Kompetence
Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutningstema
Teknik- Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe endelig beslutning om trafikbestilling til den kollektive trafik for de ændringer, der skal ske i forbindelse med køreplanskiftet i juni 2024.
Indstilling
Chef for Teknik-, Plan- og Erhverv indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget træffer beslutning om hvilke justeringsforslag indenfor en besparelsesramme på 4,0 mio. kr. i helårsvirkning, hvor der indregnes effekt af serviceloft på 20 ekstrature på flexhandicap, skal danne grundlag for trafikbestilling 2024 hos Movia.
2. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal træffe beslutning om åben kollektiv trafik skal erstatte den lukkede skolekørsel mellem Marievangsskolen og Nordbyen.
3. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget træffer beslutning om der med tilvalg af justeringsforslag 5 skal bestilles udvidelse på Region Sjællands linje 470R, så denne kan betjene Stigsnæs havn aften og weekender.
4. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget træffer beslutning om kollektiv bustrafik til Elmesvinget i Slagelse skal indgå i trafikbestilling 2024.
Sagens indhold
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede i sag nr. 2 den 7. august 2023, at sende 12 reduktionsforslag vedrørende den kollektive trafik i offentlig høring i perioden fra 8. august 2023 til 29. august 2023.
Der er i høringsperioden modtaget ca. 410 høringssvar fra enkeltpersoner og grupper af borgere. Desuden har forslagene været forelagt de respektive fagudvalg
Høringssvarene vedrører primært indsigelser i forbindelse med forslaget om, at landdistriktslinjerne 431, 432, 437, 907 og fribusserne reduceres fra almindelig oplandsbus i landdistrikterne til ”skolebus”, hvor der udelukkende køres i skolernes ydertimer, samt indsigelser mod at linje 615 nedlægges med kørsel i Slagelse Kommune.
Der er modtaget få indsigelser af forslag til ændringer af ruterne 901 og 903, som primært fungerer som bybus.
Bilaget – ”Resumé af høring vedr. besparelser i den kollektive trafik 2024” – er en sammenskrivning af høringssvarene, fordelt på følgende fire temaer; bosætning, erhverv/arbejdsmarked, turisme og skoler/ungdomsuddannelser samt kommentarer fra fagudvalg
I forbindelse med udvalgets behandling den 7. august 2023 skulle der findes budgetreduktioner i den kollektive bustrafik på 12 mio. kr. Heri var ikke indregnet en besparelse på 1. mio. kr., som følge af et allerede besluttet serviceloft på 20 ekstrature på flexhandicapkørslen.
Med Budgetforlig 2024 forventes den kollektive trafik at få tilført 3.5 mio. kr. i 2024 og 7. mio. kr. i overslagsårene, idet der så gives tid til at lægge en ny plan på busbetjening. Gentænkningen skal se på køreplanerne, flextrafik og hvordan kommunens landdistrikter prioriteres at have busser.
Med budgetudvidelsen på ”Busdrift” skønnes det derfor, at underskuddet kan være udlignet i 2026, hvis der kan findes reduktioner med halvårsvirkning på 2,0 mio. kr. i 2024 og helårsvirkning på 4,0 mio. kr. i overslagsårene.
Ved administrationens dialog med nabokommuner (Kalundborg, Sorø og Næstved) om reduktioner på de fælleskommunale linjer 432, 437 og 615, har kommunen modtaget følgende tilbagemeldinger:
432: Indgår i sparekataloget som justeringsforslag 2. Serviceniveauet på denne linje blev behandlet i Kalundborg Kommunes Trafik og Kørselsudvalg den 31. august 2023, der har videresendt følgende anbefaling til behandling i Kalundborg Kommunes Kommunalbestyrelse til behandling den 25. oktober 2023: ”Såfremt Slagelse Kommune ændrer 432 til skolebusdrift, laver Kalundborg Kommune egen buslinje til betjening af området som 432 har betjent i Kalundborg Kommune. Kalundborg Kommune ønsker at forsætte den nuværende drift af ruten 432, såfremt Slagelse ikke vælger at ændre ruten til skolebusdrift.”
