Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 7. februar 2017



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-89665               Dok.nr.: 330-2017-44011                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsordenen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.
Punkterne 5 og 6 behandles umiddelbart efter punkt 1. Børn og Ungedirektøren deltager i behandlingen af punkterne.

2. Valg af næstformand (B)

2.     Valg af næstformand (B)

Sagsnr.: 330-2013-114586             Dok.nr.: 330-2017-69212                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Thomas Clausen (Ø) udtræder af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og der skal derfor vælges en ny næstformand.
Baggrund
Beskæftigelses-og Integrationsudvalget besluttede den 4. februar 2014, at vælge Thomas Clausen (Ø) som næstformand.
Byrådet har den 30. januar 2017 godkendt, at Thomas Clausen (Ø) udtræder af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beskæftigelses-og Integrationsudvalget skal derfor udpege en ny næstformand blandt udvalget medlemmer.
Retligt grundlag
Muligheden for at vælge en næstformand følger af en fortolkning af § 22 i styrelsesloven.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge, at der ikke skal vælges en ny næstformand for den resterende valgperiode.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget udpeger en ny næstformand.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Helle Blak (F) blev valgt til næstformand.

3. BIU´s mødeplan 2017 (B)

3.     BIU´s mødeplan 2017 (B)

Sagsnr.: 330-2016-84055               Dok.nr.: 330-2017-73727                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, om planen for udvalgets fremtidige møder skal ændres.
Baggrund
På baggrund af Helle Blaks (F) indtræden i udvalget er der behov for drøftelse af udvalgets mødeplan for fremtidige møder med henblik på eventuelle ændringer.
På udvalgets møde den 8. november 2016 blev følgende fremtidige mødedatoer i 2017 fastsat:
Møder på tirsdage:
7. marts, 4. april, 9.maj, 8. august, 5. september, 3. oktober, 7. november, 5. december.
Møder på mandage:
12. juni.
Møderne afholdes kl. 17.00.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 20, stk., hvor udvalget træffer beslutning om, hvornår udvalgets møder skal holdes.
Handlemuligheder
Udvalget kan fastholde de nuværende mødedatoer eller ændre de fremtidige datoer for udvalgets møder.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget beslutter, om planen for de fremtidige møder i 2017 skal ændres.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at møderne afholdes:
Mandag den 13. marts kl. 17.00
Tirsdag den 4. april kl. 15.00
Mandag den 15. maj kl. 17.00.

4. Gensidig orientering (O)

4.     Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2017-39789                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet
2. Månedlig status på integrationsområdet
3. Årsplan 2017 og oversigt over kommende aktiviteter for Udvalget for Aktivt Medborgerskab
4. Halvårlig status fra Sprogcentret
5. Tilsagn om pulje/projektmidler
e. Centerchefen for Børn og Familie
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringerne blev taget til efterretning.
Udvalget ønskede et dialogmøde med UAM i forbindelse med BIU's augustmøde. Mødet skal bl.a. gøre status over udvalgets arbejde.

5. Boligsocial helhedsplan 2017-2021 - Fælles møde (O)

5.     Boligsocial helhedsplan 2017-2021 - Fælles møde (O)

Sagsnr.: 330-2016-67060               Dok.nr.: 330-2017-71593                                            Åbent
Kompetence: Uddannelsesudvalget/Beskæftigelse- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering om fælles politisk dialogmøde med fagudvalgene, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget i marts 2017.
Baggrund
Byrådet traf den 31. oktober 2016 beslutning om godkendelse af forslag til prækvalifikation af én fælles boligsocial helhedsplan for de 4 boligområder i Slagelse Kommune, Motalavej i Korsør, Ringparken/Schackenborgvænge i Slagelse, Præstevangen og Parkvej i Skælskør, samt Sydbyen i Slagelse.
Forslaget vedrører perioden 2017 – 2021, og indeholder følgende indsatsområder, som helhedsplanen bygges op omkring:

Uddannelse, beskæftigelse, kriminalpræventiv indsats, forebyggelse og forældreansvar, samt trivsel, demokrati & civilsamfund.

Efter Byrådets godkendelse er forslaget til prækvalifikation af den boligsociale helhedsplan behandlet og godkendt af Landsbyggefonden i december 2016.

Landsbyggefonden har som en del af godkendelsen besluttet at afsætte foreløbig 24 mio. kr. i tilskud til den boligsociale indsats, forudsat en samlet medfinansiering fra boligforeningerne og Slagelse Kommune på minimum 8 mio.kr. i alt.

Oprindelig blev Landsbyggefonden ansøgt om et tilskud på 40 mio.kr.

I henhold til Landsbyggefondens regulativ, kan tilskuddet ændres i både opad - og nedadgående retning, og der gives ikke med prækvalifikationen nogen garanti for endeligt tilsagn.
Fondens specifikke krav og endelig ramme til den boligsociale indsats i form af en ny helhedsplan vil fremgå af den efterfølgende dialog mellem Landsbyggefonden, boligselskaberne, Slagelse Kommune og evt. andre interessenter.

Når forslag til helhedsplanen for den boligsociale indsats er udarbejdet, skal den godkendes af Landsbyggefonden og Byrådet.

