Kompetence
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal træffe beslutning om hvilke justeringsforslag i forbindelse med reduktioner i den kollektive bustrafik, som skal sendes i offentlig høring i perioden fra 8. august 2023 til 29. august 2023. Yderligere skal udvalget beslutte, om sagen skal sendes til kommentering i øvrige fagudvalg.
Indstilling
Teknik, Plan og Erhvervschefen indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget udpeger de justeringsforslag som i forbindelse med trafikbestilling 2024 skal sendes i offentlig høring i perioden fra 8. august 2023 til 29. august 2023.
2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmoder følgende fagudvalg; Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget om at fremkomme med kommentarer til justeringsforslagene senest den 8. september 2023.
Sagens indhold
Slagelse Kommune skal én gang årligt beslutte om gældende køreplaner for de lokale buslinjer skal ændres. Kommunen skal senest ultimo oktober oplyse Trafikselskabet Movia om der ønskes ændringer til ikrafttræden ved efterfølgende køreplanskifte ultimo juni.
På baggrund af Teknik, Plan og Landdistriktsudvalgets drøftelser af punkt nr. 2 den 7. juni 2023 og punkt nr. 2 den 19. juni 2023, har Movia arbejdet videre med forslag til justeringer i den kollektive bustrafik. Disse forslag danner grundlag for afgivelse af kommunens trafikbestilling 2024. Justeringsforslagene indeholder mulige reduktioner på alle linjer som kører internt Slagelse Kommune, og hvor udgiften ligger hos Slagelse Kommune. Dette gælder også for linjerne 901, 902 og 903 jævnføre udvalgets beslutning.
Spørgsmål der fremgår af beslutningen fra udvalgets møde den 19. juni 2023, er besvaret i sagens bilag 1: ”Besvarelse af spørgsmål i udvalgets beslutning af 19. juni 2023”.
Med beslutningen i Movias bestyrelse den 30. juni 2023 er der redegjort for, at kommuner og regioner oplever væsentlige stigninger i udgiftsniveau til den kollektive trafik for både 2023 og 2024. Ændringerne i de økonomiske forudsætninger for Slagelse Kommune fremgår af sagens bilag 2: ”Økonominotat med baggrund i Movias økonomital pr. 26.06.2023”.
Det overordnede budskab er, at Slagelse Kommune skal finde justeringer i den kollektive bustrafik med halvårsvirkning på 6,0 mio. kr. i 2024 og helårsvirkning på 12,0 mio. kr. i de efterfølgende år. Dette med henblik på, at der i 2026 for budgetområdet ”Busdrift”, vil være balance mellem budget og udgifter. Denne udfordring er væsentligt ændret i forhold til den viden, der var grundlag for udvalgets behandling af trafikbestillingen på møderne i juni måned. På disse møder blev de indledende beregninger for justeringsforslagene 1 til 8 fremlagt.
For at kunne opnå tilpasningen mellem budget og udgifter har administrationen bedt Movia om, at udarbejde et sparekatalog indeholdende justerende tiltag i serviceniveauet for den kollektive bustrafik for 12 mio. kr. i helårsvirkning. Disse tiltag er overordnet beskrevet herunder, men kan ses beskrevet i sagens bilag 3: ”Slagelse sparekatalog juli 2023” og bilag 4 "Oversigt - Justeringsforslag på buslinjer".
Movias sparekatalog for Slagelse indeholder nedenstående 12 justeringsforslag, hvoraf de sidste 3 forslag ikke direkte kan sammenlægges med justeringsforslagene 1 til 9. Indledningsvist er det værd at bemærke, at der er godt 1,8 mio. påstigere om året der kører med de kommunalt finansierede busser i Slagelse Kommune.
Justeringsforslag 1: Linje 431 Slagelse st. – Dalmose (forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 132.000)
Linjen kører i dag med timedrift mellem kl. 6 og kl. 22 på hverdage og 2-timesdrift i weekender. Hvis linjen reduceres til kun at køre skolekørsel, hvilket vil være 4 dobbeltture pr. skoledag tilpasset betjeningsområdets distriktsskoler og ingen kørsel i weekender, skønnes det at udgifterne på denne linje kan reduceres med 1,1 mio. kr.
Det vil alene være målgruppen folkeskoleelever der tilgodeses, alle andre målgrupper (pendlere, uddannelsessøgende og lejlighedsrejsende) vil stort set ikke have glæde af linjen. Der vil være risiko for, at linjen får ringe forbindelse til anden kollektiv trafik.
