4. Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)
4.     Genoptaget - Opstilling af digitale skilte (pyloner) med
 op-startsfinansiering over 3 år i Slagelse, Korsør og Skælskør (B)
Sagsnr.: 330-2016-42370               Dok.nr.: 330-2017-528479                                          Åbent
Kompetence: Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
Beslutningstema
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om
 nedenstående finansieringsmodel for opsætning af pyloner i Slagelse, Korsør og
 Skælskør skal iværksættes, hvilket forudsætter beslutning om støtte fra
 Slagelse Kommune. Finansieringsmodellen skal sikre, at det økonomiske bidrag
 til driften af pylonerne kan foregå uden Slagelse Kommunes involvering efter 3
 år.
Baggrund
Business Slagelse har, med
 interessesammenfald fra Korsør Erhvervsforening og Skælskør Erhvervsforening,
 gennem de seneste år ønsket at få etableret pyloner ved indfaldsvejene til
 kommunens 3 købstæder. 4 stk. i Slagelse, og 2 stk. i hhv. Korsør og Skælskør.
Der har været overvejet
 forskellige løsninger over tid, som nu udmønter sig i, at de tre
 erhvervsforeninger har henvendt sig til Slagelse Kommune med et forslag til
 kommunalt støtte over 3 år på 450.000 kr. eksklusiv moms pr. år, i alt
 1.350.000 kr. Dette med henblik på en selvkørende
 drift af pylonerne, uden kommunens involvering, efter 3 år. Det er aftalt
 mellem de 3 erhvervsforeninger, at Business Slagelse er ansvarlig for udvikling
 og drift af hele projektet.
I bilag er gengivet den økonomiske
 kalkulation.
Erfaringer med opstilling og
 drift af pyloner
I flere kommuner landet over er
 der positive erfaringer med digital skiltning. Eksempelvis har både Holstebro
 Kommune og Horsens Kommune rigtig gode erfaringer med pyloner. Sidstnævnte
 kommune har særdeles gode erfaringer med markedsføring af events og borgerrettet
 information. Derudover har pylonerne profileret detailhandel og
 erhvervsvirksomheder i kommunen. Den økonomiske erfaring fra Horsens Kommune
 er, at pylonerne har aktiveret nye sponsorer og dermed løftet
 indtægtsgrundlaget.
Placering af digitale infostandere
Da Slagelse Kommune tidligere har
 overvejet mulighederne for opstilling af pyloner, er der allerede foretaget
 vurderinger af den praktiske del af opsætningen af pylonerne, jævnfør følgende:
Alle digitale infostandere placeres
 udenfor registreret vejareal, det vil sige, at der ikke kan opsættes digitale
 infostandere på arealer, som er registreret som offentlig vej eller privat
 fællesvej.
Alle digitale infostandere skal
 placeres indenfor den færdselsmæssige byzoneafgrænsning, og placeringen skal
 ske på en sådan måde, at infostanderen ikke dækker for udsyn og oversigter på
 færdselsarealet.
I forlængelse af de krav, som er
 præciseret til placeringen af pylonerne, er følgende overvejet som placeringer
 i samarbejde med Business Slagelse for Slagelse by.
Pyloner – 4 stk. ønskes ved
 følgende indfaldsveje:
Indfaldsvej fra Næstved. Her placeres pylon
 tæt på rundkørslen imellem Sdr. Ringgade og Transportcenteret (Stop 39).
 Gældende bestemmelse for området:
Område privat ejet. Omfattet af
 lokalplan 197, Trafik og Transportcenter
§ 7.5 – Fritstående skilte og lign. må ikke være højere end 6 m.
§ 7.6 – Markeringsskilt, vartegn – maks. 14 m højt. 
Kommuneplantillæg: Der skal tages særlige hensyn til udformning af facader og
 for arealer mod Sdr. Ringgade.
Indfaldsvej fra Korsør. Her ønskes pylon
 placeret ud til Korsørvej mellem omfartsvejen og Asienvej. Gældende bestemmelse
 for området:
Område privat ejet. Er ikke lokalplanlagt. 
Kommuneplanrammeområde 1.4R8: Rekreativt grønt område (ingen specifikke
 skiltebestemmelser).
Indfaldsvej fra Sorø. Her ønskes pylon
 placeret mellem Ndr. Ringgade og Sorøvej ved rundkørslen. Gældende bestemmelse
 for området:
Område privat ejet. Omfattet af lokalplan 192, Erhvervsområde ved Pilegårdsvej.
§ 7.4 – Fritstående skiltning må ikke være højere end 5 m og må ikke placeres
 over færdselsarealer, i oversigtsarealer eller beplantningsbælter.
