7. Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)
7.    Bevægelsesindsats i dagtilbud og skoler (B), (E)
Sagsnr.: 330-2020-132542Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Dok.nr.: 330-2021-102744Â Â Â Â Â Â Â Â Â Ã…bent
Kompetence: | Børne- og Ungeudvalget |
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den fremadrettede proces
for igangsættelse af bevægelsesinitiativer og herunder udmøntning af midler.
Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage sagen
til efterretning.
Sagens indhold
PÃ¥ baggrund af initiativsagen
vedr. bevægelse i folkeskolen og drøftelsessagen vedr. bevægelse i dagtilbud og
skoler (sag 346, den 2. marts 2020) godkendte Børne- og Ungeudvalget i august
2020 procesplanen for BiDS – bevægelse i dagtilbud og skoler (sag 413, den 10.
august 2020). Efter den seneste initiativsag og drøftelsessag vedr. mere
bevægelse i folkeskolen har Børne- og Ungeudvalget ønsket at få fremlagt
forslag til udmøntning af midler, som tænkes i sammenhæng med eksisterende
indsatser (sag 512, den 8. marts 2021).
Med afsæt i de politiske
beslutninger har administrationen først udarbejdet et overblik over
eksisterende indsatser, dernæst et forslag til fremadrettet proces for
udmøntning af midler og sidst opstillet konkrete bevægelsesinitiativer, der kan
igangsættes her og nu.
Eksisterende indsatser
vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler
Siden godkendelsen af
procesplanen for BiDS, har administrationen (på tværs af Fritid, Folkesundhed,
Dagtilbud og Skole) involveret dagtilbud og skoler ved dialogmøder med fokus på
sparring og understøttelse af arbejdet med bevægelse. Involveringen har
til hensigt at bidrage til et samlet overblik over eksisterende
bevægelsesindsatser og -initiativer i dagtilbud og skoler samt oplevede udfordringer/barrierer.
Derudover er der fokus på kortlægning af idéer og muligheder for fremadrettede
understøttende rammer og strukturelle tiltag. Involveringsprocessen er grundet
Covid-19 blevet forsinket, men forventes færdig ultimo april, hvorefter det
endelige overblik vil kunne skabes.
Undervejs i involveringsprocessen
har der været en pulje til prøvehandlinger med fokus på bevægelse
bestående af 210.000 kr. fra Den generelle forebyggelsespulje vedtaget i
budgetaftalen for 2019-2022. Puljen har medvirket til i
alt otte prøvehandlinger i hhv. fire dagtilbud, tre skoler og en på tværs af et
dagtilbud og en skole. Igangsættelsen af prøvehandlingerne har ligeledes
været udfordret af Covid-19, men er i mere eller mindre grad i gang. Ud over de
støttede prøvehandlinger, har Fritids- og Folkesundhedsafdelingen løbende ydet
opfølgende sparring til flere dagtilbud og skoler på refleksioner knyttet til
arbejdet med bevægelse.
I pkt. 7 i budgetaftalen for 2021-2024 har Byrådet afsat
5 mio. kr. til at implementere bevægelse i skoler og dagtilbud, hvor det er
udspecificeret, at midlerne skal bruges på at sikre processen og til at
understøtte lærere og pædagoger i deres virke med at få mere bevægelse og leg
ind i hverdagen.
PÃ¥ baggrund af initiativsagen
behandlet som sag 24 på Byrådsmødet den 1. marts 2021 er der afsat yderligere 5
mio. kr. til at understøtte bevægelse i skoleåret 2021-2022. I den sammenhæng
har Børne- Ungeudvalget den 8. marts 2021 anbefalet, at udmøntning af midlerne
foregÃ¥r decentralt og tænkes i sammenhæng med eksisterende indsatser.                 Â
De i alt 10 mio. kr. kan med
fordel tænkes i tæt sammenhæng med den involveringsproces, der har været i
forbindelse med BiDS.
