20. Stigsnæs Motorsport - stillingtagen til næste skridt (B)
20. Stigsnæs Motorsport - stillingtagen til næste skridt (B)
Sagsnr.: 330-2019-40701 Dok.nr.: 330-2021-49029 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget
beslutte, om der skal arbejdes videre med anlægsprojektet Stigsnæs Motorsport,
samt tage stilling til konkretisering af arealanvendelse som opfølgning på
tidligere politisk beslutning.
Derudover skal Byrådet på baggrund af indstilling fra
Økonomiudvalget beslutte, om projektet kan delfinansieres via indtægter fra
etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport med genanvendelse
af lettere forurenet jord.
Sagens
indhold
Byrådet vedtog i forbindelse med
Budget 2019, at det skulle undersøges, om der kan skabes grundlag for særlige
aktiviteter på Stigsnæs, fx motocross, gokart, speedway, paintball,
mountainbike mv. på arealer, der alligevel ikke kan bebygges.
Den 16. december 2019 vedtog
Byrådet enstemmigt en principiel arealanvendelsesplan for Stigsnæs Motorsport.
Både før og efter Byrådsmødet har
der været dialog med de 4 motorsportsforeninger (Slagelse MX, Glumsø Speedway,
Korsør Kart Klub og Slagelse Autosport) om bl.a. den vedtagne
arealanvendelsesplan, økonomi, støjmåling mv.
Resultater fra støjrapport
Der er på baggrund af input fra
bl.a. de 4 foreninger og med udgangspunkt i den politisk vedtagne principielle
arealanvendelsesplan, af ekstern støjkonsulent udarbejdet en støjrapport
(vedlagt som bilag).
Støjberegningerne i rapporten er
udført i overensstemmelse med Miljøstyrelses Vejledning nr. 2/2005 ”Støj fra
motorsportsbaner”
Støjrapporten præsenterer et
scenarie kaldet Situation 0B, hvis aktivitetsarealer svarer til
den principielle anvendelsesplan, som Byrådet vedtog den 16/12 2019. Klubberne
får dermed i Situation 0B de aktivitetsarealer, som Byrådet har vedtaget.
På baggrund af de foretagne
beregninger konkluderes det i rapporten, at støjvilkårene for alle 4 motorsportsanlæg
forventes overholdt i Situation 0B. Ingen af de 4 motorsportsanlæg overskrider
de forventede grænseværdier for støj, og det gælder både for dag- og
aftenperioden.
Klubbernes syn på Situation 0B
Alle 4 motorsportsforeninger har
accepteret Situation OB. En enkelt forening (Slagelse Autosport) havde, jf. de
vedlagte bilag, ønsket sig et større areal, herunder en 700 m lang lige
strækning på banen, da det ville have givet mulighed for flere aktiviteter på
deres bane, fx Street Racing.
Processen med støjkonsulenten har
dog vist, at det ikke er muligt at opfylde dette ønske inden for rammerne af
den politisk vedtagne arealanvendelsesplan.
De 4 foreningers syn på Situation
0B er vedlagt som bilag.
Særligt om Korsør Kart Klub
Korsør Kart Klub arbejder pt. også
på et andet scenarie end Stigsnæs, nemlig en udvidelse af klubbens nuværende
bane i Korsør. Klubben hælder pt. til at blive i Korsør, da netop denne
placering er ideel for medlemmerne rent geografisk. Men klubben holder begge
muligheder åbne, indtil der foreligger mere info om den mulige bane i Stigsnæs,
herunder udvidelsesmulighederne i Korsør. Der er derfor en risiko for, at ikke
alle 4 foreninger vælger at flytte ud til Stigsnæs.
Korsør Kart Klubs bestyrelse har i
vedlagt bilag oplyst, hvad klubbens bestyrelse vurderer, at det vil kræve, før
en evt. bane i Stigsnæs vil være mere attraktiv for medlemmerne end den
nuværende bane og placering i Korsør.
Finansiering via støjvolde
I alle foreningernes foreløbige budgetter for anlæg af bane
er direkte eller indirekte indtægter fra etablering af støjvolde mv. i Stigsnæs
med genanvendelse af lettere forurenet jord en afgørende
forudsætning for finansieringen af projektet. Dette skyldes bl.a., at
foreningerne har begrænset økonomi.