Hvis forslaget endeligt godkendes, kan den ny helhedsplan træde i kraft 1. oktober 2017.
Der er lagt en tidsplan for tilblivelse af helhedsplanen, således at helhedsplanen kan behandles af fagudvalg og Byråd i juni 2017. Dette sker samtidig med, at helhedsplan behandles af Landbyggefonden.

I processen med udformning af helhedsplanen, og som led i at der skal udarbejdes konkrete forslag til kommunale indsatsområder, vil der ske inddragelse af de involverede fagcentre i januar/februar 2017- dette arbejde er påbegyndt. Der bliver arrangeret et fælles politisk dialogmøde med fagudvalgene, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget, den 9. marts 2017, kl. 17.00, hvor forslag til kommunale indsatser vil blive præsenteret og drøftet. Borgmester Steen Knuth vil deltage i mødet.
Endelig er der i april 2017 planlagt et fælles temamøde for politikere og boligforeninger, hvor der gives mulighed for at give input til helhedsplanen, inden forslag til den ny helhedsplan færdiggøres.
Til at drive processen med den ny helhedsplan, forventes ansat en kompetencecenterchef pr. 1. marts 2017.
Indstilling
Børn og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til orientering.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

6. Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)

6.     Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)

Sagsnr.: 330-2017-9092                 Dok.nr.: 330-2017-71773                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget (UU), Handicap- og Psykiatriudvalget (HPU) og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) orienteres om etablering af en tværgående Mestringsenhed.
Baggrund
I forbindelse med budget 2017-2020 vedtog Byrådet, at der skulle etableres en tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU til håndtering af særligt sårbare unge.
Overgangen fra ung til voksen for særligt sårbare unge mellem 15 og 25 har i en årrække været genstand for opmærksomhed. Gruppen er væsentligt større antalsmæssigt end kommunens størrelse måtte antages at give anledning til. Niveauet burde ligge på 20 unge, med et udsving på +/- 5, der årligt skifter tilknytning fra Center for Børn og Familie til Center for Handicap og Psykiatri, når de fylder 18 år. Det faktiske tal ligger på ca. 35 unge.
Overordnet set oplever Center for Handicap og Psykiatri 3 problematikker i overgangen fra ung til voksen.
1. Antallet er for stort – gennemsnitligt modtager Center for Handicap og Psykiatri 15 borgere ”for meget” om året fra børne-/ungeområderne – set ud fra de budgetmæssige forudsætninger.
2. Det er kun ca. halvdelen af de unge, der på forhånd er kendte i Center for Handicap og Psykiatri, hvilket både fagligt og økonomisk er særdeles uhensigtsmæssigt for både borger og kommune.
3. En stor del af borgergruppen er så udfordrede, at de skal visiteres til relativt dyre foranstaltninger – herunder midlertidige/permanente botilbud. Eksempelvis er der ca. 20 borgere, der forventes at skulle visiteres til et midlertidigt botilbud i 2017, gennemsnitsprisen for disse tilbud er ca. 550.000 kr.
Gruppe af unge er kendetegnet ved at have store fysiske og psykiske udfordringer og de har generelt mange forskellige kontaktflader til kommunale myndigheder og indsatser.  De unges udfordringer og problemstillinger er tillige meget forskelligartede.
De myndigheder de unge og deres forældre møder er Center for Handicap og Psykiatri, Center for Børn og Familie, Jobcenteret og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Der er etableret et tværfagligt koordinationsudvalg, som mødes månedligt, hvor konkrete sager om overgang mellem centrene bliver fremlagt og håndteret. Koordinationsudvalget har deltagelse af myndighedssagsbehandlere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri, Jobcenteret og Center for skole, herunder Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Blandt indsatserne kan nævnes § 85 støtte, mentorer, efterværn, bostøtte, personlig assistance, støtte til uddannelse, behandlingstilbud indenfor misbrug og psykiatri, støttet beskæftigelse m.v.
Vurdering
Udfordringen, i forhold til at begrænse overgangen til Handicap og Psykiatri, ligger i at det nuværende tværfaglige samarbejde udelukkende består i koordination – dvs. mht. screening og visitation til andre centre når de unge fylder 18 år. Der er ikke, i den nuværende samarbejdsmodel, ind tænkt fokus på forebyggelse og forberedelse til et voksenliv, på styrkelse af egen mestring og højere grad af selvstændighed.
Antagelsen er, at de unge vil kunne udvikle en større handlekraft og blive mere selvhjulpne, ved en målrettet og koordineret indsats, hvor de udførende virksomheder inddrages i processen, og deres viden og erfaring med at skabe forandring, recovery og mestring medtænkes.
For nogle unges vedkommende vil de efter indsatsen kunne overgå til Jobcenteret/Ungeenheden, og komme i job på særlige vilkår eller særlig understøttet uddannelse.
For den øvrige del af ungegruppen vil indsatsen udvikle og styrke de unges sociale og praktiske kompetencer og de unge antages at få et mindre støttebehov ift. bl.a. § 85, og kommunen kan undgå, at så mange visiteres til bosted. For de unge handler det om trivsel, selvstændighed og et liv, der i højere grad ligner andre unges liv og muligheder.
Endelig vil den udvidede indsats medvirke til at sikre højere kvalitet og effektivitet i sagsbehandlingen til førtidspension.
Etablering af Mestringsenhed
I forlængelse af andre kommuners erfaringer på området og et forberedende arbejde internt etableres en Mestringsenhed, et samarbejdsforum, der skal supplere og muligvis erstatte det eksisterende samarbejde omkring koordinationsudvalget, hvor der helt konkret sættes fokus på lærings- og træningsaktiviteter.
Enheden forankres ledelsesmæssigt i Center for Handicap og Psykiatri og opgaverne bemandes med medarbejdere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri samt repræsentanter fra relevante udførere. Hvor det er relevant inddrages repræsentanter fra Jobcenteret, skoler, fritidstilbud og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
De involverede medarbejdere tilknyttes til enheden med de opgaver, de bringer ind i samarbejdet, men er fortsat organisatorisk en del af deres fagcentre. Enheden får egen fysisk adresse, af hensyn til de unges oplevelse af ”en indgang” og en sammenhængende indsats.
De medarbejdere, der indgår i enheden gives kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse af aktiviteter og indsatser indenfor på forhånd aftalte rammer.
Hovedaktiviteterne i indsatsen bliver
· Screening og inddragende samtaler med de unge og familien, der giver indblik i den unges drømme, ressourcer og udfordringer
· Formulering af en mestringsplan, som tager udgangspunkt i den unges egne mål og oplevelser af udfordringer
· Iværksættelse af træningsaktiviteter med forskellige samarbejdspartnere, der giver øget indsigt i den unges egen mestring og udviklingspotentialer
· Opfølgning hver 3. måned, justering af mestringsplanen i samarbejde med den unge/familien.
Aktiviteterne skal tage højde for den unges og familiens situation, såvel sociale, økonomiske og personlige.
Målgruppen
Målgruppen er unge i alderen 15-25 år, der har så store fysiske eller psykiske udfordringer, at de sandsynligvis vil få tilkendt ydelser efter servicelovens voksenparagraffer med den nuværende samarbejdsmodel. Ved fuld implementering skal Mestringsenheden tage fat i kendte sager fra det 15 år.
Enheden starter ud med at screene de unge, der er sat til overdragelse i 1. kvartal 2017. Med tiden vil enheden kunne inddrage unge i alderen 15-25 år, som hverken uddannelses- eller beskæftigelsesmæssigt befinder sig indenfor normalområdet.
Mål, succeskriterier og indikatorer
I forhold til mål og succeskriterier tages der udgangspunkt i de tre opstillede problematikker, der blev skitseret i ovenstående indledning samt de budgetmæssige forudsætninger.
Det overordnede mål for Mestringsenheden er, at særligt sårbare unge får mulighed for at udvikle egen handlekraft og bliver mere selvhjulpne.
Succeskriterier
Indikatorer
Gruppen af særligt sårbare unge, der overgår til Center for Handicap og Psykiatri når de fylder 18 år reduceres.
 
