Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 8. marts 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-78714                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Dagsordenen blev godkendt med følgende ændringer:
Pkt. 15 behandles efter pkt. 4.
Pkt. 6 behandles før pkt. 5.
Orienteringspunkterne vedrørende pkt. 2. d. 4. blev udsat til næste møde.

2. Gensidig orientering (O)

2.      Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-78537                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 1)
2. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 2)
3. Opfølgning på Jobfokus (bilag 3)
4. Opfølgning på resultat af indsatserne fra anden aktør (bilag 4 og 4A)
5. Orientering om status på Projekt Stabil Start, Back Stage og Vasac forløb (bilag 5)
6. Slagelse Sprogcenter – aktuelle tal og fakta - 31. december 2015 (bilag 7)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge (bilag 6)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Ad a. Udvalgsformanden orienterede om dialogmøde med KKR, Region Sjælland og STAR om de overordnede udfordringer; ungeindsats, forgæves rekrutteringer, potentialet i jobcentrenes tværgående samarbejder om rekruttering.
Ad c. Direktøren orienterede om opslag af stillingen som arbejdsmarkedschef. Forventes besat 1. juni 2016.
Mulighederne for flytning fra Hulby Møllegaard drøftes internt.
Ad d.4. Orientering udsat til næste møde.
Ad d.6. Aktuelle tal og fakta pr. 31. december 2015 for Slagelse Sprogcenter blev omdelt på mødet (bilag 7).
Ad e. På maj-mødet kan der gives status for konsekvenserne af ændrede regler for integrationsydelse.
Ad f. Resultat af tilfredshedsanalyse i forhold til Borgerservice er nyligt afsluttet, med et meget positivt resultat.
Orienteringerne blev taget til efterretning.

3. Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)

3.      Regnskabsresultat for 2015 og overførsel til 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-10664               Dok.nr.: 330-2016-77363                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget orienteres om regnskabsresultat for 2015. Desuden skal udvalget indstille til Økonomiudvalg og Byråd vedr. overførsel af mindre-/merforbrug på drift til 2016.
Baggrund
Der foreligger regnskabsresultat 2015 for drift. Resultat på drift fremgår af bilag 1 og er fordelt på udgiftstyper samt resultat pr. enhed/virksomhed.
Fagudvalgene skal fremsende ansøgning til Økonomiudvalget om overførsel fra 2015 til 2016 af merforbrug / mindreforbrug på drift. Økonomiudvalget behandler på møde d. 14. marts 2016 de enkelte fagudvalgs anbefalinger med henblik på indstilling i samlet sag til Byrådet den 29. marts 2016.
For Budgetramme 1 (serviceudgifter, særligt dyre enkeltsager og ældreboliger) overfører virksomheder og Centre mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene, jfr. Kasse- og Regnskabsregulativet.
For budgetramme 1 overføres bevillinger til virksomheder og centre efter følgende hovedprincipper:
· mindreforbrug under 5 % af det korrigerede budget overføres
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget overføres, såfremt der er givet overførelsesadgang ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015
· mindreforbrug på over 5 % af det korrigerede budget, hvor der ikke er søgt om overførelsesadgang tilføres kassen
· merforbrug overføres fuldtud (og skal være afviklet inden udgangen af 2016)
For Budgetramme 2 (øvrige driftsudgifter) er der ikke overførsel af mer-/mindreforbrug mellem regnskabsårene.
Såfremt en virksomhed ønsker at afvige fra hovedprincipperne skal det indstilles af fagudvalget til godkendelse i Økonomiudvalget og Byråd.
A. Regnskabsresultat, drift
Regnskabsresultatet for 2015 viser for drift et samlet forbrug på 1178,5 mio. kr.
Ved budgetopfølgningen ultimo september var det forventede regnskab anslået til 1179,8 mio. kr.
Resultatet fordeler sig således:
Regnskabsresultat, drift

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

Mio. kr.
Korrigeret budget
2015
Regnskab 2015
Afvigelse
(- = mer-
forbrug)
2.1 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration
 
 
 
Serviceudgifter
18,7
16,3
2,4
Overførselsudgifter
1002,2
1001,7
0,5
Forsikrede ledige
168,6
160,5
8,1
Total
1189,5
1178,5
11,0
B. Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift (bilag 1)
Nedenstående tabel viser, hvordan overførsler på drift (Budgetramme 1) overordnet fordeler sig på udvalgets politikområder.
Overførsel af mer-/mindreforbrug, drift

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget

Mio. kr.
Overført
fra
2014
Overført
til
2016
Overføres til kassen
2.1 Forsørgelse, revalidering, aktivering og integration
2,3
3,1
0,4
Bilag 1 viser for hver virksomhed og center overførsler i henhold til Kasse- og Regnskabsregulativet, herunder de dispensationer for 5 %-reglen, som Byrådet godkendte ved budgetopfølgning pr. ultimo september 2015 (Byrådet den 30. november 2015, sag nr. 7).
Projekt Ringparken og Motalavej er etableret som et varigt program under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget. Program Ringparken og Motalavej har et korrigeret budget 2015 på i alt 13,0 mio. kr. bestående af både serviceudgifter og overførselsudgifter. Serviceudgifterne viser et mindreforbrug på 1,8 mio. kr. Der ønskes overført 1,4 mio. kr., som forventes anvendt dels til renovering af Rosenkildegården samt fortsættelse af igangværende indsatsområder. Der overføres 0,4 mio. kr. til kassen.
Sprogcentret overfører iflg. Kasse- og Regnskabsregulativet et mindreforbrug på 1 mio. kr., da dette udgør under 5% af Sprogcentret korrigerede budget på 22,3 mio. kr.
0,645 mio. kr. vedrører, Jobcentret, Børn, Unge og Familie samt boligplacering flygtninge. Beløbet ligger under 5% overførselsadgang.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Reglerne for overførselsadgang af drift og anlæg fremgår af Kasse- og Regnskabsregulativets bilag 1.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende indstilling fra administrationen vedr. overførsel af mer-/mindreforbrug for drift og anlæg, herunder at der ved merforbrug over 100.000 kr. udarbejdes handleplaner.
Ved merforbrug, hvor der ikke via handleplan kan opnås balance i løbet af 2 år, skal udvalget afklare mulighed for at finansiere merforbruget på tværs af egne politikområder. Alternativt kan Byrådet ansøges om finansiering via kassen.
Ved mindreforbrug udover 5%, som ikke er søgt overført (jf. bilag 1), er udgangspunktet, at de uforbrugte midler tilgår kassen. Alternativt kan udvalget anbefale Økonomiudvalg og Byrådet, at der gives dispensationer for 5 %-reglen.
Vurdering
Administrationen anbefaler at kommunens styringsregler følges, og der overføres uforbrugte budgetrammer fra 2015 til 2016 under hensyntagen til 5% reglen som angivet i bilag 1.
I 2016 har kommunen en særlig udfordring med ekstraordinære udgifter som følge af flygtningesituationen. Der bør derfor være skærpet opmærksomhed på anvendelsen af mindreforbrug udover 5%, der ikke er søgt dispensation for.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indstilling fra administrationen indebærer, at der vedr. drift skal overføres mindreforbrug på netto 3,1 mio. kr. fra 2015 til 2016.
Overførslerne finansieres over kassen.
I hele 1.000 kr.
Politik--område
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.1
3.078
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
-3.078
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at orientering om regnskabsresultat for 2015 tages til efterretning
2.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 2.1 overføres et samlet mindreforbrug på drift på i alt 3,1 mio. kr. til fordeling på de respektive enheder.
3.    at fagudvalget anbefaler Økonomiudvalget, at der på politikområde 2.1 ikke overføres mindreforbrug på drift på i alt 0,4 mio. kr.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
At 1. Taget til efterretning.
At 2 og 3. Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.

