Erhvervs- og Teknikudvalget (2018-2021) – Referat – 1. februar 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-15890                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Dagsorden godkendes.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Godkendt.

2. Orientering fra Destination Sjælland (O)

2.     Orientering fra Destination Sjælland (O)

Sagsnr.: 330-2021-5299                 Dok.nr.: 330-2021-19820                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Direktør for Destination Sjælland afrapporterer for året der gik og tegner samtidig et billede af, hvad vi kan forvente os på turismeområdet for 2021.
Baggrund
På Erhvervs- og teknikudvalgets møde den 14. november 2019 anbefaledes etablering af Destination Sjælland med ikrafttrædelse den 1. januar 2020. Indstillingen blev efterfølgende godkendt af Byrådet, hvorved Slagelse Kommune blev en del af ejerkredsen bag Destination Sjælland og betaler et årligt tilskud på 3.462.660 kr. Destination Sjælland har nu fungeret et år, og kan nu fremlægge selskabets første år som destinationsselskab og følge op på de aftaler, som blev indgået i forbindelse med etableringen tilbage i 2019 samt tegne et billede af, hvad vi kan forvente os på turismeområdet for 2021.
Direktør for Destination Sjælland, Jens Müller, fremlægger på udvalgsmødet.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Intet at bemærke.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Orienteringen taget til efterretning.

3. Strategisk prioritering for turismeindsatsen 2021 (D)

3.     Strategisk prioritering for turismeindsatsen 2021 (D)

Sagsnr.: 330-2021-5299                 Dok.nr.: 330-2021-19968                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget bedes drøfte hvilke prioriteringer, der ønskes for turismeudviklingen i 2021 og 2022. Drøftelsen skal bruges som afsæt til en prioritering af turismemidlerne for 2021-2022 og som startskud til Slagelse Kommunes udviklingsplan for turisme.
Baggrund
På baggrund af gennemgangen af Erhvervs- og Teknikudvalgets økonomiske ramme til turisme på udvalgsmødet den 2. november 2020, blev det tydeliggjort, at der er midler til at igangsætte nogle udviklingsaktiviteter på turismeområdet. Midlerne har været prioriteret til udvikling af kyst- og naturturisme samt en pulje, der kunne understøtte lokale aktiviteter, den såkaldte 50/50 pulje. Disse to udviklingsaktiviteter er ikke blevet igangsat, og der udestår nu en politisk beslutning om, hvordan disse midler skal prioriteres i 2021 og 2022.
På udvalgsmødet den 30. november behandlede og godkendte Erhvervs- og Teknikudvalget forslag til retningslinjetemaet, turisme i Kommuneplan 2021. Indeholdt i retningslinjetemaet er dokumentet, Turismepolitiske Overvejelser, hvori der står, at der skal udarbejdes en samlet turismestrategi for hele Slagelse Kommune. Denne strategi bør udarbejdes som en udviklingsplan, der bygger ovenpå på de principper og retningslinjer, som er beskrevet i Kommuneplanens dokumenter. Det er vigtigt at skabe sammenhæng mellem prioritering af midler og udviklingsplan, for på den måde at sikre at udviklingen skubbes i den ønskede retning og samtidig sørge for, at udviklingsarbejdet ikke går i stå.
Med denne indledende politiske drøftelse skal de første skridt tages i forhold til at fastlægge det politiske ambitionsniveau for en ny udviklingsplan for turisme. Erhvervs- og Teknikudvalget bedes komme med input til hvilke politiske mål, der ønskes på turismeområdet. Samt hvilke principper og overordnede prioriteringer, udvalget ønsker at bringe ind i den nye udviklingsplan. Målet er at skabe en udviklingsplan på turismeområdet, som kan bruges til at prioritere og målrette kommunens investeringer og sikre at Slagelse Kommune får mest mulig turismemæssig værdi for pengene.
Der er nogle centrale aftaler og indsatser, som den nye udviklingsplan skal tage udgangspunkt i:
1. KKR Sjællands Udviklingsplan for Sjælland og Øerne,
2. Kommuneplan 2021 og særligt de turismepolitiske overvejelser,
3. Erfaringer fra indsatsen Kyst- og Naturturisme 2016-2019.
(Se bilag)
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagt og erhvervsfremmelov
Handlemuligheder
Udvalget drøfter de politiske ønsker til Slagelse Kommunes udviklingsplan for turisme samt de politiske ønsker til prioritering af turismebudgettet.
Vurdering
Administrationen anbefaler at det kommende strategiarbejde tager afsæt i den ramme, som findes i KKR Sjællands Udviklingsplan for Sjælland og Øerne og igangsætter en udviklingsplan med ambitionen om at indfri det potentiale, som KKR Sjælland peger på: Sjællandsvestkyst som nyt kraftcenter for turisme.
Administrationen anbefaler at der i udviklingsplanen arbejdes meget konkret med at definere de lokale aktørers roller og det tværgående samarbejde særligt mellem Kommune, Destinationsselskab og turist- og erhvervsforeninger og hvilke indsatser, der i skal igangsættes.
Administrationen anbefaler, at man fastholder et skarpt fokus på kyst- og naturturisme og på baggrund af en kortlægning af aktiviteter og indsatser laver en ramme for prioritering af aktiviteter og investeringer.
Administrationen anbefaler, at udviklingsplanen udarbejdes i et tæt samarbejde med Destination Sjælland med inddragelse af andre relevante aktører herunder erhvervs- og turistforeninger samt Slagelse Erhvervscenter.
Administrationen anbefaler, at der reserveres en væsentlig økonomisk ramme til udmøntning af den nye udviklingsplan. Det anbefales endvidere at der afsættes en økonomisk ramme til her og nu tiltag, så man undgår at processen omkring udviklingsplanen spænder ben for aktivitet i første halvdel af 2021.
Hvis udvalget ønsker at man forsat skal arbejde videre med en pulje til turismefremmende aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug (50/50 pulje), anbefaler administrationen, at der kan arbejdes på en model, hvor det bliver turistforeningerne og Destination Sjælland, der kan indstille projekter til puljen efter nogle fastsatte procedurer. På denne måde imødekommes turistforeningernes ønske om et større budget til fælles aktiviteter og man understøtter et tættere samarbejde mellem turistforeninger og destinationsselskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
 
2020
2021
2022
Budget
8.838
4.408
4.408
Overført mindreforbrug og 0,7% besparelse
 
71
-132
I alt til disponering
8.838
4.479
4.276
Disponeret
8.544
4.276
4.276
Rest til overførsel
294
203
0
Tilskud turistforeninger *budget er forhøjet i 2020 på grund af forsinket udbetaling til en af turistforeningerne
300
225
225
Destination Sjælland (kontrakt frem til 2022)
3.500
3.500
3.500
Storebælt Udstillingscenter (Flyttes til anlæg, og er fremadrettet ikke en del af turisme midlerne)
4.031
0
0
Kyst- og Naturturisme (ikke igangsat – midlerne kan disponeres til andre formål)*
Heraf bevilget - Fodsporet
250
 
250
-167
250
-167
Maritimt Folkemøde (udgifter er afholdt, der vil ikke være yderligere forbrug før der er truffet beslutning herom)**
162
0
0
50/50 pulje (ikke igangsat – midlerne kan disponeres til andre formål)***
246
246
246
Diverse (uforudsete udgifter)
55
55
55
* Kyst- og Naturturisme: Videreførelse af Kyst- og naturturisme projektet, der blev afsluttet i 2019. Formålet med disponeringen var realisering af nogle af projektets anbefalinger. Projektet handlede om at udnytte de turismemæssige potentialer omkring Slagelse Kommunes kyster – Indsatsen blev ikke igangsat i 2020.
**Maritimt Folkemøde er aflyst i 2020 pga. coronakrisen og der er ikke budgetteret midler til aktiviteten fremadrettet. Aktiviteten er indstillet og forventes ikke genoptaget.
*** 50/50 pulje – Denne pulje skulle anvendes til turismefremmende aktivitetstilskud til foreninger, klubber, råd og laug. Formålet var at etablere en pulje, som kunne ansøges under forudsætning af, at ansøger selv finansierer aktiviteten med et tilsvarende beløb (50/50 finansiering) - Indsatsen blev ikke igangsat i 2020.
Som følge af ovenstående prioritering, vil der være uforbrugte midler i 2020 på 496.000 kroner, som kan disponeres til andre formål.
Overføres det fulde beløb til 2021, vil der således være en ramme til nye aktiviteter på 992.000 kr. (heraf er 167.000 bevilget til Fodsporet jf. beslutning 02.11.20 og det egentlige beløb er derfor 825.000 kr.)
Konsekvenser for andre udvalg
Der er ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget drøfter de politiske ønsker til en udviklingsplan for turisme
2.    at Udvalget drøfter, hvordan man ønsker at prioritere turismebudgettet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Notatet turisme politiske overvejelser er udgangspunkt for planen.
Kyst- og naturturisme er et fokusområde for indsatsen.
Skælskør får tildelt det samme beløb som Korsør dv. 75.000 kr.
Udvalget er positivt indstillet for fællesarrangementer mellem turistforeninger. Der afsættes 100.000 kr. til formålet fra 2022.