 Reklameflagning og reklameskiltning ikke tilladt.
Indfaldsvej fra Kalundborg. Her ønskes pylon placeret på den østlige side af
 Kalundborgvej. Gældende bestemmelse for
 området:
Privat ejet. Omfattet af lokalplan 97, Erhvervsområde ved Odensevej
§ 7.2 – Skiltning og reklamering må kun finde sted i et efter Byrådets skøn
 sædvanligt omfang for virksomheder af den pågældende art. 
§ 8.4 – Arealet mellem Kalundborgvej og beplantningsbæltet (5-7m fra vejskel)
 må ikke bruges til udstilling.
Hertil
 placeringer af pyloner ved 2 indfaldsveje til Korsør og 2 placeringer af
 pyloner ved indfaldsveje til Skælskør, der endnu ikke er fastlagt.
Center for Teknik
 og Miljø har efterfølgende foretaget en besigtigelse af de pågældende
 placeringer ved de ovennævnte 4 indfaldsveje og konkluderet følgende.
Den endelige og nøjagtige
 placering af pylonerne vil herefter foregå i et tæt samarbejde mellem Business
 Slagelse og projektleder fra Center for Teknik og Miljø. Projektleder vil også
 være behjælpelig med udformning af ansøgning om gravetilladelse og
 byggetilladelse. 
For Korsør og Skælskør er der som
 nævnt endnu ikke præciseret konkrete placeringer af Pylonerne. Krav til
 placering vil være den samme for Korsør by og Skælskør by som for Slagelse by.
Retligt
 grundlag
Erhvervsfremmeloven.
Handlemuligheder
·  Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model godkendes
 med henblik på igangsætning straks.
·  Udvalget kan vælge at beslutte, at den fremlagte model ikke
 godkendes.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at etableringen af
 pylonerne vil styrke Slagelse Kommunes image som en førende kommune på
 Sjælland, når det gælder detailhandel, kultur og events samt kyst- og
 naturturisme. Samtidig får Slagelse Kommune mulighed for at synliggøre egne
 aktiviteter overfor borgerne og dermed styrke kommunens borgerrelationer og
 kommunikation.
Hertil kan forventes en aktivering af nye indtægtskilder,
 der kan styrke detailhandling og byudvikling
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Den økonomiske model er beskrevet i bilag. Her er præciseret
 den økonomiske investering for Slagelse Kommune. Investeringen udgøres af
 støtte på 450.000 kr. eksklusiv moms i 3 år, i alt 1.350.000 kr. Se bilag med
 den økonomiske kalkulation udarbejdet af Business Slagelse.
Finansieringen af driftstilskuddet foreslås gennemført ved
 at indgå i de kommende budgetforhandlinger.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Erhvervsforeningerne er forankret i Erhvervs-, Plan- og
 Miljøudvalget. 
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
 forvaltningens vegne,
1.   
 at den fremlagte model for opstilling af pyloner godkendes med henblik på,
 at finansieringen indgår i de kommende budgetforhandlinger.
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Udvalget finder projektideen interessant.
Udvalget ønsker at administrationen tager dialog med
 Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Udvalget ønsker en nærmere redegørelse for
 budgetforudsætningerne.
GENOPTAGET
A.  Udvalget ønsker
 at administrationen tager dialog med Skælskør og Korsør Erhvervsforening.
Der har været dialog med formand for hhv. Skælskør og
 Korsør Erhvervsforening, der begge fortæller, at foreningerne har en positiv
 interesse i opstilling af pyloner – 2 i Skælskør og 2 i Korsør - og forudsætter
 mulighed for indflydelse i den videre proces. Også overfor formanden for
 Business Slagelse har de to formænd bekræftet, at der ønskes pyloner i de to
 byer.
B. Udvalget ønsker en nærmere
 redegørelse for budgetforudsætningerne.
 Som uddybning af den allerede fremsendte budgetforudsætning kan tilføjes
 at:
Business Slagelse har i budgetforudsætningerne indlagt et
 forsigtighedsprincip. Dette princip bygger på erfaringer fra andre byer, der
 har arbejdet med pylonprojekter. Her peges på, at der i de første år er
 områder, der kræver særlig opmærksomhed og har udfordret
 indtjeningspotentialet. Der peges på følgende:
·  Uddannelse og kurser af brugere (kunder) og administrativ support
·  Opbygning af ”kundeportefølje”
·  Markedsføring
·  Hotline og support
·  Prissætning
Ud over forsigtighedsprincippet i budgetforudsætningerne er
 følgende indbygget i det vedlagte budgetskema/bilag.
