Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 6. november 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43734                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Sten Knuth henledte opmærksomheden på, at det ikke er tilfredsstillende, at ikke alle bilag kommer ud sammen med dagsordenen, herunder offentliggøres. Han opfordrede til, at dette ændres. Det gælder særligt, hvor der er tale om fortrolige bilag/oplysninger.
Udvalget tilsluttede sig opfordringen.
Foretræde v. formand for Handicaprådet
Ole Andersen, formand for Handicaprådet. Evaluerede ultimo 2017 på den eksisterende Handicappolitik og praksis herom. Konklusionen er, at der er behov for et tæt samarbejde om de handicaprelaterede opgaver mellem Handicaprådet og fagudvalgene med den deraf følgende videregivelse af opgaver til administration og virksomheder.
Forslag til samarbejdsaftale mellem udvalg og Handicaprådet fremsendes til udvalget.
I forhold til Kultur- og Fritidsudvalget - at få set på mulighederne for, at medlemmerne kan få mulighed for at udnytte kultur- og fritidstilbuddene i kommunen. Gerne melding fra udvalget.
Erfaringen er, at et formaliseret/struktureret samarbejde har den bedste effekt. Afgørende at få den "fælles røde tråd" i samarbejdet.
Jørgen Andersen nævnte muligheden for at få bredt samarbejdet ud til klubber og foreninger og øget fokus i forbindelse med konkrete og generelle politiske beslutninger.
Centerchef Mette Mandrup nævnte revision af Kulturstrategi og facilitetsanalyse som mulige anledninger.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43756                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43780                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.286.056
2.131.933
154.123
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
611.950
70.734
Markedsføringspuljen
1.022.065
 1.022.050,20
14,80
Puljen til selvorganiserede
154.385
46.988,72
107.396,28
Gadeidrætspuljen
74.278
74.277,61
0,39
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
52.000
50.324
Kulturområdet:
Driftstilskud fra Puljen til kulturelle formål
15. oktober var der frist for ansøgninger om driftstilskud 2019 fra Puljen til kulturelle formål. Kulturafdelingen har modtaget 16 ansøgninger, som afdelingen nu behandler og vurderer. 7 ansøgninger vil blive behandlet administrativt, da ansøgningen er på 25.000 kr. eller derunder, mens de resterende 9 vil blive fremlagt til Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning på udvalgsmødet d. 4. december.
Der er ansøgningsfrist for ansøgninger om aktivitetstilskud fra Puljen til kulturelle formål d. 1. november. Disse ansøgninger vil blive fremlagt til Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning på udvalgsmødet i januar 2019.
Omø Forsamlingshus
Administrationen mødes med bestyrelsen for Omø Forsamlingshus samt husets brugere medio november for at drøfte udkast til aftale om kommunens køb af tid til aktiviteter i huset. Endelig aftale forventes at kunne forelægges for Kultur- og Fritidsudvalget samt Erhvervs- og Teknikudvalget i januar 2019. 
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2018 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigt over den kulturelle del af sendefladen i 3. kvartal 2018 er vedlagt som bilag.
Slagelse Kommunes Kunstfond
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 12. juni 2018, at Kulturafdelingen skulle arbejde med udvikling af Slagelse Kommunes Kunstfond i tråd med anbefalingerne fra den kunstfaglige gennemgang af samlingen.
En af anbefalingerne var, at navnet skulle ændres til et mere retvisende. Kulturafdelingen og Kunstfonden har været i dialog omkring navneændringen og har besluttet at ændre navnet til Slagelse Kommunes Kunstudlån.
Derudover arbejder Kulturafdelingen og Kunstudlånet på formulering af nye udlånsregler og kriterier for optag af nye værker i samlingen. Senere på året vil der blive udviklet en ny visuel identitet til hjemmesiden.
Fritidsområdet:
Mødekalender for 2019
Udvalget vedtog på mødet i april 2018 mødedag og -tidspunkt for udvalgets møder i den indeværende Byrådsperiode (1. tirsdag i måneden, kl. 15.00-17.00).
Administrationen har på baggrund heraf samt Byrådets beslutning den 25. juni 2018 om politisk mødekalender for 2019-2021 udarbejdet oversigt over mødedatoer i Kultur- og Fritidsudvalget i 2019.
Udgangspunktet er, ligesom i 2018, at udvalgets møder afholdes den 1. tirsdag i måneden, kl. 15.00-17.00 (dog afholdes der ikke møde i juli). Mødet i august er rykket en uge (fra den 6/8 til den 13/8). Oversigt over mødedatoer er vedlagt som bilag.
Samarbejde med Slagelse Gymnasium om innovationsprojektet ”Bright over Night”
Slagelse Gymnasium har sammen med Brøndby Gymnasium idræt på A-niveau som de eneste gymnasier i Danmark. I december skal idrætseleverne arbejde med projektet ”Bright over Night”, hvor de skal komme med innovative løsninger på nogle af de udfordringer, vi har på idrætsområdet i Slagelse Kommune. Kultur og Fritid har bidraget med en case, hvor eleverne skal komme med bud på, hvordan vi kan motivere flere piger og kvinder til at blive idrætsaktive. Herudover er der cases, som omhandler Slagelse Kommune som en attraktiv kommune for unge og studerende samt Posthuset som ramme for ungekultur.
”Do It Yourself” ramper til skateboard, løbehjul og rulleskøjter
Via Gadeidrætsnetværket er Fritidsafdelingen kommet i dialog med en ung løbehjulskører fra Sk8-Laden, som gerne vil afholde en byggeworkshop for børn og unge i kommunen. Ønsket med workshoppen er at involvere børn og unge i at bygge ramper, som de efterfølgende kan bruge til aktiviteter på hjul.
Slagelse Kommune deltager ved dialogmøde for DIF’s specialforbund
Slagelse Kommune er inviteret med til DIF’s dialogmøde for specialforbund i november for at fortælle om erfaringerne med Åben Skole og Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber. Vi skal særligt fortælle om prioriteringen af Åben Dagtilbud indsatsen, samt hvordan vi arbejder med at skabe kvalificerede partnerskaber på tværs af foreninger, skoler/dagtilbud og specialforbund med henblik på at inspirere specialforbundene til at engagere sig yderligere i indsatsen.
Åben Skole Partnerskab med Korsør Atletik og Motion
Slagelse Kommune har evalueret og genforhandlet partnerskabsaftalen med Korsør Atletik og Motion, således at partnerskabet fortsætter i 2019. Foreningen fortsætter med at lave atletik-forløb for alle folkeskolens klassetrin, og herudover afvikler de det årlige ”Skole OL” arrangement. I samarbejde med Slagelse Kommune vil Korsør Atletik og Motion som noget nyt også arrangere 1-2 kurser for idrætslærere med fokus på kompetenceudvikling inden for undervisning i atletik i folkeskolen. Som modydelse for indsatsen modtager atletikklubben et tilskud på i alt 65.000 kr.
Dialog om Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber med foreninger
Flere idrætsforeninger er positive overfor Åben Dagtilbud Partnerskabsindsatsen og vil rigtig gerne være med til at udbrede deres idrætter blandt førskolebørnene. Fritidsafdelingen er bl.a. i dialog med Korsør Atletik og Motion, Volleyklubben Vestsjælland og Slagelse Gymnastikforening om partnerskaber for 2019.
Succesrig løbehjul- og skateboardworkshop i Idrætsweekenden
Til Idrætsweekenden var der over 20 aktiviteter i hele kommunen, og her var de selvorganiserede og gadeidrætsaktørerne selvfølgelig også i aktion. Slagelse Bikepark var vært for leg på cykel for både børn og voksne på deres fine pumptrack. Powerwalk Slagelse bød på gåtur i det dejlige vejr for alle. Sidst men ikke mindst afholdte en lokal løbehjulskører en workshop, hvor ca. 20-25 børn og unge kunne prøver kræfter med løbehjul og skateboard på Antvorskov Skole.
Girls Got Game Camp i Slagelse
D. 10. november afholder Slagelse Basketball Klub i samarbejde med DGI Girls Got Game Camp, som er en basketballcamp for piger fra 9-14 år i Nordhallen i Slagelse. Pigecampen er både for piger, der allerede spiller basketball, samt for piger, som aldrig har spillet basket før. DIF get2sport i Slagelse Kommune, der samarbejder med Slagelse Basketball Klub, har formidlet tilbuddet ud til medarbejdere i blandt andet Ringparken, som er et af de boligområder, hvor DIF get2sport arbejder med at få flere børn og unge ind i foreningslivet. 
Fælles om Fritiden og netværk for foreninger, der inkluderer børn med særlige behov:
Projekt Fælles om Fritiden, et samarbejde mellem Sammenslutningen af Unge Med Handicap og Fritidsafdelingen, der har til formål at styrke inklusion af børn med et handicap, en diagnose eller en kronisk sygdom i foreningslivet, udløber ved årsskiftet. For at gøre brug af erfaringer fra projektet vil Fritidsafdelingen gerne opbygge et netværk for foreninger og fritidstilbud, der har eller gerne vil rumme børn med særlige behov. Foreningerne har nu mulighed for via kommunens hjemmeside at skrive deres tilbud op og på den måde blive en del af netværket. Formålet er også at få skabt et overblik over tilbud for børn med særlige behov i foreningslivet og på den måde guide interesserede familier og børn ud i fritidstilbuddene. Netværket kan også bruges som et forum for sparring for foreninger og fritidstilbud.
Inspirationskursus for Fun2Move-instruktører:
Fun2Move-holdene i Marievang IF og Slagelse Svømmeklub, der er hold for børn med lidt ekstra på sidebenene, og som har svært ved at være på almindelige foreningshold, har i samarbejde med Fritidsafdelingen planlagt et Inspirationskursus d. 28. oktober 2018 for instruktørerne med undervisere fra DGI. Målet med Inspirationskurset er, at instruktørerne erhverver sig en viden om motivation for overvægtige børn samt diagnosebørn i træningen, børnenes adfærd, samt hvordan de tackler udfordringer på holdene. Endvidere er målet med kurset, at instruktørerne opnår en viden om kommunikation i forhold til forældre samt får inspiration til aktiviteter og øvelser til Fun2Move-træningen.
Markedsføringspuljen
Den aftale, som SBI tidligere har afvist, er netop blevet underskrevet med det oprindelige indhold. SBI har i hele perioden levet op til aftalen, og eventuelle udeståender bliver indfriet i forårssæsonen. Puljen er nu tom for indeværende sæson. Deadline for ansøgning til 2019 er 1. december.
Ny uddannelsesaftale i Team Danmark Elitekommune regi
Den 31. oktober 2018 underskrev borgmesteren endnu en aftale med en af kommunens uddannelsesinstitutioner, nemlig VUC. Dermed er VUC trådt ind i samarbejdet om at respektere atleters prioritering, både i uddannelse og sport. I forvejen er der aftaler med Slagelse Gymnasium, ZBC, HHX, HTX, EUD, EUX, Erhvervsakademiet og SDU.
Kommunale Ejendomme gennemgår foreningernes lejekontrakter
Kommunale Ejendomme har gennemgået lejekontrakter indgået mellem kommunens folkeoplysende foreninger og de udlejere, som foreningerne har indgået kontrakt med, omkring leje af lokaler til deres aktiviteter.
Kommunale Ejendomme vil udarbejde en liste over disse kontrakter, hvornår de udløber, kan opsiges, omkostninger m.v., hvorefter der vil blive igangsat en proces omkring kontakt til foreningerne og forhandling/genforhandling af lejekontrakter med udlejere i de tilfælde, hvor det er hensigtsmæssigt og muligt at forny/genforhandle kontrakterne.
Facilitetsfællesskaber
Administrationen har igangsat en proces omkring facilitetsfællesskaber. Første case vil være en spejdergruppe, som frivilligt har ønsket at deltage i en undersøgelse vedr. fællesskab om en spejderhytte, hvor andre foreninger kan anvende spejderhytten, når den ikke anvendes af spejderne selv.
Idrætsweekenden (uge 41) 2018
Idrætsweekenden blev for andet år i træk afholdt som led i Sundhedsugen, hvor foreninger samt selvorganiserede aktører åbnede dørene til haller og aktivitetspladser. I løbet af weekenden var der således gratis mulighed for at prøve kræfter med forskellige idrætter og aktiviteter samt møde de respektive idrætsfællesskaber. Under Idrætsweekenden deltog cirka 385 børn og voksne, hvoraf omkring 40 af dem var frivillige og stod for afviklingen af deres idrætter. Aktiviteterne foregik i hhv. Slagelse, Korsør, Skælskør og Dalmose, hvor der var mulighed for blandt andet at prøve kræfter med badminton, floorball, gymnastik, håndbold, klatring, skateboard, løbehjul og dans mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning. Centeret udsender supplerende orienteringer.

