14. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1189, Industriområde ved Kongstedvej og Rugvænget i Slagelse (B)
14. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1189, Industriområde ved Kongstedvej
og Rugvænget i Slagelse (B)
Sagsnr.: 330-2017-65215 Dok.nr.: 330-2018-157457 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1189 skal
vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af hvidbogen.
Baggrund
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget besluttede den 6. juni
2017 at give afslag på en bygge-ansøgning fra Danish Pork Meat ved at nedlægge
et § 14 forbud iht. Planloven. Et § 14 forbud kan højst nedlægges for ét år.
Hvis der ikke er vedtaget en lokalplan inden et år bortfalder påbuddet.
Den 2. oktober 2017 behandlede og godkendte Erhvervs-, Plan-
og Miljøudvalget et oplæg til regulering af bebyggelse som grundlag for
udarbejdelsen af Lokalplan 1189.
Byrådet besluttede den 18. december 2017, at sende Forslag
til lokalplan 1189 i offentlig høring.
Lokalplanen inddeler området i 2 delområder med henblik på
at forebygge miljøkonflikter med tilstødende boligområder. Forebyggelsen ligger
i, at delområde 1 op mod de eksisterende boligområder kun må omfatte
virksomheder, der ikke påvirker deres omgivelser i væsentlig grad. Samtidig kan
disse virksomheder virke som en skærm ind mod den centrale del af
erhvervsområdet, der må rumme virksomheder der har en større indvirkning på
deres omgivelser i form af støj, transport flow og aften- og nataktivitet.
· Delområde 1 ligger nærmest de tilstødende boligområder og må kun
rumme virksomheder svarende til virksomhedsklasse 1-2 (det er typisk virksomheder
som kontor og administration samt mindre virksomheder der ikke medfører
væsentlige miljøgener som f.eks. støj). Bebyggelsen må maksimalt have en højde
på 6 meter. Der er fastlagt en byggelinje på 15 meter fra skel mod eksisterende
boligområder. Indenfor byggelinjen er der udlagt et afskærmende plantebælte med
en bredde på 10 meter.
· Delområde 2 udgør den centrale del af erhvervsområdet som støder
op mod Korsørvej og Fodsporet og må rumme virksomheder svarende til
virksomhedsklasse 1-4 (virksomheder i klasse 3-4 har typisk aktiviteter der i
nogen grad påvirker omgivelserne i form af f.eks. støj, de har et større
transport flow og kan have aktiviteter om natten). Bebyggelsen må maksimalt
have en højde på 8,5 meter.
I forbindelse med den offentlige høring er der modtaget 17
høringssvar hvoraf enkelte høringssvar er på vegne af flere grundejere/naboer.
Høringssvarene handler overordnet om følgende forhold: Afskærmende beplantning,
servitut om plantebælte, byggelinjer, bygningshøjder og etageantal, udstykning,
anvendelse til boligformål, manglende markering af eksisterende antennemast,
trafik og parkering, trafiksikkerhed, grundejerforening, virksomhedsklasser,
problemer med støj, støjafskærmning og afskærmning af oplag.
Høringssvarene har givet anledning til følgende justeringer
af lokalplanen:
· I § 7.1 reduceres byggelinjen mod matr. nr. 476i Slagelse
Markjorder (Fodsporet) til 2,5 meter,
· på kortbilag 2 fjernes beplantningsbæltet mod nord op mod matr.
nr. 476i Slagelse Markjorder (Fodsporet), der markeres en eksisterende
antennemast og den reducerede byggelinje på 2,5 meter angives,
· bestemmelser om grundejerforening i § 11 udgår,
· der tilføjes en ny § 12.1 om delvis ophævelse af lokalplan 194.
Et høringssvar er en anmodning om at få mulighed for at
etablere boliger i form af ungdomsboliger i det nordvestlige hjørne af
lokalplanområdet op mod Fodsporet. Det indstilles i hvidbogen, at bemærkningen
ikke imødekommes, da det vil betyde at der skal foretages en fornyet høring af
et revideret planforslag.
Retligt
grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre
justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1189 med de
foreslåede ændringer. Dermed er lokalplanen vedtaget inden § 14 forbuddets
udløb. Derudover vil det betyde, at erhvervsområdet fremadrettet vil være
reguleret af en lokalplan, der opdeler området i 2 delområder med henblik på at
forebygge miljøkonflikter.
Byrådet kan vælge ikke at vedtage lokalplan 1189. Derved vil
Danish Pork Meat’s tidligere ansøgning om byggetilladelse ikke kunne
forhindres. Erhvervsområdet vil ikke blive lokalplanlagt og vil fortsat være
reguleret gennem kommuneplanens retningslinjer og rammer.
Vurdering
Plan anbefaler, at Byrådet vedtager Lokalplan 1189 endeligt
med de ændringer som fremgår af hvidbogen. En endelig vedtagelse vil betyde, at
erhvervsområdet fremadrettet vil være reguleret gennem en lokalplan. Derved
skabes et plangrundlag, der fastsætter rammerne for erhvervsområdet og samtidig
sikrer et miljøhensyn i forhold til de tilstødende boligområder.