Når Mestringsenheden er i fuld drift skal antallet ned med 5 borgere om året, indtil overgangen er reduceret til 20 borgere. Mestringsenheden forventes at være i fuld drift fra 1. januar 2018.
 
Center for Handicap og Psykiatri skal kende en højere andel af de unge, der kommer fra børne-/ungeområdet.
 
Center for Handicap og Socialpsykiatri opnår et kendskab til mindst 80 % af de unge, der overgår fra børne-/ungeområdet, fra 1. januar 2018.
 
Unge i aldersgruppen 18 til 25 år, der modtager § 85 støtte, enten via Jobcenteret eller via Center for Handicap og Psykiatri reduceres.
 
Reduktion med 10 % årligt frem til 2019.
Samlet fald i antal ny-visiterede borgere på henholdsvis § 85 og § 107 reduceres og fald i det samlede udgiftsniveau for gruppen.
 
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
Opholdslængden på § 107, midlertidige botilbud reduceres.
Fremlægges senere, når der foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.
 
Der afrapporteres til Handicap- og Psykiatriudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget hvert år i september måned.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I 2017 afholdes udgifterne til Mestringsenheden af de respektive fagudvalg. Udgifterne opgøres så de kan udskilles og danne grundlag for eventuel fastsættelse af særskilt bevilling til enheden fra 2018.
En halvering af målgruppen for Handicap og Psykiatri på ca. 15 borgere, kan komme til at betyde merudgifter for Jobcenteret og muligvis Center for Børn og Familie. En række af de 15 borgere årligt, får allerede en § 85 foranstaltning i Jobcenteret. Så umiddelbart vil arbejdet med at reducere dette antal også komme Jobcenteret til gode. Der hvor der kan være en udfordring i forhold til Jobcenteret er, hvis vi reelt bliver bedre til at undgå botilbud til de unge, så kommer de på § 85, og hvis indsatsen lykkes optimalt, vil de unge komme under 15 timers § 85, hvilket vil flytte udgiften til Jobcenteret.
Et midlertidigt botilbud til unge koster i gennemsnit ca. 550.000 kr. (2015 tal), en borger på 14 timers § 85 koster ca. 275.000 kr. om året – så der hvor det lykkedes vil det ca. være en halvering af den kommunale udgift - hvis borgeren har max. antal § 85 timer. Der kan være afledte udgifter til alternative foranstaltninger i andre centre, f.eks. til beskæftigelsesforanstaltninger, som ikke er beskrevet her.
Denne udvikling vil være det centrale mål for Mestringenheden og kommunens økonomi, men det vil foranledige, at der skal ske en flytning af udgifter fra Center for Handicap og Psykiatri til Jobcenteret, hvis dette sker. Udviklingen af udgiftsfordelingen mellem de involverede centre følges i 2017, og såfremt der sker en synlig ændring i udgiftsmønsteret medtages en ændring i forhold til budgetopfølgningen ultimo 2017 eller ved budget 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Socialdemokratiet tager ikke orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

