6. 2020 - Budgetopfølgning 3. - samlet opfølgning (B)
6. 2020 - Budgetopfølgning 3. - samlet opfølgning (B)
Sagsnr.: 330-2020-2025 Dok.nr.: 330-2020-321075 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Alle fagudvalg har i august behandlet Budgetopfølgning 3.
for 2020 med vurdering af forventet regnskabsresultat for 2020. Økonomiudvalg
og Byråd orienteres om det samlede resultat af budgetopfølgningen, samt træffer
beslutning om de fremsendte bevillingsansøgninger.
Baggrund
Fagudvalgene har gennemgået budget 2020 på baggrund af
forbruget opgjort pr. ultimo marts 2020 og forventninger for resten af året. I bilag
1 er budgetopfølgningen samlet beskrevet med henblik på den overordnede
rapportering.
De overordnede beløb i
budgetopfølgningen er vist i nedenstående. Opfølgningen er baseret på
korrigeret budget pr. 30. juni 2020.
Samlede indtægter, udgifter og anlæg
(mio. kr.) | Oprindeligt
budget | Korrigeret
budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Indtægter | -5.402,4 | -5.402,4 | -5.545,6 | -143,2 |
Renter m.v. | -0,3 | -0,3 | -0,3 | 0,0 |
Driftsudgifter | 5.270,7 | 5.399,7 | 5.596,5 | 196,8 |
Heraf: serviceudgifter | 3.640,8 | 3.771,3 | 3.799,7 | 28,4 |
Øvrige driftsudgifter | 1.629,9 | 1.628,4 | 1.796,8 | 168,4 |
Anlæg | 213,4 | 316,6 | 283,3 | -33,4 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 0,4 | 0,4 | -1,7 | -2,2 |
Resultat i alt | 81,9 | 314,1 | 332,2 | 18,0 |
Anm.:
I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
Det fremgår af tabellen, at der
forventes et merforbrug på godt 18 mio.kr. i forhold til det korrigerede
budget. I forhold til BO2b er forventningerne til driftsudgifterne faldet fra
5,648 mia. kr. til 5,597 mia.kr.
På anlæg forventes en stigning i
anlægsudgifterne på 43,7 mio.kr. til et anlægsforbrug på 283,3 mio.kr.
COVID19 krisen har ændret
forudsætningerne mellem BO2 og BO3 væsentligt Det har betydet at udgifterne til
forsikrede ledige og overførelsesudgifter er steget. Det samme gælder
indtægter, hvor der i Økonomiaftalen for 2021 er aftalt en kompensation af
kommunernes udgifter til COVID19. Det betyder, at den store afvigelse på
driftsudgifter skal ses i sammenhæng afvigelsen på indtægterne.
Det skal bemærkes, at
midtvejsreguleringen også har afledt tillægsbevillinger i denne sag pt. 24,1
mio.kr. - incl.18,3 mio.kr. til kompensation af COVID19 driftsudgifter.
Indtægter
På
tilskud/udligning forventes en merindtægt på -124,9 mio. kr. fordelt med en
mindreindtægt på 2,9 mio.kr. vedr. skatter og en merindtægt på -127,8 mio. kr.
vedr. tilskud/udligning.
Skatter
Kommunerne har under et
overskredet det aftalte skatteloft med 241 mio.kr. og sanktioneres derfor
kollektivt – Slagelse kommunes andel udgør 3,3 mio. kr. Modregning vedr. det
skråskatteloft er -0,4 mio.kr. lavere end budget.
Tilskud og udligning
Som følge af COVID19 krisen er
kommunen ved midtvejsreguleringen kompenseret for merudgifter som følge af
stigningen i antal ledige med -121,1 mio.kr. Det er dog på nuværende tidspunkt
fortsat usikkert, hvor meget udgifterne vil løbe op i for resten af 2020. Det er
i økonomiaftalen for 2021 aftalt, at der til efteråret vil blive kigget på
udviklingen i antal ledige og en evt. yderligere kompensation.
Ændringer i lovgivningen giver en
merindtægt på -7,8 mio.kr. – heraf vedr. -7,1 overførelsesudgifter, samlet er
der merindtægter til overførelsesudgifter (incl. COVID kompensation) på 46
mio.kr.
Områder i Lov &
cirkulæreprogrammet som ikke relaterer sig til Overførelsesudgifter udmøntes i
denne budgetopfølgning.
På beskæftigelsestilskuddet er der
en efterregulering for 2019 på netto -3,6 mio.kr.
COVID19
-kompensation
Kommunen har i forbindelse med
Midtvejsreguleringen modtaget 18,3 mio. kr. i kompensation – heraf vedr. 1,9
mio.kr. indkøb af værnemidler forud for fællesindkøb via KVICK.