4. Anlægsbevilling - Tilskud til renovering af Gerlev Svømmesal (B)

4.     Anlægsbevilling - Tilskud til renovering af Gerlev Svømmesal (B)

Sagsnr.: 330-2018-54309               Dok.nr.: 330-2018-448935                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal over for Byrådet anbefale, at der gives anlægsbevilling på 2 mio. kr. til renovering af Gerlev Svømmesal i 2018. Anlægsbevillingen finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.
Baggrund
Byrådet har ved vedtagelsen af budget 2017 afsat et rådighedsbeløb på 2 mio. kr. i tilskud til renovering af Gerlev Svømmesal. Gerlev Idrætshøjskole har fået den samlede finansiering af projektet på plads gennem selvfinansiering af det resterende beløb. Gerlev Idrætshøjskole oplyser, at det samlede projekt beløber sig til ca. 5,7 mio. kr. Renoveringen foregår i efteråret 2018.
Retligt grundlag
I henhold til Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal anlægsbudgettet frigives af Byrådet.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan anbefale over for Byrådet, at der gives anlægsbevilling til Gerlev Svømmesal på 2 mio. kr.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at der gives anlægsbevilling til Gerlev Svømmesal.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
5.01
 
2.000
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
5.01
 
-2.000
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget over for Byrådet anbefaler, at der gives anlægsbevilling på 2 mio. kr. til renovering af Gerlev Svømmesal.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 1: Anbefales til Byrådets godkendelse.

5. Budgetopfølgning 4 for 2018 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

5.     Budgetopfølgning 4 for 2018 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-88919               Dok.nr.: 330-2018-510044                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug i 2018 skal fagudvalgene rapportere de økonomiske forhold for deres ansvarsområde.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgning 4, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2018 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 3,4 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 1,1 mio. kr.
Mindreforbruget på driftsudgifterne skyldes primært Fritidsafdelingen og herunder provenuet fra Slagelse Stadion samt midler afsat til en ny bookingportal i 2019. Kulturafdelingen bidrager til det samlede mindreforbrug, hovedsageligt gennem midler afsat til udviklingsprojekter i 2019. Slagelse Bibliotekerne bidrager med mindreforbrug pga. vakante lederstillinger samt mindreforbrug på materialekøb.
Svømmehallerne forventer et merforbrug pga. uforudsete personaleomkostninger som følge af fratrædelse samt sygemeldinger efter hændelige uheld uden sammenhæng med arbejdspladsen.
Bilag 1 angiver nærmere specifikation af driftsforbruget.

For anlægsudgifterne findes årsagen til mindreforbruget i projekterne for Ny Trelleborg og Etablering af Volleyarena.
Anlægsprojekter fremgår af Bilag 1a.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Der er udarbejdet handleplan for Svømmehallerne, der forventer et merforbrug på 0,4 mio. kr. Merforbruget skyldes uforudsete personaleudgifter pga. fratrædelse samt sygemeldinger efter hændelige uheld uden sammenhæng med arbejdspladsen.
Handleplanen fremgår af bilag 2.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgning 4 for 2018 og handleplan godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
I forbindelse med handleplan for Svømmehallerne anbefaler administrationen, at fagudvalget godkender omplacering af budgetmidler fra Fritidsafdelingen til Svømmehallerne. Driften af svømmehallerne finansieres via indtægter fra billetsalg og øvrige aktiviteter i faciliteterne. Årets resultat afhænger derfor meget af vejret og er sårbart i forhold til ekstraordinære personaleudgifter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Svømmehaller
5.1
400
 
 
 
Fritidsafdelingen
5.1
-400
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 4 for 2018 samt handleplan godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Budgetomplaceringen på 0,4 mio. kr. fra Fritidsafdelingen til Svømmehallerne godkendes.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
At 2: Godkendt.

6. Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

6.     Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-51073               Dok.nr.: 330-2018-522561                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre på at ansøge om værtskabet for Spejdernes Lejr 2022 herunder proces, beliggenhed og økonomi for dette.
Baggrund
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd – Slagelse (BUS) kontaktede i efteråret 2018 borgmester og administration for en drøftelse af ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Kendskab til Slagelse kommune
Afholdelsen af sådan en stor event vil betyde et øget kendskab til Slagelse Kommune. I 2012 deltog 37.300 spejdere, og der var nye besøgende på 26.400 i Holstebro. I 2017 var Sønderborg Kommune vært, og 37.000 spejdere deltog, mens 68.000 var nye besøgende i Sønderborg.
Afholdelse af Spejdernes Lejr 2022 vil være en platform for profilering og markedsføring af kommunen samt en mulighed for at anvende lejren til nye samarbejder lokalt og med spejdere, lokal omsætning, erhvervssamarbejde etc.
Lejren gav omsætning, også for erhvervslivet
Det vurderes, at den økonomiske værdi af medieomtale androg 11 mio. kr. i Holstebro i 2012 og 26 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
Hvad angår den øgede omsætning blev den i 2012 anslået til 40 mio. kr. i Holstebro og 44 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
På selve Spejdernes Lejr var omsætningen fra deltagere og gæster godt 47 mio. kr. Epinions beregning omfatter alene personer, der var bosat uden for Sønderborg Kommune, som ellers ikke ville have brugt penge i området, hvilket skønnes at være 35.400 af de ca. 37.000 lejrdeltagere og ca. 40.400 ud af anslået knap 68.000 var gæster.
Af lejrens tilrejsende gæster var det 37%, som overnattede i området, hvilket blev opgjort til ca. 15.000 overnatninger.
En del af forbruget skete i lejrens egne butikker. Det anslås at være ca. 22 mio. kr., hvorefter omsætningen uden for lejren lå på ca. 25 mio. kr. Desuden indkøbte Spejdernes lejrorganisation for 5,5 mio. kr. i Sønderborg Kommune, mens kommunens egen lejrorganisation sendte ca. 13,2 mio. kr. i omløb i kommunen. Det gav en samlet direkte omsætning i kommunen på knap 44 mio. kr.
Samarbejdet med spejderne
Administrationen i Kultur og Fritid har haft kontakt til Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS), der tilkendegiver, at spejderne i Slagelse Kommune vil bakke 100% op om at få Spejdernes Lejr 2022 til kommunen. BUS tilkendegiver endvidere, at såfremt kommunen ønsker at arbejde videre med udbudsmaterialet, vil de gerne deltage i den videre proces omkring ansøgningen.
Organisationen Spejdernes Lejr har tidligere udgivet et udbudsmateriale, efter hvilket Slagelse Kommune vil ansøge om værtskabet. (Bilag vedlagt)
Proces
Såfremt Byrådet ønsker, at Slagelse Kommune skal arbejde videre og byde ind på værtskabet, er der behov for en hurtig proces, der:
· Skaber grundlag for udformning af en ansøgning til Spejdernes Lejr 2022 og
· Beskrivelse af konsekvenserne ved Slagelse Kommunes værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Til dette arbejde foreslås nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra:
· Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS)
· Kommunale Ejendomme
· Miljø, Plan og Teknik
· Kultur, Fritid og Borgerservice (tovholder)
Derudover skal det afsøges, om der er mulighed for samarbejde med andre kommuner, hvad angår overnatninger fx hoteller, camping, sommerhuse m.v.
Det skal endvidere undersøges, på hvilken måde faciliteterne kan anvendes før og efter spejderlejren for fuld udnyttelse af de anlagte arealer.
Administrationen er bekendt med, at spejderne i Hedelandet (Roskilde, Greve og Høje Taastrup Kommuner) agter at ansøge om værtskabet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der træffes principbeslutning om at fortsætte arbejdet, mhp. at der udarbejdes en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
b) Anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der ikke træffes principbeslutning, og at der dermed ikke arbejdes videre mhp. at ansøge om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Vurdering
Såfremt der træffes principbeslutning om at søge om værtskab, vil administrationen i samarbejde med Center for Miljø, Plan og Teknik afsøge mulige geografiske områder i kommunen, hvor der vil være synergiforhold i at anlægge en spejderlejr, der samtidig kan anvendes før og efter lejren, hvad angår eksisterende eller evt. køb af jord, der anlægges med vejføring, kloakering, strømforsyning m.v. for senere at blive anvendt til boligbyggeri eller erhvervsområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser for kommunen kendes endnu ikke endegyldigt. I Holstebro Kommune udgjorde udgiften 32 mio. kr. og i Sønderborg Kommune udgjorde udgiften 37 mio. kr.
Udgiften for Slagelse Kommune vil afhænge af, hvilke eksisterende arealer og faciliteter der findes egnet til formålet, samt hvor mange faciliteter der evt. skal anlægges. Mængden af frivilligt arbejde samt erhvervslivets involvering vil endvidere være med til at påvirke udgiften for kommunen.
I oplægget fra BUS vurderes det, at der skal afsættes det, der svarer til ½ årsværk indtil tilbudsgivningen. Der skal endvidere i projektperioden ske aflønning af kommunalt sekretariat, forsyning og transport fra lejr til aktiviteter i området. Forudsætningen vurderes samlet 42 mio. kr.
Økonomisk tidsplan:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
2.000
10.000
15.000
15.000
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
En event af denne størrelse vil få stor indflydelse på øvrige politiske udvalg og centre, da det kræver og forudsætter en stor involvering fra ledere og medarbejdere i øvrige centre og dermed en politisk prioritering af budget og personalemæssige ressourcer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Inden beslutning rekvireres en ekstern vurdering af den markedsføringsmæssige værdi ved afholdelse af Spejdernes Lejr 2022. Tillige foretages en afdækning af mulige områder, hvor der er 200 ha frit areal.
Sagen udsat til næste møde.
Genoptagelse
Center for Miljø, Plan og Teknik (CMPT) er kontaktet for en afdækning af muligt område, hvor lejren kan placeres.
CMPT henviser til forslaget om Antvorskov Kaserne, der også blev fremsat i 2013, da der dengang blev søgt om værtskab for Spejdernes Lejr. Dengang blev dette areal fravalgt, da arealet er meget kuperet og præget af traktose (sammenkørt jord, der kan forhindre vand i at trænge ned i jorden). Det kan derfor give meget våde arealer under lejren, hvis det er regnvejr.
CMPT vil ikke afvise, at der kan findes et areal i den nordlige del af Korsør, omkring stationen – med tanke på, at arealerne åbenbart ikke behøver at være sammenhængende. Nogle af disse arealer vil givetvis være underlagt naturbeskyttelse i et eller andet omfang, men en midlertidig brug i kort tid kan undersøges. CMPT nævner også i deres besvarelse, at lejren i så fald vil være tæt på vand og de aktivitetsmuligheder, der ligger i dette. Der vil endvidere være samarbejdsmuligheder med bl.a. Musholm Bugt Feriecenter, Storebælt Camping, Storebæltsforbindelsen og Halsskov Færgehavn.
Administrationen har til brug for behandlingen af sagen indhentet en vurdering fra Sport One Danmark.
Sport One Danmarks rapport har belyst de direkte Markedsføringsmæssige værdier ved et værtskab målt på kommunikationsværdi og de samhandelsmæssige effekter (estimat) for Slagelse Kommunes erhvervsliv.
I en afgrænset vurdering af investering vs. afkast (økonomi) skal der tages stilling til en investering på ca. 30 mio. kr. over for afkast i form af en vurderet kommunikationsværdi på 4-6.5 mio. kr. og en samhandelseffekt i Slagelse Kommune på ca. 31,5 mio. kr. Hertil kan der som belyst i rapporten tillægges værdien af kulturelle og imagemæssige effekter.
Sport One Danmarks rapport er vedlagt sagen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget anmodede om et konkret oplæg om placering af Spejdernes Lejr i Korsørområdet inden endelig stillingtagen.
Ansøgningsfristen oplyses overfor udvalget.
Sagen genoptages på næste møde.
Genoptagelse
Planafdelingen oplyser, at der ikke findes 200 hektar sammenhængende, kommunalt land noget sted i kommunen. Såfremt dette skal findes, skal det enten købes eller lejes af en privat ejer.
Direktøren for Spejdernes Lejr oplyser, at de endnu ikke har en præcis dato for, hvornår udbudsmaterialet til den næste lejr vil være færdigt, men de forventer, at det er klar omkring årsskiftet eller først i det nye år, hvorefter de vil sende det til alle kommuner.
De lokale spejdere i BUS forventer, at ansøgningsfristen er 1½-2 måneder efter, at udbudsmaterialet er udsendt.
Administrationen har estimeret et timeforbrug på 350 timer til udfærdigelse af ansøgning på grundlag af det tidsforbrug, der blev brugt på ansøgningen i 2014 til 2017-lejren. Dertil kommer de frivilliges store indsats i forbindelse med møder og udfærdigelse af ansøgning.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 3: I forhold til den konkrete ansøgning vedrørende spejderlejr indstilles følgende til Økonomiudvalget: Fritidsafdelingen udarbejder i samarbejde med spejderne og to repræsentanter fra Kultur- og Fritidsudvalget, Jørgen Andersen og Sten Knuth, en ansøgning til spejderlejr inden for de eksisterende personaleressourcer. Ansøgningen skal udarbejdes uden køb eller leje af jord - dog undtaget hvis dette kan ses i sammenhæng med udpegning af areal til større events jfr. nedenstående bemærkning.
Udvalget stiller sig generelt positive overfor at tiltrække større events og vil indstille til Økonomiudvalget, at der arbejdes med at udpege et areal, der fremadrettet kan anvendes til placering af store events, fx DGI landsstævne, landslejre og sportslige og kulturelle træf af regional eller national karakter.
Udvalget er enige i, at der på nuværende tidspunkt ikke er taget stilling til økonomien.