4. Budgetopfølgning ultimo januar 2016 (O)

4.      Budgetopfølgning ultimo januar 2016 (O)

Sagsnr.: 330-2016-10901               Dok.nr.: 330-2016-79006                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om budgetopfølgningen ultimo januar 2015.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede i forbindelse med budgetopfølgningen ultimo marts 2015 at følge udviklingen på arbejdsmarkedsområdet tæt.
Budgetopfølgningen ultimo januar 2016
Budgetopfølgningen januar 2016 viser et forventet merforbrug på 0,329 mio. kr.
Budgetopfølgningen primo 2016 viste et forventet mindre forbrug på 2,306 mio. kr.
Udviklingen skyldes forventede merudgifter til førtidspensionister, primært på grund af flere tilflyttere fra andre kommuner. Derudover er der forventede merudgifter til kvindekrisecentre og boligstøtte.
Overførsler af serviceudgifter fra 2015 til 2016 er ikke medtaget i budgetopfølgning for ultimo januar 2016.
Ved budgetopfølgningen januar 2016, er den forventede påvirkning af refusionsreformen, der trådte i kraft 1. januar 2016 medtaget.  Det vil først fra tidligst ultimo februar 2016 være muligt at få oplysninger om fordelingen af ydelsesmodtagere ift. ny refusionsmodel. Det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), der skal sikre opgørelsen af antal. I budget 2016 er det KL’s fordelingstal der ligger til baggrund for den forventede refusion/ medfinansering.
Retligt grundlag
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets beslutning på møde den 5. maj 2015 om tæt opfølgning på arbejdsmarkedsområdet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger .
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Budgetopfølgningen ultimo januar 2016 tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

5. Godkendelse af Udviklingsaftale for 2016 (B)

5.      Godkendelse af Udviklingsaftale for 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2016-6266                 Dok.nr.: 330-2016-84885                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2010 til 2015 arbejdet med et aftalestyringskoncept med henblik på, dels at fagudvalgene indgår udviklingsaftaler for de enkelte politikområder, dels at centrene inden for rammerne af udviklingsaftalerne indgår virksomhedsaftaler med virksomhederne på det enkelte område.
Dette koncept blev opdateret i medio januar 2016 med henblik på at lægge større vægt på aftaleprocessen med målformulering samt at øge fokus på effekt.
Formål
Formål med aftalestyringen er at skabe et politisk forankret styringsinstrument, som kan understøtte Slagelse Kommunes øgede fokus på mål og effekt.
Aftalestyringsmodellen skal sikre, at:
· der arbejdes med udgangspunkt i politiske ønsker til fokusområder og mål
· der er fokus og koordinering på tværs af organisationen og politikområderne
· målene er mere effektorienterede – frem for procesorienterede
Tidsplan
Tidsplanen for 2016 er en undtagelse. Her skulle der ske en drøftelse af temaer/overordnet mål på udvalgsmøder i februar med henblik på at godkende de endelige effektmål i marts.
Fremadrettet vil processen med drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne foreligge på udvalgsmøder i henholdsvis november og december. Dvs. at processen for drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne for 2017 foregår på udvalgsmøderne i november og december 2016.
Udover at understøtte forankring i byrådet og kobling til den politiske budgetaftale, så sikrer tidsplanen en komprimeret aftaleproces i fagudvalgene, umiddelbart inden aftalernes ikrafttræden. Derved understøtter processen også det politiske ønske om, at aftalerne er relevante (forstået som nutidige).
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal godkende Udviklingsaftale for 2016 med eventuelle korrektioner, der besluttes på mødet.
Vurdering
På baggrund af de politiske tilbagemeldinger på mødet i februar 2016 er der udarbejdet en udviklingsaftale for 2016, som bygget op efter den nye skabelon, der er godkendt af Økonomiudvalget.
Konkret betyder de politiske tilbagemeldinger i forhold til den nye udviklingsaftale:
· Jobcenter: Mål, indsatser og effektindikatorer er overført fra Beskæftigelsesplan 2016 samt Handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge – 2016. Begge dele tager udgangspunkt i Budgetforlig 2016/2017 og de 6 strukturelle udfordringer i kommunen.
· Integration og Netværk: Mål, indsatser og effektindikatorer er udarbejdet med udgangspunkt i ”Integrationspolitik 2013-2016” og den tidligere udviklingsaftale.
Det er en udfordring at måle effekt for flygtningeområdet, da området indtil videre er meget begrænset understøttet datamæssigt fra centralt hold. Da Integration og Netværk ofte bliver spurgt om egne data, arbejder man på at udvikle en intern database.
· Center for Børn og Familie, Voksne: Mål, indsatser og effektindikatorer er udarbejdet med udgangspunkt i Byrådets strategi i Budgetforlig 2016/2017, herunder de 6 strukturelle udfordringer i kommunen. Målingerne støtter især op om at højne uddannelsesniveauet for de unge under 30 år og minimere risikoen for misbrug af de sociale ydelser.
· Center for Kultur, Fritid og Borgerservice: Mål, indsatser og effektindikatorer er udarbejdet med udgangspunkt i Vækst i Balance, herunder de 6 strukturelle udfordringer i kommunen. Der er tale om et projektmål i sin absolutte startfase, som indgår som anden sag på mødets dagsorden. Der er derfor behov for tid til at kortlægge effektiviseringspotentialer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at Udvalget godkender Udviklingsaftale for 2016.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udviklingsaftalen blev godkendt, under forudsætning af, at Byrådet godkender principbeslutning vedrørende nyt borgerservicekoncept.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod, med henvisning til at han ikke havde godkendt beskæftigelsesplanen og handleplan for ungeindsatsen.

