8. Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)
8. Regeringsaftale om at modvirke parallelsamfund (B)
Sagsnr.: 330-2018-38434 Dok.nr.: 330-2018-435887 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Som følge af regeringens aftale om initiativer der modvirker
parallelsamfund skal udvalget drøfte anbefaling til byrådet vedr. politisk
forankring af indsatsen i Slagelse Kommune.
Baggrund
Regeringen, Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti indgik
den 9. maj 2018 aftale om initiativer på boligområdet, der skal modvirke
parallelsamfund. Den 9. maj indgik regeringen, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti også delaftalen på undervisningsområdet og endelig indgik
regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SF den 28. maj en delaftale om
bedre fordeling i daginstitutioner. Aftalernes elementer forventes at blive
vedtaget i folketinget i løbet af efteråret. Aftalerne er vedlagt som bilag 1.
Overordnet er aftalernes fokus, at der i 2030 ikke længere
er ghettoområder i Danmark. Væsentligt for Slagelse Kommune indføres med
aftalen begrebet ”hård ghetto”, for de områder, der de seneste 4 år har været
på regeringens ghettoliste. Der er i alt 16 hårde ghettoer. Til disse områder
knyttes nogle særlige initiativer for især den fysiske forandring af
boligområderne (se neden for). Ringparken og Motalavej er begge på listen over
”hårde ghettoer”.
1. Aftale for boligområdet.
Målrettet de hårde ghettoer er der formuleret en række
målsætninger og indsatsområder:
Fysisk forandrede boligområder
Kommuner og boligorganisationer
får 6 måneder til at lave en udviklingsplan for disse områder. Udviklingsplanen
skal med konkrete initiativer angive vejen til et mål om max 40 % almene
familieboliger i områderne i 2030. Dette er en betingelse for at opnå støtte
fra Landsbyggefonden. Der er afsat 10 mia. kr. i årene 2019-2026.
Vejene til nedbringelse af andelen af familieboliger er:
· Fortætning med privat nybyggeri - boliger
· Fortætning med privat nybyggeri – erhverv
· Salg af almene boliger. Centraladministrationen laver en analyse
på salg for de 16 hårde ghettoområder.
· Ommærkning af familieboliger til ungdomsboliger og ældreboliger
· Nedrivning af boliger
For områder, der opfylder 3
betingelser, kan en højere procentandel end de 40% godkendes. Disse kriterier er:
1) Området udgør mere en 12 % af den samlede mængde almene familieboliger, 2)
Fortætning med privat nybyggeri er ikke rentabelt, 3) salg kan efter en
markedsvurdering kun ske med tab. Godkendes en højere andel af boligministeren,
skal en udviklingsplan anvise en vej til at komme af ghettolisten i 2030, dvs.
indsatser, der flytter områderne på de øvrige kriterier (tilknytning til
arbejdsmarkedet, kriminalitet, uddannelse, beboersammensætning).
Ringparken: Området omfatter
Schackenborgvænge (Slagelse Almene Boligselskab), Kierulffsvej og Albert
Ibsensvej (FOB). Der foreligger en vision for området, Ny Ringby, initieret af
FOB. Visionsplanen har fokus på fortætning og har fastsat en målsætning om
nybyggeri af ca. 800 private boliger i området (bilag x). Det vurderes at
visionsplanen Ny Ringby med få justeringer vil kunne imødekomme de nye krav i
aftalen om parallelsamfund.
Motalavej: Området omfatter
Motalavej og dele af Egersundsvej. Der er 3 afdelinger (BoligKorsør), hvor af
der i de 2 af afdelingerne har været eller er iværksat helhedsplaner med fokus
på reducering af boliger. Der er ikke en plan for den sidste afdeling. Det er
vurderingen, at fortætning alene ikke er en mulighed for området. Der vil også
skulle undersøges muligheder for salg og for yderligere nedjusteringer i
antallet af boliger i området.
Nye muligheder for fuld
afvikling af de mest udsatte boligområder
Boligministeren kan efter
drøftelser med aftaleparterne beslutte en fuld afvikling af et eller flere af
de hårde ghettoområder. Genopbygning tillader 25 % almene boliger.
