Sundheds- og Seniorudvalget (2014-2017) – Referat – 10. juni 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-1457                 Dok.nr.: 330-2016-266418                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Jens Jørgensen (V) gør opmærksom på, at sagen omkring Ældrerådets kontorhold er blevet udskudt til august.

2. Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

2.      Orientering fra udvalgets medlemmer og fra Center for Sundhed og Omsorg (O)

Sagsnr.: 330-2016-1810                 Dok.nr.: 330-2016-266426                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra udvalgets formand
2. Orientering fra udvalgets medlemmer
3. Orientering fra Center for Sundhed og Omsorg
3.1. Leder af Plejecenter Skælskør orienterer kort om konkret borgersag.
4. Orientering fra Center for Børn og Familie - Sundhedstjeneste og Tandpleje
Der foreligger følgende punkt til orientering fra Center for Sundhed og Omsorg, jfr. bilag 1:
3. a):
Pressemeddelelser/Nyheder
3. b):
Status på ventelisteopgørelse og ledige ældre-, pleje, og demensboliger pr. 15.5.2016 jf. bilag 2.
3. c):
Sygefraværsstatistik efter 1. kvartal
3. d):
Status på Velfærdsteknologi.
3. e):
Status på ombygning Skælskør Plejecenter
3. f):
ABC for mental sundhed på en ”modelskole”
3. g):
Uge 19 - Fokus på sundhed for ældre og kronikere
3. h):
Udbud af biler til hjemme-/sygeplejen m.fl.
3. i):
Handleplan for udmøntning af værdighedsmidlerne, jfr. bilag 3.
3. j):
Udmøntning af midler fra Udviklingspuljen under § 18 midlerne til frivilligt
socialt arbejde for 3. kvartal 2016
3. k):
Sags- og mødeoversigt for Sundheds- og Seniorudvalget pr. 10. juni 2016, jfr. bilag 4.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget tager orienteringerne til efterretning
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Ad 1:
Henvendelse fra Parkinsonforeningen med ønske for budget 2016. Der er et konkret forslag om, at 1-2 plejecentre specialiserer sig i Parkinsons sygdom.
Der er aftalt et offentligt dialogmøde i et samarbejde mellem Parkinsonforeningen og Slagelse Kommune primo september. Udvalget inviteres med til dette dialogmøde.
Ad 2:
Kurt Rasmussen (A) orienterede omkring henvendelse fra Ældrerådet angående satspuljemidler målrettet demensindsatser.
Jens Jørgensen (V) orienterede omkring det i sidste uge afholdte offentlige møde på aktivitetscenter Midgård, hvor der tydeligvis var massiv opbakning til aktivitetscentertanken.
Jens Jørgensen (V) gjorde opmærksom på en artikel, der omtalte, hvordan Nationalt Videnscenter for Demens og Hukommelsesklinik udarbejder digitale hjælpemidler (apps). Administrationen rundsender artiklen til udvalget.
Udvalget ønsker et overblik over private leverandører, samt oversigt over, hvor mange borgere, der er tilknyttet hver privat leverandør. Udvalget drøfter (jf. sagsoverblikket i bilag) i september kravene til private leverandører.
Udvalget finder overblik over uddelte midler fra §18-udviklingspuljen mangelfuld. Tildelingen af midler sker efter de kriterier, udvalget tidligere har besluttet.
Udvalget vil gerne have tilsendt kriterier, selve ansøgningerne samt et overblik over, hvilke af de tildelte foreninger, der tidligere har fået tildelt §18-midler.
Angående plan for udmøntning af værdighedsmidlerne (jf. bilag) vil der på udvalgsmødet i september bliver fulgt op med en tydeliggørelse af, hvad midlerne konkret bruges til på de enkelte plejecentre.
Ad 3:
Sundheds- og Omsorgschefen orienterede om ”Fars Køkkenskole”, der startede i foråret 2016, hvor i alt 39 fædre og 42 børn har deltaget. Fars Køkkenskole bliver afholdt i Slagelse og Korsør, med henholdsvis to hold på Antvorskov Skole og to hold på Tårnborg Skole. De igangværende køkkenskoler kører med stor succes, og frafaldet på holdene er lig nul. Fædrene er meget begejstrede for konceptet og fortæller, at Fars køkkenskole især giver dem kvalitetstid sammen med deres børn samtidig med, at de får udvidet deres kundskaber i køkkenet. Flere fædre fortæller, at de har lavet mad med grøntsager, som de ikke vidste, hvad var, eller hvordan de kunne anvendes. Gennem fællesskabet med deres børn og med andre fædre, resulterer Fars Køkkenskole derfor i større madglade, madlavning og bedre sundhed. De nuværende hold evalueres i slutningen af juni og igen et halvt år efter sidste køkkenskolegang. Fars Køkkenskole fortsætter med nye hold til efteråret. Udvalget ønsker – om muligt – at deltage en gang i Fars Køkkenskole. Der sendes invitation til udvalget i god tid.
Ad 3.1:
Lederen af Skælskør Plejecenter orienterede om konkret klagesag.
Ad 3.h:
Jens Jørgensen (V) gør opmærksom på, at orienteringspunktet angående udbud af biler til hjemme-/sygepleje m.fl. er ukorrekt og modstridende med tidligere oplysninger, idet det ikke er korrekt, at leverandøren er lokal, da valgt leverandør er fra Kalundborg.
Derudover er det et opmærksomhedspunkt, at CO2-udledningen ved den valgte bilmodel er højere end ved tidligere bilmodel.
Validiteten af orienteringspunktet undersøges.
Ad 4:
Børn- og Familiechefen orienterede om, at Slagelse Kommunale Tandpleje er udfordret af høje udeblivelsesprocenter blandt de 0-3-årige. I perioden 1.5.2015-12.4.2016 er der en udeblivelsesprocent på 24,5% blandt de 0-2-årige og 25,1% blandt de 2-4-årige.
Som udvalget blev orienteret om på mødet i februar 2016, har Tandplejen stort fokus på vigtigheden af familiens første møde med Tandplejen. Tandplejens virksomhedsaftale 2016 indeholder 2 mål, der specifikt går at mindske antallet af udeblivelser blandt de 0-3-årige. For at understøtte opnåelsen af disse mål iværksættes en række initiativer, som bl.a. indebærer:
· En bred samt en mere målrettet informationskampagne, med fokus på information om Tandplejens arbejde og vigtigheden af de første besøg hos Tandplejen.
· En tættere opfølgning og kontakt til de familier, der udebliver fra Tandplejens side
· Et tættere samarbejde med Sundhedstjenesten og Dagtilbuddene i forhold til deres muligheder for at støtte op om forældrenes handleansvar”
Øvrige orienteringer taget til efterretning.

