Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal godkende ansøgning fra BoligKorsør om etablering af 24 seniorboliger (almene familieboliger) i Korsør, Skema A med en anskaffelsessum på 51 mio. kr., kommunegaranti for maksimalt 45,9 mio. kr., tillægsbevilling af grundkapital med 4,1 mio. kr., godkendelse af visitations og udlejningskriterier, samt ændringer til ABT18.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at der på Statens vegne meddeles tilsagn om etablering af 24 almene familieboliger
2. at Skema A med en anskaffelsessum på 50.951.000 kr.
3. at Slagelse Kommune stiller garanti for maksimalt 45.856.000 kr.
4. af visitations- og udlejningskriterier godkendes
5. at tillægsbevilling til grundkapitallån 4.076.000 kr. finansieret af kassen bevilges.
6. at ændringer til ABT 18 godkendes.
Sagens indhold
Byrådet godkendte den 26. oktober 2020, at en del af arealet i Korsør Bypark skulle anvendes til alment boligbyggeri.
Efter initiativ fra en gruppe borgere, der ønsker mulighed for at bo i et seniorbofællesskab, har BoligKorsør fremsendt et projekt og Skema A til godkendelse om opførsel af 24 almene familieboliger og et fælleshus. Boligerne etableres som et individuelt bofællesskab efter Almen Boliglovens § 3 stk. 3, hvor bofællesskabet skal indeholde et fællesareal, som kan benyttes af lejerne i bofællesskabet. Det er tænkt, at boligerne anvises til seniorboliger med fortrinsret for personer 50+.
Bebyggelsen disponeres således, at byparkens grønne strøg kan føres gennem området blandt andet ved en offentlig stiforbindelse. Stiforbindelsen leder byens borgere gennem seniorbofællesskabet og forbi fælleshuset og de fælles udearealer.
Seniorbofællesskabet opføres som en tæt-lav bebyggelse i maksimalt 1,5 etage. Der er vejadgang til bebyggelsen fra Gl. Banegårdsplads og parkering på terræn. Affaldshåndtering og fælles cykelparkering etableres i forbindelse med parkeringsarealet, hvor der også er afsat plads til handicapbus.
Projektdata:
De 24 boliger er af varierende størrelse og antal rum. Boligerne vil være mellem 75 og 103 m2 og rumme 2 og 3 værelses boliger. Boligsammensætningen og størrelser på boligerne m.v. er fremkommet ved dialog på workshops med brugergruppen og initiativgruppen.
Type A | 6 stk. | ca. 75 m2 |
Type B | 10 stk. | ca. 86 m2 |
Type B v/gavl | 1 stk. | ca.89 m2 |
Type C | 7 stk. | ca. 103 m2 |
| | |
Boligerne har et samlet støttet areal på ca. 2.134 m2 inkl. fælleshus på ca. 150 m2. Det gennemsnitlige areal udgør 88,9 m2 pr. bolig.
Anskaffelsessum og finansiering:
Den samlede anskaffelsessum for skema A er estimeret til 50.951.000 kr. , hvilket svarer til bindende maksimum beløb på 19.730 pr. m2 og 383.780 kr. pr. bolig i forhold til Statens udmeldt takster.
Anskaffelsessummen finansieres på følgende måde:
Støttet lån/realkreditlån | 45.856.000 kr. |
Grundkapitallån ((8%) | 4.076.000 kr. |
Beboerindskud | 1.019.000 kr. |
I alt | 50.951.000 kr. |
Det forudsættes, at der stilles garanti for realkreditlånet. Garantien stilles om regaranti over for Staten.
Staten yder løbende ydelsesstøtte til realreditlånet.
Grundkapital:
For familieboligprojekter med et gennemsnitligt bruttoetageareal pr. bolig under 90 kvadratmeter udgør den kommunale grundkapital 8 % og dermed 4.076.000 kr.
Huslejeniveau:
Huslejen forventes, at blive 1.060 kr. pr. m2 pr. år eller ca. 6.650 kr. pr. måned for en bolig på 75 m2 eksl. forbrug.
Grund:
Boligerne vil blive opført på delområde 1 ifølge lokalplan nr. 1253, der består af en del af matr.nr. 324 h Korsør Bygrunde og en del af matr.nr. 90 k Tårnborg Hgd., Korsør Jorder på ca. 6.984 m2 i Korsør Bypark. Arealet er ejet af Slagelse kommune der vil blive indgået betinget købsaftale umiddelbart efter godkendelse af Skema A.
