Socialudvalget – Referat – 29. marts 2023



1. Godkendelse af dagsorden (B)

Beslutning

At. 1: Godkendt.

Kompetence

Socialudvalget 

Beslutningstema

Socialudvalget skal godkende dagsordenen. 

Indstilling

Vellfærdsdirektøren  indstiller,

  1. at Socialudvalget godkender dagsorden.

 

 

 

2. Budget 2024 – Drøftelse af temaer til prioriteringskatalog budget 2024 (D)

Beslutning

Økonomi- og Digitaliseringschef Kirsten V. Jensen deltog under oplysningen af punktet.

At 1: Socialudvalget pegede på følgende områder, som det ønskes, at administrationen arbejder videre med til prioriteringskataloget i budgetprocessen:

  • Skærpelse af sundhedstjek på botilbud
  • Omorganisering af Center for Handicap og Psykiatri
  • Fortsætte undersøgelse af sælger/køber kommune
  • Undersøgelse af udnyttelse STU tilbud
  • Professionalisering af vagtplanlægning
  • Hvordan kan indgangen til § 82 se ud i fremtiden?

Kompetence:

Socialudvalget


Beslutningstema

Socialudvalget skal drøfte temaer og områder, som udvalget vil anbefale indgår i arbejdet med at finde bidrag til prioriteringskataloget til budget 2024-27. 

 

Indstilling

Socialchefen og Børne- og Familiechefen indstiller,

  1. at Socialudvalget drøfter, hvilke temaer og områder, som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde videre med til prioriteringskataloget i budgetprocessen

 

Sagens indhold

Det er besluttet, at der skal udmøntes besparelser for i alt 105 mio.kr. i budget 2024-27 for hele kommunen. 

Byrådet har den 19. december 2022 derudover besluttet, at der i direktionens budgetforslag skal udarbejdes prioriteringsforlag for mindst 150 mio.kr. Dette svarer til 35,3 mio. kr. i Socialudvalgets budget.

Byrådet har besluttet, at administrationen har ansvaret for at udarbejde prioriteringskatalog i dialog med fagudvalg, økonomiudvalg og byråd.

Socialudvalget skal på dette møde drøfte temaer og nye områder, som udvalget ønsker, at administrationen skal arbejde med i budgetprocessens prioriteringskatalog. 

Udgangspunktet for drøftelser er:

  • Udvalgets budget 2023-26 samt foreløbigt for regnskab 2022 (bilag 1)
  • Forslag, som ikke blev valgt til budget 2023
  • Nye temaer, som udvalget ønsker, at der kigges på, herunder temaer der går på tværs af udvalgene
  • Analyse af omkostningseffektiv drift af Center for Handicap og Psykiatri (foreligger i april 2023)

På udvalgsmødet vil administrationen præsentere et oplæg, der udover ovennævnte temaer, også indeholder en uddybning af udfordringer og mulige løsninger på udvalgets område på både på kort og lang sigt.

Retligt grundlag

Byrådets godkendte tids- og procesplan for budget 2024-2027.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger 

Vurdering

Administrationen vurderer, at inddragelse af Socialudvalget i drøftelserne på nuværende tidspunkt vil give en bredere involvering og bedre mulighed for at fremkomme med det ønskede prioriteringskatalog på 150 mio. kr.  

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Sagens videre forløb  

På budgetseminaret i april 2023 bliver byrådet præsenteret for status på arbejdet med prioriteringskataloget.

Frem til den 20. juni 2023 kan partierne komme med yderligere prioriteringsforslag og budgetforslag.

Det samlede prioriteringskatalog vedlægges Økonomiudvalgets 1. behandling den 21.august 2023. Dagsorden udsendes den 16. august 2023

Budgetforslaget er i høring frem til 5. september 2023, hvorefter byrådet afslutter budgetforhandlingerne inden 2. behandlingen den 9. oktober 2023.


 
  

3. Kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri (B)

Beslutning

At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

Kvalitetsstandarden er på side 17 og 20 rettet vedrørende BPA. Det tilrettede bilag vedhæftes referatet.

Socialudvalget understreger, at der ikke er en tidsmæssig begrænsning på et midlertidigt botilbud.

Socialudvalget understreger, at der ved afgørelser altid er tale om en konkret og individuel vurdering.


Kompetence

Byrådet 

 

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri.

 

Indstilling

Socialchefen indstiller,

1. at Byrådet godkender kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri.

 

Sagens indhold 

Med vedtagelsen af budget 2023-2026 blev det besluttet, at der skal ske justeringer i serviceniveauet på Handicap- og Psykiatriområdet. I den forbindelse skal der indføres kvalitetsstandarder på området. 

Socialudvalget fik første gang forelagt kvalitetsstandarderne på udvalgets møde den 2. november 2022. Forud for mødet havde der været et dialogmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Socialudvalget kunne ikke principgodkende kvalitetsstandarderne. Det kunne udvalget ikke, da udvalget ligesom rådene fandt, at kvalitetstandarderne formidlingsmæssigt var vanskelige at læse, og formålet var utydeligt. 

Efterfølgende er der arbejdet med, at kvalitetsstandarderne nu fremstår som det vejledende politiske serviceniveau, der skal skabe gennemsigtighed, så det er tydeligt for borgerne, hvilke muligheder der er for at søge hjælp indenfor hovedparten af områderne af den sociale lovgivning på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet. 

Der er første gang, at der er udarbejdet kvalitetsstandarder på flere hjælpeforanstaltninger i Center for Handicap og Psykiatri. De består af dels en skærpet visitationspraksis i forhold til serviceniveau, dels en opdatering og ændring af to nuværende kvalitetsstandarder og endelig et vejledende serviceniveau for indsatser, hvor praksis tidligere har været forskellig.

I arbejdet med kvalitetsstandarderne, er der søgt inspiration og sammenlignet med 11 kommuner.

Kvalitetsstandarderne i praksis 

Anvendelsen af kvalitetsstandarderne vil blive tilrettelagt, så der sker en løbende indfasning. Kvalitetsstandarderne vil derfor blive anvendt ved alle nye visitationer samt i forbindelse med opfølgninger og revurderinger af borgernes støttebehov i igangværende forløb.

Socialudvalget besluttede på deres møde den 8. marts 2023, at kvalitetsstandarderne revideres om to år, hvor en evaluering af kvalitetstandarderne foreligger.

Skærpet visitationspraksis

Som følge af kvalitetsstandarderne vil borgeren blive mødt med et skærpet fokus på deres funktionsevneniveau i forhold til, hvornår de kan være i målgruppen for en indsats. Sagsbehandleren anvender i 2023 voksenudredningsmetoden (VUM 2.0), hvor niveau 0 er ingen nedsat funktionsevne og op til niveau 4, som er fuldstændig nedsat funktionsevne.

Et konkret eksempel er vurdering i forhold til et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108, hvor borgerens funktionsevneniveau skal være vurderet til niveau 4 fuldstændig nedsat funktionsevne indenfor de fleste relevante livstemaer, for at være i målgruppen til indsatsen. Kun i særlige tilfælde kan der bevilges et længerevarende botilbud med et vurderet funktionsevneniveau 3 svarende til svært nedsat funktionsevne.

Det betyder, at der vil være en større selektering i forhold til, hvem der egentlig kan komme på botilbud i Slagelse Kommune.

Kvalitetsstandarderne

Der er aktuelt to gældende politisk godkendte kvalitetsstandarder. En for § 85 socialpædagogisk støtte (godkendt i april 2015) samt en for § 104 aktivitets- og samværstilbud (godkendt i november 2011). Disse kvalitetsstandarder bliver erstattet af de nye fremlagte kvalitetsstandarder.

§ 85 Socialpædagogisk støtte

Tidligere var fokus, at man fik tildelt et antal timer, hvis man var i målgruppen for socialpædagogisk støtte. Ændringen består i, at man starter et andet sted på indsatstrappen. Dette blandt andet ved en afdækning af borgerens behov for støtte, og om det eksempelvis kan løses på anden vis gennem inddragelse af frivillige, netværk eller åbne § 104 tilbud (netværkshusene) m.v.

Det vurderes nu, hvilke aktiviteter borgeren i målgruppen har behov for hjælp til, og der er fortsat fokus på at benytte gruppetilbud i udstrakt grad.

§ 104 aktivitets- og samværstilbud  

Ændringen i kvalitetsstandarden for aktivitets- og samværstilbud er en ændring fra et fastsat serviceniveau med en fuldtidsplads svarende til 26 timer. Med den nye kvalitetsstandard bliver det muligt enten at have en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage alt efter borgerens konkrete behov. 

Det er ikke en ukendt praksis, at kommuner benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov. Sammenlignelige kommuner har ligeledes opdelt dage efter borgernes behov.

§ 103 beskyttet beskæftigelse  

Ligesom vurderingen af borgerens behov for § 104 aktivitets- og samværstilbud, skal behovet for en deltids- eller fuldtidsplads også gøre sig gældende for § 103 beskyttet beskæftigelse.

