Social- og Beskæftigelsesudvalget (2018-2021) – Referat – 3. september 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90442               Dok.nr.: 330-2018-434394                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Christopher Trung (V) glædede sig over, at han med sin initiativsag har bidraget til, at der nu kommer fokus på at få udarbejdet beskæftigelsesplan 2019, og trækker derfor sin initiativsag tilbage, da sagen ellers skulle behandles to gange på samme møde. Punkt 15 udgår.
Helle Blak (F) oplyser, at Beskæftigelsesplan bliver udarbejdet hvert år, hvilket (A) og (V) tilslutter sig.
Dagsorden godkendt.

2. Gensidig orientering (O)

2.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90444               Dok.nr.: 330-2018-434412                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Indstilling
Direktøren indstiller
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Helle Blak (F) oplyser, at hun har modtaget en klage, som er sendt videre til administrationen.
Lone Wentzel orienterer om, at hun har modtaget oversigt over forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Emnet sættes på som punkt til næste møde.
Lone Wentzel oplyser, at der endnu ikke er ansat ny arbejdsmarkedschef.

3. Økonomiopfølgning ultimo maj 2018 - SBU (B)

3.     Økonomiopfølgning ultimo maj 2018 - SBU (B)

Sagsnr.: 330-2018-36064               Dok.nr.: 330-2018-305746                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På baggrund af tidligere beslutning om at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt fremlægges den månedlige økonomiopfølgning – ultimo maj 2018.
Centerledelsen anbefaler at de månedlige opfølgninger til Social- og Beskæftigelsesudvalget ændres til kvartalsvise opfølgninger, i lighed med kommunens øvrige udvalg.
Det samlede resultat for driften pr. ultimo maj 2018 viser et forventet mindreforbrug på 14,7 mio. kr., hvilket er 1,3 mio. kr. mindre end opfølgning ultimo april, som var 16 mio. kr.  Årsagen til dette er hovedsageligt større udgifter til løntilskud mv. til personer i fleksjob og løntilskudsstillinger samt ledighedsydelse og et mindreforbrug på førtidspensioner tilkendt efter 1. juli 2014.
Bilag angiver nærmere specifikation af forbruget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der skal udarbejdes handleplaner ved forventet merforbrug på over 100.000 kr. Handleplaner forelægges fagudvalg til godkendelse i forbindelse med budgetopfølgninger.
Handlemuligheder
Den månedlige opfølgning blev besluttet i en periode, hvor der var merforbrug. Udvalget kan nu beslutte at der ikke laves månedlige økonomiopfølgninger, men at økonomiopfølgninger følger årshjulet for øvrige udvalg, hvor der rapporteres kvartalsvis. Udvalget kan også beslutte at de fortsat ønsker månedlige økonomiopfølgninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren samt Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Den månedlige økonomiopfølgning tages til orientering
2.    at Der fremadrettet rapporteres kvartalsvis, fremfor månedligt
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Ad 1. Taget til efterretning med bemærkningen om, at Ali Yavuz (A) fremkommer med initiativsag vedr. ledighedsydelse/fleksjob.
Ad 2. (A), (O) og (F) følger indstillingen, med en bemærkning om, at såfremt der sker markant udvikling i økonomien bliver udvalget orienteret hurtigst muligt. (V) ønsker måndelig orientering, da området er omkostningstungt og at det giver god mening at følge politisk hver mdåned, da det kan have store udsving på kort tid, så det er vigtigt at kunne reagere på kort tid politisk.

4. Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

4.     Månedlig orientering om nøgletal på beskæftigelsesområdet (D)

Sagsnr.: 330-2018-38133               Dok.nr.: 330-2018-416282                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger på hvert møde op på de politiske mål, der er politisk udpeget som de vigtigste i Beskæftigelsesplan 2018 samt øvrige ønskede nøgletal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter løbende status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Administrationens vurdering og forklaring på udviklingen for de enkelte efffektindikatorer på beskæftigelsesindsatsen fremgår af bilag, herunder sammenligning til landsplan og klynge.
Den overordnede udviklingstendenser er:
· Borgere i den arbejdsdygtige alder på kommunal forsørgelse falder mindre end i sammenligningsgrundlag
· Jobcentrets samarbejdsgrad med virksomheder i Slagelse Kommune udviser samme stabile tendens som i sammenligningsgrundlag
· Fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere med bopæl i Slagelse Kommune er stagneret gennem det seneste år, hvor der har været en stigning i sammenligningsgrundlag
· Bruttoledigheden er gennem det seneste år faldet mindre end i sammenligningsgrundlag, men der er positive tendenser i de sidste par måneder
· Langtidsledigheden er steget gennem det seneste år, men følger samme tendens som sammenligningsgrundlag
· Andel flygtninge og familiesammenførte i beskæftigelse er steget gennem det seneste år. Det positive spænd til sammenligningsgrundlag er mindsket.
· Unge uden en uddannelse (uddannelseshjælp) er stagneret gennem det seneste år. Siden årsskiftet har tendensen været dårligere end i sammenligningsgrundlag.
En vigtig forklaringsfaktor på forskelle til sammenligningsgrundlag er, at antallet af lokale arbejdspladser (lønmodtager) i samme periode er steget 0,15 %, mens antallet er steget 1,24 % på landsplan.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Orientering om nøgletal drøftes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Drøftet.