6. Beslutning om nyt borgerservice koncept på bibliotekerne (B)

6.      Beslutning om nyt borgerservice koncept på bibliotekerne (B)

Sagsnr.: 330-2016-10503               Dok.nr.: 330-2016-76160                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om det kan indstilles til Byrådet, at der træffes en principbeslutning om udvikling af et nyt borgerservice koncept, som betyder en fusion mellem Borgerservicecentrene og Bibliotekerne gældende fra 1. januar 2017.
Baggrund
Sektorudvalget for Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har siden november 2015 drøftet forskellige muligheder for at udvikle et nyt borgerservice koncept, som også har fokus på at udnytte medarbejder ressourcer og kompetencer i Borgerservice og Biblioteker i højere grad end det er tilfældet i dag.
Formålet med dette et nye borgerservice koncept er at skabe:
· Det mest optimale servicetilbud til borgerne
· Den bedste indgang til det digitale Danmark
· Optimering af fagfællesskaber, ressourcer og kompetencer
Som det blev fremlagt på temamødet den 2. februar 2016, har sektorudvalget udarbejdet 3 mulige modeller:
· Model 1 er en fuld integration af borgerservicecentre og bibliotek
· Model 2 er bevaring af borgerservicecenter i Slagelse og Bibliotek i Slagelse, mens Skælskør og Korsør integreres (et stærkt center og to decentrale borgerhuse)
· Model 3 er et øget digitalt samarbejde uden integration af organisationerne i øvrigt
Model 1 – fuld integration
Ved model 1 fusioneres bibliotek og borgerservice, så det bliver en organisation, der betjener borgerne samlet fra bibliotekerne. De nuværende biblioteker bliver således en slags borgerhuse. Visionerne med disse borgerhuse er, at de:
- skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal primært foregå gennem medbetjening
- igennem forskellige arrangementer understøtter borgernes tilegnelse af viden og læseglæde samt sikrer, at alle børn stifter bekendtskab med folkebiblioteket
- skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene
- skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen
I denne model vil der være betjening fra bibliotekerne i deres åbningstimer og indholdet i servicen vil blive fleksibelt over ugen, så man i både Korsør, Skælskør og Slagelse vil kunne få den fulde service af borgerservice og biblioteksservice på bestemte tidspunkter.
Der vil være en bedre udnyttelse af de nuværende to institutioners ressourcer og kompetencer, ligesom adgangen for borgerne bliver lettere. Desuden vil der jf. kommunens ejendomsstrategi være en mere optimal udnyttelse af kommunens bygninger.
Model 2 – et stærkt center og to decentrale borgerhuse
Visionerne i model 2 er de samme som i model 1, ligesom der foretages en organisatorisk fusion.  Forskellen er, at der bevares en dobbelt betjening i Slagelse således, at både borgerservice i Gørtlergade og Biblioteket i Stenstuegade er betjeningssteder. Betjeningen vil i Korsør og Skælskør foregå fra bibliotekerne, åbningstimer vil følge bibliotekets åbningstimer og den fulde service af borgerservice og biblioteksservice kan fås på bestemte tidspunkter i løbet af ugen.
Model 3 – Øget digitalt samarbejde
Model 3 er en fastholdelse af de nuværende organisationer og fortsat adskillelse af betjeningen. I denne model vil der være et øget fokus på at udvikle fælles digitale løsninger, som kan skabe et økonomisk rationale over tid. Det forventes ikke, at det økonomiske rationale vil være på niveau med det i model 1 og 2.
Proces og inddragelse
I SektorMED blev der fra medarbejderside bakket op om et nyt koncept, mere præcist en generel opbakning til model 2 og flere gav udtryk for, at det ville være hensigtsmæssigt at arbejde hen imod model 1.
Desuden var der enighed om, at der skal være en inddragende proces for at sikre:
- Ejerskab
- God videndeling
- God planlægning af snitflader mellem enheder/huse
- Rigtig estimering af ressourcer
- At bibliotekets ”objektive”/videnstunge stemning/indretning ikke ødelægges
Derfor forslås en tidsplan, som giver god tid til at få styr på detaljerne og som samtidig kan give et realistisk bud på det konkrete serviceniveau og det økonomiske rationale ved det nye koncept. Inden dette arbejde igangsættes beder administrationen om en principbeslutning på, at der er politisk opbakning til et nyt borgerservicekoncept.
Fra april – maj 2016 udarbejdes oplæg til konkret service niveau og økonomiske rationale, som vil udgøre det politiske beslutningsgrundlag for endelig godkendelse. Sagen forventes fremlagt for Byrådet i juni 2016.
Såfremt Byrådet princip godkender: Pr. 1. august 2016 nedsættes arbejdsgrupper, som skal udrede de konkrete forhold i en sammenlægning og som tager højde for ovenstående tilbagemeldinger fra SektorMED. Disse arbejdsgrupper arbejder frem til de relevante milepæle, som er:
- 1. januar 2017: Organisatorisk fusion
- 1. februar 2017: Fuld integration i betjeningen i Skælskør Kommune
- 1. oktober 2017: Fuld integration i Korsør (afhænger af sammenflytning i Kulturhuset)
- 1. januar 2018: Fuld integration i Slagelse   
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at afvise principbeslutningen, hvorefter bibliotek og borgerservice fortsætter uændret. Eller Byrådet kan godkende principbeslutningen og derved igangsætte oplægget, som mere konkret beskriver serviceniveau og økonomiske rationale.
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke de to institutionernes opgavefællesskab sammen i en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv og flere unge skal i uddannelse.
Endvidere vurderes det, at der i model 1 er et væsentligt potentiale at hente ved at udnytte de eksisterende ressourcer langt mere effektivt. Ved model 1 ses også et bygningsmæssigt potentiale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Denne sag vedrører både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget. Borgerservice vil fortsat høre under Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og biblioteket vil fortsat høre under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalgene indstiller til Byrådet, at der træffes en princip beslutning om model 1 – en fuld integration af borgerservice og bibliotek gældende fra den 1. januar 2017, idet endelig godkendelse foretages, når effektiviseringspotentialet er kortlagt
2.    at Udvalgene indstiller til Byrådet at godkende proces til forberedelse af model 1.
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7. marts 2016:
Fraværende:  Lis Tribler (A)
Ad 1: Godkendt.
Ad 2: Godkendt.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
At 1 og 2. Anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) stemte imod.

7. Delvis sommerferieåbent i Borgerservicecenter Korsør og Skælskør (B)

7.      Delvis sommerferieåbent i Borgerservicecenter Korsør og Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2016-12048               Dok.nr.: 330-2016-88549                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om der kan holdes delvist åbent i Borgerservice i uge 28 og 29 på grund af sommerferieplanlægningen.
Baggrund
Borgerservicecentrene afvikler normalt sommerferie fra medio juni til medio september for at få driften, herunder betjeningen af borgerne til at foregå på et acceptabelt niveau og for medarbejderne rimeligt arbejdspres. Medarbejderne har krav på 3 ugers sammenhængende ferie.
En sygemelding eller uforudset hændelse kan betyde, at der opstår urimeligt stor ventetid på borgerbetjeningen, som kan medføre uhensigtsmæssige situationer for medarbejderne samt en væsentlig forøgelse af sagsbehandlingstiden, som i forvejen er længere hen over sommeren.
Der har igennem en årrække været flere sparerunder med færre personaler til følge. Det har i den sammenhæng været kutyme at benytte sig af ansatte på særlige vilkår, bl.a. løntilskudsjob, seniorjob og vikardækning i forbindelse med spidsbelastningsperioder eller i forbindelse med serviceudvidelser i opgaveløsningen.
For at få sommerferie planlægningen i 2016 til at hænge sammen, foreslås følgende åbningstid i uge 28 og 29:
Skælskør: Åbent mandag og tirsdag
Korsør:    Åbent onsdag, torsdag og fredag
Slagelse: Åbent som normalt
I en årrække har leder og medarbejdere indgået en frivillig aftale om, at hovedferien udgør 2 uger for nøglemedarbejdere. Denne aftale skal indgås igen, hvis ovenstående åbningstid skal indføres. Hvis der ikke kan indgås aftale om 2 ugers hovedferie for nøglemedarbejdere, vil det være nødvendigt at holde lukket i Korsør og Skælskør i uge 28-29-30 og holde åbent som normalt i Slagelse.
Retligt grundlag
Ferieaftalen.
Handlemuligheder
Udvalget kan:
A) Træffe beslutning om delvis åbningstid i Korsør og Skælskør i uge 28 og 29, under forudsætning af at indgå aftale med medarbejderne, som beskrevet ovenfor.
B) Træffe beslutning om lukning i Korsør og Skælskør i uge 28, 29 og 30.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en begrænset åbningstid i hhv. Korsør og Skælskør (løsning A), er den løsning hvor dels borgerne fortsat får service i de tre byer, dels hvor driften kan hænge sammen i uge 28 og 29.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at udvalget godkender løsning A, hvor der holdes delvist åbent i Korsør og Skælskør i uge 28 og 29.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Thomas Clausen(Ø) stemte imod, da forslaget skyldes en beklagelig reduktion af medarbejderstaben.

