Møde i udvalget d. 6. april 2021
3. Beslutning om Fribus 2.0 i området syd for Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2020-150850 Dok.nr.: 330-2021-86051 Åbent
Kompetence:
|
Erhvervs- og Teknikudvalget
|
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal beslutte hvilket
ruteforslag, der skal være den nye Fribus 2.0. i området syd for Slagelse.
Sagens indhold
Erhvervs- og Teknikudvalget har
på møde den 1. februar 2021 besluttet at sende tre skitseforslag (blå, rød og
grøn) til en ny Fribus 2.0 i høring fra den 3. februar til den 8. marts 2021.
De prioriterede målgrupper for Fribussen er skolebørn og
unge, der skal transporteres til skoler og uddannelsesinstitutioner. Derudover
er det tanken at Fribussen skal komme flere borgere til gavn, og at projektet
skal generere flere målgrupper i den kollektive trafik.
Om høringen
Der blev holdt et digitalt
borgermøde den 17. februar 2021, hvor interessenter i bred forstand var
inviteret. På borgermødet blev der blandt andet blev præsenteret et forslag til
køreplan for de tre ruter. På mødet kunne deltagerne tilkendegive deres
holdninger til ruteforslagene med udgangspunkt i deres lokalsamfund.
Tilkendegivelserne er taget med som høringssvar blandt de 35, som kommunen har
modtaget (se hvidbog). Høringssvarene afspejler en generel opbakning til idéen
om Fribus 2.0 og rummer mange konstruktive forslag til tilpasninger af
ruteforslag og køreplan. Det bemærkes, at de unge har bidraget positivt i
processen og blandt andet kommet med konkrete forslag til, hvordan det kan
blive mere attraktivt at bruge den kollektive transport.
Proces
Nedenstående er en beskrivelse af
de vigtigste opgaver, som skal løses for at sikre, at Fribussen kommer til at
køre fra august 2021:
1.
Der indledes en dialog med alle
Folkeskoler, hvor den nye Fribus skal køre med henblik på at finjustere
køreplanen.
2.
Der gennemføres en ansøgningsrunde i
dialog med Folkeskolerne, hvor forældre i områder, der ikke bliver betjent af
Fribussen, kan søge om særtransport i minibusser i henhold til Folkeskolelovens
§ 26.
3.
Den endelige ruteføring koordineres
med øvrige administrative afdelinger i forhold til vejtekniske forhold og
trafiksikkerhed.
4.
For at sikre en løsning, der skaber
størst mulig tilfredshed, skal der oprettes en følgegruppe, som varetager
borgernes interesser, og som vil fungere som sparingspart i arbejdet med
implementering af projektet. Følgegruppen skal også bidrage til evaluering af
projektet og være med til at komme med anbefalinger i forhold til projektets fortsættelse
efter det første år.
5.
Der indhentes tilbud og indgås aftale
med operatør.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Bekendtgørelse nr. 665 om
befordring af elever i Folkeskolen (§1-5).
Handlemuligheder
A. Erhvervs- og Teknikudvalget kan
beslutte den røde rute. Den røde rute skaber
forbindelse mellem landdistrikterne i den sydlige del af området og tilbyder en
tværgående forbindelse mellem Dalmose og Skælskør, som ikke betjenes med
kollektiv trafik i dag, hvilket har været et stort ønske jævnfør
høringssvarene. Til forskel fra den grønne rute, der kører på samme strækning
mellem Dalmose og Skælskør, kører den røde rute igennem flere mindre landsbyer
i området. Den røde linje garanterer borgerne i den sydlige del et højt
betjeningsniveau med i alt 10 afgange, hvoraf 3 af afgangene er en B bus, der kører
i modsat retning, hvilket er blevet positivt kommenteret i høringssvarene.
Ruten kører til knudepunkter, hvor der er forbindelse til Korsør og Slagelse.
Ulempen ved den røde linje er, at den efterlader den nordvestlige og
nordøstlige del af området uden gratis Fribus. Rød rute
har et befolkningspotentiale på 4.186 potentielle kunder indenfor et
afstandsbælte på 1,5 km.
B. Erhvervs- og Teknikudvalget kan
beslutte den blå rute. Den blå rute skaber forbindelse mellem den østlige og
midterste del af området og betjener Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg og Slots
Bjergby. Antvorskov Skole anbefaler denne rute i forhold til betjeningen af sit
skoledistrikt (overbygningen). Ifølge forslaget til
køreplan er der 12 afgange, hvoraf de 4 afgange er en B bus, der kører i modsat
retning. Ulempen er ifølge høringssvarene, at den ikke er nyskabende som
den røde og grønne rute, der binder nye lokalsamfund sammen, og ikke giver
mulighed for at unge kan komme til uddannelse i Korsør (FGU). Jævnfør
høringssvar fra Region Sjælland bliver kommunen gjort opmærksom på, at der kan
opstå et uønsket konkurrenceforhold i forhold til rute 480R, hvor der er
sammenfald mellem denne og den blå rute. En anden ulempe er, at den efterlader
den vestlige og sydlige del af området uden gratis Fribus. Blå rute har et befolkningspotentiale på 5.643 potentielle
kunder indenfor et afstandsbælte på 1,5 km.
