Kompetence
Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Socialudvalget og Økonomiudvalget beslutte at godkende kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri.
Indstilling
Socialchefen indstiller,
1. at Byrådet godkender kvalitetsstandarder for indsatser i Center for Handicap og Psykiatri.
Sagens indhold
Med vedtagelsen af budget 2023-2026 blev det besluttet, at der skal ske justeringer i serviceniveauet på Handicap- og Psykiatriområdet. I den forbindelse skal der indføres kvalitetsstandarder på området.
Socialudvalget fik første gang forelagt kvalitetsstandarderne på udvalgets møde den 2. november 2022. Forud for mødet havde der været et dialogmøde med Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte. Socialudvalget kunne ikke principgodkende kvalitetsstandarderne. Det kunne udvalget ikke, da udvalget ligesom rådene fandt, at kvalitetstandarderne formidlingsmæssigt var vanskelige at læse, og formålet var utydeligt.
Efterfølgende er der arbejdet med, at kvalitetsstandarderne nu fremstår som det vejledende politiske serviceniveau, der skal skabe gennemsigtighed, så det er tydeligt for borgerne, hvilke muligheder der er for at søge hjælp indenfor hovedparten af områderne af den sociale lovgivning på handicap-, psykiatri- og udsatteområdet.
Der er første gang, at der er udarbejdet kvalitetsstandarder på flere hjælpeforanstaltninger i Center for Handicap og Psykiatri. De består af dels en skærpet visitationspraksis i forhold til serviceniveau, dels en opdatering og ændring af to nuværende kvalitetsstandarder og endelig et vejledende serviceniveau for indsatser, hvor praksis tidligere har været forskellig.
I arbejdet med kvalitetsstandarderne, er der søgt inspiration og sammenlignet med 11 kommuner.
Kvalitetsstandarderne i praksis
Anvendelsen af kvalitetsstandarderne vil blive tilrettelagt, så der sker en løbende indfasning. Kvalitetsstandarderne vil derfor blive anvendt ved alle nye visitationer samt i forbindelse med opfølgninger og revurderinger af borgernes støttebehov i igangværende forløb.
Socialudvalget besluttede på deres møde den 8. marts 2023, at kvalitetsstandarderne revideres om to år, hvor en evaluering af kvalitetstandarderne foreligger.
Skærpet visitationspraksis
Som følge af kvalitetsstandarderne vil borgeren blive mødt med et skærpet fokus på deres funktionsevneniveau i forhold til, hvornår de kan være i målgruppen for en indsats. Sagsbehandleren anvender i 2023 voksenudredningsmetoden (VUM 2.0), hvor niveau 0 er ingen nedsat funktionsevne og op til niveau 4, som er fuldstændig nedsat funktionsevne.
Et konkret eksempel er vurdering i forhold til et længerevarende botilbud efter servicelovens § 108, hvor borgerens funktionsevneniveau skal være vurderet til niveau 4 fuldstændig nedsat funktionsevne indenfor de fleste relevante livstemaer, for at være i målgruppen til indsatsen. Kun i særlige tilfælde kan der bevilges et længerevarende botilbud med et vurderet funktionsevneniveau 3 svarende til svært nedsat funktionsevne.
Det betyder, at der vil være en større selektering i forhold til, hvem der egentlig kan komme på botilbud i Slagelse Kommune.
Kvalitetsstandarderne
Der er aktuelt to gældende politisk godkendte kvalitetsstandarder. En for § 85 socialpædagogisk støtte (godkendt i april 2015) samt en for § 104 aktivitets- og samværstilbud (godkendt i november 2011). Disse kvalitetsstandarder bliver erstattet af de nye fremlagte kvalitetsstandarder.
§ 85 Socialpædagogisk støtte
Tidligere var fokus, at man fik tildelt et antal timer, hvis man var i målgruppen for socialpædagogisk støtte. Ændringen består i, at man starter et andet sted på indsatstrappen. Dette blandt andet ved en afdækning af borgerens behov for støtte, og om det eksempelvis kan løses på anden vis gennem inddragelse af frivillige, netværk eller åbne § 104 tilbud (netværkshusene) m.v.
Det vurderes nu, hvilke aktiviteter borgeren i målgruppen har behov for hjælp til, og der er fortsat fokus på at benytte gruppetilbud i udstrakt grad.