·  Den leasingmodel der er valgt er gennemtestet af leverandøren og
 bygger på en række lignende pylonprojekter over hele landet.
·  Valg af leverandør er foretaget ud fra kriterier der bygger på
 faglig erfaring, økonomisk soliditet, teknologisk kompetence.
·  Der er foretaget en analyse af markedet for pylonannoncer. Her
 dokumenteres det at annoncører i dag betaler en markedspris for
 dagbladsannoncering på 7000 kr. til 16.000 kr. pr. oplag.
·  Den angivne investering for Slagelse Kommune i
 budgetskamaet/bilaget på 450.000 kr. årligt i 3 år, vil i et vist omfang kunne
 finansieres af de eksisterende midler til kommunikation/markedsføring i de
 relevante centre, hvor det skønnes at digital formidling er faglig relevant.  
Samtidig pointeres det, at det at tænke nyt og adoptere de
 nye muligheder er, jævnfør andres erfaringer, ikke en selvfølgelighed. Derfor
 forudsætter det en målrettet markedsføringsindsats af de digitale løsninger
 overfor Slagelse Kommune, detailhandel, erhverv, foreninger og
 kulturarrangementer.
Det skal bemærkes, at der er foretaget et par sproglige
 præciseringer i budgetskemaet/bilag.
C. Udvalget ønsker uddybet
 retningslinjerne for anvendelsen af pylonerne. 
Formål
Pyloner
 bruges til at markedsføre større events i Slagelse Kommune, og de skal
 være med til at styrke sammenhængskraften i hele kommunen. 
Der
 vises større arrangementer som for eksempel Slagelse Festuge, Maritime dag i
 Korsør, Drengerøvsaften i Skælskør, Sct. Mikaels nat, koncerter, store
 sportsbegivenheder og kulturelle arrangementer, der enten har stor volumen
 eller som en unik karakter. 
Skærmene
 kan også bruges til nødvendige serviceoplysninger. 
Hvordan
 vises annoncerne?
Hvis
 informationerne på infostanderne følger de retningslinjer som er anført i
 nedenstående er det Center for Teknik og Miljøs vurdering, at annonceringerne
 på infostanderne ikke vil være til gene for trafikken og trafiksikkerheden.
Annoncerne
 vises enkeltvis i minimum 10 sek. ad gangen. Skift mellem annoncerne sker
 ved langsom op- og nedblænding. Dette sker af hensyn til trafiksikkerheden.
Annonceringen
 på infostanderne skal være uden bevægelser.
Infostanderne
 slukkes i perioden mellem kl. 1.00 og 5.00.
Der
 tages forbehold for tekniske nedbrud, som kan medføre, at skiltene er ude af
 drift i kortere perioder. Dette betragtes som force majeure.
Hvad
 kan der annonceres for?
Der
 lægges vægt på, at arrangementer og begivenheder skal være af væsentlig
 karakter med en bred almen interesse og med offentlig adgang.
Det er
 kun muligt at booke annoncer på de digitale infostandere, som omhandler:
·  Kultur- og sportsarrangementer,
 udstillinger, konferencer og lignende
·  Turistarrangementer
·  Store handelsarrangementer
·  Generel borgerinformation
·  Trafikinformation.
Der
 må ikke annonceres for kommercielle virksomheders produkter i salgsøjemed. Men
 kommercielle virksomheder må gerne brande deres logo uden tilhørende
 salgstilbud. Sponsorer der støtter events og arrangementer må gerne få
 præsenteret deres logo i forbindelse med markedsføringen af disse
 events/arrangementer.
D. Udvalget ønsker præciseret
 mulighederne for anvendelse af intelligent parkeringsskiltning via pylonerne.
På baggrund af henvendelse fra Business Slagelses formand
 har leverandøren af pylonerne bekræftet, at det er muligt at vise intelligent
 trafikinformation via pyloner. Samtidig skal det understreges, at dette
 forudsætter, at der etableres et parkeringssystem til indsamling af trafikdata,
 hvilket forudsætter en investering fra Slagelse Kommunes side.
Beslutning i Erhvervs-,
 Plan- og Miljøudvalget den 4. september 2017:
Fraværende: 
Johnny Persson (V), Villum Christensen (I)
Der ønskes en nærmere redegørelse samt flere scenarier for
 indtægtsfinansiering og forankring af projektet.
Der ønskes en nærmere redegørelse for udgift til etablering
 af parkeringssystem og udgifterne for intern ressource til salg mv (30.000
 kr.).