Konsekvensen for Slagelse Kommune er beskrevet i bilaget ”Beskrivelse af handlemuligheder”
437: Indgår i sparekataloget som justeringsforslag 3. Kalundborg Kommune har ingen bemærkninger vedrørende de foreslåede ændringer på denne linje.
615: Indgår i sparekataloget som justeringsforslag 6. Næstved Kommune har følgende bemærkninger vedrørende linje 615's fremtidige drift: ”Næstved Kommune ønsker uændret drift, men har af respekt for Slagelse og Sorø Kommuners økonomiske udfordringer indstillet, at linjen omdannes til en dagslinje, der kun kører internt i Næstved Kommune mellem Skafterup og Fuglebjerg. Ændringen betyder en besparelse på 150.000 kr. for Næstved”.
Afhængig af det endelige budget, har udvalget mulighed for at foretage tilvalg i forbindelse trafikbestillingen.
Retligt grundlag
Lovbekendtgørelse 2023-03-01 nr. 215 om trafikselskaber (Trafikselskabsloven)
Loven fastlægger rammerne for den offentlige bustrafik i Danmark, dvs. trafikselskabernes opgaver, takster, rutetilladelser, passagerrettigheder, trafikinformation mv. Loven fastlægger ligeledes rammerne for kommunernes opgaver.
Handlemuligheder
De 12 oprindelige reduktionsforslag som blev sendt i høring, er nærmere beskrevet i bilag ”Beskrivelse af handlemuligheder” ud fra fordele, ulemper og mulige kombinationsmulighed med andre justeringsforslag. Hvis der vælges justeringsforslag, der medfører at el-bus(ser) kommer i overskud, og at den/disse ikke kan genanvendes andre steder indenfor Movias område, skal Slagelse Kommune i henhold til kontrakterne betale kompensation på 1,875 mio. kr. pr. bus. Movia kan tidligst have klarhed om muligheden for genanvendelse, når Movia har et samlet overblik over alle trafikbestillinger.
Afhængigt af udvalgets valg af niveau for økonomisk reduktion i den kollektive bustrafik kan udvalget vælge mellem nedenstående justeringstiltag.
Justeringsforslag 1: Linje 431 reduktion til ”Kun skolekørsel”, medfører en besparelse på 1,1 mio. kr.
Justeringsforslag 1A: Linje 431 reduktion til at køre hverdage mellem kl. 6.00 og 18.00, medfører en besparelse på 0,45 mio. kr.
Justeringsforslag 3: Linje 437 reduktion til ”Kun skolekørsel”, medfører en besparelse på 0,7 mio. kr.
Justeringsforslag 4: Linje 902 reduktion til ”Kun skolekørsel”, medfører en besparelse på 1,7 mio. kr. Medfører at der er 1 bus i overskud.
Justeringsforslag 4A: Linje 902 reduktion til at køre hverdage mellem kl. 6.00 og 18.00, medfører en besparelse på 0,75 mio. kr.
Justeringsforslag 5: Linje 907 reduktion til ”Kun hverdage 6-18, alle til Stigsnæs havn”, medfører en besparelse på 1,2 mio. kr., og udgift på 0,5 mio. kr. til betjening af Stigsnæs havn aften og weekender. Medfører en nettobesparelse på 0,7 mio. kr. Kan ikke kombineres med justeringsforslag 10.
Justeringsforslag 6: Linje 615 ”Nedlægges”, medfører en besparelse på 0,2 mio. kr.
Justeringsforslag 8: Flextur starttakst for alle ture ændres til 68 kr., medfører en besparelse på 0,3 mio. kr.
Justeringsforslag 9: Linje 901/903 ”Justeret/ombyttet rute, timedrift aften og weekend”, medfører en besparelse 3,2 mio. kr., kan ikke kombineres med ”Udvidelse iii” og anbefales ikke kombineret med justeringsforslag 11. Medfører at der er 1 bus i overskud.