4. Afrapportering fra turistforeningerne 2020 (B)

4.     Afrapportering fra turistforeningerne 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2021-5299                 Dok.nr.: 330-2021-19873                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget bedes godkende turistforeningernes afrapportering for 2020 og tage stilling til overførsel af ubrugte midler til 2021. Desuden bedes udvalget godkende at administrationen udarbejder forslag til nye procedurer for udbetaling af tilskud til turistforeningerne, således at udbetalinger og praksis for turistforeningerne bliver ensartet.
Baggrund
Turistforeningerne har et årligt budget på 225.000 kr. fordelt efter 3:2:1 modellen. Skælskør har en ramme på 37.500 kr., Korsør har 75.000 kr. og Slagelse har 112.500 kr. til rådighed. En del aktiviteter har været gennemført, på trods af Corona-restriktionerne med mindre ændringer. Andre aktiviteter har man været nødt til at aflyse eller udskyde til 2021. Af afrapporteringerne fra de tre turistforeninger fremgår, hvilke aktiviteter, der er gennemført, og hvad man ikke har kunnet gennemføre, samt hvor meget af budgettet for 2020 ønskes overført til 2021.
Hele rammen for Skælskør Turistforening er udbetalt til de ansøgte projekter jf. overblik. Alle aktiviteter er gennemført flere med ændringer grundet Corona-restriktioner. Der er derfor ingen restmidler, der skal overføres til 2021.
Slagelse Turistforening har 27.500 kr. som ikke er blevet brugt i 2020 jf. afrapportering. Mindre forbruget skyldes at strandfestivalen ikke kunne gennemføres i 2020 på grund af corona. Det skal bemærkes, at også aktiviteten Kunst og Kirker ikke kunne gennemføres, men da markedsføringen allerede var købt og betalt inden man måtte aflyse, fremgår det som en gennemført aktivitet for 2020.
Korsør Turistråd har også mærket corona-restriktionerne tydeligt. Kun en af turistrådets aktiviteter har kunnet gennemføres om end kraftigt reduceret. Derfor ønsker Korsør Turistråd at overføre 70.000 kr. til 2021 jf. afrapportering.
Praksis omkring udbetaling af midlerne har det sidste år ikke været ensartet imellem foreningerne. Dette søges udbedret med en ny praksis for udbetaling af midler for 2021. Der pågår i øjeblikket en revision af retningslinjer og procedurer, som vil munde ud i et forslag til ny praksis og ensartede procedurer. Turistforeningerne inddrages i revisionen af de nye procedurer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver kommunerne kompetence til at arbejde med turismeudvikling.
Handlemuligheder
Ikke relevant
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender afrapporteringerne og overførsel af midler til 2021, samt godkender, at administrationen i dialog med turistforeningerne udarbejder nye procedurer for udbetaling af tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Såfremt udvalget godkender at turistforeningerne kan overføre ubrugte midler fra 2020 til 2021 forhøjes turistforeningerne budgetter med dette beløb, som dermed skal indgå i tilskuddet for 2021.
Turistforeningernes budgetter vil her efter for 2021 se således ud:
Skælskør: 37.500 kr.
Korsør: 75.000 + 70.000 = 145.000 kr.
Slagelse: 125.000 + 27.500= 152.500 kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen konsekvenser for andre udvalg.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget godkender afrapporteringen fra turistforeningerne
2.    at Udvalget anbefaler at de midler turistforeningerne grundet Corona ikke har kunnet anvende i 2020 overføres til 2021
3.    at Udvalget godkender, at der udarbejdes nye procedurer for udbetaling af tilskud
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1: Godkendt.
Korsør Turistråd opfordres til at øge aktiviteter.
At 2: Anbefales.
At 3: Godkendt.

5. Beslutning om høring af projekt Fribus 2.0 (B)

5.     Beslutning om høring af projekt Fribus 2.0 (B)

Sagsnr.: 330-2020-150850             Dok.nr.: 330-2020-502094                                Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med trafikbestilling 2020 besluttet, at nedlægge de fire skolebuslinjer 433 (Hvilebjergskolen og Dalmose skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg skole), 497 (Dalmose skole) og 498 (Vemmelev og Boeslunde skole) i juni 2021. Hensigten er at erstatte de fire busruter, med en ny Fribus, inspireret af forsøgsprojektet i Stillinge Skoledistrikt. Formålet med Fribussen er at tilbyde et produkt, som er gratis for alle og som kommer flere borgere i landdistrikterne til gavn. Et af succeskriterierne er således at generere flere målgrupper i den kollektive trafik.
Erhvervs- og Teknikudvalget er på møde den 30. november 2020 blevet orienteret om perspektiverne ved at etablere en Fribus i området syd for Slagelse. Det er hensigten at en Fribus suppleres med lukkede kørselsruter, for skolebørn der i henhold til Folkeskoleloven har krav på transport til og fra skole.
Der er herefter udarbejdet tre skitseforslag til fribusruter, som beskrives nedenunder. Børne og Ungeudvalget og Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget bliver orienteret om de 3 skitseforslag. 
Målgrupper
I udarbejdelsen af skitserne er der taget udgangspunkt i følgende målgrupper, som er defineret på baggrund af lovmæssige krav, politiske ønsker fremsat af Erhvervs- og Teknikudvalget, Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt ønsker udtrykt gennem dialog med borgerne:
·        Folkeskolebørn som har krav på transport i henhold til Folkeskolelovens § 26
·        Unge der skal til uddannelsesfirkanten i Slagelse
·        Unge der skal til fritidsaktiviteter eller fritidsjob
·        Ældre med behov for serviceydelser, indkøbsmuligheder og ønsker at deltage i fritidsaktiviteter
Borger- og interessentinddragelse
Der har været dialog med lederne for de 6 folkeskoler i området, 2 friskoler, skoleelever på Dalmose Skole, lederne af 2 klubber samt lokalråd i 11 lokalsamfund i perioden fra 10. november 2020 til 22. januar 2021. På grund af Corona situationen har muligheden for at holde fysiske møder været begrænsede og mange møder er afholdt digitalt. Der er også flere lokalsamfund, som har valgt at give en tilbagemelding via mail (se bilag).
I møderne med børn og unge, lederne af skoler og klubber, er det tydeligt fremgået at børn og unge, som bor i landdistrikterne alene på grund af manglende transportmuligheder, har færre muligheder for at deltage i fritids- og sociale aktiviteter, der foregår i de større byer fx svømning i Korsør eller Slagelse eller i klubaktiviteter i henholdsvis Oliemøllen, Skælskør og Vemmelev Junior- og Ungdomsklub. Der er ligeledes et behov for, at kunne komme til henholdsvis ungdomsuddannelser i Slagelse og FGU i Korsør
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som beskrives nedenunder. Antal af potentielle borgere med rimelig gåafstand til ruterne og deres aldersfordeling fremgår af bilag.
Forslag 1 – Grøn rute
Formålet med forslag 1 er at binde lokalbyerne syd for Slagelse sammen og sikre forbindelser til vigtige knudepunkter/skiftesteder, som fx Skælskør Busterminal og Slagelse station. Ruteforslaget tilbyder en bedre tværgående kollektiv trafik, som reducerer rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Den betjener også en del af oplandet til Vemmelev skole.
Linjen kører gennem Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Eggeslevmagle, Skælskør, og Vemmelev via Boeslunde, Hemmeshøj og Stude.  Det anslås at linjen vil kunne betjene oplandet syd for Slagelse cirka 8 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 2 - Blå rute
Formålet med forslag 2 er at tilbyde bedre kollektiv trafik til landdistrikterne i det vestlige område af Slagelse Syd omfattende Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg, og Hashøj. Den betjener en del af oplandet til Hvilebjergskolen, Dalmose Skole, Flakkebjerg Skole og Hashøjskolen. Ruten kører i en ringrute til og fra Slagelse station via Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Flakkebjerg, Fårdrup og Slots Bjergby. Det anslås at linjen vil kunne betjene oplandet cirka 12 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 3 – Rød linje
Formålet med forslag 3 er at understøtte landdistriktsudviklingen i området mellem Dalmose og Skælskør med en tværgående linje der betjener Dalmose/Hyllested, Sønder Bjerge, Eggeslevmagle, Skælskør, Fårdrup, og Flakkebjerg. Ruten kører i en ringrute til og fra Dalmose midtby (tidligere station). Linjen vil reducere rejsetiden for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Det anslås at linjen vil kunne betjene området cirka 12 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Opsamling rute 1 og 2
Fælles for forslagene 1 og 2 er, at Sørbymagle og Dalmose kan få en effektiv bybuslignende ordning, som kan betjene vigtige mødesteder i byerne.
Opsamling rute 1 og 3
Begge linjer vil udvide bybusbetjeningen i Skælskør.  
Der er udarbejdet oversigts kort, der viser de tre skitseforslag til ruterne suppleret med demografiske data indenfor et afstandsbælte på 1½ km på hver side af ruten. Afstandsbæltet er valgt med henblik på at definere, hvilken afstand alle borgere skal kunne tåle at bevæge sig, for at komme til Fribus 2.0 ruten. Afstandsbæltet ændrer ikke på Kommunens forpligtelse til at sørge for transport, til de elever der har krav på dette, men det definere hvor langt en elev, selv skal kunne transportere sig for at komme til Fribusruten.
Folkeskoleloven er kun gældende for elever der går i distriktsskolen. Det skal anføres, at der i dag er elever der ikke går i skole på distriktsskolen. Disse elever betaler selv for transport. Ved nedlæggelsen af 4 de busruter, vil der kunne opstå en situation hvor en elev tidligere har kunnet tage en bus med selvbetalt buskort, men efter etablering af Fribussen ikke længere har samme mulighed. Kommunen har ikke lovhjemmel til at tilbyde særtransport til disse elever. Men hvis eleven kan tage fribussen med henblik på at transportere sig til en skole i et andet skoledistrikt, er dette naturligvis muligt.
Oplysningsark inspireret af kommunens landsbyanalyse viser, hvordan 8 landsbyer (100-400 indbyggere) + en enkelt mindre samt 6 lokalbyer (400-1000 indbyggere) bliver berørt af nedlæggelsen af 496, 497, 498 og 433, og beskriver potentialer i forhold til de tre skitseforslag (se bilag).
Høring
Der planlægges en høring fra den 11. februar til den 8. marts. I høringsperioden er der planlagt et digitalt borgermøde den 17. februar.
Retligt grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665 om befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
1. At sende de 3 skitseforslag i høring fra den 3. februar til den 8. marts 2021. Hermed gives mulighed for at indhente kommentarer til alle 3 skitseforslag i høringsperioden, hvilket kan være med til at kvalificere den politiske drøftelse af hvilket af skitseforslagene, der skal danne grundlag for den kommende fribus 2.0.
2. Vælge at sende 1 af de 3 skitseforslag i høring. Hermed vil kommentarerne i høringsperioden fortrinsvis komme til at handle om det udvalgte skitseforslag.
3. Vælge ikke at sende de 3 skitseforslag i høring. Dette vil medføre en forsinkelse af processen og implementering af projektet. Som konsekvens heraf må det forventes, at der skal findes en alternativ løsning i forhold til transport af skolebørn til august 2021, når 496, 497, 498 og 433 ikke længere kører.
Vurdering
Administrationen anbefaler at alle 3 skitseforslag sendes i høring, hvilket vil give mulighed for at indhente kommentarer til alle 3 forslag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Projektet hører under Erhvervs- og Teknikudvalget, der har ansvar for den kollektiv trafik. Det omfatter også transport af skolebørn, som er Børn- og Ungeudvalgets ressortområde.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udvalget sender de 3 skitseforslag i høring i perioden fra den 10. februar til den 8. marts 2021.
2.    at høringsmaterialet sendes i høring hos obligatoriske høringsparter (Ældre- og Handicaprådet) samt skoler og lokalråd i området, Busborgergruppen, Udsatterådet, det fælles kommunale elevråd og FGUer.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1+2: Godkendt.