8. Muligheder for boligplacering af integrationsflygtninge (B)

8.      Muligheder for boligplacering af integrationsflygtninge (B)

Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-78302                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende, at BIU fastholder de 9 principper af 7. april 2015 og beslutte, hvilke af de skitserede boligmuligheder, der skal arbejdes videre med i forhold til mulig boligplacering.
Udvalget skal endvidere tage bestemmelsen om boligplacering i ghetto områder til efterretning.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har på sit møde den 2. februar 2016 ønsket:
1. en drøftelse af grundprincipperne for boligplacering med det formål at vurdere, om der er behov for justering af principperne.
2. belysning af muligheden for anvendelse af kommunale bygninger, til boligplacering.
3. undersøgelse af om der er mulighed for dispensation fra reglen om ikke at boligplacere, i ghettoområder.
Ad 1) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på sit møde den 7. april 2015 9 principper for boligplacering:
1. At boligplacere flygtninge i hele kommunen, gerne mindre klynger
2. At benytte eksisterende boliger
3. At anvende kommunale boliger, herunder nedlagte, eller ikke udlejede plejeboliger, samt almene og private lejeboliger, beliggende i kommunen
4. At private lejeboliger også kan være parcelhuse
5. At anvende muligheden for kollektive bofællesskaber i videst mulig grad – særligt i forhold til midlertidige boligplaceringer
6. At gå efter boliger, der ikke overstiger 2.122 kr. (2015) pr. voksen person pr. måned i forhold til midlertidig placering
7. At der først investeres i indretning af kommunale bygninger, når det er sandsynligt indenfor en kort periode, at der ikke er tilstrækkelig med almene eller private lejemål
8. At midlertidige boligplaceringer, som ikke kan løses ved ovenstående løses ved placering på f.eks. vandrehjem og hoteller
9. At der orienteres i lokalsamfund, evt. afholdes ”Borger-info-møder” inden ejendommene tages i brug med henblik på at arbejde for godt naboskab og lokalt engagement.
Det blev i forbindelse med principperne præciseret, at boligplacering skal kunne ske i hele Slagelse Kommune også udover købstæderne, og at de kommunale bygninger/ejendomme forventes at være højt prioriteret. Dansk Folkeparti ønskede tillige, at det skal være sidste mulighed, at der boligplaceres på hoteller og vandrehjem.
Sundheds- og Seniorudvalget godkendte den 30. april 2015 principperne under forudsætning af, at beboerdemokratiet bliver inddraget og udvalget orienteret, hvis det bliver aktuelt. Udvalget udtrykker bekymring for, om Center for Sundhed og Omsorg har boliger, der opfylder kriterierne. Evt. regninger på misligholdte lejemål kan ikke afholdes indenfor Center for Sundhed og Omsorg.
Principperne har været anvendt de seneste 9 måneder, og administrationen oplever tiltagende vanskeligheder med at finde permanente boliger. Det er primært på grund af lovændring om nedsat integrationsydelse og mangel på billige boliger.
Indtil nu har administrationen løst opgaven med at skaffe midlertidige boliger – dels ved placering på Vimarhus, dels gennem boligselskaberne.
Ad 2) Center for Kommunale Ejendomme (CKE) har stillet forslag om fem kommunalt ejede bygninger, der potentielt kan undersøges som mulig midlertidig indkvartering. CKE har desuden lavet en overslagsberegning for et kommunalt ejet og drevet bar-marksprojekt og identificeret forskellige mulige kommunale grundstykker til placeringen:
Stednavn
Adresse
Forankring
Status
Antal sengepladser
Kastanjegården
Østervej 34 B
4243 Rude
Handicap & Psykiatri
Står tom
19
Bjergbyparken
Hashøj 7
4200 Slagelse
Sundhed & Omsorg
Står tom - bortset fra festsal
16
Sputnik
Østervej 38
4243 Rude
Kommunale Ejendomme
Til salg
10
Attekærgård
Vemmeløsevej 30
4261 Dalmose
Kommunale Ejendomme
Til salg
5
Klostermarken Skole
Klosterbanken 19 4200 Slagelse
Uddannelse
Besluttet solgt
50
Bar-mark
7 grundstykker
Kommunale Ejendomme
7 ledige grunde
48
Ad 3) Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har senest den 8. september 2015 opdateret sin vejledende skrivelse til kommunerne. Det fremgår, at der er tale om et ubetinget forbud mod at anvise boliger til flygtninge i ghettoområder.
Reglen er specificeret i § 12 i Integrationsloven.
Retligt grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark.
Handlemuligheder
Ad 1) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan beslutte, at ændre eller tilføje i de politisk vedtagne principper for boligplacering af integrationsflygtninge.
Ad 2) Udvalget kan vælge, hvilke af de foreslåede kommunale ejendomme og/eller grundstykker, som der ønskes arbejdet videre med. Dette med henblik på en mere tilbundsgående analyse af myndighedskrav, økonomi etc. Udvalget kan også vælge at pege på helt andre indkvarteringsmuligheder der ønskes belyst.
Ad 3) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan tage reglen om ikke at kunne anvende ghettoområder til boligplacering til efterretning. Spørgsmålet er senest prøvet i ministeriet af Svendborg Kommune december 2014. (Se bilag 1)
Vurdering
Ad 1) Det har ikke indtil nu været muligt at anvende princip 3, 5 og 7. Det er primært hensynet til økonomi, idet relevante kommunale ejendomme har været tænkt ind i det samlede kommunale budget.
Princip 4 har været anvendt i meget begrænset omfang, idet boligudgifterne i private boliger oftest er for dyre.
Princip 8 har ikke været taget i anvendelse siden udvalgets principbeslutning den 7. april 2015.
Der har, jf. princip 9 været afholdt ét borger-info-møde i Vemmelev inden ibrugtagning af Vimarhus. Borgerne gav udtryk for, at de ønskede en tidligere involvering, hvilket ikke var hensigtsmæssigt af hensyn til kontraktforhandlingen.
Det har vist sig vanskeligt at indgå aftaler med boligselskaber og private udlejere om etablering af permanente kollektive bofællesskaber. Det er primært begrundet i de administrative og økonomiske udfordringer ved konstellationen.
Den kommunale administration er udfordret af et tiltagende ressourceforbrug til boligadministration på allerede erhvervede boliger. Hertil kommer, at administrationen er udfordret af, at der som udgangspunkt ikke er afsat midler til boligplacering, og et tiltagende ressourceforbrug til søgning efter boliger, øvrige kommunale driftsopgaver og administration ved modtagelse og forsørgelse.
Kommunens ledige boligkapacitet til flygtninge forventes opbrugt i løbet af 1.-2. kvartal 2016 og der er derfor behov for, at udvalget snarest tager stilling til:
1. om der skal ske ændringer i principperne for boligplacering.
2. om integrationsflygtninge kan placeres midlertidigt på hotel og vandrehjem i Slagelse kommune ved mangel på boliger.
Ad 2) Center for Kommunale Ejendomme (CKE) vurderer ud fra en byggeteknisk vinkel, at de mest egnede kommunale ejendomme i prioriteret rækkefølge er:
Egnede kommunale bygninger
Rude – Østergården
Slagelse – Klostermarken Skole
Rude - Sputnik
Dalmose - Attekærgård
Slagelse - Bjergbyparken
Der er i bilag 2 uddybende data på de 5 ejendomme samt et barmarksprojekt på kommunal grund.
At Bjergbyparken vurderes lavest i egnethed, skyldes usikkerhed i både det bygningsfysiske, det økonomiske og det belåningstekniske (støttet byggeri).
Klostermarken Skole fraflyttes først af specialskolen september 2016. Ejendommen er politisk besluttet solgt og indtægterne er allerede brugt til etape 2. på Nørrevangsskolen. Skal denne kommunale ejendom i spil kræver det derfor, at den planlagte indtægt udredes.
Mulige private bygninger
CKE er sideløbende i dialog med ejere af private bygninger, der har udtrykt ønske om eventuelt at udleje deres bygninger til brug for midlertidig boligplacering. I forlængelse heraf har CKE foretaget en umiddelbar vurdering af det økonomiske perspektiv i en sådan løsning.
De foreløbige beregninger på udgifterne, kunne godt indikere, at en lejeløsning med fordel kan gøres til en del af løsningen. Til sammenligning med den i bilag 2 beregnede årlige driftsudgift pr. sengeplads over 3 år er den foreløbige beregningen ved leje på mellem kr. 48.000 – 61.000 pr. sengeplads pr. år, fordelt over 3 år. Typisk ligger der fra private udlejeres side et ønske om en minimum bindingsperiode på 2-4 år.
Volumenet i de private bygninger ligger mellem 30 og 90 sengepladser pr. ejendom.
CKE vurderer, at en kombination af kommunalt ejet indkvartering og privat udlejning meget vel kan udgøre en tilpas fleksibel model for dækning af indkvarteringsbehovet, som dels er svær at forudsige og dels kan ændre sig ganske pludseligt.
Ad 3) Administrationen vurderer ikke, at det er muligt at dispensere fra ghettoreglen. Vurderingen skal ses i lyset af, at Svendborg Kommune tidligere har fået afslag på en tilsvarende anmodning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune modtager i 2016 (ligesom i 2015) et ekstraordinært tilskud til investeringer forbundet med den stigende flygtningekvote på 1,8 mio. kr. Administrationen skønner, at de forventede udgifter i 2016 vil udgøre 1,7 mio. kr. + personaleressourcer.
Konsekvenser for andre udvalg
Ad 1 og 2) En eventuel beslutning om anvendelse af kommunale bygninger skal afstemmes med relevante fagudvalg.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.    at udvalget fastholder de 9 principper af 7. april 2015
2.    at udvalget beslutter hvilke af de skitserede boligmuligheder, der skal arbejdes videre med i forhold til mulig boligplacering
3.    at udvalget tager bestemmelsen om boligplacering i ghetto områder til efterretning
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget peger på, at der arbejdes videre med anvendelse af Østergården i kombination med private lejemål. Udvalget ønsker på næste møde at få forelagt forslag til principper for indgåelse af private lejemål.
Udvalget besluttede at fremsende ansøgning til Udlændinge-, Integrations- og Boligministeren om dispensation fra forbuddet mod anvendelse af lejemål i særligt udsatte boligområder til flygtninge.
Thomas Clausen (Ø) foreslog, at der tilføjes et princip 10, således at der i nødstilfælde kan købes parcelhuse til husning af flygtninge midlertidigt.
For forslaget stemte Thomas Clausen (Ø)
Imod forslaget stemte 4 (A, V og O).
Forslaget bortfaldt.
Udvalget besluttede at fastholde de 9 principper for boligplacering af flygtninge. Udvalget ønsker løbende at følge behovet for midlertidige boliger, med mulighed for at principperne tages op til fornyet overvejelse.
Udvalget ønsker, at få forelagt alternative beregninger for boligplaceringer i pavilloner med udspecificerede anlægsinvesteringer og afledte driftsudgifter i kortere og længere perioder.
Imod stemte 2 (A og Ø).

9. Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2015 (D)

9.      Resultatopfølgning på Beskæftigelsesplan 2015 (D)

Sagsnr.: 330-2015-49752               Dok.nr.: 330-2016-87005                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget følger op på de politiske mål hvert kvartal, der er politisk udpeget som de vigtigste og som indgår parallelt i både Udviklingsaftalen og Beskæftigelsesplanen.
Fastsættelsen af niveaumål for 2015 og opfølgningen herpå har dog været ganske særlig i 2015, da Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering først kunne præsentere målemetoder og de første data for flere af målene i april/maj 2015.
Udvalget følger herudover den rullende årsopfølgning på kommunens besparelsespotentiale hvert kvartal.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan hvert kvartal drøfte opfølgningen for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Jobcentret har nået målet for tilgang til førtidspension og alt tyder på, at målene nås i forhold til langtidsforsørgede i virksomhedsrettede tilbud og samarbejdsgraden med virksomhederne.
Derimod har Jobcentret ikke fået sat et tilstrækkeligt realistisk målkrav eller levet op til de forventede resultater for unges påbegyndelse i uddannelse. Herudover var der en markant stigning i ledigheden på kontanthjælpsområdet i 2. halvår 2014 og 1. halvår 2015, som har haft konsekvenser i form af stigende langtidsledighed blandt kontanthjælpsmodtagerne. Det samme har ikke været tilfældet for langtidsledigheden blandt A-dagpengemodtagere, hvor Slagelse har fulgt landsudviklingen.
Perspektivanalysen fra 2015 og indeværende opfølgning viser, at Slagelse i 2015 ikke har kunnet følge det landsdækkende niveau for, hvor mange unge, som påbegynder i uddannelse. Den problemstilling blev der iværksat forskellige initiativer i forhold til i forbindelse med Budget 2016. Men herudover viser resultaterne også, at selve målet har været sat for ambitiøst. Både i Slagelse og på landsplan er der betydeligt færre unge, som påbegynder i uddannelse i 2015 end i 2014. Forklaringen er, at erhvervsuddannelsesreformen har gjort det markant vanskeligere at få de unge hurtigt i uddannelse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings opdateringer af besparelsespotentialet det seneste år mangler desværre fortsat opgørelsen for A-dagpenge, inkl. særlig uddannelsesydelse og arbejdsmarkedsydelse. Det gør det vanskeligere at sammenligne tallene tilbage i tid og giver et misvisende billede af det samlede resultat, da Slagelse oplever en positiv udvikling på A-dagpengeområdet. På samme vis indgår dagpenge i forbindelse med sygdom under 14 dages varighed heller ikke p.t. i de 4 sidste målinger.
Som allerede kendt fra Perspektivanalysen medio 2015 viser besparelsespotentialet, at kommunen fra 2. halvår 2014 mistede terræn på kontanthjælpsområdet, inkl. uddannelseshjælpen. Hermed kom der samlet set større kommunale forsørgelsesudgifter, som slår hårdest igennem i den seneste opgjorte periode for 4. kvartal 2014-3. kvartal 2015 i besparelsespotentialet. Sammenlignet med samme periode året før, så stiger besparelsespotentialet i forhold til kontanthjælp fra 39,8 mio. kr. til 54,2 mio. kr. Omvendt er der fortsat en positiv udvikling for A-dagpenge, som dog ikke p.t. kan opgøres i besparelsespotentialet, mens sygedagpenge og de permanente forsørgelsesydelser samlet set er tilnærmelsesvis status quo i forhold til sidste år. Det betyder for disse ydelser, at der ved seneste opgørelse er et positivt resultat på 82,3 mio. kr. for de permanente forsørgelsesydelser og 30,7 mio. kr. for sygedagpenge.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Opfølgning på Beskæftigelsesplan 2015 drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Drøftet.

