Kompetence
Byrådet.
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte, om Forslag til lokalplan 1283, Ny arrest/nyt fængsel syd for Slagelse og tilhørende miljøvurdering, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Indstilling
Chefen for Teknik, Plan og Erhverv indstiller,
1. at Byrådet beslutter, at Forslag til lokalplan 1283, Ny arrest/nyt fængsel syd for Slagelse og tilhørende miljøvurdering vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring.
2. at Byrådet beslutter, at borgermøde afholdes i Loungen ved Slagelse Stadion d. 19. eller 20. december 2023 i tidsrummet mellem kl. 18.30 og 20.00.
Sagens indhold
På Byrådsmødet den 31. oktober 2022 godkendte Byrådet en hensigtserklæring om, at Direktoratet for Kriminalforsorgen og Slagelse Kommune vil arbejde for etablering af en ny arrest ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby.
Kriminalforsorgen ønsker at etablere en arrest syd for Slagelse med plads til ca. 400 indsatte og som forventes at kunne beskæftige ca. 300 medarbejdere inden for faggrupper som fængselsbetjente, værkmestre, socialrådgivere, uddannelses- og sundhedspersonale samt jurister. Kriminalforsorgen har derfor anmodet om udarbejdelse af en lokalplan til formålet, som blev behandlet og godkendt af Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 31. oktober 2022.
Planmæssigt kan man ikke skelne mellem begreberne arrest eller fængsel. Forslaget til lokalplan hedder derfor ny arrest/nyt fængsel syd for Slagelse.
I forbindelse med opstart af planprocessen blev der afholdt et orienteringsmøde, med de berørte lodsejere og nærmeste naboer. Der blev efterfølgende i januar/februar 2023 gennemført en forhøring vedr. planlægningen, hvor lodsejere og naboer i et større opland til området blev direkte informeret. Der blev ligeledes afholdt et borgermøde.
I forbindelse med forhøringen modtog Slagelse Kommune 7 høringssvar, som omhandler bekymring omkring bygningernes synlighed og dominans i landskabet og ønske om afskærmende beplantning, ønske om at fastholde og indtænke rekreative muligheder langs Omfartsvejen, og at lysforurening undgås. Derudover var der bemærkninger vedr. kulturmiljø omkring Slots Bjergby, beskyttede sten- og jorddiger og bemærkninger til afgrænsningen af miljøvurderingen, herunder forholdet til vandplanlægningen for målsatte vandforekomster og havstrategien for berørte havområder. Høringssvarene fremgår af vedlagte hvidbog (se bilag 1)
Der er nu udarbejdet et Forslag til lokalplan 1283 med tilhørende miljøvurdering (se bilag 2), som omfatter et areal på ca. 33,9 ha og som delvist vil erstatte den gældende Lokalplan 1015, Erhvervsområde ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby.
Lokalplanområdet er inddelt i 3 delområder: A, B og C.
Delområde A udgør et ankomstareal, som rummer adgangsvejen til arresten/fængslet og skal udgøre den primære adgangsvej til erhvervsområdet nord og syd for delområde A. Adgangsvejen skal dermed dimensioneres til at håndtere store køretøjer som sættevogne. Det er også i delområde A, der skal indrettes parkering for besøgende til arresten/fængslet.
Delområde B skal rumme personalebygninger med tilhørende faciliteter herunder personaleparkering. Derudover skal delområdet rumme bebyggelse til en retsfunktion og selve arresten/fængslet med tilhørende faciliteter og friarealer.
Delområde C skal rumme et grønt ubebygget område samt perimetersikring i form af et indre sikringshegn, en perimetermur samt et ydre sikringshegn.
Lokalplanen fastsætter en bebyggelsesprocent på 50 for ejendommen, og der må bygges i maks. 3 etager og i en maks. højde på 14 meter. Rundt om arresten/fængslet etableres et ydre sikringshegn, en perimetermur og et indre sikringshegn. Alle bygninger og perimetermur skal fremstå i afdæmpede jordfarver, som lægger sig op ad historicismens farveskala og skal fremstå med varierende materialer og/eller farveskift der bryder facaderne op. Perimetermuren, som vil fremstå markant, skal indpasses i landskabet og fremstå i betonens naturlige farve eller afdæmpede jordfarver med mulighed for kunstnerisk udsmykning.
Det er hensigten at bebyggelsen indpasses i så grønt et landskab som muligt. Fra bebyggelsen vil der være udsigt til grønt i form af græsklædte bakker, klynger af blandede træer og buske (Biozonerne) samt lunde af opstammede, letløvede træer. I tillæg vil der være kig til det ”lånte landskab”. Toppen af træerne fra de nærtliggende markskel vil rage op over perimetermuren og visuelt binde arrestens landskab sammen med oplandet. Beplantningssammensætningen vil variere, alt efter hvor beplantningen skal etableres. Der differentieres mellem haver, som er forbeholdt personale med mulighed for en brugerflade med adgang og ophold, og haver hvortil der udelukkende er visuel kontakt.
