Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 4. maj 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                   Dok.nr.: 330-2021-126503          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Dagsorden blev godkendt med den tilføjelse, at henvendelser fra Ældrerådet og Ældresagen behandles under de relevante punkter på dagsorden.

2. CSÆ - Budgetopfølgning 2 (B)

2.     CSÆ - Budgetopfølgning 2 (B)

Sagsnr.: 330-2020-29711                 Dok.nr.: 330-2021-124968          Åbent

Kompetence:

Byrådet.

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd. Herunder forelægges til godkendelse handleplaner for 2 klynger af plejecentre.

Der søges om tillægsbevilling på 2,388 mio. kr. til Virksomheden Sundhedstilbud, hvilket udgør mindre forbrug i 2020.

På anlæg søges om tilpasning af anlægsbudgetter, hvorefter 5,229 mio. kr. flyttes fra 2021 til 2022.

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet nyt budgetopfølgningskoncept, hvor der primært sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder – herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner der kræver særlige indsatser i 2021 forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindre forbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2020 godkendt af Byrådet den 22. marts 2021.

Budgetopfølgningen viser, at Forebyggelses- og Seniorudvalget på nuværende tidspunkt forventes i 2021, at have et merforbrug for driftsudgifterne på 5,647 mio. kr. på Sygeplejen. På anlæg forventes et mindre forbrug på 0,487 mio. kr.  Det skal hertil bemærkes, at der fremkommer merforbrug på Sundhedshuset i Slagelse, på i alt 1,443 mio. kr. hvilket der vil blive søgt tillægsbevilling til i forbindelse med aflæggelse af anlægsregnskabet senere i 2021. Bilag 1 viser specifikation af Forebyggelses- og Seniorudvalget budgetområde.

Virksomheder - overførelse af mindre forbrug fra 2020 til 2021

I forbindelse med godkendelse af overførelser til 2021 besluttede Byrådet, at virksomheder fik overført deres mer-/mindre forbrug til 2021 – mens centrale enheder som udgangspunkt ikke fik overført deres mindre forbrug.

Det har efterfølgende vist sig, at enkelte virksomheder ikke er blevet kategoriseret korrekt som virksomhed – derfor kan der på disse virksomheder søges om overførelse af mindre forbrug for 2020 til 2021. Virksomheden Sundhedstilbud er en af dem der ikke fik overført mindre forbrug fra 2020, der søges derfor om overførsel af mindre forbrug med i alt 2,388 mio. kr.

Forventet resultat på centrale enheder 

Planlagte og igangsatte projekter/tiltag på centrale områder oprindeligt tiltænkt finansieret af opsparede midler fra 2020, men som ikke kan finansieres inden områdets afsatte budgetramme for 2021 vil, når det konkrete budgetbehov foreligger kunne søge finansiering via bevilling i forbindelse med budgetopfølgning 3 eller 4. 

I Center for Sundhed og Ældre er der nogle projekter samt igangsatte tiltag, hvilke havde øremærket budget i 2020, som ikke blev overført. Disse vil der blive søgt tillægsbevilling til senere på året, da der for nogles vedkommende er tale om puljemidler, som skal tilbagebetales til staten, såfremt de ikke anvendes til formålet og derudover den generelle forebyggelsespulje som er politisk udmøntet og dermed delvist anvendt.

Anlæg

For at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt, er anlægsprojekterne gennemgået med henblik på, at de afsatte anlægsbudgetter i 2021 og overslagsår afspejler de forventede afholdte udgifter i det enkelte budgetår. På de anlægsprojekter hvor der ikke er overensstemmelse mellem afsat anlægsbudget og forventet udgift, søges der ved denne budgetopfølgning om tilpasning af budgetterne i 2021 og overslagsår. På Forebyggelses- og Seniorudvalgets område drejer sig om i alt 5,229 mio. kr. som kan flyttes fra 2021 til 2022 vedrørende Træningsfaciliteter ved Blomstergården og Velfærdsteknologi. Ændringer til de afsatte anlægsbudgetter ses i bilag 4.  

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. Styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens Kasse- og Regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ultimo marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

Handleplaner

I bilag 2a og 2b ses handleplaner for de 2 klynger af plejecentre, som har varslet merforbrug i 2021. Virksomhedslederne oplyser, at handleplanerne efterleves. På Sygeplejen vil der blive udarbejdet handleplan til kommende udvalgsmøde.

Budgetudfordrede områder

Sygepleje er en lovbestemt ydelse, som kommunen er forpligtiget til at yde, når der foreligger en lægehenvisning for den respektive borger. Hertil kommer, at der i Sundhedsaftalerne er besluttet en løbende opgaveglidning fra region/sygehus til kommunerne. Det betyder blandt andet, at borgere udskrives fra sygehusene hurtigere end hidtil – hvilket har den konsekvens, at der opstår et større behov for forsat behandling i borgerens eget hjem, hvilket den kommunale syge- og hjemmepleje er forpligtiget til at udføre. Derudover ses en opgaveglidning til kommunerne fra sygehusene, hvor mere komplekse behandlinger – som forudsætter specialistviden/-kompetencer – bliver overgivet til kommunerne. For at imødekomme den øgede opgavemængde i sygeplejen, har der siden 2019 været vedvarende fokus på delegering af Sundhedslovsydelser. Det drejer sig om de opgaver der kan delegeres fra Sygeplejen til SSA’ere i Hjemmeplejen. Der henvises til notat, i bilag 3, om det budgetudfordrede område Sygeplejen i 2021-2025, hvilket har været forelagt Forebyggelses- og Seniorudvalget i april 2021.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Sygeplejen er budgetudfordret i 2021 og dermed også i 2022 og årene frem. Årsagen er, at der i sidste halvår af 2021, ganske som forventet, har vist sig en stigende tendens, hvorefter det samlede antal visiterede timer på Sundhedslovsydelser er stigende. Det faktiske niveau er højere end forudsat ved budgetlægningen for 2021. Nyeste beregninger viser, at der i 2021 forventes et merforbrug i størrelsesordenen 5,647 mio. kr.

Forebyggelses- og Seniorudvalgets øvrige områder forventes på nuværende tidspunkt at kunne overholde budgettet. Det skal hertil bemærkes, at flere områder følges tæt, herunder primært visitation til hjemmepleje og betalinger til regionen. I forlængelse heraf kan oplyses, at administrationen udarbejder et notat, som forventes færdigt inden sommerferien, om udviklingen på ældreområdet i Slagelse Kommuner, herunder udviklingen i antal ydelser.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Bevilling af Virksomheden Sundhedstilbuds mindre forbrug fra 2020 er en forudsætning for, at budget 2021 balancerer. Det skal bemærkes, at en del af disse midler er øremærkede projektmidler, som skal tilbagebetales såfremt de ikke anvendes til formålet. Derudover skal en del af overførslen anvendes til medarbejdere, som skal varetage den nye opgave med hjerterehabilitering.

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

Drift –manglende overførsel til 2021 på virksomheden Sundhedstilbud

7.02

2.388

 

 

Anlæg

 

Afledt drift

 

Finansiering

 

Afsat rådighedsbeløb

-5.229

5.229

 

Kassen

 

2.841

-5.229

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.   at  Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender Budgetopfølgning 2 for 2021 samt handleplaner for 2 virksomheder og videresende til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet

2.   at  Forebyggelses- og Seniorudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at der søges tillægsbevilling på 2,388 mio. kr. vedr. overførelse af mindre forbrug fra 2020 til 2021 på Virksomheden Sundhedstilbud

3.   at  Forebyggelses- og Seniorudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at der jf. bilag 4 søges om budgettilpasning af anlægsbudgetter for i alt -5,229 mio. kr. i 2021 og 5,299 mio. kr. i 2022.