7. Administrationsgrundlag for tiltrækning af sportsevents i Slagelse Kommune (B)

7.     Administrationsgrundlag for tiltrækning af sportsevents i Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-53670               Dok.nr.: 330-2018-445196                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om der skal indføres et nyt administrationsgrundlag for tiltrækning af nationale og internationale sportsevents i Slagelse Kommune.
Baggrund
For at kunne målrette arbejdet, ift. hvilke sportsevents der skal trækkes til kommunen fremadrettet, er der behov for et administrationsgrundlag, der definerer retning og prioritering.
Med udgangspunkt i de 6 prioriterede idrætter i Slagelse Talent & Elite og samarbejdet med Team Danmark vurderes det, at det administrative grundlag skal tage sit afsæt i det stærke fundament, der allerede er skabt i samarbejdet med de foreninger og specialforbund, der er en del af dette samarbejde. Samarbejdet skal videreudvikles med partnerskabsaftaler, som målrettes nationale og internationale sportsevents indenfor idrætterne. Partnerskabsaftaler kendes allerede fra Velfærdsalliancen, som er indgået med DBU, hvor der bl.a. er afholdt landskampe på Harboe Arena Slagelse og i Antvorskovhallen.
En nødvendig samarbejdspartner er desuden Sport Event Danmark, som arbejder for at tiltrække internationale sportsevents til Danmark, og som desuden tilvejebringer en del af den nødvendige økonomi. Senest har Sport Event Danmark støttet afviklingen af en international motorsportsevent på motocrossbanen i Slots Bjergby.
De seks prioriterede idrætter er: Golf, fodbold, volleyball, svømning, cykling og badminton.
Idrætspolitik
Idrætspolitikken har defineret overordnede mål, der harmonerer med den foreslåede retning.
Politikken foreskriver bl.a., at Slagelse Kommune skal:
• Tiltrække større begivenheder og events, hvor Slagelse Kommune er parate til selv at være værtskommune for større events, herunder 1-3 nationale eller internationale events årligt, gerne i samarbejde med nabokommuner.
• Prioritere øget fokus på synliggørelse af events og arrangementer, så vi sammen kan brande kommunen.
Administrationen vil, såfremt et administrationsgrundlag vedtages, indlede drøftelser med specialforbund og Sport Event Danmark for indgåelse af partnerskabsaftaler.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes idrætspolitik samt Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende udkast til nyt administrationsgrundlag for tiltrækning af nationale og internationale sportsevents.
b) Godkende administrationsgrundlaget med konkrete ændringer/bemærkninger.
c) Beslutte, at der ikke skal indføres et administrationsgrundlag for tiltrækning af nationale og internationale sportsevents.
Vurdering
Administrationen vurderer, at et målrettet arbejde med udgangspunkt i de prioriterede idrætter vil kunne skabe en bedre, langsigtet planlægning for både kommune og specialforbund ved bl.a. at indgå aftaler om mesterskaber i et fremadrettet perspektiv.
Tiltrækning af større events kan have positiv betydning for turisme og erhverv, som således også kan være medskabende og økonomisk medinvolveret. Det forventes, at tiltaget på sigt kan have en positiv effekt på bosætningsområdet.
Det vurderes, at breddeidrætsområdet generelt vil kunne få glæde af de sideeffekter, sportsevents kan give. F.eks. muligheden for oplæg og kurser med landstrænere, besøg af kendte idrætsudøvere samt meddeltagelse i- og omkring arrangementerne.
Målretning af resurser kan have den effekt, at ikke-prioriterede områder vil få et andet prioriteringsniveau både økonomisk og ift. personalemæssig involvering fra Fritidsafdelingen.

Administrationsgrundlaget tilføjes ved revideringen af retningslinjerne, som forventes gennemført i december 2018.
Forslag til administrationsgrundlag – Til beslutning
Ud fra de definerede mål i kommunens idrætspolitik om at trække større begivenheder samt events til kommunen lægger Slagelse Kommune særligt fokus på afvikling af nationale og internationale sportsevents indenfor de 6 prioriterede idrætter under Team Danmark-samarbejdet. De seks prioriterede idrætter er: Golf, fodbold, volleyball, svømning, cykling og badminton.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at en tilvejebringelse af nødvendig økonomi ift. at kunne afholde større sportsevents bedre kan prioriteres, når der arbejdes målrettet på tiltrækning i et fremadrettet perspektiv sammen med relevante specialforbund samt Sport Event Danmark. Økonomi kan således både indgå i de årlige budgetforhandlinger samt i et omfang prioriteres indenfor det eksisterende budget i Fritidsafdelingen.
Der vil ligeledes bedre kunne anbefales nødvendige tiltag ift. udvikling af kommunens relevante faciliteter, så de kan leve op til de krav, som er en forudsætning for afholdelse af store sportsevents.  
Fritidsafdelingens eventkoordinator vil være kommunens tovholder og indgang ift. planlægning, afholdelse og efterbehandling af de forskellige sportsevents i tæt samarbejde med relevante, praktiske medarbejdere fra Ejendomsservice og Entreprenørservice.
Konsekvenser for andre udvalg
Der kan arbejdes for involvering af relevante udvalg indenfor områderne erhverv, turisme og bosætning.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender forslag til nyt administrationsgrundlag for tiltrækning af nationale og internationale sportsevents.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

8. Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2019 (B)

8.     Selvejende haller - driftsaftale + udmøntning af ramme for 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-64667               Dok.nr.: 330-2018-522585                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende udmøntning af ramme til de selvejende haller for 2019 samt opdatering af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog den 7/11 2016 et årshjul for samarbejdet med de selvejende haller. Ifølge dette årshjul kan Fritidsafdelingen efter Byrådets vedtagelse af budget udmønte rammen til de selvejende haller.
Herefter skal udmøntningen udmeldes til de selvejende haller, og Kultur- og Fritidsudvalget skal orienteres om udmøntningen.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vedtog den 3/4 2017 følgende principper for udmøntning af ramme til de selvejende haller:
· Realkreditudgifter (fuld dækning – ud fra forventet udgift i budgetåret og evt. efterfølgende regulering)
· Forbrugsudgifter (fuld dækning – ud fra gennemsnit de seneste 3 regnskabsår)
· Personaleudgifter (politisk besluttet maks. beløb 700.000 kr. – ud fra gennemsnittet de seneste 3 regnskabsår)
· Udgifter til nyanskaffelser (maks. beløb på 20.000 kr., hvilket svarer til tildelingen til en kommunal hal)
· Evt. restbeløb inden for budgetrammen fordeles efter hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan ydes tilskud til)
Modellen blev evalueret i foråret 2018, hvor udvalget tog evalueringen til efterretning.
Administrationen har på baggrund af ovennævnte principper samt den af Byrådet vedtagne ramme til de selvejende haller foretaget en fordeling af rammen.
Oversigt over hallernes driftstilskud i 2019:
 
m2
Driftstilskud 2018
Driftstilskud 2019 (maks. 700.000 til løn)
Fordeling efter størrelse*
I alt driftstilskud 2019
 
Agersøhallen
531
447.024
422.880
25.275
448.155
Dalmosehallen
3.411
1.742.726
1.398.017
162.358
1.560.375
Skælskørhallen
2.511
2.197.474
2.034.963
119.519
2.154.482
Slagelsehallen
2.067
1.868.032
1.638.141
98.386
1.736.527
Stillingehallen
1.629
1.138.096
1.000.289
77.538
1.077.826
Sørbyhallen
1.996
1.622.414
1.373.085
95.006
1.468.092
Vesthallen
2.386
1.767.152
1.577.754
113.570
1.691.323
I alt
14.531
10.782.918
9.445.129
691.651
10.136.780
* Restramme fordeles efter hallernes størrelse (fratrukket arealer, der ikke kan gives tilskud til).
Tilskud til pleje af grønne arealer i 2019:
Dalmosehallen: 403.764 kr.
Sørbyhallen: 457.762 kr.
Drifts- og samarbejdsaftale
Den nuværende drifts- og samarbejdsaftale (aftaleteksten) blev udarbejdet sidste år, bl.a. på baggrund af tidligere modtagne input fra de selvejende haller. Formålet var dels at gøre aftalen lettere at navigere efter for alle parter, samt at sikre at aftalen er i tråd med gældende retningslinjer for fritidsområdet og i overensstemmelse med de krav, der stilles til kommunale haller. Med andre ord at ensrette kravene til kommunale og selvejende haller og sikre, at der arbejdes efter samme mål, strategier, retningslinjer mv.
Administrationen oplever, at den nuværende drifts- og samarbejdsaftale fungerer efter hensigten. Der er derfor kun foretaget to mindre tilføjelser i aftalen:
Dels er det præciseret, hvornår henholdsvis hallen og Fritid skal fakturere (ved timeudlejning fakturerer Fritid, mens den enkelte hal selv fakturerer, hvis der er tale om et arrangement, som hallen selv har skaffet.
Derudover er indtægtsfordelingen ved arrangementer synliggjort. Hallerne modtager hele indtægten, når det er hallen selv, der har tiltrukket arrangementet, mens fordelingen er 50/50, når det er kommunen, som er arrangør/har skaffet arrangementet til hallen.
Evt. nye principper for fordeling
I den nuværende aftalemodel udmøntes der ikke på baggrund af aktivitetsniveau i hallerne. Det skyldes som nævnt i sagen fra maj 2018, at administrationen pt. ikke har værktøjerne til at måle aktiviteten i den enkelte hal på en simpel og retvisende måde (bookingsystemet afspejler kun bookede tider og ikke den faktiske udnyttelse). Måling af den faktiske udnyttelse vil derfor pt. kræve manuel registrering og kontrol, hvilket både er dyrt og tidskrævende.
Der er dog for nyligt startet et forsøg op i Nordhallen med et såkaldt HallMonitor-system, som er et intelligent system til facilitetsanalyse. Såfremt forsøget bliver en succes, og systemet udbredes til andre haller, herunder de selvejende, vil det blive lettere at måle aktiviteten i den enkelte hal og dermed at udmønte fx en del af rammen på baggrund af aktivitet.
Retligt grundlag
Kommunen kan understøtte foreningsdannelse efter Folkeoplysningsloven samt borgernes aktive fritidsliv efter kommunalfuldmagtsreglerne.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende udmøntning af rammen til de selvejende haller for 2019 samt opdatering af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
b) Godkende udmøntning af ramme og/eller de opdaterede drifts- og samarbejdsaftalen med konkrete ændringer/bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender udmøntningen af rammen til de selvejende haller for 2019 og opdateringen af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender udmøntningen af rammen til de selvejende haller for 2019 og opdateringen af drifts- og samarbejdsaftalen med hallerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at Anne Bjergvang som medlem af bestyrelsen for Agersø Hallen var inhabil, og hun deltog derfor ikke i behandlingen af punktet.
Af hensyn til hallernes drift og dermed foreningslivet i hallerne vil udvalget dele den samlede besparelse op, så hallerne bidrager over to år.
Det betyder, at hallerne i 2019 skal fordele en besparelse på 375.000 kr. Efter samme principper som beskrevet i sagen og samme beløb i 2020.
I 2019 finansieres den resterende del (375.000 kr.) af afsatte midler jf. budgetaftalens pkt. 36.
Udvalget understreger, at der skal være lige vilkår for foreninger, der dyrker aktiviteter i selvejende og kommunale haller, hvorfor udvalget arbejder på et oplæg, der sikrer mere liv i hallerne.
Udvalget sender teksten til samarbejds- og driftsaftalen i kort høring, så sagen herom endeligt kan besluttes på decembermødet.