Arealet er udlagt til boligbyggeri i lokalplanen og det betyder, at grundsalget er momspligtigt. Boligselskabet er ikke momsregistreret og kan derfor ikke løbe momsen af, så ved en salgspris af arealet svarende til grundkapitalen på 4.076.000 kr. incl. moms vil Slagelse kommune få et netto provenu på 3.260.800 kr. Forskellen på udgiften til grundkapital på 4.076.000 kr. og netto-provenuet fra grundsalget på 3.260.800 kr. på 815.200 kr. finansieres af kassen.
Godkendelse af salget af grunden og bevilling sker i en anden sag og godkendelse af Skema A er betinget af, at Byrådet godkender grundsalget.
Udlejningskriterier, visitation samt venteliste:
Når der er tale om et bofællesskab efter almenboligloven § 3, stk. 2 og 3 kan kommunen og boligselskabet efter almenboliglovens § 51a indgå aftale om, at udlejningen, inden for rammer, der iagttager boligsociale hensyn, overlades til bofællesskabets beboere.
Enhver kan blive skrevet på ventelisten til seniorbofællesskabet, som administreres af BoligKorsør. Den løbende udlejning foregår i et samarbejde mellem BoligKorsør og et nedsat visitationsudvalg i seniorbofællesskabet.
Initiativgruppen har formuleret følgende kriterier:
- Beboere skal være fyldt 50 år – den yngste i et par skal være fyldt 50 år ved indflytning.
- Ingen hjemmeboende børn.
- Der tilstræbes en ligelig kønsfordeling i beboergruppen.
- Tildeling af bolig kræver, at de kommende beboere har tilsluttet sig seniorbofællesskabets værdigrundlag (vedlagt som bilag).
- Detaljerede regler for optagelse på venteliste og tildeling af bolig, efter første optag, vil blive udarbejdet af afdelingens bestyrelse i samarbejde med beboerne, som en af de første opgaver efter indflytning.
Udlejningen skal understøtte et levedygtigt fællesskab uden udlejningsproblemer. Almenboliglovens almindelige anciennitetsprincip har betydning for, i hvilken rækkefølge de godkendte ansøgere får tildelt en bolig. BoligKorsør og visitationsudvalget i seniorbofællesskabet kan dog fravige anciennitetsprincippet, hvis det findes hensigtsmæssigt f.eks. for at opnå en mere hensigtsmæssig alders- og kønsfordeling (som konkret begrundelse).
Seniorbofællesskabet er ligesom andre almene familieboliger omfattet af reglerne om kommunal boligsocial anvisning. Det boligsociale ansvar og anvisning er et grundlæggende element i den almene boligsektor, som bofællesskaber også kan bidrage til at løse. Boligsocial anvisning skal ske under hensyntagen til, at der er tale om et bofællesskab samt de kriterier, som er formuleret for indflytning.
Detaljerede ventelisteregler skal godkendes af kommunen senest 6 måneder efter indflytning.
Bofællesskabet:
BoligKorsør har anmodet om, at de almene familieboliger bliver opført som et individuelt bofællesskab efter almenboliglovens § 3 stk. 3 og det kræver, at der skal være et fællesareal og dermed et aktivt fællesskab. Fællesskabet vil blive udlevet i det tilhørende fælleshus og initiativgruppen har arbejdet meget med brugen af fælleshuset, samt de faciliteter/rum som det kommende fælleshus skal indeholde. Nogle af de aktiviteter der er arbejdet med er blandt andet fællessang, strikkeklub, læsegruppe, samt mulighed for fællesspisning, fælles stue, hobbyrum o.s.v. Det tilstræbes, at der kommer optimale forhold for de kommende aktiviteter og den arkitektoniske disponering af fælleshuset har udspring i de input, der er kommet fra initiativgruppen. Når bofællesskabet er flyttet ind vil der blive nedsat et husudvalg, der skal varetage driften og koordinering af brugen af fælleshuset, ligesom der vil blive udarbejdet en husorden for brugen af fælleshuset. Derudover påtænkes det, at nedsætte et aktivitetsudvalg og et beboermødeudvalg.
Tidsplan for projektet:
Estimeret tidsplan for projektet:
- apr. 23 - udbud af projektet
- sep. 23 - godkendelse af Skema B
- sep. 23 - projektering
- apr. 24 - byggeriet påbegyndes
- 15. maj 2025 forventet indflytningsdato.
Lokalplan
BoligKorsørs ønske om at etablere 24 almene familieboliger målrettet seniorer og opført som et bofællesskab i grønne omgivelser er i tråd med kommuneplanens ramme, der udlægger området til boligformål, og den vedtagne lokalplan, der gælder for området.
