6. Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)
6.     Tværgående enhed mellem HPU, UU og BIU om særligt sårbare unge (O)
Sagsnr.: 330-2017-9092                 Dok.nr.: 330-2017-71773                                            Åbent
Kompetence: Handicap- og Psykiatriudvalget, Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og
 Integrationsudvalget. 
Beslutningstema
Uddannelsesudvalget (UU),
 Handicap- og Psykiatriudvalget (HPU) og Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
 (BIU) orienteres om etablering af en tværgående Mestringsenhed.
Baggrund
I forbindelse med budget
 2017-2020 vedtog Byrådet, at der skulle etableres en tværgående enhed mellem
 HPU, UU og BIU til håndtering af særligt sårbare unge.
Overgangen fra ung til voksen
 for særligt sårbare unge mellem 15 og 25 har i en årrække været genstand for
 opmærksomhed. Gruppen er væsentligt større antalsmæssigt end kommunens
 størrelse måtte antages at give anledning til. Niveauet burde ligge på 20 unge,
 med et udsving på +/- 5, der årligt skifter tilknytning fra Center for Børn og
 Familie til Center for Handicap og Psykiatri, når de fylder 18 år. Det faktiske
 tal ligger på ca. 35 unge. 
Overordnet set oplever Center
 for Handicap og Psykiatri 3 problematikker i overgangen fra ung til voksen.
1.  Antallet er for stort –
 gennemsnitligt modtager Center for Handicap og Psykiatri 15 borgere ”for meget”
 om året fra børne-/ungeområderne – set ud fra de budgetmæssige forudsætninger.
2.  Det er kun ca. halvdelen af de
 unge, der på forhånd er kendte i Center for Handicap og Psykiatri, hvilket både
 fagligt og økonomisk er særdeles uhensigtsmæssigt for både borger og kommune.
3.  En stor del af borgergruppen er så
 udfordrede, at de skal visiteres til relativt dyre foranstaltninger – herunder
 midlertidige/permanente botilbud. Eksempelvis er der ca. 20 borgere, der forventes
 at skulle visiteres til et midlertidigt botilbud i 2017, gennemsnitsprisen for
 disse tilbud er ca. 550.000 kr.
Gruppe af unge er kendetegnet
 ved at have store fysiske og psykiske udfordringer og de har generelt mange
 forskellige kontaktflader til kommunale myndigheder og indsatser.  De unges
 udfordringer og problemstillinger er tillige meget forskelligartede. 
De myndigheder de unge og
 deres forældre møder er Center for Handicap og Psykiatri, Center for Børn og
 Familie, Jobcenteret og Ungdommens Uddannelsesvejledning. 
Der er etableret et
 tværfagligt koordinationsudvalg, som mødes månedligt, hvor konkrete sager om
 overgang mellem centrene bliver fremlagt og håndteret. Koordinationsudvalget
 har deltagelse af myndighedssagsbehandlere fra Center for Børn og Familie,
 Center for Handicap og Psykiatri, Jobcenteret og Center for skole, herunder Ungdommens
 Uddannelsesvejledning.
Blandt indsatserne kan nævnes
 § 85 støtte, mentorer, efterværn, bostøtte, personlig assistance, støtte til
 uddannelse, behandlingstilbud indenfor misbrug og psykiatri, støttet
 beskæftigelse m.v. 
Vurdering
Udfordringen, i forhold til
 at begrænse overgangen til Handicap og Psykiatri, ligger i at det nuværende
 tværfaglige samarbejde udelukkende består i koordination – dvs. mht. screening
 og visitation til andre centre når de unge fylder 18 år. Der er ikke, i den
 nuværende samarbejdsmodel, ind tænkt fokus på forebyggelse og forberedelse til
 et voksenliv, på styrkelse af egen mestring og højere grad af selvstændighed.
Antagelsen er, at de unge vil
 kunne udvikle en større handlekraft og blive mere selvhjulpne, ved en målrettet
 og koordineret indsats, hvor de udførende virksomheder inddrages i processen,
 og deres viden og erfaring med at skabe forandring, recovery og mestring
 medtænkes. 
For nogle unges vedkommende
 vil de efter indsatsen kunne overgå til Jobcenteret/Ungeenheden, og komme i job
 på særlige vilkår eller særlig understøttet uddannelse. 
For den øvrige del af
 ungegruppen vil indsatsen udvikle og styrke de unges sociale og praktiske
 kompetencer og de unge antages at få et mindre støttebehov ift. bl.a. § 85, og
 kommunen kan undgå, at så mange visiteres til bosted. For de unge handler det
 om trivsel, selvstændighed og et liv, der i højere grad ligner andre unges liv
 og muligheder.
Endelig vil den udvidede
 indsats medvirke til at sikre højere kvalitet og effektivitet i
 sagsbehandlingen til førtidspension.
Etablering af
 Mestringsenhed
I forlængelse af andre
 kommuners erfaringer på området og et forberedende arbejde internt etableres en
 Mestringsenhed, et samarbejdsforum, der skal supplere og muligvis erstatte det
 eksisterende samarbejde omkring koordinationsudvalget, hvor der helt konkret
 sættes fokus på lærings- og træningsaktiviteter.
Enheden forankres
 ledelsesmæssigt i Center for Handicap og Psykiatri og opgaverne bemandes med
 medarbejdere fra Center for Børn og Familie, Center for Handicap og Psykiatri
 samt repræsentanter fra relevante udførere. Hvor det er relevant inddrages
 repræsentanter fra Jobcenteret, skoler, fritidstilbud og Ungdommens
 Uddannelsesvejledning. 
De involverede medarbejdere
 tilknyttes til enheden med de opgaver, de bringer ind i samarbejdet, men er
 fortsat organisatorisk en del af deres fagcentre. Enheden får egen fysisk
 adresse, af hensyn til de unges oplevelse af ”en indgang” og en sammenhængende
 indsats.