7. Budgetopfølgning 2017 -1 (B)

7.     Budgetopfølgning 2017 -1 (B)

Sagsnr.: 330-2017-4887                 Dok.nr.: 330-2017-32029                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg vurderer i første budgetopfølgning 2017, hvorvidt der frem til ultimo januar 2017 er sket væsentlige ændringer i budgetgrundlaget i forhold til budgetvedtagelsen i oktober 2016. Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkender budgetopfølgningen, som derefter indgår i samlet budgetopfølgning for alle udvalg til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
Formålet med denne meget tidlige budgetopfølgning er, meget tidligt på året, at gøre rede for mulige afvigelse på områder i forhold til det vedtagne budget 2017 – bl.a. lovændringer, aktivitetsforudsætninger, gennemsnitspriser m.m. Hertil kommer viden om forventet regnskab 2016, som kan have konsekvenser ind i 2017. Opfølgningen giver vigtige pejlemærker, så der hurtigt kan justeres i indsatser og aktiviteter indenfor udvalgets område. Forudsætningen er, at udvalgets budgetramme samlet set forventes overholdt ved udgangen af 2017.
I modsætning til de traditionelle budgetopfølgninger indeholder denne årets første budgetopfølgning 2017 ikke konkrete tal for de områder, men alene en overordnet vurdering af udfordringerne i budgettet.
Byrådet vedtog på deres møde i december et budgetkatalog, som betyder at arbejdsmarkedsområdet skal finde besparelser for 25 mio. kr. i 2017. Besparelserne er pt. under udmøntning i centret. Hertil kommer en række andre områder, som i 2017 vil kræve særlig opmærksomhed for at sikre budgetoverholdelse. Den samlede forventning er dog, at udvalgets budget  -  samlet set, og under betingelse af at forudsætningerne holder – forventes at være i balance.
De områder, der kræver løbende ekstra opmærksomhed er:
1. Kvindekrisecentre. Forventningerne til budgettet er tilpasset budgettet. Området har ikke oplevet en forværring eller en specielt negativ udvikling i årsdøgn, men området som helhed har blot gennem de seneste år været underlagt løbende rammebesparelser, som har betydet at budgettet nu er meget stramt (merforbrug i 2016 på 600.000 kr.)
2. Førtidspensioner. Byrådet har i forbindelse med budget 2017 ønsket en ny tilgang til de svageste, herunder at førtidspensioner anvendes i højere grad, når det er påkrævet. Det vil betyde at det nuværende budget for førtidspensioner kommer under pres. Dog vil langt hovedparten af de borgere, der bevilges en førtidspension komme fra en anden offentlig ydelse, og den samlede merudgift pr. borger vil således være marginal. Det vurderes dog stadigvæk, at området vil kræve løbende fokus
3. Udgifter til mentorer. En af de store udgiftsdrivere i forhold til merforbruget i 2016 har været forbruget af mentorer. Med byrådets vedtagelse af besparelserne i budgetkataloget er der lagt et politisk spor for en ny og målrettet anvendelse af redskabet. Uagtet dette er der tale om et ”opgør” med hidtidig praksis, som af nogle medarbejdere formentlig vil blive opfattet som indførelse af ”en ny kultur”. For at sikre at besparelserne hjemtages og retningen holdes bør dette område også holdes under skarp fokus.
4. Arbejdsmarkedsområdet overtog i 2016 opgaven med tilkendelse af støttekontaktpersoner (§85 efter serviceloven) under 15 timer fra Center for Handicap og Psykiatri. Der har i forbindelse med overtagelsen af området været et tæt samarbejde med og oplæring fra Center for Handicap og Psykiatri. De første erfaringer tyder dog på en tendens til at flere end tidligere nu havner i målgruppen for §85 under 15 timer. Der er umiddelbart ingen åbenlys forklaring herpå, men det kan måske skyldes at Jobcentret i forbindelse med varetagelsen af denne nye opgave får blik for flere borgere, som kan have behov for ydelsen. Endvidere kan det pres borgerne oplever som konsekvens af nye reformer (f.eks behandling i rehabiliteringsteamet) formentlig også skabe et ”nyt” behov hos psykisk udsatte borgere til at opsøge ydelser. Centret vil løbende være opmærksom på om denne udvikling fortsætter
Status på flygtninge:
Ifølge statusnotatet på udgifter til flygtninge i 2016 forventes Slagelse Kommune at have en mindreudgift til flygtninge, når refusioner og tilskud er lagt til, på ca. 3,2 mio. kr.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forrentning og afskrivning (omplacering)
I forbindelse med flytning af Center for Specialundervisning til Nørrevangskolen er der foretaget en genberegning af den omkostningsbaserede takst i henhold til de herfor gældende principper. Idet der dels er tale om et større areal og dels er en højere bygningsværdi end tidligere, er der en stigning i den omkostningsbaserede takst.
Slagelse Kommune har flere elever på Center for Specialundervisning, og skal dermed betale den merudgift, der beregnes til overhead. Beskæftigelse-s og Integrationsudvalget har denne merudgift.
Beløbet vil samtidig fremstå som en merindtægt under Økonomiudvalget som betaling for overhead (politikområde 1.03).
Det foreslås derfor, at der omplaceres 0,299 mio. kr. til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget finansieret af merindtægten hos Økonomiudvalget.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
2.01
299
 
