Møde i udvalget d. 6. april 2021

3.     Beslutning om Fribus 2.0 i området syd for Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2020-150850             Dok.nr.: 330-2021-86051                                  Åbent
Kompetence:
Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte hvilket ruteforslag, der skal være den nye Fribus 2.0. i området syd for Slagelse.
Sagens indhold
Erhvervs- og Teknikudvalget har på møde den 1. februar 2021 besluttet at sende tre skitseforslag (blå, rød og grøn) til en ny Fribus 2.0 i høring fra den 3. februar til den 8. marts 2021.
De prioriterede målgrupper for Fribussen er skolebørn og unge, der skal transporteres til skoler og uddannelsesinstitutioner. Derudover er det tanken at Fribussen skal komme flere borgere til gavn, og at projektet skal generere flere målgrupper i den kollektive trafik.
Om høringen
Der blev holdt et digitalt borgermøde den 17. februar 2021, hvor interessenter i bred forstand var inviteret. På borgermødet blev der blandt andet blev præsenteret et forslag til køreplan for de tre ruter. På mødet kunne deltagerne tilkendegive deres holdninger til ruteforslagene med udgangspunkt i deres lokalsamfund. Tilkendegivelserne er taget med som høringssvar blandt de 35, som kommunen har modtaget (se hvidbog). Høringssvarene afspejler en generel opbakning til idéen om Fribus 2.0 og rummer mange konstruktive forslag til tilpasninger af ruteforslag og køreplan. Det bemærkes, at de unge har bidraget positivt i processen og blandt andet kommet med konkrete forslag til, hvordan det kan blive mere attraktivt at bruge den kollektive transport.
Proces
Nedenstående er en beskrivelse af de vigtigste opgaver, som skal løses for at sikre, at Fribussen kommer til at køre fra august 2021:
1.    Der indledes en dialog med alle Folkeskoler, hvor den nye Fribus skal køre med henblik på at finjustere køreplanen.
2.    Der gennemføres en ansøgningsrunde i dialog med Folkeskolerne, hvor forældre i områder, der ikke bliver betjent af Fribussen, kan søge om særtransport i minibusser i henhold til Folkeskolelovens § 26.
3.    Den endelige ruteføring koordineres med øvrige administrative afdelinger i forhold til vejtekniske forhold og trafiksikkerhed.
4.    For at sikre en løsning, der skaber størst mulig tilfredshed, skal der oprettes en følgegruppe, som varetager borgernes interesser, og som vil fungere som sparingspart i arbejdet med implementering af projektet. Følgegruppen skal også bidrage til evaluering af projektet og være med til at komme med anbefalinger i forhold til projektets fortsættelse efter det første år.
5.    Der indhentes tilbud og indgås aftale med operatør.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Bekendtgørelse nr. 665 om befordring af elever i Folkeskolen (§1-5).
Handlemuligheder
A. Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte den røde rute. Den røde rute skaber forbindelse mellem landdistrikterne i den sydlige del af området og tilbyder en tværgående forbindelse mellem Dalmose og Skælskør, som ikke betjenes med kollektiv trafik i dag, hvilket har været et stort ønske jævnfør høringssvarene. Til forskel fra den grønne rute, der kører på samme strækning mellem Dalmose og Skælskør, kører den røde rute igennem flere mindre landsbyer i området. Den røde linje garanterer borgerne i den sydlige del et højt betjeningsniveau med i alt 10 afgange, hvoraf 3 af afgangene er en B bus, der kører i modsat retning, hvilket er blevet positivt kommenteret i høringssvarene. Ruten kører til knudepunkter, hvor der er forbindelse til Korsør og Slagelse. Ulempen ved den røde linje er, at den efterlader den nordvestlige og nordøstlige del af området uden gratis Fribus. Rød rute har et befolkningspotentiale på 4.186 potentielle kunder indenfor et afstandsbælte på 1,5 km.
B. Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte den blå rute. Den blå rute skaber forbindelse mellem den østlige og midterste del af området og betjener Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg og Slots Bjergby. Antvorskov Skole anbefaler denne rute i forhold til betjeningen af sit skoledistrikt (overbygningen). Ifølge forslaget til køreplan er der 12 afgange, hvoraf de 4 afgange er en B bus, der kører i modsat retning. Ulempen er ifølge høringssvarene, at den ikke er nyskabende som den røde og grønne rute, der binder nye lokalsamfund sammen, og ikke giver mulighed for at unge kan komme til uddannelse i Korsør (FGU). Jævnfør høringssvar fra Region Sjælland bliver kommunen gjort opmærksom på, at der kan opstå et uønsket konkurrenceforhold i forhold til rute 480R, hvor der er sammenfald mellem denne og den blå rute. En anden ulempe er, at den efterlader den vestlige og sydlige del af området uden gratis Fribus. Blå rute har et befolkningspotentiale på 5.643 potentielle kunder indenfor et afstandsbælte på 1,5 km.