Justeringsforslag 2: Linje 432 Slagelse st. – Reersø Havn (linjen er fælles med Kalundborg Kommune og det forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 113.000 på hele linjen).
Linjen kører i dag med timedrift mellem kl. 5 og kl. 20, plus en ekstra sen afgang på hverdage og 2-timesdrift i weekender.
Hvis linjen reduceres til kun at køre skolekørsel, hvilket vil være 4 dobbeltture pr. skoledag tilpasset betjeningsområdets distriktsskole og ingen kørsel i weekender, skønnes det at udgifterne på denne linje kan reduceres med 0,9 mio. kr.
Det vil alene være målgruppen folkeskoleelever der tilgodeses, alle andre målgrupper (pendlere, uddannelsessøgende og lejlighedsrejsende) vil stort set ikke have glæde af linjen. Der vil være risiko for, at linjen får ringe forbindelse til anden kollektiv trafik.
Justeringsforslag 3: Linje 437 Slagelse st. – Nordrup (linjen er fælles med Kalundborg Kommune og det forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 32.000 på hele linjen).
Linjen kører i dag stort set timedrift mellem kl. 6 og kl. 19 mellem Slagelse st. og Ørslev. Om morgenen kører den to ture omkring Nordrup og om eftermiddagen fem ture. Ingen kørsel i weekender.
Hvis linjen reduceres til kun at køre skolekørsel, hvilket vil være 4 dobbeltture pr. skoledag tilpasset betjeningsområdets distriktsskole og ingen kørsel i weekender, skønnes det at udgifterne på denne linje kan reduceres med 0,7 mio. kr.
Det vil alene være målgruppen folkeskoleelever der tilgodeses, alle andre målgrupper (pendlere, uddannelsessøgende og lejlighedsrejsende) vil stort set ikke have glæde af linjen. Der vil være risiko for, at linjen får ringe forbindelse til anden kollektiv trafik.
Justeringsforslag 4: Linje 902 Korsør st. – Vemmelev (forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 102.000)
Linjen kører i dag med timedrift mellem kl. 6 og kl. 23 på hverdage og 2-timesdrift i weekender mellem kl. 8 og kl. 22. Linjen supplerer linje 901 mellem Vemmelev og Slagelse i myldretidsperioderne morgen (én tur) og eftermiddag (tre ture).
Hvis linjen reduceres til kun at køre skolekørsel, hvilket vil være 4 dobbeltture pr. skoledag og tilpasset betjeningsområdets distriktsskole og ingen kørsel i weekender, skønnes det at udgifterne på denne linje kan reduceres med 1,7 mio. kr.
Det vil alene være målgruppen folkeskoleelever der tilgodeses, alle andre målgrupper (pendlere, uddannelsessøgende og lejlighedsrejsende) vil stort set ikke have glæde af linjen. Der vil være risiko for, at linjen får ringe forbindelse til anden kollektiv trafik.
Justeringsforslag 5: Linje 907 Korsør st. – Stigsnæs Havn (forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 142.000)
Linjen kører i dag mellem Korsør st. og Skælskør busterminal med timedrift mellem kl. 6 og kl. 21, plus en ekstra sen afgang på hverdage. 11 af turene plus en ekstra tur om fredagen er forlænget til Stigsnæs Havn. Derudover har linjen 2-timesdrift i weekender.
Hvis linjen reduceres til kun at køre på hverdage i perioden mellem kl. 6 og kl. 18 samtidig med, at alle afgange føres til Stigsnæs Havn skønnes det, at udgifterne på denne linje kan reduceres med 1,2 mio. kr.
Dette justeringsforslag medfører at der ikke er direkte forbindelse mellem Korsør og Skælskør efter kl. 18 på hverdage og ingen kørsel i weekender. Vedrørende betjening af Stigsnæs Havn skal justeringsforslaget ses i sammenhæng med et forslag om, at Region Sjællands linje 470R forlænges til Stigsnæs Havn aften og weekend. Et forslag som vil betyde at Slagelse Kommune skal yde et bidrage til denne linje.
Justeringsforslag 6: Linje 615 Bisserup Strand – Sorø (linjen er fælles med Næstved og Sorø Kommune og det forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer er 60.000 på hele linjen).