C. Erhvervs- og Teknikudvalget kan
beslutte den grønne rute. Den grønne rute forbinder de fleste landdistrikter i
området syd for Slagelse undtagen Flakkebjerg og Hashøj. Den imødekommer et
udbredt ønske, som udtrykt i høringssvarene, om en tværgående korridor mellem
Dalmose og Skælskør, der giver mulighed for direkte forbindelse til Skælskør og
Slagelse og skiftemulighed til Korsør. Ifølge forslaget til køreplan er der 8 daglige
afgange, hvoraf den ene er en B bus, der kører i modsat retning m morgenen. Det
fremgår imidlertid af høringssvarene at ruten vurderes at have en lang
omkørselstid, hvorfor kørepanen bliver vanskelig at tilpasse til konkrete
behov. Derfor vil rutens anvendelig være afhængig af, om der kommer flere
afgange i begge retninger. Administrationen finder det umiddelbart vanskeligt
at garantere en mulighed for flere afgange på B bussen om eftermiddagen. En
ulempe ved den grønne rute er, at der ikke er så mange muligheder for
tilpasninger i forhold til den skitserede ruteplan, uden at det vil gå ud over
antallet af afgange af hensyn til projektets økonomiske ramme. I forhold til
høringssvar fra Region Sjælland bliver kommunen gjort opmærksom på, at der kan
opstå et uønsket konkurrenceforhold i forhold til 480R og 470R, hvor der er
sammenfald mellem disse og den grønne rute. Grøn rute
har et befolkningspotentiale på 8.358 potentielle kunder indenfor et
afstandsbæltet på 1,5 km.
D. Erhvervs og Teknikudvalget kan
beslutte en kombination af det røde og det blå ruteforslag. Denne kombination,
som er foreslået i flere høringssvar, har som fordel, at den betjener et større
geografisk område, end hvis man vælger en enkelt rute (ABC handlemulighederne).
Kombinationen vil imødekomme ønsket om den tværgående forbindelse mellem
Dalmose og Skælskør og give mulighed for direkte forbindelse til Slagelse med
korte rejsetider set i forhold Antvorskov Skole og Uddannelsesinstitutioner. Det
antages at der vil være 7 daglige afgange på hver linje, dvs. 14 i alt. Ulempen er, at den vestlige del af området (Vemmelev
skoledistrikt) ikke får en gratis Fribus. En anden ulempe er, at der bliver et
lavere serviceniveau i form af buskørsel i begge retninger, hvis projektøkonomien
fordeles på de to ruteforslag, fremfor på et enkelt.
Kombinationsmodellen må endvidere forventes at medføre længere ventetider for
nogle skolebørn og reducere betjeningen af oplandet til Flakkebjerg Skole med
Fribussen. Det er administrationens vurdering, at Regionens bemærkninger om et
uønsket konkurrenceforhold til rute 480R, bliver væsentligt begrænset som følge
af et færre antal afgange, og at der kun køres i en retning. En kombination af
rød og blå rute vil kunne generere flest passagerer indenfor
et afstandsbælte på 1,5 km.
Vurdering
På baggrund af høringssvarene vurderer administrationen, at
rød og blå ruteforslag rummer alle de elementer, der skal til, for at blive velegnede
Fribusruter med mange daglige afgange.
I den efterfølgende kvalificering er administrationen blevet
opmærksom på, at den grønne rute har begrænset fleksibilitet og indflydelsesrum
i forhold til muligheden for justeringer. Umiddelbart vurderes det at stort set
ingen af de forslåede ruteændringer, som foreslået i høringssvarene vil kunne
imødekommes på grund af projektets økonomi og omkørselstiden. Administrationen
gør også opmærksom på, at den grønne rute på sigt kan skabe uønsket
konkurrenceforhold som kan påvirke 470R og 480Rs driftsøkonomi, hvilket kan
medføre ændringer.
Movia har desuden gjort kommunen opmærksom på, at lovhjemlen
til Fribusprojektet er transport af skolebørn og ikke en bredere målgruppe,
hvilket eventuelt vil kunne få konsekvenser for muligheden for at opnå
tilladelse til den nye rute. Som konsekvens heraf, er det præciseret, at
hovedformålet er at transportere skolebørn og unge til skole og uddannelse.
På baggrund af de indkomne høringssvar og refleksioner over
disse, har administrationen, som det fremgår ovenfor, valgt at tilføje endnu en
handlemulighed i form af en kombination af den blå og røde rute. Denne
kombination vil have et størst passagerpotentiale, men vil også medføre et lavere
serviceniveau på den måde forstået, at der bliver færre afgange på den enkelte
rute, og at borgerne i enkelte lokalsamfund vil få længere transporttid. På den
anden side giver kombinationsmodellen flere afgange tilsammen i forhold til de
øvrige løsningsforslag.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
Fribus 2.0 i Slagelse syd har et budget på 3,1 mio. kroner
årligt. Beløbet skal dække udgifter til Fribussen samt til lukkede
kørselsordninger til skolebørn, som kommunen er forpligtet til at transportere
i henhold til Folkeskoleloven.
Dele af projektet bliver
EU-finansieret i forhold til at undersøge alternative mobilitetsløsninger for
unge.
Tværgående
konsekvenser
Omlægningerne af den kollektive transport i landdistrikterne
er et anliggende der har berøringsflade med Miljø-, Plan og
Landdistriktsudvalget samt Børne- og Ungeudvalget i forhold til transport af
skolebørn.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen
indstiller,
1.
at Erhvervs- og Teknikudvalget beslutter hvilket skitseforslag der skal
være Fribus 2.0.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 6. april 2021:
Fraværende:
Udvalget besluttede handlemulighed D, da det giver det
største dækning og bemærker derudover at forvaltningen vil arbejde med
supplerende lukkede kørsler.
Anders Koefoed (V) kan ikke tilslutte sig udvalgets
beslutning, da der er huller i busbetjeningen i oplandet omkring Vemmelev, og
at der ikke er aftenbetjening.