Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Økonomiudvalget igangsætte arbejdet med udskiftning af 2 stitunneller i Slagelse i indeværende år.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Økonomiudvalget godkende omplacering af rådighedsbeløb mellem anlægsprojekter indenfor anlægsrammen under TPL med henblik på at imødekomme forventet udgift vedr. tunnellerne.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Klima og Miljøudvalget og Økonomiudvalget godkende, at restrådighedsbeløb på anlægsprojekt PFAS renseanlæg (KMU) skal indgå som finansiering af forventet udgift vedr. tunnellerne.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget godkende, at restrådighedsbeløb på anlægsprojekter under Økonomiudvalget skal indgå som som finansiering af forventet udgift vedr. tunnellerne.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Økonomiudvalget godkende kassefinansieret tillægsbevilling på 1,284 mio. kr. vedr. den del af rådighedsbeløbet, som ikke kan finansieres indenfor den samlede anlægsramme.
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt Økonomiudvalget godkende anlægsbevilling til det samlede rådighedsbeløb vedr. udskiftning af stitunneller.
Indstilling
Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at der iværksættes en udskiftning af de to ståltunneler ved den anbefalede løsning 4 finansieret ved indstillingens at 2-5.
2. at Byrådet godkender at der afsættes rådighedsbeløb til anlægsprojekt Udskiftning af stitunneller, som finansieres via omplaceringen fra følgende anlægsprojekter under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget: 0,130 mio. kr. fra anlægsprojekt Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse station (181), 0,030 mio. kr. fra anlægsprojekt Parkering, Slagelse bymidte (188), 0,462 mio. kr. fra anlægsprojekt Forlængelse Ringvej ved Hvilebjerg (49).
3. at Byrådet godkender at der omplaceres 2,039 mio.kr. fra anlægsprojekt PFAS Renseanlæg (301) Klima og Miljøudvalget til anlægsprojekt Udskiftning af stitunneller under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
4. at Byrådet godkender at der omplaceres 1,805 mio. kr. fra følgende anlægsprojekter under Økonomiudvalget: 0,162 mio. kr. fra anlægsprojekt Ny placering af hjælpemiddelsdepot (330), 0,083 mio. kr. fra anlægsprojekt Renovering af Torvegade (257), 0,860 mio. kr. fra anlægsprojekt PFAS renseanlæg (301,), 0,2 mio. fra anlægsprojekt Etablering af søjlesystem Hashøj Skole (312), 0,1 mio. kr. fra anlægsprojekt Nyt klasselokale Hashøj skole (331) til anlægsprojekt Udskiftning af stitunneller under Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
5. at Byrådet godkender at der gives kassefinansieret tillægsbevilling på 1,284 mio. kr. i 2024 til anlægsprojekt vedr. udskiftning af tunneller.
6. at Byrådet godkender at der gives anlægsbevilling til det samlede rådighedsbeløb på 5,75 mio. kr.
Sagens indhold
Slagelse Kommune får hvert år gennemført genereleftersyn på ca. 1/5-del af kommunens 134 broer og bygværker. Dette i henhold til anbefaling og praksis ud fra Vejdirektoratets paradigme på området. Et generaleftersyn er en systematisk visuel gennemgang af en bro/bygværk. Generaleftersynet giver Slagelse Kommune en mulighed for at planlægge vedligeholdelses- og udbedringstiltag det/de kommende år.
Når der ved et generaleftersyn opdages skader eller forhold som kan have betydning for levetid, bæreevne eller andre væsentlige parametre kan der iværksættes et særeftersyn. Ved et særeftersyn bliver forholdene undersøgt grundigere eks. ved at tage prøver, foretage scanning, undersøge godstykkelse eller lignende.
Ved generaleftersynene i 2023 blev blandt andet ståltunnellen, der fører en sti under Søndermarksvej efterset. Her konstateres der væsentlig rust og enkelte steder helt igennem. Generelt konkluderes, at levetiden er brugt op og der bør iværksættes midlertidig afstivning m.v. frem til en udskiftning er gennemført.
Som følge af udviklingen på ståltunnellen under Søndermarksvej vælges det at fremrykke eftersynet af de 5 øvrige ståltunneller med nogenlunde tilsvarende alder (alle i Slagelse by), for at vurdere om der er sket tilsvarende skadesudvikling over de seneste 5-7 år.