Justeringsforslag 10: Linje 907 ”Nedlægges”, medfører en besparelse på 5,0 mio. kr. Kan ikke kombineres med justeringsforslag 5. Medfører at der er 2 busser i overskud.
Justeringsforslag 11: Nuværende linje 903 ”Reduktion til kun timedrift”, medfører en besparelse på 1,9 mio. kr. Medfører at der er 1 bus i overskud.
Justeringsforslag 12: Nuværende linje 901 ”Reduktion til timedrift aften/weekend”, medfører en besparelse på 1,5 mio. kr.
Hvis der ved sagens beslutning tilvejebringes et suppleret råderum, kan udvalget beslutte at bestille følgende udvidelser i den kollektive trafik:
i. Genbestilling af bybuslinje mellem Nordbyen og Marievangsskolen/Roarsvej/Marievangsvej.
I forbindelse med Trafikbestilling 2023 blev linje 904 nedlagt, og det har været nødvendigt af hensynet til kommunens forpligtigelse om befordring af elever i indskolingen på Marievangsskolen, som er bosiddende i Nordbyen, at der med skolestart august 2023 blev oprettet lukket skolekørsel. Denne kørsel har medført en årlig udgift for skoleområdet på ca. 0,6 mio. kr., og administrationen har derfor opstillet to alternativer til buskørsel, hvor både skolelever og alm. borgere tilgodeses.
Alternativ 1 - Fribuskørsel til Marievangsskolen
Administrationen vurderer, at det vil være muligt at bruge nuværende lilla fribus til skolebusformål til Marievangsskolen om morgen og om eftermiddagen. Tanken er, at køreplanen på ruten ændres, så ruten udvides og betjener strækningen mellem Ringparken (i nærheden af rundkørslen Ndr. Ringgade/Valbyvej) og busterminalen i myldretiderne om morgen og om eftermiddagen. Administrationen har været i dialog med busoperatøren på lilla fribus, og der er enighed om, at at dette alternativ kan iværksættes indenfor en merpris på ca. 0,2 mio. kr., hvilket betyder at Slagelse Kommune samlet set har en netto besparelse på ca. 0,4 mio. kr.
Alternativt 2 – Genbestilling af rute 904 hos Movia
Dette alternativ indebærer, at tidligere rute 904 genindføres, dog med reduceret drift. Movia har skønnet at udgiften for 4 ture fordelt på én morgen- og tre eftermiddagsafgange vil ligge mellem 1,1 mio. kr. og 1,2 mio. kr. brutto, hvis rute 904 genindføres. Prisen afhænger, om der er ledig buskapacitet til rådighed. Genindførelsen af rute 904 kan i det tilfælde, hvor der vælges et justeringsforslag som medfører at der kommer en bus i overskud bidrage til, at kommunen kan undgå at betale kompensation til Movia på 1,875 mio. kr.
Den nuværende ordning - Lukket skolebus fortsætter uændret
Der sker ikke ændre i betjeningsniveauet, og den nuværende aftale fortsætter med lukket kørsel i form af én tur om morgenen og én tur om eftermiddagen, og afgangstider retter sig efter ringetiderne for indskolingen på Marievangsskolen. Udgiften på ca. 0,6 mio. kr. pr. skoleår afholdes af skoleområdet under Børn- og Ungeudvalget.
Opsamling
Det er administrationens anbefaling, at skolebusbetjeningen til Marievangsskolen samtænkes med lilla fribus, da denne løsning giver den bedste løsning, både set i forhold til serviceniveau, men også økonomisk. Det vurderes, at den nuværende ordning er den mest uhensigtsmæssige løsning, da kommunen får mindst kørsel for pengene.
ii. Med realisering af justeringsforslag 5 på linje 907 kan der bestilles udvidelse for betjening af Stigsnæs havn.
