Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal
efter indstilling fra Økonomiudvalget godkende den samlede budgetopfølgning pr.
30.
juni 2022 og forventet resultat for 2022.
Endvidere orienteres Byrådet omkring udvikling i likviditet, langfristet gæld,
serviceramme, givne
bevillinger i 2022 samt handleplaner m.m., som har betydning for kommunens
samlede økonomi i
2022.
Byrådet skal
på baggrund af forventet resultat for 2022 og udviklingen i den gennemsnitlige
likviditet drøfte og beslutte nødvendige tiltag for at imødegå det forventede merforbrug i 2022.
Byrådet skal
samtidig godkende ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer
mellem
udvalg.
Indstilling
Økonomi- og
Digitaliseringschefen indstiller,
1.
at Byrådet
efter indstilling fra Økonomiudvalget godkender den samlede budgetopfølgning
3 for 2022.
2.
at Byrådet efter
indstilling fra Økonomiudvalget godkender sagens bevillingspunkt 1.a - 6.a. i alt -39,8 mio.kr., herunder at ekstra finansiering til stigende priser på 40,5 mio. kr.
tilføres kassen
3.
at givne tillægsbevillinger tilføres kassen med 39,8 mio.
kr. i 2022.
4. at Byrådet efter indstilling fra Økonomiudvalget godkender tiltag nr. 1 til 5. beskrevet under handlemuligheder
Sagens
indhold
Fagudvalgene
har gennemgået budget 2022 på baggrund af forbruget opgjort pr. ultimo juni
2022 og forventninger for resten af året. I bilag 1. er budgetopfølgningen
beskrevet mere uddybende.
Der er i
denne budgetopfølgning taget udgangspunkt i korrigeret budget pr. 30.juni 2022
inkl. konsekvenser af Genåbning af budget 2022 på drift/anlæg, samt
kendte forhold som har betydning for resultatet.
Driftsresultat
Samlet set
viser budgetopfølgningen et forventet merforbrug på 99,2 mio.kr.
Merforbruget er sammensat af et forventet fald i indtægterne, forventet
stigning i udgifterne samt forventet mindreforbrug på anlæg.
Sammenholdes
det forventede driftsresultat med vedtaget budget vil der være et merforbrug på
270 mio. kr. Merforbruget skyldes dels, at der er
givet bevillinger for netto 183,1 mio. kr. på drift, anlæg og finansiering og
dels en budgetafvigelse i forhold til det korrigerede budget på 99,2
mio.kr.
Driftsmæssigt
overstiger de samlede forventede udgifter til drift og anlæg de samlede
forventede indtægter. Det betyder, at der i 2022 forventes et driftsmæssigt
underskud på 271,4 mio. kr., hvilket er en stigning på 47,5 mio. kr. siden budgetopfølgning 2.
Ubalancen
mellem indtægter og udgifter vil skulle finansieres af kassebeholdningen.
Hertil kommer brugerfinansieret område og finansielle poster.
Resultatopgørelse og finansieringsoversigt
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat
BO3 | Forventet
resultat
BO2 | Afvigelse
BO3 | Resultatopgørelse | | | | | | Indtægter | -5.868,2 | -5.875,7 | -5.833,9 | -5.840,3 | -41,8 | Driftsudgifter | 5.689,1 | 5.754,1 | 5.843,2 | 5.817,8 | -89,0 | Heraf: serviceudgifter | 3.831,5 | 3.900,7 | 4.092,8 | 4.018,1 | 192,1 | Øvrige driftsudgifter | 1.857,6 | 1.853,4 | 1.750,4 | 1.799,7 | -103,1 | Renter m.v. | -0,7 | -0,7 | 0,1 | -1,0 | -0,8 | Anlæg | 178,3 | 294,5 | 262,0 | 247,4 | 32,5 | Renovation (brugerfinansieret) | -3,3 | -2,8 | -4,3 | -3,3 | 1,5 | Resultat i alt | -4,8 | 169,4 | 267,1 | 220,6 | 97,7 | Finansieringsoversigt
| | | | | | Resultat efter renter | -4,8 | 169,4 | 267,1 | 220,6 | 97,7 | Optagne lån | -88,6 | -90,8 | -92,1 | -89,7 | 1,1 | Afdrag på lån | 105,2 | 105,2 | 99,9 | 99,7 | -4,9 | Finansforskydninger | -9,4 | -0,5 | 7,6 | 7,0 | -8,1 | Ændring af kassebeholdning | 2,5 | 183,3 | 282,5 | 237,8 | -99,1 |
|
Indtægter
Sanktion
skatter
Sanktionen,
som følge af at kommunerne under et har hævet skatterne mere end aftalt i Økonomiaftalen
for 2022, udgør 144.000 kr. og udmøntes via nedsættelse af kommunernes
bloktilskud.