Udover at tage stilling til, om kommunen vil kunne tage imod
jorden, skal det også besluttes politisk, om indtægterne herfra kan bruges på
etablering af banerne i Stigsnæs. Da foreningerne er afhængige af hinandens
støjvolde (hver forenings aktivitet afhænger af de samlede støjvolde og ikke
kun støjvoldene på egen bane), foreslår administrationen, at kommunen står for
at administrere og fordele den opnåede indtægt ud på baneanlægget. Den nærmere
økonomi skal afklares af fx Bygherrerådgivningen (hvad kan vi få for jorden, hvor
meget skal der bruges til støjvolde osv.).
Næste faser i projektet
Før vi evt. kan gå i jorden, er der en række ting ift. støj,
natur, dyreliv, planforhold mv., som skal undersøges nærmere og afklares, og
blandt de næste faser i projektet vil være opstart af VVM og planproces. Det
skal understreges, at projektet selvfølgelig kun kan blive til noget, hvis det
overholder gældende lovkrav inden for støj, natur, dyreliv osv.
Derudover skal der foretages en realitetsbehandling af
økonomien i projektet, herunder hvad de enkelte baner vil koste at anlægge samt
drifte efterfølgende, hvad udgifterne vil være til fx vejanlæg, dræning, el,
afløb, bygninger mv., samt hvad der kan opnås af indtægter fra modtagelse af
jord til støjvolde. Administrationen vil i den forbindelse trække på
Bygherrerådgivningens ekspertise.
Interesse fra borger-/interessegrupper mv.
Administrationen oplever, at der er stor interesse for
projektet hos naboer, naturfredningsforening, lokalråd og andre interessenter i
Stigsnæs og omegn.
Såfremt Byrådet beslutter, at der skal arbejdes videre med
projektet, vil administrationen derfor snarest muligt oprette en projektside på
slagelse.dk, hvor borgere mv. kan følge med i projektet, få info om de ting,
som skal undersøges, samt læse offentligt tilgængelige rapporter mv. Derudover
er der indlagt en høringsproces i tidsplanen for projektet.
Endelig skal der også fremadrettet sikres koordinering med
det ligeledes politisk besluttede Naturpark-projekt, som planlægges etableret i
umiddelbar nærhed af Stigsnæs Motorsport.
Retligt
grundlag
Kommunen kan etablere, drive og
udvikle idrætsfaciliteter jf. kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af
indstilling fra Økonomiudvalget:
A: Beslutte, hvorvidt der skal
arbejdes videre med projektet Stigsnæs Motorsport, herunder tage stilling til
konkretisering af arealanvendelse som opfølgning på tidligere politisk
beslutning.
Fordelen ved den konkretiserede
arealanvendelse (Situation 0B) er, at de 4 motorsportsanlæg ifølge
støjberegningerne vil overholde gældende støjkrav. Derudover svarer
arealfordelingen i Situation OB til, hvad der tidligere er politisk vedtaget,
ligesom den opfylder hovedparten af foreningernes behov og ønsker. Derudover
giver baneplaceringen i Situation 0B en række synergieffekter (klubber med
samarbejde og lignende aktiviteter er placeret ved siden af hinanden).
Ulempen ved Situation 0B er, at
en enkelt forening ikke får opfyldt alle sine aktivitetsønsker.
Konsekvensen ved ikke at
godkende Situation 0B vil være, at en del af processen vil skulle gå om,
hvilket vil forsinke projektet. Derudover viser processen med bl.a.
støjkonsulenten, at det er så godt som umuligt at opfylde alle foreningers
ønsker til arealstørrelse mv. i Stigsnæs.
B: Beslutte, hvorvidt projektet kan delfinansieres via
indtægter fra modtagelse af lettere forurenet jord, der kan bruges til etablering
af støjvolde i Stigsnæs Motorsport.
Fordelen hermed er, at det vil gøre det markant lettere for
både kommunen og klubberne at finansiere og realisere motorsportsanlægget i
Stigsnæs. Og at jorden både giver indtægter til anlæg af banen samt kan bruges
til selve banerne, nemlig i form af støjvolde.
Ulempen er, at der er tale om lettere forurenet jord.