Her reduceres linjen til kun at køre på hverdage i perioden mellem kl. 6 og kl. 18 samtidig med, at alle afgange føres til Stigsnæs Havn. Hvis Stigsnæs havn skal betjenes aften og weekend er det nødvendigt at tilkøbe erstatningsbetjening, dette kan ske ved en udvidelse af Region Sjællands linje 470R, hvilket vil medføre en udgift for Slagelse Kommune på ca. 0,5 mio. kr. Hertil er det vigtigt at pointere, at køreplanen for 470R fastlægges efter togtiderne i Slagelse og Næstved, hvilket betyder, at sejlplanerne på Agersø- og Omø-færgerne nødvendigvis må tilpasse sig linje 470R’s køreplan.
Movia har følgende supplerende bemærkninger vedrørende serviceniveau og færgetider:
"I dagtimerne på hverdage vil linje 907 kører mellem Korsør og Stigsnæs, mens aften og weekend vil 470R køre mellem Slagelse og Stigsnæs. Med andre ord kan man ikke komme samme sted hen over døgnet og ugen, hvilken vil kunne opfattes både forvirrende og som en serviceforringelse, selvom vi jo netop tilbyder service.
I beregningerne i sparekataloget er fjernet to dobbeltture til Stigsnæs på hverdagsaftener. Der vil i stedet kunne køres to dobbeltture til Stigsnæs med 470R i løbet af aftenen, men disse vil ikke passe med færgetiderne som de er i dag.
Linje 470R er på mange afgange bundet i Skælskør med linje 670 mod Næstved. Det vil derfor være de afgange, der ikke fortsætter som 670, vi kan køre til Stigsnæs.
I dag er linje 907 planlagt efter færgen, mens 470R og 670 er planlagt efter togtider i Slagelse og Næstved og derfor vil vi ramme Stigsnæs i andre minuttal end i dag. Det vil derfor være nødvendigt at kigge på færgetiderne, hvis det besluttes at arbejde videre med denne løsning."
Bilaget ”Korrespondance linje 470R og Agersø- og Omø-færgerne”, beskriver den korrespondance som vil være mulig med de forudsætninger der er for linje 470R.
iii. Betjening af Elmesvinget, Slagelse med kollektiv bustrafik
Fastholdes linje 901’s nuværende linjeføring er det muligt at forlænge denne linje til også at betjene Elmesvinget. Forslaget vurderes af Movia til at kunne gennemføres forholdsvist udgiftsneutralt. Det er Movias anbefaling, at der etableres vendeplads i området. Elmesvinget har status som privat fællesvej og Slagelse Kommune er ikke i besiddelse af areal til etablering af vendeplads i området. Der må dog påtænkes en anlægsudgift til opkøb af areal til vendeplads samt etablering. Med baggrund i overslag fra 2021, skønnes udgiften til etablering af vendeplads at ligge omkring 0,8 mio. kr.
Følgende justeringsforslag vurderes ikke længere at have værdi for Slagelse Kommune.
Justeringsforslag 2: Linje 432 reduktion til ”Kun skolekørsel”, medfører en besparelse på 1,0 mio. kr. Dette justeringsforslag må udgå, da reduktioner på den fælleskommunale linje ikke vil være en handlemulighed, fordi der ikke kan opnås enighed med Kalundborg Kommune om et reduceret serviceniveau. 2/3-dele af linjens drift ligger i Kalundborg Kommune.
Justeringsforslag 7: Administrationen har bedt Movia om at genvurdere dette justeringsforslag, og det viser sig, at det ikke vil være muligt at generere en besparelsen på 1,0 mio. kr. Hvis kontrakten på fribusserne opsiges og det reducerede serviceniveau overflyttes til Movias A18 kontrakt, så vil dette skønsmæssigt betyde en merudgift for Slagelse Kommune på ca. omkring 1,5 mio. kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der reduceres mindst muligt i den kollektive bustrafik med trafikbestilling 2024, herved forstås, at der allerede fra november i indeværende år sammen med Movia igangsættes analysearbejde. Dette med henblik på, at der med trafikbestillingen udvalget skal afgive til næste år, allerede fra juni 2025 kan implementere et nyt busnet, der gentænkes i forhold til køreplaner, flextrafik, og hvordan kommunes landdistrikter prioriteres at have busser.