 
 
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
 
1.03
-299
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Økonomiudvalget, jfr. omplacering ovenfor.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.   at  Budgetopfølgning 2017 (1) godkendes og videresendes til Økonomiudvalget
2.   at  Notat vedr. udgifter til flygtninge tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
At 1. Godkendt.
At 2. Administrationen afklarer spørgsmålet om, hvad der ligger i bemærkningerne omkring ikke medtagne administrative udgifter i notatet.

8. Implementering af budgetkatalog 2017 (O)

8.     Implementering af budgetkatalog 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-9061                 Dok.nr.: 330-2017-71617                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Byrådet traf den 19. december 2016 beslutning om en række konkrete tiltag i forbindelse med budgetreduktionen på beskæftigelsesområdet.
Udvalget vil løbende blive orienteret om implementeringen af budgetreduktionen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at drøfte implementeringsstatus.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at implementeringsplanen følges.
Center for Arbejdsmarked og Integration har igangsat et større implementeringsarbejde, der involverer medarbejdere i arbejdsgrupper. Udover de enkelte arbejdsgrupper er der nedsat en styregruppe. Arbejdsgrupperne indrapporterer løbende til styregruppen, der beslutter med baggrund i de konkrete initiativer, der kommer fra de enkelte arbejdsgrupper. Styregruppen har Arbejdsmarkedschefen som formand. SektorMED fungerer som følgegruppe.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Statusorienteringen tages til efterretning
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.

9. Effekter og styring i beskæftigelsesindsatsen (B)

9.     Effekter og styring i beskæftigelsesindsatsen (B)

Sagsnr.: 330-2017-8794                 Dok.nr.: 330-2017-69890                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede den 6. december 2016, at der i 1. kvartal 2017 skulle fremlægges en sag vedrørende brug af andre leverandører. Sagen skulle indeholde forventede effekter ved brug af leverandører, samt udspil til hvordan der følges løbende og tæt op på brug af leverandører.
Byrådet fulgte tråden op på mødet den 19. december 2016, hvor det blev besluttet, at der i 1. kvartal 2017 forelægges en analyse af effekterne af brug af interne og eksterne aktører med henblik på beslutning om konkrete indsatser.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har mulighed for at komme med korrektioner til centrets forslag til politisk retning for ny tilbudsvifte samt forslag til fremadrettede styring og opfølgning på effekter.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration har opdelt det ønskede politiske analysenotat i 3 dele.
Første del beskriver centrets planlagte fremadrettede driftsstyring, som skal ske via kontraktstyring og anvendelse af simple effektmål i både målfastsættelse og den løbende opfølgning og styring.
Anden del beskriver den overordnede retning i den fremadrettede politiske opfølgning på effekter, hvor der er fokus på selve effektbundlinjen, som har direkte relation til økonomien. Konkret forslag til målemetoder og niveaumål i nyt politisk effektopfølgningssystem fremlægges på udvalgsmøde i marts.
Tredje del er en analyse af effekterne af de grundlæggende forskellige typer af tilbud, hvor der anvendes både interne og eksterne aktører. Analysen beskriver for de enkelte tilbudstyper bevægelsen fra hidtidig prioritering (fokus, aktører og varighed) til den nye prioritering. Retningen er baseret på nyeste viden om, hvilke effektindikatorer der skal arbejdes med og satses på for at optimere effekterne, samt budgetforligets økonomiske prioriteringer. Denne overordnede politiske ramme vil være retningsgivende for den driftsmæssige udvælgelse af indhold i de enkelte tilbud til undermålgrupper samt udvælgelsen af leverandørtyper.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Notat om analyse af effekter og fremadrettet styring og opfølgning på effekter vedtages.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Punktet blev udsat til næste møde. Suppleres med effektmåling i forhold til tidligere indsatser.

10. Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - sagsbehandling og kommunikation (B)