6. Kollektiv trafik - Flextur - implementering af særlig landtakst i Slagelse Kommune (B)

6.     Kollektiv trafik - Flextur - implementering af særlig landtakst i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2020-154094             Dok.nr.: 330-2021-17341                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage endelig beslutning om takster for flextur
Baggrund
Udvalget besluttede på møde d. 30 november, at sende forslag om at nedsætte prisen for flexture på landet til kommunetakst (24 kr. pr. tur/pr. person) og at implementere en særlig bytakst (48 kr. pr. tur/pr. person) i Korsør og Slagelse by, i høring hos Ældrerådet, Ældresagen, Handicaprådet og Busborgergruppen.
Ældrerådet bakker op om prisreduktioner i Flextur og kan anbefale kommunetaksten på 24,- i hele kommunen. Rådet anbefaler, at der ses nærmere på priser for kørsel med flexture for pensionistpar, som uafhængigt af takstmodellen bliver økonomisk hårdere ramt end andre målgrupper.
Handicaprådet kan ikke anbefale at egenbetalingen for kørsel med flexture nedsættes uden for byerne, samtidig med at taksten hæves for kørsel internt i byerne. Rådet peger på en række trafikale og fysiske udfordringer i byerne, som mindsker de handicappedes adgang til almindelig kollektiv bustrafik. Høringssvarene er vedlagt sagen.
Administrationen modtog ingen høringssvar fra Ældresagen og heller ikke et fælles høringssvar fra Busborgergruppen.
Retligt grundlag
Ingen.
Handlemuligheder
Udvalget kan enten godkende de nye takster, bevare taksterne som de er i dag eller komme med alternative forslag til taksterne.
Vurdering
Administrationen anbefaler at godkende de nye takster. Den særlige kommunetakst vil favorisere flexturkunder på landet og takstmodellen vil primært komme landdistrikter til gode.
Det antages, at kørselsintensiviteten internt i landområderne stiger, som øger aktivitetsniveauet generelt i kommunens landdistrikter. Administrationen antager, at volumen af landkørsler i Flexturordningen vil stige med 10-20 %, mens volumen af byinterne kørsler falder tilsvarende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det antages, at udgifter til kørsel forbliver på et sammenligneligt niveau med kørselsudgifterne til Flextur i 2019, der var 2,5 mio. kr.
Der skal påregnes øgede udgifter til Flexhandicap for interne ture i byer med bytakst.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Børne- og Ungudvalget, Forebyggelse- og Seniorudvalget.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der indføres kommunetakst (24 kr.) for interne rejser i kommunen.
2.    at Korsør og Slagelse omfattes af en bytakst på 48 kr. for interne rejser i den enkelte by.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1+2: Anbefales overfor Byrådet.
Udvalget ønsker en aktiv oplysningskampagne, samt information for brugen af flextur generelt.

7. Budgetopfølgning 1 for 2021 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

7.     Budgetopfølgning 1 for 2021 - Erhvervs og Teknikudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-4080                 Dok.nr.: 330-2021-14885                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
      Væsentlige ændringer siden budgetvedtagelsen - særligt for områder, der er aktivitetsstyrede, eller tillægsbevillinger givet i 2020, som også har effekt i 2021
      Forventet realisering af anlægsbudget
Der sættes således primært fokus på de områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2021, forelægges ligeledes.
Erhvervs- og Teknikudvalget forventes ved budgetopfølgning 1 ikke at have væsentlige budgetafvigelser på driften i 2021.
Havne
For politikområde Havne forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2021. Det gælder både drift og anlæg.
Vedrørende regnskab 2020 for Havne kan det bemærkes at der forventes et mindreforbrug på driften på ca. 1,4 mio. kr.
Drift og Teknik
For politikområde Drift og Teknik forventes ved budgetopfølgning 1 ingen driftsafvigelser mellem budget og regnskab for 2021.
For anlæg kan der dog allerede nu forudses afvigelser på følgende anlægsprojekter.
101. Cykelstier - ud af et afsat anlægsbudget i 2021 på 3,0 mio. kr. forventes 1,0 mio. kr. ikke anvendt i 2021.
189. Cykelstier til skoleveje - ud af et afsat anlægsbudget i 2021 på 9,5 mio. kr. forventes 4,5 mio. kr. ikke anvendt i 2021.
240. Ramme for nødvendig infrastruktur - ud af et afsat anlægsbudget i 2021 på 10,0 mio. kr. forventes 5,0 mio. kr. ikke anvendt i 2021.
Vedrørende regnskab 2020 for Drift og Teknik kan det bemærkes at driften af vej- og trafikområdet samlet set forventes at balancere, og at der forventes et mindreforbrug for entreprenørdriften på ca. 1,5 mio. kr., som er disponeret til udgifter i 2021 samt et udisponeret mindreforbrug på ca. 1,8 mio. kr. for vintervedligeholdelsen.
Kommunale Ejendomme
For politikområde Kommunale Ejendomme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab. Det planlagte merforbrug i 2020 som konsekvens af fremrykning af opgaver pga. corona forventes ikke at medføre et merforbrug i 2021. Omfanget af planlagte vedligeholdelsesopgaver er nedjusteret og medarbejderressourcerne benyttes til implementering af proces for bygningstilstandsvurderinger.
Erhverv og Turisme
For politikområde Erhverv og Turisme forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2021. Det gælder både drift og anlæg.
Vedrørende regnskab 2020 forventes et mindreforbrug, som overføres til planlagte aktiviteter i 2021.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Det anbefales, at budgetopfølgning 1 for 2021 godkendes og videresendes til orientering i Økonomiudvalget og Byrådet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Fagcheferne indstiller
1.    at Budgetopfølgningen 1 for 2021 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Godkendes og videresendes til Økonomiudvalg og Byråd.

8. Ansøgning om anlægsbevillinger Entreprenørservice (B)

8.     Ansøgning om anlægsbevillinger Entreprenørservice (B)

Sagsnr.: 330-2020-162385             Dok.nr.: 330-2021-18869                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Fagudvalg og Økonomiudvalg skal overfor Byrådet anbefale, hvorvidt der skal gives anlægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.
Baggrund
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.
Anlægsbudgettet er det afsatte rådighedsbeløb, og er ikke i sig selv en bevilling.
Anlægsbevillingen er det beløb som må bruges af det afsatte anlægsbudget. Anlægsudgifter og anlægsindtægter bevilliges som særskilte udgifts- og indtægtsbevillinger.
Der søges om tillægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbevilling
 
 
 
 
A
86.
Istandsættelse af fortovsbelægninger
3.000
B
   89.
Hovedistandsættelse af broer
4.500
C
182.
Registrering af ledninger i Ledningsejerregistret (LER)
 
500
D
237
Offentlige toiletter – Renovering og fornyelse
1.850
E.
199
Pendlerparkering ved busterminal
200
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsbevillingen for hver er de nævnte anlæg.
Pkt. A: 86. Istandsættelse af fortovsbelægninger
Der er afsat 3 mio. kr. årligt til renovering af fortovsbelægninger. Indsatsen tilrettelægges på baggrund af tilsyn og heraf udvælgelse af delstrækninger i forhold til bedst mulige kapitalbevarelse, ”farlighed” ved færdsel samt belægningens generelle tilstand. Det årlige budget kan ikke følge nedslidningen og udvælgelsen af delstrækninger sker derfor på baggrund af en konkret prioritering.
En væsentlig andel bruges hvert år i samspil med ledningsejere der i forbindelse med gravearbejder kan udføre en renovering af fortove og kantsten.
Projekterne løses i såvel egenproduktion, udbudte delopgaver og bidrag til en bedre og mere helhedsorienteret afslutning ved ledningsarbejder i fortovene.
Pkt. B: 89. Hovedistandsættelse af broer
Der er afsat 4,5 mio. kr. årligt til at dække de årlige driftstiltag, der skal beskytte, vedligeholde samt hovedrenovere kommunens broer og bygværker.
Budgetområdet opdeles i 2 områder:
1) Overvåge tilstanden på broer og bygværker gennem hovedeftersyn og særeftersyn (dataopsamling). Her vurderes tilstand og tilvejebringer overblik for indsatsbehovet, som herefter prioriteres og igangsættes. Særeftersyn m.v. danner typisk baggrund for større projekters projektering, udbud/tilbudsindhentning og igangsætning, eller som baggrund for indgivelse af anlægsønske på det konkrete projekt m.v.
2) Udførelse af konkret større brorenoveringsprojekt på baggrund af ovenstående forarbejder (eks. bro over Vårby å på Slagelse Landevej (2020), Slusebroen på Bildsøvej, Årslevvej, Nykøbing Landevej m.v.).
Fra og med 2020 blev der afsat en årlig pulje for at kunne igangsætte tiltrængte hovedrenoveringer eller fornyelser på en række af kommunens udfordrede broer, startende med broen over Vårby å på Slagelse Landevej. Foran os følger bl.a. broen på Bildsøvej over Tude å – ”slusebroen” samt flere andre broer hvis levetid er stærkt udfordret (Årslevvej, Nykøbing Landevej m.v.).
Pkt. C: 182. Registrering af ledninger i Ledningsejerregistret (LER)
Der er afsat 0,5 mio. kr. til registrerings- og digitaliseringsarbejde i 2021 i forhold til kommunens forpligtelser i medfør af den nye LER-lovgivning.
Slagelse Kommune skal som alle andre offentlige aktører frem mod 2023 sikre alle eksisterende ledninger registreret og indrapporteret til LER.
I 2020 er arbejdet startet op, udstyr og LER-robot er indkøbt og sat i drift og de første registreringer er påbegyndt. I 2021 (og igen i 2022) skal arbejdet fortsættes inden det færdiggøres i 2023.
Pkt. D: 237. Renovering og fornyelse af offentlige toiletter
Der er i 2021 afsat 1,85 mio. kr. til renovering og fornyelse af offentlige toiletter. Heraf er de 0,5 mio. kr. en årlig vedligeholdelsespulje (vinduer, døre, maling, facade, låsesystemer mv.).
I 2021 er midlerne ud over de 0,5 mio. kr.  disponeret til at få et køb af bygningen med de offentlige toiletter ved Fiskerihavnen i Korsør effektueret. Hertil er afsat 1,0 mio. kr.
Herudover iværksættes opførsel af en toiletfacilitet i forbindelse med Skovsø Naturpark/golfbanen/Skoleskoven. Hertil er afsat 0,35 mio. kr.
Pkt. E: 199. Pendlerparkering ved busterminal
Anlægget omhandler skabelsen af forbedret belægningsmæssig tilstand på pendlerparkeringen ved busterminalen.
Dette i form af fornyet asfaltering af pladsen samt udførsel af nødvendige forberedende arbejder (opretning, afvanding m.v.).
Arbejdet koordineres i samarbejde med DSB/Banedanmark i forhold til deres anvendelse af pladsen i.f.m. deres arbejder i området.
Arbejdet er igangsat, og der er ved en fejl ikke ansøgt om anlægsbevilling inden arbejdet er igangsat.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have givet en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at videresende de ansøgte anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag til Økonomiudvalget og Byrådet, eller bede om yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget sender de ansøgte anlægsbevillinger til Økonomiudvalget og Byrådet, så arbejdet kan sættes i gang.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De ansøgte anlægsbevillinger fremgår af tabellen ovenfor, og er finansieret af de afsatte anlægsbudgetter.
Nedenstående økonomiskema viser anlægsbevillinger fordelt på områder/projekter og år.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
Pkt. A
Anlæg 86: Istandsættelse af fortovsbelægninger
 