10. Etablering af landbypedelordning i Slagelse Kommune (B)

10.   Etablering af landbypedelordning i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2015-86303               Dok.nr.: 330-2016-95129                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte oplæg til at etablere en landsbypedelordning i Slagelse Kommune efter modtagelse af høringssvar og herunder beslutte, om udvalget ønsker at fremsende sagen til Økonomiudvalget.
Samtidig foreligger notat vedr. muligheden for inddragelse af Social Økonomisk Virksomhed.
Baggrund
På baggrund af ønske fra Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har administrationen udarbejdet et oplæg, som beskriver mulighederne for at etablere en landsbypedelordning i Slagelse Kommune (bilag 1).
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets har på sit møde den 5. januar 2016 drøftet sagen og besluttet at fremsende oplægget til høring i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samt Uddannelsesudvalget med henblik på efterfølgende behandling i udvalget den 8. marts 2016. Høringsfristen var den 28. februar 2016.
Udvalget ønskede samtidig muligheden for inddragelse af Social Økonomisk Virksomhed undersøgt.
Udvalgenes høringssvar fremgår nedenfor, og notat vedr. muligheden for inddragelse af Social Økonomisk Virksomhed fremgår af bilag 4.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om seniorjob nr. 1543 af 20. december 2006.
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 990 af 12. september 2014.
Handlemuligheder
Landsbypedelordningen kan starte som et 2-årigt pilotprojekt i et/få lokalområder. Årsagen til dette skal findes i de erfaringer, som andre kommuner har gjort sig ved etablering af ordningen.
Hvis man ønsker at lave en permanent ordning, der dækker hele kommunen, vil det stride mod kommunalfuldmagten, hvis der er områder, der ønsker ordningen, som ikke tilgodeses. Ved en permanent ordning kan man ligeledes ikke fra centralt hold vælge kun at tilgodese et afgrænset lokalområde. Dette kan kun ske ved det ovennævnte pilotprojekt.
For at sikre sammenhæng imellem landsbypedelordningen bør pilotprojektet kobles på Slagelse Kommunes initiativ om borgerdreven innovation i landdistrikter. I initiativet er der skabt et forum, hvor det er muligt at drøfte opgaverne, som skal udføres, og beskrive disse i et samarbejde mellem koordinator i lokalråd, lokale virksomheder, lokale foreninger, og borgerne generelt.
Ordningen kan etableres på to måder i forhold til de målgrupper, der kan varetage funktionen som landsbypedel:
1) En ordning, hvor pedelfunktionen udelukkende bestrides af Slagelse Kommunes seniorjobbere. Dette vil dog være forbundet med udfordringer i forhold til, at det kræver en egnet kandidat blandt ansøgere af seniorjob. Det er administrationens vurdering, at der blandt ansøgere til seniorjobstillinger er egnede kandidater, der kan varetage en stilling som landsbypedel. Det skal dog understreges, at der ikke er så mange ansøgere som tidligere, hvilket kan udskyde ordningens start.
2) En ordning, hvor seniorjobberne understøttes ved brugen af ledige fleksjobbere i aktiveringsforløb. De ledige fleksjobbere vil sideløbende med aktivitetstilbuddet stå til rådighed for arbejdsmarkedet og vil derved søge og påtage sig arbejde. Dette vil medføre en høj udskiftningsgrad, hvilket potentielt vil give udfordringer i forhold til vidensdeling omkring opgaverne i de enkelte områder. For at benytte fleksjobbere i aktiveringsforløb bør det derfor sikres, at viden omkring opgaver og områder forankres hos seniorjobberne, og at ordningen primært dækkes af denne målgruppe.
Administrationen har i forbindelse med forslaget overvejet mulige andre målgrupper, bl.a. målgruppen for nytteindsatsen. Fordele og ulemper er beskrevet i bilag 3.
Vurdering
Der fremlægges 2 modeller nedenfor.
Model 1.
Administrationen anbefaler,
1. at pilotprojektet forankres i organisationen i lighed med Esbjerg og Tønder-modeller­ne (bilag 2), hvor projektlederen er ansat i den kommunale enhed, der har kendskab til målgruppe, samarbejdspartnere eller opgaver.
2. at projektlederen forankres i Slagelse Kommunes Ejendomsservice, idet denne afdeling på nuværende tidspunkt allerede beskæftiger et større antal seniorjobbere. Det vil være nødvendigt med en daglig kontaktperson i Teknik og Miljø, da der kan ske sammenfald mellem de opgaver, som Teknik og Miljø varetager, og de opgaver, som lokalområdet ønsker, at landsbypedellen skal løse.
3. at landsbypedelordningen etableres med seniorjobbere som primære målgruppe for pedelfunktionerne, suppleret med ledige fleksjobbere i et aktiveringstilbud.
Model 2.
Som alternativ til den ovenstående model foreslås det,
1.  at landsbypedellerne ansættes i de lokale landsbyskoler. Skolerne har som udgangspunkt en tæt kontakt til nærområdet og vil derved kunne varetage opgaveløsningen i forhold til ledelse af de enkelte pedeller og koordinering/styring af løsningen af de enkelte opgaver.
Ved valg af denne model skal der gøres opmærksom på, at samtlige af kommunens landdistrikter skal høres i forhold til interesse og mulighed for at indgå i ordningen. Processen for dette bør foregå i samarbejde med kommunens landdistriktskoordinatorer. Det vil ligeledes fra Jobcentrets side være nødvendigt at påbegynde en samarbejdsproces med Center for Uddannelse, samt de enkelte skoler, med henblik på at afdække disses interesse og muligheder for at indgå i landsbypedelordningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forslaget forudsætter en tillægsbevilling, som finansieres af kassen.
Udgift 2016
1 Pedel
2 Pedeller
3 Pedeller
4 Pedeller
5 Pedeller
Startpakke landsbypedel
41.000
82.000
123.000
164.000
205.000
Projektledelse
53.000
74.000
95.000
95.000
95.000
Driftsudgifter
6.000
12.000
18.000
24.000
30.000
Udgift v/seniorjob-ordning
83.000
166.000
249.000
332.000
415.000
Udgifter i alt
183.000
334.000
485.000
615.000
745.000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Udgift 2017
1 Pedel
2 Pedeller
3 Pedeller
4 Pedeller
5 Pedeller
Projektledelse
53.000
74.000
95.000
95.000
95.000
Driftsudgifter
6.000
12.000
18.000
24.000
30.000
Udgift v/seniorjob-ordning
126.000
252.000
378.000
504.000
630.000
Udgifter i alt
185.000
338.000
491.000
623.000
755.000
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen har været sendt i høring i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Uddannelsesudvalget for indhentning af kommentarer.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Ordningen må ikke være på bekostning af ordinære jobs.
Udvalget ønsker ordningen forankret i Ejendomsservice eller Entreprenørservice.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:  Johnny Persson (V), Niels Christian Nielsen (A)
Uddannelsesudvalget (UU) ønsker en drøftelse på et fælles møde mellem UU og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Socialdemokratiet (A) og Socialistisk Folkeparti (F) bemærker, at ordningerne ikke må ske på bekostning af ordinært arbejde.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at udvalget drøfter sagen
2.    at udvalget beslutter, om sagen skal fremsendes til økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget anbefaler model 1 til Økonomiudvalget.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tilslutter sig de kommentarer, der er kommet fra de øvrige fagudvalg, herunder at ordningen ikke sker på bekostning af ordinært ansatte. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget anbefaler, at ordningen finansieres af kassen.

11. Fordeling af udvalgets budgetramme for 2016 - BIU (B)

11.   Fordeling af udvalgets budgetramme for 2016 - BIU (B)

Sagsnr.: 330-2016-10676               Dok.nr.: 330-2016-95587                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af oplæg til fordelings af udvalgets budgetramme for 2016.
Baggrund
På udvalgets møde den 2. februar 2016 blev udvalget orienteret om udvalgets budgetramme for 2016 til egne aktiviteter.
Udvalget er tildelt en budgetramme på i alt kr. 47.917.
Efter ønske fra udvalget fremlægges oplæg til anvendelse af budgetrammen:
Møder
 
Budget 2016
Kr.
I alt
Kr
Ordinære møder
11 møder á  600 kr.
6.600
 
Tema- , dialog- og fællesmøder incl. nytårsmøde 2016
 
5.700
 
 
12.300
Konferencer m.v.
 
 
 
Jobcamp 2016
3 deltagere (2 udvalgsmedlemmer + 1 fra administrationen)
23.000
 
Studietur
Vedr. ungeindsatsen
*25.000
 
 
48.000
Total
 
 
60.300
· I beløbet indgår forskud på kr. 12.383 fra udvalgets budgetramme i 2017.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende forslaget eller komme med andre forslag i forhold til fordelingen.
Vurdering
Administrationen anbefaler oplægget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt studietur afholdes i 2016, forventes et forbrug på kr. 12.383 af udvalgets budgetramme for 2017.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at Oplæg til fordeling af udvalgets budgetramme for 2016 godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Administrationen udarbejder forslag til temadag ultimo maj.