Bilag

330-2021-149022

Bilag 1 -  Budgetopfølgning nr. 2 2021 FSU

330-2021-138424

Bilag 2a - Handleplan Plejecentre Skovvang, Noret og Møllebakken

330-2021-139056

Bilag 2b - Handleplan Plejecentre i Korsør.

330-2021-138428

Bilag 3 - Budgetudfordret område Sygeplejen

330-2021-151121

Bilag 4 - Anlægsoversigt revideret

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte budgetopfølgning 2 for 2021.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan ikke godkende handleplanerne for 2 virksomheder (plejecentre).

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at anbefale over for Økonomiudvalget og Byrådet, at forventet merforbrug i 2 plejecenterklynger på i alt 2.153.513 kr. finansieres af kassen, således at nuværende serviceniveauer på plejecentrene kan opretholdes.

At 2 - Anbefales.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor parti) tilslutter sig 2. At og bemærker, at flertallets beslutning om, at områdets mindreforbrug for 2020 er tilført kassen, hvilket giver en uigennemsigtig økonomistyring med disse efterfølgende tillægsbevillinger i 2021 - frem for at have fulgt administrationens anbefaling om overførelse fra udvalgsmødet den 2. marts 2021.

At 3 - Anbefales.

Ann Sibbern (Udenfor parti) bemærker, at der mangler en forklaring på hvorfor administrationen overfører midler på det velfærdteknologiske område.

3. KAN-/SKAL-opgaver Budget 2022-2025 (B)

3.     KAN-/SKAL-opgaver Budget 2022-2025 (B)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-124978          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, hvordan og hvornår man ønsker at arbejde videre med eventuelle Omprioriteringer inden for udvalgets budget fra 2022.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 blev besluttet, at der udarbejdes �Omprioriteringskatalog� for alle KAN-opgaver på udvalgets område samt på de SKAL-opgaver, hvor der kan justeres serviceniveau. Samtidig blev besluttet, at Omprioriteringskataloget tilføres perspektiverne:

- Belysning af muligheder for nye eller ændret arbejdsgange

- Etablering af nye samarbejdspartnere/relationer, hvor og hvis det er muligt.

I bilag 1 ses alle KAN- og SKAL-opgaver på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område. Det ønskede Omprioriteringskatalog er udarbejdet, hvilket ses i bilag 2.

Retligt grundlag

Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge at arbejde videre med Omprioriteringskataloget på flere alternative måder:

A.    Omprioriteringskataloget drøftes igen til mødet i juni. Omprioriteringskataloget kan anvendes som forslag til finansiering, når udvalget bliver forelagt den ønskede sag om budgetudfordrede områder samt administrationens forslag til budgetønsker på drift.

B.    Omprioriteringskataloget drøftes på kommende møder, hvorefter det genoptages i efteråret 2021, når det vedtagne budget for 2022 kendes.

C.    Omprioriteringskataloget genoptages når der i efteråret 2022 skal drøftes 0,7% effektiviseringer inden for udvalgets ramme.

Derudover skal Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, om de ønsker at sende Omprioriteringskataloget til høring i Ældrerådet.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at Omprioriteringskataloget giver Forebyggelses- og Seniorudvalget et godt udgangspunkt for de videre drøftelser af eventuelle omprioriteringer.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, at arbejde videre med Omprioriteringskataloget som beskrevet under punkt A, B og C.

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om Omprioriteringskataloget skal til høring i Ældrerådet.

Bilag

330-2021-55891

Bilag 1 - Kan Skal opgaver Forebyggelses- og Seniorudvalget - Budget 2022

330-2021-139050

Skal opgave nr 2 Sekretariatet

330-2021-139204

Kan opgaver nr 3 og 34 Myndighed visitation

330-2021-139052

Skal opgaver nr 8 Hjemmepleje

330-2021-139053

Skal opgaver nr 10 Øvrig frit valg

330-2021-139115

Kan opgaver nr 14 Huslejetab

330-2021-139054

Skal opgaver nr 19 og 20 hjælpemidler

330-2021-139048

Kan opgaver nr 23 Depot hjælpemidler

330-2021-133852

Skal opgaver nr 24-28 Plejecentre

330-2021-139210

Kan opgaver nr 36 Kørsler

330-2021-148666

Skal opgaver nr 43 Forebyggelse

330-2021-139214

Skal opgave nr 44 Forebyggende Hjemmebesøg

330-2021-139117

Skal opgave nr 46 Genoptræning

330-2021-139116

Kan opgaver nr 47 Hjemmeterapeuter

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt med den tilføjelse, at Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at arbejde med omprioriteringskataloget i en bredere forstand, så det kan bruges i andre sammenhænge.

Ann Sibbern (Udenfor parti), kan ikke stemme for at Skal-opgaver skal indgå i omprioriteringskataloget, da der ikke er et ønske om at serviceniveauet skal forringes. Det bemærkes at hjælpemiddelområdet for 2022 er udfordret, hvilket bør prioriteres for at fastholde sagsbehandlingstiden. Ligeledes udgifter til Social- og sundhedshjælpere og Social- og sundhedsassistent elever.

At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker ikke at sende omprioriteringskataloget i høring, før der skal arbejdes med konkrete forslag.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor parti) ønsker, at omprioriteringskataloget sendes til høring i Ældrerådet for at få Ældrerådets input til omprioriteringskataloget.

4. Revidering af Strategi for boliger til ældre 2021 (B)

4.     Revidering af Strategi for boliger til ældre 2021 (B)

Sagsnr.: 330-2021-26090                 Dok.nr.: 330-2021-120185          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende forslag til revideret Strategi for boliger til ældre.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at sende forslag til revideret Strategi for boliger til ældre i høring i Ældrerådet.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. oktober 2020 besluttede udvalget, at der skulle igangsættes en proces for ajourføring af den eksisterende Strategi for boliger til ældre, som blev vedtaget af Sundheds- og Seniorudvalget den 4. oktober 2017.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønskede, at der i forbindelse med revideringen af strategien blev tilrettelagt et fælles temamøde med relevante udvalg og interessenter.

Der blev derfor afholdt et virtuelt temamøde den 9. marts 2021 om boliger til ældre. I temamødet deltog repræsentanter fra Forebyggelses- og Seniorudvalget, Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, Ældrerådet og Ældre Sagen. Ligeledes var der en åben invitation til borgere i Slagelse Kommune via facebookopslag og annonce i ugeavisen. Det resulterede i, at tre deltagere tilmeldte sig. På temamødet blev der holdt oplæg om boligtendenser, erfaringer med seniorbofælleskaber samt kommuneplanen, som er ved at blive revideret. Blandt oplægsholderne var Skælskør Boligforening, Tetris og kommunens byplanlægger. I bilag 1 ses en opsamling fra gruppedrøftelserne på temamødet.