I forbindelse med pkt. 9 i
budgetaftalen for 2021-2024 er der fokus på at forbedre kommunens
Sundhedsprofil. Der pågår på nuværende tidspunkt et kortlægningsarbejde, som
bl.a. har til hensigt at bidrage til synliggørelse af udviklingspotentialer.
Her er det centralt, at potentialer på bevægelsesområdet for børn og unge ses i
sammenhæng med den fremadrettede understøttelse af dagtilbud og skolers arbejde
med bevægelse.
Proces for fremadrettet
igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler
Med henblik på at sikre
sammenhæng mellem BiDS opsamlingen på involveringsprocessen, udviklingspotentialer
synliggjort i arbejdet med Sundhedsprofilen og
udmøntningen af de i alt 10 mio. kr. til bevægelse i dagtilbud og skoler,
foreslår administrationen følgende proces:
Step 1: Igangsættelse af
initiativer som her og nu kan understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med
at få mere bevægelse ind i børn og unges hverdag (april 2021)
Step 2: Præsentation af
BiDS-opsamlingen og heraf yderligere igangsættelse af initiativer, som kan
understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i
børn og unges hverdag (juni 2021)
Step 3: Status på igangsatte
tiltag og forslag til yderligere igangsættelse af initiativer som kan
understøtte dagtilbud og skoler ift. arbejdet med at få mere bevægelse ind i
børn og unges hverdag (oktober/november 2021)
Processen har med de tre
steps til formål at sikre sammenhængen mellem eksisterende og kommende
indsatser på bevægelsesområdet i kommunen samt skabe de bedst mulige
forudsætninger for, at dagtilbud og skoler også er parate til at implementere
tiltagene.
Konkrete bevægelsesinitiativer
som kan igangsættes i dagtilbud og skoler her og nu
Administrationen foreslår
følgende initiativer:
Midler til kommunens skoler
målrettet arbejdet med mere bevægelse (1,5 mio. kr.)
Ved en fordelingsnøgle udmøntes
1,5 mio. kr. til kommunens skoler og specialskoler. Ved udmøntningen af
midlerne vil der være krav om, at midlerne anvendes til at understøtte mere
bevægelse i skoledagen samt at skolerne involverer eleverne i, hvilke
initiativer der lokalt skal iværksættes. I forbindelse med udmøntningen stilles
der endvidere krav om, at skolerne giver en opdatering på indsatser på
bevægelsesområdet. Skolerne skal rapportere tilbage, hvordan midlerne bruges,
så indsatserne kan følges politisk. Der er desuden mulighed for at søge
sparring ift. bevægelsesinitiativer ved administrationen.
Pulje til at understøtte
skolers arbejde med bevægelse (500.000 kr.)
Der oprettes en pulje på 500.000
kr., som kommunens skoler og specialskoler kan søge til arbejdet med bevægelse.
Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives konkrete eksempler på,
hvordan puljen bl.a. kan støtte bevægelse i skolen. Det skal være let
tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne ansøgninger foretages
af administrationen. Dét at skolerne selv skal tage initiativ til at søge
puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til udviklingsinitiativet er
hos skolerne, som skal foretage forandringen.
Pulje til at understøtte
dagtilbuds arbejde med bevægelse (500.000 kr.)
For at understøtte en tidlig
indsats med fokus på motorik og bevægelse, oprettes en pulje på 500.000 kr.,
som kommunale og selvejende dagtilbud kan søge til at understøtte arbejdet med
motorik og bevægelse. Der opstilles en række pejlemærker for puljen og gives
konkrete eksempler på, hvordan puljen kan støtte bevægelse i dagtilbuddet. Det
skal være let tilgængeligt at søge puljen, og behandlingen af indkomne
ansøgninger foretages af administrationen. Dét at dagtilbuddene selv skal tage
initiativ til at søge puljen medvirker til, at ejerskabet og opbakningen til
udviklingsinitiativet er hos dagtilbuddene, som skal foretage forandringen.
