Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 7. maj 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-583633                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Godkendt

2. Budgetopfølgning 2 for 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

2.     Budgetopfølgning 2 for 2019 - Kultur- og Fritidsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2019-11156               Dok.nr.: 330-2019-133474                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2 for 2019 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Kultur- og Fritidsudvalget godkender budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalget og Byrådet.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2019 at have et samlet mindreforbrug for driftsudgifterne på 2,3 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 23,4 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af forbruget.
Mindreforbruget på driftsudgifterne omhandler igangværende udviklingsprojekter på Bibliotekerne, som omfatter både 2019 og 2020, samt Stadionprojekt, hvor administrationen er i gang med at udmønte handleplanen fra det nedsatte § 17.4-udvalg.
For anlægsudgifterne skyldes mindreforbruget især anlægsprojektet for Renovering af svømmehaller, hvor beslutning om organisering i forhold til facilitering og udmøntning afventes. Herudover afventes teknisk tilpasning af anlægsbevillingen for Ny Trelleborg i den resterende periode af projektet.
Flytning af budget vedrørende Budgetaftalens punkt 38
I forbindelse med arbejdet med Budgetaftalen fra 2019 er det fundet hensigtsmæssigt, at aftalens punkt 38, Aktiviteter i byerne, behandles under Erhvervs- og Teknikudvalgets ramme. Budgettet hertil står på nuværende tidspunkt under Kultur- og Fritidsudvalget. Det indstilles derfor, at budgettet på 1,5 mio. kr. i 2019 samt overslagsårene omplaceres til Erhvervs- og Teknikudvalget.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at budgetopfølgning 2 for 2019 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.
Herudover anbefaler administrationen, at midlerne på 1,5 mio. kr. årligt i 2019 og overslagsår vedrørende Budgetaftalens punkt 38 omplaceres til Erhvervs- og Teknikudvalgets budgetramme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
5.01
 -1.500
 -1.500
 -1.500
 -1.500
Drift
6.04
  1.500
  1.500
  1.500
  1.500
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalgets ramme forøges med 1,5 mio. kr. i 2019 samt overslagsår.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Budgetopfølgning 2 for 2019 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalget og Byrådet.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at der omplaceres midler vedrørende Budgetaftalens punkt 38, Aktiviteter i byerne, på 1,5 mio. kr. i 2019 samt overslagsår fra politikområde 5.01 til politikområde 6.04.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byråd.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.

3. Samarbejdsaftale med SBI (B)

3.     Samarbejdsaftale med SBI (B)

Sagsnr.: 330-2019-11599               Dok.nr.: 330-2019-64497                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om kommunen skal tiltræde en samarbejdsaftale med Slagelse Boldklub & Idrætsforening (SBI).
Baggrund
I oktober 2018 vedtog Byrådet et budgetforlig, hvor det bl.a. står beskrevet, at aftaleparterne er positivt stemt over for, at der indgås en aftale med SBI om råderet over stadion samt indgås en aftale med klubben, som den Næstved Kommune har med Næstved Boldklub.
Efterfølgende har administrationen og SBI afholdt møder med det formål at få udarbejdet en samarbejdsaftale, der bl.a. adresserer ovennævnte. Resultatet heraf er det vedlagte udkast til samarbejdsaftale, udarbejdet af administrationen med input fra SBI, der beskriver det overordnede samarbejde mellem kommunen og SBI samt rammerne for dette.
Formålet med aftalen er at styrke samarbejdet mellem kommunen og SBI samt konkretisere samarbejdets form og omfang. Samarbejdsaftalen indeholder fx:
·         En oplistning af, hvad kommunen og SBI sammen vil arbejde for
·         Hvilke typer af tilskud og betalinger, som SBI modtager fra kommunen
·         Indgåede partnerskaber mellem kommunen og SBI (Åben Skole og Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber) samt eksempler på andre partnerskaber, som vil kunne indgås, fx samarbejde om at få flere i beskæftigelse.
·         Betingelser for brug af stadion til kampe, herunder hvad SBI skal betale
·         Betingelser for brug af Ny Tribune, herunder hvad SBI skal betale i markedspris - i første omgang ønsker klubben at leje 1. salen minus Center for Esport.
Samarbejdsaftalen er sat til at løbe til 30/6 2022, men kan forlænges, hvis parterne ønsker det. Der afholdes et årligt møde, hvor aftalen evalueres, og hvor der sker afrapportering ift. aftalepunkter, indsatser og fastsatte mål, og hvor nye punkter og indsatser kan tilføjes.
Indgåede delaftaler som led i samarbejdet med SBI, fx partnerskabsaftaler om Åben Skole, Åben Dagtilbud og sociale indsatser, markedsføringsaftale, lejeaftale vedr. stadionbane og Ny Tribune, provisionsaftale vedr. salg af stadionnavn samt aftaler i regi af Slagelse Talent & Elite vedlægges som bilag til nærværende aftale. Nærværende udkast til samarbejdsaftale suppleres med andre ord af eksisterende og evt. fremtidige delaftaler med klubben. Til samarbejdsaftalen vedlægges desuden et bilag (bilag 2), hvor økonomien i samarbejdet synliggøres.
Erfaringstal viser, at SBI på et typisk år modtager ca. 850.000-900.000 kr. i tilskud/betalinger fra kommunen. Men tallet er behæftet med usikkerhed, da fx tilskudsbeløb ofte er afhængig af medlemstal, økonomisk ramme, antal ansøgere osv. Det samlede beløb kan desuden være højere, hvis SBI modtager tilskud fra puljer, indgår partnerskaber osv.
SBI’s ønske om ”opstartshjælp”
SBI ønsker som nævnt ovenfor at leje 1. salen på Ny Tribune (minus Center for Esport). SBI søger, med henvisning til Center for Esport, om et opstartstilskud, således at klubben får tilskud til betaling af lejen for brug af 1. salen i det første år, aftalen løber. Den årlige leje beløber sig til ca. 77.550 kr. eksklusiv forbrug.
Sørby Esport modtager på baggrund af politisk beslutning et 3-årigt opstartstilskud til Center for Esport, således at foreningen ikke skal betale leje i den pågældende periode. Klubben skal dog selv dække alle udgifter til forbrug samt betale leje, når den udlejer de lejede faciliteter til aktiviteter for 3. part. Baggrunden for tilskuddet til Sørby Esport er, at der er tale om en opstartsperiode, hvor foreningen ikke forventer at oppebære et overskud. Et evt. overskud ud over rimelig fortjeneste bliver derfor modregnet i tilskuddet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten, Retningslinjerne for fritidsområdet, Lov om Eliteidræt.
Det er en forudsætning for aftalen, at SBI ikke drives med fortjeneste for øje. Kommunen har således ret til øjeblikkelig genforhandling af aftalen, hvis SBI er at betragte som en erhvervsvirksomhed, eller hvis klubben får en professionel overbygning.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende udkast til samarbejdsaftale med SBI
b)    Godkende udkast til samarbejdsaftale med konkrete ændringer/bemærkninger
c)    Afvise at indgå en samarbejdsaftale med SBI.
Herudover skal udvalget tage stilling til SBI’s ønske om et 1-årigt opstartstilskud samt finansiering af dette evt. tilskud. Årlig leje vurderes at være ca. 77.550 kr. og kan finansieres af Idræts- og Fritidspuljen.
Vurdering
Administrationen vurderer, at udkastet til samarbejdsaftale er i god tråd med ønskerne i budgetforliget, fx vedr. Slagelse Stadion/Harboe Arena Slagelse.
Derudover kan partnerskaber, som kan indgås med SBI i forlængelse af nærværende samarbejdsaftale, medvirke til at få flere til at bevæge sig og dermed være med til understøtte visionen og målene i idrætspolitikken. Evt. partnerskaber mellem fx SBI og Jobcentret kan desuden være med til understøtte de politisk vedtagne visioner om Mennesker, der mestrer livet.
Administrationen anbefaler derfor, at udvalget godkender udkastet til samarbejdsaftale.
Administrationen forstår SBI’s ønske om starthjælp på linje med Sørby Esport, men gør opmærksom på, at leje af 1. salen ikke er nødvendig for udøvelse af SBI’s kerneaktivitet. Derudover kan man ikke direkte sammenligne SBI og Sørby Esport/Center for Esport, da der i Sørby Esports tilfælde var tale om opstart af et helt nyt center, hvor foreningen bag samtidig er ret ny. SBI er omvendt en veletableret forening med eksisterende rammer/faciliteter.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender, at der indgås en samarbejdsaftale med SBI på de i aftalen beskrevne vilkår.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget træffer beslutning om, hvorvidt SBI skal ydes opstartshjælp i det første år pålydende 77.550 kr. svarende til et års leje som finansieres af Idræts- og Fritidspuljen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.
At 2: Godkendt, med den tilføjelse at der ydes årlig opstartshjælp fra 2019-2021 på henholdsvis 77.500 kr., 58.163 kr. og 37.500 kr.