Ståltunnellen, der fører en sti under Byskovvej, viser sig at være i tilsvarende ringe forfatning, med rust, bobler i overfladebeskyttelsen samt begyndende deformation i flere samlinger.
Supplerende undersøgelser på de 4 øvrige ståltunneller har bekræftet, at der er begrænset levetid tilbage, men ikke med en akut tilstand.
Tunnellerne under Søndermarksvej og Byskovvej bliver afstivet i november 2023 og der etableres efterfølgende et midlertidigt trædæk over afstivningen. En løsning, som etableres for at forbedre trafiksikkerheden for de mange som dagligt benytter stierne. Tunnelerne har herefter kunne passeres med en reduceret frihøjde til fods.
Af hensyn til budgetprocesser m.v. er der i januar/februar 2024 blevet indhentet en vurdering af, om der med den aktuelle afstivning kan opnås sikkerhed for at en udskiftning kan udskydes til eksempelvis 2025. Alternativt at der suppleres med yderligere tiltag, som vil nødvendiggøre en fuld afspærring, men udskyde udskiftningen med minimum 1 år.
Rådgivningsvirksomheden WSP, som har varetaget generel- og særeftersyn samt vurderet på den midlertidige afstivningsløsning, vil ikke tage tage ansvar for at den udførte tværafstivning vil sikre at en udskiftning kan udskydes til eksempelvis 2025. Den nuværende afstivning bevirker, at sandsynligheden for et pludseligt kollaps er afværget, men at et brud i stål m.v. kan give sætning i vej m.v. og heraf nødvendiggøre en afspærring af både vej og sti. Det vurderes derimod, at nuværende afstivning kan suppleres med en vertikalafstivning og det vil betyde mulighed for at udskyde udskiftningen til 2025. Det vil imidlertid betyde en fuldstændig lukning for færdsel gennem begge tunneller og herved lede de mange brugere, børn m.v. til krydsning af henholdsvis Byskovvej og Søndermarksvej frem til foråret 2025.
Efterårets og vinterperiodens massive nedbørsmængder har ikke gavnet på forholdende omkring tunnellerne og en udskiftning anbefales snarest muligt.
Løsningsmuligheder:
Der er indhentet vurdering og anlægsoverslag på 4 løsninger:
- Lukning af begge tunneller frem til foråret 2025 ved udførsel af supplerende vertikal afstivning. Herefter skal løsning 2, 3 eller 4 gennemføres. Det vurderes at supplerende afstivning, aflukning af tunnel samt løbende tilsyn m.v. kan foretages for 150.000 kr. for begge tunneller tilsammen.
- Ny bund (delvis relining). Bunden skiftes i begge tunneller og vil afværge nuværende situation, men ikke forlænge levetiden på den øvrige del af ståltunnellernes konstruktion. Løsningen forventes at koste 4,5 mio. kr. for begge tunneller tilsammen.
- Ny ståltunnel. Vejene lukkes helt i en periode på op til 7 dage pr. tunnel. Vejene graves op, nuværende konstruktion nedbrydes og fjernes. Nye tunneller sættes ind og der bygges op med ny vej inkl. kantbjælke og autoværn. Løsningen forventes at koste 4,65 mio. kr. for begge tunneller tilsammen.
- Ny betontunnel. Vejene lukkes helt i en periode på op til 7 dage pr. tunnel. Vejene graves op, nuværende konstruktioner nedbrydes og fjernes. Nye tunneller sættes ind og der bygges op med ny vej inkl. kantbjælke og autoværn. Løsningen forventes at koste 5,75 mio. kr. for begge tunneller tilsammen.
Vurdering:
Administrativt vurderes det at være givet bedst ud med en fuld udskiftning af begge tunneller, da der herved opnås en ny lang levetid dvs. løsning 3 eller 4.
Løsning 1 kan købe tid i forhold til den budgetmæssige disponering, men vil betyde et år med en væsentligt forringet trafiksikkerhed og ulempe for brugerne som helhed idet tunnellerne spærres af for færdsel gennem.
Løsning 2 vurderes ikke at give tilstrækkelig værdi i forhold til projektets kompleksitet og omkostning idet den resterende stålkonstruktion har et begrænset antal års levetid (8-10 år). Løsningen er undersøgt, men anbefales ikke.
