20. Visionsprospekt for højvandssikring i Korsør by (B)
20. Visionsprospekt for højvandssikring i Korsør by (B)
Sagsnr.: 330-2017-15664 Dok.nr.: 330-2017-340453 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte om der, med afsæt i det udarbejdede
visionsprospekt, skal indhentes tilbud på udarbejdelse af et egentligt projekt.
Til brug for udbudsprocessen skal der afsættes en ramme for projektet.
Endvidere skal der tages overordnet stilling til partsfordeling.
Baggrund
Visionsproces
Udvalget besluttede i januar, at igangsætte en visionsproces
for højvandssikringen af Korsør by. Efter udbud blev MAP Architects valgt som
arkitekter på opgaven. Der har i løbet af foråret været afholdt et
opstartsmøde, to workshops og et præsentationsmøde med en inspirationsgruppe
bestående af repræsentanter fra Korsør Havn, lystbådehavn, Havnearkaderne,
Korsør Lokalråd, Korsør bymidtegruppe, bevaringsforeningen, fiskerihavnen og
Korsør Cityforening.
På baggrund af input fra inspirationsgruppen fra de to
workshops har MAP Architects udarbejdet et visionsprospekt (bilag 1), der kan
danne baggrund for det videre arbejde med at udforme højvandssikringen af
Korsør by. Udgangspunktet for arbejdet har været, at sikre Korsør by mod en 100
års hændelse fremskrevet til 2050.
På de to workshops fremkom ønsker til, at højvandssikringen
skulle tage hensyn til bl.a. havnedriften, parkeringsforhold, adgang for kunder
til fiskehandler og cafeer, hensyn til bevægelseshæmmede mv. Endvidere var der
ønsker til, at højvandssikringen skal skabe rammer for sociale aktiviteter,
belysning og mulighed for formidling af højvande, samt brug og genbrug af
materialer.
Prospektet er udarbejdet på baggrund af de ønsker som er
kommet fra inspirationsgruppen, herunder hensynet til historiske forhold og den
eksisterende byrumsarkitektur.
Inspirationsgruppen har følgende bemærkninger til
prospektet:
Inspirationsgruppen har haft lejlighed til at kommentere
prospektet. Nogle synes det er et godt prospekt, andre synes det er kedeligt.
Inspirationsgruppen har foreslået, at de eksisterende højbede med træer på
parkeringspladsen foran havnearkaderne fjernes, så der skabes plads til at
højvandssikringen kan gøres mere varieret og interessant, end de foreslåede
løsninger i visionsprospektet. Inspirationsgruppen er enig i, at
højvandssikringen bør være belyst, men den foreslåede blå belysning, der
skifter til rødt lys ved højvande er alle ikke lige begejstret for. Der var dog
stemning for, at der i projektet indarbejdes en eller anden form for formidling
af højvandssituationer. Det blev foreslået, at platformen ”Karl Peter” i
havneindløbet kan bruges til formidling af højvande. I inspirationsgruppen var
der generelt en stemning for, at eksisterende materialer som fx fenderværk fra
Halsskov Færgehavn og badursten fra Korsør Havn kan bruges i en eller anden
form.
Udbud og ramme for projektet
Administrationen foreslår, at hvis udvalget godkender at der
arbejdes videre med idéerne fra visionsprocessen, udbydes opgaven om udformning
af højvandssikringen.
MAP Architect har lavet et anlægsbudget for den foreslåede
højvandssikring, se bilag 2. Det samlede beløb er anslået til ca. 26 mio. kr.
Heraf er der afsat ca. 2,5 mio. kr. til rådgiverhonorar.
Partsfordeling
Som udgangspunkt er det ejerne af fast ejendom, der opnår
beskyttelse eller anden fordel af højvandssikringen, der skal betale for
anlægget. Byrådet kan dog vælge om ejerne af fast ejendom skal pålægges
bidragspligt eller ej.
I de øvrige kystbeskyttelsessager i kommunen er det de
enkelte ejere af fast ejendom, der betaler for kystbeskyttelsen – fx på
Halsskov og ved Næsby Strand. Kommunen bidrager i det omfang kommunen er ejer
af fast ejendom eller drager anden nytte af projekterne.