12. Udpegning af medlemmer til Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) (B)

12.   Udpegning af medlemmer til Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) (B)

Sagsnr.: 330-2015-11716               Dok.nr.: 330-2016-72069                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende udpegning af Carsten Bloch Nielsen (som LO-repræsentant) og Anders Steinmetz Thomsen (som virksomhedsrepræsentant) som medlemmer af § 17, stk. 4-udvalget - Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR).
Baggrund
Byrådet besluttede den 27. oktober 2014 og den 23. marts 2015 sammensætningen af rådet. Sammensætningen inkluderer tillige dels ”… 3 repræsentanter fra LO …” og dels ”… 3 repræsentanter fra arbejdsgiverforeninger under DA, der bredt repræsenterer de lokale virksomheder …”.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på mødet den 5. maj 2015 de på daværende tidspunkt indstillede repræsentanter. Efterfølgende er der modtaget følgende:
1) Meddelelse fra bestyrelsen i LO Midtsjælland om at bestyrelsen den 25. januar 2016 har foretaget en ny udpegning til rådet i stedet for tidligere næstformand i rådet Anne Knudsen.
2) Tilsagn fra en lokal virksomhed om indstilling af en virksomhedsrepræsentant, som ønskes udpeget som medlem.
Ad 1) – LO
Til den vakante plads i rådet indstilles næstformand i LO Midtsjælland Carsten Bloch Nielsen.
Ad 2) – IT Business Center ApS
Administrerende direktør Anders Steinmetz Thomsen
Medlemmer af Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR) udpeges for 4 år ad gangen. Funktionsperioden følger den kommunale valgperiode, hvorfor rådets nuværende funktionsperiode udløber den 31. december 2017.
Retligt grundlag
I henhold til Bekendtgørelse af lov om kommuners styrelse (LBK nr. 186 af 19. februar 2014), § 17, stk. 4, har Byrådet i Slagelse Kommune den 27. oktober 2014 nedsat § 17, stk. 4-udvalget – Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR). I Byrådets beslutning er sammensætning og antallet af rådets medlemmer fastsat.
Byrådet har uddelegeret kompetencen til udpegning af medlemmer til rådet til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget på baggrund af indstillinger fra organisationerne m.v.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at de indstillede repræsentanter Carsten Bloch Nielsen (som LO-repræsentant) og Anders Steinmetz Thomsen (som virksomhedsrepræsentant) godkendes som medlem af Lokalt Arbejdsmarkedsråd (LAR).
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

13. Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

13.   Forslag fra Enhedslisten: Tilsidesættelse af forældelsesfristen ved ny praksis efter Højesteretsdom (B)

Sagsnr.: 330-2016-16561               Dok.nr.: 330-2016-127005                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag af 26. februar 2016 fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. tilsidesættelse af forældelsesfristen på tre år i forbindelse med den nye praksis efter Højesterets dom om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), har den 26. februar 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde den 8. marts 2016.:
”I september 2015 vandt 3F en principiel sag i Højesteret på vegne af et medlem, der ulovligt fik frataget sine sygedagpenge.
Den 28-årige 3F'er Heidi Olsson mistede sine sygedagpenge fra 31. december 2009 på grund af reglen om varighedsbegrænsning. Den ulovlige afgørelse blev truffet af en medarbejder ansat ved Falck Jobservice, som Kolding Kommune havde hyret som anden aktør i sager om sygedagpenge.
Først i november 2010 traf Kolding Kommune en gyldig afgørelse. Kommunen stoppede ikke bare sygedagpengene med virkning for fremtiden, men med tilbagevirkende kraft fra 31. december 2009.
Men Højesteret slog i september 2015 fast, at der ikke efter sygedagpengeloven eller efter almindelige forvaltningsretlige regler var grundlag for at tillægge afgørelsen virkning tilbage fra 31. december 2009.
Gitte Reisberg fik sine sygedagpenge stoppet ulovligt 30. august 2010. Men 3F'er Heidi Olsson har fået efterbetalt sygedagpenge fra Kolding Kommune, selv om hun fik stoppet ydelsen inden Gitte Reisberg.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 5. januar 2016 blev der til punkt 2 på dagsordenen (Gensidig orientering) fremlagt et notat som bilag, se vedlagte bilag af 17. december 2015 fra Center for Arbejdsmarked og Integration.
Notatet handler om ny praksis efter den ovennævnte højesteretsdom:
”Sager om stop af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft skal afgøres på ny.
Ankestyrelsen har offentliggjort en ny principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret d. 10. september 2015.
Den nye principafgørelse ændrer Ankestyrelsens tidligere praksis om, at udbetalingen af sygedagpenge ophører automatisk på revurderingstidspunktet (tidligere varighedsbegrænsningens udløb) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Ny praksis
Den nye praksis betyder, at udbetalingen af sygedagpenge ikke ophører automatisk efter 22 uger (tidligere 52 uger) eller ved udløbet af en af forlængelsesmulighederne.
Udbetalingen af sygedagpenge kan først ophøre, når der er truffet en gyldig afgørelse, hvor der er foretaget en vurdering af, om der er grundlag for at forlænge sygedagpengeperioden eller for at iværksætte revalidering, ressourceforløb, visitere til fleksjob eller tilkende førtidspension.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016 var punkt 4 på dagsordenen Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - orientering om opfølgning på Jobcentrets indsats i forhold til sygedagpengeområdet – sagsbehandling og kommunikation.
I denne orientering var der ingen omtale af arbejdet med den ny praksis efter højesteretsdommen af 10. september 2015 om ugyldig fratagelse af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft.
På mødet bad Enhedslisten om en orientering om denne nye praksis. Efterfølgende blev der den 4. februar fra Center for Arbejdsmarked og Integration udsendt Jobcentrets supplerende bemærkninger:
”Jobcentret har lagt information om muligheden op på slagelse.dk/genoptagsygedagpenge.
Der er annonceret i Søndagsavisen i uge 2. Jobcentret planlægger at gøre dette nogle flere gange. Datoer herfor er endnu ikke besluttet.
Jobcentret har informeret om dommen og hjemmesiden på samarbejdsmødet med de faglige organisationer og interesseorganisationerne den 1. februar 2016, og henstillet at de henviser deres medlemmer til ovennævnte side på Slagelse.dk.
Ovennævnte tiltag har dog ikke ført til nogle relevante borgerhenvendelser endnu.
Der har ligeledes været en gennemgang af Jobcentrets sager for at se, om man kunne identificere relevante sager. Dette arbejde pågår stadig. Jobcentret vil dog ikke med sikkerhed kunne identificere alle sager selv, da man ikke som sådan registrerer, om der er truffet afgørelse med tilbagevirkende kraft i en sag.
I arbejdet er der taget udgangspunkt i den eksisterende 3 års forældelsesfrist på området. For at ingen borgeren skal stilles dårligt som følge af, hvornår Jobcentret eventuelt finder frem til en sag, har Jobcentret taget udgangspunkt i højesterets dom fra september 2015 og ser tre år tilbage herfra, idet dette er forældelsesfristen for tilbagebetalinger, jf. notatet.
Der er pt. identificeret 22 sager, som Ankestyrelsen skal se på igen (derudover har FOA selv sendt 9 sager til Ankestyrelsen)·
Derudover er der identificeret ca. 31 sager, som Jobcentret selv ser nærmere på og gennemgår for at se, om de er i målgruppen.
Som nævnt pågår dette arbejde stadig, og der kan komme flere sager til.
Mht. den økonomiske udgift, er der endnu ikke dannet et samlet overblik herover. En del af de identificerede sager har dog fået anden ydelse frem til selve afgørelsen i sygedagpengesagen. Dette betyder, at en efterbetaling af sygedagpenge frem til afgørelsestidspunktet skal modregnes denne ydelse.
På ovennævnte samarbejdsmøde med organisationerne den 1. februar, blev der spurgt ind til om kommunen havde truffet principiel stilling til, hvorvidt man skulle tilsidesætte forældelsesfristen for sygedagpenge på 3 år.
Pt. har Jobcentret ikke forholdt sig direkte hertil. I stedet har Jobcentret, som det fremgår af notatet taget udgangspunkt i at følge de eksisterende regler på området, herunder forældelsesreglen på 3 år, på linje med KL´s udmeldinger.
Såfremt forældelsesreglen ikke skal følges, skal der træffes en politisk beslutning herom.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4. – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at  Jobcentret ser bort fra forældelsesfristen på tre år i forbindelse med genoptagelse af sager om ugyldig fratagelse af sygedagpenge, jævnfør principafgørelse 75-15, der fastlægger praksis efter en dom fra Højesteret den 10. september 2015
2.    at Jobentret intensiverer samarbejdet med de faglige organisationer på sygedagpengeområdet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udsat til næste møde.