Administrationen vurderer, at
COVID-19 har betydet både mer- og mindreudgifter på fagområderne, og at de
samlede merudgifter til f.eks. ekstra rengøring, mistede indtægter,
isolationspladser mv. kan finansieres inden for den modtagne kompensation.
Der søges i denne sag bevilling
på 18,3 mio.kr. til fordeling i løbet af efteråret forud for budgetopfølgning
4.
Midtvejsreguleringen er i 2020
mere kompleks end normalt. I bilag 3. er midtvejsreguleringen og udmøntning af
lov & cirkulæreprogram beskrevet nærmere.
Udgifter
Der forventes et merforbrug på
drift 196,8 mio.kr. netto.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede merforbrug for blandt andet.
·
Økonomiudvalget 12,7 mio.kr. (heraf
hjælpepakke 6,8 mio.kr.)
·
Arbejdsmarkedsområdet 169,6 mio.kr.
(Midtvejsregulering udgør 121,2 mio.kr.)
·
Kommunale ejendomme (fremrykning af
vedligeholdelse m.m.) 22,2 mio.kr.
Udvalget for Specialiserede
Borgerindsatser har modtaget et betydeligt betalingskrav på Grønlandske borgere,
som ikke indgår i budgetopfølgningen, da betalingskravet ikke er endeligt
afklaret. Betalingskravet kan også have afledte udgifter fremover. Endvidere
vurderer området, at der kan være udfordringer med at opnå den indlagte
besparelse.
Anlægsudgifter
Den vedtagne anlægsramme udgør
316,6 mio.kr. Der forventes afholdt anlægsudgifter for 283,3 mio.kr og et
mindreforbrug på 33,4 mio.kr.
Der er i afvigelsen indeholdt
væsentlige forventede afvigelser på følgende anlæg.
·
Fremrykning af anlægsbudget på Svømmehaller
på 20 mio.kr. forventes ikke afholdt
·
Puljen vedr. Udisponerede anlæg på
-28,7 mio.kr. forventes ikke nulstillet i 2020
·
Netto merindtægter på salg af grunde 18
mio.kr.
Som følge af COVID19 er
anlægsloftet suspenderet og regeringen har åbnet op for låneadgang til
forbruget på nye anlægsprojekter i 2020. I hjælpepakken er der disponeret
anlægsudgifter for ca.26,3 mio.kr. samt fremrykket anlægsbudgetter for 30
mio.kr.
Forventningen er, at der vil
være mulighed for optagelse af ekstraordinære lån på op til 28,7 mio.kr. i 2020
– som kan være med til at styrke kassebeholdningen.
Handleplaner
Fagudvalgene har behandlet handleplaner for de enheder, hvor
der forventes et merforbrug på over 100.000 kr. Oversigt over handleplaner
fremgår af bilag 1, afsnit 6.
Likviditet
Budgetopfølgningen estimerer en gennemsnitlig
kassebeholdning ved årets udgang på 381 mio.kr.
Prognosen tager udgangspunkt i en gennemsnitlig
kassebeholdning på 367 mio.kr. ved starten af 2020 og forventes at stige med 14
mio.kr. i løbet af 2020 - blandt andet fordi at det faktiske forbrug indtil nu
har været lavere end det resultat budgetopfølgningerne giver udtryk for.
Prognosen er dog forbundet med
en vis usikkerhed, og vil afhænge af udviklingen i forbruget på både drift og anlæg,
samt mulighed for lånefinansiering af nye anlægsprojekter resten af året.
Serviceramme
Ud fra enhedernes indberetninger forventes serviceudgifterne,
at blive 162,7 mio.kr. højere end den serviceramme, der blev fastlagt med den
nedjustere serviceramme på 3.631mio.kr.
I forbindelse midtvejsreguleringen er servicerammen
nedjusteret med netto 7 mio.kr. blandt andet pga. en laver pris- og
lønfremskrivning.
Erfaringsmæssigt indberetter enhederne et forventet forbrug,
som ligger over det faktiske forbrug ved årets udgang.
Nuværende forbrugsprocenter indikerer et forbrug tæt på
vedtaget budget. Nedjusteres der for et for højt forventet forbrug med 60
mio.kr. vil der være en overskridelse på 94,9 mio.kr. (bilag 1. afsnit 2.)
Med det afrapporterede forventede forbrug vil der være
risiko for både kollektiv og individuel sanktion.