Udbud og ændringer til ABT18:
Projektet forventes udbudt i totalentreprise i henhold til § 31 stk. 2 i bekendtgørelsen om støtte til almene boliger m.v. kan fravigelser/fravigelser til ABT18 alene accepteres, hvis de er godkendt af kommunalbestyrelsen.
Udbudsjurist i Indkøb og Forsikring har gennemgået ændringerne og ingen af begrundelserne til ABT18 giver anledning til bemærkning.
Behov for opførsel af seniorboliger i Korsør:
Kommunalbestyrelsen skal efter almenboliglovens § 104 foretage en vurdering af, om fordelingen af støtte til almene boliger sker på baggrund af den samlede situation på det lokale boligmarked og behovet for nyt støttet boligbyggeri i kommunen.
Der er ikke sket en større udbygning på Halsskov-siden i mange år, og med omdannelsen af Motalavej lige syd for Korsør Station, hvor der de kommende år reduceres med i alt 164 almene familieboliger, vurderes der at være behov for nye bynære boliger, der kan understøtte et byliv omkring Halsskov og sikre, at folk fra byen kan blive boende i Korsør. En udvikling af det aktuelle område kan ses som et bindeled, der sikrer forbindelse mellem bydelene på Halsskov og som samtidig tilbyder byen helt nye boliger på en unik placering i en bypark.
Slagelse Kommune oplever generelt en stigning i antallet af ældre borgere. Ifølge Slagelse Kommunes Befolkningsprognose 2022 - 2032 forventes antallet af borgere over 60 år i Slagelse Kommune at stige med 17 % frem mod 2032. Det vurderes altså, at der vil være et stigende behov for seniorvenlige boliger, herunder særligt i købstæderne. Helt konkret vil boligerne give mulighed for at kunne flytte i en mindre bolig med mindre vedligeholdelse og samtidig bidrage til et varieret boligudbud i Korsør.
Vedhæftede bilag:
Ansøgning fra BoligKorsør, Skema A for de 24 almene familieboliger registreret til individuelt bofællesskab efter almenboliglovens § 3 stk. 3, værdigrundlag for afdelingen, ændringer til ABT18 og projektbeskrivelse med illustrationer vedhæftes sagen.
Retligt grundlag
Opførsel af alment byggeri er reguleret af almenboliglovens kapitel 8. Ydelsesstøtte givet på Statens vegne efter almenboliglovens § 115. Kommunen skal jf. almenboliglovens § 127 yde kommunegaranti for den del af realkreditlånet, der har pantesikkerhed udover 60 % af boligafdelingens markedsværdi. Den endelige garanti fastsættes af realkreditinstituttet efter byggeregnskabets godkendelse.
Etablering af bofællesskab er jf. almenboliglovens § 3 stk. 2 og 3.
De garantier, der ydes med hjemmel i almenboligloven medregnes ikke til kommunens låntagning jf. lånebekendtgørelsens § 3 stk. 2 nr. 1.
Handlemuligheder
A. at ansøgning fra BoligKorsør, om opførsel af 24 nye almene familieboliger på de nævnte vilkår, herunder Skema A godkendes eller
B. at ansøgningen fra BoligKorsør om opførsel af 24 almene familieboliger forkastes.
Vurdering
Det vurderes, at projektet vil kunne bidrage til øget bosætning i Korsør, idet borgere der flytter i seniorbolig typisk vil flytte fra en større bolig, der vil blive frigjort til eksempelvis børnefamilie og dermed gøre Korsør mere attraktiv for tilflyttere.
Administrationen anbefaler, at projektet og dermed Skema A godkendes på de nævnte vilkår.
Godkendelse af Skema A er betinget af Byrådets godkendelse af salg af grunden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | | | | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | 1.04 | 4.076 | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | 1.04 | -4.076 | | | |
Grundkapitalen bliver delvis finansieret via salg af kommunens areal. Arealet sælges for 4.076.000 kr. incl. moms svarende til grundkapitallånet. På grund af gældende momsregler vil det give et nettoprovenu på 3.260.800 kr. Differencen svarende til momsen 815.200 kr. finansieres af kassen.
Salg af arealet behandles i en selvstændig sag.
Tværgående konsekvenser
Slagelse Kommune har nogle etableringsomkostninger i forbindelse med anlæggelse af adgangsvej og regnvandsbassin. Det er beskrevet i sagen vedrørende salg af areal til boligformål til BoligKorsør.
Sagens videre forløb
Skema B godkendes af Byrådet ultimo 2023 og C ultimo 2025.