Kommunal
Medfinansiering
Tidligere
afregningsmodel blev suspenderet fra 2019 og fastlåst på kommunens budgetlagte
udgifter. Pulje til imødegåelse af efterreguleringer blev nulstillet fra og med
2021 i forventning om ny afregningsmodel. Der er således ikke afsat budget til
efterbetaling for 2021 på 5,3 mio.kr.
Midtvejsregulering
2022
Der modregnes
netto 39,9 mio.kr. i midtvejsreguleringen for 2022. Beløbet består af følgende
hovedelementer:
- Ekstra
finansiering Ukrainske flygtninge -2,3 mio.kr.
- Ekstra
finansiering COVID19 -8,6 mio.kr.
- Finansiering
af mulighed for tidlig pension ”Arnepension” 4,1 mio.kr.
- Lavere
skøn overførelsesudgifter 88,6 mio.kr.
- Ekstra
finansiering til stigende priser -40,5 mio. kr.
- Lov
& cirkulæreprogram og andre reguleringer -1,4 mio.kr.
Reguleringerne
indstilles i denne sag indarbejdet i budget 2022, dog indstilles ekstra finansiering som
følge af stigende priser tilført kassen.
L&C og
andre reguleringer vil først blive indarbejdet til Budgetopfølgning 4., når
det økonomiske behov er belyst mere præcist.
Ejendomsskatter
På
ejendomsskat forventes en merindtægt på 5,4 mio.kr., som skyldes en stigning i
grundværdierne efter budgetlægningen. Samtidig er der på nuværende tidspunkt
tilbagebetalt for meget opkrævet ejendomsskat for 1,7 mio.kr., og netto
forventes en merindtægt på 3,7 mio.kr.
Udgifter
Samlet forventes der på nuværende tidspunkt et merforbrug på netto 89,0 mio. kr.
Økonomiudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug på 9,7 mio. kr. på driften, hvilket hovedsageligt skyldes et mindreforbrug på administrationsområdet på 19,7 mio. kr. og et merforbrug på 5,6 mio. kr. på tværgående områder og initiativer, samt Kommunale Ejendomme med 3,9 mio.kr.
Erhvervs-, Beskæftigelses- Uddannelsesudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug vedrørende overførselsudgifterne på 56,0 mio. kr. I forhold til serviceudgifterne forventes et merforbrug på 2,1 mio. kr.
Det samlede mindreforbrug dækker hovedsageligt over følgende:
- Fald i ledigheden og udgifter til kontanthjælp og forsikrede ledige
- Stigning i udgifter til flygtninge fra Ukraine - dog usikkert hvordan situationen vil udvikle sig
- Stigning i udgifterne til sygedagpenge som følge af COVID19 og refusionsregler, samt jobafklaring.
- Fald i udgifterne til resurseforløb, Revalidering og fleksjob
- Erhverv forventer et mindreforbrug på 0,4 mio. kr.
- Ungeenheden forventer balance.
Klima- og Miljøudvalget
Der forventes et mindreforbrug på 5,1 mio.kr. som skyldes forskellige projekter ikke kan igangsættes i 2022 , ligesom der er ledige stillinger som følge af rekrutteringsudfordringer
Socialudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 112 mio. kr. på driften. Mer- og mindreforbruget på driften fordeler sig således:
- Handicap, Psykiatri og Misbrug forventer et merforbrug på 45,3 mio. kr., hvilket blandt andet skyldes stigende udgifter til Botilbudsområdet under Handicap og Psykiatri Myndighed, samt Specialcenter Slagelse som forventer et merforbrug på 16,3 mio.kr.
