11. Kolonihaveforbundet - lejekontrakt kolonihaver 2015 (B)
11. Kolonihaveforbundet - lejekontrakt kolonihaver 2015 (B)
Sagsnr.: 330-2015-56747 Dok.nr.: 330-2016-453958 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Det skal besluttes, om kontrakt for kolonihaverne kan
godkendes.
Det skal besluttes, om mindre arealer kan gøres
vederlagsfrie fx på grund af klimatilpasningsprojekter mv.
Baggrund
Den 8. september 2015 besluttede udvalget at sende et forslag
til lejekontrakt for kolonihaverne i høring hos haveforeningerne.
Den 4. januar 2016 blev resultatet af høringen fremlagt. Her
besluttede udvalget, at der skulle udarbejdes et oplæg til en 4-årig indfasning
af lejeforhøjelsen, samt et forslag til finansiering af underskuddet på
kolonihaveområdet.
I mellemtiden kommer der en henvendelse fra
Kolonihaveforeningen Vestsjælland, om flere punkter i kontraktforslaget, som de
er uenige i. Den 7. marts 2016 beslutter udvalget derfor, at der skal afholdes
et dialogmøde med haveforeningerne under ledelse af Kurt Rasmussen (A).
Mødet blev afholdt den 12. april 2016 med repræsentanter fra
alle haveforeningerne i kommunen samt kolonihaveforbundet. Det blev her
besluttet at nedsætte et lille udvalg, der kunne arbejde med at gøre
kontraktgrundlaget færdigt til fremlæggelse. Desværre er det ikke lykkedes at
få dette udvalg til at fungere.
I stedet har formændene fra haveforeningerne i
Kolonihaveforbundets Vestsjællands Kreds (haveforeningerne i Korsør og
Slagelse) haft møde om kontraktudkastet, og har efterfølgende sendt deres
bemærkninger frem. Herunder er de to foreninger i Skælskør holdt ude af
samarbejdet.
Materialet, der nu er fremlagt til politisk behandling, er
derfor sendt til Skælskørforeningerne den 10. oktober 2016 for deres eventuelle
bemærkninger. Foreningerne blev samtidigt orienteret telefonisk. Under alle
omstændigheder skal kontrakterne i Skælskør opsiges, før der kan indgås nye
kontrakter. Kontrakterne i Skælskør forudsættes at få samme indhold, som de der
indgås med foreningerne i Slagelse. Foreningerne i Skælskør er ikke kommet med
bemærkninger til det materiale der nu er fremlagt.
Efter mødet mellem foreningerne i Slagelse og Korsør, ønsker
Korsør-foreningerne ikke en fælles kontrakt.
Det betyder, at ny kontrakt med Korsør-foreningerne må
afvente udløbet af den nuværende kontrakt i 2029.
Forud for nærværende møde i Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget, er der den 1. november 2016 afholdt et møde mellem Kurt
Rasmussen (A) og haveforeningerne i Slagelse og Skælskør, så der var sikkerhed
for, at der nu var enighed om oplægget. Referat af mødet er bilagt.
Til mødet blev det besluttet, at udarbejde en
hensigtserklæring omkring samarbejdet mellem kommunen og foreningerne med hensyn
til håndtering af regnvand og klimatilpasning.
Erklæringen vil blive bilagt kontrakten.
Prislejet
Det fastlagte budget for kolonihaverne forudsætter en pris
på ca. 1,10 kr./m2. Med budgettet er der ikke taget stilling til de
kontraktlige bindinger, som gør det svært at nå den ønskede lejeindtægt.
En væsentlig udfordring er, at kontrakten for Korsørhaverne
er uopsigelig til og med 2028. Korsørforeningerne var oprindeligt villige til
at fravige uopsigeligheden og indgå i en ny kontrakt på lige fod med de øvrige
haveforeninger, hvis den samlede lejeindtægt for kolonihaver i kommunen kunne
nedsættes med et beløb, svarende til den ekstra årlige indtægt, som
kolonihaveområdet vil opnå ved at få Korsørforeningerne med i kontrakten fra
starten (forskellen mellem den nuværende lejeindtægt på 21 øre/ m2
og den foreslåede på 110 øre/ m2).