Boligministerens foretager en konkret vurdering bl.a. med afsæt i, om den
fremsendte udviklingsplan vil kunne skabe de ønskede forandringer.
Mere håndfast styring af hvem
der kan bo i områderne
Med henblik på en balanceret
beboersammensætning i udsatte boligområder er følgende redskaber aftalt:
• Stop
for kommunal anvisning af borgere på en række ydelser (integrationsydelse,
uddannelseshjælp, kontanthjælp, førtidspension, arbejdsløsheds- og
sygedagpenge). Der har i en årrække ikke været anvist borgere på
integrationsydelse.
• Obligatorisk
fleksibel udlejning – Kommunens udlejningsaftalen med boligorganisationerne
indeholder også aftale om fleksibel udlejning
• Kriminelle
skal kunne nægtes at bosætte sig i et udsat boligområde
• Udvidelse
af mulighed for at sætte kriminelle ud af deres lejlighed samt mere effektiv
udsættelse ved en umiddelbar fogedforretning.
Der til kommer en række
målsætninger målrettet boligorganisationerne og beboerdemokratiet.
2. Delaftale for undervisningsområdet
Aftalens hovedfokus er på
forældreansvar og normalisering. Dette udmøntes i 2 indsatsområder:
1. Sprogprøver i 0.
kl. på skoler med for høj andel elever fra udsatte boligområder
2. Konsekvent
indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater
3. Styrket
forældreansvar: Sanktionsmulighed over for forældre til børn med for højt
fravær (>15 %)
3. Delaftale bedre fordeling i daginstitutioner
Aftalen fokuserer på at børn fra udsatte boligområder dels
skal være i dagtibud og dels at der i daginstitutionerne ikke må være en
overvægt af børn fra udsatte boligområder. Dette udmøntes i følgende
initiativer:
1. Der må højst
nyoptages 30% børn fra udsatte boligområder. Der er afsat 200 mio. kr. i en
lånepulje til anlæg.
2. Børn fra udsatte
boligområder, som ikke er indskrevet i et dagtilbud som etårige, skal have et
obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen.
Organisering af indsatsen
Aftalerne går på tværs af flere fagområder (støttet byggeri,
skole og dagtilbud, anvisning af boliger, fysisk planlægning, infrastruktur) og
vil kunne få konsekvenser for bl.a. daginstitutioner og boligudbuddet i
kommunen.
Der er i administrativt regi påbegyndt et analysearbejde
(fase 1), der frem til ultimo august skal undersøge de konkrete afledte
konsekvenser af aftalerne og etablere et grundlag for en hensigtsmæssig
administrativ organisering fremadrettet (= fase 2), der matcher de reelle
udfordringer.
Jvnf. styrelsesvedtægten er det politiske ansvar for
Ghettoudspillet, der efterfølgende er landet i aftalerne om parallelsamfund,
lagt i Social- og Beskæftigelsesudvalget under betegnelsen ”Boligsocial
udvikling”.
Aftalerne om at imødegå parallelsamfund er en samlet
politisk pakke som i deres respektive virkemidler griber ind på tværs af
fagområder og afspejler vigtigheden af samtidige og koordinerede indsatser. Der
til kommer at aftalerne har fastsat en tidshorisont for indsatsen. Det kan give
anledning til at sikre koordinering også i den politiske forankring. Det er
derfor administrationens forslag, at der i forbindelse med den fremadrettede
indsats vedtages en politisk forankring, der afspejler:
· Social- og Beskæftigelsesudvalget har ansvar for fremdriften af
det samlede program og er koordinerende ifht. den boligsociale indsats.
Udvalget beslutter den overordnede milepælsplan for den samlede indsats og får
herefter præsenteret halvårlig status for indsatsen. Koordinering vil være
fremdrift på målopfyldelse på de af aftalen opstillede mål samt koordinering
med den boligsociale helhedsplan.