De medarbejdere, der indgår i
 enheden gives kompetence til at træffe beslutning om iværksættelse af
 aktiviteter og indsatser indenfor på forhånd aftalte rammer.
Hovedaktiviteterne i
 indsatsen bliver
·  Screening og inddragende samtaler
 med de unge og familien, der giver indblik i den unges drømme, ressourcer og
 udfordringer
·  Formulering af en mestringsplan,
 som tager udgangspunkt i den unges egne mål og oplevelser af udfordringer
·  Iværksættelse af træningsaktiviteter
 med forskellige samarbejdspartnere, der giver øget indsigt i den unges egen
 mestring og udviklingspotentialer
·  Opfølgning hver 3. måned,
 justering af mestringsplanen i samarbejde med den unge/familien.
Aktiviteterne skal tage højde
 for den unges og familiens situation, såvel sociale, økonomiske og personlige.
Målgruppen
Målgruppen er unge i alderen
 15-25 år, der har så store fysiske eller psykiske udfordringer, at de
 sandsynligvis vil få tilkendt ydelser efter servicelovens voksenparagraffer med
 den nuværende samarbejdsmodel.  Ved fuld implementering skal
 Mestringsenheden tage fat i kendte sager fra det 15 år.
Enheden starter ud med at
 screene de unge, der er sat til overdragelse i 1. kvartal 2017. Med tiden vil
 enheden kunne inddrage unge i alderen 15-25 år, som hverken uddannelses- eller
 beskæftigelsesmæssigt befinder sig indenfor normalområdet.
Mål, succeskriterier og
 indikatorer
I forhold til mål og
 succeskriterier tages der udgangspunkt i de tre opstillede problematikker,
 der blev skitseret i ovenstående indledning samt de budgetmæssige
 forudsætninger.
Det overordnede mål for
 Mestringsenheden er, at særligt sårbare unge får mulighed for at udvikle egen
 handlekraft og bliver mere selvhjulpne. 
Succeskriterier  | Indikatorer  | 
Gruppen af særligt sårbare
   unge, der overgår til Center for Handicap og Psykiatri når de fylder 18 år reduceres.
    | Når Mestringsenheden er i
   fuld drift skal antallet ned med 5 borgere om året, indtil overgangen er
   reduceret til 20 borgere. Mestringsenheden forventes at være i fuld drift fra
   1. januar 2018.    | 
Center for Handicap og Psykiatri
   skal kende en højere andel af de unge, der kommer fra børne-/ungeområdet.    | Center for Handicap og
   Socialpsykiatri opnår et kendskab til mindst 80 % af de unge, der overgår fra
   børne-/ungeområdet, fra 1. januar 2018.     | 
Unge i aldersgruppen 18 til
   25 år, der modtager § 85 støtte, enten via Jobcenteret eller via Center for
   Handicap og Psykiatri reduceres.     | Reduktion med 10 % årligt frem
   til 2019.  | 
Samlet fald i antal
   ny-visiterede borgere på henholdsvis § 85 og § 107 reduceres og fald i det
   samlede udgiftsniveau for gruppen.    | Fremlægges senere, når der
   foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.  | 
Opholdslængden på § 107,
   midlertidige botilbud reduceres.  | Fremlægges senere, når der
   foreligger den nødvendige systemunderstøttelse.    | 
Der afrapporteres til
 Handicap- og Psykiatriudvalget, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og
 Uddannelsesudvalget hvert år i september måned.
Retligt
 grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
I 2017 afholdes udgifterne
 til Mestringsenheden af de respektive fagudvalg. Udgifterne opgøres så de kan
 udskilles og danne grundlag for eventuel fastsættelse af særskilt bevilling til
 enheden fra 2018.
En halvering af målgruppen
 for Handicap og Psykiatri på ca. 15 borgere, kan komme til at betyde
 merudgifter for Jobcenteret og muligvis Center for Børn og Familie. En række af
 de 15 borgere årligt, får allerede en § 85 foranstaltning i Jobcenteret. Så
 umiddelbart vil arbejdet med at reducere dette antal også komme Jobcenteret til
 gode. Der hvor der kan være en udfordring i forhold til Jobcenteret er, hvis vi
 reelt bliver bedre til at undgå botilbud til de unge, så kommer de på § 85, og
 hvis indsatsen lykkes optimalt, vil de unge komme under 15 timers § 85, hvilket
 vil flytte udgiften til Jobcenteret.
Et midlertidigt botilbud til
 unge koster i gennemsnit ca. 550.000 kr. (2015 tal), en borger på 14 timers §
 85 koster ca. 275.000 kr. om året – så der hvor det lykkedes vil det ca. være
 en halvering af den kommunale udgift - hvis borgeren har max. antal § 85 timer.
 Der kan være afledte udgifter til alternative foranstaltninger i andre centre,
 f.eks. til beskæftigelsesforanstaltninger, som ikke er beskrevet her.
Denne udvikling vil være det
 centrale mål for Mestringenheden og kommunens økonomi, men det vil foranledige,
 at der skal ske en flytning af udgifter fra Center for Handicap og Psykiatri
 til Jobcenteret, hvis dette sker. Udviklingen af udgiftsfordelingen mellem de
 involverede centre følges i 2017, og såfremt der sker en synlig ændring i
 udgiftsmønsteret medtages en ændring i forhold til budgetopfølgningen ultimo
 2017 eller ved budget 2018.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.   
 at Uddannelsesudvalget, Handicap- og Psykiatriudvalget og Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
 den 6. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Socialdemokratiet tager ikke orienteringen til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 7. februar 2017:
Fraværende: 
Orienteringen blev taget til efterretning.