9. Analyse af foreningers brug af Gerlev IH vs. kommunale faciliteter (O)

9.     Analyse af foreningers brug af Gerlev IH vs. kommunale faciliteter (O)

Sagsnr.: 330-2018-62331               Dok.nr.: 330-2018-507159                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om analyse af foreningers brug af Gerlev Idrætshøjskole (Gerlev IH) versus kommunale faciliteter. Analysen er foretaget i samarbejde med BDO Statsaut. Revisionsaktieselskab.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget har bedt om, at der blev foretaget en analyse med baggrund i en tidligere sag, der senest er behandlet på Kultur- og Fritidsudvalgets møde den 6. marts 2018.  BDO har sammen med Fritidsafdelingen udarbejdet en rapport vedr. lokaletilskud versus timekøb hos private udbydere.
Slagelse Kommune køber på timebasis eller i aftalte perioder faciliteter hos private udlejere til anvisning af timer til frivillige, folkeoplysende foreninger. Timerne betales fuldt ud af kommunen og er derfor ikke genstand for reduktion (hverken i pris eller timeantal) på lige fod med øvrige foreninger, der modtager lokaletilskud til egne eller lejede lokaler.
Analysen er igangsat med baggrund i hypotesen om, at foreninger, der anvises/køber lokaler hos private udbydere, har flere timer til deres aktiviteter end foreninger, der anvises timer i kommunale faciliteter, samt at timeprisen er højere hos de private udbydere end i de kommunale faciliteter.
BDO har draget følgende hovedkonklusioner i deres analyse:
A. Svømmeholdene, som bruger svømmefaciliteter på Gerlev IH, forekommer ikke at være tildelt eller afvikle flere minutters holdaktivitet end tilsvarende hold i Slagelse Svømmehal. Forskellen er lige under 1 min. i gennemsnit pr. deltager pr. uge og skyldes formentlig tilfældigheder. Det er således BDOs vurdering, at forskellen i svømmetiden mellem hold, der benytter henholdsvis Gerlev IHs svømmehal og Slagelse Svømmehal er uvæsentlig i sammenligning. Det gælder både, når der alene ses på breddehold, og når elitehold medregnes i sammenligningen.
B. Idrætsholdene, som benytter halfaciliteterne på Gerlev IH, forekommer ikke at være tildelt eller afvikle flere minutters holdaktivitet end tilsvarende hold i de øvrige halfaciliteter i kommunen. Det er derudover BDOs vurdering, at forskelle i gns. træningstid skyldes tilfældigheder, idet foreningerne typisk afvikler kortere træningstid for børn. Omvendt træner større børn længere tid ad gangen (se tabellen nedenfor for en opdeling på de 3 sportsgrene fodbold, gymnastik og håndbold – som er de sportsgrene, som hold afvikler på Gerlev IH).
Gns. træningstid pr. deltager
om ugen (i minutter) - uden skelen til sæsonlængde
 
Gerlev Idrætshøjskole
Sammenligning med øvrige haller
Fodbold
45
103
Gymnastik
77
98
Håndbold
177
182
Total
98
114
C. ’Udgiften’ pr. time i henholdsvis selvejende haller, kommunale haller og timekøb på Gerlev IH koster mellem ca. 1.100 kr. og 100 kr. Gennemsnittet for hele gruppen er ca. 500 kr. pr. time, mens udgiften pr. time på Gerlev IH er ca. 600 kr.
Forskelle i tilskud/budget pr. time vurderes at bero på:
· antallet af bookede foreningstimer i de respektive haller
· antallet af deltagere på de enkelte foreningshold.
Eksempelvis kan gymnastikhold have flere deltagere på et hold, mens badminton er begrænset til færre deltagere.
Samtidig er det et opmærksomhedspunkt, at enkelte idrætsaktiviteter afvikles udendørs på baner, hvor hallens omklædningsrum mv. benyttes, hvilket har betydning for resultatets nøjagtighed.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at de foreninger, som har deres aktiviteter på Gerlev IH, ikke har flere aktivitetstimer end de foreninger, der er i kommunale faciliteter (og selvejende), i forhold til deres antal af medlemmer/hold.
Prisen pr. time er dog meget forskellig fra hal til hal, hvad enten det er en kommunal, selvejende eller privat facilitet. Denne pris vil være svær at tilrette, da der er stor forskel på faciliteternes størrelse, anvendelsesmuligheder samt deres geografiske placering. Dertil kommer, at der vil være udsving i timeprisen fra år til år, da f.eks. en større vedligeholdelse i en kommunal hal vil give en større timepris et år end året før eller efter.
Prisen pr. gennemsnitstime på Gerlev IH er lavere end i de selvejende haller, men dyrere end i de kommunale haller.
Administrationen vurderer derfor, at der p.t. ikke skal ændres i foreningernes antal af anviste timer, hvad enten de er i en kommunal, selvejende eller privat facilitet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

10. Tårnborg IF 60+ - ansøgning om tilskud til omlægning og etablering af petanquebane (B)

10.   Tårnborg IF 60+ - ansøgning om tilskud til omlægning og etablering af petanquebane (B)

Sagsnr.: 330-2018-64866               Dok.nr.: 330-2018-523935                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning fra Tårnborg IF 60+ om tilskud på 62.700 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til omlægning/etablering af baner til petanque.
Baggrund
Tårnborg IF 60+ har henvendt sig til Fritidsafdelingen, da klubben ønsker at få omlagt de to eksisterende petanquebaner ved Tårnborghallen samt etableret en ny bane.
Årsagen hertil er, at banens omkreds og kant er af træ med jordstolper, der er mørnet og derfor ikke kan sættes mere. Banen er 18 år gammel.
Klubben har derfor indhentet tilbud på etablering af en metalkant på en bane på 14 x 12 m, så der kan blive i alt tre petanquebaner (mod 2 i dag). Banerne vil primært blive brugt til 60+ aktiviteter, men alle borgere kan bruge banerne. Klubben ønsker, at arbejdet bliver udført i efteråret, men det kan dog vente til foråret 2019, hvis vintervejret tilsiger dette.
Klubben har indhentet to tilbud, hvor det billigste (beløber sig til 62.700 kr. eksklusiv moms) er det, som klubben foretrækker. I dette tilbud indgår, udover ovennævnte etablering af metalkant, udgravning til bundopbygning, fjernelse af vold og eksisterende træramme, opbygning af ny bund og overfladelag samt såning af græs på vold.
Tårnborg IF 60+ er en selvstændig afdeling under Tårnborg IF. Foreningen er på 3 år gået fra 5 til 25 medlemmer. Og det forventes, at medlemsstigningen fortsætter i de kommende år. Tårnborg IF 60+ tilbyder mange aktiviteter, men petanque udgør en stor del. Tårnborg IF 60+ har pr. 30/6 2018 en egenkapital på 7.629,34 kr.
Tårnborg IF 60+ har søgt Velux Fonden om et tilskud på 40.000 kr., men har endnu ikke fået svar på ansøgningen.
Klubben står selv for vedligehold af de nuværende petanquebaner (fx rive banen, fjerne ukrudt, slå græs osv.). Klubben vil også stå for vedligehold efter en evt. omlægning af banerne/etablering af nye petanquebaner.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge de ansøgte 62.700 kr. i tilskud til omlægning/etablering af petanquebaner.
b) Bevilge et andet beløb i tilskud til projektet, fx 40.000 kr.
c) Afvise at yde tilskud
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen kan støttes af Idræts- og Fritidspuljen, idet denne pulje giver tilskud til etablering af nye eller renovering af eksisterende faciliteter.
Ansøgningen er desuden i fin tråd med følgende bærende principper for puljen: Medfinansiering (klubben drifter og vedligeholder selv banerne) og Idrætspolitik (25-50-75-visionen og målene om at prioritere gode idrætstilbud i lokalområderne og optimere brugen af faciliteter)
Endelig vurderes ansøgningens formål at være i god tråd med resultaterne af IDAN’s undersøgelse af borgernes idræts- og motionsvaner. Undersøgelsen viste nemlig et stort potentiale i kommunen ift. øget bevægelse hos mænd over 60 år. Og dette potentiale kan en omlægning og etablering af petanquebaner i Tårnborg være medvirkende til at forløse, da netop 60+ i høj grad er banens målgruppe. Banen vil dog også kunne bruges af andre målgrupper.
Administrationen vurderer på baggrund af de bærende principper for puljen, at der bør være en vis økonomisk medfinansiering af projektet, enten fra afdelingen/hovedforeningen selv og/eller fra relevante fonde og sponsorer.
Administrationen anbefaler derfor, at der ydes et tilskud på i alt 40.000 kr. til projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 70.734 kr. tilbage i årets Idræts- og Fritidspulje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 40.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til Tårnborg IF 60+ til brug for omlægning og etablering af petanquebaner.
2.    at Tilskuddet ydes, under forudsætning af at foreningen selv skaffer de resterende midler til projektet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Udvalget er positivt indstillet overfor at støtte projektet, men ønsker at vente med endelig stillingtagen til svar fra Velux Fonden er modtaget.