På baggrund af drøftelserne på temamødet den 9. marts 2021 har administrationen udarbejdet et forslag til en revideret Strategi for boliger til ældre. Udkast til den nye strategi ses i bilag 2. Strategien er blevet ajourført og revideret. De initiativer, som er gennemført eller ikke er aktuelle længere, er udgået og erstattet af nye. Strategien har fået nyt layout, afsnittet om effekter er erstattet af et afsnit om målsætninger, og afsnittet om plan for effektmåling og målepunkter er erstattet af et afsnit om opfølgning. Der anvendes eksisterende data om ventelister, belægningsprocenter m.m. til opfølgning på denne strategi.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan principgodkende Strategi for boliger til ældre, som den foreligger eller komme med ændringer.

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte at sende Strategi for boliger til ældre i høring i Ældrerådet.

Hvis udvalget vælger at sende Strategi for boliger til ældre i høring i Ældrerådet, vil udvalget få forelagt strategien til endelig godkendelse efter endt høring.

Vurdering

Administrationen vurderer, at forslaget til Strategi for boliger til ældre giver et godt grundlag for det fremadrettede arbejde med at sikre boliger til fremtidens ældre.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender Strategi for boliger til ældre 2021

2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget sender Strategi for boliger til Ældre 2021 i høring i Ældrerådet.

Bilag

330-2021-124725

Bilag 1 - Opsamling fra gruppedrøftelser -Temamøde den 9. marts om boliger til fremtidens ældre

330-2021-131981

Bilag 2 - Udkast til Strategi for boliger til ældre 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget principgodkender Strategi for boliger til ældre med den tilføjelse, at Ældrerådets ændringsforslag til strategien indarbejdes.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at der udarbejdes en handlingsplan med økonomi og tidsplan for udmøntning af strategien.

Forebyggelses- og Seniorudvalget bemærker, at der mangler aflastnings- og restitutionspladser i Korsør og Skælskør.

At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at strategien sendes i høring i Ældrerådet og i Ældresagen, når Ældrerådets ændringsforslag er indarbejdet i strategien.

5. Godkendelse af ny tildelingsmodel for § 18 midler til frivilligt social arbejde (B)

5.     Godkendelse af ny tildelingsmodel for § 18 midler til frivilligt social arbejde (B)

Sagsnr.: 330-2020-27792                 Dok.nr.: 330-2021-131860          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende ny tildelingsmodel for udmøntning af § 18 midlerne fra 2022.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på udvalgsmødet den 1. december 2020 punkt 15, at udvalget ønskede en revideret tildelingsmodel for fordelingen af § 18-midlerne til frivilligt socialt arbejde. Den nye model skal vægte ansøgere med lokal forankring højere end hidtil.

Om puljen

Frivillige foreninger, organisationer og lignende kan hvert år søge midler fra § 18-puljen til frivilligt socialt arbejde for borgere i Slagelse Kommune. Formålet er at skabe gode rammer for den frivillige sociale indsats og sikre et udbytterigt samspil mellem kommune og frivillige organisationer.

Ny tildelingsmodel

Administrationen har i samarbejde med Indstillingsgruppen og med inspiration fra andre kommuner lavet et forslag til en ny tildelingsmodel. Udover nyt layout, er de væsentligste ændringer fra den foregående tildelingsmodel foretaget i afsnittende:

-      Vurdering af ansøgning, hvor der er tilføjet præciseringer om lokal forankring, balance og værdi, tilskudsbehov, kommunal synergi og FN`s verdensmål (side 3 i tildelingsmodellen).

-      Ikke berettigede aktiviteter, som er erstattet af følgende afsnit: Kriterier, der indgår i vurdering og eventuelt afslag om tilskud. I det nye afsnit er der tilføjet otte punkter, som indgår i vurderingen:

o    Aktiviteter, der på anden vis modtager støtte fra Slagelse Kommune

o    Aktiviteter, hvor den sociale forening ikke er forankret i Slagelse Kommune

o    Aktiviteter, der ikke primært henvender sig til borgere bosiddende i Slagelse Kommune

o    Aktiviteter, der har kommercielt sigte (profit)

o    Aktiviteter der på tidspunktet for ansøgningen allerede er afholdt

o    Foreninger, hvor der er helt eller delvist betalt medlemskab

o    Foreninger, der skønnes at kunne gennemføre aktiviteten uden tilskud

o    Foreninger med missionerende og partipolitiske formål og aktiviteter, der undergraver demokratiet eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder. (Side 3 i tildelingsmodellen).

I den nye model er det som udgangspunkt et krav, at ansøgeren har dagligt virke/hjemsted i Slagelse Kommune, og at aktiviteten er for borgere i kommunen. En landsdækkende forening, som er hjemmehørende i en anden kommune, men som har en afdeling i Slagelse Kommune, kan fortsat komme i betragtning til § 18-puljens midler.

Økonomi

Budget for § 18-midler for de foregående år:

2019: 1.760.834 kr.

2020: 1.781.448 kr.

2021: 1.709.405,60 kr.

Slagelse Kommune kompenseres for udgifterne til puljen via bloktilskuddet.

For information om tidligere års fordeling af § 18-midler henvises til sagen på udvalgsmødet i december 2020 punkt 15.

Retligt grundlag

Servicelovens § 18

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende den nye tildelingsmodel for §-18 midler, som den foreligger eller komme med forslag til ændringer.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den nye tildelingsmodel vil sikre, at § 18-midlerne fremover som udgangspunkt kun tildeles ansøgere med lokal forankring.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender ny tildelingsmodel for § 18-midler til frivilligt socialt arbejde.

Bilag

330-2021-131986

Bilag 1 - Tildelingsmodel for § 18-midler 2022

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget sender sagen tilbage til administrationen med anmodning om, at de ændrede kriterier for tildelingen skal uddybes nærmere.

6. Genoptagelse - Puljen til Ensomme Ældre 2021 - Fordeling af puljemidler (B)

6.     Genoptagelse - Puljen til Ensomme Ældre 2021 - Fordeling af puljemidler (B)

Sagsnr.: 330-2021-16090                 Dok.nr.: 330-2021-123930          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte fordelingen af værdighedsmidlerne fra puljen Ensomme ældre.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede den 3. november 2020, at afsætte 300.000 kr. af værdighedsmidlerne i 2021 til puljen Ensomme ældre.

Indkomne ansøgninger med beskrivelse af målgruppe og formål fremgår af bilag 2.

Om puljen

Formålet med puljen jfr. bilag 1 er, at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter, drevet af lokalråd, foreninger med videre i Slagelse Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2021.

Der har været annonceret om puljen på www.slagelse.dk. Derudover er der sendt direkte besked til Lokal- og Landsbyråd.

Ansøgningsfristen var den 28. februar 2021, og der er indkommet 9 ansøgninger, der opfylder kriterierne for puljens anvendelse. 2 af ansøgningerne er fra samme CVR.nr.

Det samlede ansøgte beløb er på 216.750 kr., hvilket er under det afsatte beløb til puljen på i alt 300.000 kr.

Ansøger

Beløb

Slagelse Tennisklub

8750 kr.

Ældre Sagen i Slagelse Kommune

55000 kr.

Ældre Sagen i Skælskør

25000 kr.

BIS'koppen

42000 kr.

Tårnborg Lokalråd

25000 kr.

Landsbyrådet Ørslev By og Omegn

11000 kr.

Eggeslevmagle Landsbyråd - seniorgruppe

20000 kr.

Danske Seniorer Korsør

20000 kr.

Rude Beboerforening

10000 kr.

I alt

216.750 kr.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger

Handlemuligheder

Udvalget skal beslutte fordelingen af puljemidlerne til Ensomme Ældre.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget godkender det samlede ansøgte beløb på 216.750 kr. 