Heller ikke på § 103 området er det en ukendt praksis, at kommunerne benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov.

§ 84 – afløsning og aflastning

I forhold til praksis indføres nu et vejledende serviceniveau indenfor afløsning og aflastning efter § 84. Det er ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, som passer en person med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som har behov for afløsning i hjemmet eller for aflastning udenfor hjemmet.

I kvalitetsstandarden er der angivet et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og for aflastning udenfor hjemmet, er der angivet et vejledende antal døgn i op til 78 døgn om året. Udgangspunktet for de 78 døgn svarer til aflastning hver anden weekend og 1 hverdag hver anden uge.

Den nuværende praksis i forhold til bevilget aflastning ligger imellem 36 til 140 aflastningsdøgn.

Til sammenligning har andre kommuner også et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og 45 -82 døgn om året til aflastning udenfor hjemmet.

De øvrige kvalitetsstandarder

For de øvrige kvalitetsstandarder gælder en skærpet visitationspraksis.

§ 100 – Dækning af nødvendige merudgifter – udgår  

På Socialudvalgets møde den 2. november 2022 var § 100 også en del af de præsenterede kvalitetsstandarder. Dækning af nødvendige merudgifter efter § 100 er et område, der er tydeligt lovreguleret, og der foreligger meget konkrete vejledninger og principafgørelser. Der er derfor ikke et egentligt politisk mulighedsrum i forhold til beskrivelse af § 100, hvorfor denne udgår.

De samlede kvalitetsstandarder i Center for Handicap- og Psykiatri

Center for Handicap og Psykiatri har udarbejdet kvalitetsstandarder for områderne:

Lov om Social Service:

  • Tidlig forebyggende indsatser §§ 82 a og b

  • Afløsning/aflastning til familien § 84

  • Socialpædagogisk støtte § 85

  • Tilskud til personlig og praktisk hjælp § 95

  • Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) § 96

  • Ledsagerordningen § 97

  • Kontaktperson til døvblinde § 98

  • Beskyttet beskæftigelse § 103

  • Aktivitets- og samværstilbud § 104

  • Midlertidigt botilbud § 107

  • Længerevarende botilbud § 108

  • Botilbudslignende tilbud i Almene Boliger § 105      

 

Tidslinje for processen

22. juni 2022- 24. oktober 2022: Administrationen udarbejder første udkast til kvalitetsstandarder. 

10. oktober 2022: Byrådet godkender Budgetforlig om Budget 2023-2026 af 4. september 2022.  

25. oktober 2022: Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte afholdes møde, om administrationens arbejde med kvalitetsstandarderne. 

2. november 2022: Socialudvalget principgodkender ikke de udarbejdede kvalitetsstandarder, da disse ønskes yderligere kvalificeret.

3. november 2022 - 15. januar 2023 Administrationen kvalificerer kvalitetsstandarderne.  

16. januar 2023 og 23. januar 2023: Virksomhedslederne under Center for Handicap og Psykiatri forelægges kvalitetsstandarderne til sparring og kvalificering.

24. januar 2023- 1. marts 2023: Administrationen kvalificerer kvalitetsstandarderne. 

8. marts 2023: Socialudvalget principgodkender kvalitetsstandarderne. 

9. marts 2023: Kvalitetsstandarderne sendes i høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (Materialet har været udsendt på forhånd til rådene). 

29. marts 2023: Socialudvalget forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse. 

17. april 2023: Økonomiudvalget forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse.

24. april 2023: Byrådet forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse. 

 

Høringssvar

Der er 15. marts 2023 modtaget høringssvar fra begge råd. De modtagne høringssvar er vedlagt (bilag 2 og 3). 

Administrationen har vurderet høringssvarene fra Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte, og har på den baggrund indarbejdet ændringer i kvalitetsstandarderne. Administrationen har også foretaget andre mindre redaktionelle rettelser. Alle rettelser er skrevet med rød skrift i bilag 1.

Handicaprådets høringssvar bemærker følgende: 

  • Rådet ville gerne have været inddraget i udarbejdelsen af kvalitetsstandarderne inden politisk behandling, og ønsker at få en revideret kvalitetsstandard til fornyet behandling på baggrund høringen.

  • Rådet ønsker en omformulering af kompensationsprincippet beskrevet i indledningen, så det fremstår tydeligere, hvad sammenligningsgrundlaget er.

  • Rådet finder, at der er konkrete fejl og uklarheder, som kræver præciseringer omkring sammenhængen mellem FN's Handicapkonvention, servicelov og kvalitetsstandarder.

  • Rådet ønsker, at der henvises til Medborgerpolitikken under afsnittet 'hvad er kvalitetsstandarder'.

  • Rådet finder, at Borgerstyret Personlige Assistance efter sel § 95, stk. 3 skal nævnes i Visitationskompasset.

  • Rådet ønsker, at der anlægges et højere serviceniveau i forhold til Aflastning/aflastning til familien mere end de foreslående 78 døgn, samt forslag om yderligere 5 ugers aflastning i forbindelse med familiens/hjemmets ferie, således at det vejledende serviceniveau er 113 døgn. 

  • Rådet finder, at der mangler en beskrivelse af hvad, der kan opkræves i egenbetaling i forbindelse med aflastningsophold udenfor hjemmet.

  • Rådet påpeger, at der mangler en reference oversigt. For eksempel i forhold til Fællessprog III, således det kan læses, hvad Fællessprog III er.

Administrationens besvarelse af bemærkningerne i høringssvaret fra Handicaprådet

  • Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte var den 25. oktober 2022 indkaldt til et møde netop om administrationens arbejde med kvalitetsstandarder. 

  • Kvalitetsstandarden kom til at fremstå med et kompensationsprincip om, at man sammenligner mennesker med funktionsnedsættelse med andre mennesker med funktionsnedsættelse. Intentionen var at sammenligne med mennesker uden funktionsnedsættelse. Dette er tilrettet. 

  • FN's Handicapkonvention står ikke alene. I dansk lovgivning implementeres konventioner løbende i lovgivninger, og er derfor implementeret i servicelovens bestemmelser. 

  • Medborgerpolitikken er nævnt af flere omgange i kvalitetsstanderne. Adminisrationen vurderer, at den ønskede kobling til medborgerpolitikken fremgår i afsnittet 'Faglig og metodisk ramme for kvalitetsstandarderne' (bilag 1, s.3). 

  • Da de udarbejdede kvalitetsstandarder hviler på Voksenudredningsmetoden, er der ikke udarbejdet kvalitetsstandarder efter § 95 stk. 3 om Borgerstyret Personlig Assistance.

    • Præciseringerne omkring § 95 stk. 3, er efter høringen indarbejdet i kvalitetsstandarderne.

    • Administrationen vurderer, at det vejledende serviceniveau på aflastning efter § 84 er et passende vejledende serviceniveau.  

    • I kvalitetstandarderne er efter høringen tilføjet, at der kan opkræves egenbetaling for kost, leje af linned samt tøjvask i forbindelse med aflastning efter § 84.

    • I kvalitetsstandarden er nu efter høringen tilføjet, at Fællessprog III er den udredningsmetode, der anvendes i Center for Sundhed og Ældre i forhold til at vurdere borgerens sundhedstilstand og funktionsevnetilstand. 

    Rådet for Socialt Udsattes høringssvar har følgende bemærkninger: 

    • Rådet finder kvalitetsstandarden, velbeskrevet, stringent og nem at arbejde med for borgere og sagsbehandlere.

    • Rådet ønskes inddraget og hørt ved revisionen af kvalitetsstandarden efter 2 år.

    • Rådet ønsker beskrivelse af procedure hos FOKUS, så der handles proaktivt i forhold til borgere, som har et ”ikke erkendt” hjælpebehov.

    • Rådet ønsker beskrivelse af procedure hos FOKUS, så borgere undgår gentagne forløb hos FOKUS, men at der kan ske henvisning til andre kommunale muligheder og ikke alene til ”andre muligheder for hjælp i samfundet blandt andet via frivillige foreninger og fællesskaber”.

    Administrationens besvarelse af bemærkningerne i høringssvaret fra Rådet for Socialt Udsatte

    • Begge råd er høringspart i forbindelse med revision af kvalitetsstandarderne, og vil blive involveret forud for revisionen. 

    • I alle områder indenfor myndighed herunder FOKUS, foretages der en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for indsats. Den løbende organisering og udvikling af procedure for FOKUS ligger udenfor kvalitetsstandardens område.

     

    Retligt grundlag

    Brugen af kvalitetsstandarder er reguleret af servicelovens § 138, der angiver, at: "Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslutning om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven"

     

    Handlemuligheder

    Byrådet har følgende handlemuligheder:

    1. Byrådet kan beslutte at godkende de forelagte kvalitetsstandarder, som beskriver et vejledende serviceniveau, der sikrer implementeringen af budget 2023-2026. 