5. Status på flygtningeområdet (B)

5.     Status på flygtningeområdet (B)

Sagsnr.: 330-2018-54438               Dok.nr.: 330-2018-449780                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte kadencen for fremtidig orientering om status på flygtningeområdet i Slagelse Kommune.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har hidtil modtaget orientering om status på flygtningeområdet på udvalgets møder i juni, september og december.
Da der ses et mindre pres på området og der tilgår færre flygtninge end tidligere, kan det overvejes om nuværende kadence for orientering skal fortsætte.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan beslutte at ændre kadencen for orientering om status på flygtningeområdet.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Udvalget drøfter og beslutter fremtidig kadence for orientering om status på flygtningeområdet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Administrationen indstiller, at udvalget drøfter status på flygtningeområdet.
Formand instiller fremtidig kadence.
Palle Kristiansen (O) ønsker at vide, hvor mange der er kommet i ordinær ansættelse fremfor i ansættelse med løntilskud.
Udvalget ønsker fremadrettet kvartalsvis status.

6. Orientering om Flere Skal Med (O)

6.     Orientering om Flere Skal Med (O)

Sagsnr.: 330-2018-28491               Dok.nr.: 330-2018-435594                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget ønskede på udvalgets møde den 6. august 2018 orientering om effekten af indsatsen i Projekt Flere Skal Med i Slagelse Kommune.
Udvalget ønskede ligeledes orientering om effekten af indsatsen på borgere med anden etnisk herkomst.
Baggrund
Projekt ”Flere skal med” er et 2 årigt projekt under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) 2017-2019.
Målgruppen for Projekt ”Flere skal med” er aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse, som har været mindst 5 år i kontanthjælpssystemet.
Slagelse Kommunes andel svarer til 520 personer.
Formålet er at understøtte, at flest mulige borgere i målgruppen opnår hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer.
Udvalget har på baggrund af orientering 6. august 2018 ønsket opgørelse af Slagelses effekt af ”Flere skal med” indsatsen opgjort i forhold til sammenlignelige kommuner.
STAR giver alene adgang til at eksakt datamateriale angivet på landsplan.
I forhold til landsgennemsnittet har Slagelse Kommune en mindre andel borgere i gruppe 3 samt en højere andel borgere med udskudt visitation. Grundlaget herfor er sammenhængende.
Flere skal med giver mulighed for ”udskudt visitation” ved f. eks. barsel og fængsel.
Slagelse Kommune har valgt også at anvende ”udskudt visitation” for borgere, hvor der er tvivl om, hvorvidt de er i målgruppen for det videre arbejde.
Hensigten er fejlagtigt at undgå, at fortælle borgere der har ressourcer, at vi ikke tror på deres evner. Derudover ønsker vi at sikre et korrekt og hensigtsmæssigt videre sagsforløb.
Effekten af ovenstående kan blandt andet aflæses af, at andelen af indsatsgruppe 2, som i Slagelse Kommune er overgået til andet forsørgelsesgrundlag andrager 71%, efter at deres sag har været for rehabiliteringstemaet. Tallet på landsplan andrager knap 60 %.
Det forventes, at andelen af borgere i gruppe 3 vil vokse og dermed nærme sig landsgennemsnittet i forlængelse af, at Jobcenter Slagelse gennemfører nærmere afklaring i disse sager.
Afklaringen sker igennem såvel dialog med borgerne, som indhentelse af f. eks. helbredsoplysninger.
Udvalget har ligeledes ønsket en opgørelse over effekten af indsatsen på borgere med anden etnisk herkomst opgjort. Vi har med indeværende datamateriale ikke mulighed for at efterleve dette ønske.
Retligt grundlag
Lov om en aktiv Arbejdsmarkedspolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune har modtaget i alt 4,9 mio. kroner til Projekt Flere Skal Med fra STAR.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Udvalget ønsker at få oplyst, hvor mange af de 520 personer, der er bosiddende i de af regeringen udpegede ghettoområder.

7. Revisionens bemærkninger (O)

7.     Revisionens bemærkninger (O)

Sagsnr.: 330-2018-51863               Dok.nr.: 330-2018-435689                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget har bedt om en orientering vedr. Revisionens bemærkninger.
Baggrund
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ønsket at blive orienteret om revisionens bemærkninger.
Revisionen skriver i ”Revisionsberetning nr. 2, løbende revision 2017, delberetning for regnskabsåret 2017” (bilag 1) under overskriften ”De sociale områder med statsrefusion, sagsbehandling” følgende: ”Det er vores vurdering, at sagsbehandlingen på det sociale område, på flere sagsområder ikke fuldt ud har levet op til lovgivningens bestemmelser, idet vi på flere områder har konstateret mangler ved sagsbehandling… Det drejer sig om følgende sagsområder: Sygedagpenge, Kontanthjælp, Jobafklaring og Ressourceforløb.”
Som svar herpå har Center for Arbejdsmarked og Integration udarbejdet ”Redegørelse til revisionsberetning 2, Delberetning for efteråret 2017” (bilag 2), hvori der svares på de af revisionen anførte bemærkninger. Heraf fremgår det bl.a. at ”Centerledelsen vil have særligt fokus på at alle afdelinger fører systematisk ledelsestilsyn og kvalitetsopfølgning”.
Ved møde i Social- og Beskæftigelsesudvalget i november 2018, gives en status på revisionsbemærkningerne og vores handlinger i relation hertil.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats og Lov om Aktiv Socialpolitik.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Udvalget tager efterretningen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
På november mødet vll administrationen komme med en sag vedr., hvilke resultater der er fremkommet med udgangspunkt i administrationens handlinger i forhold til revisionens bemærkninger.
Taget til efterretning.

8. Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

8.     Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)

Sagsnr.: 330-2018-38434               Dok.nr.: 330-2018-435887                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Som følge af regeringens aftale om initiativer der modvirker parallelsamfund skal udvalget drøfte anbefaling til byrådet vedr. politisk forankring af indsatsen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti indgik den 9. maj 2018 aftale om initiativer på boligområdet, der skal modvirke parallelsamfund. Den 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti også delaftalen på undervisningsområdet og endelig indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF den 28. maj en delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner. Aftalernes elementer forventes at blive vedtaget i folketinget i løbet af efteråret. Aftalerne er vedlagt som bilag 1.
Overordnet er aftalernes fokus, at der i 2030 ikke længere er ghettoområder i Danmark. Væsentligt for Slagelse Kommune indføres med aftalen begrebet ”hård ghetto”, for de områder, der de seneste 4 år har været på regeringens ghettoliste. Der er i alt 16 hårde ghettoer. Til disse områder knyttes nogle særlige initiativer for især den fysiske forandring af boligområderne (se neden for). Ringparken og Motalavej er begge på listen over ”hårde ghettoer”.
1. Aftale for boligområdet.
Målrettet de hårde ghettoer er der formuleret en række målsætninger og indsatsområder:
Fysisk forandrede boligområder
Kommuner og boligorganisationer får 6 måneder til at lave en udviklingsplan for disse områder. Udviklingsplanen skal med konkrete initiativer angive vejen til et mål om max 40 % almene familieboliger i områderne i 2030. Dette er en betingelse for at opnå støtte fra Landsbyggefonden. Der er afsat 10 mia. kr. i årene 2019-2026.
Vejene til nedbringelse af andelen af familieboliger er:
· Fortætning med privat nybyggeri - boliger
· Fortætning med privat nybyggeri – erhverv
· Salg af almene boliger. Centraladministrationen laver en analyse på salg for de 16 hårde ghettoområder.
· Ommærkning af familieboliger til ungdomsboliger og ældreboliger
· Nedrivning af boliger
For områder, der opfylder 3 betingelser, kan en højere procentandel end de 40% godkendes. Disse kriterier er: 1) Området udgør mere en 12 % af den samlede mængde almene familieboliger, 2) Fortætning med privat nybyggeri er ikke rentabelt, 3) salg kan efter en markedsvurdering kun ske med tab. Godkendes en højere andel af boligministeren, skal en udviklingsplan anvise en vej til at komme af ghettolisten i 2030, dvs. indsatser, der flytter områderne på de øvrige kriterier (tilknytning til arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse, beboersammensætning).
Ringparken: Området omfatter Schackenborgvænge (Slagelse Almene Boligselskab), Kierulffsvej og Albert Ibsensvej (FOB). Der foreligger en vision for området, Ny Ringby, initieret af FOB. Visionsplanen har fokus på fortætning og har fastsat en målsætning om nybyggeri af ca. 800 private boliger i området (bilag x). Det vurderes at visionsplanen Ny Ringby med få justeringer vil kunne imødekomme de nye krav i aftalen om parallelsamfund.
Motalavej: Området omfatter Motalavej og dele af Egersundsvej.  Der er 3 afdelinger (BoligKorsør), hvor af der i de 2 af afdelingerne har været eller er iværksat helhedsplaner med fokus på reducering af boliger. Der er ikke en plan for den sidste afdeling. Det er vurderingen, at fortætning alene ikke er en mulighed for området. Der vil også skulle undersøges muligheder for salg og for yderligere nedjusteringer i antallet af boliger i området.
Nye muligheder for fuld afvikling af de mest udsatte boligområder
Boligministeren kan efter drøftelser med aftaleparterne beslutte en fuld afvikling af et eller flere af de hårde ghettoområder. Genopbygning tillader 25 % almene boliger. Boligministerens foretager en konkret vurdering bl.a. med afsæt i, om den fremsendte udviklingsplan vil kunne skabe de ønskede forandringer.
Mere håndfast styring af hvem der kan bo i områderne
Med henblik på en balanceret beboersammensætning i udsatte boligområder er følgende redskaber aftalt:
Stop for kommunal anvisning af borgere på en række ydelser (integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, førtidspension, arbejdsløsheds- og sygedagpenge). Der har i en årrække ikke været anvist borgere på integrationsydelse.
Obligatorisk fleksibel udlejning – Kommunens udlejningsaftalen med boligorganisationerne indeholder også aftale om fleksibel udlejning
Kriminelle skal kunne nægtes at bosætte sig i et udsat boligområde
Udvidelse af mulighed for at sætte kriminelle ud af deres lejlighed samt mere effektiv udsættelse ved en umiddelbar fogedforretning.
Der til kommer en række målsætninger målrettet boligorganisationerne og beboerdemokratiet.
2. Delaftale for undervisningsområdet
Aftalens hovedfokus er på forældreansvar og normalisering. Dette udmøntes i 2 indsatsområder:
1. Sprogprøver i 0. kl. på skoler med for høj andel elever fra udsatte boligområder
2. Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater
3. Styrket forældreansvar: Sanktionsmulighed over for forældre til børn med for højt fravær (>15 %)
3. Delaftale bedre fordeling i daginstitutioner
Aftalen fokuserer på at børn fra udsatte boligområder dels skal være i dagtibud og dels at der i daginstitutionerne ikke må være en overvægt af børn fra udsatte boligområder. Dette udmøntes i følgende initiativer:
1. Der må højst nyoptages 30% børn fra udsatte boligområder. Der er afsat 200 mio. kr. i en lånepulje til anlæg.
2. Børn fra udsatte boligområder, som ikke er indskrevet i et dagtilbud som etårige, skal have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen.