Forbrugsprocenten på serviceudgifterne indikerer dog et
mindreforbrug, og dermed en lavere risiko for overskridelse.
| Jan | Feb | Mar | Apr | Maj | Jun | Jul |
2018 | 9,0 | 18,1 | 24,9 | 34,2 | 42,8 | 51,2 | 61,7 |
2019 | 7,8 | 17,1 | 26,2 | 34,3 | 42,5 | 50,1 | 60,8 |
2020 | 8,8 | 17,0 | 25,4 | 33,9 | 42,5 | 50,3 | 60,6 |
Justering af Pris- og lønfremskrivning
I forbindelse med midtvejsreguleringen er kommunen modregnet
13,6 mio.kr. Økonomiudvalget godkendte på mødet i juni 2020 en nedjustering af
pris- og lønfremskrivningen. For ikke at ændre i centrenes og virksomheders
budgetudgangspunkt til denne budgetopfølgning vil udmøntning først blive
indarbejdet til budgetopfølgning 4.
Udviklingsdata
Opdaterede udviklingsdata fremsendes til orientering.
(bilag 2.) Uddybende udviklingsdata kan ses i
ledelsesinformationssystemet
LIM.
Lokal hjælpepakke i
forbindelse med COVID19
Der foreligger særskilt sag på
mødet.
Ansøgning
om tillægsbevillinger
1. Økonomiudvalget
søger om at:
a. Midtvejsregulering
vedr. mindreudgift på det skrå skatteloft 0,4 mio.kr., samt merudgift til
kollektiv skattesanktion på 3,3 mio.kr. – netto 2,9 mio.kr.
b. Midtvejsregulering
COVID19 - særtilskud til sommerpakker og besøg på plejecentre -2,4 mio.kr.
c. Midtvejsregulering
COVID19 - tilskud til forsikrede ledige og overførselsudgifter
-114 mio.kr.
d. Midtvejsregulering
- beskæftigelsestilskud 2019 - ekstra tilskud på netto -3,6 mio.kr. vedr. 2019
e. Midtvejsregulering
– Lov & Cirkulæreprogram - ekstra tilskud på -7,8 mio.kr.
f. Midtvejsregulering
– Kompensation COVID19 udgifter – 18,3 mio.kr.
g. Udmøntning af
lov og Cirkulære program i alt 3,4 mio.kr. Beløb er specificeret nærmere i
bilag 3. tabel 3
h. Pulje til
kompensation af centre og virksomheders merudgifter til COVID19 på 18,3
mio.kr.
2. Social-og Beskæftigelsesudvalget
søger om at:
a. Restbudget vedr.
Mikcrolån på 247.000 kr. budgetomplaceres til Børne-og Ungeudvalget til at
kickstarte erhvervsklasseprojektet
3. Udvalget for
specialiserede Borgerindsatser søger om:
a. COVID19
Sommerpakke - tilskud til dagture i botilbud på 276.000 kr.
4. Erhvervs- og
Teknikudvalget søger om at:
a. På anlægsprojekt
Lystbådehavnen mangler anlægsbevilling til oprindeligt afsat anlægsbudget på
0,5 mio.kr. – herefter svare anlægsbevillingen til det afsatte rådighedsbeløb (bilag 4).
5. Forebyggelses-
og Seniorudvalget søger om:
a. COVID19 -
tilskud til genoptagelse af besøg og fastholdelse af besøg på plejecentre m.m.
1,5 mio.kr.
b. COVID19
Sommerpakke - tilskud til dagture på plejecentre på 0,6 mo.kr.
6. Børne- og
ungeudvalget søger om at:
a. At udgifter på
149.000 kr. i 2020 vedr. skolesvømning hovedsagelig transportudgifter flyttes
fra skoleområdet til Fritidsområdet, samt 400.000 i overslagårene
Retligt
grundlag
I kommunens Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn er
der fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger pr. ult. januar,
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Jf. regler for økonomistyring og ledelsestilsyn skal der
udarbejdes handleplaner på de områder, hvor merforbruget overstiger 100.000 kr.
Oversigt over handleplaner, der er forelagt fagudvalgene, findes i bilag 1,
afsnit 7. Udvalgene følger løbende op på handleplanerne.
Administrationen vil løbende følge udviklingen i
forbrugsprocenterne på især serviceudgifterne med henblik på dels overholdelse
af servicerammen og iværksættelse af evt. tiltag, og dels udviklingen i den
afrapporterede budgetafvigelse.
Endvidere følges udviklingen i antal ledige, og øvrige
COVID19 driftsudgifter løbende bl.a. med henblik på indrapportering til KL
omkring udviklingen.
Vurdering
Der er i denne budgetopfølgning
ovenstående forhold, som har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen
i den gennemsnitlige kassebeholdning og derfor følges udviklingen tæt.