    2. Byrådet kan beslutte at godkende en udvidelse af serviceniveauet på aflastning efter servicelovens § 84 med en ændring fra 78 døgn til 113 døgn, hvoraf 35 døgn skal kunne afholdes i forbindelse med familiens 5 ugers ferie, som foreslået af Handicaprådet. 

    3. Byrådet kan beslutte ikke at godkende de forelagte kvalitetsstandarder og bede administrationen om at udarbejde et nyt udkast for kvalitetsstandarderne, hvilket vil forsinke implementeringen af budget 2023-2026.

     

    Vurdering

    Handlemulighed A

    Administrationen vurderer umiddelbart, at kvalitetsstandarderne indenfor de oplistede hjælpeforanstaltninger kan godkendes.

    • Kvalitetsstandarderne er med til at forventningsafstemme i forhold til borgere og politikere, så der er synlighed omkring, hvilket vejledende serviceniveau borgeren tilbydes i Slagelse Kommune.

    • Kvalitetsstandarderne er med til at sikre, at der er et ensartet vejledende serviceniveau for borgere med behov for støtte.

    • I sagsbehandlingen vil der altid foregå en konkret og individuel vurdering i hver enkelt borgersag for ikke at sætte skøn under regel.  Kvalitetstandarderne fungerer således også understøttende i sagsbehandlingen, sikrer en ensartet praksis, og styrker dermed borgernes retssikkerhed.

    • Kvalitetsstandarderne er lovmedholdelige, hvor afgørelser træffes af faglige og økonomiske hensyn og understøtter god forvaltningsskik.

     

    Handlemulighed B

    Administrationen vurderer, at det er vigtigt at have et vejledende serviceniveau på de 78 døgn.

    Administrationen vurderer, at en udvidelse af det vejledende serviceniveau efter servicelovens § 84 fra 78 døgn til 113 døgn, hvoraf de 35 døgn skal ydes i forbindelse med familiens afholdelse af 5 ugers ferie, vil have konsekvens for implementeringen af budget 2023-2026.

    En forudsætning i budgettet er at indføre serviceniveau via kvalitetstandarder. Administrationen vurderer, at serviceniveauet er passende. 

    Administrationen understreger, at sagsbehandlingen altid baseres på en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers/families behov. Det betyder, at nogle familier har et stort behov for aflastning, mens andre har et mindre behov. 

     

    Handlemulighed C 

    Administrationen vurderer, at hvis kvalitetsstandarderne ikke godkendes på nuværende tidspunkt, vil kvalitetsstandarderne tidligst kunne implementeres i 2024. Det vil betyde, at serviceniveuaet på det specialiserede voksenområde ikke er politisk fastsat, som forudsat i budgetforliget. Det vil også betyde, at budgettet vil blive udfordret i både 2023 og 2024.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser 

    Kvalitetsstandarderne har afledte økonomiske konsekvenser og direkte betydning for udførerdelen, hvilket vil betyde en løbende kapacitetstilpasning for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri, som udbyder beskyttet beskæftigelse efter § 103 og aktivitets- og samværstilbud efter § 104. 

    Serviceniveauet ændres med kvalitetsstandarden for beskyttet beskæftigelse § 103 og aktivitets- og samværstilbud § 104 fra kun at tilbyde fuldtidspladser til også at kunne visitere borgerne til en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage. Det betyder, at der ikke automatisk betales for en fuldtidsplads for alle borgere.  

    Det endelige økonomiske resultat af det skærpede fokus på visitation og efterfølgende rette indsats forventes at have slået igennem efter et år. 

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Administrativ bemærkning

    Der er sket tilretning af afsnit vedrørende BPA på side 17 og side 20 på Socialudvalgets møde den 29. marts 2023. Bilag 4 (tilrettet udgave af kvalitetsstandard) erstatter således bilag 1.

    4. Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug og alkoholbehandling (B)

    Beslutning

    At 1: Indstilles til byrådets godkendelse.

    Kompetence

    Byrådet 

     

    Beslutningstema

    Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug og alkoholbehandling. 

     

    Indstilling

    Socialchefen indstiller,

    1. at Byrådet godkender kvalitetsstandard for socialbehandling for stofmisbrug og alkoholbehandling.

    Sagens indhold

    Byrådet godkendte på deres møde den 24. juni 2019 kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101. 

    Da kvalitetsstandarden er blevet opdateret og udvidet til at rumme alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141, fremlægges ny kvalitetsstandard gældende fra 1. maj 2023 til Byrådets godkendelse. 

    Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 udgør det kommunale serviceniveau i Slagelse Kommune. Denne indeholder en samlet information til borgerne om tilbud og muligheder for den hjælp, som Slagelse Kommune tilbyder borgere som ønsker social behandling for stofmisbrug eller alkoholbehandling (bilag 1).

    Det er et lovkrav, at kommunen udarbejder kvalitetsstandarder for social behandling for stofmisbrug minimum hvert andet år.

    Der er ligeledes udarbejdet kvalitetsstandard for alkoholbehandling, selvom der ikke foreligger lovkrav herom frem mod, at der ligger en national kvalitetsstandard på området. Det er vurderet hensigtsmæssigt, at begge områder er indarbejdet i en samlet kvalitetsstandard, da der er sammenhæng i flere af indsatserne.

    Der er ingen ændringer i serviceniveauet på alkoholbehandlingen, der har bare ikke før været en kvalitetsstandard. Serviceniveauet for alkoholbehandling indeholder fortsat, åben rådgivning, ambulant behandling og dag- og efterbehandling.

    Kvalitetsstandarden

    Kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 beskriver:

    • Overordnet mål og værdigrundlag 
    • Lovgrundlag, behandlingsgaranti og frit valg 
    • Første møde, visitation og behandling 
    • Behandlingsplaner- udarbejdelse, koordinering og opfølgning
    • Behandlingstilbud i Rusmiddelcenter Slagelse 
    • Monitorering, måltal og fokusområder

    Ændringer i de nye kvalitetsstandarder

    I kvalitetsstandarden er målgruppeopdeling i stofbehandling opdelt aldersmæssigt, så de nu er tilpasset øvrige tilbud i kommunen og regionen. Målgruppen i både stof- og alkoholbehandling skelner mellem over og under 30 år. Der er et tilbud til de under 30-årige, hvor man både kan tilbydes stof- og alkoholbehandling og to tilbud til de over 30-årige om henholdsvis stofbehandling og alkoholbehandling. 

    Dagbehandling for stofmisbrug er ændret fra 16 uger til 12 uger. Denne ændring skyldes dels, at der er stor efterspørgsel på forløbene, og at man på denne vis nedsætter ventetiden, så flere borgere tilbydes et forløb. Samtidigt er 12 ugers forløb det de nationale retningslinjer anbefaler. Det er alene en faglig vurdering, der ligger til grund for at justere serviceniveauet fra 16 uger til 12 uger.

    Tidligere var der medicinudlevering på Rusmiddelcenteret til stofbehandling. Behov for medicinsk behandling, afrusning m.v. varetages nu af den samlede sundhedsklinik, således behandles både borgere med stof- og alkoholmisbrug der. Oprettelsen af en samlet sundhedsklinik, skal give et bedre og mere kvalificeret sundhedstilbud, der lever op til det sundhedsfaglige tilsyn og retningslinjerne på området. Sundhedsklinikken varetager al lægelig, medicinsk og sundhedsfaglig behandling for både alkoholbehandling og stofbehandling. 

    Det Udekørende Team (tidligere Bilen og Bussen) tilbyder nu hjemmebehandling af de mest udsatte borgere med alkoholmisbrug, og kan udlevere alkoholrelateret medicin i Korsør og Skælskør på aftalte fremmøde steder.

    Høringssvar 

    Socialudvalget principgodkendte på deres møde den 8. marts 2023 kvalitetsstandarden og sendte denne i høring i Rådet for Socialt Udsatte. Der er modtaget høringssvar fra Rådet for Socialt Udsatte, som vedlægges (bilag 2). 

    Høringssvaret fra Rådet for Socialt udsatte har givet anledning til ændringer i kvalitetsstandarderne. Disse er skrevet med rød skrift i bilag 1. 

    Rådet for Socialt Udsattes høringssvar bemærker følgende: 

    • Rådet finder beskrivelsen af kvalitetsstandarden formidlingsmæssigt vanskelig og anbefaler den gøres mere konkret og overskuelig.

    • Rådet opfordrer til, at Medborgerpolitikken indarbejdes.

    • Rådet ønsker en præcisering af visitering til døgnbehandling

    • Rådet påpeger, at der er behov for mere tydelig beskrivelse af den familieorienterede tilgang i behandlingen samt af pårørendeindsatsen.

    • Rådet ønsker afklaring af, om der altid sendes orientering til Center for Børn og Familie, når en borger med børn under 18 år indskrives i behandling.

    • Rådet udtrykker bekymring over manglende kommunale tilbud i Skælskør-området

    Administrationens besvarelse af bemærkninger i høringssvaret fra Rådet for Socialt Udsatte

    • Alle punkter skal beskrives og indeholdes i kvalitetsstandarden i følge lovgrundlaget. Dette kan gøre det formidlingsmæssigt tungt. Grundet tidsperspektivet i forhold til godkendelse af kvalitetsstandard, vil der til næste gang arbejdes på en mere enkelt model.

