8. Muligheder for boligplacering af integrationsflygtninge (B)
8.      Muligheder for boligplacering af integrationsflygtninge (B)
Sagsnr.: 330-2014-68060               Dok.nr.: 330-2016-78302                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende, at BIU fastholder de 9 principper af
 7. april 2015 og beslutte, hvilke af de skitserede boligmuligheder, der skal
 arbejdes videre med i forhold til mulig boligplacering.
Udvalget skal endvidere tage bestemmelsen om boligplacering
 i ghetto områder til efterretning.
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har på sit møde den
 2. februar 2016 ønsket:
1.  en drøftelse af
 grundprincipperne for boligplacering med det formål at vurdere, om der er behov
 for justering af principperne.
2.  belysning af
 muligheden for anvendelse af kommunale bygninger, til boligplacering.
3.  undersøgelse af
 om der er mulighed for dispensation fra reglen om ikke at boligplacere, i
 ghettoområder.
Ad 1) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede på
 sit møde den 7. april 2015 9 principper for boligplacering:
1.  At boligplacere
 flygtninge i hele kommunen, gerne mindre klynger
2.  At benytte
 eksisterende boliger
3.  At anvende
 kommunale boliger, herunder nedlagte, eller ikke udlejede plejeboliger, samt
 almene og private lejeboliger, beliggende i kommunen
4.  At private
 lejeboliger også kan være parcelhuse
5.  At anvende
 muligheden for kollektive bofællesskaber i videst mulig grad – særligt i
 forhold til midlertidige boligplaceringer
6.  At gå efter
 boliger, der ikke overstiger 2.122 kr. (2015) pr. voksen person pr. måned i
 forhold til midlertidig placering
7.  At der først
 investeres i indretning af kommunale bygninger, når det er sandsynligt indenfor
 en kort periode, at der ikke er tilstrækkelig med almene eller private lejemål
8.  At midlertidige
 boligplaceringer, som ikke kan løses ved ovenstående løses ved placering på
 f.eks. vandrehjem og hoteller
9.  At der
 orienteres i lokalsamfund, evt. afholdes ”Borger-info-møder” inden ejendommene
 tages i brug med henblik på at arbejde for godt naboskab og lokalt engagement.
Det blev i forbindelse med principperne præciseret, at
 boligplacering skal kunne ske i hele Slagelse Kommune også udover købstæderne,
 og at de kommunale bygninger/ejendomme forventes at være højt prioriteret.
 Dansk Folkeparti ønskede tillige, at det skal være sidste mulighed, at der
 boligplaceres på hoteller og vandrehjem.
Sundheds- og Seniorudvalget godkendte den 30. april 2015
 principperne under forudsætning af, at beboerdemokratiet bliver inddraget og
 udvalget orienteret, hvis det bliver aktuelt. Udvalget udtrykker bekymring for,
 om Center for Sundhed og Omsorg har boliger, der opfylder kriterierne. Evt.
 regninger på misligholdte lejemål kan ikke afholdes indenfor Center for Sundhed
 og Omsorg.
Principperne har været anvendt de seneste 9 måneder, og
 administrationen oplever tiltagende vanskeligheder med at finde permanente
 boliger. Det er primært på grund af lovændring om nedsat integrationsydelse og
 mangel på billige boliger.
Indtil nu har administrationen løst opgaven med at skaffe
 midlertidige boliger – dels ved placering på Vimarhus, dels gennem
 boligselskaberne.