Bevægelsesnetværk for
henholdsvis dagtilbud og skoler (75.000 kr. årligt)
Da flere dagtilbud og skoler i
forbindelse med BiDS dialog- og sparringsmøderne har understreget vigtigheden
af inspiration, kompetenceudvikling, viden- og erfaringsudveksling, foreslår
administrationen, at der oprettes et bevægelsesnetværk for pædagoger i
dagtilbud og et for lærere i skolen. Det er hensigten, at der i netværkene skal
afvikles arrangementer med fokus på temaer, som direkte efterspørges af
dagtilbud og skoler. Netværkene kan endvidere benyttes til sparring og
opfølgning på initiativer igangsat med støtte fra puljerne. Det anbefales, at
der afsættes medarbejderressourcer til at opretholde og drive netværkene samt
økonomi til kvalitetssikring af indholdet på netværksarrangementerne fx indkøb
af oplægsholdere samt forplejning. Administrationen foreslår 75.000 kr. årligt.
Formålet med initiativerne er
overordnet at påbegynde en strategisk og struktureret understøttelse af
dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse.
Retligt grundlag
Folkeskoleloven, §40, stk. 2, pkt. 1 vedr. at
kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for skolernes virksomhed og §15
vedr. at undervisningstiden skal tilrettelægges så eleverne får motion og
bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
Dagtilbudsloven, §8, stk. 3 og 4 vedr. dagtilbuddenes
arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, hvor det skal fremgå, hvordan
det pædagogiske læringsmiljø understøtter børns brede læring herunder
nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og bevægelse.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at:
A.  Â
godkende processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer
og udmøntning af midler vedr. bevægelse i dagtilbud
og skoler. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget bede administrationen
om et revideret oplæg.
Fordelene ved den
præsenterede proces er, at sammenhænge mellem eksisterende og kommende
indsatser sikres, idet initiativerne igangsættes løbende og med afsæt i BiDS
opsamlingen og kortlægningen af udviklingspotentialer for Sundhedsprofilen.
Processen skaber desuden forudsætninger for, at dagtilbud og skoler i højere
grad vil være parate til at implementere tiltagene efterhånden, som de kommer.
En godkendelse af
processen for udmøntning i tre steps i hhv. april 2021, juni 2021 og
oktober/november 2021 har den konsekvens, at en andel af de samlede midler til
bevægelse i dagtilbud og skoler udmøntes inden den egentlige opsamling på BiDS
og Sundhedsprofilen.
B.   at iværksætte
alle konkrete bevægelsesinitiativer, som her og nu kan understøtte dagtilbud og
skolers arbejde med bevægelse. Alternativt kan Børne- og Ungeudvalget beslutte
ikke at iværksætte eller at iværksætte udvalgte bevægelsesinitiativer.
Fordelene ved at
iværksætte initiativerne: Fordeling af midler til skolerne, oprettelse af
puljer til mere bevægelse i skoler og dagtilbud samt oprettelse af
bevægelsesnetværk er, at en strategisk og struktureret understøttelse af
dagtilbud og skoler påbegyndes. Midlerne udmøntes decentralt, men med en
overordnet retning og fokus på at der skal mere bevægelse ind i børn og unges
hverdag. Denne fremgangsmåde bidrager til at styrke motivationen og oplevelsen
af mening hos dagtilbud og skoler.
Ulemperne ved at
iværksætte initiativerne her og nu kan være, at dagtilbud og skoler grundet
Covid-19 mangler ressourcer til at efterleve udmøntningen. Endvidere kan der
være en risiko for, at midlerne benyttes til forhastede indsatser frem for
strukturerede initiativer, som forskning og erfaringer fra kommuner som
Svendborg og Kolding, viser er nødvendige for at lykkedes med gevinsterne af
mere bevægelse.
Kultur- og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og
Seniorudvalget kan tage sagen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en struktureret og
helhedsorienteret indsats er afgørende for at øge bevægelse og trivsel blandt
børn og unge. Der er behov for en tidlig indsats i både dagtilbud og skole, da
flere børn allerede er udfordret ift. overvægt og motoriske kompetencer ved
skolestart.