Linjen kører i Slagelse Kommune på strækningen mellem Bisserup Strand og kommunegrænsen syd for Skafterup. Linjen skaber forbindelse mellem Bisserup, Fuglebjerg og Sorø. Linjen kører kun hverdage med drift mellem kl. 5 og kl. 19, plus en ekstra sen afgang på hverdage mellem Fuglebjerg og Bisserup. Linjen har maksimalt 13 ture i begge retninger på fredage udenfor skolernes ferier, øvrige hverdage køres der 12 ture i begge retninger. I skolernes ferier kører linjen 10 ture i begge retninger
Hvis linjen nedlægges med den kørsel som er i Slagelse Kommune skønnes det, at der kan spares 0,23 mio. kr.
Bisserup vil med dette forslag ikke have direkte forbindelse til rejsemål på strækningen mellem Bisserup og Sorø (via Fuglebjerg). Der vil være forbindelse mod Skælskør og Næstved med linje 670.
Justeringsforslag 7: Fribusser (ruterne Lilla, Rød og Blå).
Fribuslinjerne kører som åbne skolebuslinjer for alle borgere. Linjerne er gratis og kører som ring-buser, som forbinder kommunens landdistrikter med byerne, som fx Slagelse og Skælskør. Bus-serne betjener såvel oplandet og byerne, og der sikres korrespondancer til Movia buslinjer. Der tilbydes kørsel i både times- og to-times-intervaller alle hverdage, undtaget skoleferier, fra tidlig morgen til eftermiddag. Da linjerne kører hele dagen, bruges linjerne af mange målgrupper, som skoleelever, uddannelsessøgende og pendlere.
Hvis fribusserne reduceres til alene at køre skolekørsel, hvilket vil være 4 dobbeltture pr. skoledag, skønnes besparelsen at være 1,0 mio. kr.
Dette justeringsforslag vil dog medføre, at eksisterende kontrakter med operatøren skal opsiges, og kørslen skal genudbydes af Movia. Ved et eventuelt genudbud vil der være usikkerhed om udfaldet af tilbudsindhentningen. Resultatet ved en ny tilbudsindhentning på disse linjer, kan medføre en et øget tilskudsbehov pr. køreplantime, og dermed en risiko for at et ringere serviceniveau bliver forholdsvis dyre. Besparelsespotentialet på dette forslag er forbundet med stor usikkerhed.
Justeringsforslag 8: Flextur.
Flextur kan benyttes af alle borgere helt på linje med bus, tog og metro i og mellem kommuner med flextur, og skal bestille seneste to timer før ønsket afhentningstidspunkt. I Slagelse Kommune er det besluttet, at egenbetalingen til flextur har to forskellige takster. En ”Bytakst” for de ture der kører internt i byerne Slagelse og Korsør (hvor turens start og slut er indenfor samme byzone), og en ”Landtakst” for alle andre ture der kører internt i Slagelse Kommune. Bytaksten er i dag 68 kr. pr. tur og landtaksten er 41 kr. pr. tur for de første 10 km, herefter er prisen 7 kr. pr. km.
Justeringsforslaget består i at ændre de nuværende takster, så alle flexture der kører internt i Slagelse Kommune starter med 68 kr. Ændres de nuværende takster på flextur skønnes det, at der kan opnås en besparelse på 0,3 mio. kr.
Alle brugere af ordningen der ikke kører internt i byerne Slagelse og Korsør vil opleve en forøgelse af udgiften til transport med Flextur.
Justeringsforslag 9: Sammentænkning af linjerne 901 og 903
901 erstatter 903 på den sydlige del (som samtidig afkortes ved svømmehallen). 903 erstatter 901 mellem Slagelse St. og Skovsø. Herved spares én bus på linje 901 – og den samlede linje bliver mere ”buseffektiv” – og vil omløbsmæssigt bedre kunne reduceres til timesdrift aften og weekend.
Med nye ruter for 901 og 903 i Slagelse by, samt at 901 ændres til timedrift aften og weekend skønnes den økonomiske nettoeffekten af dette tiltag, at udgiften kan reduceres med 3,2 mio. kr.
Justeringsforslaget vil medføre, at der ikke længere vil være kollektiv trafik til betjening af boligområder langs Idagårdsvej (kvarterene ved: Amerikavej, Afrikavej, Lillevangsvej, Ærøvej, Agersøvej og Idagårds allé), da strækningen mellem stoppestederne ved Kinavej og svømmehallen på Antvorskov allé ikke længere vil blive betjent. Passagerer til og fra disse områder skal benytte stoppesteder på Korsørvej (linje 901), Skælskørvej (linje 470R) og Sdr. Ringgade (linjerne 431 og 480R).