- Børn og familie forventer et merforbrug på 88,5 mio. kr., hvilket hovedsageligt skyldes et samlet merforbrug på 84,7 mio. kr. under Børn og Familie Myndighed.
- Førtidspensioner og boligstøtte forventer et mindreforbrug på 21,8 mio. kr.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Der forventes et samlet minderforbrug på 0,8 mio.kr.
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 5,3 mio. kr., som skyldes stigende udgifter til vejbelysning og kollektiv trafik.
Seniorudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 16,8 mio. kr., som primært vedr. følgende områder:
- Elever har et mindreforbrug på 6,3 mio.kr.
- Plejecentre forventer et merforbrug på 14,6 mio.kr.
- Hjemme- og Sygeplejen forventer et merforbrug på 8,4 mio.kr.
Børne- og Ungeudvalget
Der forventes et samlet merforbrug på 32,9 mio. kr. om primært vedr. følgende områder:
- Specialundervisning forventer et merforbrug på 28 mio.kr.
- Virksomheder under skoleområdet forventer et samlet merforbrug på 4,6 mio.kr.
- Dagtilbud forventet merforbrug på 7,6 mio.kr. som kan henføres til vippeordning (budgetkompensation ifm. BO4) som følge af flere børn (0-2 årige)
- Der er mindreforbrug på alm. skoler myndighed , samt virksomheder under Dagplejen
Sundhedsudvalget
Der forventes et samlet mindreforbrug på 5,6 mio. kr., som hovedsageligt skyldes forventede mindreforbrug under områderne Sundhed og Forebyggelse samt Sundhedstjeneste og tandplejen.
Anlæg
Anlægsrammen
er i maj måned redisponeret samtidig med, at der er i
forbindelse med Genåbning af budget 2022 er foretaget en budgettilpasning med
henblik på at nedbringe den samlede anlægsramme. I
samme forbindelse blev der godkendt nye akutte anlægsprojekter for 37,3 mio.
kr.
Anlægsrammen
er nedjusteret fra 345 mio.kr til 294,5 mio. kr. Der forventes et forbrug på 262
mio.kr., svarende til en forbrugsprocent på 88,9% - en stigning på 14,6 mio.kr. siden sidste budgetopfølgning.
Serviceramme
Servicerammen
er i det vedtagne budget fastsat til 3.831,5 mio.kr., hertil kan lægges
midtvejsreguleringen for 2022. KL har beregnet den korrigerede serviceramme til
3.877.6 mio. kr.
Fagudvalgene
forventer et forbrug på serviceudgifter på 4.092,8 mio.kr., svarende til en
forventet overskridelse af den korrigerede serviceramme på 215,2 mio.kr.,
hvilket er en stigning på 29 mio.kr. i forhold til sidste budgetopfølgning.
Stigningen i
serviceudgifterne og overskridelsen af servicerammen i 2022 skal ses i
sammenhæng med det stigende udgiftspres i den sidste del af 2021 og som er
fortsat i 2022.
Forbrugsprocenter
- serviceudgifter
I forhold til
vedtaget budget ligger forbrugsprocenterne på serviceudgifterne pr. ultimo juli
2022 3,5% over sidste års niveau. Ses forbrugsprocenterne ifht.
korrigeret budget ligger forbrugsprocenten 4,1 % over sidste års niveau.
Forbrugsprocenter
ifht. vedtaget budget
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 | 42,5 | 50,3 | 60,7 |
2021 | 8,8 | 16,9 | 25,1 | 33,4 | 42,0 | 49,8 | 60,7 |
2022 | 9,7 | 18,0 | 26,4 | 34,9 | 44,7 | 52,6 | 64,2 |
Forbrugsprocenter
Forbrugsprocenter ifht. korrigeret budget
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul |
2020 | 8,5 | 16,4 | 24,7 | 32,9 | 41,2 | 48,8 | 58,9 |
2021 | 8,6 | 16,4 | 24,4 | 32,4 | 40,8 | 48,4 | 58,9 |
2022 | 9,6 | 17,6 | 25,9 | 34,3 | 43,9 | 51,6 | 63,0 |
Udviklingen i forbrugsprocenterne er fortsat forbundet med
en vis usikkerhed de kommende måneder. Men afvigelsen til
2021 har været stødt stigende og indikerer et stort merforbrug på
serviceudgifter i 2022. Der er således en klar sammenhæng imellem det
afrapporterede merforbrug og udviklingen i forbrugsprocenter.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig kassebeholdning ved årets udgang på 180,2 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig kassebeholdning på 396 mio.kr. ved starten af 2022 og som pr. ultimo juli 2022 er faldet til 291,4 mio.kr.