    • Medborgerpolititikken er nu indskrevet som punkt 4 i kvalitetsstandarden. Punktet om borgerinddragelse er flyttet hertil som underpunkt.

    • Administrationen har præciseret og indskrevet øvrige kriterier, der kan indgå i vurderingen om døgnbehandling. Der bevilges primært forløb til kortvarig afrusning.

    • Der er ikke behandlingsgaranti for pårørende, og de er derfor ikke omfattet af kvalitetsstandarden. Pårørende henvises til pårørendegrupper eller 1-3 rådgivende samtaler i Rusmiddelcenteret. 

    • Der sendes altid en orientering til Center for Familie og Børn, hvis en borger indskrives i rusmiddelbehandling og har hjemmeboende børn under 18 år. Der skal gøres opmærksom på, at orientering ikke er det samme som underretning, hvilken kun sendes ved bekymring. 

    • Der arbejdes aktuelt på et udekørende tilbud i Skælskør, så borgerne i Skælskør ligestilles med borgerne i Korsør. Der samarbejdes med Kirkens Korshær om, at varmestuen i Skælskør forventeligt kan anvendes til dette formål pr. 1. Maj 2023.

     

    Retligt grundlag

    Lov om social service § 101

    BEK nr. 1477 af 17/12/2019 § 3: Kommunalbestyrelsen fastsætter en kvalitetsstandard for kommunens tilbud om social behandling for stofmisbrug efter § 101 i lov om social service 

    Sundhedslovens § 141

     

    Handlemuligheder 

    Byrådet har følgende handlemuligheder:

    1. Beslutte at godkende kvalitetsstandarden for social behandling for stofmisbrug og alkoholbehandling.  
    2. Beslutte ikke at godkende kvalitetsstandarden for social behandling for stofmisbrug og  alkoholbehandling. 

     

    Vurdering

    Handlemulighed A

    Administrationen vurderer umiddelbart, at kvalitetsstandarderne for social behandling for stofmisbrug efter servicelovens § 101 og alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141 kan godkendes.

    Handlemulighed B 

    Administrationen vurderer, at den nuværende kvalitetsstandard er forældet, og der er behov for en ny kvalitetsstandard på området. Administrationen vurderer endvidere, at der ikke er et egentligt politisk mulighedsrum, da området er meget lovreguleret. Det politiske mulighedsrum ligger i, om man vil begrænse døgnbehandlingen yderligere, som det ses i andre kommuner. Der foretages altid en konkret og individuel vurdering i forhold til visitation til døgnbehandling. Administrationen har derfor ikke indarbejdet yderligere i kvalitetsstandarderne.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

    5. Godkendelse af styrelsesvedtægt for skoleområdet efter høring (B)

    Beslutning

    At 1 - 2: Indstilles til byrådets godkendelse

    Kompetence

    Byrådet

     

    Beslutningstema

    Byrådet skal på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Socialudvalget godkende udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

     

    Indstilling

    Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

    1. at Byrådet godkender udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet med administrationens forslag til ændringer efter høring, jf. handlemulighed B.

    2. at Byrådet godkender udkast til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen med administrationens forslag til ændringer efter høring, jf. handlemulighed B.

     

    Sagens indhold

    Det følger af folkeskoleloven, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

    I bilag til vedtægten optages de beslutninger, som byrådet har truffet. Som minimum skal medtages bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen og bilag om skolestrukturen. Begge dele skal have været i høring, inden det optages som bilag til styrelsesvedtægten.

    Styrelsesvedtægtens øvrige bilag kan justeres på baggrund af løbende politiske beslutninger og ændringer i lovgivning uden nødvendigvis at skulle i høring. Der vil også løbende kunne tilføjes nye bilag.

    Administrationen har vurderet, at formen på en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet fremadrettet skal bestå af en hoveddel og en bilagsdel, så den følger hensigten i lovgivningen. Derved bliver styrelsesvedtægten samlet set mere dynamisk, fordi hovedparten af bilagene kan opdateres løbende på baggrund af politiske enkeltsager og ny lovgivning. Det vil sikre hurtigere opdatering samt lette arbejdsgangen, så fx ændringer vedr. skolestruktur ikke skal i høring flere gange.

    Den nye styrelsesvedtægt kan træde i kraft 1. august 2023, samtidig med den nye skolestruktur.

    Der følger 4 bilag til sagen:

    • Bilag 1: Alle høringssvar efter høringsperioden.
    • Bilag 2: Opsamling af høringssvar med administrationens kommentarer.
    • Bilag 3: Styrelsesvedtægten, der blev sendt i høring, og hvor administrationens anbefalinger efter høringen indgår (nye anbefalinger er markeret i dokumentet).
    • Bilag 4: Bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, som blev sendt i høring, og hvor administrationens anbefalinger efter høringen indgår (nye anbefalinger er markeret i dokumentet).

     

    Høringsproces

    Den 1. og 7. februar 2023 sendte henholdsvis Socialudvalget og Børne- og Ungeudvalget udkast til styrelsesvedtægt for skoleområdet i høring, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

    Høringsparter var skolebestyrelser, MED-udvalg, Slagelse Kommunale Elevråd (SKE), Skolelederforening, Handicaprådet, Lærerkredsen og BUPL. Høringsperioden var d. 8. februar til d. 8. marts 2023.

    Styrelsesvedtægten og bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen blev sendt i høring med følgende ændringer i forhold til det gældende:

    Administrationens forslag til ændringer i styrelsesvedtægt – før høring.

    • Indledning: Afsnittet er omskrevet, så det fremgår, at der til styrelsesvedtægten er en selvstændig bilagsdel, hvor bilag løbende kan revideres og tilføjes på baggrund af lovændringer og politiske beslutninger.
    • Kap. 1, § 1, stk. 3: Det er præciseret, at der skal være forældre- og elevrepræsentation i skolebestyrelsen fra hver matrikel, når en skole har undervisning på flere matrikler.
    • Kap. 1, § 1, stk. 5: Det er præciseret jf. folkeskoleloven § 42 stk. 5 og stk. 9, at i tilfælde, hvor skolebestyrelsen suppleres med op til to repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, foreningsliv eller fra lokale ungdomsuddannelser, sidder de for 1 år ad gangen og har stemmeret på lige fod med de øvrige medlemmer i skolebestyrelsen.  
    • Kap. 3, § 14: Særskilt kapitel, der vedrører Slagelses Kommunale Elevråd (SKE). I praksis har der kun deltaget elever fra skoler med overbygning. I afsnittet er det foreslået, at alle skoler har hver to pladser i Slagelses Kommunale Elevråd (SKE).
    • Kap. 4, § 15: Nyt kapitel, der vedrører skolelederens rolle, jf. folkeskoleloven § 45.
    • Kap. 5, § 16: Ændret kapitel om dialog - I kapitlet ’Dialog’ er oplyst om den lokale ramme for skoleudviklingssamtalen, som er vedtaget af Børne- og Ungeudvalget den 2. november 2022.

     

    Den 7. februar ønskede Børne- og Ungeudvalget at sende styrelsesvedtægten i høring med endnu en ændring:

    • Kap. 1, § 11, stk. 3: Beslutningskompetencen vedr. konvertering af understøttende undervisning skal ikke længere være delegeret til skolebestyrelsen. Det ønskes at skolebestyrelsen skal indstille til Børne og Ungeudvalget, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen mv. jf. i folkeskoleloven § 16 b, d og e.

     

    Administrationens forslag til ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter – før høring

    • Punkt 3 og 5: Det er medtaget, hvordan der sikres forældrerepræsentation fra begge matrikler, hvis en skole har undervisning på flere matrikler.

     

    Høringssvar og anbefaling til ændringer:

    Administrationen har modtaget 17 høringssvar.

    På baggrund af høringssvarene er det administrationens faglige vurdering og anbefaling, at følgende ændres i forhold til udkast, der blev sendt i høring:

    Administrationens anbefaling til ændringer i styrelsesvedtægten - efter høring.

    • Kap. 1, § 1, stk. 3 og kap.2, § 13: Hvis det resulterer i, at alle skoler kun har én afdeling, vil afsnit vedr. forældrerepræsentanter og elevråd på skoler med flere matrikler ikke være relevante og kan udgå.
    • Kap.1 – ’ Overblik over sammensætning af skolebestyrelser er opdateret.
    • Kap.1, § 6, stk. 2: Det er tilføjet ’medarbejdere på skolen, som har haft et ansættelsesforhold i Slagelse Kommune på minimum 1 år’.
    • Kap. 1, § 11, stk.3: ’Skolebestyrelsen indstiller til Børne- og Ungeudvalget…’ anbefales ændret til ’Det er delegeret til skolebestyrelsen at beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen for bestemte klasser med udgangspunkt i folkeskolelovens § 16 b, d og e´. 
    • Kap.3, § 14: Det er præciseret, at Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) også er for specialskoler, så der står ’fra både almen- og specialskoler’.
    • Kap. 5, § 16 stk. 1: Teksten ændres, så det er Børne- og Ungeudvalget, der afholder de to årlige dialogmøder, og ikke Byrådet. Desuden ændres teksten, så de faglige organisationer og Slagelse Kommunale Elevråd (SKE) er en naturlig del af dialogmøderne.