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter fordelingen af midlerne som foreslået af administrationen.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:

Fraværende: 

Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at udsætte sagen til næste møde. Administrationen undersøger om ansøgere har modtaget støtte fra andre puljer i Slagelse Kommune; jfr. Kriterier for puljens anvendelse.

Genoptagelse i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Administrative bemærkninger

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets mødet den 6. april 2021, besluttede udvalget at udsætte sagen til næste udvalgsmøde. Administrationen skulle undersøge om ansøgerne har modtaget støtte fra andre puljer i Slagelse Kommune til samme aktivitet. Alle ansøgere har i forbindelse med ansøgning af midler i puljen til ensomme ældre svaret nej til, at de har modtaget støtte til samme indsats/aktivitet. Administrationen har efterfølgende taget kontakt til fire foreninger, hvor administrationen har været i tvivl om der var tale om samme type aktivitet for, at sikre at der er tale om en ny aktivitet. Alle fire foreninger har bekræftet, at der er tale om nye aktiviteter. Ud af de ni ansøgninger i puljen til ensomme ældre har fem af ansøgerne modtaget §18 midler til andre aktiviteter.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter fordelingen af midlerne som foreslået af administrationen.

Bilag

330-2021-102887

Bilag 1 - Model og kriterier for puljen ensomme ældre

330-2021-102281

Bilag 2 - Ansøgninger - Forebyggelse af ensomhed blandt ældre 2021

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

(V) og Ann Sibbern (Udenfor parti), godkender indstillingen i lyset af, at denne pulje skal fordeles - og har den bemærkning, at de finder det forkert at have 2 puljer med samme formål. I stedet bør denne pulje indgå i §18 - midlerne.

7. Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)

7.     Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)

Sagsnr.: 330-2020-132542               Dok.nr.: 330-2021-102744          Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den fremadrettede proces for igangsættelse af bevægelsesinitiativer og herunder udmøntning af midler. Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Sagens indhold

På baggrund af initiativsagen vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august 2020 procesplanen for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10. august 2020). Efter den seneste initiativsag og drøftelsessag vedr. mere bevægelse i folkeskolen har Børne- og Ungeudvalget ønsket at få fremlagt forslag til udmøntning af midler, som tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser (sag 512, den 8. marts 2021).

Med afsæt i de politiske beslutninger har administrationen først udarbejdet et overblik over eksisterende indsatser, dernæst et forslag til fremadrettet proces for udmøntning af midler og sidst opstillet konkrete bevægelsesinitiativer, der kan igangsættes her og nu.

Eksisterende indsatser vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Siden godkendelsen af procesplanen for BiDS, har administrationen (på tværs af Fritid, Folkesundhed, Dagtilbud og Skole) involveret dagtilbud og skoler ved dialogmøder med fokus på sparring og understøttelse af arbejdet med bevægelse. Involveringen har til hensigt at bidrage til et samlet overblik over eksisterende bevægelsesindsatser og -initiativer i dagtilbud og skoler samt oplevede udfordringer/barrierer. Derudover er der fokus på kortlægning af idéer og muligheder for fremadrettede understøttende rammer og strukturelle tiltag. Involveringsprocessen er grundet Covid-19 blevet forsinket, men forventes færdig ultimo april, hvorefter det endelige overblik vil kunne skabes.

Undervejs i involveringsprocessen har der været en pulje til prøvehandlinger med fokus på bevægelse bestående af 210.000 kr. fra Den generelle forebyggelsespulje vedtaget i budgetaftalen for 2019-2022. Puljen har medvirket til i alt otte prøvehandlinger i hhv. fire dagtilbud, tre skoler og en på tværs af et dagtilbud og en skole. Igangsættelsen af prøvehandlingerne har ligeledes været udfordret af Covid-19, men er i mere eller mindre grad i gang. Ud over de støttede prøvehandlinger, har Fritids- og Folkesundhedsafdelingen løbende ydet opfølgende sparring til flere dagtilbud og skoler på refleksioner knyttet til arbejdet med bevægelse.

I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021-2024 har Byrådet afsat 5 mio. kr. til at implementere bevægelse i skoler og dagtilbud, hvor det er udspecificeret, at midlerne skal bruges på at sikre processen og til at understøtte lærere og pædagoger i deres virke med at få mere bevægelse og leg ind i hverdagen.

På baggrund af initiativsagen behandlet som sag 24 på Byrådsmødet den 1. marts 2021 er der afsat yderligere 5 mio. kr. til at understøtte bevægelse i skoleåret 2021-2022. I den sammenhæng har Børne- Ungeudvalget den 8. marts 2021 anbefalet, at udmøntning af midlerne foregår decentralt og tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser.                  

De i alt 10 mio. kr. kan med fordel tænkes i tæt sammenhæng med den involveringsproces, der har været i forbindelse med BiDS.

I forbindelse med pkt. 9 i budgetaftalen for 2021-2024 er der fokus på at forbedre kommunens Sundhedsprofil. Der pågår på nuværende tidspunkt et kortlægningsarbejde, som bl.a. har til hensigt at bidrage til synliggørelse af udviklingspotentialer. Her er det centralt, at potentialer på bevægelsesområdet for børn og unge ses i sammenhæng med den fremadrettede understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Proces for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

Med henblik på at sikre sammenhæng mellem BiDS opsamlingen på involveringsprocessen, udviklingspotentialer synliggjort i arbejdet med Sundhedsprofilen og udmøntningen af de i alt 10 mio. kr. til bevægelse i dagtilbud og skoler, foreslår administrationen følgende proces:

Step 1: Igangsættelse af initiativer som her og nu kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (april 2021)

Step 2: Præsentation af BiDS-opsamlingen og heraf yderligere igangsættelse af initiativer, som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (juni 2021)

Step 3: Status på igangsatte tiltag og forslag til yderligere igangsættelse af initiativer som kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (oktober/november 2021)

Processen har med de tre steps til formål at sikre sammenhængen mellem eksisterende og kommende indsatser på bevægelsesområdet i kommunen samt skabe de bedst mulige forudsætninger for, at dagtilbud og skoler også er parate til at implementere tiltagene.

Konkrete bevægelsesinitiativer som kan igangsættes i dagtilbud og skoler her og nu

Administrationen foreslår følgende initiativer:

Midler til kommunens skoler målrettet arbejdet med mere bevægelse (1,5 mio. kr.)

Ved en fordelingsnøgle udmøntes 1,5 mio. kr. til kommunens skoler og specialskoler. Ved udmøntningen af midlerne vil der være krav om, at midlerne anvendes til at understøtte mere bevægelse i skoledagen samt at skolerne involverer eleverne i, hvilke initiativer der lokalt skal iværksættes. I forbindelse med udmøntningen stilles der endvidere krav om, at skolerne giver en opdatering på indsatser på bevægelsesområdet. Skolerne skal rapportere tilbage, hvordan midlerne bruges, så indsatserne kan følges politisk. Der er desuden mulighed for at søge sparring ift. bevægelsesinitiativer ved administrationen.

Pulje til at understøtte skolers arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

Der oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunens skoler og specialskoler kan søge til arbejdet med bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen bl.a. kan støtte bevægelse i skolen. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at skolerne selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos skolerne, som skal foretage forandringen.

Pulje til at understøtte dagtilbuds arbejde med bevægelse (500.000 kr.)

