4. Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)
4. Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med
op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)
Sagsnr.: 330-2016-42370 Dok.nr.: 330-2017-528479 Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om
nedenstående finansieringsmodel for opsætning af pyloner i Slagelse, Korsør og
Skælskør skal iværksættes, hvilket forudsætter beslutning om støtte fra
Slagelse Kommune. Finansieringsmodellen skal sikre, at det økonomiske bidrag
til driften af pylonerne kan foregå uden Slagelse Kommunes involvering efter 3
år.
Baggrund
Business Slagelse har, med
interessesammenfald fra Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening,
gennem de seneste år ønsket at få etableret pyloner ved indfaldsvejene til
kommunens 3 købstæder. 4 stk. i Slagelse, og 2 stk. i hhv. Korsør og Skælskør.
Der har været overvejet
forskellige løsninger over tid, som nu udmønter sig i, at de tre
erhvervsforeninger har henvendt sig til Slagelse Kommune med et forslag til
kommunalt støtte over 3 år på 450.000 kr. eksklusiv moms pr. år, i alt
1.350.000 kr. Dette med henblik på en selvkørende
drift af pylonerne, uden kommunens involvering, efter 3 år. Det er aftalt
mellem de 3 erhvervsforeninger, at Business Slagelse er ansvarlig for udvikling
og drift af hele projektet.
I bilag er gengivet den økonomiske
kalkulation.
Erfaringer med opstilling og
drift af pyloner
I flere kommuner landet over er
der positive erfaringer med digital skiltning. Eksempelvis har både Holstebro
Kommune og Horsens Kommune rigtig gode erfaringer med pyloner. Sidstnævnte
kommune har særdeles gode erfaringer med markedsføring af events og borgerrettet
information. Derudover har pylonerne profileret detailhandel og
erhvervsvirksomheder i kommunen. Den økonomiske erfaring fra Horsens Kommune
er, at pylonerne har aktiveret nye sponsorer og dermed løftet
indtægtsgrundlaget.
Placering af digitale infostandere
Da Slagelse Kommune tidligere har
overvejet mulighederne for opstilling af pyloner, er der allerede foretaget
vurderinger af den praktiske del af opsætningen af pylonerne, jævnfør følgende:
Alle digitale infostandere placeres
udenfor registreret vejareal, det vil sige, at der ikke kan opsættes digitale
infostandere på arealer, som er registreret som offentlig vej eller privat
fællesvej.
Alle digitale infostandere skal
placeres indenfor den færdselsmæssige byzoneafgrænsning, og placeringen skal
ske på en sådan måde, at infostanderen ikke dækker for udsyn og oversigter på
færdselsarealet.
I forlængelse af de krav, som er
præciseret til placeringen af pylonerne, er følgende overvejet som placeringer
i samarbejde med Business Slagelse for Slagelse by.
Pyloner – 4 stk. ønskes ved
følgende indfaldsveje:
Indfaldsvej fra Næstved. Her placeres pylon
tæt på rundkørslen imellem Sdr. Ringgade og Transportcenteret (Stop 39).
Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af
lokalplan 197, Trafik og Transportcenter
§ 7.5 – Fritstående skilte og lign. må ikke være højere end 6 m.
§ 7.6 – Markeringsskilt, vartegn – maks. 14 m højt.
Kommuneplantillæg: Der skal tages særlige hensyn til udformning af facader og
for arealer mod Sdr. Ringgade.
Indfaldsvej fra Korsør. Her ønskes pylon
placeret ud til Korsørvej mellem omfartsvejen og Asienvej. Gældende bestemmelse
for området:
Område privat ejet. Er ikke lokalplanlagt.
Kommuneplanrammeområde 1.4R8: Rekreativt grønt område (ingen specifikke
skiltebestemmelser).
Indfaldsvej fra Sorø. Her ønskes pylon
placeret mellem Ndr. Ringgade og Sorøvej ved rundkørslen. Gældende bestemmelse
for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 192, Erhvervsområde ved Pilegårdsvej.
§ 7.4 – Fritstående skiltning må ikke være højere end 5 m og må ikke placeres
over færdselsarealer, i oversigtsarealer eller beplantningsbælter.