3. Anlægsregnskab og skema C for Plejecentret Blomstergården, bestående af 144 almene boliger med centerdel ved Rosenkildevej i Slagelse (B)

3.      Anlægsregnskab og skema C for Plejecentret Blomstergården, bestående af 144 almene boliger med centerdel ved Rosenkildevej i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2010-101123             Dok.nr.: 330-2016-295580                                          Åbent
Kompetence: Byråd
Beslutningstema
Byrådet skal godkende anlægsregnskab og skema C for Plejecentret Blomstergården, bestående af 144 almene plejeboliger med centerbygning samt servicearealer for byggeriet på Rosenkildevej 96 A, 4200 Slagelse.
Det samlede regnskab for boligdelen er 237,546 mio. kr., hvilket svarer til et mindre forbrug på 12 mio. kr. inkl. moms i forhold til de samlede bevillinger på skema B (bestående af maksimum rammen, indeksering ud over rammen samt merinvestering til energiklasse 2015).
Mindreforbruget betyder, at hovedstolen på endelig lånefinansiering skal nedbringes fra 221,9 mio. kr. til 216,1 mio. kr., svarende til netto 5,8 mio. kr. Der vil således, efter nedbringelse af hovedstolen, blive tilført kassen ca. 6,249 mio. kr.
Det samlede regnskab for servicearealerne er 16,86 mio. kr., hvilket svarer til mindreforbrug på 0,255 mio. kr. i forhold til de samlede bevillinger på skema B.
Baggrund
Slagelse Kommune har opført Plejecentret Blomstergården, bestående af 144 almene plejeboliger med tilhørende servicearealer og administrationsbygning, beliggende i Valmuekvarteret mellem Rosenkildevej og Hvedevej i Slagelse.
Byrådet godkendte 20. december 2010 tilsagn om støtte (skema A) for etablering af 144 almene plejeboliger og skema A for tilhørende centerdel – Rosenkildevej i Slagelse Kommune. Desuden godkendte Byrådet 10. oktober 2011 licitationsresultat (skema B).
Byggeriet er taget i brug den 9. januar 2014, og der kan nu fremlægges anlægsregnskab og skema C til endelig godkendelse. 
Gennemførelsen af byggeriet har ikke givet anledning til projektændringer, og projektet er dermed gennemført som forudsat ved skema B.
Der vedlægges skema C (bilag 1 og 2) for henholdsvis 144 plejeboliger og servicearealerne for personale til godkendelse.
Der vedlægges revisorerklæring (bilag 3) for de 144 plejeboliger og servicearealerne.
Yderligere vedlægges regnskaber (bilag 4 og 5) opdelt på hovedposter for henholdsvis de 144 plejeboliger og servicearealerne til godkendelse.
Det skal oplyses, at regnskabsaflæggelsen har afventet en tvist i forbindelse med færdiggørelsen af byggeriet, hvilken først lige er afsluttet.
Retligt grundlag
Lov om almene boliger §§ 105, 115 og 115a samt Slagelse Kommunes kasse- og regnskabsregulativ vedr. anlægsregnskaber over 2,0 mio. kr.
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse om garantier § 2 stk. stk. 1 nr. 12.
Handlemuligheder
De fremlagte regnskaber belyser, ud fra gældende regler og praksis, resultatet af anlægsprojektet samt sammenhængen mellem godkendte bevillinger og de afholdte udgifter. Hertil kommer de udarbejdede, vedlagte revisionsrapporter.
Med baggrund i regnskaber og revisionsrapporter kan byrådet beslutte at godkende regnskaberne med tilhørende skema C. Byrådet kan også beslutte at bede om supplerende oplysninger til regnskaberne.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at anlægsregnskabet for de 144 plejeboliger kan godkendes under hensyntagen til, at regnskabet viser mindre forbrug på 12 mio. kr. inkl. moms.
Det er ligeledes administrationens vurdering, at anlægsregnskabet for servicearealet kan godkendes under hensyntagen til, at regnskabet viser et mindre forbrug på 0,255 mio. kr. ekskl. moms.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Overordnet regnskab vedr. de 144 boliger sted 530560:
Beløb inkl. Moms
Alle beløb i hele kr.
Udgifter
Bevilling
Afvigelse
Køb og salg af bygninger
18.000.000
18.000.000
0
Grundudgifter
10.089.965
17.546.029
7.456.064
Inventar
6.978.229
3.125.000
-3.853.229
Omkostninger
12.490.577
19.987.585
7.495.008
Hovedentreprise
189.986.231
181.986.840
-7.999.391
Andet
1.224
8.906.515
8.905.291
I alt inkl. moms
237.546.226
249.551.969
12.005.743
Forskellen mellem bevillinger sammenholdt med de faktiske udgifter viser et samlet mindre forbrug på 12 mio. kr.
Finansieringen af boligerne sker efter den gældende fordeling på tidspunktet for godkendelse af skema A således: 91 % støttede lån, 7 % kommunal grundkapital og 2 % beboerindskud.
Endelig lånefinansiering af boligerne sker efter godkendelse af skema B og efter, at der er sket indflytning af beboerne. Af skema B fremgik det, at det endelige lån udgjorde 221,9 mio. kr. og det er hjemtaget i 2014. Ved anlægsprojektets opgørelse og udarbejdelse af skema C udgør den endelige lånefinansiering 216,1 mio. kr., hvilket betyder, at Slagelse Kommune skal nedbringe den oprindelige hovedstol med 5,8 mio. kr. Realiseringen sker ved et tilbagekøb af obligationer, hvilket kan medføre et kurstab.
Det indberettede skema C for boligerne udgør 237,546 mio. kr. inkl. moms, og dermed afholdes regnskabet indenfor den maksimale støtteberettigede ramme på 241,618 mio. kr.
Regnskab vedr. servicearealer sted 018560:
Beløb inkl. Moms
Alle beløb i hele kr.
Udgifter
Bevilling
Afvigelse
Servicearealtilskud
-5.760.000
-5.760.000
0
Grundudgifter
499.462
1.313.177
813.715
Inventar og apparatur
2.683.362
2.500.000
-183.362
Omkostninger
374.573.
473.439
98.866
Hovedentreprise
19.063.215
18.031.643
-1.031.572
Andet
101
557.741
557.640
I alt ekskl. moms
16.860.713
17.116.000
255.287
Forskellen mellem bevilling, inkl. afsatte beløb til uforudsete udgifter sammenholdt med de faktiske udgifter viser et samlet mindre forbrug på 0,255 mio. kr.
Finansieringen af servicearealer er en 100 % kommunal anlægsudgift efter fradrag af statstilskud til servicearealerne med 40.000 kr. pr. bolig i alt 5,76 mio. kr.
Det indberettede skema C for servicearealerne udgør 28,091 mio. kr. inkl. moms.
De 2 anlægsregnskaber medfører følgende bevillingsmæssige forhold.
I hele 1000 kr.
Politikområde
2016
Alle beløb i hele kr.
Bevillinger
 