Movia har følgende kommentarer til linjerne i dette justeringsforslag, der begge delvist eller helt fungerer som bybuslinjer. Begge linjer er billigst pr. time at drive – hvilket betyder, at der skal skæres mest drift væk, for at opnå besparelser. For at opnå besparelser i forbindelse med trafikbestilling 2023 er linjerne ændret pr. 25. juni i år; 901 Slagelse, Skovsø - Korsør St. har erstattet tidligere 908 og 903 Blomstergården – Korsørvej er reduceret til timesdrift aften og i weekenderne. Disse ændringer har medført besparelse på 3,5 mio. kr. inkl. inflationen.
Yderligere skal det bemærkes, at linje 901 indgår i det strategiske net og er med mere end 1,1 mio. påstigere klart hovedlinjen i kommunen. Linjen fungerer som bybus i både Korsør og Slagelse, hvor den også er er tilpasset togforbindelser på begge stationer. Linjen sikrer Vemmelev god forbindelse til både Korsør og Slagelse. Desuden understøtter den en betjening af ungdomsuddannelserne og 10. klassecentret i Slagelse. Linjen har årlige passagerindtægter for mere end 13,2 mio. kr.
Justeringsforslagene 1 til 9 har en skønnet samlet økonomisk effekt i helårsvirkning på 10,4 mio. kr. En afledt konsekvens ved realisering af justeringsforslag 5 og 9 er, at der skal betales kompensation for afvikling af 2 busser, hvis disse ikke kan omplaceres. Kompensationen vil være en engangudgift på 3,75 mio. kr.
Movia har udover ovenstående 9 justeringsforslag regnet på yderligere 3 forslag, disse beskrives herunder som justeringsforslag 10, 11 og 12. Disse forslag er beskrevet og beregnet ud fra det nuværende serviceniveau på linjerne, og kan derfor ikke umiddelbart sammenstilles med de ovenstående 9 justeringsforslag. Movia anbefaler ikke at disse justeringsforslag realiseres.
Justeringsforslag 10: Linje 907 Korsør st. – Stigsnæs Havn (forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer 142.000) – Kan ikke sammentænkes med justeringsforslag 5.
Linjen kører i dag mellem Korsør st. og Skælskør busterminal med timedrift mellem kl. 6 og kl. 21, plus en ekstra sen afgang på hverdage. 11 af turene plus en ekstra tur om fredagen er forlænget til Stigsnæs Havn. Derudover har linjen 2-timesdrift i weekender.
Hvis linjen nedlægges, vil dette reducere kommunens årlige udgifter med 5,0 mio. kr., men reduktionerne vil betyde, at der skal betales kompensation for afvikling af 2 busser.
Med dette justeringsforslag vil der ikke være forbindelse til Stigsnæs Havn. Dette justeringsforslag vil medføre øget udgifter til skolekørsel, da der skal oprettes kørsel for de elever der er berettiget til transport til og fra skole. Udgiftsmæssige konsekvenser for skoleområdet er ikke vurderet.
Justeringsforslag 11: Bybuslinje 903 Blomstergården– Korsørvej (Slagelse by - forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer 235.000) – Kan ikke direkte sammentænkes med justeringsforslag 9.
Linjen kører halvtimesdrift i dagtimerne og timesdrift aften og i weekenderne.
Hvis linjen reduceres til kun at køre timedrift skønnes det, at udgifterne på denne linje kan reduceres med årligt 1,9 mio. kr., men reduktionerne vil betyde, at der skal betales kompensation for afvikling af 1 bus.
Det er Movias vurdering, at dette justeringsforslag vil medføre, at 1/3-del af linjens passagerer vil forsvinde, og dermed også en væsentlig ringere indtjening på linjen.
Justeringsforslag 12: Linje 901 Skovsø – Korsør st. (forventet antal årlige passagerer i 2024 uden justeringer 1.111.000) - Kan ikke direkte sammentænkes med justeringsforslag 9.
Linjen kører halvtimesdrift mellem kl. 5 og 24 på hverdage og mellem kl. 7 og 24 i weekender.
Hvis linjen reduceres til kun at køre timedrift aften og weekend skønnes det, at udgifterne på denne linje kan reduceres med 1,5 mio. kr.