C.  Erhvervs- og Teknikudvalget kan beslutte den grønne rute. Den grønne rute forbinder de fleste landdistrikter i området syd for Slagelse undtagen Flakkebjerg og Hashøj. Den imødekommer et udbredt ønske, som udtrykt i høringssvarene, om en tværgående korridor mellem Dalmose og Skælskør, der giver mulighed for direkte forbindelse til Skælskør og Slagelse og skiftemulighed til Korsør. Ifølge forslaget til køreplan er der 8 daglige afgange, hvoraf den ene er en B bus, der kører i modsat retning m morgenen. Det fremgår imidlertid af høringssvarene at ruten vurderes at have en lang omkørselstid, hvorfor kørepanen bliver vanskelig at tilpasse til konkrete behov. Derfor vil rutens anvendelig være afhængig af, om der kommer flere afgange i begge retninger. Administrationen finder det umiddelbart vanskeligt at garantere en mulighed for flere afgange på B bussen om eftermiddagen. En ulempe ved den grønne rute er, at der ikke er så mange muligheder for tilpasninger i forhold til den skitserede ruteplan, uden at det vil gå ud over antallet af afgange af hensyn til projektets økonomiske ramme. I forhold til høringssvar fra Region Sjælland bliver kommunen gjort opmærksom på, at der kan opstå et uønsket konkurrenceforhold i forhold til 480R og 470R, hvor der er sammenfald mellem disse og den grønne rute. Grøn rute har et befolkningspotentiale på 8.358 potentielle kunder indenfor et afstandsbæltet på 1,5 km.
D. Erhvervs og Teknikudvalget kan beslutte en kombination af det røde og det blå ruteforslag. Denne kombination, som er foreslået i flere høringssvar, har som fordel, at den betjener et større geografisk område, end hvis man vælger en enkelt rute (ABC handlemulighederne). Kombinationen vil imødekomme ønsket om den tværgående forbindelse mellem Dalmose og Skælskør og give mulighed for direkte forbindelse til Slagelse med korte rejsetider set i forhold Antvorskov Skole og Uddannelsesinstitutioner. Det antages at der vil være 7 daglige afgange på hver linje, dvs. 14 i alt. Ulempen er, at den vestlige del af området (Vemmelev skoledistrikt) ikke får en gratis Fribus. En anden ulempe er, at der bliver et lavere serviceniveau i form af buskørsel i begge retninger, hvis projektøkonomien fordeles på de to ruteforslag, fremfor på et enkelt. Kombinationsmodellen må endvidere forventes at medføre længere ventetider for nogle skolebørn og reducere betjeningen af oplandet til Flakkebjerg Skole med Fribussen. Det er administrationens vurdering, at Regionens bemærkninger om et uønsket konkurrenceforhold til rute 480R, bliver væsentligt begrænset som følge af et færre antal afgange, og at der kun køres i en retning. En kombination af rød og blå rute vil kunne generere flest passagerer indenfor et afstandsbælte på 1,5 km.
Vurdering
På baggrund af høringssvarene vurderer administrationen, at rød og blå ruteforslag rummer alle de elementer, der skal til, for at blive velegnede Fribusruter med mange daglige afgange.
I den efterfølgende kvalificering er administrationen blevet opmærksom på, at den grønne rute har begrænset fleksibilitet og indflydelsesrum i forhold til muligheden for justeringer. Umiddelbart vurderes det at stort set ingen af de forslåede ruteændringer, som foreslået i høringssvarene vil kunne imødekommes på grund af projektets økonomi og omkørselstiden. Administrationen gør også opmærksom på, at den grønne rute på sigt kan skabe uønsket konkurrenceforhold som kan påvirke 470R og 480Rs driftsøkonomi, hvilket kan medføre ændringer.
Movia har desuden gjort kommunen opmærksom på, at lovhjemlen til Fribusprojektet er transport af skolebørn og ikke en bredere målgruppe, hvilket eventuelt vil kunne få konsekvenser for muligheden for at opnå tilladelse til den nye rute. Som konsekvens heraf, er det præciseret, at hovedformålet er at transportere skolebørn og unge til skole og uddannelse.
På baggrund af de indkomne høringssvar og refleksioner over disse, har administrationen, som det fremgår ovenfor, valgt at tilføje endnu en handlemulighed i form af en kombination af den blå og røde rute. Denne kombination vil have et størst passagerpotentiale, men vil også medføre et lavere serviceniveau på den måde forstået, at der bliver færre afgange på den enkelte rute, og at borgerne i enkelte lokalsamfund vil få længere transporttid. På den anden side giver kombinationsmodellen flere afgange tilsammen i forhold til de øvrige løsningsforslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fribus 2.0 i Slagelse syd har et budget på 3,1 mio. kroner årligt. Beløbet skal dække udgifter til Fribussen samt til lukkede kørselsordninger til skolebørn, som kommunen er forpligtet til at transportere i henhold til Folkeskoleloven.  
Dele af projektet bliver EU-finansieret i forhold til at undersøge alternative mobilitetsløsninger for unge.
Tværgående konsekvenser
Omlægningerne af den kollektive transport i landdistrikterne er et anliggende der har berøringsflade med Miljø-, Plan og Landdistriktsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget i forhold til transport af skolebørn.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter hvilket skitseforslag der skal være Fribus 2.0.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Udvalget besluttede handlemulighed D, da det giver det største dækning og bemærker derudover at forvaltningen vil arbejde med supplerende lukkede kørsler.
Anders Koefoed (V) kan ikke tilslutte sig udvalgets beslutning, da der er huller i busbetjeningen i oplandet omkring Vemmelev, og at der ikke er aftenbetjening.