11. Afregning af tilskud til undervisning for 2017 - aftenskolerne (B)

11.   Afregning af tilskud til undervisning for 2017 - aftenskolerne (B)

Sagsnr.: 330-2018-18076               Dok.nr.: 330-2018-531463                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende de aflagte regnskaber for tilskud til den folkeoplysende voksenundervisning for 2017 samt træffe beslutning om, hvordan de tilbagebetalte, uforbrugte midler skal anvendes.
Baggrund
Aftenskolerne har aflagt regnskab for modtagne tilskud til undervisning i 2017.
Tilskuddet er ydet til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere inden for den folkeoplysende voksenundervisning. Af det samlede tilskud skal der afsættes 10% til debatskabende aktiviteter, der kan afregnes på andre udgiftstyper end leder- og lærerløn.
Ved aflæggelse af regnskab for tilskuddet skal der ske en tilbagebetaling af uforbrugte midler.
Af de udarbejdede bilag fremgår det, at der skal ske en tilbagebetaling på 56.098,81 kr. af uforbrugte tilskud til aflønning af lærere og ledere samt 6.734,14 kr. af uforbrugte tilskud til debatskabende aktiviteter (10%-puljen), i alt 62.832,95 kr.
Der har i 2017 været ydet et tilskud på sammenlagt 5,6 mio. kr. til aftenskolerne til aflønning af lærere og ledere.
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 8.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A) Godkende aflæggelsen af de modtagne regnskaber fra aftenskolerne for 2017.
B) Beslutte ikke at godkende de modtagne regnskaber for 2017.
C) Beslutte, at det tilbagebetalte mindreforbrug på 62.832,95 kr. for 2017 skal anvendes til f.eks. ”Udviklingspuljen” eller ”Tilskud til særlige lokaler” på aftenskoleområdet.
D) Beslutte, at mindreforbruget på 62.832,95 kr. for 2017 skal henstå uforbrugte på kontoområdet i 2018.
Vurdering
Administrationen vurderer, at aftenskolernes brug af tilskud til ledere og lærere for 2017 er anvendt i overensstemmelse med retningslinjerne og bestemmelserne i Folkeoplysningsloven.
Administrationen anbefaler, at mindreforbruget anvendes på andre områder indenfor den folkeoplysende virksomhed. F.eks. Udviklingspuljen, hvor der i 2018 er afsat 102.000 kr., og hvortil der er mange ansøgninger. Et andet sted kunne være lokaletilskud til særlige lokaler under aftenskolevirksomheden, hvor der i 2018 har været ansøgt om tilskud til over 900.000 kr., og hvor der har været afsat 375.000 kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Udvalget godkender aflæggelsen af de modtagne regnskaber for 2017.
2.    at  Udvalget træffer beslutning om anvendelse af mindreforbruget for 2017.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.
At 2: Udvalget godkender at tilbagebetale mindreforbrug på 62.832,95 kr. for 2017 til anvendelse i Udviklingspuljen på folkeoplysningsområdet.

12. Korsør Gokart Klub - Udvidelse af gokartbane (B)

12.   Korsør Gokart Klub - Udvidelse af gokartbane (B)

Sagsnr.: 330-2018-65664               Dok.nr.: 330-2018-539087                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ansøgning fra Korsør Gokart Klub om tilskud på 1.530.000 kr. fra Idræts- og Fritidspuljen til udvidelse af gokartbane med 400 meter og etablering af ny asfaltbelægning på hele anlægget.
Baggrund
Korsør Gokart Klub ønsker med udvidelsen og renoveringen af den eksisterende bane at få mulighed for at kunne tiltrække og afholde større løb og dermed gøre klubben mere attraktiv for folk med passion og interesse for motorsport.
3 af de 5 sjællandske gokartbaner er alle bygget inden for de seneste 15 år og er derfor mere attraktive for gokartudøvere. Foreningen ønsker med det nye layout, at deres bane, der er over 50 år gammel, også i de kommende 50 år kan tiltrække nye medlemmer samt fastholde de eksisterende.
Foreningen har rådført sig med Miljø, Plan og Byg om de tekniske vilkår vedr. foreningens planer og miljøgodkendelse for anlægget. Miljø, Plan og Byg har oplyst, at det ikke gav anledning til problemer, når bare udvidelsen ligger indenfor de allerede eksisterende støjvolde og dermed overholder nuværende støjkrav og miljøgodkendelse.
Foreningen bidrager selv økonomisk med op til 200.000 kr. samt en del frivilligt arbejde. Foreningen har ansøgt 5 fonde om finansiering, hvoraf de 4 har afvist at yde tilskud. Der mangler svar fra den 5. fond.
Korsør Gokart Klubs regnskab for 2017 viser et overskud på 127.355 kr. Foreningen har en likvid beholdning, der andrager 210.226 kr.
Foreningen har pr. 31.12.2017 110 medlemmer, hvoraf de 51 er mellem 0 og 24 år.
Retligt grundlag
Retningslinjer for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge et andet beløb i tilskud end det ansøgte under hensyntagen til Idræts- og Fritidspuljens restbudget.
b) Afvise at yde tilskud.
c) Bede foreningen om at undersøge muligheden for medfinansiering via egne midler og/eller sponsorater/fonde, hvorefter sagen kan genbehandles.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Korsør Gokart Klub vil være berettigede til at opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a. støtter etablering af nye og renovering af eksisterende faciliteter.
Derudover vurderes foreningens ansøgning at være i overensstemmelse med følgende bærende principper for puljen:
· Inddragelse af borgere/medlemmer: Klubbens medlemmer vil udgrave til nyt bærelag på den nye bane, hæve kantfliser, male bane og start-/mållinjer, stå for bortkørsel af byggeaffald og opbygge forhøjning til tilskuere.
· Børn og unge: Foreningen håber at kunne fastholde de unge 8-12-årige i foreningens gokartskole samt fastholde øvrige unge medlemmer.
· Medfinansiering: Foreningen bidrager selv økonomisk til finansieringen af projektet (med op til 200.000 kr.) og afholder selv udgifter til leje af maskiner og omkostninger forbundet med bortskaffelse af forurenet jord.
· Idrætspolitik: Udvidelsen af banen vil bidrage til at sikre et tidssvarende anlæg og vil give bedre rammer for udøvelsen af aktiviteten.
Foreningen har ikke tidligere modtaget tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen.
Administrationen vurderer dog, at der ikke kan ydes tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da puljen ikke på noget tidspunkt har haft et budget, der kan tilgodese de resterende 1,3 mio. kr., som foreningen har brug for, for at kunne finansiere projektet.
Administrationen vurderer derfor, at foreningen skal skaffe ekstern finansiering, før ansøgningen er på et niveau, som Kultur- og Fritidsudvalget kan understøtte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget meddeler afslag på ansøgning om tilskud til udvidelse af gokartbanen på grund af det høje likviditetsbehov.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Sagen udsat til afklaring af sammenhæng med udviklingen af Stigsnæs. Administrationen kan rådgive og vejlede klubben omkring fondsansøgninger.

13. Fornyelse af samarbejdsaftale med Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (B)

13.   Fornyelse af samarbejdsaftale med Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-34156               Dok.nr.: 330-2018-540071                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til ny samarbejdsaftale med Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS).
Udvalget skal endvidere beslutte, på hvilken dato aftalen skal udløbe, samt om der skal arbejdes på udfærdigelse af en forenings- og fritidspolitik.
Baggrund
Samarbejdsaftalen mellem Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse og Slagelse Kommune er senest revideret på udvalgets møde den 11. april 2011.
Slagelse Kommune anerkender med aftalen, at Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse er høringspart vedr. principielle spørgsmål og sager på børne- og ungdomsorganisationsområdet inden for det folkeoplysende område.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at der årligt skal afholdes 2 dialogmøder, hvor generelle problemstillinger og relevante politikker vendes.
BUS har udarbejdet udkast til samarbejdsaftale på grundlag af den tidligere indgåede aftale samt med afsæt i flere af de punkter, der er medtaget i aftalen med Slagelse Idræts Råd.
På to punkter adskiller udkastet sig fra tidligere indgåede aftaler:
Pkt. 2
”BUS inddrages i relevante arbejds- og følgegrupper, hvad angår specifikke indsatser på børne-, kultur- og frivillighedsområdet”.
Dette vil bevirke, at også andre politikområder skal inddrage BUS. Områder som f.eks. ”Forebyggelses- og Seniorudvalget” med §18-midler eller Frivilligcenteret.
Pkt. 6
”BUS arbejder målrettet sammen med Slagelse Kommune om, at der udarbejdes en opdateret forenings- og fritidspolitik, som forankres af Byrådet”.
I oktober 2008 vedtog Byrådet den seneste Fritidspolitik. I kommunen findes der endvidere en Idrætspolitik, der blev udarbejdet i 2015, som på flere områder også dækker de emner, der indgår i Fritidspolitikken.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Godkende samarbejdsaftalens indhold som foreslået af BUS
b) Fremkomme med ændringer til aftalen og derefter godkende denne
c) Undlade at godkende den nye samarbejdsaftale
d) Tage beslutning om, til hvilken dato aftalen er gældende
e) Tage beslutning om, hvorvidt der skal arbejdes med en revision af Forenings- og Fritidspolitikken
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at BUS’ udkast til samarbejdsaftale i nogen grad kan godkendes, som det er fremsendt.
Administrationen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis aftalen udløber den 31.12.2020, så den har en længe af ca. 2 år på lige fod med den aftale, der tidligere er indgået med Slagelse Idræts Råd.
Hvad angår pkt. 2, anbefaler administrationen, at ordlyden ”på børne-, kultur- og frivillighedsområdet” ændres til ”på det folkeoplysende område”.
Det skal bemærkes, at en revision af den nuværende Fritidspolitik vil kræve en stor administrativ indsats og et økonomisk budget til projektleder, afholdelse af workshops, møder, layout, trykning af politikken m.v. Til dette skal endvidere tilføjes, at flere af de temaer, som Fritidspolitikken indeholder, også fremgår af Idrætspolitikken. Administrationen vil derfor anbefale, at en beslutning om en revision af Fritidspolitikken behandles som et særskilt punkt på Kultur- og Fritidsudvalgets dagsorden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget godkender samarbejdsaftalen med ændringen i pkt. 2, hvor ordlyden ”på børne-, kultur- og frivillighedsområdet” ændres til ”på det folkeoplysende område”.
2.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at en revision af den nuværende Fritidspolitik behandles som et særskilt punkt på et senere udvalgsmøde og derved udgår af samarbejdsaftalen med BUS.
3.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at aftalen skal have virkning fra d.d. til den 31. december 2020 og genforhandles inden udgangen af 2020.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt
At 2: Godkendt, at der fremlægges en plan for, at arbejdet igangsættes.
At 3: Godkendt