4. Korsør Golfklub - Ansøgning om tilskud til indendørs golftræningscenter (B)

4.     Korsør Golfklub - Ansøgning om tilskud til indendørs golftræningscenter (B)

Sagsnr.: 330-2019-9210                 Dok.nr.: 330-2019-76096                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det vil bevilge 200.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen til Korsør Golfklubs projekt med at etablere et indendørs golftræningscenter.
Baggrund
Korsør Golfklub vil med en nuværende koldhal, der ikke benyttes, etablere det første indendørs træningscenter på Vestsjælland for at kunne forlænge golfsæsonen.
En traditionel golfsæson løber fra marts til november, og sæsonen vil herved blive udvidet betragteligt. Målgruppen for projektet er medlemmerne i foreningen, øvrige golfspillere i kommunen samt golfturister.
Korsør Golfklub kom ud af regnskabsåret 2017/2018 med et underskud på 173.298 kr. og havde indtægter for 6.082.485 kr. Størstedelen af indtægterne kommer fra medlemskontingenter. Korsør Golfklub har omsætningsaktiver for i alt 1.886.890 kr.
Korsør Golfklub har oplevet en medlemstilgang i aldersgruppen 0 – 18 år fra 24 til 69 på 3 år.
Den samlede økonomi for projektet er 55.000 kr. til renovering af bygning, 1.410.500 kr. til opgradering af bygning og 354.658 kr. til investeringer, i alt 1.820.158 kr. Korsør Golfklub bidrager selv til projektet i form af egenfinansiering på 300.000 kr. samt frivillig arbejdskraft på 300 timer.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Kommuner kan jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriet yde støtte til sportsklubber, som giver borgere adgang til at udøve idrætsaktiviteter, herunder spille golf. Det er dog en betingelse for støtte, at kommunen lovligt kan støtte/varetage samtlige af klubbens aktiviteter, eller at der alene ydes støtte til aktiviteter, som kommunen lovligt kan varetage/støtte, da kommuner ikke må støtte enkeltvirksomheder eller bevirke konkurrenceforvridning.
Statsforvaltningen har i 2011 udtalt, at Hjørring Kommunes støtte til Hjørring Golfklub var lovlig. Statsforvaltningen lagde bl.a. til grund, at klubbens pay and play-aktiviteter stilede mod at hverve medlemmer og havde et beskedent niveau set ift. klubbens indtægter, og at firmaarrangementer var for lokale firmaer og havde til formål at hverve medlemmer.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Bevilge de ansøgte 200.000 kr. i tilskud
b)    Bevilge et andet beløb i tilskud, fx 100.000 kr.
c)    Meddele afslag på ansøgningen
Vurdering
På baggrund af golfklubbens redegørelse, herunder oplysninger om at både klubben og dens aktiviteter og tilbud primært har til formål at tiltrække og fastholde medlemmer, vurderer administrationen, at der kan ydes støtte til Korsør Golfklub.
Administrationen vurderer, at Korsør Golfklub kan opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da puljen støtter etablering af nye og renovering af eksisterende faciliteter. Ansøgningen vurderes desuden at være i fin tråd med følgende bærende principper:
·         Idrætspolitikken: Fokus på optimering af faciliteterne til gavn for bredden i klubben ift. rekruttering og fastholdelse af medlemmer samt sikre bedre forhold for talent og elite.
·         Medfinansiering: Klubben bidrager med 300.000 kr. og 300 timers frivilligt arbejde
Ifølge retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen kan der ydes tilskud til etablering af nye faciliteter eller renovering af eksisterende faciliteter, men ikke til større anlæg og bygninger. Det vurderes derfor, at et evt. tilskud bør øremærkes investeringer i aktivitet (fx puttinggreen, indspilsgreen eller udslagsmåtter), og at tilskuddet ydes under forudsætning af, at Korsør Golfklub finder restbeløbet ved egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er pt. 565.000 kr. tilbage i Idræts- og Fritidspuljen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget bevilger 100.000 kr. i tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, hvor beløbet er øremærket investeringer i aktivitet. Tilskuddet bevilges under forudsætning af, at Korsør Golfklub selv finansierer restbeløbet ved egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

5. Eliteboard - opdatering af kommisorium og uddelingskriterier (B)

5.     Eliteboard - opdatering af kommisorium og uddelingskriterier (B)

Sagsnr.: 330-2016-34894               Dok.nr.: 330-2019-83124                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om det kan godkende de ændringsforslag, som Eliteboardet er kommet med i forhold til deltagere, formål og fordelingskriterier for midler under Eliteboardet.
Baggrund
I 2015 blev et Eliteboard nedsat, som skulle give faglig sparring til forvaltningen i forhold til udviklingen af kommunens tilbud til atleter. Da Slagelse Kommune i 2016 blev Team Danmark Elitekommune, ændrede boardet form i forhold til den ændrede opgave med at drive aftalen videre. Dette blev politisk godkendt på møde den 3. oktober 2016.
Nu har Eliteboardet fungeret i 2,5 år på denne måde og ønsker selv en justering, således at de erfaringer, der er gjort i forhold til talentkonceptet Slagelse Talent & Elite, indarbejdes.
Ændringerne er kommet som forslag fra et samlet Eliteboard samt alle 6 prioriterede idrætter og har følgende overordnede punkter:
-      Formålet med Eliteboardet
o    Her ønskes blandt andet større fokus på netværksdannelse mellem uddannelser og foreninger.
-      Sammensætningen af Eliteboardet
o    Her ønskes alle idrætter og uddannelser i aftalen deltagende for bedre og bredere sparring
-      Formålet med midler til uddeling af prioriterede idrætter
o    Her ønskes udelukkende fokus på udvikling og ikke drift.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten samt loven om eliteidræt
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    godkende justeret kommissorium for Eliteboardet
b)    afvise at godkende kommissoriet
c)    vælge en anden mulighed
Vurdering
Administrationen vurderer, at justeringerne er gennemtænkte og værdifulde for et stærkt samarbejde fremover. Justeringerne gør, at netop samarbejdet mellem alle idrætterne og uddannelserne bliver stærkere.
Dette passer godt til den struktur, som også er indarbejdet i samarbejdet i forhold til de interessenter, som er tættest på atleterne, hvor lærere, morgentrænere, fysiske trænere og talentkoordinatoren mødes 4 gange årligt og får sparring og læring på tværs. Dette kaldes STE STAFF.
Ovenstående taler i direkte forlængelse af den retning, der var resultatet af Team Danmark samarbejdsstatusmødet den 12. januar 2019 på Harboes Bryggeri.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget godkender justeret kommissorium for Eliteboardet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