Nedenfor er oplistet væsentlige
forhold der har indflydelse på det samlede resultat og udviklingen i den
gennemsnitlige kassebeholdning.
Arbejdsmarkedsområdet
Udviklingen på især
overførselsudgifter og forsikrede ledige er forsat usikker og afhænger meget af
udviklingen i Coronakrisen og ledigheden. Det er i økonomiaftalen for 2021
aftalt, at der i efteråret følges op på udviklingen og behov for yderligere
kompensation af kommunens udgifter.
Områdets forventede merforbrug vil
delvist blive kompenseret via midtvejsreguleringen, men der er fortsat
budgetudfordringer på sygedagpenge, førtidspensioner m.m.
Serviceramme
Det afrapporterede merforbrug
betyder, at servicerammen kan blive udfordret og som udgangspunkt overskredet
med omkring 95 mio.kr. Forbrugsprocenten på serviceudgifter ultimo juli tyder
imidlertid på, at der vil blive tale om en lavere overskridelse. Risiko for
sanktioner afhænger af kommunernes samlede forbrug og evt. justeringer i
servicerammen som følge af COVID19.
Anlæg
Der er afsat et højt anlægsbudget blandet andet med henblik
på at støtte det lokale erhvervsliv. Forbruget ligger over de 2 sidste års
forbrugsprocenter pr. ultimo juli Det er dog på nuværende tidspunkt svært, at
vurdere fremdriften på anlægsprojekterne og det faktiske forbrug.
Forbrugsprocenter
Udviklingen i forbrugsprocenterne på serviceudgifter og den
gennemsnitlige kassebeholdning indikerer, at budgetafrapporteringen på en række
områder er meget forsigtig i vurderingen af udviklingen i forventede udgifter
resten af året.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bevillingsønske | |
Indtægter | |
1.a Indtægter – skatter | 1.4 | 2.882 | | | |
1.b COVID19 -særtilskud | 1.4 | -2.364 | | | |
1.c COVID19 – Tilskud Forsikrede ledige og overførselsudgifter | 1.4 | -113.992 | | | |
1.d Regulering Beskæftigelsestilskud | 1.4 | -3.624 | | | |
1.e Tilskud Lov & cirkulære | 1.4 | -7.824 | | | |
1.f COVID19 – tilskud kompensation | 1.4 | -18.276 | | | |
*1.g COVID19 – kompensation til fordeling | 1.2 | 18.276 | | | |
Drift | |
*1.g. Udmøntning af lov & cirkulæreprogram | 1.2 3.1 4.1 7.1 8.1 8.4 | 1.551 135 405 743 320 285 | | | |
2.a Mikrolån flyttes til Erhvervsklasseprojekt | 2.1 8.1 | -247 247 | | | |
*3.a Tilskud sommerture i botilbud | 4.1 | 276 | | | |
*5.a COVID19 Tilskud til besøg på plejecentre | 7.1 | 1.500 | | | |
*5.b COVID19 Tilskud sommerture på plejehjem | 7.1 | 600 | | | |
6.a Drift- skolesvømning | 8.1 5.1 | -149 149 | -400 400 | -400 400 | -400 400 |
Anlæg | |
4.a Lystbådehavnen | 6.1 | 500 | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | 6.1 | -500 | | | |
Kassen | | 119.107 | 0 | 0 | 0 |
* tillægsbevillinger er givet
som konsekvens af midtvejsreguleringen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Digitaliseringschefen indstiller,
1.
at Budgetopfølgning 3 for 2020 tages til efterretning
2.
at Bevillinger og omplaceringer godkendes jf. sagens pkt.1.a til 6.a
1.
at Bevillinger jf. pkt. 1.a til 6.a tilføres kassen med 119,1 mio.kr. i
2020, samt at bevillinger med virkning i overslagsår indarbejdes i
forslagsbudget 2021-2024
3.
at Der gives anlægsbevilling på yderligere 0,5 mio.kr. til anlægsprojekt
Lystbådehavnen
Beslutning i Økonomiudvalget
den 24. august 2020:
Fraværende:
At 1 - Taget til efterretning. Anbefales til Byrådets
orientering.
At 2 til 4 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Administrationen vender tilbage til Økonomiudvalget med en
konkret vurdering af, hvor der er risiko for større budgetafvigelser i 2020
samt overvejelser om den fremtidige politiske økonomiopfølgning.
Økonomiudvalget ønsker tillige alternativer til de nuværende overførselsregler.
Sidstnævnte til brug ved kommende budgetforhandlinger.
Administrationen vender tilbage med nærmere oplysninger
vedrørende opdateringen af LIM.