10.   Opfølgning i forhold til sygedagpengeområdet - sagsbehandling og kommunikation (B)

Sagsnr.: 330-2013-74865               Dok.nr.: 330-2017-19967                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal ligeledes tage stilling til, om udvalget fortsat ønsker, at Center for Arbejdsmarked og Integration fremadrettet udarbejder disse opfølgninger samt i hvilket omfang.
Baggrund
Erhvervs-, Innovations- og Arbejdsmarkedsudvalget besluttede på mødet den 28. maj 2013, at der hvert kvartal indtil maj 2014 skulle følges op på en række områder inden for sygedagpengeområdet i relation til Jobcentrets indsats på baggrund af den såkaldte Mploy-rapport.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har efterfølgende besluttet at fortsætte disse opfølgninger. Udvalget besluttede senest den 9. august 2016, at der skulle laves opfølgning pr. 1. februar 2017 og i den forbindelse vurdere den fremadrettede hyppighed i opfølgninger og brugerundersøgelser. 
På baggrund af ovenstående orienteres udvalget om Center for Arbejdsmarked og Integrations indsats på opfølgning på sygedagpengeområdet (bilag 1). Der er ligeledes gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse, hvis resultater fremgår af bilag 2. Dette er den 10. opfølgning på sygedagpengeområdet, som centret har udarbejdet siden 2013.
Det ses af opfølgningen, at der er sket et fald i antallet af anker på de udvalgte områder: ledighedsydelse, sygedagpenge, jobafklaring, revalidering og ressourceforløb. Der er her modtaget 40 anker de sidste 6 måneder af 2016, mod 57 de første 6 måneder af 2016.
Faldet i antallet af anker modsvares dog ikke af udviklingen på klageområdet. Her ses der en stigning i antallet af klager over sagsbehandlingen. I de sidste 6 måneder af 2016, er der modtaget 40 klager over sagsbehandlingen på de behandlede områder. I de første 6 måneder af 2016 blev der modtaget 25 klager. Begge dele er væsentlig højere end antallet af klager modtaget i perioden juli 2015 til december 2015. Her blev der helt usædvanligt blot modtaget 4 klager over sagsbehandlingen. 
Udviklingen er derimod positiv i forhold til andelen af omgjorte sager, der er modtaget retur fra Ankestyrelsen. Her har styrelsen blot omgjort 2 ud af 31 afgjorte sager de sidste 6 måneder af 2016. I de første 6 måneder omgjorde styrelsen 11 ud af 33 sager.
På revalideringsområdet ses der et mindre fald i antallet af uddannelsesrevalideringer i de sidste måneder af 2016. Som følge af Byrådets beslutning den 19. december 2016, om at spare 2,0 millioner kroner på revalideringsområdet igennem en mere målrettet anvendelse af revalideringsværktøjet, forventes der et mindre fald i antallet af uddannelsesrevalideringer fremadrettet.
Center for Arbejdsmarked og Integration vil oprette en rådgivnings- og vejledningsfunktion for borgerne. Denne skal styrke vejledningen i Jobcentret, sikre vidensdeling og øget faglighed, samt f. eks. støtte borgere og give forklaringer i forhold til sagsforløb, påtænkte afgørelser og fagsprog. Derudover skal funktionen fungere som tovholder i forhold til det lægefaglige samarbejde med henblik på at styrke dette.
De eksisterende samarbejdsmøder mellem Center for Arbejdsmarked og Integration og de faglige organisationer samt interesseorganisationerne bibeholdes, og der har senest været møde senest den 12. januar 2017. Her var Jobcentrets budgetreduktion på 25 millioner i forbindelse med budget 2017 hovedemnet. 
Generelt har udviklingsarbejdet i Center for Arbejdsmarked og Integrations Fastholdelsesteam været fokuseret på organisationsforandringen, som startede i januar 2016, samt at rette op i forhold til en række revisionsbemærkninger på området fra slutningen af 2015. Dette arbejde forventes at fortsætte under enhedens nye leder, som startede 1. januar 2017. I dette arbejde vil der blive taget hensyn til ønsket om et stærkt samarbejde og vidensdeling.
Der er for 10. gang gennemført en brugertilfredshedsundersøgelse på sygedagpengeområdet. Undersøgelsen havde 67 respondenter.
Der er kun været små variationer i borgernes tilbagemeldinger igennem alle undersøgelserne, og gennemsnittet i borgernes tilbagemeldinger ligger typisk på eller over 4,0 - med få undtagelser. Tendensen er den samme i den seneste undersøgelse, om end undersøgelsen viser en mindre stigning på tværs af alle spørgsmål i forhold til den forrige undersøgelse fra maj-juni 2016. Borgernes tilfredshedsgrad med sagsbehandlingen ligger i denne seneste undersøgelse på 4,37.
Ser man på tilfredshedsgraden i forhold til, hvor længe borgerne har gået sygemeldte, har der tidligere været markante tendenser til fald i tilfredsheden med sagsbehandlingen efter 52 ugers sygemelding. Dette har ikke været tilfældet i de to sidste undersøgelser, hvor tilfredshedsgranden efter 52 ugers sygdom ligger på niveau eller højere ned den samlede gennemsnitlige tilfredshed for de enkelte undersøgelser.
Retligt grundlag
Udvalgets beslutning af 9. august 2016 om opfølgning på sygedagpengeområdet. 
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte, om udvalget fortsat ønsker opfølgning på sygedagpengeområdet samt i givet fald med hvilken frekvens.
Udvalget kan beslutte, at der efter denne 10. opfølgning bør ske en normalisering i forhold til sygedagpengeområdet, og at udvalget ikke længere ønsker særlige opfølgninger.
Ønsker udvalget at fortsætte opfølgningerne, kan Center for Arbejdsmarked og Integration fortsætte med en opfølgningsmodel, hvor centret udarbejder to halvårlige opfølgninger og brugertilfredshedsundersøgelser på sygedagpengeområdet. Alternativt kan centret fortsætte arbejdet mod en normalisering og først udarbejde næste opfølgning om ca. ét år.
Ønsker udvalget at beholde opfølgningerne, kan der efter et år tages stilling til, om disse skal fortsætte fremadrettet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at der ikke længere er et særligt behov for at udarbejde specifikke opfølgninger i forhold til sagsbehandlingen på sygedagpengeområdet. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager opfølgningen på sygedagpengeområdet til efterretning
2.    at de særlige opfølgninger i forhold til sagsbehandlingen på sygedagpengeområdet ikke fortsætter fremadrettet.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
At. 1. Taget til efterretning
At. 2. Godkendt.