6. Dobbeltgokarts til handicapaktiviteter (B)

6.     Dobbeltgokarts til handicapaktiviteter (B)

Sagsnr.: 330-2019-5730                 Dok.nr.: 330-2019-114142                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det vil imødekomme ansøgning fra Korsør Kart Klub om tilskud på 140.000 kr. incl. moms fra Handicappuljen til indkøb af terapi-gokarts.
Baggrund
Korsør Kart Klub ønsker at tilbyde gokartkørsel med handicappede i dobbeltgokarts, hvor det primært er handicaphjælperen, der leverer køreoplevelsen til den handicappede.
Formålet er at give en oplevelse til den handicappede, som kan sidestilles med handicapridning.
Målgruppen er alle handicappede, som forsvarligt kan modtage køreoplevelsen. Kun de personer, der forsvarligt kan tåle/klare oplevelsen, bliver tilbudt oplevelsen. For ikke at udelukke nogen på forhånd er alle velkommen til at prøvesidde en gokart, inden de får tilladelse til at køre en tur. Det er foreningens hensigt, at de personer som er handicappede i Slagelse Kommune, får dette tilbud. Dog vil foreningen ikke udelukke, at de omkringliggende kommuner ligeledes får dette tilbud.
Dette indebærer, at Korsør Kart Klub indkøber nogle dobbelte gokarts, som klubben stiller til rådighed for fysisk og psykisk handicappede personer med deres hjælpere. Det er meningen, at Korsør Kart Klub i samarbejde med diverse fonde og kommuner opstarter et varigt projekt, som skal tilbydes målgruppen i dagtimerne på udvalgte dage.
Korsør Kart Klub oplyser, at gokart er en sport, som ikke inkluderer ret mange handicappede. De ønsker at dele glæden ved sporten med en målgruppe, som kun sjældent bliver tilbudt en fartoplevelse.
Klubben bidrager med personale til at råde og vejlede de personer, der skal modtage oplevelsen, og klubben vil sikre optimal drift og service af alt udstyr, som skal bruges i projektet.
Budgettet for projektet ser således ud:
2 dobbeltgokarts fra Dino
90.000
kr.
Drift af 2 gokarts i et år
10.000
kr.
Sikkerhedsudstyr
30.000
kr.
Mobil personlift
10.000
kr.
I alt
140.000
kr.
I år 2 vil der være udgifter til service og drift på 20.000 kr.
Foreningen har ikke søgt fonde eller andre sponsorer om tilskud, men de vil gerne afprøve muligheden.
Korsør Kart Klubs regnskab for 2018 viser et overskud på 37.941 kr. Foreningen har en egenkapital på 249.443 kr., hvor de likvide beholdninger andrager 247.318 kr.
Foreningen oplyser i ansøgningen, at der er 70 medlemmer mellem 0 og 24 år og 50 medlemmer over 25 år.
Handicappuljens budget er i 2019 på 109.313 kr., og 50.000 kr. er afsat til afholdelse af Slagelse Open.
Retligt grundlag
Retningslinjerne for Handicappuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Bevilge de ansøgte 140.000 kr. i tilskud til indkøb og service af 2 stk. gokarts. Delfinansiering fra Handicappuljen og anden pulje på Kultur og Fritids område.
B)   Bevilge et andet beløb i tilskud til projektet, fx 59.313 kr. Puljen vil derefter være opbrugt.
C)   Afvise at yde tilskud.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen kan støttes af Handicappuljen, idet denne giver støtte til nytænkende tiltag for handicappede, udviklingsarbejde og handicaprelaterede rekvisitter.
Ansøgningen er desuden i tråd med følgende bærende principper for puljen:
·         Nytænkning: Aktiviteter for handicappede, som ikke tidligere er blevet tilbudt i foreningen.
·         Inddragelse af borgere: Inklusion af en særlig målgruppe af borgere, der ikke tidligere har kunnet deltage i aktiviteten.
·         Idrætspolitik: Idræt og bevægelse for alle aldre og niveauer.
Administrationen vurderer på baggrund af de bærende principper for puljen, at der bør være en vis økonomisk medfinansiering af projektet, enten fra foreningen eller fra relevante fonde og sponsorer.
Administrationen vil endvidere anbefale foreningen at overveje at opkræve et deltagergebyr for at deltage i aktiviteten på lige fod med handicapridning og lign. til at finansiere service og vedligeholdelse af dobbeltgokarts.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
For at projektet kan lykkes, vil det være nødvendigt for foreningen at søge ekstern finansiering fra fonde og lign.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at bevilge et tilskud til indkøb af gokarts på 59.313 kr. Tilskuddet bevilges under forudsætning af, at Korsør Kart Klub selv finansierer restbeløbet til køb af de 2 gokarts ved egenfinansiering, sponsorater og/eller fonde.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

7. Genoptagelse: Udmøntning af budgetaftalens pkt. 36 i 2019 (B)

7.     Genoptagelse: Udmøntning af budgetaftalens pkt. 36 i 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2018-74571               Dok.nr.: 330-2019-174709                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til administrationens forslag til udmøntning af budgetaftalens pkt. 36.
Baggrund
Byrådet vedtog den 8. oktober 2018 Budget 2019-2022. På baggrund af budgetaftalens pkt. 36 har administrationen udarbejdet følgende forslag til udmøntning af den tilførte 1 mio. kr. i driftsmidler for 2019:
·         Selvejende haller (breddeidræt): 375.000 kr. (er disponeret).
·         Markedsføring (talenter, OL-atleter/rollemodeller, e-sport): 325.000 kr.
·         Markedsføring gennem aftaler med foreninger og forbund inden for de prioriterede idrætter: 300.000 kr. 
Punktet vedr. selvejende haller er allerede udmøntet i fordelingen af driftstilskud til de selvejende haller for 2019 (blev besluttet på udvalgets møde den 6/11). Dette punkt skal der således ikke tages stilling til i nærværende sag, og det behandles derfor ikke yderligere i sagen.
Eksempler på markedsføring gennem aftaler med foreninger og forbund inden for de prioriterede idrætter kunne fx være aftaler a la Velfærdsalliancen med DBU og/eller den foreslåede aftale med volleyballforbund om at blive landsholdets hjemmebane (behandles i næste dagsordenspunkt). Med andre ord aftaler, som både er i god tråd med arbejdet inden for Slagelse Talent og Elite samt arbejdet med at trække store events til kommunen til gavn for borgere, besøgende, bosætning mv.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    Godkende administrationens forslag til udmøntning af de i Budgetaftalen tilførte driftsmidler i 2019
b)    Godkende administrationens forslag til udmøntning med konkrete ændringer/bemærkninger
c)    Afvise at godkende administrationens forslag til udmøntning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at forslaget til udmøntning af budgetaftalens pkt. 36 vil bidrage til både at adressere nogle af de input/ønsker, som fremkom på dialogmødet med aktørerne på det folkeoplysende område den 4/9 samt bidrage til opfyldelse af flere af målene i idrætspolitikken, fx følgende mål i kapitlet om sportsevents:
·         Tiltrække større begivenheder og events, hvor Slagelse Kommune er parat til selv at være værtskommune for større events, herunder 1-3 nationale eller internationale events årligt, gerne i samarbejde med nabokommuner.
·         Prioritere øget fokus på synliggørelse af events og arrangementer, så vi sammen kan brande kommunen.
Udmøntningen af midler til brug for markedsføring vil med andre ord bidrage til at profilere kommunen og give den god omtale. 
Selvejende haller og breddeidræt:
Kultur- og Fritidsudvalget besluttede på udvalgsmødet i november at disponere 375.000 kr. som engangsstøtte til den rengøringsbesparelse, der er indlagt til de selvejende haller i 2019.
Dermed tilgodeses en del af de rammer, hvori der også afvikles breddeidrætsaktiviteter.
Markedsføring af talenter, OL-atleter/rollemodeller og e-sport
Beløbet kan understøtte principperne for og udmøntningen af kommunens markedsføringspulje.
Markedsføring gennem foreninger og forbund
Udmøntningen af midler til markedsføring samt indgåelse af aftaler med forbund og foreninger vil være i god tråd med arbejdet inden for Slagelse Talent og Elite, herunder Elitekommunesamarbejdet med Team Danmark og samarbejdet med forbundene inden for de prioriterede idrætter.
Lokale foreninger og dermed også breddeidrætten vil blive involveret i de aftaler, som indgås med forbund, og vil dermed også få gavn af, at forbund placerer aktiviteter i kommunen.  
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender administrationens forslag til udmøntning af de i Budgetaftalen tilførte driftsmidler i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. december 2018:
Fraværende: 
Sagen udsat til næste møde, efter budgetforligsgruppen har drøftet udmøntning af budget den 20. december 2018.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. januar 2019:
Fraværende: 
At 1: Drøftet og genoptages.
Genoptagelse
Sagen genoptages, da der er behov for fornyet behandling i både Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler administrationens forslag til udmøntning af de i Budgetaftalen tilførte driftsmidler i 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget, at budgetaftalens pkt. 36 udmøntes i 2019 som følger:
* Selvejende haller (breddeidræt): 375.000 kr. (er disponeret)
* Markedsføring (talenter, OL-talenter/rollemodeller, e-sport): 250.000 kr.
* Markedsføring gennem aftaler med foreninger og forbund inden for de prioriterede idrætter: 375.000 kr.
Udvalget orienteres om konkrete forslag til fordeling af de to ikke-disponerede puljer.
Udvalget får forelagt sagen på møde i november 2019 med henblik på udmøntning af 2020. Her ønskes bl.a. drøftelse af mulighed for øget fokus på tilskud til breddeidrætten som alternativ til markedsføringstilskud. Forud afholdes temamøde i oktober 2019 om budgetudmøntningen.