 
ETU 6.2
 
1.500
 
 
 
 
 
Pkt. B
Anlæg 89: Hovedistandsættelse af broer
 
 
ETU 6.2
 
4.500
 
 
 
Pkt. C
Anlæg 182: LER
 
 
ETU 6.2
 
500
 
 
 
Pkt. D
Anlæg 237: Renovering og fornyelse af offentlige toiletter
 
 
 
ETU 6.2
 
 
1.850
 
 
 
Pkt. E
Anlæg 199: Pendlerparkering ved busterminal
 
 
ETU 6.2
 
200
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
 
Afsatte anlægsbudgetter
 
 
ETU 6.2
 
-8.550
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at anlægsbevillinger godkendes jf. pkt. A-E – finansieret af det afsatte anlægsbudget
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Anbefales.

9. Erhvervs- og Teknikudvalget - frigivelse af anlægsrammer 2021 - Veje og Trafik (B)

9.     Erhvervs- og Teknikudvalget - frigivelse af anlægsrammer 2021 - Veje og Trafik (B)

Sagsnr.: 330-2021-5187                 Dok.nr.: 330-2021-18758                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Erhvervs- og Teknikudvalget skal overfor Byrådet anbefale, at der meddeles anlægsbevilling for de i budget 2021 afsatte beløb til nye og igangværende anlæg inden for Vej- og Trafikområdet. Anlægsrammen er på i alt 39,0 mio. kr. og vedrører 9 anlægsrammer; Cykelstier, Cykelstier til skoleveje, Udvidelse og omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej, Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger, Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier, Ramme for nødvendig infrastruktur, Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse station, Pullerter i bymidterne og Sammenhængende stisystem i Slagelse Kommune.
Baggrund
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have afsat et anlægsbudget samt godkendt en anlægsbevilling.
Anlægsbudgettet er det afsatte rådighedsbeløb, og er ikke i sig selv en bevilling.
Anlægsbevillingen er det beløb som må bruges af det afsatte anlægsbudget. Anlægsudgifter og anlægsindtægter bevilliges som særskilte udgifts- og indtægtsbevillinger.
Der søges om tillægsbevilling til nedenstående anlægsprojekter.
Pkt.
Nr.
Anlæg
Anlægsbevilling
 
 
 
 
A.
101.
Cykelstier
3.000
B.
 189.
Cykelstier til skoleveje  
5.000
C.
176.
Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej
4.000
D.
94.
Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger  
6.000
E.
241.
Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier
5.000
F.
240.
Ramme for nødvendig infrastruktur
10.000
G.
181.
Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse Station
2.000
H.
185.
Pullerter i bymidterne
1.500
I.
239.
Sammenhængende stisystemer
2.500
Beløb i 1.000 kr.
I sagens bilag kan ses en nærmere beskrivelse ift. anlægsbevillingen for hver er de nævnte anlæg.
a)  Cykelstier (101)
1,5 mio. kr. af det afsatte rådighedsbeløb er med Byrådets beslutning den 24. juni 2019 disponeret til cykelstien mellem Gårdagervej, Slagelse - Vemmelev.
Det resterende rådighedsbeløb disponeres i forbindelse med Erhvervs- og Teknikudvalgets godkendelse af Cykelplan 2021.
b)  Cykelstier til skoleveje (189)
Projektet for cykelsti langs Bildsøvej mellem Kr. Stillinge og Bildsø blev behandlet på udvalgets møde den 2. november 2020. Den samlede anlægsramme for 2020 og 2021 anvendes til dette projekt, suppleret med 1,5 mio. kr. fra anlægsrammen til ”Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier (241)”.
c)  Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej (176)
Projektet for omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej blev behandlet på udvalgets møde den 30. november 2020. Der afholdes licitation maj 2021 med anlægsstart juni 2021.
d)  Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (94)
Anvendelsen af anlægsrammen behandles i særskilt sag.
e)  Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier (241)
Anvendelsen af anlægsrammen behandles i særskilt sag. Afsættes for udvælgelses af projekter som foreslås realiseret tager afsæt i de igangværende planlægningsarbejder vedrørende Trafiksikkerhedsplan 2021 og Cykelplan 2021.
f)   Ramme for nødvendig infrastruktur (240)
Udvalget besluttede den 30. november 2021, at 9,8 mio. kr. af den afsatte ramme anvendes til etablering af ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej. Et projekt som er motiveret af, at der etableres daginstitution på Bakkevej. Økonomiudvalget har i forbindelse anlægsbevilling Ny daginstitution Ndr. Ringgade ønsket at der udarbejdes plan for nødvendig infrastruktur, herunder cykelstier mv.
Det bemærkes, at det på samme møde blev besluttet, at der i 2022 disponeres 11,2 mio. kr. til Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej.
g)  Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse station (181)
Rådgiveropgaven vedrørende projekter for infrastrukturen omkring Slagelse station udbydes i første kvartal 2021, det forventes, at alene vil ske planlægning og projektering af forandringerne i indeværende år. Det skal i den forbindelse bemærkes, at Banedanmark i det meste af 2021 skal udføre anlægsarbejder på spor og perroner på Slagelse station, et arbejde som vil medføre en del arbejdskørsel i området.
h)  Pullerter i bymidterne (185)
Anvendelse af anlægsrammen der er disponeret til realisering af projekter i Skælskør og Korsør vil blive forelagt udvalget når der foreligger et forslag fra bymidtegrupperne i Skælskør og Korsør til hvordan anlægsrammen kan bringes i anvendelse.
i)    Sammenhængende stisystem i Slagelse Kommune (239)
Der vil blive udarbejdet et oplæg til anvendelsen af denne anlægsramme, som vil blive forelagt på et kommende udvalgsmøde.
Retligt grundlag
Inden et anlægsprojekt kan igangsættes skal Byrådet have givet en anlægsbevilling. Byrådet skal i forbindelse med ansøgning om anlægsbevilling forelægges en beskrivelse af formålet, projekt-forudsætninger, samt de økonomiske forhold i anlægsprojektet.
Jf. Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at anbefale anlægsbevillinger på det foreliggende grundlag, eller ønske sagen udsat til der foreligger yderligere beskrivelse af hvordan anlægsrammerne anvendes.
Vurdering
Med hensyn til fremdriften i projekterne anbefaler administrationen, at der gives anlægsbevilling med behandling af denne sag, og at de enkelte projekter kan igangsættes under forudsætning af, at projekterne kan udføres indenfor de afsatte anlægsrammer.
Det anbefales, at 9,8 mio. kr. fra ”Ramme for nødvendig infrastruktur (240)” omplaceres til en selvstændig anlægsramme ”Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej”. Yderligere anbefales det, at der gives driftsbevilling til afledt drift af de anlægsmæssige tiltag som vedrører; ”Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej”. Afledt drift skal også dække driftsudgifter til den belysning der etableres på Bakkevej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Den årlige afledte drift til ” Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej” er overslagsmæssigt beregnet til 0,175 mio. kr. i 2023 og fremefter. Afledt drift foreslås finansieret af kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02 Drift og Teknik
39.000
 
 
 
Afledt drift
- Ramme for nødvendig infrastruktur (Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej)
 
6.02 Drift og Teknik
 
 
 
175
 
175
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
6.02 Drift og Teknik
39.000
 
 
 
Kassen
 
 
 
175
175
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 3,0 mio. kr. til det på ” Cykelstier (101)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
2.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Cykelstier til skoleveje (189)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
3.    at der meddeles anlægsbevilling på 4,0 mio. kr. til det på ”Omprofilering af Rosenkildevej og Valmuevej (176)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
4.    at der meddeles anlægsbevilling på 6,0 mio. kr. til det på ”Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger (94)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
5.    at der meddeles anlægsbevilling på 5,0 mio. kr. til det på ”Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier (241)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
6.    at der meddeles anlægsbevilling på 10,0 mio. kr. til det på ”Ramme for nødvendig infrastruktur (240)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
7.    at der meddeles anlægsbevilling på 2,0 mio. kr. til det på ”Opgradering af infrastruktur omkring Slagelse station (181)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
8.    at der meddeles anlægsbevilling på 1,5 mio. kr. til det på ”Pullerter i bymidterne (185)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
9.    at der meddeles anlægsbevilling på 2,5 mio. kr. til det på ”Sammenhængende stisystem i Slagelse Kommune (239)” afsatte rådighedsbeløb i 2021,
10.    at der fra ”Ramme for nødvendig infrastruktur” omplaceres 9,8 mio. kr. til nyt anlæg ”Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej”,
11.    at der fra ”Trafiksikkerhed – særlig fokus på skoleveje/cykelstier (241)” omplaceres 1,5 mio. kr. til anlæg ”Cykelstier til skoleveje (189)”
12.    at der gives en bevilling til afledt drift for ”Ny vej mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej” på 0,175 mio. kr. i 2023 og fremefter
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1-12: Anbefales.
Udmøntningen af de enkelte bevillingsområder forelægges udvalget til godkendelse.