14. Forslag fra Enhedslisten: Evaluering af jobafklaringsforløb og ressourceforløb (B)

14.   Forslag fra Enhedslisten: Evaluering af jobafklaringsforløb og ressourceforløb (B)

Sagsnr.: 330-2016-16563               Dok.nr.: 330-2016-123203                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag af 26. februar 2016 fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) om evaluering af erfaringerne med jobafklaringsforløb og ressourceforløb.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), har den 26. februar 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde den 8. marts 2016.:
” I efteråret 2015 kom det frem, at siden lovgivningen om ressourceforløb trådte i kraft efter 1. januar 2013 er 1129 ressourceforløb afsluttet. Heraf er 115 kommet i fleksjob, hvor de arbejder mindre end 37 timer om ugen, og 31 er blevet i stand til at varetage et almindeligt arbejde på fuld tid.
”Rolf Petersen, der er overlæge på arbejdsmedicinsk klinik i Slagelse, er bekymret over, at nogle borgere bliver mere syge af de såkaldte ressourceforløb, der ellers skulle hjælpe dem.
- Vi oplever faktisk at, at patienterne nogle gange er blevet mere syge af den måde, de er blevet behandlet på af Jobcentret, end de var i forvejen, siger Rolf Petersen, overlæge ved arbejdsmedicinsk afsnit ved Slagelse Sygehus, til programmet DR2 Undersøger.
Problemet opstår, når syge borgere bliver sendt i de såkaldte ressourceforløb, der skal gøre borgeren i stand til at påtage sig en eller anden form for arbejde. I flere tilfælde er ressourceforløbene så opslidende, at de gør nogle syge borgere endnu mere syge.
Det er summen af den skarpe kritik fra Rolf Petersen og hans kollega, professor Johan Hviid Andersen fra Universitetsklinikken i Herning, i dagens Ugeskrift for Læger.
Vi ser faktisk at denne reform i vidt omfang er sundhedsskadelig for nogle af de personer der er involveret i den. Og så er det jo naturligt som læge at gøre opmærksom det, siger Rolf Petersen.”
På mødet i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 2. februar 2016 blev de månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet fremlagt. Fra december 2014 til december 2015 er antallet af borgere i Slagelse Kommune i jobafklaringsforløb steget fra 25 til 120. Fra december 2014 til december 2015 er antallet af borgere i ressourceforløb steget fra 219 til 411.
Nogle borgere klager over, at de trods advarsler fra egen læge og eventuelt også fra egen psykiater tilkendes et ressourceforløb med eksempelvis kognitiv terapi og graduerende genoptræning og med udtalelser fra lægekonsulenter om, at der ikke er objektive forhold, der begrænser borgerens funktionsniveau.
Borgere klager også over at blive sendt ud i virksomhedspraktik trods advarsel fra egen læge.
Disse forhold med antydning af sygdomsindbildning eller funktionel lidelse, belastende virksomhedspraktik og manglende anerkendelse af lidelser som for eksempel piskesmæld og fibromyalgi fører til en forværring af borgerens tilstand.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4. – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at  der udarbejdes en redegørelse for, hvor mange jobafklaringsforløb og ressourceforløb, der er afsluttet og med hvilke resultater
2.    at der udarbejdes en redegørelse for omfanget af praksis med at tilsidesætte erklæringer fra egen læge og speciallæge.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
At 1. Der udarbejdes redegørelse inden udløbet af 2016.
At 2. Der udarbejdes redegørelse til næste udvalgsmøde.

15. Forslag fra Enhedslisten - Ændringforslag til handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge (B)

15.   Forslag fra Enhedslisten - Ændringforslag til handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge (B)

Sagsnr.: 330-2016-16565               Dok.nr.: 330-2016-129639                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beslutningsforslag af 26. februar 2016 fra Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) vedr. ændringsforslag til handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge, som blev behandlet på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 1. december 2015.
Baggrund
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø), har den 26. februar 2016 fremsendt nedenstående forslag til behandling på udvalgets møde den 8. marts 2016.:
” Punkt 5 på dagsordenen (budget 2016-2017) på mødet den 1. december 2015 i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget handlede om udmøntningen af budgetaftalen (budget 2016-2017), hvor vores uenighed i udvalget førte til, at nogle af forslagene under punktet blev oversendt til forligskredsen, jævnfør referatet. Forslag 6 handlede om finansieringen af en omlægning/udvidelse af nytteindsatsen og var derfor en budgetmæssig forudsætning for Handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge (punkt 7 på dagsordenen til mødet den 1. december 2015, se vedlagte bilag.”
Retligt grundlag
Udvalgets forretningsorden § 3, stk. 4. – medlemmers ret til at få behandlet en sag.
Handlemuligheder
Handleplan og styringsaftale for indsatsen for unge 2016 blev godkendt på udvalgets møde den 1. december 2015.
Udvalget kan helt eller delvist imødekomme eller afvise det indstillede.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Thomas Clausen, Enhedslisten (Ø) indstiller,
1.    at  Handleplan og styringsaftale for beskæftigelsesindsatsen for unge 2016 ændres til at have fokus på job og uddannelse.
2.    at punkt 2 i handleplanen ændres til anvisning af konkrete og relevante jobs, herunder også deltidsjobs, til unge arbejdsløse/uddannelsesparate.
3.    at punkt 3 om nytteindsats fjernes.
4.    at at punkt 4 om jobsøgnings- og cv-indsats justeres i overensstemmelse med fjernelsen af punkt 3, inklusive fjernelse af begrebet "skræmmeeffekter".
5.    at at indhold og omfang af virksomhedsnære tilbud præciseres.
6.    at at punkt 2 i handleplanen ændres til anvisning af konkrete og relevante jobs, herunder også deltidsjobs, også til unge arbejdsløse/aktivitetsparate.
7.    at at Handleplanen samler sig om initiativer for 2016.
8.    at at der foretages en første evaluering af de initiativer fra 2015, som er omtalt i Handleplanen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget afviste indstillingens forslag 1 - 8.
Thomas Clausen (Ø) stemte for forslagene.

16. Punkter til kommende møder (B)

16.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-78770                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Godkendt.