8. Genoptagelse: Tilbagerulning af budget til lokaletilskud til foreninger (B)

8.     Genoptagelse: Tilbagerulning af budget til lokaletilskud til foreninger (B)

Sagsnr.: 330-2018-80790               Dok.nr.: 330-2019-174712                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til, om og hvordan en evt. tilbagerulning af budget til lokaletilskud til folkeoplysende foreninger kan gennemføres.
Baggrund
Byrådet vedtog i oktober 2017 et budgetforlig, hvor det for foreningsområdet betød besparelser på udvalgte områder. Det betød bl.a. en reduktion på 250.000 kr. pr. år til lokaletilskud.
Denne reduktion i lokaletilskuddet betød, at foreningerne i 2018 fik 80% i tilskud af deres driftsudgifter, i 2019 bliver procenten 75%, i 2020 bliver den 70%, og i 2021 er procenten på det lovbestemte minimum på 65%. I 2017 og tidligere lå tilskudsprocenten på 85%.
Konsekvensen har altså været, at foreningerne hvert år får 5%-point mindre i lokaletilskud de næste 4 år, omregnet til 250.000 kr. pr. år. Lokaletilskudskontoen bliver reduceret således:
2018
2019
2020
2021
250.000
500.000
750.000
1.000.000
Foreningerne vil derfor opleve en nedgang på 20%-point i deres tilskud (fra 85 % til 65 % af driftsudgifterne), når beslutningen om 4 år er realiseret. I 2018 er det 76 foreninger, der er blevet berørt af reduktionen.
Ved budgetforhandlingerne i september 2018 blev der indgået en ny budgetaftale for 2019-2022. Under pkt. 54, b blev følgende noteret: ”Stop for lavere lokaletilskud: Parterne er enige om, at den planlagte nedtrapning af lokaletilskuddet til foreninger søges stoppet efter 2019 ved at omlægge budgetterne”.
Såfremt dette betyder, at lokaletilskudsprocenten på 75% fastholdes i 2020 og fremadrettet, skal der findes finansiering af 250.000 kr. i 2020 og 500.000 kr. i 2021 og overslagsårene til området.
Skulle udvalget ønske at tilbagerulle budgettet allerede fra 2019, vil dette betyde, at der skal findes en finansiering på 500.000 kr. allerede primo 2019, før behandling af ansøgninger om lokaletilskud påbegyndes.
Finansieringsmuligheder
Såfremt en tilbagerulning ønskes, kan der findes finansiering indenfor følgende områder:
1.    Det kan ske inden for folkeoplysningsområdets øvrige budget. F.eks. vil medlemstilskud være et muligt område, da konsekvensen vil blive udrullet over alle foreninger i kommunen, der modtager medlemstilskud, og ikke kun dem, som har egne eller lejede lokaler. En mulighed, hvor alle foreninger ”holder for” uanset aktivitetssted.
2.    En anden finansieringsmulighed kan være, at foreninger, der pt. får anvist gratis kommunale lokaler, fremadrettet bliver opkrævet et gebyr for at anvende disse lokaler. Dette sker i flere andre kommuner.
3.    Finansiering kan endvidere ske ved en omplacering af beløbet fra andre steder i budgettet på Fritidsområdet. Dette kunne være bredde/eliteidræt eller faciliteter/grønne baner (se budget og foreløbigt forbrug for 2018 i vedlagte bilag).   
Retligt grundlag
Folkeoplysningslovens § 25.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
A)   Fastholde den af Byrådet besluttede reduktion på lokaletilskudsområdet.
B)   Omprioritere indenfor det folkeoplysende område, f.eks. medlemstilskud.
C)   Omprioritere indenfor fritidsområdet generelt. Kultur- og Fritidsudvalget beslutter hvordan.
D)   Beslutte, at besparelsen indgår i budgetforhandlingerne for budget 2020 og overslagsår. Besparelsen for 2018 og 2019 (500.000 kr.) finansieres via medlemstilskud i 2019.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en besparelse på Fritidsområdet generelt vil bevirke en nedgang i serviceniveauet på øvrige områder. F.eks. på bredde/eliteidræt, faciliteter/grønne baner. Besparelsen kan have personalemæssige konsekvenser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Bliver beslutningen om besparelse på området rullet tilbage til de 85% af foreningernes driftsudgifter til lokaler (som tidligere), skal udvalget finde finansiering som beskrevet i skemaet:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
05.1
500
750
1.000
1.000
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Regnskabet for 2018 er endnu ikke afsluttet, hvorfor ændringer i de enkelte kontoområder kan forekomme.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om besparelsen på budgettet til lokaletilskud til foreninger skal rulles helt eller delvist tilbage.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvordan tilbagerulningen skal finansieres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 8. januar 2019:
Fraværende: 
At 1: Godkendt, og at målet er 85 %. Spørgsmål om finansiering sendes til budgetaftaleparterne til drøftelse forud for næste behandling i udvalget.
Genoptagelse
Sagen genoptages, da der er behov for fornyet behandling i både Kultur- og Fritidsudvalget og Økonomiudvalget.
Budgetaftaleparterne har med henvisning til pkt. 54, stk. B i budgetaftalen besluttet følgende ift. spørgsmålet om finansiering:
”Med henblik på igangsætning afsættes dog en initialpulje under ØK på 1 mio. kr. i 2020 stigende til 3 mio. i 2022, som efter nærmere aftale kan – men ikke nødvendigvis skal – bruges til at sætte gang i arbejdet med en eller flere af de nævnte tiltag”.  
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om det vil indstille til Økonomiudvalget, at besparelsen på budgettet til lokaletilskud til foreninger skal rulles tilbage.
4.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, hvordan en tilbagerulning skal finansieres.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Økonomiudvalgets godkendelse.
At 2: Anbefales til Økonomiudvalget, at 500.000 kr. i 2019 finansieres af Økonomiudvalget. Det resterende oversendes til budgetforhandlingerne.