Organisering af indsatsen
Aftalerne går på tværs af flere fagområder (støttet byggeri, skole og dagtilbud, anvisning af boliger, fysisk planlægning, infrastruktur) og vil kunne få konsekvenser for bl.a. daginstitutioner og boligudbuddet i kommunen.
Der er i administrativt regi påbegyndt et analysearbejde (fase 1), der frem til ultimo august skal undersøge de konkrete afledte konsekvenser af aftalerne og etablere et grundlag for en hensigtsmæssig administrativ organisering fremadrettet (= fase 2), der matcher de reelle udfordringer.
Jvnf. styrelsesvedtægten er det politiske ansvar for Ghettoudspillet, der efterfølgende er landet i aftalerne om parallelsamfund, lagt i Social- og Beskæftigelsesudvalget under betegnelsen ”Boligsocial udvikling”.
Aftalerne om at imødegå parallelsamfund er en samlet politisk pakke som i deres respektive virkemidler griber ind på tværs af fagområder og afspejler vigtigheden af samtidige og koordinerede indsatser. Der til kommer at aftalerne har fastsat en tidshorisont for indsatsen. Det kan give anledning til at sikre koordinering også i den politiske forankring. Det er derfor administrationens forslag, at der i forbindelse med den fremadrettede indsats vedtages en politisk forankring, der afspejler:
· Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvar for fremdriften af det samlede program og er koordinerende ifht. den boligsociale indsats. Udvalget beslutter den overordnede milepælsplan for den samlede indsats og får herefter præsenteret halvårlig status for indsatsen. Koordinering vil være fremdrift på målopfyldelse på de af aftalen opstillede mål samt koordinering med den boligsociale helhedsplan.
· Økonomiudvalget får ligeledes forelagt halvårlig status mhp. opfølgning på økonomi. Der ud over har Økonomiudvalget ansvaret for udviklingsaftalen for Motalavej, hvor det forventes at salg og nedrivning vil være de vigtigste virkemidler. Nybyggeri og infrastruktur koordineres med henholdsvis Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og Teknikudvalget.
· Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget har ansvaret for Udviklingsplanen for Ringparken (Ny Ringby) og koordinerer med Erhvervs- og Teknikudvalget ifht. infrastruktur.
· Børn og Ungeudvalget har ansvaret for indsats ifht. aftalen på undervisningsområdet og dagtilbudsområdet.
En gang årligt laves et dialogmøde med de involverede udvalg og boligorganisationerne.
Retligt grundlag
De politiske aftaler indgået mellem regeringen og en række partier:
· Aftale om at modvirke parallelsamfund
· Delaftalen på undervisningsområdet
· Delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner
Handlemuligheder
1. Udvalgene kan vælge at anbefale oplægget til politisk forankring og koordinering som beskrevet oven for
2. Udvalgene kan anbefale, at der etableres en tværgående politisk koordinering men med en anden politisk forankring end beskrevet for oven.
3. Udvalgene kan vælge at anbefale, at der ikke arbejdes med en samlet koordinering på tværs af delområderne, men at de enkelte udvalg selvstændigt sikrer koordinering efter behov.
4. Udvalgene kan anbefale, at al kompetence for indsatserne samles i et udvalg
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed 1.
1) Det er vurderingen, at for at lykkes med den overordnede indsats, dvs. at de 2 boligområder i 2030 ikke længere er på ghettolisten, er det vigtigt, at der arbejdes med en flerstrenget indsats, og at denne koordineres mhp. at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser.
For det andet er det vurderingen, at aftalerne hver for sig vil influere på en række forhold vedr. bolig, der vil få betydning for beboersammensætningen i andre boligområder, byudviklingen i Slagelse og Korsør samt dagtilbud og skole. Udviklingsmulighederne i de 2 områder skal desuden kobles sammen med den boligsociale indsats og bør ligeledes være koblet til øvrige prioriteringer i by- og boligudviklingen i kommunen.
Vælges en forankring med et mindre fokus på at koordinere, er risikoen at indsatsernes implementering i for høj grad forholder sig til snævre faglige målsætninger, og at det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for andre områder/forhold af væsentlig betydning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Afhængig af den endelige beslutning om politisk forankring, vil de involverede udvalg i højere grad skulle orientere sig i forhold til de tværgående programmer med fælles målsætning og tids- og procesplan, der vil udgøre en del af rammen for de enkelte udvalgs beslutninger på delområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
1.    at Udvalget over for byrådet anbefaler at kommunens indsats som følge af regeringens aftaler om parallelsamfund, forankres som beskrevet i handlemulighed 1
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:  Unnie Oldenburg (A)
Anbefales til Byrådet med den ændring at udviklingsplan for Motalavej placeres i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget. Salg og nedrivning placeres i Økonomiudvalget.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende: 
Punktet udsættes til udvalgets møde september 2018.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
Anbefales.
Fagudvalgene ønskes inddraget på tværs.
Jørgen Grüner (F) ønsker, at der afholdes koordinerende udvalgsformandsmøder med henblik på, at sikre en bred politisk forankring i udvalgene.
Motalavej indtænkes i det videre planarbejde.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Udvalget anbefaler, at begge udviklingsplaner ligger i Miljø, Plan og Landdistriksudvalget. Salg og nedrivning placeres i Økonomiudvalget.
Den overordnede koordinering sker i Økonomiudvalget.