Gæsteparkeringspladser og personaleparkeringspladser anlægges med græsarmering og gives et grønt præg med beplantning. Mellem det ydre og indre sikringshegn etableres en blomstereng, der ikke når en højde over 30 cm.
Muligheden for at etablere afskærmning omkring arresten/fængslet har været undersøgt og vurderet hos Direktoratet for Kriminalforsorgen. Projektanvendelsen som arrest/fængsel har haft betydning for, hvordan der arbejdes med afskærmning. Af sikkerhedsmæssige hensyn er det bl.a. et krav, at området fremstår åbent.
Afværgeforanstaltninger i forhold til § 3 natur og beskyttede bilag IV arter
Der er i forbindelse med planlægningen og udarbejdelsen af miljøvurderingen foretaget besigtigelser af planområdet i forhold til biologisk mangfoldighed herunder undersøgelser i forhold til tilstedeværelse af beskyttede bilag IV arter (flagermus, padder, markfirben). Området rummer tre beskyttede vandhuller som skal nedlægges for at realisere planen. Der etableres erstatningsvandhuller i forholdet 2:1 (m²). I planområdet er der bevoksning og bygninger, som skal fjernes og nedrives, som ikke kan afvises som rastested for stor vandsalamander. Dette vil også erstattes bedst muligt. Derudover er der i alt registreret 4 træer, som egnede yngle- eller rastested for flagermus. Herudover er der bygninger på planområdet, som ligeledes ikke kan afvises at være egnet for flagermus. Alle træer og bygninger skal nedrives, og lokalplanen fastsætter derfor, at der skal etableres erstatningsnatur herfor i form af eksempelvis veteraniserede træer eller genbrug af hule stammer fra fældede træer, flagermuskasser, flagermushytter og/eller egnede hulrum i i den nye bebyggelse til administration. Erstatningsnatur etableres som minimum i forholdet 2:1.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.
Miljøvurderingsrapporten og den sammenfattende redegørelse tilvejebringes iht. Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet har følgende handlemuligheder:
Byrådet kan vælge at vedtage Forslag til lokalplan 1283, Ny arrest/nyt fængsel syd for Slagelse og tilhørende miljøvurdering og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at Lokalplan 1015, Erhvervsområde ved Marsk Stig nord for Slots Bjergby fortsat vil udgøre det gældende plangrundlag, og der vil ikke kunne etableres en ny arrest/nyt fængsel.
Byrådet kan vælge at foretage mindre justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at placeringen af en ny arrest/nyt fængsel ved Marsk Stig syd for Slagelse er optimal i forhold til den overordnede infrastruktur. Samtidig ventes det kommende byggeri at opfylde høje standarder for arkitektonisk kvalitet og bæredygtighed, hvilket er i tråd med Slagelse Kommunes bæredygtighedsstrategi 2021 og Kommuneplan 2022.
Den nye arrest ventes at få en afsmittende effekt for lokale virksomheder og serviceerhverv samt koblingen mellem erhverv og uddannelse. Arresten vil have behov for en lang række servicefunktioner fra det omgivende samfund, herunder samarbejde med lokale erhvervsdrivende om dagligvarer, håndværkerydelser og rengøring og om beskæftigelse af arrestanter/dømte til afsoning inde i arresten. En række af disse servicefunktioner vil man vil kunne uddanne sig til i Slagelse.
På baggrund af ovenstående samt nedenstående resumé af konklusionerne fra miljøvurderingen af lokalplan 1283, anbefaler administrationen handlemulighed A og dermed, at planforslaget sendes i 8 ugers offentlig høring.
Der er gennemført en miljøvurdering, der beskriver den sandsynlige indvirkning på de miljøforhold, som på grundlag af et afgrænsningsnotat vurderes at kunne blive væsentligt påvirket. Det drejer sig om emnerne: Biologisk mangfoldighed, Natura 2000, Befolkning og menneskers sundhed, Overfladevand, Landskab, Kulturarv og Kumulative forhold.
En kort gennemgang af miljøvurderingens konklusioner fremgår af miljørapportens ikketekniske resumé. Miljørapporten fremgår som bilag til lokalplan 1283 (se bilag 2)
Biologisk mangfoldighed, Natura 2000
Samlet vurderes det, at Lokalplan 1283 efter at afværgeforanstaltningerne er etableret, vil have en mindre påvirkning af den biologisk mangfoldighed inden for planområdet.