Yderligere var ønsket en 5-årig indfasning af lejen, samt at
der skulle være mulighed for at bygge mere. Særligt det sidste var et
kardinalpunkt for visse af Korsørs haveforeninger.
Forslaget er blevet fremlagt for haveforeningerne med disse
forudsætninger, hvorefter m2-prisen endte på 70 øre. Samtidig blev
forslaget lempet, så der blev mulighed for at bygge lidt mere end hidtil, men
dog ikke så omfattende, som Korsørforeningerne lagde op til.
På det efterfølgende møde mellem Slagelse og
Korsørforeningerne har Korsør trukket sit tilbud tilbage, jf. sagens dokument
”Brev til politikerne…” Tilbagetrækningen er primært begrundet i, at m2-prisen
er for høj.
Bebyggelsesprocenten
Flere huse overskrider den tilladte bebyggelsesprocent i
forhold til de nuværende kontrakter, men i takt med forskellige revisioner af
lejekontrakter, har kommunen som udlejer ”lovliggjort” disse huse med følgende
kontraktformulering ”Allerede opførte bygninger forlanges ikke ændret som
følge af denne kontrakts bestemmelser, men ved nyopførelser eller ændringer af
bestående bygninger, skal bestemmelserne i denne kontrakt opfyldes”. Det
samme sker med den nye kontrakt. Fremadrettet er det ikke tilladt at genopføre
et stort hus, hvis det fx bliver nødvendigt at rive det ned, men derimod kan
eksisterende store huse godt renoveres. Efter inspiration fra Københavns
Kommune, er der indarbejdet et paradigme for fremtidig renovering af de store
huse (se evt. bilag).
Særligt i Korsørhaverne er der et ønske om at få mulighed
for at bygge mere på havelodderne. Som betingelse for at gå med i kontrakten
stillede Korsørområdet derfor krav om, at de ud over de nuværende 66 m2
kunne opføre 10 m2 drivhus og 10 m2 udhus, samt at
overdækkede terrasser ikke skulle tælle med, som det bebyggede areal.
Det har været foreslået at imødekomme ønsket delvist ved at
tillade opførelse af fritliggende drivhuse på op til 10 m2, uden at
de indgår i beregning af bebyggelsesprocenten. Drivhusene er bygningsmæssigt og
visuelt i en anden og mere ydmyg konstruktion, og udgør ikke en brand-risiko,
som de egentlige kolonihavehuse og udhuse kan gøre.
Overdækkede terrasser tæller i byggelovsmæssig forstand med,
som en del af bebyggelsen, og bør derfor også gøre det i beregning af
bebyggelsesprocenten i kolonihaver.
Begrundelsen for overhovedet at begrænse bebyggelsen er, at
kolonihaverne prismæssigt skal være til at købe, og at bebyggelsen er fritaget
for bygningsreglementet, fordi de som udgangspunkt har et beskedent omfang, vis
anvendelse knytter sig til haveanvendelsen.
Med undtagelsen af bygningsreglementet føres ikke tilsyn med
brandsikkerhed, isolering osv., som normalt med bolig-, og sommerhusbebyggelse.
Husene kan alligevel anvendes til overnatning, hvorfor det er særligt vigtigt,
at bebyggelsen ikke er for tæt.
Hvis muligheden for yderligere bebyggelse gennemføres, vil
det være nødvendigt at konsekvensrette eksisterende deklarationer om samme
emne. Enkelte kolonihaver er i øvrigt omfattet af lokalplaner, som går forud
for lejekontrakten.
Da Korsørhaverne har trukket sig fra samarbejdet om ny
kontrakt, indgår yderligere bebyggelse ikke i det nye kontraktgrundlag. De mest
vidtgående byggemuligheder bliver herefter fortsat, at der kan bygges
kolonihavehus og udhus på tilsammen 56 m2 samt et drivhus på max 10
m2.