9. Seminar for Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

9.     Seminar for Social- og Beskæftigelsesudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2018-19313               Dok.nr.: 330-2018-442824                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På udvalgets møde den 9. april 2018 blev det besluttet at arbejde henimod at afholde et seminar for udvalget, hvor Beskæftigelsesplan 2019 er en vigtig del heraf. Samtidig skulle Lokalt Arbejdsmarkedsråd inviteres til at deltage i seminaret eller dele heraf, afhængig af seminarets form.
Formandskabet har besluttet, at seminaret skal afholdes i uge 40 og dermed tilpasses ind i forhold til proces for Beskæftigelsesplan 2019 og konstituering af Lokalt Arbejdsmarkedsråd. Lokalt Arbejdsmarkedsråd indkaldes til det konstituerende møde samme dag som det fælles seminar, så rådets møde afholdes umiddelbart før seminaret.
Seminaret afholdes den 2. oktober 2018 kl. 16-20.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage tidspunktet til efterretning og drøfte, hvordan Lokalt Arbejdsmarkedsråd skal inddrages på seminaret.
De overordnede overskrifter for seminaret vil handle om det kommende års strategiske retning for beskæftigelsesindsatsen i relation til forventet budgetramme. Det vil sige, at fokus vil være på aktuelle udfordringer, udmeldte ministermål, overordnede pejlemærker for retningen, prioritering af målgrupper og indsatser.
Vurdering
Administrationen vil tilrettelægge program ud fra udvalgets ønsker, idet omfang det er muligt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd skal konstitueres og indkaldes til seminar.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager tidspunkt for seminar til efterretning.
2.    at Udvalget beslutter, hvordan har udvalget ønsker at inddrage Lokalt Arbejdsmarkedsråd på seminaret.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Ad 1. Taget til efterretning.
Ad 2. LAR inddrages i hele seminaret.

10. Proces for Beskæftigelsesplan 2019 (B)

10.   Proces for Beskæftigelsesplan 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-19313               Dok.nr.: 330-2018-442383                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Det er et lovkrav, at alle kommuner skal udarbejde en årlig Beskæftigelsesplan, som skal vedtages af Byrådet.
Beskæftigelsesplanen sætter retningen for kommunens strategiske prioriteringer på beskæftigelsesområdet. Planen skal medvirke til at sikre sammenhæng mellem beskæftigelsespolitiske udfordringer, politiske mål og resultatkrav på området, såvel lokalt som nationalt.
Beskæftigelsesplanen skal være godkendt af Byrådet inden udgangen af året, før end planen træder i kraft. Baggrunden for den sene godkendelse på året er for at sikre sammenhæng mellem årets budgetforudsætninger og ambitionerne for retningen i beskæftigelsesplanen.
På udvalgets møde den 9. april 2018 blev oplyst, at baggrunden for at udskyde arbejdet med Beskæftigelsesplan 2018 var, at efteråret 2017 var præget af valgkamp. Det gav derfor god mening, at det var det nye fagudvalg og Byråd, som tog ansvar for den strategiske retning. På udvalgets møde i april blev aftalt, udvalget som tidligere år igen kom tættere på udarbejdelsen af Beskæftigelsesplan for 2019 end det desværre blev tilfældet med Beskæftigelsesplan 2018.
Udvalget besluttede at arbejde frem mod et seminar, hvor udvalget sammen med relevante aktører (f.eks. Lokalt Arbejdsmarkedsråd og MED-udvalg) kan drøfte indholdet i den kommende beskæftigelsesplan.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende forslag til proces for Beskæftigelsesplan 2019 og har mulighed for at tilføje eventuelle justeringer.
Forslag til processen er tilpasset de allerede fastsatte mødedatoer for Udvalget og Byrådet samt politisk ønske om at afholde et seminar primo oktober, hvor udvalget sammen med Lokalt Arbejdsmarkedsråd kan drøfte indholdet i den kommende beskæftigelsesplan. Desuden er der taget højde for, at udvalget også ønsker at sikre en sammenhæng til årets JobCamp.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udkast til procesplan følger politisk udmeldte ønsker til proces samt stemmer overens med initiativsag om udarbejdelse af Beskæftigelsesplan.
Procesplanen er alt andet lige stram, da det er afgørende at sikre en realistisk sammenhæng til Budget 2019. Jo hurtigere der kan anes en klar og entydig politisk retning for Budget 2019, desto hurtigere og bedre kan den strategiske retning i Beskæftigelsesplanen beskrives.
De umiddelbare risici, der kan forsinke processen og skabe usikkerhed om den strategiske retning, er tidspunkt for politisk afklaring af: Organisering af ungeindsatsen, tydelige økonomiske driftsrammer samt regeringens oplæg til en forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Vurderingen er, at der er en pæn sandsynlighed for, at der udskrives Folketingsvalg i efteråret. Det kan være med til at udskyde en sådan reform.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Lokalt Arbejdsmarkedsråd skal konstitueres og indkaldes til seminar.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget godkender procesplan for Beskæftigelsesplan 2019.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Under Byrådets godkendelse den 17. december skrives 2018 i stedet for 2019.
Procesplan godkendt med ros for tydelighed.