14. Regnskab for kulturinstitution, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2017 (O)

14.   Regnskab for kulturinstitution, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-66154               Dok.nr.: 330-2018-540837                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskab for Guldagergaard, da institutionen har fået tilskud på over 500.000 kr. af midler på udvalgets område i 2017.
Baggrund
Kommunalfuldmagtens principper for god forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med foreningers anvendelse af kommunal støtte. På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at foreninger og andre tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.
Administrationen godkender regnskaberne, og for tilskud over 300.000 kr. til foreninger og tilskud over 500.000 kr. til selvejende institutioner skal udvalget orienteres om denne godkendelse.
På udvalgets møde i oktober 2018 blev udvalget orienteret om administrationens godkendelse af regnskaber for de institutioner, der modtager tilskud over 500.000 kr. i 2017. Regnskabet for Guldagergaard var ikke modtaget på daværende tidspunkt, og administrationens godkendelse forelægges for udvalget i denne sag.
Retligt grundlag
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at fagudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for foreninger, der får tilskud over 300.000 kr., og selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere specifikation af oplysningerne.
Vurdering
Kulturafdelingen og Intern Revision har gennemgået regnskabet fra Guldagergaard, der i 2017 modtog tilskud på 1.283.100 kr. samt 167.000 kr. til ph.d.-stilling.
Ud over driftstilskud fra Slagelse Kommune modtager Guldagergaard tilskud fra Kulturregionen på ca. 1,1 mio. kr. Herudover har institutionen indtægter fra brugerbetalinger: Artist-in-residence, workshops, brændinger m.m. på ca. 650.000 kr. samt fra sponsorater på ca. 900.000 kr.
Den største udgiftspost er personaleudgifter, herunder udgifter til konferencer, kurser, rejser, befordring/diæter samt administration på i alt ca. 2,4 mio. kr. Herudover fordeler udgifterne sig på drift og vedligehold af bygningerne, projekter, seminarer, markering af 20-års jubilæum, keramikfestival samt markedsføring.
Regnskabet viser et overskud på ca. 38.000 kr.
Egenkapitalen er negativ (ca. -415.000 kr.), men likviditeten har været tilstrækkelig, da der i 2017 er sket en stigning i udnyttelsen af kassekreditten til ca. 260.000 kr. ud af et maksimum på 300.000 kr.
Revisionsprotokollatet indeholder flere bemærkninger vedrørende økonomi og praksis:
Revisor forsyner årsregnskabet med en påtegningmed fremhævelse af forhold omkring overtrædelse af bogføringsloven, som følge af at institutionen efter vores vurdering ikke har overholdt bogføringslovgivningens krav om, at bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang, hvorved institutionens ledelse kan ifalde ansvar.” Efterfølgende understreger revisor vigtigheden af, at der sker en ”løbende ajourføring af bogholderiet”.
Derefter konstaterer revisor, at der ikke er sket rettidig indberetning af moms eller indberetning af selvangivelse og opfordrer til, at dette sker rettidigt. Tilsvarende er fristen for indsendelse af regnskab til Slagelse Kommune ikke overholdt.
Disse bemærkninger giver administrationen anledning til at præcisere krav og vilkår vedrørende regnskabspraksis i den kommende driftsaftale med Guldagergaard.
Herudover nævner revisor uændret fra sidste år, at ”vi skal fortsat henlede opmærksomheden på, at egenkapitalen bør tilstræbes reetableret ved overskud på driften, således at der opnås en større likviditetsmæssig reserve. Årsrapporten for 2017 er aflagt under forudsætning af fortsat drift”, da forpligtelserne overstiger aktiverne og medfører en negativ egenkapital.
Kulturafdelingen og Intern Revision deler revisorens bekymring i forhold til den negative egenkapital samt likviditeten. Institutionen opfordres til at udvise øget sparsommelighed og fastholde indsatsen omkring ekstern finansiering af projekter og aktiviteter for at styrke likviditeten. I driftsaftalen for 2019 indgår, at Guldagergaard skal fremsende handleplan for reetablering af den tabte egenkapital samt styrkelse af den likvide beholdning.
Guldagergaard modtager tilskud fra både Slagelse Kommune og fra Kulturregionen. Da Slagelse Kommune er den største bidragyder, er kommunen tilsynsmyndighed i forhold til begge tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at Troels Brandt var inhabil, og han deltog derfor ikke i behandlingen af punktet.
Orienteringen taget til efterretning.

15. Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2019 (B)

15.   Faste driftstilskud til kulturinstitutioner i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-60076               Dok.nr.: 330-2018-491354                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
I forlængelse af godkendelse af Budget 2019 skal Kultur- og Fritidsudvalget godkende driftstilskud til kulturinstitutioner i 2019.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget yder driftstilskud til en række institutioner på kulturområdet. Tilskud til Slagelse Musikhus, Museumssamarbejdet Museum Vestsjælland samt Nationalmuseet, der varetager driften af Vikingeborgen Trelleborg, er vedtaget separat ved behandling i udvalget og Byrådet. I denne sag behandles faste driftstilskud til øvrige kulturinstitutioner.
I Budget 2019 er der afsat 3.402.196 kr. til driftstilskud til nedenstående institutioner.
Forslag til tilskud i 2019:
Institution
Tilskud
Kongegaardsfonden inkl. varetagelse af Isensteinsamlingen
1.147.970,75 kr.
Korsør By- og Overfartsmuseum
203.620,00 kr.
Danmarks Busmuseum
175.000,00 kr.
Skovsgaard Mølle- og Bagerimuseum
100.000,00 kr.
Det Gamle Trykkeri/Grafisk Støtteforening
23.969,52 kr.
I alt
1.650.560.27 kr.
Af de vedhæftede bilag fremgår indhold og vilkår for de bevilgede tilskud. Driftsaftale med Guldagergaard forventes forelagt for udvalget på mødet i december.
Udvalget har i maj 2017 besluttet, at foreningen Korsør Miniby får lejede lokaler stillet vederlagsfrit til rådighed. Udgiften på ca. 80.000 kr. afholdes af budgettet ovenfor.
De resterende midler til driftstilskud reserveres til samarbejder og nye initiativer på tværs mellem kulturinstitutionerne.
Retligt grundlag
Kompetenceplanen for Slagelse Kommune angiver, at fagudvalgene har kompetencen ift. fagområdets økonomiske ramme. Kommunalfuldmagtens principper giver mulighed for at yde tilskud til kulturelle aktiviteter til gavn for borgerne og med henblik på at fremme den lokale turistudvikling.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a) godkende de fremlagte forslag til tilskud til kulturinstitutioner
b) bevilge tilskud af en anden størrelse eller på andre vilkår til enkelte eller samtlige institutioner.
Vurdering
Baggrund for aftaler og indstilling af tilskud:
Kongegaarden
Kongegaardsfonden varetager arbejde med bevaring og formidling af Isensteinsamlingen, og tilskuddet til fonden indeholder tilskud hertil.
De foreninger, der afvikler aktiviteter i Kongegaarden, får ikke længere fast driftstilskud via fonden, men søger tilskud fra fx Puljen til kulturelle formål. Tilskuddet til Kongegaardsfonden er uændret fra 2018, da fonden har forøgede udgifter i forlængelse af de aktuelle planer for fremtidssikring af Kongegaarden og deraf øget aktivitetsniveau.
Forenings- og fondsdrevne museer
Der ydes faste driftstilskud til Korsør By- og Overfartsmuseum, Skovsgaard Mølle- og Bagerimuseum samt Det Gamle Trykkeri/Grafisk Museum. Udvalget har i oktober 2015 besluttet at harmonisere tilskud til foreningsdrevne museer, herunder ydes der som udgangspunkt ikke tilskud til lønudgifter.
Der er for 2019 indgået aftale med Danmarks Busmuseum, der tidligere har søgt aktivitets- og driftstilskud. Museet på Fabriksvej i Skælskør åbnede i 2016, hvor museet drives af Danmarks Busmuseums Fond på grundlag af de foregående års aktiviteter i Bushistorisk Selskab. Museet er nu veletableret og indgår derfor naturligt i den gruppe af aktører, der er omfattet af driftsaftale.
I aftalerne indgår, at bestyrelsesformand eller direktør for institutioner, der modtager tilskud på 500.000 kr. eller derover, stiller sig til rådighed for dialogmøde med Kultur- og Fritidsudvalget i oktober måned. Der er afholdt dialogmøde i forlængelse af udvalgets møde den 2. oktober 2018, hvor bestyrelsesformænd/direktører var indbudt.
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender de fremlagte aftaler og tilskud.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Tilskuddene finansieres af udvalgets ramme til driftsudgifter. I Budget 2018 var der afsat 3.013.364 kr. i budgettet til disse driftstilskud.
Konsekvenser for andre udvalg
Enkelte institutioner får indirekte tilskud i form af at få kommunale bygninger stillet vederlagsfrit til rådighed. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget afholder driftsudgifterne hertil.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender driftstilskud til kulturinstitutioner i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