9. Drøftelse vedr. bibliotek og borgerservice i Korsør (D)

9.     Drøftelse vedr. bibliotek og borgerservice i Korsør (D)

Sagsnr.: 330-2019-7887                 Dok.nr.: 330-2019-44000                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte perspektiverne i at flytte Korsør Bibliotek og Borgerservice til Kulturhuset i Korsør.
Baggrund
I forliget om Budget 2016 er der truffet politisk beslutning om at flytte biblioteket til Kulturhuset i Korsør, dog uden effektuering, da man ikke har kunnet anvise den nødvendige bevilling.
Korsør Bibliotek har på seks år tabt 35 % af sine besøgende (2013: 85.123, 2018: 55.184).
Tilbagegangen svarer i runde tal til antallet af besøg i Korsør Kulturhus på årsbasis, medregnet alle besøg af VUC-elever m.v., der i dag har deres gang på kulturhusets matrikel. Dette efterlader en betydelig overkapacitet i såvel biblioteket som Kulturhuset, der i sin storhedstid som Halsskov Skole rummede 1.200 skoleelever om dagen.
Slagelse Kommune (ved virksomheden Slagelse Biblioteker og Borgerservice) driver i dag to kulturinstitutioner i Korsør. De to institutioner er beliggende knap 300 meter fra hinanden. Det er administrationens vurdering, at der vil være en synergi i at flytte bibliotek og borgerservicefunktionerne ind i Kulturhuset. Der vil i givet fald blive tale om en genindflytning, idet Korsør Folkebibliotek blev grundlagt ved åbningen af den nybyggede Halsskov Skole i 1923.
Der vil være fordele ved at koncentrere ressourcerne, da én velkonsolideret kulturinstitution bemandings- og kompetencemæssigt kan levere mere kulturliv til borgerne, end to driftsmæssigt udfordrede kulturinstitutioner kan.
Forslaget om at flytte Bibliotek og Borgerservice ind i Kulturhuset handler således om at binde færre ressourcer i mursten og kvadratmeter for at øge fokus på at udvikle kulturtilbuddets indhold. Korsør vil dermed kunne bevare et relevant kulturtilbud til borgerne, idet den store tilbagegang i antallet af biblioteksbesøg må ses som udtryk for, at et faldende antal borgere oplever, at bibliotekets tilbud er relevant for dem.
Med én kulturinstitution fremfor to opnås, at såvel økonomi, personaleressourcer og kompetencer puljes til gavn for indholdet og dermed borgerne. Nyudviklingen bør herefter dels bestå i en indretning til åbent bibliotek (forbillede Skælskør og andre) og dels i en indholdsmæssig nyudvikling, der kan fremtidssikre kulturudbuddet. Kulturhuset og Bibliotek og Borgerservice er optaget af at værne om de nuværende brugere, men for borgerne og for fremtiden er det helt centralt, at kulturudbuddet har en stærk appel til alle aldre. Tilbuddet bør i højere grad også henvende sig til børn, unge, yngre voksne og det desværre stigende antal borgere, der gennem de senere år har valgt biblioteket fra.
Dialog med interessentgrupper
Under forberedelsen af sagen har virksomhedens leder været i dialog med blandt andre Kulturhusets Brugerråd, formændene for lokalrådene i Korsør og Halsskov, Handicaprådet samt Ældrerådet. Endelig er der gennemført to rundvisninger i Kulturhuset for personalet ved Slagelse Biblioteker og Borgerservice.
Dialogen har vist en god tilslutning til, at Bibliotek & Borgerservice flytter ind i Kulturhuset. Men den har også vist, at der er en stor optagethed af, at den eksisterende biblioteksejendom i Bernstensgade kommer godt afsted til ny relevant anvendelse i fremtiden. For mange er dette en helt grundlæggende forudsætning for, at man kan støtte forslaget.
Administrationen er i kontakt med interesserede erhvervsdrivende, som ønsker at etablere sundhedshus i Bernstensgade.
Endelig har dialogen vist, at der fra interessenternes side er en række markante forbehold overfor, hvordan indflytningen sker. Det er administrationens vurdering, at det er hensigtsmæssigt først at afklare, om Bibliotek og Borgerservice skal flytte ind. I bekræftende fald må der så følge en proces for afklaring af, hvordan det mest hensigtsmæssigt kan ske.
Retligt grundlag
Biblioteksloven fastlægger, at folkebibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet.
Handlemuligheder
1.    Kultur- og Fritidsudvalget kan drøfte perspektiverne i, at Korsør Bibliotek og Borgerservice flytter ind i Korsør Kulturhus i Skolegade (fhv. Halsskovskolen). I den forbindelse kan udvalget supplere oplægget med sine ønsker til den videre proces frem mod en beslutningssag senere i 2. kvartal
2.    Kultur- og Fritidsudvalget kan drøfte bibliotekets fremtid set i forhold til, hvordan kulturinstitutionerne i Korsør bedst kan understøtte dels byens udvikling, dels udvikling af stærke, velbesøgte kulturtilbud, fx i et nedsat §17.4-udvalg
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er behov for at fremtidssikre Bibliotek og Borgerservice og Kulturhuset for at give de bedste forudsætninger for nogle stærke kulturtilbud til borgerne i Korsør. Kulturtilbuddet til borgerne er i dag under et betydeligt pres med to institutioner i en sårbar driftsmæssig situation, hvor især biblioteket oplever, at brugerne falder fra.
Det er fagcentrets vurdering, at en videreførelse af de to kulturinstitutioner i Korsør på det nuværende grundlag på sigt vil komme under yderligere pres pga. de med Budget 2019 vedtagne effektiviseringer i de kommende tre budgetår.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget, der har kompetencen i forhold til ejendomsdrift.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget drøfter perspektiverne i, at Korsør Bibliotek og Borgerservice flyttes fra Bernstensgade til Skolegade, dvs. flyttes til Korsør Kulturhus.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Drøftet.
Udvalget godkendte, at administrationen udarbejder oplæg til næste møde til en proces, der involverer en bred gruppe af borgere og relevante interessenter og interesentgrupper om kultur og kulturinstitutioner i Korsør.

10. Sørby Marked 2019 - tilskud fra puljen til markedsføring af events på kulturområdet (B)

10.   Sørby Marked 2019 - tilskud fra puljen til markedsføring af events på kulturområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-16838               Dok.nr.: 330-2019-161548                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Sørby IF’s Venner søger 150.000 kr. i tilskud til Sørby Marked i 2019.
Baggrund
Sørby IF’s Venner afholder i 2019 Sørby Marked for 38. gang. Foreningen beskriver, at markedet har vokset sig større gennem årene og i dag omfatter ca. 200 kræmmere samt musikunderholdning på friluftsscene og i telte, Tivoli samt spisesteder. Markedet besøges af ca. 60.000 gæster, bestyrelsen består af 13 frivillige og derudover hjælper 600 frivillige til under markedet.
De frivillige kommer hovedsageligt fra Sørby IF samt fra andre lokale klubber, og hvert år uddeles overskuddet til foreningerne. I 2018 fik Sørby Marked et overskud på ca. 530.000 kr., der er uddelt til de deltagende foreninger.
Regnskab for 2018 samt budget for 2020 er vedlagt som bilag. Foreningen har en god økonomi med en kontant bankbeholdning på mere end 900.000 kr. samt et forventet overskud i 2020 på 285.000 kr.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen adgang til at yde støtte til arrangementer af generel kulturel karakter samt almindelige folkeforlystelser.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a)    bevilge de 25.000 kr., som er vurderingen af den markedsføringsmæssige værdi af arrangementet, i tilskud for 2019 – Der er 20.000 kr. tilbage i puljen.
b)    bevilge et andet beløb for den markedsføringsmæssige værdi for 2019
c)    give afslag på ansøgningen.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at Sørby Marked i højere grad har karakter af et erhvervsarrangement end et kulturarrangement, og at ansøgningen dermed ikke falder ind under retningslinjerne for Puljen til kulturelle formål, men under den Pulje til markedsføring af events på kulturområdet, som udvalget har etableret for 2019.   
Puljen er på 50.000 kr. i 2019, og restbeløbet pt. er 20.000 kr.
Kulturafdelingen vurderer, at ansøgningen falder ind under retningslinjerne for puljen. Retningslinjerne er vedlagt som bilag. Ansøgninger til puljen vurderes af et uvildigt markedsføringsbureau, der har vurderet den markedsføringsmæssige værdi af Sørby Marked til 25.000 kr. (bilag).
Sørby IFs Venner forventer et stort overskud igen i år, og et tilskud fra Puljen til markedsføring af events på kulturområdet vil derfor bidrage yderligere til dette overskud. Da overskuddet fordeles til de frivillige idrætsforeninger, vil der således være tale om et indirekte tilskud til disse foreninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Dialog pågår mellem foreningen og Center for Kommunale Ejendomme om fremtidige arealer samt løbende udgifter til materiel og genopretning af boldbaner efter arrangementet.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om der skal ydes markedsføringstilskud til Sørby IF’s Venner til Sørby Marked – dog max 20.000 kroner, som er restbeløbet i puljen.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt, men 20.000 kr., der er restbeløbet i Markedsføringspuljen, idet det anerkendes, at der er tale om et arrangement med stor søgning.