For at understøtte en tidlig indsats med fokus på motorik og bevægelse, oprettes en pulje på 500.000 kr., som kommunale og selvejende dagtilbud kan søge til at understøtte arbejdet med motorik og bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på, hvordan puljen kan støtte bevægelse i dagtilbuddet. Det skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages af administrationen. Dét at dagtilbuddene selv skal tage initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er hos dagtilbuddene, som skal foretage forandringen.

Bevægelsesnetværk for henholdsvis dagtilbud og skoler (75.000 kr. årligt)

Da flere dagtilbud og skoler i forbindelse med BiDS dialog- og sparringsmøderne har understreget vigtigheden af inspiration, kompetenceudvikling, viden- og erfaringsudveksling, foreslår administrationen, at der oprettes et bevægelsesnetværk for pædagoger i dagtilbud og et for lærere i skolen. Det er hensigten, at der i netværkene skal afvikles arrangementer med fokus på temaer, som direkte efterspørges af dagtilbud og skoler. Netværkene kan endvidere benyttes til sparring og opfølgning på initiativer igangsat med støtte fra puljerne. Det anbefales, at der afsættes medarbejderressourcer til at opretholde og drive netværkene samt økonomi til kvalitetssikring af indholdet på netværksarrangementerne fx indkøb af oplægsholdere samt forplejning. Administrationen foreslår 75.000 kr. årligt.

Formålet med initiativerne er overordnet at påbegynde en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.

Retligt grundlag

Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15 vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.

Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at:

A.    godkende processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget bede administrationen om et revideret oplæg.

Fordelene ved den præsenterede proces er, at sammenhænge mellem eksisterende og kommende indsatser sikres, idet initiativerne igangsættes løbende og med afsæt i BiDS opsamlingen og kortlægningen af udviklingspotentialer for Sundhedsprofilen. Processen skaber desuden forudsætninger for, at dagtilbud og skoler i højere grad vil være parate til at implementere tiltagene efterhånden, som de kommer.

En godkendelse af processen for udmøntning i tre steps i hhv. april 2021, juni 2021 og oktober/november 2021 har den konsekvens, at en andel af de samlede midler til bevægelse i dagtilbud og skoler udmøntes inden den egentlige opsamling på BiDS og Sundhedsprofilen.

B.    at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte ikke at iværksætte eller at iværksætte udvalgte bevægelsesinitiativer.

Fordelene ved at iværksætte initiativerne: Fordeling af midler til skolerne, oprettelse af puljer til mere bevægelse i skoler og dagtilbud samt oprettelse af bevægelsesnetværk er, at en strategisk og struktureret understøttelse af dagtilbud og skoler påbegyndes. Midlerne udmøntes decentralt, men med en overordnet retning og fokus på at der skal mere bevægelse ind i børn og unges hverdag. Denne fremgangsmåde bidrager til at styrke motivationen og oplevelsen af mening hos dagtilbud og skoler.

Ulemperne ved at iværksætte initiativerne her og nu kan være, at dagtilbud og skoler grundet Covid-19 mangler ressourcer til at efterleve udmøntningen. Endvidere kan der være en risiko for, at midlerne benyttes til forhastede indsatser frem for strukturerede initiativer, som forskning og erfaringer fra kommuner som Svendborg og Kolding, viser er nødvendige for at lykkedes med gevinsterne af mere bevægelse.

Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at en struktureret og helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelse og trivsel blandt børn og unge. Der er behov for en tidlig indsats i både dagtilbud og skole, da flere børn allerede er udfordret ift. overvægt og motoriske kompetencer ved skolestart.

Den præsenterede proces med tre steps tager højde for sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter den, at en helhedsorienterede bevægelsesindsats kan udvikle sig i tråd med dagtilbud og skolers behov og parathed til at implementere. 

De præsenterede initiativer til igangsættelse her og nu bidrager til at skabe en overordnet retning, som giver dagtilbud og skoler mulighed for at iværksætte lige netop de tiltag, som giver mening lokalt.

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget godkender handlemulighed A og B.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

En godkendelse af den foreslåede proces samt de foreslåede initiativer (Handlemulighed A og B) vil have den økonomiske konsekvens, at 2.575.000 kr. ud af de i alt 10 mio. kr. benyttes til decentral udmøntning til skoleområdet via fordelingsnøgle, oprettelse af puljer til både dagtilbud og skoler samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk. Der vil altså være 7.425.000 kr. tilbage til øvrige indsatser, som jf. den fremadrettede proces vil blive præsenteret i juni og oktober/november i sammenhæng med BiDS opsamlingen og udviklingspotentialer fra Sundhedsprofilen. Som et særligt opmærksomhedspunkt er intentionen, at opretholde og facilitere bevægelsesnetværkene videre i de kommende år, hvor der ligeledes vil skulle afsættes økonomi til formålet.

En godkendelse af handlemulighed A og B vil have den personalemæssige konsekvens, at der skal afsættes medarbejderressourcer til administration forbundet med udmøntning af midler via fordelingsnøgle og puljer samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk.

Yderligere vil skoler og dagtilbud skulle afse medarbejderressourcer til igangsættelse af bevægelsesinitiativer. Her er det dog centralt at nævne, at bevægelse ikke skal betegnes som såkaldt merarbejde, men som et �add in�, der kan understøtte lærernes og pædagogernes kerneopgave.

Tværgående konsekvenser

Bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler understøtter kommunens Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitik og idrætspolitik.

Jf. Sundhedspolitikken er strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at bevæge sig mere i dagligdagen. Det skal være let for børn og unge at bevæge sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde fællesskaber og motiverende læringsmiljøer, som begge er centrale elementer i Børne- og Ungepolitikken. I Idrætspolitikken er i konkrete indsatsområder fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler.

Indstilling

Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse

3.    at Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til efterretning

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:

Fraværende: 

Udvalget besluttede, at de 5 mio. kr. fordeles til skolerne i henhold til elevtal til brug i skoleåret 2021/22. Udvalget opfordrer til videndeling mellem skolerne og imødeser en opfølgning på indsatserne for eksempel i form af en fælles temadag.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 3 -  Forebyggelses- og Seniorudvalget tog sagen til efterretning.

Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.

8. Forebyggelse af overvægt blandt voksne (O)

8.     Forebyggelse af overvægt blandt voksne (O)

Sagsnr.: 330-2021-27697                 Dok.nr.: 330-2021-127241          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om forebyggende indsatser til voksne med overvægt.

Sagens indhold

Forebyggelses- og Seniorudvalget har på mødet den 2. marts 2021 punkt 7 ønsket at drøfte forebyggende indsatser til voksne med overvægt. I denne sag gives en orientering om nuværende forebyggende indsatser til voksne med overvægt. Udvalget vil medio 2021 få forelagt en sag med udviklingspotentialer bl.a. iht. indsatser til forebyggelse af overvægt ifm. implementering af Budgetaftalen 2021-2024 punkt 9 om forbedring af Sundhedsprofilen. 

Overvægt i Danmark

Andelen af overvægtige børn og voksne er steget de sidste mange år og stiger fortsat både i Danmark og på verdensplan. I flg. Sundhedsprofilen fra 2017 er 51 % af danskerne fra 16 år og opefter moderat til svært overvægtig dvs. med et BMI over 25. (BMI er en måde at finde ud af, om man er normalvægtig, overvægtig eller undervægtig). Heraf er 16,8 % svært overvægtige (BMI over 30). I Slagelse Kommune er 56,3 % af borgerne over 16 år moderat til svært overvægtige. Heraf er 22 % svært overvægtige.