10. Budget til bygningsvedligehold 2021 (O)

10.   Budget til bygningsvedligehold 2021 (O)

Sagsnr.: 330-2017-4029                 Dok.nr.: 330-2021-23549                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres omkring Kommunale Ejendommes økonomi til indvendigt og udvendigt vedligehold for 2021.
Baggrund
Det samlede nettobudget for Ejendomsservice er på 190,3 mio. kr. i 2021. Der er heri indregnet både de 0,7 % effektiviseringer der er pålagt, samt de 0,3 % budgetreduktion. I foråret 2020 besluttede udvalget, at fremrykke vedligeholdsopgaver, for at forhindre økonomisk afmatning blandt de lokale entreprenører. Dette blev finansieret ved at tillade et merforbrug i 2020, som dermed overføres til budget 2021. I skrivende stund forventes merforbruget at blive ml. 16-17 mio. kr. og budgettet for 2021 forventes derfor i praksis at være ca. 173,5 mio. kr.
Udover det fremrykkede vedligehold, blev der i 2020 vedtaget Corona-hjælpepakker på skole- og dagtilbudsområdet på i alt 6,7 mio. kr., herunder til løft af legepladser og børnetoiletter.
Af det samlede fulde budget, er godt 3/4 bundet i faste omkostninger der ikke med kort varsel kan disponeres anderledes. Der er her tale om energi-forbrug, personaleomkostninger, rengøring, leasing af bygninger, forsikringer, servicekontrakter osv.
Det er således i 2021 ca. 1/8 af det samlede budget, svarende til ca. 22 mio. kr. der mere frit kan disponeres. Disse anvendes til udvendig og indvendig vedligehold af bygninger, vedligehold af tekniske installationer, energiinvesteringer samt større og mindre projekter i serviceringen af virksomhederne i den daglige drift, herunder uforudsigelige akutte opgaver.
Dette betyder at budgettet til indvendigt og udvendigt vedligehold ses væsentligt reduceret i forhold til tidligere år. Det forventes at der i 2021 kan udføres indvendigt og udvendigt bygningsvedligehold for 6,5 mio. kr. Hertil har udvalget afsat 2,4 mio. kr. i 2021 til bygningsdrift under Bæredygtighedstemaet.
Kommunale Ejendommes budgetter vil i de kommende år, jf. budgetaftalen, ikke blive pris- og lønfremskrevet, hvilket kan sidestilles med en budgetreduktion svarende til ml. 3-4 mio. kr.om året i de kommende 4 år.
I lyset af dette prioriteres vedligeholdelsesmidlerne i tre kategorier:
·        Bygningsvedligehold, der minimerer fordyrende følgeskader.
·        Udskiftning af teknik (grundvandspumper, varmepumper, LED-belysning mm.) Disse projekter har vi liggende klar og de kan hjælpe os med at opnå løbende driftsbesparelser jf. de manglende prisfremskrivninger af budgetterne.
·        Indvendigt vedligehold, der løfter standen eller løser aktuelle problemer for borgere og medarbejdere fx med akustik, AT-problematikker o.l.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Taget til efterretning.
Anders Koefoed (V) tager sagen til orientering, og bemærker at han finder det utilfredsstillende, at der i budgettet i de kommende år ikke er indregnet den generelle pris og lønfremskrivning | i dette tilfælde bygningsvedligeholdelse.

11. Fisketorvet - godkendelse af forprojekt (B)

11.   Fisketorvet - godkendelse af forprojekt (B)

Sagsnr.: 330-2020-123396             Dok.nr.: 330-2021-17516                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Projektet til ombygning af Fisketorvet i Slagelse fremlægges nu som forprojekt til godkendelse. Forprojektet vil derefter danne grundlag for projekteringen af anlægsprojektet (hovedprojektet).
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget godkendte den 10. august 2020 skitseprojektet til renovering af Fisketorvet. I den efterfølgende offentlighedsfase blev der udtrykt kritik af, at bunkeren skulle fjernes. Projektets rådgivere vurderede, at bunkerens tilstand var bedre end forventet, og at det ikke kunne udelukkes, at bunkeren kunne bevares. Erhvervs- og Teknikudvalget besluttede på den baggrund den 2. november 2020, at projektet skulle revideres med henblik på at søge bunkeren bevaret.
Administrationen har herefter bearbejdet skitseprojektet, der nu har karakter af et egentligt forprojekt, hvor flere detaljer er lagt fast. Forprojektet er vedhæftet som bilag. Forprojektet skal betragtes som en målsætning for projektets faktiske løsning. I takt med at detailprojekteringen skrider frem, fremkommer ny viden og afklaring. Derfor kan hovedprojektet adskille sig en smule fra forprojektet.
Forprojektet ændrer – i forhold til skitseprojektet – kun på ét væsentligt forhold, nemlig at bunkeren nu indgår i projektet i stedet for at blive revet ned. Der er ikke ændret ved projektets hovedidé med en ’spansk trappe’ op imod kirken; den rykkes blot længere frem og bygges hen over bunkeren. Det betyder, at pladsen foran trappen ikke gøres større, som oprindeligt skitseret. Den bevarer omtrent den størrelse, pladsen har i dag. Med bevarelsen af bunkeren følger nogle konsekvenser, der er indarbejdet i forprojektet. Først og fremmest beskrives adgangsforholdene til bunkeren, hvor der etableres en ny indgang til hver kuppel, mens den nuværende adgang fjernes. Dermed bliver bunkeren lettere tilgængelig – og forslaget forsøger endda at gøre den tilgængelig for gangbesværede. Derudover har bevarelsen af bunkeren den konsekvens, at udluftningstårnene bliver synlige øverst på trappen. Forprojektet foreslår, at der etableres nye udluftningstårne, der gøres til et arkitektonisk element.
Forprojektet tager ikke umiddelbart stilling til den fremtidige anvendelse af bunkeren men beskriver nogle muligheder, f.eks. som udstillingsrum for skiftende udstillinger, som rum for lyd- og belysningskunst eller til små koncerter. Derfor indeholder byrumsprojektet ikke etablering af egentlige udstillingsfaciliteter men afleverer bunkeren med nye indgange, udluftningskanaler og installationer – mere specifikke ønsker til indretning skal afklares senere og finansieres på anden vis.
Udover at beskrive, hvordan bunkeren kan indgå i byrumsprojektet, tager forprojektet skridt til en mere konkret beskrivelse af, hvor og hvordan beplantning og belysning kan indgå, lige som det foreslår en placering af fiske-fontænen, der selvfølgelig bevares på Fisketorvet.
Undervejs har der været afholdt møde med repræsentanter fra hhv. Slagelse Ældreråd og Handicaprådet. De er nu koblet direkte på projektet og vil blive brugt som sparringspartnere i forhold til detailløsninger i projekteringsfasen. Derudover indgår de forretningsdrivende omkring Fisketorvet i en særlig projektgruppe, der koordineres i samarbejde med Business Slagelse. Der er desuden dialog med Sct. Mikkels Kirkes menighedsråd og enkelte interesserede naboer til Fisketorvet. Disse dialoger fortsættes ind i projektets næste fase.
Med den almindelige offentlighedsfase i efteråret og med dialogen med de konkret berørte og relevante interessenter vurderer administrationen, at projektet gennemføres med en høj grad af borgerinddragelse.
Retligt grundlag
Udvikling af kommunen sker med afsæt i kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget kan vælge at godkende det vedlagte forprojekt som grundlag for den kommende projektering og efterfølgende udbud. Dermed fortsættes processen som oprindeligt planlagt.
Udvalget kan vælge ikke at godkende forprojektet, hvis udvalget har ønsker til helt grundlæggende ændringer. Herved standses den igangværende proces, og projektet skal tages op til revision. Derved udvides projektperioden betragteligt.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det fremlagte forprojekt er et godt grundlag for projekteringsarbejdet og anbefaler det derfor godkendt. Integrationen af bunkeren i trappeanlægget tilfører en ny dimension til oplevelsen og brugen af Fisketorvet – og den samlede løsning bygger videre på de kvaliteter Fisketorvet rummer i dag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er oprindeligt afsat 4,2 mio. kr. til projektet. Først i forbindelse med overslagsberegningen i projekteringsfasen og det efterfølgende udbud af anlægsarbejde kender vi den specifikke projektøkonomi. Den prisstigning på anlægsarbejder, der har været en tendens hen over 2020 vil formodentlig fortsætte, og det er derfor ikke utænkeligt, at projektet kan blive dyrere end forventet. I så fald kan projektets omfang (projektområdet) reduceres, som det er beskrevet i forprojektet.
Konsekvenser for andre udvalg
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres parallelt om sagen.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at forprojektet godkendes som grundlag for projekteringsfasen, der påbegyndes umiddelbart herefter.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Godkendt.
Der eftersendes en tidsplan.