Reklameflagning og reklameskiltning ikke tilladt.
Indfaldsvej fra Kalundborg. Her ønskes pylon placeret på den østlige side af
Kalundborgvej. Gældende bestemmelse for
området:
Privat ejet. Omfattet af lokalplan 97, Erhvervsområde ved Odensevej
§ 7.2 – Skiltning og reklamering må kun finde sted i et efter Byrådets skøn
sædvanligt omfang for virksomheder af den pågældende art.
§ 8.4 – Arealet mellem Kalundborgvej og beplantningsbæltet (5-7m fra vejskel)
må ikke bruges til udstilling.
Hertil
placeringer af pyloner ved 2 indfaldsveje til Korsør og 2 placeringer af
pyloner ved indfaldsveje til Skælskør, der endnu ikke er fastlagt.
Center for Teknik
og Miljø har efterfølgende foretaget en besigtigelse af de pågældende
placeringer ved de ovennævnte 4 indfaldsveje og konkluderet følgende.
Den endelige og nøjagtige
placering af pylonerne vil herefter foregå i et tæt samarbejde mellem Business
Slagelse og projektleder fra Center for Teknik og Miljø. Projektleder vil også
være behjælpelig med udformning af ansøgning om gravetilladelse og
byggetilladelse.
For Korsør og Skælskør er der som
nævnt endnu ikke præciseret konkrete placeringer af Pylonerne. Krav til
placering vil være den samme for Korsør by og Skælskør by som for Slagelse by.
Retligt
grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
· Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model godkendes
med henblik på igangsætning straks.
· Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model ikke
godkendes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etableringen af
pylonerne vil styrke Slagelse Kommunes image som en førende kommune på
Sjælland, når det gælder detailhandel, kultur og events samt kyst- og
naturturisme. Samtidig får Slagelse Kommune mulighed for at synliggøre egne
aktiviteter overfor borgerne og dermed styrke kommunens borgerrelationer og
kommunikation.
Hertil kan forventes en aktivering af nye indtægtskilder,
der kan styrke detailhandling og byudvikling
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Den økonomiske model er beskrevet i bilag. Her er præciseret
den økonomiske investering for Slagelse Kommune. Investeringen udgøres af
støtte på 450.000 kr. eksklusiv moms i 3 år, i alt 1.350.000 kr. Se bilag med
den økonomiske kalkulation udarbejdet af Business Slagelse.
Finansieringen af driftstilskuddet foreslås gennemført ved
at indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Erhvervsforeningerne er forankret i Erhvervs-, Plan- og
Miljøudvalget.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at den fremlagte model for opstilling af pyloner godkendes med henblik på,
at finansieringen indgår i de kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende:
Udvalget finder projektideen interessant.
Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med
Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for
budgetforudsætningerne.
GENOPTAGET
A. Udvalget ønsker
at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Der har været dialog med formand for hhv. Skælskør og
Korsør Erhvervsforening, der begge fortæller, at foreningerne har en positiv
interesse i opstilling af pyloner – 2 i Skælskør og 2 i Korsør - og forudsætter
mulighed for indflydelse i den videre proces. Også overfor formanden for
Business Slagelse har de to formænd bekræftet, at der ønskes pyloner i de to
byer.
B. Udvalget ønsker en nærmere
redegørelse for budgetforudsætningerne.
Som uddybning af den allerede fremsendte budgetforudsætning kan tilføjes
at:
Business Slagelse har i budgetforudsætningerne indlagt et
forsigtighedsprincip. Dette princip bygger på erfaringer fra andre byer, der
har arbejdet med pylonprojekter. Her peges på, at der i de første år er
områder, der kræver særlig opmærksomhed og har udfordret
indtjeningspotentialet. Der peges på følgende:
· Uddannelse og kurser af brugere (kunder) og administrativ support
· Opbygning af ”kundeportefølje”
· Markedsføring
· Hotline og support
· Prissætning
Ud over forsigtighedsprincippet i budgetforudsætningerne er
følgende indbygget i det vedlagte budgetskema/bilag.