11. Kulturstrategi 2020 - udkast til høring (B)

11.   Kulturstrategi 2020 - udkast til høring (B)

Sagsnr.: 330-2019-11589               Dok.nr.: 330-2019-152385                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om udkast til kulturstrategi skal sendes i høring i dens nuværende form.
Baggrund
Det daværende Kultur-, Fritids- og Turismeudvalg godkendte i december 2016 en ny kulturstrategi for Slagelse Kommune. Strategien skulle understøtte turisme og bosætning.
Strategien blev udviklet i samarbejde med Slagelse Kulturråd og gennem en længere inddragelsesproces, interesserede kulturaktører.
Det blev samtidig besluttet, at der i 2019 skulle arbejdes med udformning af en ny strategi, der byggede på den nuværende. Kulturafdelingen har været i dialog med både Slagelse Kulturråd og Kultur- og Fritidsudvalget, som begge peger på, at der er behov for en revidering af strategien, ikke udarbejdelse af en ny strategi.
Den reviderede udgave af kulturstrategien adskiller sig især på følgende punkter fra den nuværende strategi:
-      Tematikken Børne- og Ungekultur i den nuværende kulturstrategi deles op i en tematik om børnekultur og en om ungekultur.
Tematikken om børnekultur har fokus på, at børn ikke blot skal opleve kunst og kultur, men selv skal undersøge, sanse og eksperimentere med kunst og kultur.
Ungekulturen sætter fokus på, at unge skal have mulighed for selv at skabe det kulturliv, de ønsker – og at der skal skabes rammer gennem facilitering og faciliteter, for at de unge får denne mulighed.
For både børn og unge tror vi på, at kunst og kultur har en vigtig rolle at spille i forhold til dannelse og dermed til at udvikle kompetente medborgere i fremtidens demokratiske fællesskab.
-      Tematikken Autentiske events i den nuværende kulturstrategi ændrer titel til Kulturelle arrangementer med lokalt særpræg. Derudover præciseres det i den reviderede udgave, hvad der forstås ved lokalt særpræg for arrangementer i de tre købstæder.
-      Under tematikken Kultur i det offentlige rum præciseres forståelsen af det offentlige rum til byrum eller offentligt tilgængelige rum, hvor man ellers ikke forventer at møde kunst eller kultur. Derudover fokuseres der fremover i endnu højere grad på samarbejde på tværs af Slagelse Kommunes organisation.
-      Tematikken Frivillighed har været i fokus efter vedtagelse af den nuværende kulturstrategi, blandt andet på Kulturtopmøde 2018. Kulturafdelingen vil fortsat have fokus på at styrke frivilligheden, da kommunens kulturliv, også det professionelle, er afhængig af frivilliges indsats. Det frivillige engagement er ikke en selvfølge, og derfor skal også foreningslivet have fokus på nye frivilliges motivation.
-      Under tematikken Det professionelle kulturliv påpeges vigtigheden af et professionelt kulturliv, der kan fungere som rollemodel for børn og unge, hvilket er vigtigt i forhold til udvikling af talenter på kunst- og kulturområdet. Derudover medvirker de professionelle kulturinstitutioner til at sikre, at børn og unges møde med kunst og kulturen er af høj kvalitet.
Udkast til revideret kulturstrategi er vedlagt som bilag. Heri beskrives også eksempler på mulige indsatsområder indenfor hver tematik.
Retligt grundlag
Styrelsesvedtægt 2018 for Slagelse Kommune.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    beslutte at sende udkast til kulturstrategi i høring hos Slagelse Kulturråd i sin nuværende form i maj og juni 2019.
b)    beslutte at sende kulturstrategien i høring hos andre interessenter.
c)    beslutte ikke at sende kulturstrategien i høring i sin nuværende form.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at en revidering af kulturstrategien vil styrke Slagelse Kommunes fremadrettede arbejde med kunst og kultur i kommunen.
Den reviderede udgave af kulturstrategien præciserer indholdet af de valgte tematikker, som strategien indeholder. En præcisering, der både vil skabe større forståelse af, hvilken vej Slagelse Kommune vil med kulturen, og af hvor der er udviklings- og samarbejdsmuligheder på tværs af Byråd, forvaltning, foreninger, institutioner, erhvervsliv og alle andre interesserede kulturaktører.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at sende udkast til kulturstrategi i høring hos Slagelse Kulturråd i sin nuværende form i maj og juni 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

12. Udkast til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2020 (B)

12.   Udkast til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål 2020 (B)

Sagsnr.: 330-2019-7235                 Dok.nr.: 330-2019-168771                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om fremlagte udkast til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål for 2020 skal sendes i høring.
Baggrund
Puljen til kulturelle formål kan søges af frivillige og foreninger til kulturaktiviteter i Slagelse Kommune. De gældende retningslinjer er vedtaget af Kultur- og Fritidsudvalget i september 2018.
Retningslinjerne for puljen er både Kultur- og Fritidsudvalgets samt Kulturafdelingens værktøj til vurdering af ansøgninger og ansøgernes mulighed for at forstå baggrunden for tildeling af midler fra Puljen til kulturelle formål. En ensartet sagsbehandling og vurdering af alle ansøgninger forudsætter, at retningslinjerne er tydelige og præcise.
Retningslinjerne tager udgangspunkt i udkast til en revideret kulturstrategi, som også fremlægges til udvalgets godkendelse på dette udvalgsmøde. Fokusområderne i udkastet til retningslinjerne for 2020 understøtter kulturstrategien. Udkast til nye retningslinjer er vedlagt sagen som bilag. En evt. ændring af retningslinjerne kan medvirke til, at strategien ikke danner grundlag for uddelingen af midler fra puljen, og at puljen ikke i samme grad understøtter arbejdet med strategien.
Ved vurdering af ansøgningerne lægges der vægt på, om foreningen eller arrangementet bidrager til at udvikle og berige Slagelse Kommunes kulturliv indenfor et eller flere af fokusområderne.
Enkelte aktiviteter eller foreninger falder ikke ind under fokusområderne og får derfor ikke bevilget tilskud. Det er ikke udtryk for, at aktiviteterne ikke bidrager til at tilbyde borgere, besøgende og turister spændende og involverende kulturaktiviteter og –oplevelser, blot at de ligger uden for fokusset i kommunens kulturstrategi. Tilsvarende er et tilskud ikke blot udtryk for en anerkendelse af foreningen eller aktiviteten, men en vurdering af aktiviteter(ne) ift. fokusområderne.
Ved ansøgninger, der falder uden for Puljen til kulturelle formål, inddrager Kulturafdelingen altid øvrige afdelinger i kommunen for at afklare andre tilskudsmuligheder.
Udkastet til nye retningslinjer adskiller sig fra de nuværende retningslinjer på følgende områder:
·         Retningslinjen deles op i to separate retningslinjer. En for driftstilskud og en for aktivitetstilskud, da det er Kulturafdelingens vurdering, at dette i højere grad vil tydeliggøre forskellen på de to former for tilskud.
·         En præcisering af forståelsen af det offentlige rum i fokusområdet Kultur i det offentlige rum.
·         Præcisering af, at Kulturafdelingen vil være i dialog med ansøger, hvis ansøgningen ikke er fyldestgørende.
·         Fokusområdet events i de nuværende retningslinjer ændrer navn til Arrangementer med lokalt særpræg, og der præciseres, hvad der forstås ved lokalt særpræg.
Udkast til retningslinjer for henholdsvis driftstilskud og aktivitetstilskud er vedlagt som bilag.
Puljens størrelse
I 2020 vil puljen udgøre 1.723.500 kr.
I forlængelse af tidligere beslutning i Byrådet reduceres puljen i 2021 til 1.495.000 kr.
Da midlerne i puljen reduceres i de kommende år, er det nødvendigt med en endnu skarpere prioritering af aktiviteter, der kan støttes. Udvalget har løbende haft fokus på, at foreninger og aktiviteter i videst muligt omfang arbejder på at udvikle en forretningsmodel, så egenfinansieringen øges, og behovet for kommunalt tilskud reduceres. Derudover har udvalget prioriteret nye aktiviteter, indsatser rettet mod nye målgrupper og nye samarbejdspartnere samt nye vinkler i nuværende tiltag. Foreninger og aktører, der afvikler en tilbagevendende aktivitet i uændret form, eller som oplever økonomisk fremgang via ekstern finansiering, vil således kunne opleve at få reduceret deres kommunale tilskud.
Eventuelt overskud
Foreninger/aktører kan blive pålagt at betale overskud tilbage fra tilskud, eller overskuddet kan blive modregnet i kommende tilskud. Dette har længe været praksis, hvor Kulturafdelingen tager udgangspunkt i de enkelte foreningers regnskabsresultat over en årrække, aktiviteter samt evt. fokus på opsparing til et formål, der ligger under puljens fokusområder eller nye tiltag.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver mulighed for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a)    beslutte at sende udkast til retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring hos Slagelse Kulturråd i sin nuværende form i maj og juni 2019.
b)    beslutte at sende de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring hos andre interessenter.
c)    beslutte at ændre eller tilføje yderligere elementer til de foreslåede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål, inden retningslinjerne sendes i høring.
d)    beslutte ikke at revidere de gældende retningslinjer for Puljen til kulturelle formål.
Vurdering
Kulturafdelingen vurderer, at de reviderede retningslinjer for Puljen til kulturelle formål vil understøtte arbejdet med Kulturstrategien og understøtte nuværende foreninger og aktiviteter samt fortsætte udviklingen af nye tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter at sende udkast til nye retningslinjer for Puljen til kulturelle formål i høring hos Slagelse Kulturråd i sin nuværende form i maj og juni 2019.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Godkendt.