 
Anlæg (boliger)
07.01
-11.832
Anlæg (servicearealer)
07.01
-191
 
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
5.775
Kassen
1.04
6.248
Ifølge det udarbejdede anlægsregnskab fra BDO udgør mindre forbruget på boligerne ca. 12 mio. kr. Udgangspunktet for regnskabet er de bevillinger, der er godkendt af Slagelse Byråd i 2010 og 2011 samt de faktiske udgifter, som er bogført i kommunen.
Afvigelsen imellem de faktiske udgifter og de samlede bevillinger i kommunen er 11,833 mio. kr. Det skyldes, at der blev tilført kassen to bevillinger i 2010 på -0,911 mio. kr. og 0,738 mio. kr.
Ifølge det udarbejdede regnskab fra BDO udgør mindre forbruget på servicearealerne 0,255 mio. kr. Udgangspunktet for regnskabet er de bevillinger, der er godkendt af Slagelse Byråd i 2010 og 2011 samt de faktiske udgifter, som er bogført i kommunen.
Afvigelsen imellem de faktiske udgifter og de samlede bevillinger i kommunen er 0,192 mio. kr. Det skyldes, at der blev tilført kassen to bevillinger i 2010 på -0,089 mio. kr. og 0,025 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Anskaffelsessummen for de 144 boliger på 237.546.226 kr. inkl. moms godkendes
2.    at Skema C med en støtteberettiget anskaffelsessum på 237.546.226 kr. inkl. moms godkendes.
3.    at Anskaffelsessummen for servicearealerne på 16.860.713 kr. ekskl. moms godkendes.
4.    at Skema C for servicearealerne på 28.091.000 kr. inkl. moms godkendes.
5.    at Mindre forbruget vedr. boligerne på 11.832.667 kr. og servicearealerne på 191.866 kr. tilføres kassen, samt at hovedstolen på ældreboliglån nedbringes med 5.775.000 kr. og evt. kurstab.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Indstillingen følges.
Steen Olsen (A) ønsker en redegørelse for, hvorfor ikke hele beløbet (på de 12 mio. kr.) bruges til at nedskrive lånet. Administrationen kontakter økonomidirektør Ole Kristensen for at få afklaring på dette.

