11. Drøftelse af bevaringsprincipper i Lokalplan 1245 for Skælskør bymidte (D)
11. Drøftelse af bevaringsprincipper i Lokalplan 1245 for Skælskør
bymidte (D)
Sagsnr.: 330-2020-137211 Dok.nr.: 330-2021-53556 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og
Landdistriktsudvalget kan drøfte oplæg til ny bevarende lokalplan for Skælskør
bymidte.
Sagens
indhold
Baggrund
I september 2020 godkendte udvalget et principoplæg for ny
bevarende lokalplan for
Skælskør bymidte, for at komme principperne nærmere ønskes
en drøftelse af ambitionsniveauet for den bevarende indsats.
Der findes i alt 15 lokalplaner i Skælskør bymidte – heraf 6
lokalplaner med et bevarende formål (bilag 1 viser en kortoversigt). Særligt de
bevarende lokalplaner er udfordrende at administrere, da de ikke er
tilstrækkelig entydige. Desuden er mange ejendomme omfattet af flere
lokalplaner, hvilket besværliggør den daglige administration.
Formål med bevaring
Der er mange positive effekter af velbevarede historiske
bymiljøer og den kulturarv, de udgør. De styrker den lokale og nationale
identitet og kultur og har samtidig en række økonomiske gevinster herunder øget
bosætning og turisme samt højere ejendomspriser. Skælskør har allerede et
stærkt image som en charmerende, smuk og kulturel købstad. En ny bevarende
lokalplan vil medvirke til at fastholde og beskytte bymidtens udtryk og
historiefortælling og derigennem hele byens identitet.
Formålet med en ny bevarende lokalplan for Skælskør er ikke
at standse byudvikling, men at sikre at byens forsatte udvikling bygger videre
på de eksisterende kvaliteter ved at beskytte og styrke byens historiske
købstadsmiljø med dets særtræk, autenticitet og charme.
For at lykkes med dette er det vigtigt, at lokalplanen forholder
sig til alle skalatrin fra den overordnede bebyggelsesstruktur til særlige
bygningsdetaljer såvel som både nybyggeri og ændringer af eksisterende
bebyggelse.
Afgræsning
Den nye bymidte lokalplan forslås at omfatte følgende
områder, som vist på bilag 2: den gamle købstadsbebyggelse (Algade, Vestergade,
Gammelgade og Strandgade samt byens torve), de ældste villakvarterer (Skovgade
og Spegerborgvej samt området afgrænset af, Algade, Havnevej og Carl
Medingsvej) og ”dagligvaretorvet” ved Superbrugsen, netto og Aldi.
Bymidtegruppen har på deres sidste møde forslået at
afgrænsningen udvides mod vest således at Lovsøvej og kirkegården udgør
afgrænsningen. Dermed vil også boligerne langs Lovsøvej og den østlige ende af
Kobækvej omfattes af lokalplan såvel som sejl- og roklubben og Skælskør Skole.
Skælskør Skole er dog omfattet af egen lokalplan, hvorfor administrationen ikke
finder den nødvendige at medtage.
Havn medtages ikke, da den både
i karakter og anvendelse adskiller sig fra resten af bymidten. Samtidig vil det
være mere hensigtsmæssigt at udarbejde en ny lokalplan for havneområdet efter,
at arbejdet men ny helhedsplanen for havnen er afsluttet.
Bevarende bestemmelser
For at styrke og beskytte
bymidtens udtryk vil lokalplanen indeholde restriktive bestemmelser angående:
-
Bebyggelsesstrukturen herunder bygningshøjder, placering og proportioner
-
Bygningernes udformning herunder tage og facader, materiale og farvevalg
-
Udformning af bygningsdele og -detaljer herunder kviste, vinduer og døre
samt deres materiale og farvevalg.
Det betyder i praksis, at der
stilles faste rammer som både nybyggeri, ombygninger og tilbygninger af
eksisterende bebyggelse skal udføres indenfor, og som bygningsejere skal
overholde før der gives byggetilladelse. Det drejer sig både om de overordnede
rammer som bygningernes placering og proportioner, men også om mere detaljerede
krav som fx hvilke tagmaterialer der må anvendes, størrelsen på kviste og
vinduer samt valg facademateriale og behandling samt hvilken farveskala
byggeriet må anvende. Dette gøres for at sikre, det samlede bymiljø og de
kvaliteter som skaber dette og for at forhindre, at enkelthuse udføres med et
udtryk som ikke passer ind i helheden.
I lokalplanen er det muligt at
skelne mellem, hvor restriktiv en linje, der lægges i forskellige delområder
f.eks. kan der ligges en mere stram linje omkring Algade, mens de lidt nyere
dele af bymidten som Dagligvaretorvet, kan have friere rammer. Ligeledes kan
der skelnes mellem retningslinjer for bevaringsværdige og ikke bevaringsværdige
bygninger, hvoraf sidstnævnte bør have lidt friere bestemmelser – særligt i
villakvarterne vil denne skelnen være relevant.
Udover at fastholde eksisterende
bevaringsværdier i bymidten, kan en bevarende lokalplan også være med til at
afvikle uheldige tendenser, der forringer det bymiljø, som ønskes styrket. I
Skælskør drejer sig typisk om uheldige ombygninger. Der ses mange eksempler i
Algade, hvor butikker mellem 60-80’erne er blevet ombygget med at for store
vinduespartier og dominerende skiltning, der ikke harmonerer med bygningens
helhed. Disse tendenser kan afvikles ved at stille krav til at vinduespartier
og skiltning skal udføres efter et fælles regelsæt og i tråd med
købstadsbebyggelsens oprindelige arkitektur. Herefter vil gadebilledet med
tiden blive mere harmonisk i takt med at butikkerne skifter ejere eller
renovere.