13. Beslutning vedr. Guldagergaards overgang til erhvervsdrivende fond (B)

13.   Beslutning vedr. Guldagergaards overgang til erhvervsdrivende fond (B)

Sagsnr.: 330-2019-12047               Dok.nr.: 330-2019-157751                                          Åbent
Kompetence: KFU, ETU, ØK og BY
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om Slagelse Kommune vil godkende, at den selvejende institution Guldagergaard omdanner sig til en erhvervsdrivende fond og dermed samtidigt tilkendegive, at kommunen fortsat vil støtte aktiviteterne på Guldagergaard.
Baggrund
Slagelse Kommune er blevet kontaktet af den selvejende institution Guldagergaard. De er i gang med at omdanne sig fra en selvejende institution til en erhvervsdrivende fond via ”Foreningen Guldagergaards bevarelse”.
Rent formelt skal ændringer i den selvejende institutions vedtægter godkendes af Slagelse Kommune. Det samme er tilfældet, hvis den selvejende institution skal nedlægges. Endeligt skal Slagelse Kommune også godkende, hvis de vil disponere over deres aktiver, herunder overdragelse af den keramiske samling.
Slagelse Kommune skal derfor godkende, at den selvejende institution Guldagergaard nedlægges, og at aktiverne overtages af en erhvervsdrivende fond. Der er vedlagt udkast til vedtægter for den erhvervsdrivende fond, og kommunen kan godkende nedlæggelsen under forudsætning af, at de endelige vedtægter for den erhvervsdrivende fond ikke ændres væsentligt i forhold til udkastet.
Salg af bygninger
Slagelse Kommune ejer de bygninger, som i øjeblikket bliver stillet vederlagsfrit til rådighed for den selvejende institution Guldagergaard.
En del af formålet med omdannelsen til en erhvervsdrivende fond er, at fonden ønsker at overtage ejendommene. Byrådet skal derfor beslutte, om der skal igangsættes en proces med henblik på at sælge bygningerne til den erhvervsdrivende fond. Et salg vil skulle ske til markedspris, og såfremt Ankestyrelsen tillader det, kan salget ske uden offentligt udbud.
Slagelse Kommune giver i dag betydelig driftsstøtte (1.400.000 kr.) til den selvejende institution Guldagergaard, ligesom Slagelse Kommune bruger betydelige midler (ca. 215.000 kr. årligt) på at vedligeholde bygninger og grønne områder. Endelig benytter den selvejende institution Guldagergaard bygningerne vederlagsfrit.  
Fremtidig støtte
Slagelse Kommune skal samtidigt tilkendegive, om kommunen vil fortsætte samarbejdet og støtten, selvom aktiviteterne overgår til en erhvervsdrivende fond.
Der er fremsendt udkast til vedtægter for den erhvervsdrivende fond. Det fremgår af vedtægterne, at formålet med fonden er stort set identisk med den nuværende selvejende institution. Slagelse Kommune kan derfor med baggrund i kommunalfuldmagtsreglerne støtte hovedparten af aktiviteterne, på trods af at der er tale om en erhvervsdrivende fond.
Det fremgår dog samtidigt af udkastet til vedtægter, at fondens formål også er at understøtte fondens datterselskaber. Det er administrationens vurdering, at understøttelse af datterselskaber som udgangspunkt ikke er et kommunalt formål. Det er derfor tvivlsomt, om fondens formål, som beskrevet i udkastet til vedtægter, fuldt ud falder ind under det kommunale formål.
Da Slagelse Kommune kun kan give driftsstøtte til fuldt ud kommunale formål, er det administrationens vurdering på det foreliggende grundlag, at den erhvervsdrivende fond ikke vil kunne modtage driftsstøtte, ligesom det ikke er muligt at stille lokaler vederlagsfrit til rådighed for fonden.
Slagelse Kommune vil dog fortsat kunne støtte de aktiviteter, der er af kommunal interesse. Denne støtte vil dog skulle gives som aktivitetsstøtte til konkrete aktiviteter, udstillinger m.m., men ikke som driftsstøtte. I stedet for aktivitetsstøtte har Slagelse Kommune mulighed for at købe kulturelle ydelser eller turismetiltag hos såvel den selvejende institution som den erhvervsdrivende fond.
Den erhvervsdrivende fond er endnu ikke oprettet, og fundats er ikke endeligt fastlagt. Derfor kan Slagelse Kommune ikke på nuværende tidspunkt træffe konkret beslutning om muligheder for støtte eller samarbejde. Byrådet kan således alene komme med en principiel tilkendegivelse vedrørende det fremtidige samarbejde og intentioner for fremtidig støtte m.m.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtsreglerne vedrørende støtte til kultur
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte at godkende nedlæggelsen af den selvejende institution Guldagergaard, og samtidigt godkende, at aktiver overgår til den erhvervsdrivende fond. Byrådet kan samtidigt tilkendegive, at Slagelse Kommune fortsat vil støtte aktiviteterne ved aktivitetskøb.
Byrådet kan afvise at godkende nedlæggelsen af den selvejende institution. Byrådet kan tilkendegive, at Slagelse Kommune ikke vil støtte aktiviteter i en erhvervsdrivende fond.
Vurdering
Der er som udgangspunkt ikke noget til hinder for at lade en erhvervsdrivende fond overtage aktiviteterne. Byrådet kan derfor godkende de nødvendige vedtægtsændringer for den selvejende institution.
Det er administrationens vurdering, at en videreførelse af aktiviteterne i en erhvervsdrivende fond medfører, at evt. støtte fremadrettet skal gives som aktivitetsstøtte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kultur- og Fritidsudvalget har afsat 1.200.000 kr. i driftsstøtte samt et tilskud på 200.000 kr. til udvikling og fremtidssikring til den selvejende institution.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudviklingsudvalget bruger årligt ca. 175.000 kr. på vedligehold af parkområde, vej, renovation m.m.
Erhvervs- og Teknikudvalget bruger årligt 40.000 – 50.000 kr. på vedligehold af bygninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Kultur- og Fritidsudvalget skal efter henvendelsen fra fonden afklare, om der skal ydes støtte i form af køb af aktiviteter.
I forbindelse med et evt. salg af bygninger skal det afklares, hvilke grønne områder Slagelse Kommune fortsat skal varetage driften af.
Midler til bygningsdriften må forventes at kunne anvendes til andre formål indenfor Erhvervs- og Teknikudvalgets område.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget at indstille den selvejende institution Guldagergaards vedtægtsændring og nedlæggelse til Byrådets godkendelse.
2.    at Erhvervs- og Teknikudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget at indstille igangsættelse af proces om salg af bygningerne til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Erhvervs- og Teknikudvalget den 6. maj 2019:
Fraværende:  Villum Christensen (I)
Anbefales.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
At 1: Anbefales til Økonomiudvalgets og Byrådets godkendelse.
Udvalget henleder opmærksomheden på, at overdragelse af inventar, herunder studiesamlingen, jfr. de nuværende vedtægters § 10 medgår i vilkårene ved overdragelse af ejendommen.
Udvalget ønskede, at de samlede vilkår, godkendelse af vedtægter for erhvervsdrivende fond, køb/salg af ejendommen, overdragelse af inventar og fremtidige vilkår for køb af ydelser behandles samlet.

14. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

14.   Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-583643                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Troels Brandt (B) opfordrede til møde med ny forstander på Gerlev Idrætshøjskole. Forvaltningen arrangerer.
Bibliotekernes Årsmøde havde fokus på en National Læsestrategi.
Troels Brandt (B) opfordrede administrationen til at tage kontakt til Entreprenørservice vedrørende seneste vedligeholdelsestiltag i forhold til kunst i det offentlige rum.