Der forventes et yderligere et fald på omkring 111 mio. kr. i løbet af 2022, blandt andet som følge af et stort kassetræk i 2021, et højt anlægsniveau i 2022 og et yderligere forventet merforbrug i 2022.
Langfristet gæld
Den langfristede gæld forventes, inkl. forventet optagelse af lån på 92,1 mio.kr. at falde fra 1,478 mia.kr. til 1,455 mia.kr. (bilag 1. afsnit 4.)
Bevillinger
I forbindelse med budgetopfølgningen er der søgt om følgende bevillinger (bilag 1. afsnit 5.):
- Økonomiudvalget (drift og indtægter)
- Der afsættes pulje til på 2,3 mio.kr. til finansiering af ekstra udgifter forbundet med Ukrainske flygtninge (ekstra tilskud)
- Der afsættes pulje til på 8,6 mio.kr. til finansiering af ekstra udgifter forbundet med COVID19 (ekstra tilskud)
- Forventet lavere skøn på overførelsesudgifter som modregnes i kommunens tilskud udmøntes på henholdsvis Erhvervs-, og Beskæftigelses- og Ungeudvalget med -91,1 mio. kr. og Socialudvalget (førtidspensioner) med -1,6 mio.kr. i alt -92,7 mio.kr.
- Midtvejsregulering modregnes i kommunens tilskud/udligning med 39,9 mio.kr.
- Efterbetaling for 2021 på Kommunal Medfinansiering på 5,3 mio.kr. er ikke budgetlagt
- Højere indtægter på ejendomsskat end budgetlagt -3,7 mio.kr.
- Kommunerne har hævet skatteprocenterne mere end aftalt og det har medført en kollektiv skattesanktion på 144.000 kr.
- Kommunale Ejendomme søger finansiering til ekstra medarbejder, som skal forestå salg af ejendomme og arealer 0,5 mio.kr.
- Erhvervs-, Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget
- Der forventes et mindreforbrug på Slagelse Erhvervscenter på -0,3 mio.kr.
- Budgetomplacering af 146.000 kr. fra ungeenheden til Socialudvalget
- Socialudvalget (Drift)
- Indtægts- og udgiftsbevilling på +/-406.000 kr. til Misbrug Myndighed på vedr. Projekt Styrkelse af alkoholbehandling.
- Kultur- Fritids og Turismeudvalget
- Budgetomplacering af budget på 428.000 kr. til Økonomiudvalget vedr. stadsarkivar
- Seniorudvalget
- Budgetomplacering af budget til Frivilligcenter på 0,5 mio. kr. til Sundhedsudvalget
- Sundhedsudvalget
- Budgetomplacering af budget til kørsel på 0,7 mio.kr til Seniorudvalget
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen
skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan
kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Styrelseslovens
§ 40 fastsætter, at der ikke kan iværksættes foranstaltninger som ikke er en
del af det vedtagne budget, og som medfører indtægter eller udgifter uden
kommunalbestyrelses bevilling.
I Regler for
Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat
regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr.
ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet
Handlemuligheder
Tiltag for at nedbringe det forventede merforbrug
Økonomiudvalget kan overfor Byrådet indstille forskellige tiltag for at bremse forbruget resten af 2022 og derved forbedre kommunens samlede økonomi og likviditet.
- Alle enheder skal gennemfører fuld aktivitetsstop resten af 2022 – på både drift og anlæg. Det betyder, at alt hvad der ikke er kontraktlige bindinger på udsættes. Der kan dog forsat købes de absolut nødvendige materialer og øvrige vareindkøb, som indgår i den konkrete opgaveløsning på det enkelte område.