§ 104 aktivitets- og samværstilbud
Ændringen i kvalitetsstandarden for aktivitets- og samværstilbud er en ændring fra et fastsat serviceniveau med en fuldtidsplads svarende til 26 timer. Med den nye kvalitetsstandard bliver det muligt enten at have en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage alt efter borgerens konkrete behov.
Det er ikke en ukendt praksis, at kommuner benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov. Sammenlignelige kommuner har ligeledes opdelt dage efter borgernes behov.
§ 103 beskyttet beskæftigelse
Ligesom vurderingen af borgerens behov for § 104 aktivitets- og samværstilbud, skal behovet for en deltids- eller fuldtidsplads også gøre sig gældende for § 103 beskyttet beskæftigelse.
Heller ikke på § 103 området er det en ukendt praksis, at kommunerne benytter sig af forskellige typer af pladser, der passer til borgerens behov.
§ 84 – afløsning og aflastning
I forhold til praksis indføres nu et vejledende serviceniveau indenfor afløsning og aflastning efter § 84. Det er ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, som passer en person med en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som har behov for afløsning i hjemmet eller for aflastning udenfor hjemmet.
I kvalitetsstandarden er der angivet et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og for aflastning udenfor hjemmet, er der angivet et vejledende antal døgn i op til 78 døgn om året. Udgangspunktet for de 78 døgn svarer til aflastning hver anden weekend og 1 hverdag hver anden uge.
Den nuværende praksis i forhold til bevilget aflastning ligger imellem 36 til 140 aflastningsdøgn.
Til sammenligning har andre kommuner også et vejledende timeantal til afløsning i eget hjem i op til 20 timer om måneden, og 45 -82 døgn om året til aflastning udenfor hjemmet.
De øvrige kvalitetsstandarder
For de øvrige kvalitetsstandarder gælder en skærpet visitationspraksis.
§ 100 – Dækning af nødvendige merudgifter – udgår
På Socialudvalgets møde den 2. november 2022 var § 100 også en del af de præsenterede kvalitetsstandarder. Dækning af nødvendige merudgifter efter § 100 er et område, der er tydeligt lovreguleret, og der foreligger meget konkrete vejledninger og principafgørelser. Der er derfor ikke et egentligt politisk mulighedsrum i forhold til beskrivelse af § 100, hvorfor denne udgår.
De samlede kvalitetsstandarder i Center for Handicap- og Psykiatri
Center for Handicap og Psykiatri har udarbejdet kvalitetsstandarder for områderne:
Lov om Social Service:
Tidlig forebyggende indsatser §§ 82 a og b
Afløsning/aflastning til familien § 84
Socialpædagogisk støtte § 85
Tilskud til personlig og praktisk hjælp § 95
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) § 96
Ledsagerordningen § 97
Kontaktperson til døvblinde § 98
Beskyttet beskæftigelse § 103
Aktivitets- og samværstilbud § 104
Midlertidigt botilbud § 107
Længerevarende botilbud § 108
Botilbudslignende tilbud i Almene Boliger § 105
Tidslinje for processen
22. juni 2022- 24. oktober 2022: Administrationen udarbejder første udkast til kvalitetsstandarder.
10. oktober 2022: Byrådet godkender Budgetforlig om Budget 2023-2026 af 4. september 2022.
25. oktober 2022: Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte afholdes møde, om administrationens arbejde med kvalitetsstandarderne.
2. november 2022: Socialudvalget principgodkender ikke de udarbejdede kvalitetsstandarder, da disse ønskes yderligere kvalificeret.
3. november 2022 - 15. januar 2023 Administrationen kvalificerer kvalitetsstandarderne.
16. januar 2023 og 23. januar 2023: Virksomhedslederne under Center for Handicap og Psykiatri forelægges kvalitetsstandarderne til sparring og kvalificering.
24. januar 2023- 1. marts 2023: Administrationen kvalificerer kvalitetsstandarderne.
8. marts 2023: Socialudvalget principgodkender kvalitetsstandarderne.
9. marts 2023: Kvalitetsstandarderne sendes i høring i Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte (Materialet har været udsendt på forhånd til rådene).
29. marts 2023: Socialudvalget forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse.
17. april 2023: Økonomiudvalget forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse.
24. april 2023: Byrådet forelægges kvalitetsstandarderne til godkendelse.
Høringssvar
Der er 15. marts 2023 modtaget høringssvar fra begge råd. De modtagne høringssvar er vedlagt (bilag 2 og 3).