Nuværende tilbud til voksne med overvægt

Forebyggelse af udviklingen af overvægt indgår som en del af kommunens forebyggelsesindsats jf. Sundhedsloven § 119.

På nuværende tidspunkt tilbyder Kommunens Forebyggelsesenhed en eller flere af følgende tiltag til voksne med overvægt:

Tilbud til forebyggelse af overvægt blandt voksne

MÃ¥lgruppe

(Henvisningskriterier)

Afklarende samtale

Afklaring af borgerens helbredstilstand, funktionsevne og kontekstuelle faktorer jf. ICF (International klassifikation af funktionsniveau), samt afklaring af motivation og ønsker. Ud fra dette tages der stilling til hvilke tilbud, borgeren kan profitere af, og om borger skal tilbydes et sundheds-/livsstilsforløb i kommunalt regi eller henvises til civilsamfundet/foreningsliv eller andet.

 

Varighed: Ca. 1- 1½ times samtale enten med fysisk fremmøde, virtuelt eller telefonisk

·     =16 år

·     BMI >35 eller BMI 28-30 i kombination med hhv. slidgigt i hofter og knæ, kroniske rygsmerter eller permanent kørestolsbrug.

Vejen til vægttab

Holdtilbud med deltagerinvolverende undervisning. Specifik viden om og brug af redskaber ift. vægttab og sundhed, i relation til at mestre egen livsstil. Borgeren tilegner sig handlekompetencer, så vedkommende selv bliver i stand til at tage vare på og forbedre egen sundhed.

 

Varighed: 9 moduler á 2 timer over ca. 6 måneder.

·     =16 år

·     BMI =35 eller BMI = 30 i kombination med en livsstilssygdom eller slidgigt.

·     Relativ lav egenomsorg

Sundhed, Krop og Psyke

Holdtilbud hvor formålet med indsatsen er, at borgeren tilegner sig handlekompetencer, så vedkommende selv bliver i stand til at anvende kognitive redskaber og derigennem tage vare på egen fysiske og mentale sundhed.

 

Varighed: 16 moduler á 2½ time, over ca. 1 år.

·     =16 år

·     BMI >35

·     Psykisk sårbar

LIVA – digitalt sundhedsforløb

Digitalt understøttet livsstilsforløb, hvor en sundhedskonsulent videovejleder via en app. Formålet med interventionen er, at borgeren tilegner sig viden og handlekompetencer, så vedkommende selv bliver i stand til at tage vare på og forbedre egen sundhed.

 

Varighed: 1x ugentlig vejledning de første 3 mdr.

Herefter vejledning 1-2 gange pr. måned over ca. 1 år.

·     =16 år

·     BMI >30

Motionsvejledning

Individuel motionsvejledning, der afdækker behovet og forståelsen for vigtigheden af fysisk aktivitet i relation til egen problemstilling samt instruktion i øvelser/aktiviteter rettet mod generel fysisk aktivitet.

 

Varighed: Vejledningen foretages over 1-3 gange.

·     BMI >35 eller BMI 28-30 i kombination med hhv. slidgigt i hofter og knæ, kroniske rygsmerter eller permanent kørestolsbrug

Fysisk træning

Tilbud om fysisk træning på hold 2 x ugtl. i forbindelse med forløb i Forebyggelse. Træningen tager afsæt i at motivere borgere med kronisk sygdom til faste motionsvaner og kan foregå både indendørs og udendørs. Der arbejdes med fokus på udslusning til anden fysisk aktivitet, når borgere afslutter deres forløb.

 

Varighed: 8 uger.

·     =16 år

·     BMI >35 eller BMI 28-30 i kombination med hhv. slidgigt i hofter og knæ eller kroniske rygsmerter

Livsstilsbaseret gruppeforløb

Tilbud hvor borger tilegner sig handlekompetencer, så vedkommende selv bliver i stand til at mestre egen sundhed, både fysisk og mentalt. Tilbuddet foregår i grupper på 3-5 deltagere, så vidt muligt med samme livsstilsudfordring/kroniske sygdom.

 

Varighed: 5 fremmødegange der planlægges efter deltagernes behov.

·     =16 år

·     BMI = 35

·     Kan ikke indgå på større hold pga. psykiske eller sociale årsager

 

Overvægt som fokusområde iht. en forbedret Sundhedsprofil

Administrationen er på nuværende tidspunkt i gang med at udarbejde et oplæg til det fremtidige arbejde med at forbedre borgernes sundhed og trivsel iht. budgetaftalens punkt 9. På baggrund af tallene fra Sundhedsprofilen og de helbredsmæssige konsekvenser af overvægt, peger administrationen på, at overvægt bliver ét af fem prioriterede indsatsområder.

Administrationen er ved at kortlægge de nuværende forebyggende indsatser indenfor de fem udvalgte indsatsområder. Ovenstående skema med nuværende tilbud til forebyggelse af overvægt er en del af denne kortlægning. Kortlægningen skal danne grundlag for at kunne pege på relevante udviklingspotentialer og dermed sikre en kvalificeret fremtidig prioritering. Udvalget vil medio 2021 blive præsenteret for det nuværende arbejde med henblik på en drøftelse af bl.a. forebyggende indsatser til voksne med overvægt. 

Overvægt under corona-pandemien

Der findes ingen valide undersøgelser, der siger noget om, hvordan corona-pandemien har påvirket graden af overvægt hos danskerne. Nogle har måske oplevet at få ekstra kilo på kroppen efter måneder med hjemmearbejde og nedlukningen af fritidsaktiviteter, træningscentre mm.

På nuværende tidspunkt kan vi ikke sige, om corona-pandemien får betydning for den generelle udvikling i overvægt på lang sigt, eller om det blot er en forbigående effekt, som ophører igen i takt med at samfundet åbner mere op og borgerne får deres normale hverdag tilbage.

Et relevant fokus kan derfor være at understøtte borgerne i at komme hurtigt tilbage til deres hverdag med fysisk aktivitet og aktive fællesskaber, når dette bliver muligt igen.

Retligt grundlag

Sundhedsloven §119

Budgetaftalen 2021-2024 pkt. 9.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at den igangværende kortlægning og udpegning af udviklingspotentialer ifm. Budgetaftalens punkt 9 vil danne grundlag for en relevant drøftelse af indsatser til forebyggelse af overvægt blandt voksne.

De nuværende tilbud til forebyggelse af overvægt hos voksne læner sig op af Sundhedsstyrelsens anbefalinger på området (Sundhedsstyrelsen, 2021, Livsstilsintervention ved svær overvægt).

I et forebyggende perspektiv, kan der med fordel sættes ind endnu tidligere fx ved BMI =25. På denne måde vil det være muligt at forebygge og reducere følgerne af overvægt som fx kroniske smerter, dårlig trivsel, øget sygelighed og dødelighed. Dette vil dog kræve flere ressourcer til det forebyggende område.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til orientering.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at holde et temamøde i efteråret 2021 om forebyggelse af overvægt blandt voksne.

Ann Sibbern (Udenfor parti), ønsker en drøftelsessag om forebyggelse af overvægt blandt voksne.

9. Buurtzorg model (O)

9.     Buurtzorg model (O)

Sagsnr.: 330-2021-27461                 Dok.nr.: 330-2021-126124          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om den Hollandske Buurtzorg-model.