· Økonomiudvalget får ligeledes forelagt halvårlig status mhp.
opfølgning på økonomi. Der ud over har Økonomiudvalget ansvaret for
udviklingsaftalen for Motalavej, hvor det forventes at salg og nedrivning vil
være de vigtigste virkemidler. Nybyggeri og infrastruktur koordineres med
henholdsvis Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget og Erhvervs- og
Teknikudvalget.
· Miljø, Plan og Landdistriktsudvalget har ansvaret for
Udviklingsplanen for Ringparken (Ny Ringby) og koordinerer med Erhvervs- og
Teknikudvalget ifht. infrastruktur.
· Børn og Ungeudvalget har ansvaret for indsats ifht. aftalen på
undervisningsområdet og dagtilbudsområdet.
En gang årligt laves et dialogmøde med de involverede udvalg
og boligorganisationerne.
Retligt
grundlag
De politiske aftaler indgået mellem regeringen og en række
partier:
· Aftale om at modvirke parallelsamfund
· Delaftalen på undervisningsområdet
· Delaftale om bedre fordeling i daginstitutioner
Handlemuligheder
1. Udvalgene kan
vælge at anbefale oplægget til politisk forankring og koordinering som
beskrevet oven for
2. Udvalgene kan
anbefale, at der etableres en tværgående politisk koordinering men med en anden
politisk forankring end beskrevet for oven.
3. Udvalgene kan
vælge at anbefale, at der ikke arbejdes med en samlet koordinering på tværs af
delområderne, men at de enkelte udvalg selvstændigt sikrer koordinering efter
behov.
4. Udvalgene kan
anbefale, at al kompetence for indsatserne samles i et udvalg
Vurdering
Administrationen anbefaler handlemulighed 1.
1) Det er vurderingen, at for at lykkes med den overordnede
indsats, dvs. at de 2 boligområder i 2030 ikke længere er på ghettolisten, er
det vigtigt, at der arbejdes med en flerstrenget indsats, og at denne
koordineres mhp. at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser.
For det andet er det vurderingen, at aftalerne hver for sig
vil influere på en række forhold vedr. bolig, der vil få betydning for
beboersammensætningen i andre boligområder, byudviklingen i Slagelse og Korsør
samt dagtilbud og skole. Udviklingsmulighederne i de 2 områder skal desuden
kobles sammen med den boligsociale indsats og bør ligeledes være koblet til
øvrige prioriteringer i by- og boligudviklingen i kommunen.
Vælges en forankring med et mindre fokus på at koordinere,
er risikoen at indsatsernes implementering i for høj grad forholder sig til
snævre faglige målsætninger, og at det kan få uhensigtsmæssige konsekvenser for
andre områder/forhold af væsentlig betydning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Afhængig af den endelige beslutning om politisk forankring,
vil de involverede udvalg i højere grad skulle orientere sig i forhold til de
tværgående programmer med fælles målsætning og tids- og procesplan, der vil
udgøre en del af rammen for de enkelte udvalgs beslutninger på delområder.
Indstilling
Direktionen indstiller,
1.
at Udvalget over for byrådet anbefaler at kommunens indsats som følge af
regeringens aftaler om parallelsamfund, forankres som beskrevet i
handlemulighed 1
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Unnie Oldenburg (A)
Anbefales til Byrådet med den ændring at udviklingsplan for
Motalavej placeres i Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget. Salg og nedrivning
placeres i Økonomiudvalget.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Punktet udsættes til udvalgets møde september 2018.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende:
Anbefales.
Fagudvalgene ønskes inddraget på tværs.
Jørgen Grüner (F) ønsker, at der afholdes koordinerende
udvalgsformandsmøder med henblik på, at sikre en bred politisk forankring i
udvalgene.
Motalavej indtænkes i det videre planarbejde.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:
Thomas Clausen (Ø)
Udvalget anbefaler, at begge udviklingsplaner ligger i
Miljø, Plan og Landdistriksudvalget. Salg og nedrivning placeres i
Økonomiudvalget.
Den overordnede koordinering sker i Økonomiudvalget.