Byrådet opfordrer til tilbageholdenhed i forhold til genbesættelse af stillinger, idet der må forventes væsentlige reduktioner i bevilliger fra 2023 og frem på alle områder.
Hver gang en stilling bliver ledig trækkes 1 måneds løn til et central regnskabsværn. Dette gælder alle stillinger efter 1. august 2022 og frem til 31. december 2022. Den enkelte budgetansvarlige leder vurderer om og hvornår den ledige stilling skal genbesættes – med respekt for opfordringen til generel tilbageholdenhed ved stillingsbesættelse.
Indtægternes ved midtvejsreguleringen vedrørende serviceudgifter lægges i kassen som en del af et centralt regnskabsværn (enkelte undtagelser vedr. lov- og cirkulæreprogram bliver beskrevet nærmere)
Administrationen udarbejder oplæg til justerede økonomiske styringsregler med særligt fokus på at justere reglerne for overførsler mellem årene. Ændringer skal gælde fra Budgetåret 2023 og påvirker således ikke reglerne i forbindelse med overførselssagen for 2022/2023.
Handleplaner
Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet en række handleplaner som ultimo 2022 forventer et merforbrug på tilsammen 173,3 mio.kr. Der mangler på nuværende tidspunkt handleplaner på enkelte udfordrede budgetområder f.eks. ældreområdet (Bilag 1. afsnit 6.)
Økonomiudvalget og Byrådet kan desuden vælge imellem følgende muligheder:
A: Nedenstående ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer godkendes.
B: Ansøgninger om tillægsbevillinger og budgetomplaceringer drøftes med henblik på, hvorvidt budgetomplaceringer skal imødekommes, og finansieringen af tillægsbevilling kan ske indenfor egen budgetramme.
Vurdering
Med udgangspunkt i fagudvalgenes forventede resultat for 2022, samt udvikling i forbrugsprocenter på serviceudgifter er det administrationens vurdering, at økonomien er under så stort et pres, at der allerede nu bør igangsættes tiltag for nedbringe merforbruget og dermed forbedre kommunens samlede økonomi og likviditet resten af 2022.
Administrationen har under handlemuligheder udarbejdet forskellige forslag til tiltag som kan iværksættes.
Omkring handleplaner vurderer administrationen, at det er usikkert, om det i lyset af de kommende budgetforhandlinger for budget 2023-2026, er muligt at realisere de igangsatte handleplaner i 2023.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er til denne budgetopfølgning søgt følgende tillægsbevillinger og budgetomplaceringer, som jf. gældende budgetregler kræver Økonomiudvalgets eller Byrådets godkendelse.
I
hele 1.000 kr. | Politikområde | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
1.a Pulje afsættes til Ukrainske flygtninge | ØU 1.3 | 2.300 | | | |
1.b Pulje afsættes til COVID19 udgifter | ØU 1.3 | 8.600 | | | |
1.c Budget nedsættes pga. lavere overførelsesudgifter | SOCIAL 4.3 EBU 2.1 | -1.600 -91.100 | | | |
1.d Midtvejsregulering | ØU 1.4 | 39.900 | | | |
1.e Efterregulering KMF 2021 | ØU 1.4 | 5.400 | | | |
1.f Merindtægt ejendomsskat | ØU 1.4 | -3.700 | | | |
1.g Kollektiv skattesanktion | ØU 1.4 | 144 | | | |
1.h Ekstra medarbejder Kommunal ejd. | ØU 1.6 | 550 | | | |
2.a Mindreforbrug Slagelse Erhvervscenter | EBU 2.2 | -300 | | | |
2.b Korrektion budget Ungeenhed | EBU 2.3 SOCIAL 4.2 | -146 146 | | | |
3.a Projekt Styrket alkoholbehandling | SOCIAL 4.1 | -406 406 | -416 416 | -416 416 | -416 416 |
4.a Omplacering af budget stadsarkivar | KFTU 5.1 ØU 1.4 | -428 428 | | | |
5.a Omplacering af budget Frivilligcenter | SENIOR SUNDHED | -500 500 | | | |
6.a Omplacering af budget kørsel | SUNDHED SENIOR | -700 700 | | | |
Kassen styrkes med | | 39.952 | | | |
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger
Sagens
videre forløb
Ingen bemærkninger