     

    Administrationens anbefaling til ændringer i bilag til styrelsesvedtægten om regler for valg af forældrerepræsentanter – efter høring

    • Punkt 1: Tilføjes - ’Skolens ledelse skal endvidere sikre, at forældre til elever, der skal indskrives på skolen pr. 1. august (0. klasse samt fra fødeskoler), får adgang til at stille op og stemme ved valget. Det kan ske via de tilgængelige digitale platforme og evt. ved en fysisk valghandling’. 
    • Punkt 3 og 5: Hvis det resulterer i, at Skælskør Ny Skole kun har én fysisk afdeling, vil afsnit vedr. forældrerepræsentanter på skoler med flere matrikler ikke være relevante og kan udgå.

     

    Retligt grundlag

    Folkeskoleloven § 41, stk. 1-3:

    Her fremgår, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte en styrelsesvedtægt for skoleområdet efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelserne. Den skal bl.a. indeholde bestemmelser om skolebestyrelsens sammensætning og tildelte beføjelser samt fremgangsmåde ved valg af medarbejderrepræsentanter.

    Endvidere fremgår det, at der i et bilag til vedtægten optages de beslutninger, som kommunalbestyrelsen har truffet vedr. skolestrukturen og regler for valg af forældrerepræsentanter mv.

     

    Handlemuligheder

    I forhold til styrelsesvedtægten har Byrådet følgende valgmuligheder:

    1. At godkende udkast til styrelsesvedtægt, som blev sendt i høring (uden de markerede ændringer i bilag 3).
    2. At godkende udkast til styrelsesvedtægt helt eller delvist med administrationens forslag til ændringer efter høringen (med de markerede ændringer i bilag 3).

     

    I forhold til bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen har Byrådet følgende valgmuligheder:

    1. At godkende udkast om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen, som blev sendt i høring (uden de markerede ændringer i bilag 4).
    2. At godkende udkast om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen helt eller delvist med administrationens forslag til ændringer efter høringen (med de markerede ændringer i bilag 4).

     

    Vurdering

    På baggrund af høringssvarene er det administrationens faglige vurdering og anbefaling, at der foretages visse ændringer til styrelsesvedtægten for skoleområdet, inkl. bilag om regler for valg af forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen.

    Forslag til ændringer er oplistet i ovenstående afsnit 'Høringssvar og anbefaling til ændringer' samt af bilagene til sagen.

    Administrationen har på baggrund af høringssvarene bl.a. anbefalet, at skolebestyrelsen beholder kompetencen til at beslutte, om den understøttende undervisning skal konverteres til mere personale i fagundervisningen med udgangspunkt i folkeskolelovens § 16 b, d og e. Den primære årsag til administrationens anbefaling er, at det vil give skolerne bedre mulighed for at benytte bestemmelserne fleksibelt over et skoleår. Administrationen vil på de årlige Skoleudviklingssamtaler bede skolerne om at redegøre for anvendelsen, herunder for de pædagogiske og didaktiske begrundelser, der ligger bag.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    Tværgående konsekvenser

    De almene folkeskoler ligger inden for Børne- og Ungeudvalgets beføjelser. Specialskolerne ligger inden for Socialudvalgets beføjelser. Da styrelsesvedtægten gælder for både almenskoler og specialskoler behandles sagen af begge fagudvalg.

     

    Sagens videre forløb

    Administrationens revidering af styrelsesvedtægtens samlede bilagsdel forventes at være afsluttet inden det nye skoleår begynder. I bilagsdelen optages de politiske beslutninger om skolestruktur, model for ressourcetildeling, grænse for frit skolevalg m. fl. Børne- og Ungeudvalget vil modtage bilagsdelen til orientering.

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Administrativ bemærkning pr. 29. marts 2023

    Til sagen er tilføjet Bilag 5 og Bilag 6, der erstatter henholdsvis bilag 3 og bilag 4. Årsagen er, at de markerede forslag til ændringer i Word-udgaven ikke er slået igennem i de pdf-udgaver, som systemet selv genererer.

    Sagens forløb

    28-03-2023 Børne- og Ungeudvalget

    At 1: Godkendt med følgende bemærkning til Styrelsesvedtægtens § 11, stk. 3:

    Med henblik på at leve op til intentionerne i folkeskoleloven ønsker Børne- og Ungeudvalget at følge udviklingen i retning af mere dynamiske læringsmiljøer på skolerne.

    På hver skole udarbejdes en detaljeret oversigt over, hvordan skolen tilrettelægger samspillet mellem de fagfaglige timer og den understøttende undervisning, herunder om skoledagens længde reduceres. Tilbagemeldingen gives forud for skoleåret og forelægges Børne- og Ungeudvalget.

    Det videre arbejde med at udfolde samspillet mellem fagfaglige lektioner og understøttende undervisning tages op i forbindelse med vedtagelse af en samarbejdsaftale mellem SFO og skole.

    (Ø) kunne ikke tilslutte sig bemærkningen.

     

    At 2: Godkendt.

     

    Pædagogisk administrativ konsulent Anne-Gitte Frøslev deltog under oplysningen af punktet




    6. Proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde 2024-2027 (D)

    Beslutning

    At 1: Proces drøftet.

    At 2: Temaer drøftet

    Socialudvalget peger på følgende temaer til en politisk strategi for det specialiserede voksenområde:

    • Tilbud og boliger
    • Helhedsorienteret indsats
    • Hjemløsestrategi
    • Rekruttering og kompetenceudvikling
    • Civilsamfundet/frivillighed/netværk – formaliseret samarbejde
    • Pårørendesamarbejde

    Kompetence

    Socialudvalget 

     

    Beslutningstema

    Til brug for en politisk retning for socialområdet skal socialudvalget drøfte proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde gældende for perioden 2024-2027. 

     

    Indstilling

    Socialchefen indstiller,

    1. at socialudvalget drøfter proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede                  voksenområde 2024-2027. 

    2. at socialudvalget drøfter mulige temaer i en politiske strategi for det specialiserede                          voksenområde.

     

    Sagens indhold

    Der er brug for en drøftelse i socialudvalget omkring en proces for udvikling af en politisk strategi for det specialiserede voksenområde.

    I 2022 har det politiske fokus været på genåbning af budget 2022 samt indgåelsen af en budgetaftale for 2023-2026, og gennemførelse af beslutninger som følge heraf. Der er i 2022 igangsat en grundig analyse af det specialiserede voksenområde, som afsluttes i april 2023.

    Nationalt er der blandt andet gennem Regeringens evaluering af det specialiserede område fra maj 2022, Aftale om en 10-års plan for psykiatrien og mental sundhed fra september 2022 samt lovforslaget om omlægning af indsatsen mod hjemløshed i medio 2023 peget på flere udfordringer og udviklingstendenser. 

    Både fokus, udfordringer og udviklingstendenser fordrer en omstilling af hele det specialiserede voksenområde, som en politiske strategi skal imødegå. 

     

    Det nuværende strategiske politiske grundlag

    Vision og politiske pejlemærker 

    Socialudvalgets nuværende politiske grundlag udgøres af en vision og fem politiske pejlemærker, som det daværende fagudvalg besluttede i 2018, og som senest er revideret i 2020 (bilag 1).  

    Visionen er: At vi med udgangspunkt i de drømme og ressourcer, som hver enkelt borger har, understøtter en læring og forandring, som skaber mulighed for at leve et selvstændigt og tilfredsstillende liv. 

    De fem politiske pejlemærker er: 

    • Recovery og rehabilitering 

    • Udsathed og hjemløshed 

    • Rusmiddelområdet 

    • Mental Sundhed 

    • Slagelse som sælgerkommune 

    Det tidligere fagudvalg - udvalget for specialiserede borgerindsatser fik på møde den 6. oktober 2021 forelagt status på de politiske pejlemærker for perioden 2018-2021. Denne status viste, at de igangsatte indsatser i overvejende grad var indfriet (bilag 2).

    Fremtidens tilbud 

    Det tidligere fagudvalg har arbejdet med en masterplan for fremtidens tilbud, da udvalget fandt flere udfordringer på fagområdet. Projektet havde 4 spor (bilag 3-6):

    1. Bygningsmæssig kapacitet 
    2. Kapacitetsbehov 
    3. Kompetentencer hos medarbejderne 
    4. Omkostningseffektiv drift 

    Medborgerpolitikken

    De politiske pejlemærker bygger på værdierne i Medborgerpolitikken, som byrådet tiltrådte den 16. september 2019.  Medborgerpolitikken erstatter de eksisterende handicap-, sindslidende og udsattepolitikker, og skaber en ny fælles politik for hele Slagelse Kommune. Politikken er i sammenhæng med Handicapkonventionen og FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling, vejledende for de holdninger, beslutninger og indsatser både kommunen, borgerne, pårørende og civilsamfundet bidrager med (bilag 7).