Ad 2) Center for Kommunale Ejendomme (CKE) har stillet
 forslag om fem kommunalt ejede bygninger, der potentielt kan undersøges som
 mulig midlertidig indkvartering. CKE har desuden lavet en overslagsberegning
 for et kommunalt ejet og drevet bar-marksprojekt og identificeret forskellige
 mulige kommunale grundstykker til placeringen:
Stednavn  | Adresse  | Forankring  | Status  | Antal sengepladser  | 
Kastanjegården  | Østervej 34 B 4243 Rude  | Handicap & Psykiatri  | Står tom  | 19  | 
Bjergbyparken  | Hashøj 7 4200 Slagelse  | Sundhed & Omsorg  | Står tom - bortset fra
   festsal  | 16  | 
Sputnik  | Østervej 38 4243 Rude  | Kommunale Ejendomme  | Til salg  | 10  | 
Attekærgård  | Vemmeløsevej 30  4261 Dalmose  | Kommunale Ejendomme  | Til salg  | 5  | 
Klostermarken Skole  | Klosterbanken 19 4200
   Slagelse  | Uddannelse  | Besluttet solgt  | 50  | 
Bar-mark  | 7 grundstykker  | Kommunale Ejendomme  | 7 ledige grunde  | 48  | 
Ad 3) Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har
 senest den 8. september 2015 opdateret sin vejledende skrivelse til kommunerne.
 Det fremgår, at der er tale om et ubetinget forbud mod at anvise boliger til
 flygtninge i ghettoområder.
Reglen er specificeret i § 12 i Integrationsloven.
Retligt
 grundlag
Lov om integration af udlændinge i Danmark.
Handlemuligheder
Ad 1) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan beslutte,
 at ændre eller tilføje i de politisk vedtagne principper for boligplacering af
 integrationsflygtninge.
Ad 2) Udvalget kan vælge, hvilke af de foreslåede kommunale
 ejendomme og/eller grundstykker, som der ønskes arbejdet videre med. Dette med
 henblik på en mere tilbundsgående analyse af myndighedskrav, økonomi etc.
 Udvalget kan også vælge at pege på helt andre indkvarteringsmuligheder der
 ønskes belyst.
Ad 3) Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan tage
 reglen om ikke at kunne anvende ghettoområder til boligplacering til
 efterretning. Spørgsmålet er senest prøvet i ministeriet af Svendborg Kommune
 december 2014. (Se bilag 1)
Vurdering
Ad 1) Det har ikke indtil nu været muligt at anvende princip
 3, 5 og 7. Det er primært hensynet til økonomi, idet relevante kommunale
 ejendomme har været tænkt ind i det samlede kommunale budget.
Princip 4 har været anvendt i meget begrænset omfang, idet
 boligudgifterne i private boliger oftest er for dyre.
Princip 8 har ikke været taget i anvendelse siden udvalgets
 principbeslutning den 7. april 2015.
Der har, jf. princip 9 været afholdt ét borger-info-møde i
 Vemmelev inden ibrugtagning af Vimarhus. Borgerne gav udtryk for, at de ønskede
 en tidligere involvering, hvilket ikke var hensigtsmæssigt af hensyn til
 kontraktforhandlingen.
Det har vist sig vanskeligt at indgå aftaler med
 boligselskaber og private udlejere om etablering af permanente kollektive
 bofællesskaber. Det er primært begrundet i de administrative og økonomiske
 udfordringer ved konstellationen.
Den kommunale administration er udfordret af et tiltagende
 ressourceforbrug til boligadministration på allerede erhvervede boliger. Hertil
 kommer, at administrationen er udfordret af, at der som udgangspunkt ikke er
 afsat midler til boligplacering, og et tiltagende ressourceforbrug til søgning
 efter boliger, øvrige kommunale driftsopgaver og administration ved modtagelse
 og forsørgelse.
Kommunens ledige boligkapacitet til flygtninge forventes
 opbrugt i løbet af 1.-2. kvartal 2016 og der er derfor behov for, at udvalget
 snarest tager stilling til:
1.  om der skal ske
 ændringer i principperne for boligplacering.
2.  om integrationsflygtninge
 kan placeres midlertidigt på hotel og vandrehjem i Slagelse kommune ved mangel
 på boliger.
Ad 2) Center for Kommunale Ejendomme (CKE) vurderer ud fra
 en byggeteknisk vinkel, at de mest egnede kommunale ejendomme i prioriteret
 rækkefølge er:
Egnede kommunale bygninger
Rude – Østergården
Slagelse – Klostermarken Skole
Rude - Sputnik
Dalmose - Attekærgård
Slagelse - Bjergbyparken
Der er i bilag 2 uddybende data
 på de 5 ejendomme samt et barmarksprojekt på kommunal grund.
