved sidste valg, hvis ikke det var
endt med fredsvalg.
De samlede omkostninger anslås til: 297.500 kr. (Porto alene
udgør ca. 230.800 kr.)
Model 3: Digital afvikling af valget
Valgmateriale udsendes via digital post og borgerne stemmer
elektronisk. Der udsendes fysisk brev med tilsvarende indhold til borgere
fritaget for digital post (ca. 23% af de stemmeberettigede).
I denne model kan et privat firma stå for hele processen.
Københavns Kommune har i 2020 gennemført Ældrerådsvalg, hvor borgerne fik
muligheden mellem brev og digital. Her valgte 57% digital afstemning, mens 43%
valgte brevafstemning.
Fordelene ved denne model er, at den
stemmeberettigedes mobilitet ikke er afgørende for at kunne afgive stemme, den
er billig, kræver ikke personaleressourcer og den kan gennemføres.
Ulempen er, at der kan være en lavere stemmeprocent
end ved fremmødevalg. Denne valgform ønsker Ældrerådet mindst.
De samledes omkostninger anslås til: 237.000 kr.
Model 4: Fysisk fremmøde og digital afvikling
(kombination af model 1 og 3)
Denne model indebærer udsendelse af materiale via digital
post med mulighed for at stemme digitalt eller ved fremmøde. Derudover udsendes
materiale med brev til borgere, fritaget for digital post, med mulighed for at
stemme digitalt eller ved fysisk fremmøde. I denne model vil ovenstående
forhold for både model 1 og 3 gøre sig gældende.
Fordelene ved denne model er, at kombinationen af
fysisk fremmøde og digital afvikling kan resultere i en høj stemmeprocent.
Ulemperne er, at valgformen er omkostningstung og ressourcekrævende.
Erfaringer fra tidligere valg og afstemninger har vist, at det kan være
et problem at rekruttere et stort antal personer til at bistå med valget.
De samlede omkostninger anslås til: 607.500 kr.
Uanset valg af model vil der forud for valget i samarbejde
med Ældrerådet blive udarbejdet en markedsføringsplan.
Beregningsgrundlag
Ovenstående omkostninger beror på estimater fra tidligere
afholdte valg, samt bud på priser, indhentet ved private firmaer. De endelige
priser afhænger af de tilbud, der skal indhentes ved leverandører, hvilket
først kan gøres, når model for afholdelse er besluttet. Portoudgifter er
beregnet for 2021.
Der er ikke medtaget lønudgifter til administrativt
personale.
Erfaringen viser, at der ofte opstår mindre uforudsete
udgifter, hvorfor der til beregning af omkostninger er lagt en buffer på 30.000
kr. ved hver model.
Ældrerådets anbefaling til udvalget
Ældrerådet har drøftet valg til
Ældrerådet i 2021 på deres møde den 30. september 2020, herunder
afholdelsesform. Ældrerådet anbefaler fremmødevalg (beskrevet i model 1) som
deres første prioritet og brevvalg som deres anden prioritet.
Retligt
grundlag
Retssikkerhedsloven §30 til 33.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte hvilken model for afvikling af
Ældrerådsvalg, udvalget vil indstille til Økonomiudvalget.
Samtidig skal udvalget anmode Økonomiudvalget om
tillægsbevilling til at dække udgifter forbundet hermed.
Vurdering
Administrationen vurderer, at model 1 med fysisk fremmøde
kan blive svær at gennemføre, fordi det erfaringsmæssigt er ikke er let at
finde valgtilforordnede. I 2017 skulle vi skaffe 420 tilforordnede til
kommunalvalget. I 2021 vil der være tale om både Kommunal, Regionsråds- og
Ældrerådsvalg på samme dag.
Der er begrænset viden om og erfaring med den digitale
afstemningsform til Ældrerådsvalget, så det er ikke muligt at sammenligne, men
flere kommuner overvejer at benytte digital afstemning til Ældrerådsvalget i 2021
(bl.a. Herning, Thisted, Vejen og Frederikshavn).
Administrationen anbefaler model 3, den digitale afvikling
af Ældrerådsvalget, med brev til borgere fritaget fra digital post.
Begrundelsen for denne anbefaling er, at denne model er den billigste og mindst
ressourcekrævende, ligesom den tilgodeser borgere der har svært ved at
transportere sig. Samtidig vil digital afstemning være i tråd med Slagelse
Kommunes Digitaliseringsstrategi.
De borgere, der vil blive omfattet af den digitale model, er
kun dem, der i forvejen modtager digital post fra det offentlige i E-boks, mens
borgere undtaget fra digital post, modtager fysisk brev.
I afstemningsperioden vil der være mulighed for support og
vejledning til borgerne fra det firma, der i givet fald er ansvarlig for at stå
for processen. Den digitale model giver mulighed for at stemme hjemmefra
(digitalt eller via brev), og der vil derfor ikke være behov for transport til
afstemningssted. Afstemningsperioden vil heller ikke være begrænset til en
enkelt dag, men kan lægges over en længere periode.
Uanset afstemningsform nedsættes der en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra Ældrerådet og administrationen for at sikre afviklingen af
valget.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
De samlede omkostninger til afholdelse af valg til
Ældrerådet estimeres ved model 3 til 237.000 kr., som skal dækkes ved
tillægsbevilling hos Økonomiudvalget.
Kommunen modtager bloktilskud til drift af ældrerådet.
Herunder også tilskud til ældrerådsvalget.
Skal der afholdes valg til
Ældrerådet er udgifterne hertil tidligere blevet finansieret via en
kassefinansieret tillægsbevilling, som søges via fagudvalg, Økonomiudvalg og
Byråd.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Udvalget indstiller overfor Økonomiudvalget, at afholdelse af valg til
Ældrerådet sker ved model 3, digital afstemning, med brev til borgere fritaget
for digital post.
2.
at Udvalget anmoder Økonomiudvalget om tillægsbevilling på 237.000 kr. til
at dække udgifter forbundet med afholdelse af valget.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende:
At 1)
Udvalget ønsker, at så mange som muligt stemmer ved det
kommende ældrerådsvalg og vil derfor støtte model 1.
At 2)
Udvalget anmoder Økonomiudvalget om en tillægsbevilling på
530.000 kr., såfremt det bliver aktuelt. Det vil sige, hvis Ældrerådet kan
stille med valgtilforordnede til at bistå æl-drerådsvalget, og såfremt der vil
være kampvalg.
Udvalget ønsker oplysning om beløbets størrelse på det
årlige bloktilskud, der tildeles direkte til Ældrerådets arbejde, herunder også
til ældrerådsvalget
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. februar 2021:
Fraværende:
Ann Sibbern (Udenfor parti)
At 1 - Model 1 - Fysisk fremmøde i forbindelse med Kommunal-
og Regionsvalg anbefales til Byrådets godkendelse.
At 2 - Økonomiudvalget anbefaler en tillægsbevilling på
530.000 kr. til Byrådets godkendelse.