    Medborgerpolitikken udgøres af 6 principper: 

    • Vi skal tale sammen 

    • Vi vil have medbestemmelse 

    • Min motivation er vigtig 

    • Alle er værdifulde 

    • Vi har tillid til hinanden 

    • Vi har brug for fællesskaber 

    Slagelse Kommunes Kernefortælling

    Byrådet godkendte den 26. april 2021 kernefortællingen for bosætning i Slagelse Kommune (bilag 8). Kernefortællingen, under overskriften: Storebæltsforbindelse – til det gode liv, består af to dele:

    • de strategiske præmisser

    • selve kernefortællingens tekst.

    En politisk strategi skal både imødekomme udfordringerne på det specialiserede voksenområde og samtidig holde fast i kernefortællingen om det gode liv i Slagelse Kommune med værdier som fællesskaber, dialog og samarbejde.

    Kernefortællingens fokus på det gode liv, at forskellighed skaber styrke og stærke fællesskaber kan ses i tråd med værdierne i medborgerpolitikken.

     

    Det fremtidige strategiske politiske grundlag

    Opbygningen af en ny politisk strategi foreslås at bygge på de to ben, som Slagelse Kommune har som de generelt gældende værdigrundlag og politikker, formuleret som Medborgerpolitikken og Kernefortællingen.

     

    Formålet med en politisk strategi for det specialiserede voksenområde 

    Socialudvalget skal sætte en politisk strategisk retning, som kan skabe en omstilling af det specialiserede voksenområde, hvor der tages politisk stilling til, hvad Slagelse Kommune vil med området.

    En politisk strategi skal binde de økonomiske og faglige udfordringer og udviklingstendenser både nationalt og lokalt sammen med et fokus på fremtidens velfærd og rammerne for borgernes gode liv i Slagelse Kommune. Strategien vil danne de overordnede rammer for centerets arbejde, og der kan kobles målepunkter på arbejdet, som kan afrapporteres til socialudvalget. 

     

    Forslag til temaer i en politiske strategi for det specialiserede voksenområde. 

    Skal Medborgerpolitikken udgøre Handicap-, sindslidende- og udsattepolitikken på det specialiserede voksenområde i Slagelse Kommune?

    • Medborgerpolitikken har skabt en overordnet ramme for området, men det er nødvendigt, at socialudvalget forholder sig til en politisk strategi på de enkelte områder.

      Hvad skal den fremtidige politiske vision være?

    • Der er en gældende vision i pejlemærkerne. Denne skal genbesøges, som led i skabelsen af den politiske strategi.

    • Elementer som fokus på inddragelse af frivillige og civilsamfund kan overvejes inddraget.

      Analyse af det voksne specialområde i Slagelse Kommune:

    • Omstilling af området forudsætter, at man politisk forholder sig til resultaterne i den kommende analyse af det specialiserede voksenområde.

    Hvad karakteriserer udviklingen i målgrupperne?

    • Nationale tendenser viser en stor udvikling i antallet af borgere med autisme, som har behov for støttende indsatser (Regeringens evaluering af det specialiserede socialområde). Autisme er derfor en målgruppe i vækst.

    • Der er en stor udvikling i antallet af borgere med dobbeltdiagnoser. Af Regeringens 10 års plan fremgår det, at man vil tilrettelægge en regional indsats for denne målgruppe. Arbejdet er igangsat i regionalt regi.

    Hvad er de politiske initiativer og strategier på Slagelse Kommunes øvrige velfærdsområder – beskæftigelses-, børn- og unge- og sundhed- og ældreområdet.

    • Der er aktuelle politiske initiativer og strategier på de øvrige velfærdsområder, som kan understøtte eller udfordre den politiske strategi, som skal styre det specialiserede voksenområde 2024-2027.

     

    Administrationens forslag til proces for udvikling af en politik/strategi. 

    I processen genbesøges det nuværende politisk strategiske grundlag samtidigt med, at socialudvalget får inspiration og mulighed for at drøfte den fremtidige politiske strategi på området. Administrationen har følgende forslag til indhold og planlægning af processen: 

    1. Enten kan socialudvalget afholde et hel- eller halvdagstemamøde, hvor der inviteres gæster, der skal bidrage gennem inspirationsoplæg med erfaringer fra andre kommuner og fra videnspersoner på området.

    2. Eller socialudvalget kan tage på inspirationsbesøg til en eller flere kommuner, som er lykkedes med at skabe en inspirerende politik på området. 

    3. Socialudvalget udvikler på baggrund af forslagene 1 og/eller 2 elementer til en politik for det specialiserede voksenområde gennem strategidag(e). 

    Overordnet tidsplan for proces 

    Administrationen foreslår følgende vejledende tidsplan: 

    1. Socialudvalget drøfter proces på mødet den 29. marts 2023. 

    2. På baggrund af drøftelsen fremlægges ideoplæg til proces til beslutning på udvalgets møde den 31. maj 2023. 

    3. Den endelige politik/strategi for det specialiserede voksenområde fremlægges på socialudvalgets møde den 6. december 2023.

    Det foreslås, at administrationen forelægger status på arbejde med at udfylde rammerne to gange årligt på socialudvalgets møder. På mødet i oktober efter budgettets vedtagelse, og på mødet i maj forud for drøftelser af det kommende års budget. 

    Det foreslås, at den politiske strategi bliver gældende for den indeværende valgperiode plus to år. 

     

    Retligt Grundlag

    Ingen bemærkninger.

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger. 

     

    Vurdering

    Ingen bemærkninger.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger.

     

    Sagens videre forløb

    Administrationen vil gå videre med de ønsker socialudvalget måtte have i forhold til proces og input sådan, at den endelige proces fastlægges i maj.

    7. Orientering om påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed (O)

    Beslutning

    At 1: Taget til orientering

    Kompetence

    Socialudvalget 

     

    Beslutningstema

    Socialudvalget orienteres om Styrelsen for Patientsikkerheds påbud til Center for Psykosocial Udvikling Slagelse (CPUS) - Netværksboligerne Korsør - Motalavej (Solbakkevej).

     

    Indstilling

    Socialchefen indstiller,

    1. at Socialudvalget tager sagen til orientering. 

     

    Sagens indhold

    Netværksboligerne Korsør - Motalavej er et bofællesskab med ti selvstændige lejligheder. Personalet leverer primært socialpædagogisk støtte til borgerne. De sundhedsfaglige opgaver, som personalet leverer, består i observationer i forbindelse med medicinsk behandling, støtte samt sundhedsfremme og forebyggelse. De komplicerede sundhedsfaglige opgaver som for eksempel medicinhåndtering, sårpleje med videre varetages af den kommunale hjemmesygepleje og hjemmepleje.  

    Styrelsen for Patientsikkerhed gennemførte den 15. november 2022 et varslet tilsynsbesøg hos CPUS - Netværksboligerne Korsør - Motalavej. Baggrunden for tilsynet var, at styrelsen havde modtaget en bekymringshenvendelse. Der blev ikke ført tilsyn med medicinhåndteringen, da den ikke varetages af personalet på Motalavej, men af hjemmesygeplejen.

    På baggrund af tilsynsbesøget modtog Motalavej den 6. marts 2023 påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed om: 

    1. at sikre tilstrækkelig journalføring, herunder udarbejdelse og implementering af en instruks herom, fra den 6. marts 2023.
    2. at sikre udarbejdelse og implementering af instruks for personalets kompetencer, ansvars- og opgavefordeling, patienters behov for behandling og instruks for hygiejne og smitsomme sygdomme, fra den 6. marts 2023. 

    Det skal fremhæves omkring journalføring, at styrelsen var på tilsynsbesøg den 15. november 2022, hvilket var dagen efter, at Slagelse Kommune skiftede system på hele botilbudsområdet og overgik fra at dokumentere i Sensum til KMD Nexus. 

    Tilbuddet arbejder med at efterleve påbuddene, og har igangsat følgende handlinger:

    • Udarbejdelse og opdatering af de i påbuddet nævnte instrukser i samarbejde med sundhedsfaglig konsulent i Center for Handicap og Psykiatri.
    • Medarbejderne journalfører i KMD Nexus. Der er aftalt  undervisningsdage for medarbejderne den 20. marts og den 27. marts 2023 med deltagelse af sundhedsfaglig medarbejder og Nexusansvarlig, for at styrke journalføringen i forhold til instruks om journalføring.  
    • Sundhedsfaglig medarbejder er tilknyttet tilbuddet. 
    • Ledelsen gennemgår instrukser og implementering af disse som fast punkt på de månedlige personalemøder
    • Alle instrukser skal ledelsespåtegnes og opdateres årligt. 
    • Fast introduktionsprogram til nyansatte og vikarer i forhold til at arbejde efter instrukserne

    Påbuddet er offentliggjort sammen med tilsynsrapporten på Slagelse Kommunes hjemmeside (bilag 1 og 2). 