4. 360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)

4.      360 graders analyse af området Sundhed og Omsorg (D)

Sagsnr.: 330-2015-74819               Dok.nr.: 330-2016-281013                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
Det overordnede tema for 360 graders undersøgelsen er ’Det nære sundhedsvæsen’.
Der blev gennemført en forundersøgelse i november-december 2015, hvor fokus var på snitfladen mellem region og kommune i relation til undertemaerne: Sygeplejen, visitationen, genoptræning og akutteam.
Helt overordnet er den brændende platform de flere og hurtigere udskrivelser af borgere fra sygehuset, idet Slagelse Sygehus (den medicinske afdeling B1) har det mål at få den gennemsnitlige indlæggelsestid ned fra 4,1 dag til 2,0 dag. Det betyder, at borgeren er sat i behandling efter indlæggelse, men langt fra er færdigbehandlet. Det medfører, at vi som kommune skal være gearet til at tage imod en type borgere/patienter med flere udfordringer og større behov for syge- og hjemmepleje end tidligere. Samtidig lægger det et betydeligt pres på visitationen.
Styregruppen udvalgte temaerne visitation og sygepleje til 360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg på styregruppemødet den 16. december 2015 med fokus på at bidrage til en udviklingsproces indenfor design af ”workflow” mellem regionens sygehuse og visitationen i Center for Sundhed og Omsorg og at etablere en organisation, der kan håndtere de stigende udskrivelser.
Økonomiudvalget godkendte den 18. januar 2016 projektbeskrivelsen for 360 graders undersøgelsen af Sundhed og Omsorg.
Formålet med undersøgelsen har været at sikre, at borgeren får den rette indsats fra Center for Sundhed og Omsorg efter udskrivelse fra et sygehus i Region Sjælland herunder:
· At visitationen sikrer den rette indsats fra syge- og hjemmeplejen til borger, når borger udskrives fra sygehus
· At der er et kompetent samarbejde i syge- og hjemmeplejen – med og om borgeren – om de nødvendige indsatser
· At samarbejdet fungerer med andre relevante samarbejdspartnere (fx APV, Hjælpemidler, Sundhed og Træning).
Projektgruppen har udvalgt 5 arbejdsprocesser ud fra kvalitative hensyn, idet der er udvalgt forløb, der hver især rummer mange diagnoser/borgere med udgangspunkt i de udfordringer, som opleves primært af visitationen og sygeplejen som en konsekvens af de hastige udskrivelser af borgere fra sygehuse. Samtidig er processerne udvalgt, idet der netop for disse processer ses forbedringspotentialer både i relation til kvaliteten i indsatsen overfor borgeren og i relation til en mere hensigtsmæssig organisering af delopgaver imellem faggrupper.
De fem arbejdsprocesser er følgende:
1. Forløb med særligt forbedringspotentiale: ”Forebyggelige diagnoser” (fx anæmi, astma, fraktur, KOL, diabetes, dehydrering, blærebetændelse, forstoppelse, mave-tarmproblemer samt forebyggelse af fx fald)
2. Enkle forløb: ”Borgere, der udskrives til vanlig hjælp” (sygepleje, hjemmepleje)
3. Enkle forløb: ”Nye borgere, der udskrives” (sygepleje, hjemmepleje)
4. Komplicerede forløb: ”Højt specialiserede sygeplejeopgaver” (fx dialyse, væske, forstoppelse, kemobehandling til borgere med kræft).
5. Komplekse forløb: ”Mange aktører der skal koordineres indenfor meget kort tidsfrist” (fx sonde, morfinpumpe, apopleksi-patienter).
Der er gennemført workshop 1-6 med kortlægning og udvikling af de 5 udvalgte arbejdsprocesser.
§ Workshop 1 og 2: Kortlægning af proces 1-5 med udgangspunkt i en case udvalgt af enten sygeplejen eller visitationen.
§ Workshop 3 og 4: Udvikling af proces 1-5 med udgangspunkt i samme cases.
§ Workshop 5: Kortlægning og udvikling af proces 1 i generelt perspektiv.
§ Workshop 6: Kortlægning og udvikling af proces 5 i generelt perspektiv.
Interview af borgere til brugerrejsen
Der har været fokus på borgerperspektivet (jf. ”Én borger – én plan”), da snitfladen mellem regionens sygehuse og Center for Sundhed og Omsorg blev belyst ved borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl.
Processen med at udvikle nye arbejdsprocesser er gennemført ud fra forbedringskultur-tankegangen. Der har været fokus på borgerperspektivet ved både kortlægning og udvikling af borgerens ”rejse” mellem sygehus og bopæl.
Projektleder har gennemført interviews med 15 borgere, der har oplevet brugerrejsen fra udskrivelse fra sygehus til, at borgerne er hjemme og modtager fx sygepleje/hjemmepleje.
Borgere udskrives meget hurtigt fra sygehuset (ofte inden de er klar til det). Borgere er skrøbelige og utrygge og praktiske forhold kan være en udfordring: Hente medicin, indkøb, information om første besøg af sygeplejen/hjemmeplejen.
Forbedringer for borgeren fremadrettet:
Ø At borger ved udskrivelsen får udleveret kort med kontakt-telefonnummer til sygeplejen jf. Sundhedsaftalen
Ø At borger ved udskrivelsen får oplyst et tidspunkt for første besøg af syge-/hjemmeplejen.
Ø Ny ‘udskrivningspakke’ til borgere, der udskrives til ‘vanlig hjælp’, idet denne gruppe ofte har behov for en øget indsats.
Retligt grundlag
i.a.b.
Handlemuligheder
I rapporteringen af 360 graders undersøgelse er følgende anbefalinger:
· at der etableres en fremskudt visitation
· at der etableres et akutteam som en integreret del af sygeplejen