Sagens indhold

På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 6. april 2021 punkt 4 og 12 ønskede udvalget en nærmere orientering om den hollandske model Buurtzorg.

Hvad er Buurtzorg-modellen?

Buurtzorg er en privat non-profit-virksomhed, der leverer hjemmesygepleje og hjemmepleje, og som er udviklet som modsvar til den hierarkiske og bureaukratiske organisering af hjemme- og sygeplejen i Holland. Buurtzorg arbejder på kontrakt med de statsligt regulerede sundhedsforsikringsselskaber i Holland. Det er en velfærdsmodel, som kan sammenlignes med en universel udgave af de fagforeningsbaserede sygekasser, der blev afskaffet i Danmark 1973. I Holland har nære pårørende en juridisk forpligtelse til at indgå i plejen af deres familiemedlemmer.

Etablering og organisering af Buurtzorg

Buurtzorg blev etableret i 2006 og er vokset fra fire medarbejdere til en landsdækkende organisation på 10.000 ansatte. Organisationen har en flad og enkel organisation. Den er opbygget med en central organisation med ca. 70 ansatte, herunder coach, leder og administrative medarbejdere, der understøtter organisationens driftsteams. Strategien er at benytte en buttom up-tilgang, hvor lokalkendte selv finder sammen og danner selvstyrende teams på 10-12 medarbejdere. Efterfølgende søger de om at blive godkendt som et team under Buurtzorg, hvilket kan sammenlignes med en Franchise-model (Franchise er en måde at drive virksomhed på). Hvis et team ikke formår at lede og organisere med videre, har ledelsen i Buurtzorg mulighed for at nedbryde teamet.

De selvstyrende teams består af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter, som har det samlede ansvar for sygepleje, personlig pleje og dele af den praktiske bistand for 50-60 borgere. 2-3 medlemmer af teamet har typisk ansvar for den samlede pleje af 6–10 faste borgere. De lokale teams har mulighed for at frasige sig en borger, og i de tilfælde er det forsikringsbureauet, der sørger for, at borgeren tildeles hjælp fra en anden organisation.

Sygeplejerskerne i teamet har en bred opgaveportefølje, hvor de varetager opgaver, som sygeplejen i en dansk kommune normalt ikke varetager, og som fx ikke er sundhedslovsydelser. De tilser derfor færre borgere end en typisk kommunal sygepleje i Danmark, fordi de varetager andre og flere opgaver hos den enkelte borger. Teamet tager alle akutte natbesøg, men faste natbesøg varetages af et centralt natteam. Der er desuden oprettet en selvstændig Buurtzorg-organisation, som leverer praktisk hjælp til de borgere, der alene modtager dette.

MÃ¥let med Buurtzorg-modellen

Målet med Buurtzorg-modellen er at skabe en tæt lokal forankring af sygeplejen med tætte relationer til borgere, praktiserende læger og det lokale civilsamfund. Hjælpen skal tage afsæt i den enkelte borgers ønsker og ressourcer – en metode de kalder for Først kaffe, så pleje og omsorg. Målet er desuden at øge personkontinuiteten mellem medarbejdere og borgere.

For at realisere dette flyttes ressourcer og opgaver fra administration og ledelse til mindre selvstyrende teams. Medarbejderne har flere og kortere vagter end i en dansk hjemme- og sygepleje, og den ugentlig arbejdstid er 30 timer med mulighed for en varieret og fleksibel mødetid.

På Buurtzorgs hjemmeside kan man læse, at modellen er etableret i 25 lande. VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har udarbejdet en rapport med internationale og nationale erfaringer med implementering af modellen. Ifølge rapporten er der begrænset litteratur, der beskriver erfaringer uden for Hollands grænser. Nedenfor opsummeres erfaringer, der bl.a. er beskrevet i VIVE’s rapport:

Nationale erfaringer

Erfaring fra Danmark.

Ikast-Brande Kommune er i gang med et pilotprojekt, hvor de implementerer dele af Buurtzorg-modellen i samarbejde med den eksterne leverandør Lokalpleje og Buurtzorg International. Projektet startede i 2016 og har fokus på gode rammebetingelser. Formålet er at afprøve, om Buurtzorg-modellen kan levere bedre kvalitet inden for samme ressourceforbrug. Desuden er der fokus på rekruttering af personale med lang erfaring fra ansættelser i hjemme- eller sygeplejen, og som ønsker at afprøve arbejdsformen. Der er en forventning om, at der gennemføres en systematisk evaluering, der kan vurdere organiseringen, kvaliteten og resultaterne, når projektet afsluttes i 2022.

Rudersdal Kommune har igangsat processer for at vurdere og afprøve, hvorvidt Buurtzorg eller dele af modellen kan benyttes i en dansk kontekst. Status for afprøvningen er på nuværende tidspunkt ukendt.

Syddjurs Kommune er i samarbejde med konsulentfirmaet Type2dialog i gang med et projekt, hvor de etablerer de hollandske erfaringer i en dansk ældrepleje. Fokus for projektet er fleksibel tilrettelæggelse af ældreplejen centreret om borgerens behov. Der afprøves selvstyrende teams med et nyt planlægningssystem, og samtidig arbejder de på at styrke den sundhedsfaglige opmærksomhed og sikre kompetenceudvikling af alle faggrupper. De afprøver desuden tiltag, hvor der gennem automatisering af administrative arbejdsgange bliver mere tid til borgeren. Det er fx mindre fokus på dokumentation og mulighed for, at medarbejdernes faglige vurderinger indgår i visitationens vurderinger.

Internationale erfaringer

Erfaringer fra Storbritannien

VIVE-rapporten beskriver fire pilotprojekter, hvor erfaringerne viser, at der er store kulturelle, styringsmæssige og organisatoriske forskelle på konteksten for Buurtzorg-teams i Holland sammenlignet med Storbritannien. Det kræver derfor et stort oversættelsesarbejde, hvis Buurtzorg-konceptet skal introduceres i en anden kontekst. Nedenfor er en kort opsummering af erfaringer med de dele af Buurtzorg, der blev afprøvet i de fire pilotprojekter med organisering i selvkørende teams:

Gevinster:

-      Mere helhedsorienteret pleje med større personkontinuitet.

-      Gode muligheder for at understøtte et velfungerende samarbejde på tværs af de aktører, der er involveret i de enkelte borgeres forløb

-      Større fokus på helheden i borgerens hjem.

-      Medarbejdertilfredshed blandt de ansatte, som i højere grad end tidligere oplevede at være del af et arbejdsfællesskab.

Udfordringer:

-      Der kan opstå problemer i forhold til medarbejdernes omstilling til at arbejde i selvstyrende teams.

-      Der var udfordringer i forhold til rekruttering og fastholdelse af kvalificerede medarbejdere.

-      Der var udbredt usikkerhed om principperne for selvstyring og måder at organisere opgaverne på. Der var oplevelser af, at de ansatte sygeplejersker havde meget forskellige erfaringer og kompetencer, og det medførte et internt fagligt hierarki, som både de erfarne og mindre erfarne medarbejdere i teamet havde svært ved at se bort fra.

-      Størstedelen af hjælpebehovet hos de henviste borgere viste sig at være relateret til social støtte og personlig pleje, hvilket for sygeplejerskerne ledte til en oplevelse af at være fagligt degraderet.