Administrationen har vurderet høringssvarene fra Handicaprådet og Rådet for Socialt udsatte, og har på den baggrund indarbejdet ændringer i kvalitetsstandarderne. Administrationen har også foretaget andre mindre redaktionelle rettelser. Alle rettelser er skrevet med rød skrift i bilag 1.
Handicaprådets høringssvar bemærker følgende:
Rådet ville gerne have været inddraget i udarbejdelsen af kvalitetsstandarderne inden politisk behandling, og ønsker at få en revideret kvalitetsstandard til fornyet behandling på baggrund høringen.
Rådet ønsker en omformulering af kompensationsprincippet beskrevet i indledningen, så det fremstår tydeligere, hvad sammenligningsgrundlaget er.
Rådet finder, at der er konkrete fejl og uklarheder, som kræver præciseringer omkring sammenhængen mellem FN's Handicapkonvention, servicelov og kvalitetsstandarder.
Rådet ønsker, at der henvises til Medborgerpolitikken under afsnittet 'hvad er kvalitetsstandarder'.
Rådet finder, at Borgerstyret Personlige Assistance efter sel § 95, stk. 3 skal nævnes i Visitationskompasset.
Rådet ønsker, at der anlægges et højere serviceniveau i forhold til Aflastning/aflastning til familien mere end de foreslående 78 døgn, samt forslag om yderligere 5 ugers aflastning i forbindelse med familiens/hjemmets ferie, således at det vejledende serviceniveau er 113 døgn.
Rådet finder, at der mangler en beskrivelse af hvad, der kan opkræves i egenbetaling i forbindelse med aflastningsophold udenfor hjemmet.
Rådet påpeger, at der mangler en reference oversigt. For eksempel i forhold til Fællessprog III, således det kan læses, hvad Fællessprog III er.
Administrationens besvarelse af bemærkningerne i høringssvaret fra Handicaprådet
Handicaprådet og Rådet for Socialt Udsatte var den 25. oktober 2022 indkaldt til et møde netop om administrationens arbejde med kvalitetsstandarder.
Kvalitetsstandarden kom til at fremstå med et kompensationsprincip om, at man sammenligner mennesker med funktionsnedsættelse med andre mennesker med funktionsnedsættelse. Intentionen var at sammenligne med mennesker uden funktionsnedsættelse. Dette er tilrettet.
FN's Handicapkonvention står ikke alene. I dansk lovgivning implementeres konventioner løbende i lovgivninger, og er derfor implementeret i servicelovens bestemmelser.
Medborgerpolitikken er nævnt af flere omgange i kvalitetsstanderne. Adminisrationen vurderer, at den ønskede kobling til medborgerpolitikken fremgår i afsnittet 'Faglig og metodisk ramme for kvalitetsstandarderne' (bilag 1, s.3).
Da de udarbejdede kvalitetsstandarder hviler på Voksenudredningsmetoden, er der ikke udarbejdet kvalitetsstandarder efter § 95 stk. 3 om Borgerstyret Personlig Assistance.
Præciseringerne omkring § 95 stk. 3, er efter høringen indarbejdet i kvalitetsstandarderne.
Administrationen vurderer, at det vejledende serviceniveau på aflastning efter § 84 er et passende vejledende serviceniveau.
I kvalitetstandarderne er efter høringen tilføjet, at der kan opkræves egenbetaling for kost, leje af linned samt tøjvask i forbindelse med aflastning efter § 84.
I kvalitetsstandarden er nu efter høringen tilføjet, at Fællessprog III er den udredningsmetode, der anvendes i Center for Sundhed og Ældre i forhold til at vurdere borgerens sundhedstilstand og funktionsevnetilstand.
Rådet for Socialt Udsattes høringssvar har følgende bemærkninger:
Rådet finder kvalitetsstandarden, velbeskrevet, stringent og nem at arbejde med for borgere og sagsbehandlere.
Rådet ønskes inddraget og hørt ved revisionen af kvalitetsstandarden efter 2 år.
Rådet ønsker beskrivelse af procedure hos FOKUS, så der handles proaktivt i forhold til borgere, som har et ”ikke erkendt” hjælpebehov.
Rådet ønsker beskrivelse af procedure hos FOKUS, så borgere undgår gentagne forløb hos FOKUS, men at der kan ske henvisning til andre kommunale muligheder og ikke alene til ”andre muligheder for hjælp i samfundet blandt andet via frivillige foreninger og fællesskaber”.