Det er Movias vurdering, at dette justeringsforslag vil medføre, en årlig reduktion på ca. 200.000 passagerer. Linjen vil få færre korrespondancer med togforbindelser aften og weekend på både Korsør station og Slagelse station.
Retligt grundlag
Lovbekendtgørelse 2023-03-01 nr. 215 om trafikselskaber (Trafikselskabsloven)
Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.
Handlemuligheder
Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge:
1. At sender alle justeringsforslag fra sparekataloget i høring.
2. At sende udvalgte justeringsforslag fra sparekataloget i høring.
3. At undlade, at justeringsforslagene sendes i høring.
Vurdering
Det er administrationens anbefaling, at alle justeringsforslag fra sparekataloget – handlemulighed 1 – 12 sendes i høring i perioden 8. august 2023 til 29. august 2023. Administrationen anbefaler, at høringen annonceres på kommunens hjemmeside og facebookside, i Movia-busserne, på kommunens digitale informationstavler ved Korsør, Skælskør og Slagelse, derudover sendes høringen direkte til alle lokalråd, folkeskoler, specialskoler, friskoler, Ældrerådet, Handicaprådet, Ældre Sagen, LAG, følgegrupper for fribusser og Ø-udvalget.
Det er administrationens vurdering, at på trods af at justeringsforslagene beskriver et serviceniveau tilpasset folkeskolerne er det vigtigt, at en realisering af disse tiltag forudsætter en koordinering mellem den kollektive trafik og skole. Dette med henvisning til, at detailplanlægningen af køreplanerne kan medføre behovet for dialog om eventuelle justering i både køreplaner og skolers ringetider, for at opnå bedst mulige overgangstider mellem transport og skole.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for den kollektive bustrafik, når det tages i betragtning, at trafikbestilling 2023 ikke opnåede den ønskede effekt pga. øget udgiftsniveau, samt at efterreguleringen for 2022 der beløber sig til ca. 6,5 mio. kr. skal betales primo 2024.
Nedenstående tabel indeholder effekterne af Movias økonomital for ”1. Estimat for 2023” og ”1. behandlede budget for 2024”, forklaringer til indholdet fremgår af sagens bilag 2: ”Økonominotat med baggrund i Movias økonomital pr 26.06.2023”.
1.000 kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| 1. Estimat | 1. beh. budget | | |
Budget - Bustrafik | 53.648 | 53.648 | 52.199 | 52.199 |
Movias beregnede udgiftsniv. – ”de gule busser” | -44.145 | -38.991 | -38.991 | -38.991 |
Fribus/Kommunebus | -5.174 | -5.117 | -5.117 | -5.117 |
Flextur, Plustur og Flexhandicap *) | -13.219 | -13.862 | -13.862 | -13.862 |
Efterregulering 2022 | 0 | -6.484 | 0 | 0 |
Trafikbestilling 2024 | 0 | 6.000 | 12.000 | 12.000 |
Overførsel mellem årene | 0 | -8.890 | -13.696 | -7.467 |
Resultat som følge af yderligere reduktioner | -8.890 | -13.696 | -7.467 | -1.238 |
*) Der er i Movias beregninger ikke indregnet en eventuel nedgang i udgifterne som følge af fastlæggelse af serviceniveau for en maksimal visitering af ture i flexhandicap på maksimalt 20 ekstrature om året. Administrationen for Sundhed og Ældreområdet har estimeret, at udgiften til flexhandicap kan reduceres med 1,1 mio. kr., dette er med udgangspunkt i, hvordan prisniveauet var i 2022. Med de seneste udmeldinger om prisniveauerne for 2023 og 2024, må det antages, at effekten nærmere vil lige omkring 1,0 mio. kr. årligt, denne effekt fremgår ikke af ovenstående.
Tværgående konsekvenser
Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre reduktioner i den velfærd der stilles til rådighed for kommunens borgere og gæster. Reduktioner i den kollektive bustrafik vil få negative konsekvenser for borgerrettet velfærd under stort set alle kommunens politiske fagudvalg; Børne- og Ungeudvalget, Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, Klima- og Miljøudvalget, Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, Seniorudvalget, Socialudvalget og Sundhedsudvalget.
Sagens videre forløb
Efter afholdt høring i perioden 8. august til 29. august 2023, forberedes sagen til udvalgets endelige behandling af trafikbestilling 2024 på mødet den 2. oktober 2023.