· at der forebygges genindlæggelser, som skyldes fald, ved at tage ny Proces 1a i anvendelse
· at der forebygges i relation til forebyggelige diagnoser ved at tage ny Proces 1b i anvendelse
· at der for borgere, der udskrives til ’vanlig hjælp’ (proces 2) tages ny proces 2 i anvendelse for herved at have fokus på borgerens oplevelse af tryghed og med visitation til udskrivningspakke at opnå en mere planlagt indsats til denne målgruppe
· at der for ’nye borgere, der udskrives’ (proces 3) tages ny proces 3 i anvendelse for herved at have fokus på at optimere forskellige aspekter ved Blomstergården (booking af plads, blodprøvetagning, ikke fysisk skift at stue ved skift mellem midlertidig plads og rehabiliteringsplads)
· at der for borgere, der udskrives med behov for højt specialiserede sygeplejeopgaver (proces 4) sker en koordinering af indsatsen mellem sygehus og akutteam forinden udskrivelsen ved et fællesmøde på sygehus med deltagelse af relevant fagpersonale.
· at der for borgere, der udskrives med komplekse forløb, hvor mange aktører skal koordineres indenfor kort tidsfrist (proces 5a og 5b) anbefales, at akutteam koordinerer indsatser udenfor dagvagt (aften, nat og weekender), at der gennemføres flere planmøder på sygehus samtidig med at den fremskudte visitation sikrer en bedre planlægning af udskrivelsen
· at registreringer indrettes således, at det er muligt at eftervise en effekt.
Vurdering
Styregruppen har på møde den 19. maj 2016 drøftet rapporteringen og støtter anbefalinger i rapporteringen af 360 graders undersøgelsen.
Etablering af fremskudt visitation og et akutteam vil for borgeren betyde mere kvalitet. Fordelene ved fremskudt visitation er et kvalitetsløft i form af bedre koordinering, øget tryghed hos patienter og pårørende, større flow i udskrivelserne samt et meget bedre samarbejde mellem kommune og sygehus. Fremskudt visitation giver således en øget mulighed for en tættere dialog, afdækning af problemer og dermed en bedre plan i forhold til de borgere, der ofte genindlægges.
Det anbefales, at alle de sygeplejefaglige udredninger fremover kun foretages af visitationen.  I forbindelse med planlægning af udskrivningen, er det udskrivningsvisitator, der har dialogen med sygehuset omkring vurdering af borgerens funktionsniveau.  
Formålet med et akutteam er helt overordnet følgende:
Bidrage til at reducere antallet af indlæggelser og genindlæggelser ved udvalgte diagnoser/lidelser
Reducere den kommunale medfinansiering på udvalgte diagnoser
Beredskab i forhold til accelererede udskrivelser.
Der er mange fordele ved at etablere et akutteam for borgeren: Øget kvalitet i indsatsen til borgeren, bedre udnyttelse af ressourcer og kompetencer i sygeplejen herunder et bedre akutberedskab, der kan løse akutte opgaver som at fungere som udskrivningsvisitator udenfor dagvagt og forebygge indlæggelser/genindlæggelser for borgere med forebyggelige diagnoser (fx fald i hjemmet).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventes, at udmøntning af anbefalinger i 360 graders undersøgelsen kan holdes inden for rammerne af budgettet i Center for Sundhed og Omsorg.
Udmøntning af anbefalinger kan få personalemæssige konsekvenser, idet der sker ændringer i den organisatoriske placering af sygeplejeopgaver dels fra sygeplejen til visitationen og dels ved etablering af akutteam.
Etablering af fremskudt visitation vil betyde, at hele sygeplejevisitationen flyttes til visitationen. Herved kan der frigives ressourcer i sygeplejen, men det vil samtidig kræve flere ressourcer med sygeplejefaglig kompetence i visitationen, idet opgaven at udføre de sygeplejefaglige udredninger flyttes fra sygeplejen til visitationen.
Styregruppen anbefaler desuden, at alle sygeplejefaglige udredninger, der i dag foretages af sygeplejen, fremover udføres af visitationen.
En væsentlig ændring i organiseringen af sygeplejen vil være etableringen af et akutteam i sygeplejen. Det anbefales at akutteamet, bliver en integreret del af sygeplejen.
Konsekvenser for andre udvalg
Der er ikke konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Borger- og Udviklingsdirektør Lone Irene Wenzell indstiller,
1.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter anbefalinger i rapportering af 360 graders undersøgelse af Sundhed og Omsorg og videresender til Økonomiudvalget til orientering på Økonomiudvalgsmødet den 20. juni 2016 og til beslutning på Økonomiudvalgsmødet den 15. august 2015.
2.    at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter, hvordan Ældrerådet involveres i det senere arbejde.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Udvalget har drøftet anbefalingerne.
Udvalget sender analysen og anbefalingerne til høring i Ældrerådet med henblik på fornyet behandling i udvalget i august.
Udvalget anbefaler derfor for nuværende ikke analysen videre til Økonomiudvalget.
Udvalget anerkender arbejdet med analysen. Men udvalget finder det ikke tilfredsstillende, at fagudvalget ikke er blevet involveret i processen, og at udvalget alene kan drøfte anbefalingerne på et udvalgsmøde.
Lone Irene Wenzell bemærker, at den sidste del af indstillingen ikke er skrevet korrekt, idet analysen ikke videresendes til beslutning på Økonomiudvalget til den 15. august.
Udvalget har den 16. januar drøftet indsatsområderne i 360-graders analysen.