-      Evalueringen viste desuden en udfordring ved, at det krævede et omfattende organisatorisk setup, og flere dele af projektet bar præg af en forhastet opstartsperiode. Det lykkedes desuden ikke at rekruttere så erfarne og engagerede medarbejdere som ventet, og samtidig var der udfordringer med et integreret it–system.

Erfaringer fra Sverige

Virksomheden Buurtzorg Sverige er en kopi af Burtzorg Holland-modellen i sin helhed, og den opererer i en enkel svensk kommune med ca. 21.000 indbyggere. I virksomheden er der ansat 39 social- og sundhedsassistenter og 1 sygeplejerske. De er fordelt på 3 teams og tager sig af halvdelen af de borgere i kommunen, der har behov for hjemmepleje- og sygeplejeindsatser svarende til en social- og sundhedsassistents kompetenceniveau. Der er ikke gennemført evalueringer af modellen, men ved de årlige tilfredshedsundersøgelser ses større tilfredshed med Buurtzorg Sverige end med den kommunale pleje i samme kommune.

Buurtzorg Sverige har et ønske, men ingen aktuelle planer, om at udvide virksomheden i Sverige og de øvrige nordiske lande. Som årsag angiver de, at der er store barrierer for at ekspandere til andre svenske kommuner, fordi der ikke er en fælles overordnet ramme for indgåelse af samarbejde og for hvilke timepriser, der skal afregnes efter ved udlicitering til private leverandører.

Evaluering fra Sverige viser, at Buurtzorgs selvstyrende principper er en arbejdsform, der stiller større krav til medarbejdernes selvstændighed og ansvarsfølelse sammenlignet med en ansættelse i den traditionelle svenske ældrepleje.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen om Buurtzorg-modellen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at Buurtzorg-modellen kan være med til at inspirere til nye og andre måder at organisere hjemmesygeplejen på. Det er interessant at følge evalueringerne og resultaterne med forsøgene i de forskellige projekter både i og udenfor Danmark. Administrationen bemærker, at der ses udfordringer med at etablere dele af Buurtzorg-modellen i andre kontekster end den hollandske.

Administrationen vurderer, at Slagelse Kommunes hjemmesygepleje kan sidestilles med flere af Buurtzorg-modellens kendetegn, fx:

-      Sygeplejen tager udgangspunkt i borgerens behov, når de laver den sygeplejefaglige vurdering ved det første besøg hos borgeren.

-      Sygeplejen er i deres daglige arbejde selvvisiterende. Det vil sige, at de selv administrerer og organiserer den tid, der er tildelt borgerne, og de disponerer over, hvordan borgernes besøg skal fordeles ift. borgerens individuelle behov og ydelser.

-      Det er i videst muligt omfang den samme sygeplejerske, der har ansvaret for forløbet hos en borger.

-      Sygeplejen er inddelt i geografisk opdelte teams og er herunder tilknyttet teams svarende til det hjemmeplejeområde, der ligeledes er placeret i et mindre geografisk område.

-      Både visitation og terapeuter er ligesom Sygeplejen geografisk opdelt, og denne fordeling gør det muligt at samarbejde på tværs om borgerens forløb og skabe fokus på kontinuitet og sammenhæng hos borgeren, hvilket understøttes af tværfaglige holdmøder.

Administrationen vurderer, at der er flere forhold i en dansk kommunal hjemme- og sygepleje, der er anderledes end i den hollandske. Hvis modellen skal implementeres, er der derfor en række opmærksomhedspunkter:

-      I Holland er der mange aktører både på bestiller- og leverandørniveau. I Danmark er der ikke denne markedsorientering af ældreplejen, og aftaler for udlicitering er politisk besluttet i de enkelte kommuner.

-      I Danmark har alle borgere med behov for sygepleje lige adgang til sygeplejeydelser. En udfører kan derfor ikke frasige sig en sygeplejefaglig opgave på samme måde som i Holland.

-      Dele af modellen kan være udfordrende at implementere i et allerede etableret system. Buurtzorg er udviklet nedefra og op og som et alternativ til eksisterende aktører. Fx har Buurtzorgs medlemmer selv opsøgt Buurtzorg på grund af en interesse for måden at arbejde på, og de har dermed stort ejerskab for organisationens værdier. Rapporten fra VIVE gør derfor opmærksom på, at der både bør være en tydelig vision for at afprøve modellen og en solid ledelsesmæssig og politisk forankring.

-      VIVE-rapporten beskriver, at der er et dilemma ift. Buurtzorgs flade struktur, der har afsæt i værdier som autonomi og frihed fra fx organisatoriske strukturer. Det er i modsætning til den aktuelle udvikling af hjemmesygeplejen i Danmark, hvor der blandt andet er fokus på organisering af strukturer som akutfunktioner og andre lokale kvalitets- og udviklingsenheder.

-      VIVE-rapporten giver ikke et svar på, hvordan Buurtzorg-modellen skaber mulighed for et højt fagligt niveau ift. de specialiserede opgaver hos borgeren. I Danmark kommer der stadig flere komplekse opgaver i den kommunale sygepleje, når borgerne udskrives til specialiserede sygeplejeopgaver i eget hjem. Det kræver et højt fagligt niveau.

-      Der er ingen af de afsluttede eller igangværende projekter uden for Holland, der endnu kan konkludere en besparelse ved at benytte dele eller hele Buurtzorg-modellen.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-129672

Bilag 1 - Rapport fra VIVE om Buurtzorgs model for hjemmesygepleje og hjemmepleje

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At. 1 - Orienteringen blev taget til efterretning.

Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen kommer med et konkret forslag til, hvad der kan arbejdes videre med fra Buurtzorg-modellen, herunder hvordan modellen kan implementeres og hvordan vi kan arbejde med det til gavn for borgere og medarbejdere.

Helle Jacobsen (V) og Ann Sibbern (Udenfor parti) bemærker, at der ikke er noget der forhindrer, at administrationen arbejder videre med det, som administrationen allerede gør i dag omkring tilpasning af opgaver.

(V) ønsker lidt større viden /inspiration om projektet.

10. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

10.   Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396               Dok.nr.: 330-2021-126507          Åbent

Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på kommende møder.

Retligt grundlag

Ingen bemærkninger.

Handlemuligheder

Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.

Vurdering

Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter. Med det mål, at skabe yderligere mulighed for planlægning af kommende udvalgsmøder, vil administrationen til mødet i april udarbejde årsplan over de pt. kendte sager for hele 2021

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-146613

Bilag 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalgets sagsoversigt og aktiviteter

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Intet under punktet.

11. Gensidig orientering (O)

11.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                   Dok.nr.: 330-2021-126508          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

1.    Orientering fra udvalgets formand

2.    Orientering fra udvalgets medlemmer

3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre

3. a): Pressemeddelelse

3. b): § 129 SL - Flytninger uden samtykke 01.01.21 – 31.03.21

3. c): Slagelse Kvitter Smøgerne – nu som lokale rygestophold

3. d): Analyse af tandplejen.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

330-2021-127633

Bilag 1 - Orienteringspunkter

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At. 1 - Orienteringen blev taget til efterretning.

12. Pressemeddelelser (B)

12.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                     Dok.nr.: 330-2021-126509          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

Der er ingen pressemeddelelser til udsendelse.

13. Godkendelse af referat (B)

13.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                   Dok.nr.: 330-2021-126511          Åbent

Kompetence:

Forebyggelses- og Seniorudvalget

Beslutningstema

Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Sundheds- og Ældrechefen indstiller,

1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.

Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 4. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.