    Påbuddene kan ophæves, når Styrelsen for Patientsikkerhed ved et nyt tilsynsbesøg har konstateret, at påbuddene er efterlevet. 

     

    Retligt grundlag

    Sundhedslovens § 213 

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger.

     

    Vurdering

    Ingen bemærkninger. 

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Sagens videre forløb

    Socialudvalget vil blive orienteret om Styrelsen for Patientsikkerheds opfølgende besøg på Netværksboligerne - Korsør, Motalavej. 

    8. Rosenkildevej 87-89 (O)

    Beslutning

    At 1: Taget til orientering

    Kompetence

    Socialudvalget 

     

    Beslutningstema

    Socialudvalget orienteres løbende om status på proces omkring nedlukning af tilbuddet Rosenkildevej 87-89 under Specialcenter Slagelse.

     

    Indstilling

    Socialchefen indstiller, 

    1. at Socialudvalget tager sagen til orientering.

     

    Sagens indhold

    Socialtilsyn Øst traf den 3. november 2022 afgørelse om at ophæve godkendelsen af botilbuddet Rosenkildevej 87-89. Borgerne skal være hjulpet til andet relevant tilbud senest den 3. maj 2023.

     

    Status borgerne 

    Der er aktuelt 27 borgere boende på Rosenkildevej 87-89. 

    Der er planlagt flytning for ti borgere, som flytter i løbet af april. 

    Syv borgere afventer Familieretshusets afgørelse om flytning uden samtykke efter servicelovens §129, hvorefter de flytter til matchet tilbud. 

    De øvrige ti borgere er i slutproces med matching og planlægning af snarlig flytning. 

     

    Hvor flytter borgerne hen?

    Ni Slagelseborgere er matchet med andre botilbud i Slagelse Kommune. 

    To Slagelse borgere har fundet botilbud udenfor Slagelse Kommunes tilbud. 

    En Slagelseborger er matchet med ældrebolig i Slagelse Kommune. 

    Ti Slagelseborgere er vurderet til plejebolig - Otte i Slagelse Kommune og to udenfor Slagelse Kommune.  

    Alle Udenbysborgere har fundet tilbud uden for Slagelse Kommunes tilbud. 

     

    Status medarbejderne 

    Antallet af kontraopsigelser er aktuelt 30.

    Det er en kontraopsigelser mere end ved den seneste orientering til udvalget den 8. marts 2023.

    Specialcenter Slagelse udarbejder løbende plan for løsning af personale- og kompetenceudfordringen ved at anvende personale fra andre områder på Specialcenter Slagelse og ved at benytte faste vikarer fra vikarbureau.

     

    Status boligselskab

    Boligerne ejes af VAB.

    Center for Handicap og Psykiatri, Center for Kommunale Ejendomme og VAB mødes løbende for at sikre koordinering og fælles forståelse i processen frem mod den 3. maj 2023, hvor botilbuddet ophører.

    Der er aftalt opfølgende møde mellem VAB, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Handicap og Psykiatri den 4. april 2023.

     

    Status Socialtilsyn Øst  

    For at Socialtilsynet kan følge med i nedlukningen af tilbuddet fremsender Specialcenter Slagelse hver 14. dag en opdateret nedlukningsplan med status på de enkelte borgere samt en plan for bemanding, hvor kompetenceniveauet fastholdes samt en status omkring samarbejdet med kommunerne omkring borgernes flytning. 

     

    Retligt grundlag

    Lov om Socialtilsyn § 5.

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger.

     

    Vurdering

    Ingen bemærkninger.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Der fremlægges senere i 2023 en sag om de samlede økonomiske konsekvenser ved nedlæggelse af botilbuddet. 

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger. 

     

    Sagens videre forløb

    Socialudvalget vil løbende blive orienteret om status i processen. 

     

     

     

     

     

     

    9. Orientering om 'Flere skal med'-puljen (O)

    Beslutning

    At 1: Taget til orientering

    Kompetence

    Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs- Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om en nyoprettet pulje under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget.

     

    Indstilling

    Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller,

    1. at Sundhedsudvalget, Seniorudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Socialudvalget samt Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

     

    Sagens indhold

    Baggrund og formål

    Flere skal med-puljen har til formål at understøtte partnerskaber mellem idræts- og fritidsaktører og Slagelse Kommune, der fremmer sundhed, forebyggelse og inklusion i aktive fællesskaber inden for konkrete målgrupper/temaer.

    Puljen er blevet oprettet på baggrund af politiske drøftelser i Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget i efteråret, hvor ønsket har været at udbrede partnerskabstilgangen til samarbejde med flere aktører med henblik på udvikle og styrke tilbud til borgere i Slagelse Kommune.

    Retningslinjer (Bilag 1) og ansøgningsproces er besluttet på Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget den 2. februar 2023.

     

    Flere skal med puljen er målrettet:

    • Længerevarende partnerskaber omkring indsatser inden for de prioriterede målgrupper (1 år, som følger sportsåret)
    • Korterevarende indsatser og pilotprojekter inden for de prioriterede målgrupper
    • Arrangementer, hvis de bliver afholdt i kobling med andre indsatser inden for de prioriterede målgrupper, således at der sikres forankring
    •  Afledt behov for udstyr mv. til gennemførsel af indsatser og arrangementer.

     

    Med afsæt i kommunens sundhedsprofil, undersøgelse af Danskernes Motions- og Sportsvaner fra Idrættens Analyseinstitut i 2020, Syddansk Universitets kommunerapport Slagelse Kommune i Bevægelse fra 2021 samt aktørers interesser og muligheder har puljen i perioden 2023-2024 fokus på følgende målgrupper:

    • Børnefamilier med børn under 6 år, fordi voksne med små børn under 3 år er mindre aktive end voksne med ældre børn eller ingen børn. Derudover fordi en femtedel af kommunens børn har motoriske udfordringer, når de starter i skole.
    • Ældre borgere på +65 år, fordi andelen af ældre borgere er stigende, og flere ældre borgere end regionsgennemsnittet har multisygdom og er overvægtige.
    • Unge på 13-25 år, fordi mange unge falder fra foreningsfællesskaberne og dyrker idræt og motion selvorganiseret og i privat regi. Derudover fordi et stigende antal unge har lav mental sundhed og et højt niveau af stress.

     

    Der er under puljen lagt op til, at målgrupper og fokus fastlægges politisk, forud for den efterfølgende periode.

    Ansøgningsproces, tværfagligt panel og oplæg for politisk udvalg

    Der er som et led i ansøgningsprocessen indskrevet vurdering af ansøgningerne af et tværfagligt panel. Dette panel sammensættes ud fra det faktiske indhold og fokus i indkomne ansøgninger (se bilag 2).
    Det tværfaglige panel vurderer ansøgerne og indstiller, hvilke ansøgere der inviteres ind til at holde et kort oplæg for Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. På baggrund af udvalgets drøftelser med de enkelte ansøgere, udarbejdes der en politisk indstilling til Kultur-, Fritid- og Turismeudvalget. Udvalget beslutter så på førstkommende udvalgsmøde, hvordan midlerne i puljen skal fordeles. 

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger

     

    Vurdering

    Puljen vurderes på forskellig vis at kunne bidrage til at styrke samarbejde mellem kommune og civilsamfund indenfor relevante målgrupper og udfordringer samt skabe værdifulde erfaringer.

    Administrationen er opmærksomme på, at puljens nuværende navn og betegnelse har fælleshed med indsats på beskæftigelsesområdet, hvorfor der på sigt vil blive justeret på puljens navn. 

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    Ingen bemærkninger

     

    Tværgående konsekvenser

    Ingen bemærkninger

     

    Sagens videre forløb

    Administrationen detailplanlægger og forhåndsreserverer dato(er) til det tværfaglige panel, timing midt april.

     

    Sagens forløb

    27-03-2023 Sundhedsudvalget
    At 1: Taget til orientering
    28-03-2023 Seniorudvalget
    At 1: Taget til orientering

    28-03-2023 Børne- og Ungeudvalget
    At 1: Taget til orientering.

    10. Status på boligplacering af ukrainske flygtninge (O)

    Beslutning

    At 1: Taget til orientering

    Kompetence

    Socialudvalget.

    Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget.

     

    Beslutningstema

    Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget orienteres om status på boligplacering af ukrainske flygtninge.

     

    Indstilling

    Socialchef og Arbejdsmarkedschef indstiller,

    1. at Socialudvalget og Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget tager sagen til orientering.

     

    Sagens indhold

    Den kommunale opgave med at udbetale forsørgelse og finde boliger til flygtninge fra Ukraine, som har fået opholdstilladelse efter særloven, er placeret i Rådgivning og Udbetaling (RU) i Center for Arbejdsmarked, Rådgivning og Integration pr. 1. april 2023.