Det kan afvises, at planlægningen vil påvirke arter og habitatnatur på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-område nr. 116 væsentligt.
Befolkning og menneskers sundhed
Samlet vurderes det, at der vil være en mindre påvirkning af trafiksikkerheden, som følge af realiseringen af planlægningen. I forhold til kriminalitet og tryghed vurderes der samlet set at være en ubetydelig påvirkning i forbindelse med driften.
Overfladevand
Der er foretaget en gennemgang af udledningens påvirkning på de kvalitetselementer, der er bestemmende for den økologiske og kemiske tilstand, og det vurderes på det foreliggende grundlag, at udledningen ikke vil forringe den økologiske og kemiske tilstand og ikke vil forhindre målopfyldelse i de berørte vandløb og vandområder.
Landskab
Generelt vurderes planens bestemmelser at sikre en tilstrækkelig indpasning i landskabet.
Den største påvirkning vurderes at komme fra den 6 meter høje perimetermur, der skal opføres omkring arresten. Muren skal opføres i pladestøbt beton, der er en lys farve i forhold til de omgivende landskabsfarver. Derfor må muren forventes at blive meget synlig i landskabsbilledet og selv på stor afstand markere arresten i landskabsbilledet.
Den visuelle påvirkning fra især perimetermuren vurderes at kunne medføre op til en moderat påvirkning af landskabet, når det optræder i lys beton. En udsmykning af muren med afdæmpede jordfarver vil medvirke til at indpasse muren i landskabets farver og dermed visuelt nedtone arrestområdet i landskabsbilledet. Det vil afværge den visuelle påvirkning, så den vurderes at blive mindre, også fra de nære omgivelser.
Kulturarv
I forhold til kirkeomgivelserne til Slots Bjergby Kirke vurderes bebyggelsen at medføre en sandsynlig men ubetydelig til mindre påvirkning.
Lokalplanen vurderes at medføre en ubetydelig påvirkning på kulturmiljøet og dets omgivelser samt på det beskyttede stendige.
Det vurderes, at en realisering af planen ikke vil medføre en påvirkning på eventuelle arkæologiske fund.
Kumulative forhold
Der kan forekomme kumulative påvirkninger fra kommende virksomheder i de tilstødende erhvervsområder hhv. vest og øst for Skælskørvej. De kumulative effekter vil være mest betydende for de boliger, som ligger på Galgebakken lige vest for den nye arrest/fængsel.
Trafikanalysen har taget højde for etablering af erhvervsområderne både vest og øst for Skælskørvej foruden trafik til arresten/fængslet, og vurderinger af påvirkninger ift. fremkommelighed, kapacitet og trafiksikkerhed indgår således allerede i miljørapporten.
I forbindelse med realisering af erhvervsområderne skal udledning af regnvand/overfladevand fra disse områder vurderes selvstændigt med henblik på at sikre at udledningen herfra ikke vil forringe tilstanden eller forhindre målopfyldelsen i recipienterne. Den kumulative effekt af overfladevand fra erhvervsområderne og lokalplanområdet vurderes således ikke at have en påvirkning på den kemiske tilstand i vandløbet Harrested Å og Jammerland Bugt og Musholm Bugt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
En forudsætning for en realisering af arresten/fængslet er, at der skabes en vejadgang fra Skælskørvej. Det fremgår af hensigtserklæringen, at udgifterne til etablering af vejadgangen skal afholdes af Kriminalforsorgen, som betaler alle etableringsomkostninger, der vil være forbundet med etablering af et nyt ben i krydset/signalanlægget på Skælskørvej samt den del af infrastrukturen, der ligger inden for det areal Kriminalforsorgen erhverver.
Byrådet godkendte den 19. december 2022, at der anlægges et 4-benet signalreguleret kryds i én arbejdsgang til servicering af Slagelse Erhvervspark (150 m af de 250 m stamvej) og arrest/fængsel. Byrådet godkendte dermed, at der blev afsat et rådighedsbeløb til udbygning af Skælskørvej i Slagelse på i alt 21,65 mio kr. heraf 1,55 mio. kr. i 2023, 14,90 mio. kr. i 2024 og 5,20 mio. kr. i 2025 (Bruttobudgettet anslås at være 28,45 mio. kr., hvoraf Slagelse Kommunes andel udgør 21,65 mio. kr.).
Byrådet godkendte endvidere en anlægsbevilling på 1,55 mio. kr. til det afsatte rådighedsbeløb i 2023.
Sagens videre forløb
Såfremt Byrådet beslutter at fremlægge Forslag til lokalplan 1283 med tilhørende miljøvurdering i 8 ugers offentlig høring, vil Byrådet få lokalplanen til behandling igen med henblik på endelig vedtagelse af Lokalplan 1283.