11. Forebyggelse af bandekriminalitet (O)

11.   Forebyggelse af bandekriminalitet (O)

Sagsnr.: 330-2018-53136               Dok.nr.: 330-2018-442132                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og beskæftigelsesudvalget orienteres om, at Slagelse Kommunes ansøgning om forebyggelse af bandekriminalitet er blevet imødekommet.
Baggrund
Slagelse kommune (Center for Arbejdsmarked og Integration i samarbejde med Center for Børn og unge) ansøgte i juni 2018 Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om midler til et projekt omkring forebyggelse af bandekriminalitet gennem en helhedsorienteret familieindsats på Motalavej og i Ringparken (bilag 1). Det områdespecifikke fokus var angivet som krav i puljebeskrivelsen, som tog udgangspunkt i kriterierne fra de årlige ghettolister.
På trods af, at Slagelse Kommune på ansøgningstidspunktet ikke var hjemsted for registrerede bander, er der i ansøgningen angivet at både lokale og nationale kriminelle netværk er tilstede i kommunen. Deres tilstedeværelse har en negativ afsmittende effekt på bl.a. unge bosat i ansøgningsområderne og de generelle oplevede tryghed.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Midlerne i projektet gives til, at Slagelse kommune sammen med et nationalt taskforce i SIRI, udarbejder en tværsektoriel samarbejdsmodel, som skal skabe en helhedsorienteret familieindsats, som har til formål at forebygge rekruttering til bander. Det er i ansøgningen angivet, at man forventer signifikante resultater på de socioøkonomiske parametre i de familier, der arbejdes med.
Alle involverede centre (direktører, chefer, afdelings- og faglige ledere) er hørt inden ansøgningens udarbejdelse, og der har været bred opbakning til initiativet, som d. 28.06.2018 fik tilsagn om 5.797.000 kr. i projektperioden.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at forebyggelse af bandekriminalitet med tilførslen af puljemidlerne får en mærkbar økonomisk håndsrækning, således at de forventede resultater kan opnås i de familier der arbejdes med.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I projektperioden, som løber fra den 1. maj 2018 – 31. december 2020, er der givet tilsagn om 5.797.000,- kroner.
Midlerne kan alene anvendes til løn til de 5 medarbejdere, som Slagelse Kommune har ansøgt om.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Direktøren indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning med bemærkning om, at ansøgningen efterfølgende forelægges Byrådet med SIRIS anbefalinger.

12. Status på den sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

12.   Status på den sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-456319                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social – og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for specialiserede borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om status på arbejdet med den sammenhængende ungeindsats og den forberedende grunduddannelse.
Baggrund
Den sammenhængende ungeindsats
Som led i arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen blev der den 22. august afholdt en medarbejderworkshop. Der deltog ca. 90 medarbejdere og ledere fra Jobcenteret, Integration, Handicap og Psykiatri, Rusmiddelcenteret, Rådgivning og Udbetaling, Børn og Familie, UU, PPR, SSP og skolekontaktpersoner. På workshoppen blev deltagerne præsenteret for baggrunden: den nye lovgivning, den lokalpolitiske rammesætning og den lokale proces. Derudover blev de præsenteret for de foreløbige input fra medarbejderne og fra interviews med ca 20 unge om oplevelsen af mødet mellem unge og ’kommune. Danmarks Evalueringsinstitut fortalte om, hvem de unge er og tilgange til arbejdet med de unge. Og to lokale unge fortalte deres personlige oplevelser med Slagelse Kommune. Sidst fortalte en række fagpersoner om deres arbejde i en konkret anonymiseret sag om en lokal ung. Herefter drøftede medarbejdere og ledere på tværs af fagområder forskellige elementer i ungeindsatsen og kom med deres input. Inputtene skal bruges til det fremadrettede arbejde med tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Der har efterfølgende været mange positive tilkendegivelser fra både medarbejdere og ledere om workshoppen
Til udvalgenes orientering afholdes det planlagte temamøde om tilrettelæggelse af ungeindsatsen den 24. september for hele Byrået, og ikke kun de tre fagudvalg. Desuden er den planlagte høringsworkshop om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen den 9. oktober flyttet til kl 10.30-13.30. Opdateret tidsplan fremgår af bilag 1.
FGU
Undervisningsministeren har den 22. juni 2018 truffet beslutning om FGU-dækningsområder samt institutions- og skoleplaceringer. På landsplan oprettes i alt 27 institutioner og 88 skoler. Det indstillede forslag fra Slagelse, Næstved og Vordingborg Kommuner er blevet imødekommet. Det betyder at Slagelse, Næstved og Vordingborg kommuner udgør ét dækningsområde, samt at institutionen placeres i Korsør med to tilhørende skoler i Slagelse Kommune, én i Næstved og én i Vordingborg.
Den første bestyrelse for den nye institution sammensættes af medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelserne i institutionens dækningsområde, arbejdsmarkedets organisationer og bestyrelser for institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Desuden skal der indgå medlemmer, som udpeges af institutionens ansatte og eleverne. Der skal udpeges 7-11 medlemmer, og der kan kan suppleres med op til 11 medlemmer. Kommunalbestyrelserne i hvert dækningsområde skal udpege mindst 3 kommunale og maks. 7 kommunale repræsentanter.
Den første bestyrelses opgave er at forberede og gennemføre etableringen af den nye institution og nye uddannelse. Den første bestyrelse skal altså iværksætte og gennemføre de opgaver, som er en forudsætning for, at institutionen den 1. august 2019 kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse. Funktionsperioden for de første bestyrelser bliver som udgangspunkt frem til 1. august 2019.
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år)
Lov nr. 200 af 29/5 2018 ’Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse’
Lov nr. 199 af 29/5 2018 ’Lov om forberedende grunduddannelse’
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at processerne med tilrettelæggelse af ungeindsatsen og FGU er godt på vej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social – og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning og revideret tidsplan godkendt.
Udvalget vil gerne besøge FGU-skolerne i Slagelse og Korsør den 12. november 2018.
Venstre foreslår, som Næstved, at der ved udpegning af næste FGU- bestyrelse, udpeges flere fra hvert byråd.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.

13. Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

13.   Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-375546                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om Danskernes Sundhed, Den Nationale Sundhedsprofil 2017.
Baggrund
I 2010 blev den første nationale sundhedsprofil gennemført i tæt samarbejde mellem Regionerne, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed (SIF). Sundhedsprofilen præsenterer udvalgte temaer fra spørgeskemaundersøgelsen Hvordan har du det? Undersøgelsen er siden blevet lavet i 2013 og senest i 2017. Sundhedsprofilen giver et helt unikt billede af udviklingen i danskernes sundhed fra 2010-2017.
I 2017 har flere end 180.000 danskere svaret på en række spørgsmål om deres sundhedsadfærd, sygdom og trivsel til den nationale Sundhedsprofil. Regionalt, omfatter besvarelserne 19.134 borgere bosat i Region Sjælland, heraf 1.145 borgere bosat i Slagelse Kommune.
Sundhedsprofilen bruges i Kommunen som et vigtigt planlægnings- og prioriteringsværktøj, da den bidrager med viden om, hvor der er potentiale for forbedringer, og hvilke borgere der har særligt brug for fokus, når der eksempelvis planlægges forebyggelses- og sundhedstilbud. På den måde kan man velbegrundet og effektivt, målrette indsatser, så de borgere der har størst behov, også ydes ekstra støtte.
Udover at være et fysisk opslagsværk, kan data fra Sundhedsprofilen også findes online på www.danskernessundhed.dk. Her er det muligt at trække data på både Kommune-, regions- og landsplan samt at se sundhedsparametrenes fordeling på uddannelsesniveau, erhvervsmæssig stilling, samlivsstatus, alder og køn. 
Danskernes sundhed anno 2017
Generelt set går det dårligere med danskernes sundhed på næsten alle trivselsparametre. Antallet af borgere med højt stressniveau, dårlig mentalt helbred, søvnproblemer, nedtrykthed og dem der er uønsket alene er steget (Se tabel 1). Cirka hver 4. dansker har et højt stressniveau.
Som det fremgår af tabel 1, ses der også en negativ udvikling i andelen af danskere med et usundt kostmønster og andelen af overvægtige danskere. Over halvdelen af danskerne er i dag moderat eller svært overvægtige. Hertil kommer at 28,8 % af befolkningen ikke lever op til WHO’s anbefalinger om fysisk aktivitet. Ser man nærmere på andelen af dagligrygere, er denne stagneret på omkring 17 %, hvorimod andelen af danskere som overskrider højrisikogrænserne for alkoholindtag (14/21) er faldet til 6,9 %.
Tabel 1: Udvikling i danskernes sundhed fra 2010 til 2017
Trivselsparametre
 
2010
2013
2017
Højt stressniveau
20,8
21,3
25,1
Dårlig mentalt helbred
10,0
10,7
13,2
Søvnproblemer
10,2
11,0
13,6
Nedtrykthed, deprimeret, ulykkelig
5,6
5,9
7,0
Ofte uønsket alene
5,6
5,7
6,3
Sundhedsadfærd
 
2010
2013
2017
Daglig rygning
20,9
17,0
16,9
Usundt kostmønster
13,3
13,9
15,9
Overvægt
46,8
47,4
51,0
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
10,6
8,5
6,9
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
28,8
* WHO anbefaler at man er fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen ved moderat til høj intensitet og at aktiviteten skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis aktiviteten deles op, skal den vare mindst 10 min. Ligeledes anbefales det, at man to gange om ugen er fysisk aktiv ved høj intensitet i minimum 20. min.
- Data ikke tilgængelige
Overordnet kan det konkluderes, at danskernes trivsel og sundhedsadfærd er blevet dårligere (med undtagelse af alkohol).
Nøgletal for Slagelse Kommune
Med udgangspunkt i sundhedspolitikkens 5 indsatsområder (Trivsel, Bevægelse, Tobak, Kost samt Alkohol og Misbrug) er her beskrevet sundhedstilstanden i Slagelse Kommune.
Som det fremgår af tabel 2 er tendenserne i Slagelse Kommune de samme som på landsplan. Det ses bl.a. at flere borgere i Slagelse Kommune har højt stressniveau, flere har et dårligt mentalt helbred, flere har et usundt kostmønster og flere borgere er overvægtige. Det ses også at andelen af dagligrygere er stagneret, mens andelen af borgere som overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtag er faldet. Sammenligner man tallene med de landsdækkende tal i tabel 1, ligger Slagelse Kommune dog en smule dårligere på de fleste parametre, med undtagelse af alkohol.
Tabel 2: Udvikling i Slagelse Kommunes borgeres sundhed fra 2010 til 2017
 