12. Åbningstider og rengøringsfrekvens på offentlige toiletter i 2021 (B)

12.   Åbningstider og rengøringsfrekvens på offentlige toiletter i 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-4270                 Dok.nr.: 330-2021-17556                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Baggrund
De offentlige toiletter er ud fra placering, bygningstype, isolering m.v. kategoriseret med angivelse af åbningsperiode og servicering.
Kategoriseringen og åbningstider blev senest godkendt på udvalgsmødet den 2. marts 2020.
Der foreslås ændringer i åbningstider på toiletterne ved hhv. Stillinge strand og Næsby strand, som begge foreslås helårsåbne (Kategori A) samt opretholdelse af det serviceniveau der er øget gennem 2020 som følge af corona. Omkostningen er på 0.35 mio. kr./årligt.
Den samlede kategorisering og åbningstid fremgår af vedlagte bilag.
Ud over de offentlige toiletter, der drives og vedligeholdes af Slagelse Kommune, er der offentligt tilgængelige toiletter på bl.a. stationerne i hhv. Skælskør, Slagelse og Korsør.
Det er løbende forsøgt, at tilpasse/øge rengøringsfrekvenser samt udvide åbningsperiode på toiletterne som følge af det øget pres, grundet corona og heraf øget pres på rekreative udearealer m.v. Det øgede driftsniveau kan dog ikke finansieres indenfor den nuværende driftsramme og et valg om endnu bedre tilbud til borgerne med flere åbne toiletter vil blot øge merforbruget yderligere. På udvalgsmøde d. 2. november blev det besluttet at tilføje de nævnte midler fra vintervedligeholdelse til at dække de ekstra driftsudgifter i 2020.
Hvis dette niveau skal opretholdes skal der træffes valg om finansiering/budgetudvidelse for driftsområdet.
Retligt grundlag
Kasse- og regnskabsregulativet.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende den foreslåede ændring vedrørende det øgede serviceniveau fra 2020 samt godkende den ændrede kategorisering af Næsby og Stillinge og finde finansiering på 0.35 mio. kr./årligt hertil.
Herudover kan udvalget tilvælge en yderligere adgang til toiletter tilknyttet rekreative arealer, naturområder og byrum m.v. ved at flytte 6 toiletter fra kategori B til kategori A. De foreslåede toiletter er isolerede bygninger, hvor der ved installering af varmekilde (el-radiator) kan sikres adgang hele året. De 6 toiletter er: Lystanlægget i Slagelse, Bildsø skovstrand, Ceresstrand Korsør, Bisserup strand, Lodshusvej Skælskør (Vasebro) og Caspar Brandts Plads Korsør.
Hvis udvalget, udover at godkende øget drift og helårsåbne toiletterne i Næsby og Stillinge for 0.35 mio. kr., også ændre de 6 nævnte toiletter til kategori A skal der findes yderligere finansiering af ekstra årlig drift på 0.26 mio. kr. (samlet årlig driftsudvidelse på 0.61 mio. kr.).
Udvalget kan finansiere den øget drift i 2021 ved at prioritere midlerne af mindreforbrug på vintertjenesten i 2020 (mindreforbrug på 1.7 mio. kr.) eller ved at pege på anden omprioritering indenfor politikområdet. Det er Byrådet, som træffer beslutning vedrørende overførsler mellem årene og udvalget kan derfor anbefale overfor Byrådet at mindreforbrug på vintertjenesten overføres til 2021 og anvendes indenfor udvalgets ramme til bl.a. toiletter.
Endvidere skal der ved opretholdelse af serviceniveauet/kategoriseringen videre ind i 2022 og overslagsårene ske en teknisk korrektion/udvidelse af budgettet til drift af offentlige toiletter.
Vurdering
Det anbefales, at den fremlagte kategorisering godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ændringer skal finansieres indenfor udvalgets eget politikområde. Grundet den ekstraordinært milde vinter i 2020 er der til trods for budgetomplaceringerne i 2020 fortsat et mindreforbrug på 1.7 mio. kr., der kan omplaceres til eksempelvis offentlige toiletter (og renholdelsesindsatsen jf. særskilt dagsordenspunkt).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Kategoriseringen for 2021 godkendes (ændring af Næsby og Stillinge) og det øgede serviceniveau fra 2020 opretholdes.
2.    at Udvalget tager stilling til en yderligere åbning af toiletterne.
3.    at finansiering i 2021 sker via omplacering af mindreforbrug fra 2020 på vintertjenesten.
4.    at det anbefales overfor Byrådet at udvalgets mindreforbrug 2020 i forbindelse med den samlede overførselssag overføres til anvendelse indenfor udvalgets ramme i 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1-2: Godkendt yderligere åbning.
At 3: Godkendt, dog med den bemærkning at finansieringen sker med 100.000 kr. fra turistmidlerne og resten fra vintervedligeholdelsen i 2021. Finansieringen skal findes i overslagsårene på anden vis.
At 4: Anbefales, idet budgettet justeres i 2022 set i forhold til en forventning om fortsat øget behov i naturområderne.
Udvalget ønsker, at det på udvalgte toiletter, tydeligt i toiletrummet vises, hvornår toilettet sidst er gjort rent.

13. Ny toiletbygning, Stillinge Strand - Beslutning omkring højde (B)

13.   Ny toiletbygning, Stillinge Strand - Beslutning omkring højde (B)

Sagsnr.: 330-2018-71443               Dok.nr.: 330-2021-28384                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der er på det kommunalt ejede areal ved Stillinge strand opført en ny toiletbygning i 2020.
Nærmeste naboer har klaget over bygningens højde.
Udvalget skal træffe beslutning om bygningen skal sænkes.
Baggrund
Ved Stillinge Strand er der i 2020 iværksat en række forandringer for at løfte området i forhold til de mange tusinde besøgende, herunder give området et mere sammenhængende udtryk, et løft på faciliteter og servicearealer, tilgængelighed og parkeringsforhold m.v. og sikre flere og bedre toiletforhold.
Toiletbygningen er gjort mere lys, tryg og indbydende. For at få flere toiletter i bygningen er nogle af rummene gjort relativt smalle, hvilket er kompenseret ved at gøre dem lidt højere samt tilføre dagslys. Endvidere er de gamle spildevandstanke sløjfet og bygningen er koblet på SK Forsynings kloak i området.
Bygningen er gjort helårsåben, hvilket har stillet krav til mere isolering i forhold til de tidligere bygninger.
Der er meddelt byggetilladelse og indhentet dispensation til bygningen fra kystdirektoratet, da bygningen er indenfor Kystbeskyttelseslinjen.
Entreprenørservice har entreret med en lokal arkitekt, som har stået for arbejdet med indhentning af tilladelser, tilsyn m.v.
Der er klaget fra de to nærmeste naboer over bygningens højde i forhold til deres udsigt, da højden ikke overholder det de mener at være blevet lovet ved et møde tidligt i forløbet (februar 2020). Naboerne har et ønske om at bygningen bliver gjort tæt ved 1 m. lavere end det opførte, hvilket ikke er en reel mulighed.
Efter opførelse er bygningshøjden 21 cm højere end det der er givet byggetilladelse til hos kommunen og søgt dispensation til hos Kystdirektoratet
Bygningen er fortsat ikke i strid med byggelovgivningen, men kræver dog en ny byggetilladelse. Kystdirektoratet er ansøgt på ny og deres afgørelse afventes fortsat.
Den nyopførte bygning vender den smalle side mod naboerne, hvor bygningen er ca. 1 m. smallere end de to oprindelige sammensatte bygninger. Den nye toiletbygning tager derfor kun en relativ lille del af horisonten set fra de 2 sommerhuse.
Højden vurderes at være lidt under 1 m. højere end de oprindelige bygninger og toiletbygningens øverste gavl er derfor blevet mere synlig fra naboerne.
Udsigtsforhold er dog ikke et parameter kommunen som bygningsmyndighed må medtage i sagsbehandlingen, og i den aktuelle sag er bygningen ikke i nærheden af en højdebegrænsning, som bygningsmyndigheden skal varetage, da den ligger uden for sommerhusområdet. Det vil dog være nærliggende at benytte samme højdebestemmelse som i sommerhusområdet, hvilket vil betyde en max højde på 5 m. mod bygningens nuværende højde på 3,46 m. Derimod kan kommunen som bygherre selvfølgelig selv bestemme, om bygningens højde skal tilpasses ønsket fra de 2 sommerhusejere.
Naboer har indgivet klage til Ombudsmanden, Borgerrådgiveren og Nævnenes hus. Reelt kan byggemyndigheden ikke nægte at give en tilladelse, hvilket er bekræftet af begge afgørelser fra Nævnenes hus.
Udvalget er blevet orienteret om sagen i mail af 25. oktober (vedlagt som bilag) og på udvalgsmøde d. 30. november.
Vedlagt sagen er: 2 afgørelser fra Nævnenes hus samt svar på klage indgivet via Borgerrådgiver.
Retligt grundlag
Lov om Kystbeskyttelse samt Byggeloven m.fl.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte, at følge ønsket fra naboer om at reducerer bygningens højde ud fra en af 2 nedenstående muligheder.
1     Bygningshøjden sænkes med ca. 21 cm, hvor loft/tagkonstruktion m.v. blive sænket til lige over vinduerne. Herved vil der fortsat være dagslys ind i alle rum samt en del af ventileringen er fortsat løst via vinduerne.
2     Bygningshøjden sænkes med ca. 60 cm, hvor loft/tagkonstruktion m.v. blive sænket til lige over dørene (dvs. vinduerne fjernes), men med plads til pæn afslutning der hænger sammen med bygningen i øvrigt. Der skal ved denne løsning indarbejdes ventilation og dørene skal ligeledes skiftes til løsninger med en grad af råglasfelter for at få bare lidt naturligt lys ind i rummene.
Endelig kan udvalget vælge, at bygningen fastholdes idet bygningens højde ikke vurderes at være i strid med byggelovens bestemmelser herom. Herved vil bygningens højde kun blive ændret hvis Kystdirektoratet ikke meddeler dispensation til den ændrede højde.
Naboernes ønske om en reduktion på op mod 1 meter er reelt ikke en mulighed i.f.t. de isolationskrav der er til en helårsbygning i tagkonstruktionen. Loftet vil i så fald skulle begynde nogenlunde i karmniveau på dørene for at give plads til isoleringen m.v.
Alternativt skal der reduceres i isolering og herved fravige ønsket/beslutningen fra ETU om at kunne tilbyde et helårsåbent toilet.
Ovenstående løsninger er ikke beregnet særskilt og vil alle omfatte demontering af tag inkl. loft, genetablering af tag og loft, malingsarbejder, el-installationer, alt efter løsning også nye døre og etablering af anden ventilering m.v. Prisoverslag lyder på kr. 3-400.000,- alt efter løsningsvalg.
Vurdering
Bygningen tilgodeser behovene ved en attraktiv offentlig strand med mange tusinde besøgende inklusiv mulighed for at tilbyde helårsåbent toilet. Bygningen er ikke vurderet skæmmende i.f.t. omgivelserne i sit omfang, men vurderes at have en påvirkning af udsigten fra de to nærmeste naboer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil alt efter løsningsvalg skulle afholdes en meromkostning på projektet, som skal finansieres indenfor udvalgets budgetområde.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Bygningen som den står opretholdes under forudsætning af meddelt dispensation fra Kystdirektoratet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1: Godkendt.