Den offentlige adgang
Kolonihaveloven angiver ”at der skal der være adgang for
offentligheden til færdsel til fods på veje og stier i området fra kl. 8 til
kl. 21 i perioden fra den 1. april til den 30. september” Der er tale om en
”minimumsbestemmelse”, som skal sikre offentlig adgang til områderne i det
mindste i sommerhalvåret. Loven forhindrer ikke, at kolonihaveområderne kan
lukkes for offentlig adgang i perioden mellem 1. oktober og frem til 1. april.
Kolonihaveforeningerne ønsker adgangen til kolonihaverne
lukket i vinterhalvåret, hvor området ligger ”øde hen”. Kolonisterne mener, at
en lukning i vinterhalvåret vil begrænse indbrud, uden at det dog er dokumenteret.
De gældende kontraktgrundlag indeholder ikke formuleringer
om offentlighedens adgang. I det fremlagte forslag, skal ”arealet skal være
offentligt tilgængeligt”. Det svarer til retstilstanden på andre rekreative
arealer, som fx parker og offentlige skove, der ikke lukkes for offentligheden
i særlige perioder af året.
Kontrakten begrænser i øvrigt ikke kolonisternes adgang til
området til en bestemt periode.
Vederlagsfrie arealer ifm. klimatilpasning mv.
I forbindelse med utilstrækkelig funktion af gamle drænanlæg
og ændring i klimaet, kan flere mindre områder blive uegnede til egentlige
kolonihaver, fordi de er vandlidende. Det kan være fornuftigt at lade disse
arealer udgå som egentlige havelodder, og i stedet lade dem blive en del af
friarealet i haveforeningen. Til gengæld kan haveforeningerne slippe for at
betale leje af arealet.
Andre områder kan registreres som vederlagsfrie, hvis de
tjener flere formål, der gør anvendelse til kolonihaver umulig, fx områder der
er reserveret i lokalplaner til stiformål, eller som er strandbeskyttet.
Kontraktens kortgrundlag og arealopgørelse rettes løbende til, så arealerne
registres som vederlagsfrie, når det giver mening.
Kolonihaveforeningerne i Korsør står selv for
vedligeholdelse af drænanlæg, mens kontrakten med Slagelseforeningerne hidtil
har været uklar på området. Jf. brev fra kolonihaveforeningerne er
Slagelse-foreningerne dog villige til at overtage ansvaret for dræn og sikring
af vandlidende områder, mod at lejeniveauet fastholdes på nuværende niveau på
52 øre/m2 med sædvanlig indeksregulering.
Omvendt kan en prisforhøjelse op til 70 øre/m2
som beskrevet ovenfor accepteres (dog uden Korsørhaverne), hvis kommunen sørger
for dræn og klimasikring.
Retligt
grundlag
Lov om kolonihaver.
Lejekontrakter med kolonihaverne indgås efter almindelige
aftaleretslige principper.
Handlemuligheder
Prislejet
Det kan vælges, som foreslået af Slagelse-foreningerne, at
fastholde det nuværende lejeniveau i Slagelse på 52 øre/m2, som
herefter også kommer til at gælde i Skælskør. Til gengæld er det
haveforeningerne, der sørger for dræn og klimasikring.
Det kan også besluttes, at hæve prisen til 70 øre/m2,
som beskrevet ovenfor. Her betinger Slagelse-foreningerne, at kommunen sørger
for dræn og klimasikring.
Alternativt kan det besluttes, at m2-prisen skal
hæves yderligere op til et niveau omkring 110 øre/m2. Der er ikke en
åbning for den mulighed blandt haveforeningerne.
Bebyggelsens omfang
Bebyggelsens omfang kan både fastholdes på det nuværende
niveau og øges. Der er ingen præcis regel for, hvor tæt bebyggelse der må være
i kolonihaverne.
Den offentlige adgang
Kommunen kan undlade at have bestemmelser om offentlighedens
adgang, hvorefter det er minimumskravet i kolonihaveloven der gælder, eller
alternativt forlange, at der skal være adgang til området hele året.