    De ukrainske flygtninge skal have et tilbud om bolig inden 4 dage efter de er visiteret til kommunen.

    Før Særloven trådte i kraft, har kommunerne haft løbende måned + 30 dage til at finde en bolig til nye flygtninge. Særloven udløber den 17. marts 2024, dog med mulighed for forlængelse i et år. Medio januar 2023 administreres 112 lejemål, og antallet af lejemål er stigende.

    Boligopgaven kan løses på 2 måder:

    • Tilbud om en midlertidig bolig (skal-opgave for kommunen)
    • Tilbud om en permanent bolig (kan-opgave for kommunen).

    Opgaven med at skaffe boliger til de mange flygtninge, som siden april 2022 er blevet visiteret til Slagelse, blev i starten løst ved at inddrage kommunale bygninger til midlertidig boligplacering i henholdsvis Rude og Dalmose. Desuden blev der samarbejdet med boligselskaberne FOB, Slagelse boligselskab og Korsør Boligselskab. Flygtningene blev indlogeret i midlertidige lejemål, som boligselskaberne stillede til rådighed.

    Administrationen har i efteråret 2022 indgået aftaler med boligselskaberne om at ændre nogle af lejemålene fra midlertidige til permanente boliger, herunder aftalt at boligplacere ukrainerne permanent i Ungdomsboliger på Ingemannsvej og på Bredahlsgade. Der er også lavet en aftale med Bolig Korsør om, at ukrainere kan boligplaceres permanent i boliger, som står til nedrivning jf. helhedsplanen på Motalavej.

    Begrundelserne for at ændre fra midlertidig til permanent boligplacering er flere, bl.a. at flygtningene sidestilles med andre lejere, og at permanent boligplacering er mindre omkostningstung for kommunen.

    Budgettet til midlertidig boligplacering er udfordret og dækker ikke de faktiske omkostninger. Derfor arbejder Rådgivning og Udbetaling med at flytte og ændre så mange som muligt fra de midlertidige lejemål i ungdomsboligerne til permanente lejemål. 

    I midlertidige lejemål er det kommunen som betaler for tomgangsleje, indskud, husleje, forbrugsudgifter og eventuelle istandsættelsesudgifter ved fraflytning. Flygtningene betaler en fast lovbestemt takst for en midlertidig bolig. F.eks. betaler en enlig kr. 2.402 pr. md. Taksten dækker både huslejebidrag og forbrug. Taksten dækker ikke de faktiske omkostninger.

    I permanente boliger har kommunen som udgangspunkt ikke udgifter til lejemålene, ud over den almindelige kommunale medfinansiering af evt. boligstøtte.

    Der er 100% statsrefusion på indskud og evt. istandsættelsesudgifter. Kommunen får dækket huslejeudgifterne til flygtninge med 100% statsrefusion på huslejen, indtil boligen lejes ud til en flygtning. Tomgangsleje er dermed ikke en kommunal udgift. Efter udlejning betaler flygtningen selv sin husleje, ligesom andre borgere.

    I bilag 1 kan ses 2 beregningseksempler på kommunale udgifter til midlertidige boliger.

    Ud af de 39 lejligheder, som kommunen har til rådighed på Motalavej, er de 37 udlejet i januar 2023 som permanente boliger. Der er tidsbegrænsning på lejemålene med udløb den 17. marts 2024, hvor særloven udløber. Ukrainerne er oplyst om, at de skal finde en anden bolig, hvis de får forlænget deres opholdstilladelse herefter.

    Det vil ikke være muligt at boligplacere alle ukrainere permanent. Det er bl.a. forhold som sygdom, økonomi, skole, arbejde, dagtilbud, ophold af begrænset varighed mv. der har betydning for, hvordan boligplaceringsopgaven løses bedst. RU laver altid en konkret vurdering, og en økonomisk beregning på alle familier, så det sikres at de kan betale den fastsatte husleje i en permanent bolig.

    Af de 112 lejemål til boligplacering af ukrainske flygtninge var 42 midlertidige pr. januar 2023. At antallet er så højt, skyldes primært, at de kommunale bygninger med i alt 31 lejemål (Rude, Dalmose og ældreboliger) ikke kan udlejes som permanente lejemål.

     

    Retligt grundlag

    Integrationsloven og særloven om fordrevne ukrainere.

     

    Handlemuligheder

    Ingen bemærkninger.

     

    Vurdering

    Afhængigt af krigens forløb kan særloven eventuelt forlænges eller ændres. Der kan derfor være flygtninge, som aktuelt bor i et permanent lejemål på Motalavej, der har behov for hjælp til at finde en ny bolig i marts måned 2024, hvis de fortsat har lovligt ophold i Danmark.

    Det kan på det tidspunkt blive nødvendigt at placere flere flygtninge i midlertidige lejemål igen, idet der fortsat må forventes at være mangel på passende, billige, permanente lejemål, som kan erstatte boligerne på Motalavej.

    En ændring til midlertidig boligplacering vil medføre øgede kommunale udgifter til boligplaceringsopgaven i 2024 og så længe særloven forlænges. Fristen på 4 dage til at finde en bolig til ukrainerne fordrer et stort beredskab af boliger, idet det ikke på forhånd oplyses, om der kommer en enlig ukrainer eller f.eks. en familie med 4 børn. Det er derfor nødvendigt at have flere forskellige typer/størrelser lejemål klar til indflytning.

    Aftalen med boligselskaberne er betinget af, at boligerne udlejes til ukrainske flygtninge, og derfor kan de tomme lejemål ikke anvendes til andre borgere med behov for boliganvisning.

    Dog rejser en del ukrainere allerede nu tilbage til Ukraine eller andre steder, så det er vanskeligt at spå om behovet for boliger, hvis særloven forlænges. Rådgivning og Udbetaling foretager løbende skøn over behovet med henblik på at have det mest omkostningseffektive beredskab.

     

    Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

    I 2022 bevilgede Økonomiudvalget 2 x1 mio. kr. til udgifter til midlertidig boligplacering. Årets resultat blev på 1 mio. kr., primært på grund af indsatsen med at boligplacere i permanente lejemål i stedet for i midlertidige. Udgiften i 2023 forventes at blive i samme størrelsesorden, dog afhængig af hvor mange flygtninge Slagelse skal modtage.

    Hvis Særloven forlænges efter 24. marts 2024, kan det medføre øgede udgifter til midlertidige boliger. De ukrainere, som bor på Motalavej, skal på det tidspunkt flyttes til andre lejemål.

    I 2022 fik Rådgivning og Udbetaling bevilget 0,7 mio. kr. af Økonomiudvalget til meromkostninger til løn og administration af opgaven. Udgiften til administration m.v. i 2023 forventes at udgøre et tilsvarende beløb. Desuden bistår Kommunale Ejendomme med praktiske opgaver ved klargøring af lejemålene.

     

    Tværgående konsekvenser

    Det er Socialudvalget, som har budgetansvar for kommunens udgifter til midlertidig boligplacering af flygtninge. Der er Erhvervs-, Beskæftigelses- og Uddannelsesudvalget, som har det koordinerende ansvar for kommunens integrationsindsats. 

     

    Sagens videre forløb

    Ingen bemærkninger.

    11. Gensidig orientering (O)

    Beslutning

    At 1: Følgende orienteringer givet:

    Formanden
    Intet at bemærke

    Udvalgsmedlemmer
    Intet at bemærke

    Administrationen

    • Temamøde i april flyttes til kl. 13.
    • Dialogmøde i maj flyttes til den 15. maj 16-18.

    Kompetence

    Socialudvalget

     

    Beslutningstema

    Socialudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelse, tiltag og projekter.

    Indstilling

    Socialchefen indstiller,

    1. at Socialudvalget orienteres.


    Sagens indhold

    1. Orientering fra udvalgsformanden
    2. Orientering fra udvalgets medlemmer
    3. Orientering fra administrationen

     

    12. Input til kommende møder (B)

    Beslutning

    At 1: Udvalget besluttede, at følgende emner sættes på et kommende møde:
    Intet at bemærke

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget kan beslutte eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes behandlet på kommende møder. I det vedlagte bilag findes en oversigt over kommende punkter til behandling.

     

    Indstilling

    Direktøren for Handicap, Ældre og Arbejdsmarked  indstiller,

    1. at Socialudvalget beslutter eventuelle input til emner eller dagsordenpunkter, som ønskes
      behandlet på kommende møder.

     

     

     

    13. Presse (B)

    Beslutning

    At 1: Ingen ønsker om pressemeddelelser.

    Kompetence

    Socialudvalget

     

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 

     

    Indstilling

    Socialchefen indstiller,

    1. at Socialudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig                            kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet. 


    14. Godkendelse af referat (B)

    Beslutning

    At 1: Godkendt

    Kompetence

    Socialudvalget 

    Beslutningstema

    Socialudvalget skal godkende referatet.

    Indstilling

    Velfærdsdirektøren  indstiller,

    1. at Socialudvalget godkender referatet.