Korsør by adskiller sig fra fx Halsskov og Næsby Strand, der
først og fremmest er bolig- eller sommerhusområde. De offentlige interesser i
bymidten er større end i bolig- og sommerhusområderne, da mange af byens
væsentligste funktioner er i bymidten, fx institutioner, sportshal,
administrationsbygninger mv. Endvidere omfatter området den gamle bydel af
kulturhistorisk værdi. Udvalget kan derfor vælge, at kommunen skal finansiere
højvandsbeskyttelsen i Korsør by.
Hvis udvalget vælger, at sætte ejere af fast ejendom, der bliver
beskyttet eller opnår anden fordel, i bidrag, vil der i forbindelse med
udarbejdelsen af projektforslaget, blive udarbejdet et forslag til
partsfordeling – herunder kommunens bidrag.
Antallet af ejendomme inden for interessegrænsen er
tidligere opgjort til ca. 460. Hvis det antages at hver ejendom skal betale én
part udgør hver part ca. 56.500,- Ud fra et groft skøn vurderes kommunens andel
at andrage ca. 50 pct.
Videre proces
Opgaven om udarbejdelse af et projekt for højvandssikring af
Korsør by skal i udbud.
Herefter skal udvalget fremme projektet og ejere af fast
ejendom, som vil opnå beskyttelse eller andre fordele, underrettes om
afgørelsen.
Der kan afholdes et borgermøde, når udvalget har valgt at
fremme sagen om højvandssikring af Korsør by.
Derefter skal der udarbejdes et egentligt projektforslag.
Når der er udarbejdet et projektforslag bliver det forelagt udvalget, der skal beslutte
om det skal sendes i offentlig høring og i høring hos alle, der kan blive pålagt
bidragspligt.
Center for Teknik og Miljø foreslår, at der bliver afholdt
et borgermøde, når der er udarbejdet et konkret projektforslag med forslag til
partsfordeling mv.
Efter høringsperioden vil projektet eventuelt blive
tilrettet på baggrund af høringssvarene. Udvalget skal herefter godkende
projektet. Når projektet er godkendt offentliggøres afgørelsen. Der vil være
mulighed for at påklage afgørelsen. Hvis afgørelsen ikke påklages, kan
Kystdirektoratet ansøges om tilladelse til udførelse af det konkrete projekt.
Center for Teknik og Miljø vil forsætte samarbejdet med
inspirationsgruppen, der gerne vil forsætte som en følgegruppe i den videre
proces. Derudover skal der nedsættes en teknisk gruppe bestående af bl.a. SK
Forsyning, beredskabet, Entreprenørservice m.fl.
Retligt
grundlag
Kystbeskyttelseslovens kap 1 a.
Handlemuligheder
Udvalget skal vælge om der skal arbejdes videre med projektet,
idet projektet udbydes med udgangspunkt i den økonomiske ramme på 26 mio. kr.
eller ej.
Alternativt kan udvalget vælge, at der skal arbejdes videre
med en mindre grad af beskyttelse af Korsør by mod højvande, ved fx kun at
sikre byen mod en 20 års- eller 50 års hændelse. Herved kan højden og
udbredelsen af kystbeskyttelsesanlægget reduceres.
Udvalget skal beslutte om ejere af fast ejendom, der bliver
beskyttet eller drager anden nytte af højvandssikringen skal sættes i bidrag.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at det som udgangspunkt
er et godt visionsprospekt, der kan danne baggrund for et udbud.
Administrationen synes det er en god idé at inddrage nogle flere af de
eksisterende byrumselementer som de runde højbede for at skabe bedre mulighed
for noget interessant design af højvandssikringen – uden at det optager flere
p-pladser eller går ud over havnedriften.
En ramme på omkring 26 millioner vurderes, at være passende
for et projekt af denne karakter og størrelse.
En mindre omfattende løsning, er billigere, men beskyttelsen
af byen reduceres ligeledes.
Center for Teknik og Miljø vurderer, at der kan være mange
fordele ved ikke at partsfordele og overdrage højvandssikringen af Korsør by
til et kystbeskyttelseslag. Omvendt vil det ikke være hensigtsmæssigt at
projektet ikke falder på grund kommunens manglende mulighed for finansiering.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Det skønnes umiddelbart at udarbejdelse af et detail-projekt
koster ca. 500.000,-. Projektet kan evt. finansieres via klimamidlerne i 2018.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at der arbejdes videre med projektet og at opgaven udbydes.
2.
at ejere af fast ejendom sættes i bidrag.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:
Udvalget ønsker et borgermøde om projektet.
Der blev ikke taget stilling til partsfordeling.