14. Ændret praksis på renholdelse af offenltige udearealer (B)

14.   Ændret praksis på renholdelse af offenltige udearealer (B)

Sagsnr.: 330-2021-4270                 Dok.nr.: 330-2021-34673                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til et øget driftsniveau, herunder finansiering vedrørende renholdelse i det offentlige rum som følge af det øget pres coronarestriktioner har medført på de offentlige udearealer, parker, strande, stier, skover og naturområder m.v.
Baggrund
Anvendelsen og presset på naturen og de rekreative udearealer, skove, parker, stier, naturarealer m.v. er steget markant gennem det seneste år med coronarestriktioner. Mange har fundet nye vaner og fundet nye glæder i anvendelsen af udearealerne/naturen i form af ophold, vandre- og cykelture, løb og MTB, sankning og lystfiskeri m.v.
Vi forventer tendensen vil fortsætte i 2021 også efter coronarestriktionerne er fjernet igen.
Renholdelsesaktiviteten til opsamling af henkastet affald, tømning af skraldespande m.v. er løbende tilpasset brugsintensiteten af arealerne.
Den øgede renholdelsesindsats forårsagede et merforbrug på 1.0 mio. kr. i 2020. På udvalgsmøde d. 2. november 2020 blev det besluttet, at overføre 0.4 mio. kr. fra vintertjenesten for at mindske merudgiften på området.
For at opretholde det tilpassede niveau fra 2020 ind i 2021 skal der tages stilling til om der skal tilføres flere midler til området.
Retligt grundlag
Kasse- og regnskabsregulativet
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende opretholdelsen af serviceniveauet fra 2020 og finde finansiering på 1.0 mio. kr. indenfor eget politikområde eller gå tilbage til det oprindelige serviceniveau, hvilket vil medføre en øget affaldsmængde i det offentlige rum samt at henkastet affald for lov at ligge længere tid.
Udvalget kan finansiere opretholdelsen af serviceniveauet til renholdelse i 2021 ved at prioritere 1.0 mio. kr. af mindreforbrug på vintertjenesten i 2020 (mindreforbrug på 1.7 mio. kr.) eller ved at pege på anden omprioritering indenfor politikområdet. Det er Byrådet som træffer beslutning vedrørende overførsler mellem årene og udvalget kan derfor anbefale overfor Byrådet at mindreforbrug på vintertjenesten overføres til 2021 og anvendes indenfor udvalgets ramme til bl.a. ekstra renholdelse.
Endvidere skal der ved opretholdelse af serviceniveauet videre ind i 2022 og overslagsårene ske en teknisk korrektion/udvidelse af budgettet til renhold af de offentlige udearealer.
Vurdering
Det anbefales, at udvalget godkender en opretholdelse af det tilpassede serviceniveau.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omprioritering af mindreforbrug 2020 kan finansieres indenfor udvalgets eget politikområde. Grundet den ekstraordinært milde vinter i 2020 er der til trods for budgetomplaceringerne i 2020 fortsat et mindreforbrug på 1.7 mio. kr., der kan omplaceres til eksempelvis renholdelsesindsatsen (og off. toiletter jf. særskilt dagsordenspunkt).
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Det tilpassede serviceniveau fra 2020 opretholdes i 2021
2.    at Finansiering i 2021 på 1.0 mio. kr. sker via omplacering af mindreforbrug fra 2020 på vintertjenesten
3.    at Det anbefales overfor Byrådet, at udvalgets mindreforbrug 2020 i forbindelse med den samlede overførselssag overføres til anvendelse indenfor udvalgets ramme i 2021.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1-2: Godkendt, dog med den bemærkning at finansieringen skal findes i overslagsårene på anden vis.
At 3: Anbefales.

15. Genoptaget - Slagelse Kommune - Parkeringskontrol (D)

15.   Genoptaget - Slagelse Kommune - Parkeringskontrol (D)

Sagsnr.: 330-2013-11532               Dok.nr.: 330-2021-20690                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget har ønsket at få forelagt en sag vedrørende indeholdende hvilke muligheder der vil være i forhold til parkeringskontrol.
Baggrund
Mange af landets kommuner har valgt at udnytte muligheden om, at vejmyndigheden kan varetage parkeringskontrol.
Slagelse Kommune har endnu ikke gjort brug af denne mulighed, dermed har det fortsat været politimyndigheden, som har varetaget parkeringskontrollen. Politimyndigheden har indtil for ca. ét år siden haft én person ansat til at varetage denne funktion, og vedkommendes indsats skulle dække hele kommunen, hvilket primært gælder de tre købstæder.
Som udgangspunkt har det primært været den centrale del af Slagelse by, der blev kontrolleret. I dag er det patruljebetjente, som skulle varetage denne opgave, men oplevelsen er, at dette ikke er en prioriteret opgave.
Ved at hjemtage parkeringskontrollen vil opgaven kunne blive prioriteret og intensiveret på en helt anden måde og i overensstemmelse med de ønsker der måtte være om efterlevelse af de restriktioner som der er angivet ved skiltning i forhold til standsning og parkering.
Retligt grundlag
Færdselsloven § 122a og Bekendtgørelse 2018-06-25 nr. 877 om vejmyndighedernes parkeringskontrol.
Handlemuligheder
Kommunen kan vælge at varetage parkeringskontrollen i stedet for politiet eller bibeholde den nuværende ordning.
Hvis politiet har tilknytte personale som varetager parkeringskontrollen kan en overdragelse af opgaven til kommunen medføre, at der skal ske overdragelse af parkeringskontrollanter fra politiet til kommunen.
En overtagelse af opgaven kan ske på flere måder. Kommunen kan vælge enten at;
1.    opbygge en egentlig administration med parkeringsvagter, personale til opkrævning af udstedte parkeringsafgifter og personale til behandling af klagesager eller
2.    ansætte parkeringsvagterne, men lade den mere administrative opgave varetage af anden myndighed eller
3.    lade hele opgaven blive varetaget af anden myndighed.
Vurdering
I forbindelse med erfaringsindhentning på dette området har administrationen været i kontakt med Næstved Kommune, hvor det er besluttet, at parkeringskontrollen varetages i eget regi. Opgaven løftes her af to årsværk til parkeringskontrol og ét årsværk til administration, herunder klagesagsbehandlingen. I Næstved Kommune udstedes ca. 5.000 p-afgifter pr. år, og erfaringstal viser, at der indgår og behandles ca. 250 skriftlige klager pr. år.
Hvis egen administration ikke skal varetage opgaven er det muligt, at der kan indgås aftale med en anden myndighed til udførelse af opgave. Her er det en mulighed, at der kan indgås aftale med Aalborg Kommunes parkeringskontrol, Parkeringskontrol Nord, som i dag varetager opgaven for 23 kommuner, heraf 7 Sjællandske kommuner.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Indtægter fra parkeringskontrol, som udføres af kommunale vejmyndigheder fordeles ligeligt mellem Rigspolitiet og den vejmyndighed, der udfører kontrollen.
Der er ikke afsat budgetmidler i 2021 og overslagsårene til varetagelse af parkeringskontrollen.
Udstedelse af 5.000 p-afgifter, der i henhold til Færdselsloven, for en normalafgift er fastsat til 510 kr. pr. afgift, vil medføre en indtægt på 2.550.000 kr., hvoraf 50% skal afregnes med Rigspolitiet. Dette vil medføre, at der vil være et disponibelt beløb på 1.275.000 kr. til den samlede administration af parkeringskontrollen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Udvalget drøfter sagen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 30. november 2020:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalget ønsker, at der kigges nærmere på Ålborg-modellen, og at det skal være udgiftsneutralt.
Henrik Brodersen (O) kan ikke tilslutte sig ønsket om parkeringskontrol.
Administrative bemærkninger:
Udvalget ønskede, at administrationen skulle undersøge en model, hvor Parkeringskontrol Nord Aalborg Kommunes, udfører parkeringskontrol i Slagelse Kommune.
Parkeringskontrol Nord har fremsendt vedlagte tilbud på et samarbejde om parkeringskontrol.
Af det fremsendte tilbud fremgår det, hvilke opgaver som Slagelse Kommune kan forvente, at Parkeringskontrol Nord leverer, hvilket vil være fysiske parkeringskontroller på gaden, i henhold til de ønsker som Slagelse Kommune måtte have, derudover varetages den fulde administrative opgave i forbindelse med parkeringskontrollen. Følgende opgaver leveres:
·        Parkeringskontrol på gaden
·        Administration og klagesagsbehandling af alle afgifter
·        Opdatering i edb-system
·        Opkrævning af afgifter
·        Afsendelse af påmindelser og behandling af klagesager dog ikke inkassosager, som oversendes til Gældsstyrelsen.
·        Juridisk bistand
·        Fører fogedretssager
·        Support vedrørende skiltning og afmærkning
·        Udenlandske afgifter
Parkeringsafgiften som opkræves, er fastsat af Folketinget/ministeren og udgør p.t. 510/1.020/2.040 kr., afgiften tilgår kommunen med 50 % og rigspolitiet med 50 %. Alle udgifter vedrørende parkeringskontrollen afholdes alene af kommunen.
Forklaring til afgiftsstørrelser jf. Færdselslovens § 121
Parkeringsafgiften udgør 510 kr., dog er der tilfælde hvor afgiften er større. Der kan gives en parkeringsafgift på 1.020 kr., hvis parkeringen sker;
·        ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom i strid med § 29, stk. 3, nr. 2,
·        uden brug af parkeringskort for personer med handicap på parkeringsplads, der efter § 92, stk. 1, nr. 1, er reserveret til generel anvendelse for personer med handicap, eller
·        med et andet køretøj på en parkeringsplads, der efter § 92, stk. 3, er reserveret til et eller flere bestemte køretøjer, som anvendes af en person med handicap.
Parkeringsafgiften udgør 2.040 kr. for lastbiler og busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg.
Økonomi:
Behandling af pålagte og fastholdte afgifter udført af vagter fra Parkeringskontrol Nord tilbydes, jf. det fremsendte tilbud, udført for 240 kr. pr stk. for afgiftstakst 510 kr. og 400 kr. pr. stk. for afgiftstakst 1.020 kr. og 2.040 kr. gældende for hele år 2021.
Af det fremsendte tilbud fra Parkeringskontrol Nord Aalborg Kommune, vil der blive afregnet et overskud pr. normalafgift (510 kr.) på 15 kr. til Slagelse Kommune. Beregning af overskuddet til Slagelse Kommune vil ske ved årsskiftet, og endelig afregning vil ske i februar måned.
Beslutning om indførelse af kommunal parkeringskontrol skal forelægges til beslutning i Byrådet.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
2.    at Udvalget genoptager drøftelsen af sagen.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Sagen drøftet og forslaget sendes i høring hos Business Slagelse og bymidtegruppen.