Høringssvarene i forbindelse med den offentlige høring af
planforslaget kan overordnet inddeles i følgende temaer:
· Eksisterende plantebælte/servitut
De eksisterende plantebælter langs erhvervsområdets grænse mod tilstødende
boligområder er fastlagt gennem tinglyste servitutter med Slagelse Kommune som
påtaleberettiget. Det betyder, at der ikke må ske ændringer i plantebælterne
uden Slagelse Kommunes samtykke. Servitutterne videreføres sammen med
lokalplanen idet lokalplanen udlægger et 10 meter bredt plantebælte ind mod
tilstødende boligområder. Lokalplanen fastholder således det 10 meter brede
plantebælte, som ved servitut er fastlagt op mod boligområderne ved Havretoften
og Mandøvej, og viderefører det op mod boligerne langs Lillevangsvej og
Kongstedparken. Lokalplanen medfører ikke handlepligt hvilket betyder, at
kravet om et 10 meter bredt plantebælte først kan håndhæves ved ændret
anvendelse af en ejendom eller som forudsætning for ibrugtagen af ny
bebyggelse.
· Støj – kommunens rolle
Støj fra virksomheder reguleres gennem Miljøbeskyttelsesloven, hvor kommunen
som myndighed har tilsynspligt i forhold til virksomhedernes overholdelse af
gældende støjgrænser. Lokalplanen regulerer ikke virksomheders støjforhold men
medvirker til at forebygge miljøkonflikter med tilstødende boligområder ved at
inddele lokalplanområdet i delområder med forskellige virksomhedstyper. På den
måde kan ikke miljøbelastende virksomheder på sigt fungere som støjafskærmning
ind mod boligerne i naboområdet.
· Lokalplanen regulerer kun fremtidige forhold
Lokalplanens bestemmelser fastsætter den fremtidige anvendelse og udformning af
lokalplanområdet. Det betyder, at eksisterende lovlige forhold må fortsætte
uforandrede, men alle fremtidige ændringer af de eksisterende forhold skal være
i overensstemmelse med lokalplanen.
· Bestemmelser med ekspropriativ karakter
Her handler det om hvorvidt planlægningen kan medføre et erstatningsansvar.
Kommuneplanlægning og lokalplanlægning betegnes som erstatningsfri regulering.
Det skal være muligt for en planmyndighed at planlægge for områders fremtidige
benyttelse uden at pådrage sig et erstatningsansvar. Som nævnt, kan lokalplaner
kun regulere fremtidige forhold. Eksisterende lovlige forhold, med mulighed for
en vis ajourføring, kan fortsætte uanset lokalplanen. Lokalplan 1189 forhindrer
ikke en fortsat rimelig benyttelse af eksisterende ejendomme inden for
lokalplanområdet. Lokalplanen vurderes derfor ikke at have ekspropriativ
karakter og vil ikke kunne medføre et erstatningsansvar.
· Trafikregulering på Lillevangsvej
Lokalplanen fastlægger en sekundær adgangsvej til lokalplanområdet via
Lillevangsvej. Beboere på Lillevangsvej ønsker at Lillevangsvej helt eller
delvist lukkes for tung trafik. Det er ikke intentionen med lokalplanen, at
tung trafik skal foregå via den sekundære adgangsvej, tung trafik skal ledes
til Kongstedvej via overkørslen fra Korsørvej. Lillevangsvej er, ved skiltning,
delvist lukket for tung trafik. Der er ikke planer om at lukke for gennemgående
trafik på Kongstedvej via Lillevangsvej.
· Boligformål/byomdannelse
Slagelse Kommune har i sin Masterplan for Slagelse by, som er en del af
kommuneplanen, fokus på at bringe arealer i spil som, gennem omdannelse eller
fortætning, kan bidrage positivt til forbedrede by-sammenhænge. I lyset af
høringssvaret om mulighed for boliger og med det faktum at erhvervsområdet er
omsluttet af boligområder og altid har været det, vil det være relevant at
undersøge nærmere, om erhvervsområdet ved Kongstedvej og Rugvænget skal udpeges
som et byomdannelsesområde i kommuneplanen. En sådan udpegning skal ske gennem
et kommuneplantillæg evt. som en temaplan der også kan udpege andre
byomdannelsesområder i Slagelse. Byomdannelsesområder der udpeges i kommuneplanen,
er områder hvor anvendelsen af bebyggelse og ubebyggede arealer til
erhvervsformål, havneformål eller lignende arealer ønskes ændret til
boligformål, institutionsformål, centerformål, rekreative formål eller
erhvervsformål der er forenelige med boligformål.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Planchefen indstiller,
1.
at Lokalplan 1189, Industriområde ved Kongstedvej og Rugvænget i Slagelse
vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2.
at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 9. april 2018:
Fraværende:
Anbefales.
Der tages dialog med borgerne om støj og gener fra
virksomheder.
Der udvikles en strategi for områdets omdannelse i henhold
til bosætnings strategien.
Relevante aktører inddrages i processen.
Bestemmelse 9.1 højde af beplantning rettes til 5 m.