Administrationen anbefaler at justeringsforslagene 4, 9, 10 og 11 ikke vælges, da disse vil medføre betaling af kompensation for el-busser der fjernes ud af systemet. I henhold til Movias kontrakter med operatørerne på disse linjer, skal der betales kompensation på 1,875 mio. kr. pr. el-bus, der udgår af kontrakten.
Hvis Movia kan lykkes med at omplacere el-bus(ser) der kommer i overskud, vil Slagelse Kommune kunne undgå at der skal betales kompensation, dette forhold vil dog ikke kunne afklares inden der skal afgives trafikbestilling.
Der kan være usikkerhed om effekten på serviceloftet for flexhandicap på 20 ekstrature, kan opnå den fulde effekt på reduceret udgifter for ca. 1,0 mio. kr. Dette med baggrund i, udgifterne til flexhandicap er steget markant fra år til år, men med en optimistisk tilgang til at serviceloftet kan være med til at afbøde udgiftsstigninger til denne trafik anbefales det, den estimerede mindreudgift til flexhandicap indgår i den samlede beregning for ”Busdrift”.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser for den kollektive bustrafik, når det tages i betragtning, at trafikbestilling 2023 ikke opnåede den ønskede effekt pga. øget udgiftsniveau, samt at efterreguleringen for 2022 der beløber sig til ca. 6,5 mio. kr. skal betales primo 2024.
Nedenstående tabel indeholder effekterne af Movias økonomital for ”1. Estimat for 2023” og ”Budgetforlig 2024-2027 præsenteret den 14. september 2023”, samt en forventning om at serviceloftet på flexhandicap opnår en effekt, som følge af fastlæggelse af serviceniveau for en maksimal visitering af ture i flexhandicap på maksimalt 20 ekstrature om året. Administrationen for Sundhed og Ældreområdet har estimeret, at udgiften til flexhandicap kan reduceres med 1,1 mio. kr., dette er med udgangspunkt i, hvordan prisniveauet var i 2022. Med nuværende udmeldinger om prisniveauerne for 2023 og 2024, må det antages, at effekten nærmere vil lige omkring 1,0 mio. kr. årligt.
Tabellen viser effekten af, at der med trafikbestilling 2024 reduceres i den kollektive bustrafik med 4,0 mio. kr. i helårsvirkning. Alle beløb er prisniveau 2023 og derfor ikke fremskrevet for overslagsårene.
1.000 kr. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| 1. Estimat | 1. beh. budget | | |
Budget - Busdrift | 53.648 | 53.648 | 52.199 | 52.199 |
Budgetaftale 2024 | | 3.500 | 7.000 | 7.000 |
Korrigeret Budget - Busdrift | 53.648 | 57.148 | 59.199 | 59.199 |
Movias beregnede udgiftsniv. – ”de gule busser” | -44.145 | -38.991 | -38.991 | -38.991 |
Fribus/Kommunebus | -5.174 | -5.117 | -5.117 | -5.117 |
Flextur, Plustur og Flexhandicap (Movia-tal) *) | -13.219 | -13.862 | -13.862 | -13.862 |
Effekt af serviceloft på Flexhandicap | | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Efterregulering 2022 | 0 | -6.484 | 0 | 0 |
Trafikbestilling 2024 | 0 | 2.000 | 4.000 | 4.000 |
Overførsel mellem årene | 0 | -8.890 | -13.196 | -6.967 |
Resultat som følge af yderligere reduktioner | -8.890 | -13.196 | -6.967 | -738 |
*) Der er i Movias beregninger ikke indregnet en eventuel nedgang i udgifterne som følge af serviceloft.
Tværgående konsekvenser
Reduktioner i serviceniveauet for den kollektive trafik, vil medføre reduktioner i den velfærd der stilles til rådighed for kommunens borgere, virksomheder og gæster.
Sagens videre forløb
Beslutningen af sagen meddeles Movia senest den 31. oktober 2023, med henblik på implementering ved køreplanskiftet ultimo juni 2024.