5. Arbejdsmiljøet på Plejecenter Smedegade (O)

5.      Arbejdsmiljøet på Plejecenter Smedegade (O)

Sagsnr.: 330-2016-38794               Dok.nr.: 330-2016-304442                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Byrådet besluttede den 30. maj 2016 at der skulle udarbejdes en redegørelse om arbejdsmiljøet på Plejecenter Smedegade til orientering for såvel Sundheds- og Seniorudvalget og byrådets medlemmer.
Baggrund
Byrådet drøftede den 30. maj – på baggrund af byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen, Enhedslisten, anvendelse af initiativretten - arbejdsmiljøet på Plejecenter Smedegade i Slagelse.
Byrådet besluttede, at der for hvert af de tre nedenstående indstillingspunkter blev udarbejdet en kort redegørelse:
1. at administrationen forelægger en redegørelse for Sundheds- og Seniorudvalget samt Byrådet omkring efterlevelsen af de påbud, som Arbejdstilsynet har givet Plejecenter Smedegade i 2014 med henblik på at sikre medarbejdernes sikkerhed og sundhed i 2015 på baggrund af en sag om mobning på arbejdspladsen.
2. at administrationen over for Sundheds- og Seniorudvalget samt Byrådet redegør for den seneste arbejdspladsvurdering fra Plejecenter Smedegade samt for omfang og konsekvenser af personaleudskiftningen i løbet af 2015/2016 og frem til nu.
3. at administrationen over for Sundheds- og Seniorudvalget samt Byrådet redegør for normering og vikarforbrug i henholdsvis 2015 og 2016.
Plejecenter Smedegade fik tilbage i maj 2015 et rådgivningspåbud af Arbejdstilsynet grundet udfordringer med arbejdsmiljøet. Påbuddet omhandlede sikring af at ”arbejdet ikke medfører risiko for fysisk eller psykisk helbredsforringelse som følge af mobning ifm. arbejdet med pleje af beboere i aftenvagten, Plejehjemmet Smedegade”.
Som følge af rådgivningspåbuddet blev der iværksat flere initiativer for at forebygge og håndtere mobning i den pågældende gruppe. Følgende tiltag er iværksat:
1. Ledelses handling ift. den aktuelle medarbejder
2. Procesforløb med aftenvagtgruppen (hvor mobningen fandt sted)
3. En tværgående arbejdsgruppe udarbejder en mobbeforebyggelsespolitik for hele Plejecenter Smedegade
4. Fremlæggelse og diskussion af afsluttende redegørelse blandt TR, AMR og leder. Arbejdsmiljøorganisationen drøftede rapporten i januar og februar og vurderer, at problemerne med mobning ikke længere er aktuelt, men at plejecenteret er under stærkt pres fra flere sider.
I den afsluttende rapport fra det uvildige firma Crecea (dateret 30. marts 2016) fremgår det, at rådgivningspåbuddet betragtes som efterkommet. Udfordringerne med arbejdsmiljøet anses derfor som lukket.
Crecea bemærker, at normen for ledelsesdækningen på plejecenteret er begrænset, da lederen er direkte leder for ca. 85 ansatte. Crecea anbefaler i rapporten derfor at løfte ledelsesantallet.
Smedegade Plejecenter har i foråret 2016 ansat 2 daglige ledere til at understøtte et anerkendende arbejdsmiljø på plejecenteret.
Revision af APV: Arbejdsmiljøorganisationen har fokus på samarbejdet og kommunikationen som et væsentligt område, der skal drøftes på interne møder og som et fast punkt.
Den udarbejdede mobbeforebyggelsespolitik vil også i fremtiden give redskab til, at arbejdsmiljøorganisationen og ledelse kan intervenere, hvis mobning er under mistanke.
Der er i oktober 2015 udarbejdet seneste trivselsmåling. Der er en svarprocent på 60,3%. Gennemgående er trivselsmålingen positiv. Eneste opmærksomhedspunkt omhandler samarbejde, hvorfor såvel Arbejdsmiljøorganisationen som ledelsen har deres fokus på dette.
Sundheds- og Seniorudvalget blev på udvalgsmødet den 4. marts 2016 (blev afholdt på Plejecenter Smedegade) orienteret om arbejdsmiljøudfordringerne og processen omkring dette. Beklageligvis er dette ikke ført til referat.
I bilag 1 angives normeringen på Plejecenter Smedegade. Overblikket blev fremlagt på udvalgets møde i april 2016.
Ansættelse af 2 daglige ledere er sket, dels ved omlægning af planlæggerstilling samt ved central finansiering.
Der var i 2015 i alt 28 medarbejdere, der stoppede i ansættelse på Plejecenter Smedegade begrundet i orlov/uddannelse, færdiggjort uddannelse, pension, midlertidige ansættelser, nyt job eller overgået til vikarteam, flyttet grundet familie eller opsagt.
Personaleomsætningen har dels medført et større forbrug af vikarer foruden udbetaling af feriepenge forpligtelser.
Vikarforbruget beløb sig i 2015 på ca. 2.400.000 kr. Plejecenteret har i samme tidsramme modtaget 1.051.000 kr. i sygedagpengefusion.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Udvalget sender sagsfremstillingen til orientering til Byrådets medlemmer.