15. Centerets orientering til Udvalget (O)

15.   Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-583653                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.559.000
2.559.000
0
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
699.215
133.509
565.706
Markedsføringspuljen
1.048.812
 1.033.500
15.312
Puljen til selvorganiserede
158.426
29.580
128.846
Gadeidrætspuljen
                 76.222
7.350
68.872
Udviklingspuljen (FOU)
157.333
0
157.333
Kulturområdet:
Ny virksomhedsstrategi for Slagelse Biblioteker og Borgerservice
Virksomheden Slagelse Biblioteker og Borgerservice har i første kvartal 2019 formuleret sin strategi for indeværende år (bilag). Strategien er blevet til efter drøftelser på personalemøder (alle) såvel som i lederkredsen og på afdelingsmøder.
Slutproduktet er et overskueligt skattekort. Der laves ikke underliggende handleplaner. I stedet er strategien tænkt som et spejl og dialogredskab til brug for de løbende snakke i virksomheden om de driftsmæssige prioriteringer, såvel som når nye tiltag overvejes.
Ny Trelleborg:
Parkeringspladsen tager form: Første fase af parkeringsarealet er igangsat. Pladsen er nu ryddet, og arbejdet med at forme den nye plads er igangsat.
Lokalradio
Nærradio Korsør modtager i 2019 tilskud fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i form af den kulturelle del af sendefladen. Ifølge den konkrete aftale er lokalradioen forpligtet til løbende at indsende dokumentation i form af oversigt over den kulturelle del af sendefladen. Radioens programoversigt for 1. kvartal 2019 er vedlagt som bilag.
Kulturtopmøde 2019
Kulturtopmødet bliver i år afholdt den 9. maj i Korsør Kulturhus. Årets tema er ’Dannelse gennem kultur’.
Der vil være oplæg ved forfatter og debattør Knud Romer. Efterfølgende deltager Knud Romer i en paneldebat om temaet sammen med borgmester John Dyrby, børne- og ungdomsbogsforfatter og kulturkonsulent i Odsherred Kommune Anne-Marie Donslund, erhvervsmand Thomas Bagger og Sofie Kumler, ung bosiddende i kommune. Debatten modereres af chefredaktør på Sjællandske, Carsten Lysdal.
I løbet af topmødet vil der være mulighed for, at deltagerne giver deres besyv med ift. budget 2020 på kulturområdet.
Børne- og ungekulturprojekt i Kulturregion Midt- og Vestsjælland
Slagelse Kommune er en del af Kulturregion Midt- og Vestsjælland. Kommunerne betaler 3 kr. pr. borger til Kulturregionen og har hidtil været støttet af Kulturministeriet med samme beløb som kommunerne. Fra 2020 skal der indgås en ny 4-årig aftale. Den politiske styregruppe arbejder på at udvikle et fælles børne- og ungekulturprojekt, der skal indeholde et kulturtilbud til hver enkelt årgang fra 1 år til 9. klasse.
Formålet er dels at give flest mulige børn og unge erfaringer og oplevelser med involverende kunst- og kulturforløb af høj kvalitet gennem hele deres dagtilbud og skoletid samt at bruge og udveksle de kunst- og kulturressourcer, som hver kommune har på tværs af kulturregionen. Forløbene skal også give både elever og lærere inspiration til kreative arbejdsprocesser ift. læring.
I skoleåret 19/20 igangsættes et pilotprojekt, hvor to kulturtilbud afprøves. Samtidig kortlægges de eksisterende tilbud i kommunerne, og der udarbejdes en ansøgning til Kulturministeriet om godkendelse af projektet som en kulturregional indsats med start fra 2020. Der forventes ekstern finansiering til opstart af projektet.
Igangsætning af et sådant forløb vil kræve tæt parløb mellem kultur-, dagtilbuds- og skoleområdet samt politisk opbakning, så Slagelse Kommune udvikler forløb, som passer til den lokale kontekst. Der vil blive fremlagt en sag umiddelbart efter sommerferien med yderligere oplysninger.
Puljen til kulturelle formål:
Endelig opgørelse vedhæftes til juni-mødet.
Fritidsområdet:
Fritidsafdelingen har i samarbejde med Jobcentret og Rådgivning/Udbetaling igangsat en indsats rettet mod beskæftigelsesområdet og foreningslivet jf. budgetaftalens stk. 20a. Kommunens førtidspensionister tilbydes mulighed for at engagere sig i foreningslivet som frivillige for derigennem at bringe egne kvaliteter og kvalifikationer i spil. Der aftales individuelle forløb mellem forening og frivillig, som skal bibringe førtidspensionister ansvarsfølelse, konkrete færdigheder og - ikke mindst – at være en del af et aktivt fællesskab. 
Slagelse Talent & Elite:
Samarbejdspartnernes strategi for arbejdet i 2019 og 2020 er godkendt af parterne, som deltog i workshoppen på Harboes Bryggeri den 12. januar 2019.
Budskabet var overordnet, at der var stor tilfredshed med Slagelse Talent & Elite som ordning og de konkrete tilbud, som ordningen tilbyder inden for morgentræning, behandlernetværk, mentalkoncept med videre. Med afsæt i alle input fra evalueringen er der udarbejdet fire overordnede indsatser:
-      Atleten i fokus: Optimering af tidsforbrug (TD: Dual Career og talentmiljøer)
-      Klub- og trænerudvikling (TD: Trænerudvikling)
-      Bedre netværk og kommunikation mellem foreninger og uddannelser (TD: talentmiljøer)
-      Markedsføring og kendskab til ordningen
Den fulde strategi er vedlagt.
Markedsføringspuljen:
Administrativt er der uddelt følgende midler:
Sørby E-sport: 4 e-sports events i løbet af kommende aftaleperiode: 20.000 kr.
Team Skælskør Slagelse: Tryk på T-shirts og banner i TV-siden til guldkampen 2. påskedag 10.000 kr.
Gadeidrætspuljen støtter indvielsesevent for Boeslundes skate- og løbehjulsområde
Boeslunde Boldklub har efter administrativ vurdering modtaget en bevilling på 7.350,00 kr. fra Gadeidrætspuljen. Tilskuddet er målrettet indkøb af ekstern undervisning i skateboard og løbehjul fra L.O.W. Skate Academy (ekstern gadeidrætsaktør) samt leje af borde, bænke og flagstænger.
Den Nationale Platform for Gadeidræt har bevilget 50.000 kr. til Korsør Ny Skatepark
Frivillig ildsjæl Thomas Zielinski har modtaget en bevilling på 50.000 kr. til etablering af Korsør Ny Skatepark fra Den Nationale Platform for Gadeidræt. Projektet befinder sig stadig i fundraising-processen, hvor de resterende 1.483.334 kr. skal rejses.
Ny video om projekt ’Korsør Ny Skatepark’ udarbejdet af unge
En gruppe unge skatere og løbehjulskørere fra Korsør/Halsskov har deltaget på Landudvikling Slagelses videoworkshop, hvor de har lavet en video om projektet. Videoen skal bidrage til at skabe positiv opmærksomhed på Korsør Ny Skatepark i fundraising-processen. Videoen kan ses på YouTube på linket her: https://www.youtube.com/watch?v=36Rvy2VWB2E&feature=youtu.be.
Åben Dagtilbud Partnerskab med FC Storebælt
Slagelse Kommune har indgået et partnerskab med FC Storebælt, som i foråret/sommeren 2019 afvikler 11 partnerskabsforløb og en afsluttende stævnedag med fokus på fodbold og leg på tværs af dagtilbud. Stævnedagen finder sted den 19. juni.
Gadeidrættens Dag afvikles i Korsør den 25. maj 2019
Aktørerne bag Korsør Ny Skatepark afvikler i år Gadeidrættens Dag på Solens Plads i Korsør, hvor der vil være mulighed for at køre på skateboard, løbehjul, rulleskøjter mv. Arrangementet har til hensigt at udbrede gadeidræt. På dagen vil der blive solgt let forplejning, hvorfra overskuddet går ubeskåret til projekt Korsør Ny Skatepark.
Udvidelse af pumptrack-bane i Slagelse Kommune
Med tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen har Slagelse MTB og Entreprenørservice udvidet pumptrack-banen i Slagelse med 50 m., så banen har nye muligheder for både nybegyndere og øvede udøvere.
Nyt samarbejde med flere kommuner om et tilbud til mænd med prostatakræft
Slagelse Kommune har sammen med Sorø og Ringsted Kommune indledt et samarbejde med Lynge-Broby Fodboldklub, DBU Sjælland og Komitéen for Sundhedsoplysning om at oprette motionsholdet FC Prostata, som er et motionstilbud for mænd med prostatakræft.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Taget til efterretning.
Troels Brandt (B) deltager i EM for motocross i Slots Bjergby.
Anne Bjergvang (A) spurgte til, om del af parkeringsareal på Trelleborg er en del af "Det grønne Danmark". Administrationen undersøger.

16. Emner til pressen (B)

16.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-583724                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. maj 2019:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Drøftet.
17. Lukket: Stillingtagen til forenings økonomiske situation (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.