Vederlagsfrie arealer ifm. klimatilpasning mv.
Det kan vælges at give mulighed for vederlagsfrie arealer,
eller at denne mulighed ikke skal være der.
Vurdering
Prislejet
Det vurderes, at det vil være fornuftigt at lægge sig på et
lejeniveau, som det nuværende i Slagelse på 52 øre/m2.
Selv om det nuværende niveau i Slagelse ligger noget under
tilsvarende prislejer i andre kommuner, skal prislejet også vurderes i forhold
til det nuværende niveau i Slagelse Kommune, og ud fra de givne forudsætninger
omkring problemstillingen med dræn og klimasikring. Samtidig vil der være
mindre forskel i prislejerne mellem Slagelse og Korsør, og
Skælskør-foreningernes overgang til at skulle betale leje for kolonihaverne vil
blive mindre markant.
Normalt ligger arbejdet med vedligeholdelse af dræn hos
lejer, som det også er tilfældet i Korsør-kontrakten. Det er også naturligt, at
kolonihaveforeningerne selv har muligheden for at beslutte, hvordan de vil
håndtere arbejdet med klimasikring i kolonihaverne.
Korsørforeningerne bør forberede sig på en lejeforhøjelse i
2029 svarende til de øvrige kolonihaver i kommunen. Med det nuværende
Slagelseniveau vil det være en forhøjelse på 248%.
Leje på 70 øre/m2 kan ikke anbefales med de
forudsatte vilkår, og 110 øre/m2 vurderes ikke, at kunne
gennemføres.
Bebyggelsesprocenten
Det vurderes, at de nuværende muligheder for bebyggelse i
kolonihaverne er tilstrækkelige. Ved at fastholde det hidtidige niveau, vil det
ikke være nødvendigt at ændre eksisterende deklaration.
Den offentlige adgang
Kontraktpunktet om, at arealet skal være offentligt
tilgængeligt, er indsat for at sikre almenhedens adgang til at gå tur i
have-områderne hele året, også ud over det minimum, som lov om kolonihaver
angiver. Hermed sikres alle borgere maksimal nytteværdi af den bynære
rekreative funktion, som kolonihaverne udgør.
Det vurderes ikke, at der er vægtige grunde til at
afspærre borgernes mulighed for adgang i dele af året. Der er ikke forelagt egentlige
undersøgelser, der underbygger, at offentlig adgang til kolonihaverne i
vinterhalvåret skulle medføre øget tyveri og hærværk, eller i hvert fald kunne
det modsatte argument lige så godt føres, altså at øget offentlig adgang vil
gøre haverne mere befærdet i vinterhalvåret, og dermed gøre området mindre
attraktivt for en kriminel adfærd.
Vederlagsfrie arealer ifm. klimatilpasning mv.
Det vil lette arbejdet med klimatilpasning mv. og dialogen
med haveforeningerne, hvis mindre arealer kan overgå til vederlagsfrie arealer
i kontraktsammenhæng. Det anbefales derfor, at der gives mulighed for at gøre
mindre arealer vederlagsfrie.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Uanset hvilken model der vælges, vil det budgetmæssige
underskud på kolonihaveområdet bestå frem til 2029, hvorefter prisen skal hæves
til ca. 110 øre m2 i nutidskroner, for at kunne indbringe den
lejeindtægt, der er på niveau med det fastlagte budget.
Finansiering af underskuddet på kolonihaveområdet skal
findes inden for de øvrige budgetområder i Center for Teknik og Miljø.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | 470 | 470 | 470 | 450 |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at kontrakt med bilag godkendes,
2.
at mindre arealer kan gøres vederlagsfrie, fx pga.
klimatilpasningsprojekter mv.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 7. november 2016:
Fraværende:
Godkendt.
Det er såvel Skovly som Østervang, der har
afvandingsproblemer.
§ 5 stk. 6 ændres, så regulering sker første gang 2018.