6. Vejnavnsændring for Plejecenter Solbakken (B)

6.      Vejnavnsændring for Plejecenter Solbakken (B)

Sagsnr.: 330-2016-36376               Dok.nr.: 330-2016-286018                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget udtrykte på udvalgsmødet i maj, på førstkommende møde, at drøfte muligheden for at anmode Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget om at ændre vejnavnet for Plejecenter Solbakken.
Baggrund
Plejecenter Solbakken er fysisk beliggende i den ene ende af Motalavej – nærmest på en stikvej til Motalavej.
Udvalget ønsker derfor at drøfte mulighederne for en navneændring af denne ”stikvej”, således at Solbakkens adresse læner sig op af plejecentres navn. Det kunne eksempelvis være ’Solsikkevej’ eller ’Solbakken’.
Retligt grundlag
I.a.b.
Handlemuligheder
Vejnavne er Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalgets kompetenceområde.
Udvalget kan derfor anmode eller indstille til Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget om at foretage en navneændring af den pågældende vej.
Alternativt kan udvalget vælge ikke at anmode eller indstille til Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget om en navneændring.
Vurdering
Der er ledige boliger på Solbakkens tilhørende ældreboliger. Hvorvidt dette er relateret til Plejecentrets adresse, er administrationen ikke klar over.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
En navneændring af vejen vil kræve en mindre økonomi i form af skilte, annoncering mm.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Omsorg indstiller,
1.    at Udvalget drøfter, om det skal indstilles til Landdistrikts- Teknik- og Ejendomsudvalget, at der bør ske en ændring af Plejecenter Solbakkens adresse/vejnavn.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Udvalget indstiller til LTE-udvalget, at der bør ske en ændring af Plejecenter Solbakkens adresse/vejnavn til Solbakkevej.

7. Opfølgende drøftelse efter deltagelse i KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2016. (D)

7.      Opfølgende drøftelse efter deltagelse i KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2016. (D)

Sagsnr.: 330-2016-36375               Dok.nr.: 330-2016-286017                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Drøftelse af læringspointer og input efter deltagelse i KL`s årlige Social- og Sundhedspolitiske Forum i Ålborg.
Baggrund
På KL`s årlige Social- og Sundhedspolitiske Forum d. 12.-13. maj 2016 deltog flere politikere samt centerchefen og sekretariatsleder. Desuden deltog politikere fra Handicap- og Psykiatriudvalget samt centerchef fra Handicap og Psykiatri.
Forummets overordnede tema var ”Velfærd til debat. Ansvar og grænser”.
Gennem torsdagen og fredagen blev følgende temaer berørt på forskellig vis:
- Hvornår virker forebyggende indsatser? Og hvornår skal vi lade være?
- Danskernes trivsel og velvære – Er danskerne blevet mindre robuste eller er vores samfund blevet mindre rummeligt?
- Sæt retning for velfærd – set fra ministerens bord
- Plads til alle – stiller det moderne samfund større krav end mange kan magte?
- Borgernes egne ønsker og behov – et problem eller en løsning?
- Giv brugernes ordet – skab motivation!
Hertil kom minikonferencer og udstillinger.
Handlemuligheder
At Sundhed- og Seniorudvalget drøfter hvilket udbytte som deltagende udvalgsmedlemmer har fået ved mødet, samt om der er områder hvor der ønskes et samarbejde på tværs af politiske udvalg. 
Konsekvenser for andre udvalg
Flere af temaerne lå i snitfladerne mellem Sundheds- og Seniorudvalget og udvalget for Handicap og Psykiatri.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget drøfter, hvilket udbytte, deltagerne har fået af KL`s Social- og Sundhedspolitiske Forum.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Steen Olsen (A) pointerer, at selskabet var godt.
Bred enighed om, at dette års program var af mindre indholdsmæssig værdi end tidligere.
Udvalget ser gerne inspirationsture med besøg hos andre kommuner, som Slagelse Kommune kan blive inspireret af og tage ved lære af.