Energirenovering og bevaring
Der kan være spændinger mellem bæredygtighed og bevaring. Fx
er energiforbruget til opvarmning i ældre bygninger ofte højere end nybyggeri,
mens byggematerialernes levetid til gengæld er meget lang. Derfor er
energiforbedringer et vigtigt sted at sætte ind, men denne type moderniseringer
kan ofte sløre bevaringsværdierne. Hvorfor lokalplanen bør angive
retningslinjer for hvorledes energirenoveringer kan udføres hensigtsmæssigt
uden at væsentlige bevaringsværdier på bebyggelses- og byniveau forringes. Eksempelvis
vil det være mere skånsomt at bruge forsatsruder til at isolere et gammelt
snedkervindue i stedet for at udskifte hele vinduet med et moderne
energivindue, da disse er grovere proportioneret for at bære de tunge
trelagsruder og ofte udføres i aluminium, der som materiale er fremmedartet i
et gammelt hus.
Borgerinddragelse
Der er lokalt et stort
engagement og opbakning til at bevare og passe på bymidten i Skælskør. Mange
bygningsejere har tilbageført deres ejendomme til et mere oprindeligt udseende,
siden de første bevarende lokalplaner fra 80’erne og 90’erne. Dette viser, at
en bevaringen af bymidten ikke kun afgøres af den gældende lokalplan, men også
af borgere, foreninger og bygningsejeres ambitioner og engagement i
bevaringsagendaen. Derfor lægger administrationen op til et stort fokus på
inddragelse igennem hele lokalplanprocessen, således at niveauet for, hvor restriktivt
lokalplanens bestemmelser udformes, afstemmes med de lokale. Her i blandt
tæller Skælskør Erhvervsforening, Bymidtegruppen, Bevaringsforeningen og Museum
Vestsjælland, Kulturmiljørådet med flere og herudover bygningsejere,
butiksejere og borgere generelt.
Retligt
grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter
Planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan drøfte oplægget
til den bevarende lokalplan for bymidten herunder:
-
Hvor restriktiv en linje, der skal lægges i lokalplanen
-
Hvordan bæredygtige tiltag herunder energirenovering skal indarbejdes i
lokalplanen
-
Afgrænsningen af lokalplanens område
Vurdering
Sammenhæng med eksisterende
indsatser
Lokalplanen vil bl.a. være i
tråd med den kommende masterplans fokusområder, som er under udarbejdelse i
samråd med en stor lokal følgegruppe. Her er der udtrykt et stort ønske om at
passe på den smukke bymidte, da den anses som en væsentlig del af byens DNA. I
kommunens bæredygtighedsstrategi er særligt to målsætninger relevante for
lokalplanen: Målsætningen om at fremme energibesparelser i boliger og øvrige
bygninger (Klima) samt understøtte cirkulær økonomi, hvor mere bliver
genanvendt (Ressourceforbrug & cirkulær økonomi). Bevaring er direkte
genbrug og derfor den mest ressourceeffektive og energieffektive form for
genanvendelse. De to målsætninger går derfor hånd i hånd i lokalplanen, der ved
at sætte fokus på disse områder kan inspirere og bidrage med viden til de
enkelte renoveringsprojekter.
Ambitionsniveau
En god bevarende lokalplan er
dog også afhængig af en bred lokal opbakning, da det vil være de lokale, der
fører forandringerne ud i virkeligheden. En for restriktiv lokalplan kan i
værste fald føre til misvedligehold, hvis bygningsejerne ikke ønsker at
vedligeholde deres bygninger i tråd med lokalplanen.
Det er administrationens forslag, at ambitionsniveauet er
højt fra start, og at det igennem bl.a. inddragelse af borgere og interessenter
afstemmes præcist, i hvilke forhold lokalplanen skal være restriktiv og i
hvilke der er behov for mere fleksibilitet. Derfor lægger administrationen op
til, at restriktionsniveauet ikke fastlægges endeligt forud for
lokalplanarbejdet, men at det sker på baggrund af faglige viden og vurderinger,
herunder de nye SAVE registreringer, og gennem tæt dialog med borgere,
bygningsejere og de mange interesseforeninger. Dette gælder både, hvor stram
lokalplanen skal være i de forskellige delområder af bymidten (Algade,
villakvarterne og ”dagligvaretorvet”) samt en skelnen mellem regelsættet for
bevaringsværdigt, ikke bevaringsværdigt byggeri og nybyggeri.
Det er også muligt at udføre en mindre stram lokalplan, hvor
kun de overordnede bygningstræk skal bevares. Men bliver linjen for slap risikerer
Skælskør med tiden at miste sine særtræk, og de bevaringsværdige
bygningsdetaljer, som der i dag er mange af, kan med tiden forsvinde med
uheldige ombygninger og nedrivninger eller uhensigtsmæssige ombygninger af
bevaringsværdigt byggeri. Byen vil i de store træk stadig ligne sig selv, men
mange af de detaljer som er med til at give bymiljøet autenticitet og charme
vil langsomt forsvinde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø, Plan og Teknik chefen indstiller,
1.
at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget drøfter oplægget til ny bevarende
lokalplan for Skælskør bymidte.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 2. marts 2021:
Fraværende:
Drøftet.
Mette Lund Jørgensen fra Skælskør Bevaringsforening
orienterede om området.