11. Beskæftigelsesplan 2017 - 1. udkast (D)

11.   Beskæftigelsesplan 2017 - 1. udkast (D)

Sagsnr.: 330-2017-6047                 Dok.nr.: 330-2017-43640                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte 1. udkast til Beskæftigelsesplan for 2017.
Baggrund
Beskæftigelsesplan 2016 var udtryk for et erkendt behov for at øge fokus på kerneopgaven, så indsatserne på beskæftigelsesområdet kunne optimeres med baggrund i bl.a. den forestående refusionsreform i 2016. Politisk blev der derfor lavet et grundigt og gennemarbejdet politisk afsæt til en ny og tydelig retning, der som udgangspunkt havde et flerårigt sigte, fordi der var tale om et paradigmeskifte i beskæftigelsesindsatsen.
I 2016 har der derfor også været bred enighed om i både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Det lokale Arbejdsmarkedsråd, at det kun var nødvendigt at foretage mindre politiske justeringer i beskæftigelsesplanen, så den var gældende for 2017.
Det kommunale budgetforlig for 2017 betød imidlertid en omfattende besparelse på beskæftigelsesområdet, som der skulle udarbejdes forslag til udmøntning af i 4. kvartal 2016 (Budgetkatalog 2017). Den endelige politiske godkendelse af budgetkataloget og hermed retningen for besparelserne blev godkendt af Byrådet den 19. december 2016. Af samme grund har justeringen af Beskæftigelsesplan 2017 afventet indtil nu.
Målet er, at udvalget behandler Beskæftigelsesplan 2017 på møderne i februar og marts, hvorefter den justerede plan vedtages endeligt på byrådsmødet senest den 27. marts 2017.
Retligt grundlag
Lov nr. 1482 af 23. december 2014 om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., § 4, der handler om beskæftigelsesplan og resultatrevision.
Handlemuligheder
Udvalget drøfter 1. udkast til Beskæftigelsesplan 2017 med henblik på eventuelle korrektioner.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration vurderer, at Budgetkataloget for 2017 i altovervejende grad følger den retning, som blev lagt i Beskæftigelsesplan 2016. Dog betyder budgetkataloget, at der i forhold til selve udmøntningen af den politiske retning er kommet større driftsmæssige prioriteringer af de enkelte målgrupper og konkrete indsatser.
Justeringerne i Beskæftigelsesplanen frem mod 2017 indebærer:
· Indarbejdelse af nyt ministermål på integrationsområdet, hvormed flygtninge og familiesammenførte træder mere tydeligt frem i afsnittet om borgere tættest på arbejdsmarkedet. Med integrationsreformen skal flygtninge og familiesammenførte som udgangspunkt visiteres som jobparate, og målgruppen indgår i større grad som en integreret del af beskæftigelsesindsatsen.
· Indarbejdelse af justeret ministermål i forhold til langtidsledige, så fokus flyttes fra A-dagpengemodtagere til jobparate kontanthjælpsmodtagere med baggrund i markant faldende ledighed. Desuden er indarbejdet nye tiltag som følge af reformer i forhold til kontanthjælp og A-dagpengeområdet, der øger fokus på deltidsbeskæftigelse ved at tilskynde økonomisk til blot få timers beskæftigelse om ugen, indtil der kan opnås fuldtidsbeskæftigelse.
· Indarbejdet Budgetforligets ønske om en ny tilgang til de svageste borgere, hvor det er formålsløst at fortsætte indsatsen i forhold til at udvikle arbejdsevnen inden for lovgivningens lempede krav i 2016. Herunder at muligheden for at anvende førtidspension skal anvendes i større grad end hidtil.
· Indarbejdet Budgetkatalogets prioriteringer i forhold til mentorindsats, nedlæggelse af kommunale vejledningstilbud, oprettelse af nyt ret og pligt-tilbud til aktivitetsparate samt mere effektive indsatser for løntilskud og revalidering ved at have større fokus på det private arbejdsmarked og målrette revalidering til virksomhedernes efterspørgsel.
· Byrådet har ønsket, at der fremlægges en samlet plan for 0-30 års-området. Administrationen vil fremlægge et bud herpå til de respektive udvalg på møder i marts 2017. I forbindelse hermed vil 15-18 års-indsatsen, som kort skitseres i udkastet til beskæftigelsesplanen, blive nærmere beskrevet. I afsnittet om unge uden en uddannelse er indskrevet Byrådets intentioner om en mere forebyggende indsats for de unge, inden de fylder 18 år, så færre når at blive en del af selve beskæftigelsesindsatsen.
· Indarbejdet generelle sproglige rettelser, så planen passer til 2017 i stedet for 2016.
· Resultatkrav for 2017 indgår ikke, men forudsættes at indgå som en del af nyt opfølgningssystem for 2017. Det skal bemærkes, at det ikke længere er et lovkrav at opsætte resultatkrav og effektmål i Beskæftigelsesplanen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Byrådet skal godkende justeret Beskæftigelsesplan 2017. Det lokale Arbejdsmarkedsråd er blevet orienteret om de foreløbige tanker om retningen i budgetkataloget ultimo oktober 2016.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget drøfter 1. udkast til Beskæftigelsesplan 2017 med henblik på eventuelle korrektioner.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Drøftet.