8. Opsamling på dialogmøde vedr. restareal på Skælskør Plejecenter (O)

8.      Opsamling på dialogmøde vedr. restareal på Skælskør Plejecenter (O)

Sagsnr.: 330-2014-92083               Dok.nr.: 330-2016-240619                                          Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det afholdte dialogmøde samt de fremkomne idéer til fremtidig brug af restarealer/lokaler på Skælskør Plejecenter.
Baggrund
På baggrund udvalgets ønske blev der d. 19.4.2016 afholdt dialogmøde omkring fremtidig brug af de arealer/lokaler, der bliver tilovers i forbindelse med ombygningen af plejecenteret, fremadrettet benævnt ”restarealer”.
Formålet med dialogmødet var at udvikle idéer omkring den fremtidige brug af restarealerne. Disse idéer vil blive inddraget i de videre drøftelser omkring den fremtidige anvendelse.
Der deltog ca. 30 på dialogmødet, og der var bred repræsentation bestående af både politikere, forskellige råd, interesseorganisationer og foreninger samt administrativt ansatte.
Der fremkom mange idéer til den fremtidige brug. Af gennemgående temaer/principper kan fremhæves:
· Stedet skal være åbent for alle, dvs. alle aldersgrupper/generationer.
· Lokalet skal hænge sammen og ikke opdeles af permanent væg.
· ”Moderne” aktivitetscenter med mange muligheder. Flytbare og omskiftelige redskaber, så lokalerne hurtigt kan tilpasses ny aktivitet og nye brugere.
· Bevare køkken og opgradering af dette.
Nedenfor ordret opsamling på gruppedrøftelserne og deltagernes nedskrevne idéer:
Idéer og aktiviteter
Hvad skal der til - forudsætninger
· Fælles areal/lokale for beboere på plejecenteret og borgere fra Skælskør Kommune
· Socialt samvær som: fællesspisning, foredrag, filmaftener, banko, fælles arrangementer med børnehaver, fællesdans
· Ét stort lokale med køkkenfaciliteter
· Kælder til lager/køl/service/udstyr mv.
· Logistik og planer for brug
· Udstillingsrum for den lokale kunst
· Skulpturhave
· Aktivitetscenter for de ældre/seniorerne
· Kommunen lejer arealet til for alle byens borgere
· Fællesrum for alle dagplejere – hverdag og højtider (børnehaver og skoler)
· Musik-, sang- og spillested
· Møderum og køkkenfaciliteter til projekt ”Spis sammen”
· Optimere køkkenet
· Opdeling af rummet med foldedør/moduler
· Brugere har ”personale med”
· Køkkenfolk er frivillige
· Nedsætte brugerstyrelse
· Lokalet skal bevares som spisested/café, så borgere-pårørende og beboere kan bruge det
· Aktiviteter: Billard, bob, bordtennis, pool
· Kreativt værksted (maling, ler mm.)
· Stenværksted i kælderen
· Kiosk – salg af dagligvarer (kager, chokolade, personlig hygiejne)
· Køkkenet opgraderes
· Foldedør
· Kan laves i kælderen. Maling, indkøb af redskaber
· Udsugning og lydisolering i stenværksted
· Aflåsning af skabe i café
· Køkkenet skal restaureres / bevares etableres café-restaurant
· Åbne stedet for det omkringliggende samfund, så beboere og borgere udefra mødes
· Køkken bevares
· Beskyttet beskæftigelse o. lign.
 
· Fællesrum for aktiviteter, musik, sang, spil, håndarbejde, studiegrupper (rejse, byens liv, kultur, film)
· Fællesrum, hvor man kan dække diverse behov og ønsker. Vil modvirke den ensomhed og isolation, der opleves af mange beboere.
· Træning og rehabilitering i fællesrum
· Fællesskab og fælles oplevelser
 
· Rokade fra Rådmandscenteret, f.eks. banko
· Motion og genoptræning, Rådmandscenter for småt
· Rådmandscenter og plejecenterbygning ”under et”
· Musik, f. eks. Slagelse marinegarde, diskotek, sangklub
· Aktivere hjemmeboende i dagtimer, f. eks demente
· Kælderrum til rådighed for brugere af øvrige lokale
· Stor fællessal
· Bevare køkkenfaciliteter (mindre renovering)
· Kælder renoveres
· Rammer også til unge, ikke kun seniorer
· Inddragelse af udearealet
· Lydisolering, lydanlæg
 
 
 
Retligt grundlag
Afhænger af beslutninger omkring brug af restarealerne.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter idéerne.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Afhænger af beslutninger omkring brug af restarealerne.
Konsekvenser for andre udvalg
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget har mulighed for at inddrage nærværende i forbindelse med budget 2018.
Indstilling
Sundheds- og Omsorgschefen indstiller,
1.    at Udvalget tager opsamlingen til efterretning
2.    at Udvalget videresender de fremkomne idéer til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget med henblik på budget 2018.
Beslutning i Sundheds- og Seniorudvalget den 10. juni 2016:
Fraværende: 
Udvalget kvitterer for de indkomne ønsker, der fremkom ved dialogmødet og tager opsamlingen til efterretning.
Administrationen afklarer, hvilke konsekvenser en ændring af de 183 kvadratmeter fællesareal har, til drøftelse på udvalgsmødet i august.