16. Dansk Kulturarv - Projekter og tilskud (B)

16.   Dansk Kulturarv - Projekter og tilskud (B)

Sagsnr.: 330-2018-24579               Dok.nr.: 330-2018-486123                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til projekter inden for Dansk Kulturarv.
Baggrund
Udvalget råder over 1.845.000 kr. til Dansk Kulturarv i 2018. En lille del af midlerne anvendes til løbende vedligehold på Antvorskov Klosterruin og Korsør Fæstning.
Udvalget har i maj måned behandlet forslag om renovering af skulpturen ”De syv dage” i Korsør. Udvalget ønskede, at der blev indhentet yderligere tilbud på opgaven. I den mellemliggende periode er der derudover kommet flere ansøgninger om tilskud fra midlerne, og forslagene præsenteres derfor samlet i denne sag:
1. Renovering af vandskulpturen ”De syv dage”
Overslag over udgift til renovering uden ændringer af skulpturen: 300.000 kr.
Hvis udvalget ønsker at arbejde videre med forslag om at ændre og modernisere skulpturen ved at reducere størrelsen på bassinet samt ændre belysningen, udarbejder administrationen efterfølgende konkret forslag samt indhenter tilbud på dette.
2. Renovering af gobelinmalerier i Kongegaarden
Pris for restaurering: 464.418,75 kr.
3. Formidling på Vikingeborgen Trelleborg
Pris for infoskilte/formidlingsskilte: 130.000 kr.
4. Skilte ved fredede bygninger og andre lokaliteter af særlig interesse
Rammebeløb til skilte og formidling: 100.000 kr.
Retligt grundlag
Museumsloven, der forpligter kommunen som ejer af fredede bygninger og fortidsminder til at vedligeholde disse.
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed for at stille bygninger og kulturmiljøer til rådighed for kulturelle aktiviteter, der kommer borgerne til gavn.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at
· bevilge midler til et eller flere af projekterne
· at administrationen skal arbejde med yderligere projekter
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at skulpturerne, herunder vandkunst i det offentlige rum, udgør et vigtigt element i borgeres og turisters oplevelse af kulturelle miljøer i kommunen.
Udvalget har tidligere bevilget midler til renovering af to af kommunens andre vandskulpturer, Skt. Michael og Dragen i Slagelse og Vandbæreren i Korsør. En renovering af De Syv Dage vil være i fin tråd med de tidligere renoveringsprojekter.
Renovering af gobelinmalerierne i Kongegaarden ligger, efter administrationens vurdering, i naturlig forlængelse af den øvrige renovering af bygningen. Kongegaardsfonden har fokus på udvikling af aktiviteterne og styrkelse af positionen som center for kunst og kultur, og administrationen vurderer, at renovering af den indvendige udsmykning af bygningen vil forstærke de besøgendes oplevelse af de unikke historiske rammer i den fredede bygning.
Administrationen vurderer, at den fysiske formidling på Vikingeborgen Trelleborg vil have gavn af et løft i form af formidlings- og informationsskilte. Ny Trelleborg-projektet omfatter de fysiske elementer i forhold til ”Den genskabte borg”, men forud for etableringen af disse er der et behov for fysisk skiltning, som ikke falder ind under projektet eller under Nationalmuseets daglige drift, og derfor anbefaler administrationen, at formidlingen bevilges via midlerne til Dansk Kulturarv.
Administrationen anbefaler, at udvalget beslutter at arbejde videre med forslag om renovering og omlægning af en del af bassinet i skulpturen ”De syv dage” og godkender de øvrige tre forslag til projekter inden for Dansk Kulturarv.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at arbejde videre med renovering og omlægning af skulpturen ”De syv dage”
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 465.000 kr. til Kongegaardsfonden til renovering af gobelinmalerier
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 130.000 kr. til formidlingsskilte på Vikingeborgen Trelleborg
4.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 100.000 kr. til formidlingsskilte ved diverse kulturbygninger.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt med en bevilling på 300.000 kr. til renovering.
At 2: Godkendt
At 3: Godkendt
At 4: Godkendt

17. Ny Trelleborg - Den genskabte borg - godkendelse af prospekt 2018 (B)

17.   Ny Trelleborg - Den genskabte borg - godkendelse af prospekt 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-68292               Dok.nr.: 330-2018-550309                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om man kan godkende det endelige Ny Trelleborg-prospekt ”Den genskabte, historiske og digitale borg” forud for fondssøgning.
Baggrund
I 2012 igangsatte Byrådet Ny Trelleborg-projektet. Efter en ændret fondsstrategi i 2017 har projektgruppen nu udarbejdet et nyt projekt, som tager udgangspunkt i den aktivitet, der foregår på Trelleborg i dag, og som bygger videre på den identitet, som Trelleborg har styrket de seneste 5 år sammen med Ny Trelleborg-projektet.
Hovedlinjerne er en videreudvikling af det materiale, som udvalget tidligere på året er blevet orienteret om. Det tog udgangspunkt i 4 zoner. Disse 4 geografiske zoner er i dette materiale vendt til 3 formidlingsgreb:
- Den Genskabte Borg – en rekonstrueret kvadrant af den oprindelige Trelleborg
- Den Historiske Borg – en arkitektonisk opgradering og udvidelse af museumsbygningen
- Den Digitale Borg – en virtuel præsentation af borgen på selve monumentet
Slagelse Kommune afsatte i 2012 25. mio. kr. til projektet, hvoraf der nu er ca. 10 mio. kr. tilbage til at drifte projektledelsen, etablere parkeringsareal, som udvalget godkendte i september 2018, samt bidrage til det samlede projekt. Dette i perioden 2018-2022.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende prospektet eller at afvise det.
Vurdering
Projektgruppen har brugt de seneste 5 års erfaringer og vidensbase til at udarbejde prospektet ”Den genskabte, historiske og digitale borg” – Det bygger videre på den høje standard for vidensbaseret formidling, der i dag er på Trelleborg.
Det vurderes, at materialet i forhold til tidligere projekt lever op til de anbefalinger, vi har fået fra fondene. Projektet kan modsat tidligere etableres i etaper, så delelementer kan igangsættes løbende med finansieringen. Det vurderes, at materialet tydeligt viser retningen og vores visioner og dermed kan lægge til grund for fondssøgningerne i den kommende periode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender prospektet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

18. Godkendelse af reglement for Bibliotek og Borgerservice (B)

18.   Godkendelse af reglement for Bibliotek og Borgerservice (B)

Sagsnr.: 330-2018-68550               Dok.nr.: 330-2018-551907                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal ifølge kompetenceplanen godkende reglement for Slagelse Bibliotek og Borgerservice. Denne sag fremlægger opdateret reglement til udvalgets godkendelse.
Baggrund
Bibliotekets gældende reglement blev godkendt i juni 2013. Det er tid til at justere i gældende reglement, så det svarer til den oplevede praksis. Administrationen har rettet reglementet igennem, tilføjet, slettet og præciseret, så det nu er tidssvarende i forhold til Bibliotekernes services.
Blandt justeringerne kan fremhæves:
- Ændrede arbejdsgange som følge af overgang til nyt nationalt bibliotekssystem (Cicero). F.eks. tilskrivning af gebyrer.
- I Slagelse er den udendørs afleveringsrobot nedlagt, fordi den var nedslidt. I den forbindelse er der foretaget justeringer i forhold til aflevering udenfor normal åbningstid.
- Der er tilføjet et afsnit om persondata jf. persondataforordningen.
- Som følge af fusion med Borgerservice er kopiservice introduceret kort.
Retligt grundlag
Ifølge kompetenceplanen skal Kultur- og Fritidsudvalget godkende reglement for biblioteket.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende reglementet eller afvise at godkende det.
Vurdering
Administrationen vurderer, at justeringerne i reglementet er nødvendige for at tilpasse det til ny praksis i forbindelse med udviklingen af bibliotek og borgerservice.
Når reglementet er blevet politisk godkendt, vil det blive formidlet til borgerne.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender reglement for Slagelse Bibliotek og Borgerservice.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

19. Emner til pressen (B)

19.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43714                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 6. november 2018:
Fraværende: 
Drøftet.