Konsekvensen ved ikke at godkende denne finansieringsform
vil være, at det bliver meget svært at finansiere Motorsport Stigsnæs, bl.a. på
grund af klubbernes begrænsede økonomi.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der fortsat er generel
opbakning til projektet hos motorsportsforeningerne, og at det på baggrund af
resultaterne i støjrapporten vil være muligt for alle 4 påtænkte
motorsportsanlæg at opfylde gældende støjgrænser.
Administrationen finder dermed, at der er grundlag for at
arbejde videre med projektet.
Administrationen finder det vigtigt for det fremadrettede
arbejde, at det politisk bekræftes, at der skal arbejdes efter den
konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B), som svarer til den politisk
vedtagne arealanvendelsesplan, og som i øvrigt opfylder flertallet af
foreningernes behov og ønsker.
Dette for at skabe klarhed hos foreningerne, som naturligt
indtil nu har haft meget fokus på arealstørrelse, baneplacering mv. Derudover
vil det give bedre mulighed for at tage fat på de næste faser i projektet, da
en større ændring i arealfordelingen ellers ville betyde, at projektet sættes
tilbage rent tidsmæssigt.
På baggrund af rammerne for projektet (arealstørrelse som
helhed, politisk vedtaget arealanvendelsesplan) samt processen med
støjkonsulenten vurderer administrationen, at det ikke vil være muligt at gøre
alle foreninger 100 % tilfredse.
Derudover anbefaler administrationen, at den foreslåede
konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B) fastholdes, uagtet Korsør Kart Klubs valg af fremtidigt anlæg.
På baggrund af udmeldingerne fra bl.a. foreningerne vurderer
administrationen, at det er afgørende for projektets finansiering, at det
politisk godkendes, at indtægter fra etablering af støjvolde i Stigsnæs
Motorsport med genanvendelse af lettere forurenet
jord kan bruges til delfinansiering af projektet.
Det vurderes, at fordelingen af indtægter fra jord til
støjvolde bør administreres af kommunen. Dette skal ses i sammenhæng med, at
der er tale om et kommunalt areal, og at foreningerne er indbyrdes afhængige af
hinandens støjvolde.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er i forbindelse med Budget 2019 afsat i alt 5 mio. kr.
til projektet. Disse midler bliver brugt til diverse afklarende undersøgelser
(fx VVM, støjrapport, natur- og dyrelivsundersøgelser). Der er ikke afsat
midler til selve anlæg af motorsportsbanen.
Der er pt. brugt ca. 210.000 kr. Disse midler er primært
gået til udarbejdelse af støjberegninger/støjrapport.
Derudover trækker projektet på eksisterende
personaleressourcer i administrationen.
Tværgående
konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter, at der
skal arbejdes videre med Stigsnæs Motorsport, herunder godkender den
konkretiserede arealanvendelse (Situation 0B) som opfølgning på tidligere
politisk beslutning.
2.
at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget beslutter, at
indtægter fra etablering af støjvolde i Stigsnæs Motorsport med genanvendelse af lettere forurenet jord kan bruges til delfinansiering
af projektet på baggrund af fordeling fra kommunen.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 15. marts 2021:
Fraværende:
Sagen udsat til næste møde med henblik på borgmesterens
yderligere afdækning af aktuelle udviklingsmuligheder vedrørende Stigsnæs
Industrihavn.
Jørgen Grüner (F), Knud Vincent (V), Sten Knuth (V) og Ann
Sibbern (UFP) tilkendegav, at projektet kan opgives, idet området bør
reserveres til erhvervsudvikling ved satsning på grønne erhverv og cirkulær
økonomi, der understøtter havneudviklingen.
Troels Brandt (B) ønskede, at der indledes en høringsfase,
der går i dybden med påvirkning af naturen, såfremt projektet realiseres og
tilkendegav, at projektet for længst er blevet genstand for uformel debat
blandt lokale interessenter. Lad os få en åben saglig debat med
offentliggørelsen af alle undersøgelser, som også sagsfremstillingen lægger op
til.
Troels Brandt (B) udtrykte bekymring over brugen af lettere
forurenet jord, der skal anvendes som støjvold og rejste allerede nu et
bekymringsflag.
Thomas Clausen (Ø) bemærkede at motorsport skal være på el.