16. Udtalelse om samarbejdsmodel for den virksomhedsrettede beskæftigelses- og erhvervsindsats (D)

16.   Udtalelse om samarbejdsmodel for den virksomhedsrettede beskæftigelses- og erhvervsindsats (D)

Sagsnr.: 330-2020-154102             Dok.nr.: 330-2021-28078                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Med vedtagelsen af Budget 2021-2024 den 5. oktober 2020 besluttede Byrådet, at:
”Parterne ønsker større samarbejde med hensyn til ”en indgang til Slagelse Kommune” for erhvervslivet og peger særligt på en tættere sammenhæng mellem den virksomhedsrettede beskæftigelsesindsats og Erhvervscenteret, således at det lokale erhvervsliv oplever en koordineret og effektiv virksomhedskontakt.
På den baggrund behandlede Økonomiudvalget den 7. december 2020 fire administrative forslag til fremtidige samarbejdsmodeller. Økonomiudvalget godkendte, at:
·        Der arbejdes videre med den samarbejdsmodel (se bilag), som var anbefalet af administrationen og Slagelse Erhvervscenter. Samarbejdsmodellen har fokus på at tænke nyt, afprøve og evaluere i fællesskab, herunder i tæt samarbejde med erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.
·        Den valgte samarbejdsmodel sendes til drøftelse og udtalelse i Erhvervs- og Teknikudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget.
·        Den valgte samarbejdsmodel sendes i høring forud for endelige beslutning hhv. i MED-organisationen og Slagelse Erhvervscenters bestyrelse. Erhvervscentrets bestyrelse involveres hurtigst muligt for at sikre medejerskab til samarbejdsmodellen.
·        I det kommende oplæg til Økonomiudvalget udarbejdes forslag til sikring af politisk ejerskab til modellen.
Retligt grundlag
Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 7, der handler om organisering af kontakten til virksomhederne. Herunder at det er Jobcentret, som skal varetage virksomhedskontakten, der skal ske i et samarbejde mellem kommuner på tværs af kommunegrænser.
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har mulighed for at drøfte og komme med en udtalelse i forhold til den valgte samarbejdsmodel, inden økonomiudvalgets endelige godkendelse.
Vurdering
Den valgte samarbejdsmodel
Administrationen og Slagelse Erhvervscenter vurderer, at den valgte samarbejdsmodel samler fordele fra de øvrige modeller, men uden investering i flytning eller en lang proces omkring overførsel af organisering. Modellen kræver fast fokus fra begge ledelser/bestyrelse både i forhold til at fastholde aftalte initiativer i hverdagen og afsætte nødvendige ressourcer til udvikling.
Den valgte samarbejdsmodel har fokus på at tænke nyt, afprøve og evaluere i fællesskab, herunder i tæt samarbejde med både erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne. Det betyder, at fordelene er:
·        Der udvikles en ny indsats, der med udgangspunkt i arbejdsmarkedets behov bygger bro mellem virksomhederne og alle tilbud indenfor rekruttering, fastholdelse, uddannelse og efteruddannelse
·        Modellen kan effektueres i trin, og dermed igangsættes med det samme
·        Større grad af samarbejde og koordinering på baggrund af aftalte indsatser og model for udvikling og fortsat fokus
·        Modellen sikrer det nødvendige tætte samarbejde mellem beskæftigelsesindsatsens to ben, den borgerrettede og den virksomhedsrettede
·        Større mulighed for hurtigt og præcist at identificere behov, bl.a. via Advisory Board, og igangsætte indsatser og aktiviteter ud fra disse
·        Større grad af videndeling på tværs af de to fagområder
·        Klare og fastlagte samarbejdspunkter der er fokuseret på målopfyldelse
·        Modellen er fremtidsorienteret, så vi også fremadrettet udvikler og tænker nyt.
Sikring af politisk ejerskab til samarbejdet
Den valgte samarbejdsmodel er rammen, men Slagelse Erhvervscenter og administrationen vurderer, at det vil være en fordel for samarbejdet, at der sker en politisk konkretisering og præcisering af, hvilke forventninger og ønsker udvalget har til processerne i, indholdet i og resultaterne af samarbejdet.
Udvalgets input til konkretisering og præcisering vil indgå i det videre arbejde med modellen for at sikre politisk ejerskab til samarbejdet. Som inspiration kan udvalget tage udgangspunkt i følgende type spørgsmål:
·        Hvad tænker man politisk, der mangler, når der ønskes et større samarbejde om én indgang for erhvervslivet? Hvad forventer man at opnå ved det nye samarbejde?
·        Er der ønsker til bestemte arbejdsområder/temaer, som skal indgå i det fælles samarbejde?
·        Hvilke indsats- og resultatkriterier skal opfyldes og hvornår, for at man politisk opfatter samarbejdet som en succes?
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Den valgte samarbejdsmodel drøftes i Social- og Beskæftigelsesudvalget (1. februar 2021), MED-organisationen (14. december 2020) og Slagelse Erhvervscenters bestyrelse (9. februar 2021).
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.    at Erhvervs- og Teknikudvalget drøfter og kommer med en udtalelse til den valgte samarbejdsmodel.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget angiver eventuelle forventninger og konkrete ønsker i forhold til proces, indhold og resultater i det nye samarbejde.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
At 1: Sagen drøftet.
At 2: Ingen bemærkninger.

17. Initiativsag - Isoleringsmaterialer i kommunale byggerier (B)

17.   Initiativsag - Isoleringsmaterialer i kommunale byggerier (B)

Sagsnr.: 330-2021-5722                 Dok.nr.: 330-2021-21016                                  Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 17. januar 2021 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om brug af isoleringsmaterialer i kommunale byggerier.
Baggrund
Bygningssnedker Bodil Signe Wedele og tømrer Helga Mathiassen skrev den 1. januar 2021 et indlæg i Politiken om de miljø- og klimarelaterede samt arbejdsmiljømæssige konsekvenser af brugen af isoleringsmaterialer i byggeriet:
”SOM BYGNINGSHÅNDVÆRKER ved man, at mineraluld giver voldsom irritation på huden og i luftvejene.
Det gælder både Rockwool, Isover, Knauf, og hvad der ellers findes af mineraluldsprodukter. Det klør, man hoster, og man skal have dragt og maske på, når man arbejder med det.
Men der er også et andet stort problem med mineraluld: Det er ekstremt energitungt at producere, og en stor del af det ender sine dage gravet ned i jorden, som deponi. Det gælder især glasuld, der ifølge Miljøministeriet som udgangspunkt ryger til deponi, men også stenuld, der ikke bliver sorteret ordentligt ved nedrivning.
(…) To af de fem mest CO2-forurenende virksomheder i Danmark er mineraluldsproducenterne Saint Gobain og Rockwool.
(…) Selv om der findes mange alternativer, står mineraluld stadig for 90 pct. af isolering i Danmark.
I efteråret blev mineraluld langt om længe kategoriseret som et farligt stof, der med Beskæftigelsesministeriets ord »skal erstattes med mindre farligt stof«. Det vil sige, at arbejdsgiveren skal forsøge at finde et mindre sundhedsskadeligt materiale, og hvis ikke det er muligt, skal arbejdet planlægges, så vi, der arbejder med det, udsættes mindst muligt for det.
Al mineraluld fra før 1997 - som er overalt i eksisterende byggeri - skal fremover behandles på lige fod med andre kræftfremkaldende stoffer. Det er selvfølgelig vigtigt at nævne, at flere andre isoleringsmaterialer også støver, og man derfor altid skal bruge den nødvendige beskyttelse.
(…) De seneste år er der kommet meget høje krav til isolering af bygninger for at spare på varmen. Men hvis der bruges mere energi på at producere isoleringen end det, man sparer på varmeproduktionen, giver det ikke mening.
(…) Spørgsmålet er, hvor meget mineraluld man skal stoppe ind i en bygning, før CO2-forbruget til materialeproduktionen overstiger den mængde, man sparer på at reducere varmetabet.
Mineraluld er ekstremt energitungt at producere, fordi det er lavet af sten og glas, som skal opvarmes til meget høje temperaturer. F.eks. smelter stenuld ved 1.500 grader. Rockwool har for nylig bebudet, at de vil omlægge de danske fabrikker til biogas, men det er kun en lille del af deres produktion. Virksomheden har fabrikker i 20 forskellige lande og er lige nu i gang med at opføre en helt ny kulfyret fabrik i West Virginia i USA. Den fabrik har fået tilladelse til at afbrænde 84 tons kul og 45.000 kubikmeter gas om dagen.
Heldigvis er der andre muligheder end mineraluld, f.eks. papirisolering eller træfiberisolering. Begge produkter har en høj isoleringsværdi. Ifølge Energistyrelsens rapport 'Bæredygtige materialer' fra 2016 optager både papirisolering og træfiberisolering mere CO2, end det udleder.”
Enhedslisten foreslår, at disse synspunkter indgår i de videre overvejelser i kommunen ved fremtidigt kommunalt byggeri.
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmernes ret til indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,
1.    at Slagelse kommune fremover ved licitationer og specifikationer af krav til kommunale byggerier og kommunalt støttede byggerier indarbejder krav til isoleringsmaterialer, som reducerer klimabelastningen, og som forbedrer arbejdsmiljøet for bygningsarbejderne.
Beslutning i Byrådet den 25. januar 2021:
Fraværende: 
At 1 - Sagen oversendes til behandling i Erhvervs- og Teknikudvalget.
(O) stemte imod.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Udvalget kunne ikke tilslutte sig forslaget.
Udvalget har tillid til at administrationen kan udvælge de rette isoleringstyper passende til de enkelte projekter.

18. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

18.   Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-15916                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget.
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgsformanden.
2.    Orientering fra Erhvervs- og Teknikudvalget´s medlemmer.
3.    Orientering fra Administrationen.
-      Sorøvej
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik og Chefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Administrationen orienterer om at arbejdet med tætning og sikring af MF Broen er opstartet. Der forventes en egentlig frigivelsessag på Erhvervs- og Teknikudvalgets møde i marts.

19. Eventuelt (O)

19.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2021-15952                                  Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikområdet.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:  Flemming Erichsen (A)
Intet at bemærke.
20. Lukket: Orientering vedr. ny ejerkreds i Destination Sjælland (O)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.
21. Lukket: Godkendelse af referat (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.