Den præsenterede proces med tre steps tager højde for
sammenhængen til eksisterende indsatser. Derudover understøtter den, at en
helhedsorienterede bevægelsesindsats kan udvikle sig i tråd med dagtilbud og
skolers behov og parathed til at implementere.Â
De præsenterede initiativer til igangsættelse her og nu
bidrager til at skabe en overordnet retning, som giver dagtilbud og skoler
mulighed for at iværksætte lige netop de tiltag, som giver mening lokalt.
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget
godkender handlemulighed A og B.
Økonomiske og
personalemæssige konsekvenser
En godkendelse af den foreslåede proces samt de foreslåede
initiativer (Handlemulighed A og B) vil have den økonomiske konsekvens, at
2.575.000 kr. ud af de i alt 10 mio. kr. benyttes til decentral udmøntning til
skoleområdet via fordelingsnøgle, oprettelse af puljer til både dagtilbud og
skoler samt oprettelse og drift af bevægelsesnetværk. Der vil altså være
7.425.000 kr. tilbage til øvrige indsatser, som jf. den fremadrettede proces
vil blive præsenteret i juni og oktober/november i sammenhæng med BiDS
opsamlingen og udviklingspotentialer fra Sundhedsprofilen. Som et særligt
opmærksomhedspunkt er intentionen, at opretholde og facilitere bevægelsesnetværkene
videre i de kommende år, hvor der ligeledes vil skulle afsættes økonomi til
formålet.
En godkendelse af handlemulighed A og B vil have den
personalemæssige konsekvens, at der skal afsættes medarbejderressourcer til administration
forbundet med udmøntning af midler via fordelingsnøgle og puljer samt
oprettelse og drift af bevægelsesnetværk.
Yderligere vil skoler og dagtilbud skulle afse
medarbejderressourcer til igangsættelse af bevægelsesinitiativer. Her er det
dog centralt at nævne, at bevægelse ikke skal betegnes som såkaldt merarbejde,
men som et �add in�, der kan understøtte lærernes og pædagogernes kerneopgave.
Tværgående
konsekvenser
Bevægelsesindsatsen i dagtilbud og skoler understøtter kommunens Børne- og Ungepolitik, Sundhedspolitik og
idrætspolitik.
Jf. Sundhedspolitikken er
strukturelle og sunde rammer centrale for at få flere børn og unge til at
bevæge sig mere i dagligdagen. Det skal være let for børn og unge at bevæge
sig, og det er derfor væsentligt at få bevægelse ind som en systematisk og
integreret del i deres daglige læringsmiljøer. Bevægelse kan bidrage til sunde
fællesskaber og motiverende læringsmiljøer, som begge er centrale elementer i
Børne- og Ungepolitikken. I Idrætspolitikken er i konkrete
indsatsområder fokus på bevægelse, bevægelsesglæde samt fysisk og motorisk
udfordring og udvikling i både dagtilbud og skoler.
Indstilling
Dagtilbudschefen og Skolechefen
indstiller,
1.   at Børne- og Ungeudvalget godkender
processen for fremadrettet igangsættelse af initiativer og udmøntning af midler
vedr. bevægelse i dagtilbud og skoler
2.   at Børne-
og Ungeudvalget beslutter at iværksætte alle konkrete bevægelsesinitiativer,
som her og nu kan understøtte dagtilbud og skolers arbejde med bevægelse
3.   at Kultur-
og Fritidsudvalget og Forebyggelses- og Seniorudvalget tager sagen til
efterretning
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende:Â
Udvalget besluttede, at de 5 mio. kr. fordeles til skolerne
i henhold til elevtal til brug i skoleåret 2021/22. Udvalget opfordrer til
videndeling mellem skolerne og imødeser en opfølgning på indsatserne for
eksempel i form af en fælles temadag.
Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene
går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.
Beslutning i Forebyggelses-
og Seniorudvalget den 4. maj 2021:
Fraværende:Â
At 3 -Â Forebyggelses- og Seniorudvalget tog sagen til
efterretning.
Helle Jacobsen (V) ser gerne, at en større andel af pengene
går direkte til bevægelsesaktiviteter i skolerne.