2010
2013
2017
      Trivsel
Højt stressniveau
-
26,1
27,8
Dårlig mentalt helbred
11,5
12,0
15,9
      Rygning
Daglig rygning
23,6
20,5
20,8
      Kost
Usundt kostmønster
13,8
14,4
19,6
Overvægt
49,1
51,4
56,3
      Alkohol
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
9,2
8,0
6,8
      Fysisk aktivitet
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
33,3
Sundhedsstyrelsen forebyggelsespakker
For at kunne vende udviklingen i borgernes sundhedstilstand, og dermed kunne opfylde målene og succeskriterierne i Slagelse Kommunes Sundhedspolitik 2015-2025, er det vigtigt at der prioriteres og igangsættes en langsigtet og flerstrenget forebyggelsesindsats. Hertil har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en række forebyggelsespakker, som skal understøtte kommunerne i deres arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse.
Forebyggelsespakkerne udkom for første gang i 2012 og er for nyligt blevet revideret. Formålet med forebyggelsespakkerne er at understøtte kommunernes arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse gennem en række evidensbaserede anbefalinger indenfor 11 forskellige områder. Anbefalingerne kan udføres med stor forskel i kvalitet, hvilket har indflydelse på effekten. Mange af pakkernes anbefalinger influerer andre fagområder end sundhedsområdet, da Kommunen har mange forskelligartede kerneopgaver som influerer borgernes sundhed. Det er derfor vigtigt at der samarbejdes på tværs af politiske udvalg og centre. Forebyggelsespakkerne kan findes på www.sst.dk/da/planlaegning/kommuner/forebyggelsespakker.
KL’s pejlemærker
I foråret 2018 udkom KL med et udspil kaldet Forebyggelse for fremtiden. Udspillet indeholder 6 pejlemærker, som ligeledes skal sikre endnu mere systematik og bedre kvalitet i forebyggelsesindsatsen på tværs af fagområder.
De 6 pejlemærker for fremtidens forebyggelse er som følger:
1. Alle skal have mulighed for et sundt liv – fælles ansvar og kvalitet i indsatsen
2. Alle børn skal have en sund start på livet, der fremmer trivsel, udvikling og læring
3. Alle unge skal have plads i fællesskabet og komme godt på vej i uddannelse og job
4. Flere skal vælge et røgfrit liv, og ingen børn og unge skal begynde at ryge
5. Flere skal drikke mindre, og ingen børn og unges liv må skades af alkohol
6. Flere skal leve et liv med bedre mental sundhed og trivsel
De 6 pejlemærker og hele udspillet Forebyggelse for fremtiden kan findes på http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Sundhed/Forebyggelse-for-fremtiden/.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsprofilen er relevant for samtlige fagudvalg og områder, da mange af Kommunens kerneopgaver har indflydelse på borgernes sundhed. Flere af anbefalingerne i forebyggelsespakkerne vedrører f.eks. andre områder end blot sundhedsområdet. Samarbejde på tværs af de politiske udvalg og centre er derfor afgørende for borgernes sundhed i Slagelse Kommune.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager ansvaret for opgaven og arbejder med KL's pejlemærker, som kan danne grundlag for konkrete strategier.
Børne- og Ungeudvalget ønsker at blive inddraget i forhold til pejlemærkerne, der vedrører børn og unge, bl.a. med henblik på involverende processer.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.

14. Anvendelse af sanktioner på klyngeniveau (O)

14.   Anvendelse af sanktioner på klyngeniveau (O)

Sagsnr.: 330-2018-39987               Dok.nr.: 330-2018-433805                                          Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På mødet den 6. august 2018 fik Social- og Beskæftigelsesudvalget en orientering om anvendelse af sanktioner for Slagelse og på landsplan. På mødet anmodede udvalget om at få en tilsvarende opgørelse af sanktioner for sammenlignelige klyngekommuner.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Social- og Beskæftigelsesudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen gør opmærksom på, at det aktuelt ikke er muligt at trække sanktionsdata for A-dagpengeområdet. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har slået målingen fra pr. 4. juli 2018 i Jobindsats.dk med begrundelsen, at der foretages revision.
Det er vanskeligt at drage håndfaste konklusioner alene på baggrund af forskelligt sanktionsniveau. Sanktionsniveauet påvirkes af forskellige faktorer så som kommunernes: Aktiveringsintensitet, tilbudstyper samt sagsbehandleres tilgang til borgeren. De seneste års fokus på i højere grad positivt at inddrage, motivere og skabe mening for borgeren med relevante virksomhedsrettede indsatser bør som udgangspunkt føre til stadig færre sanktioner over tid. Mange eller få sanktioner bør ikke gøres til isolerede mål. Det handler om at bruge redskabet, når der bevidst opleves manglende aktiv deltagelse, til trods for at borgeren er blevet mødt med en positiv tilgang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager supplerende orientering til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.

15. Initiativsag: Udarbejdelse af Beskæftigelsesplan 2019

15.   Initiativsag: Udarbejdelse af Beskæftigelsesplan 2019

Sagsnr.: 330-2018-52946               Dok.nr.: 330-2018-440789                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Byrådsmedlem Christopher Trung (V) har den 6. august, via sin initiativret ønsket, at der udarbejdes et forslag til Beskæftigelsesplan 2019, til godkendelse inden udgangen af år 2018.
Baggrund
Det er et lovkrav, at alle kommuner skal udarbejde en årlig Beskæftigelsesplan, som skal vedtages af Byrådet.
Beskæftigelsesplanen sætter retningen for kommunens strategiske prioriteringer på beskæftigelsesområdet. Planen skal medvirke til at sikre sammenhæng mellem beskæftigelsespolitiske udfordringer, politiske mål og resultatkrav på området, lokalt såvel som nationalt.
Beskæftigelsesplan 2018 burde formelt set have været godkendt af det tidligere Byråd inden udgangen af 2017. Derfor giver det god mening at beskæftigelsesplanen for 2019 bliver udarbejdet og godkendt inden udgangen af år 2018.  Der skal også tages højde for den kommende afskaffelse af statsrefusion for udgifter til mentorstøtte samt alle udgifter, hvor refusion i dag er omfattet af §§ 118 og 118 a i lov om aktiv beskæftigelsesindsats for de omfattende målgrupper.
Retligt grundlag
Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., §4, der handler om beskæftigelsesplan.
Handlemuligheder
Vurdering
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Indstilling
Christopher Trung (V) indstiller,
1.    at Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter, at Administrationen udarbejder et forslag til Beskæftigelsesplan 2019, til politisk behandling inden udgangen af år 2018, med henblik på byrådets godkendelse af planen inden udgangen af år 2018.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Trukket.

16. Punkter til kommende møder (O)

16.   Punkter til kommende møder (O)

Sagsnr.: 330-2017-90446               Dok.nr.: 330-2018-434585                                          Åbent
Kompetence:
Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Beslutningstema
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2018.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:  Thomas Clausen (Ø)
Taget til efterretning.