12. Status på nytteindsats og sanktioner for unge (D)

12.   Status på nytteindsats og sanktioner for unge (D)

Sagsnr.: 330-2017-8813                 Dok.nr.: 330-2017-70031                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Formanden for Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har anmodet om en status på og drøftelse af effekter af nytteindsats og sanktioner for unge på uddannelseshjælp.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget kan drøfte status for at iværksætte eventuelle tiltag, der kan forbedre resultaterne.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration er ved at gennemgå samtlige aktive tilbud med henblik på at optimere tilbudsviften som en del af budgetforliget for 2017.
I den sammenhæng har Byrådet anmodet om, at Center for Arbejdsmarked og Integration undersøger mulighederne for at omlægge nytteindsatsen til citykorps på rentabel økonomisk vis. Centret vil lade indeværende status indgå i dette arbejde sammen med udvalgets tilbagemeldinger.
Den fremadrettede læring af opfølgningen på effekter af nytteindsatsen og brugen af sanktioner er:
· Det er vigtigt at have skræmmeeffekten for øje, når indhold i og rammer omkring nytteindsatsen tilrettelægges, så nytteindsatsen ikke fører til fastholdelse i kommunal forsørgelse. Målet om at komme hurtigst mulig i selvforsørgelse har 1. prioritet i forhold til løsning af bestemte opgaver i nytteindsatsen, men der behøves ikke at være tale om modsætninger mellem effekt- og opgavetype.
· Der skal kun visiteres åbenlyst uddannelsesparate unge til nytteindsatsen, som ikke har andre udfordringer end ledighed. Målet er, at alle målgrupper skal modtage præcis den individuelle indsats, som bidrager til at skabe hurtigst mulig effekt. Når nytteindsats anvendes til forkerte målgrupper, får indsatsen en fastholdelseseffekt, fordi der ikke tages fat om den enkelte borgers reelle udfordringer.
· Mulighederne for at ændre sanktionspraksis skal afdækkes nærmere, så sanktionerne eventuelt bedre kan understøtte de unges jobsøgningsintensitet og selvforsørgelse.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at  Status på effekter af nytteindsats og sanktioner for unge drøftes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Punktet udsat.

13. Tilsynsrapport 2016 - pædagogisk tilsyn på Slagelse Sprogcenter (O)

13.   Tilsynsrapport 2016 - pædagogisk tilsyn på Slagelse Sprogcenter (O)

Sagsnr.: 330-2017-5237                 Dok.nr.: 330-2017-40533                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om tilsynsrapport 2016 for pædagogisk tilsyn på Slagelse Sprogcenter vedr. udviklingen på danskuddannelsesområdet og om det førte tilsyn i perioden december 2014 – december 2016 med henblik på at tage rapporten til efterretning.
Baggrund
Den driftsansvarlige kommune har tilsynsforpligtigelsen med udbydere af danskuddannelser til voksne udlændinge og arbejdsmarkedsrettet danskundervisning.
Tilsynsforpligtelsen omfatter et administrativt, økonomisk og pædagogisk tilsyn, og kommunen skal hvert 2. år indsende en kortfattet rapport til Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) om udviklingen på området i tilsynsperioden.
Kommunen skal inddrage resursepersoner med pædagogiske kompetencer i dansk som andetsprog for voksne udlændinge i vurderingen af undervisningens kvalitet og udarbejdelse af rapporten. På baggrund heraf har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) varetaget det pædagogiske tilsyn og udarbejdet rapporten på vegne af Slagelse Kommune.
Resultatet af det pædagogiske tilsyn
EVA vurderer på baggrund af det pædagogiske tilsyns samlede datamateriale, at Slagelse Sprogcenter leverer et relevant og kvalificeret undervisningstilbud under egnede forhold, der i høj grad har fokus på den enkelte kursists individuelle forudsætninger og behov. Sprogcentret arbejder løbende med at udvikle lærernes kompetencer, undervisningens kvalitet og det voksenpædagogiske læringsmiljø med afsæt i deres selvdefinerede kerneopgave: ”Slagelse Sprogcenters kerneopgave er gennem et samfundsrettet læringsmiljø at medvirke til, at kursisten lærer dansk og gør sit værd gældende i samfundet”.
I rapporten indgår Slagelse Kommunes vurdering af sprogcentrets praksis.
Tilsynsrapporten er sendt til styrelsen den 30. november 2016.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse nr. 981 af 28. juni 2016, § 18, stk. 4 om indsendelse af rapport.
Informationsbrev af 26. september 2016 fra styrelsen til de driftsansvarlige kommuner.
Vejledning nr. 9128 af 20. marts 2014 om Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., afsnit 8 om tilsynets konkrete indhold.
Handlemuligheder
Udvalget tager orientering om tilsynsrapporten til efterretning.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omkostninger ved anvendelse af EVA er afholdt inden for Sprogcentrets budgetramme for 2016.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Udvalget tager orientering om tilsynsrapporten 2016 for Slagelse Sprogcenter til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget udtrykte stor ros for den flotte indsats i Sprogcentret.

14. Punkter til kommende møder (B)

14.   Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2016-88674               Dok.nr.: 330-2017-44124                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder i 2017.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Godkendt.