Administrationens besvarelse af bemærkningerne i høringssvaret fra Rådet for Socialt Udsatte
Begge råd er høringspart i forbindelse med revision af kvalitetsstandarderne, og vil blive involveret forud for revisionen.
I alle områder indenfor myndighed herunder FOKUS, foretages der en konkret og individuel vurdering af borgerens behov for indsats. Den løbende organisering og udvikling af procedure for FOKUS ligger udenfor kvalitetsstandardens område.
Retligt grundlag
Brugen af kvalitetsstandarder er reguleret af servicelovens § 138, der angiver, at: "Kommunalbestyrelsen kan inden for lovens rammer træffe beslutning om at fastsætte generelle vejledende serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven"
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
Byrådet kan beslutte at godkende de forelagte kvalitetsstandarder, som beskriver et vejledende serviceniveau, der sikrer implementeringen af budget 2023-2026.
Byrådet kan beslutte at godkende en udvidelse af serviceniveauet på aflastning efter servicelovens § 84 med en ændring fra 78 døgn til 113 døgn, hvoraf 35 døgn skal kunne afholdes i forbindelse med familiens 5 ugers ferie, som foreslået af Handicaprådet.
Byrådet kan beslutte ikke at godkende de forelagte kvalitetsstandarder og bede administrationen om at udarbejde et nyt udkast for kvalitetsstandarderne, hvilket vil forsinke implementeringen af budget 2023-2026.
Vurdering
Handlemulighed A
Administrationen vurderer umiddelbart, at kvalitetsstandarderne indenfor de oplistede hjælpeforanstaltninger kan godkendes.
I sagsbehandlingen vil der altid foregå en konkret og individuel vurdering i hver enkelt borgersag for ikke at sætte skøn under regel. Kvalitetstandarderne fungerer således også understøttende i sagsbehandlingen, sikrer en ensartet praksis, og styrker dermed borgernes retssikkerhed.
Handlemulighed B
Administrationen vurderer, at det er vigtigt at have et vejledende serviceniveau på de 78 døgn.
Administrationen vurderer, at en udvidelse af det vejledende serviceniveau efter servicelovens § 84 fra 78 døgn til 113 døgn, hvoraf de 35 døgn skal ydes i forbindelse med familiens afholdelse af 5 ugers ferie, vil have konsekvens for implementeringen af budget 2023-2026.
En forudsætning i budgettet er at indføre serviceniveau via kvalitetstandarder. Administrationen vurderer, at serviceniveauet er passende.
Administrationen understreger, at sagsbehandlingen altid baseres på en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers/families behov. Det betyder, at nogle familier har et stort behov for aflastning, mens andre har et mindre behov.
Handlemulighed C
Administrationen vurderer, at hvis kvalitetsstandarderne ikke godkendes på nuværende tidspunkt, vil kvalitetsstandarderne tidligst kunne implementeres i 2024. Det vil betyde, at serviceniveuaet på det specialiserede voksenområde ikke er politisk fastsat, som forudsat i budgetforliget. Det vil også betyde, at budgettet vil blive udfordret i både 2023 og 2024.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Kvalitetsstandarderne har afledte økonomiske konsekvenser og direkte betydning for udførerdelen, hvilket vil betyde en løbende kapacitetstilpasning for virksomhederne under Center for Handicap og Psykiatri, som udbyder beskyttet beskæftigelse efter § 103 og aktivitets- og samværstilbud efter § 104.
Serviceniveauet ændres med kvalitetsstandarden for beskyttet beskæftigelse § 103 og aktivitets- og samværstilbud § 104 fra kun at tilbyde fuldtidspladser til også at kunne visitere borgerne til en deltidsplads på 1-3 dage eller en fuldtidsplads på 4-5 dage. Det betyder, at der ikke automatisk betales for en fuldtidsplads for alle borgere.
Det endelige økonomiske resultat af det skærpede fokus på visitation og efterfølgende rette indsats forventes at have slået igennem efter et år.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Sagens videre forløb
Ingen bemærkninger.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Administrativ bemærkning
Der er sket tilretning af afsnit vedrørende BPA på side 17 og side 20 på Socialudvalgets møde den 29. marts 2023. Bilag 4 (tilrettet udgave af kvalitetsstandard) erstatter således bilag 1.