At Bjergbyparken vurderes lavest i egnethed, skyldes
 usikkerhed i både det bygningsfysiske, det økonomiske og det belåningstekniske
 (støttet byggeri).
Klostermarken Skole fraflyttes først af specialskolen
 september 2016. Ejendommen er politisk besluttet solgt og indtægterne er
 allerede brugt til etape 2. på Nørrevangsskolen. Skal denne kommunale ejendom i
 spil kræver det derfor, at den planlagte indtægt udredes.
Mulige private bygninger
CKE er sideløbende i dialog med ejere af private bygninger,
 der har udtrykt ønske om eventuelt at udleje deres bygninger til brug for
 midlertidig boligplacering. I forlængelse heraf har CKE foretaget en umiddelbar
 vurdering af det økonomiske perspektiv i en sådan løsning.
De foreløbige beregninger på udgifterne, kunne godt
 indikere, at en lejeløsning med fordel kan gøres til en del af løsningen. Til
 sammenligning med den i bilag 2 beregnede årlige driftsudgift pr. sengeplads
 over 3 år er den foreløbige beregningen ved leje på mellem kr. 48.000 – 61.000
 pr. sengeplads pr. år, fordelt over 3 år. Typisk ligger der fra private
 udlejeres side et ønske om en minimum bindingsperiode på 2-4 år.
Volumenet i de private bygninger ligger mellem 30 og 90
 sengepladser pr. ejendom.
CKE vurderer, at en kombination af kommunalt ejet
 indkvartering og privat udlejning meget vel kan udgøre en tilpas fleksibel
 model for dækning af indkvarteringsbehovet, som dels er svær at forudsige og
 dels kan ændre sig ganske pludseligt.
Ad 3) Administrationen vurderer ikke, at det er muligt at
 dispensere fra ghettoreglen. Vurderingen skal ses i lyset af, at Svendborg
 Kommune tidligere har fået afslag på en tilsvarende anmodning.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Slagelse Kommune modtager i 2016 (ligesom i 2015) et
 ekstraordinært tilskud til investeringer forbundet med den stigende
 flygtningekvote på 1,8 mio. kr. Administrationen skønner, at de forventede
 udgifter i 2016 vil udgøre 1,7 mio. kr. + personaleressourcer.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ad 1 og 2) En eventuel beslutning om anvendelse af kommunale
 bygninger skal afstemmes med relevante fagudvalg.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Familie indstiller,
1.   
 at udvalget fastholder de 9 principper af 7. april 2015
2.   
 at udvalget beslutter hvilke af de skitserede boligmuligheder, der skal
 arbejdes videre med i forhold til mulig boligplacering
3.   
 at udvalget tager bestemmelsen om boligplacering i ghetto områder til
 efterretning
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 8. marts 2016:
Fraværende: 
Udvalget peger på, at der arbejdes videre med anvendelse af
 Østergården i kombination med private lejemål. Udvalget ønsker på næste møde at
 få forelagt forslag til principper for indgåelse af private lejemål.
Udvalget besluttede at fremsende ansøgning til Udlændinge-,
 Integrations- og Boligministeren om dispensation fra forbuddet mod anvendelse
 af lejemål i særligt udsatte boligområder til flygtninge.
Thomas Clausen (Ø) foreslog, at der tilføjes et princip 10,
 således at der i nødstilfælde kan købes parcelhuse til husning af flygtninge
 midlertidigt.
For forslaget stemte Thomas Clausen (Ø)
Imod forslaget stemte 4 (A, V og O).
Forslaget bortfaldt.
Udvalget besluttede at fastholde de 9 principper for
 boligplacering af flygtninge. Udvalget ønsker løbende at følge behovet for
 midlertidige boliger, med mulighed for at principperne tages op til fornyet
 overvejelse.
Udvalget ønsker, at få forelagt alternative beregninger for
 boligplaceringer i pavilloner med udspecificerede anlægsinvesteringer og
 afledte driftsudgifter i kortere og længere perioder.
Imod stemte 2 (A og Ø).