Løsning 3 vil medføre en udgift på 4,65 mio. kr., hvor hver af tunnellerne kan skiftes med en afspærring på 4-7 dage (muligvis lidt hurtigere) inkl. ny kantbjælke og autoværn, hvor vejene føres over. Nye ståltunneller vil betyde flere løbende driftsudgifter end ved en betonløsning samt en kortere levetid (forventet 60-80 år).
Løsning 4 vil medføre en udgift på 5,75 mio. kr., hvor hver af tunnellerne kan skiftes med en afspærring på 4-7 dage inkl. ny kantbjælke og autoværn, hvor vejene føres over. En ny betonløsning vil medføre færrest driftsudgifter i levetiden og samtidig betyde en væsentlig længere levetid (100-120 år) sammenlignet med en ny ståltunnel (løsning 3). Løsning 4 er på den baggrund den anbefalede løsning.
Anbefaling:
På ovenstående baggrund anbefales det, at iværksætte en udskiftning af begge ståltunneller i 2024 til betonløsning (løsning 4) med et samlet anlægsoverslag på 5,75 mio. kr.
”Det fremgår af kommens Kasse- og Regnskabsregulativ at fagudvalget ved ansøgning om tillægsbevillinger med kassevirkning skal fremsende alternative forslag til imødegåelse af opståede merforbrug – derfor er der udarbejdet følgende handlemuligheder”.
Handlemulighed:
- Byrådet kan vælge, at følge anbefalingen med udskiftning (løsning 4) med udførsel i 2024 og finansiere det delvis ved en omprioritering og heraf omplacering af rådighedsbeløb fra andre anlæg både indenfor TPL men også på tværs af andre fagudvalg samt en kassefinansieret tillægsbevilling og samtidig give anlægsbevillingen, så arbejdet kan sættes i gang.
- Byrådet kan vælge, at iværksætte løsning 1 eller 3 og finansiere det delvis ved en omprioritering og heraf omplacering af rådighedsbeløb fra andre anlæg både indenfor TPL men også på tværs af andre fagudvalg fra andre anlæg samt en kassefinansieret tillægsbevilling og samtidig give anlægsbevillingen, så arbejdet kan sættes i gang.
Rådighedsbeløb, som anbefales omplaceret fra andre anlægsprojekter til anlægsprojekt vedr. stitunnellerne, er udtryk for restbudget/mindreforbrug.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes, skal Byrådet have godkendt en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projektforudsætninger samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet jf. Slagelse Kommunes regler for økonomistyring og ledelsestilsyn.
Som hovedregel finansieres et merforbrug på et anlægsprojekt af øvrige budgetter inden for udvalgets egen budgetramme (serviceudgifter) eller af andre anlægsprojekter, hvor der forventes mindreforbrug. Mindreforbrug tilføres som hovedregel kassen eller kan overføres til andre anlægsprojekter med forventet merforbrug. Omplacering af rådighedsbeløb mellem anlægsprojekter skal godkendes af Økonomiudvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen indstiller at der foretages omplaceringer af rådighedsbeløb fra andre anlægsprojekter på 4,066 mio. kr. til anlægsprojekt udskiftning af stitunneller (TPL).
Administrationen indstiller, at afsat rådighedsbeløb på 0,4 mio. kr. i 2024 på anlægsprojekt Vedvarende energi (ØU) indgå som finansiering af anlægsprojekt vedr. udskiftning af stitunneller.
Administrationen indstiller, at der gives kassefinansieret tillægsbevilling på 1,284 mio. kr.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bevillingsønske | | | | | |
Anlæg Udskiftning af stitunneller | TPL | 5.750 | | | |
Anlæg | TPL | -622 | | | |
Anlæg | ØU | -1.805 | | | |
Anlæg | KMU | -2.039 | | | |
Finansiering | | | | | |
Kassen | | -1.284 | | | |
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Sagen forelægges Klima og Miljøudvalget inden den sendes til viderebehandling i Økonomiudvalget og Byråd.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrativ bemærkning pr. 5. marts 2024
Der er fortaget en mindre rettelse, hvorfor bilag 3 er tilføjet sagen, som erstatter bilag 2.