· Den leasingmodel der er valgt er gennemtestet af leverandøren og
bygger på en række lignende pylonprojekter over hele landet.
· Valg af leverandør er foretaget ud fra kriterier der bygger på
faglig erfaring, økonomisk soliditet, teknologisk kompetence.
· Der er foretaget en analyse af markedet for pylonannoncer. Her
dokumenteres det at annoncører i dag betaler en markedspris for
dagbladsannoncering på 7000 kr. til 16.000 kr. pr. oplag.
· Den angivne investering for Slagelse Kommune i
budgetskamaet/bilaget på 450.000 kr. årligt i 3 år, vil i et vist omfang kunne
finansieres af de eksisterende midler til kommunikation/markedsføring i de
relevante centre, hvor det skønnes at digital formidling er faglig relevant.
Samtidig pointeres det, at det at tænke nyt og adoptere de
nye muligheder er, jævnfør andres erfaringer, ikke en selvfølgelighed. Derfor
forudsætter det en målrettet markedsføringsindsats af de digitale løsninger
overfor Slagelse Kommune, detailhandel, erhverv, foreninger og
kulturarrangementer.
Det skal bemærkes, at der er foretaget et par sproglige
præciseringer i budgetskemaet/bilag.
C. Udvalget ønsker uddybet
retningslinjerne for anvendelsen af pylonerne.
Formål
Pyloner
bruges til at markedsføre større events i Slagelse Kommune, og de skal
være med til at styrke sammenhængskraften i hele kommunen.
Der
vises større arrangementer som for eksempel Slagelse Festuge, Maritime dag i
Korsør, Drengerøvsaften i Skælskør, Sct. Mikaels nat, koncerter, store
sportsbegivenheder og kulturelle arrangementer, der enten har stor volumen
eller som en unik karakter.
Skærmene
kan også bruges til nødvendige serviceoplysninger.
Hvordan
vises annoncerne?
Hvis
informationerne på infostanderne følger de retningslinjer som er anført i
nedenstående er det Center for Teknik og Miljøs vurdering, at annonceringerne
på infostanderne ikke vil være til gene for trafikken og trafiksikkerheden.
Annoncerne
vises enkeltvis i minimum 10 sek. ad gangen. Skift mellem annoncerne sker
ved langsom op- og nedblænding. Dette sker af hensyn til trafiksikkerheden.
Annonceringen
på infostanderne skal være uden bevægelser.
Infostanderne
slukkes i perioden mellem kl. 1.00 og 5.00.
Der
tages forbehold for tekniske nedbrud, som kan medføre, at skiltene er ude af
drift i kortere perioder. Dette betragtes som force majeure.
Hvad
kan der annonceres for?
Der
lægges vægt på, at arrangementer og begivenheder skal være af væsentlig
karakter med en bred almen interesse og med offentlig adgang.
Det er
kun muligt at booke annoncer på de digitale infostandere, som omhandler:
· Kultur- og sportsarrangementer,
udstillinger, konferencer og lignende
· Turistarrangementer
· Store handelsarrangementer
· Generel borgerinformation
· Trafikinformation.
Der
må ikke annonceres for kommercielle virksomheders produkter i salgsøjemed. Men
kommercielle virksomheder må gerne brande deres logo uden tilhørende
salgstilbud. Sponsorer der støtter events og arrangementer må gerne få
præsenteret deres logo i forbindelse med markedsføringen af disse
events/arrangementer.
D. Udvalget ønsker præciseret
mulighederne for anvendelse af intelligent parkeringsskiltning via pylonerne.
På baggrund af henvendelse fra Business Slagelses formand
har leverandøren af pylonerne bekræftet, at det er muligt at vise intelligent
trafikinformation via pyloner. Samtidig skal det understreges, at dette
forudsætter, at der etableres et parkeringssystem til indsamling af trafikdata,
hvilket forudsætter en investering fra Slagelse Kommunes side.
Beslutning i Erhvervs-,
Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende:
Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere redegørelse samt flere scenarier for
indtægtsfinansiering og forankring af projektet.
Der ønskes en nærmere redegørelse for udgift til etablering
af parkeringssystem og udgifterne for intern ressource til salg mv (30.000
kr.).