84. Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om tillægsbevilling (B)
84. Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om
tillægsbevilling (B)
Sagsnr.: 330-2017-83385 Dok.nr.: 330-2018-445635 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Bevilling af tillægsbevillinger til udbygning af
Børneinstitutionen Lilleskov i Korsør.
Baggrund
På Byrådsmødet d. 27. november
2017 blev der givet anlægsbevilling på 5 mio. til udvidelse af Daginstitution
Lilleskovvej i Korsør. Det blev samtidig besluttet at projektforslaget skal
godkendes politisk.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 9. april 2018
projektforslag til udbygning af Lilleskov. Udvalget tilføjede til at
beslutningen, at udbudsformen skulle ske som fagentreprise.
Der er nu gennemført et udbud i fagentreprise.
23 firmaer har været inviteret til at afgive tilbud på
henholdsvis murer-, tømrer-, maler-, vvs- og elektrikerarbejde. Ud af de 23
virksomheder accepterede de 19 virksomheder at ville afgive en pris på
projektet.
16 af disse firmaer har afleveret et tilbud ved
licitationen. Af de 16 indkomne tilbud er de 12 konditionsmæssige til at komme
i betragtning til at kunne udføre entreprisen.
Det må på baggrund af de indkomne bud konstateres, at
projektforslaget som blev fremlagt for Børne- og Ungeudvalget den 9. april 2018
ikke længere kan virkeliggøres indenfor anlægsbevillingen på 5 mio. kr.
Projektforslaget inklusive optioner kan jf. de indkomne bud
etableres for 8 mio. kr.
For at gennemføre byggeriet i den form, det er fremlagt i
projektforslag er der således behov for en tillægsbevilling til
anlægsbevillingen på 3 mio. kr.
Der er akut behov for kapacitetsudvidelse i Korsør Syd
Det tidligere gæstehus, der nu rummer en afdeling for de
mindste børn i daginstitutionen Lillskov i Korsør, har vist sig uegnet til at
rumme det antal børn, som der var kalkuleret med. Indretningen i huset er
uhensigtsmæssig og giver personalet en række løft og vrid – når børnene skal
bæres op og ned ad trapper, når de skal pusles. Endvidere er der kun
midlertidigt givet tilladelse til at ejendommen kan anvendes til 0-5 årige.
Den midlertidige tilladelse er betinget af, at Slagelse
Kommune arbejder på en permanent løsning – udbygningen af Lilleskov.
Retligt
grundlag
Den kommunale styrelseslov
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet
give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Dagtilbudslovens §4
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det
nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan
vælge at give en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere
fremlagte forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april
2018. Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af
tidsplanen.
2. Byrådet kan
vælge at give en tillægsbevilling på 1,6 mio. kr. til et reduceret projekt.
Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af tidsplanen;
men da der er foretaget en del ændringer i forhold til det udbudte projekt,
kræver det tilsagn fra de bydende entreprenører på, at ændringerne kan
accepteres. Der vil være en risiko for at opgaven skal genudbydes.
3. Byrådet kan
vælge at udbuddet skal annulleres og genudbydes, så projektet holdes indenfor
den afgivne bevilling på 5 mio. kr. Det vil medføre at projektet skal ændres og
beskæres kraftigt. Det vil samtidig betyde en væsentlig overskridelse af
tidsplan. Der vil derudover være en risiko for, at priserne stiger yderligere,
da dette er tendensen i øjeblikket. Hvis denne handlemulighed vælges, anbefales
det at udføre udbuddet som hovedentreprise, da det vurderes mere sikkert at få
priser og at der ved hovedentreprise skal stilles sikkerhed for den totale
entreprisesum.
4. Byrådet kan
vælge ikke at godkende vedlagte forslag; Det betyder at projektet ikke
gennemføres samt, at de tilladelser, der er givet i forhold til brug af Skovvej
99, som midlertidig institution, vil skulle forlænges, og at arbejdstilsynets
påbud vil skulle opfyldes på anden vis.
I forhold til valgmulighed nr. 2 er de nedenstående
ændringer indarbejdet som besparelser af rådgiver.
Tilpasninger fra det oprindelige til det reducerede projekt
betyder at:
· Ombygning fællesgarderobe udgår. Det betyder mere trængsel ved
aflevering og hentning af børn samt i institutionens øvrige hverdag, hvilket
kan føre til risiko for flere konflikter.
· Grov-garderobe udgår og der indsættes almindelige garderobeskabe
i rummet. Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive
trukket med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for
rengøring.
· Ombygning handicap wc udgår.
· Optioner udgår - foldevæg i personalerum. Ingen mulighed for at
kunne opdele rum i forhold til samtaler med børn/ forældre og personaler.
· Option for ovenlys udgår. Dårligere lysindfald i køkken/ alrum.
· Tilbygning afkortes med ca. 20 m2 hvilket medfører at:
- Grov-garderobe
udgår Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive trukket
med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for rengøring.
- Vindfang
udgår så vinkeområde ikke er adskilt fra øvrig garderobe.
- Liggehal
udgår ifm. afkortning af tilbygning og areal så der er mindre mulighed for at
have børn sovende.
- Etablering
af dobbeltdøre mellem eksisterende bygning og tilbygning udgår, eksisterende
dør bevares hvilket medfører at ideen/ følelsen af at det er 1 institution ikke
fungerer efter hensigten.
- Option
tagudhæng i gavl udgår. Udhænget var tænkt som erstatning for den del af
udhænget på den eksisterende bygning, som inddrages i den fremtidige
vuggestuedel.
Det reducerede projekt er vedlagt sagen som bilag.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det oprindelige
projekt vil sikre, at Lilleskov fremadrettet vil være en sammenhængende
institution, hvor der i indretningen er taget højde for den daglige pædagogiske
praksis. Det er ikke administrationens vurdering, at det oprindelige projekt er
ekstravagant; men at det er det, der er tilstrækkeligt i forhold til
institutionens fremtidige daglige brug og drift.
Når projektet ikke kan holdes inden for den indgivne
anlægsbevilling skyldes det, at indkomne priser er væsentlig højere end
”normalt” gennemsnit (V&S priser).
Det er administrationens forståelse, at de højere priser
skyldes øget aktivitet i byggebranchen og mangel på håndværkere, hvilket i
dette projekt har vist prisstigning op til 70%.
Det er administrationens anbefaling, at Byrådet giver en
tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte
forslag, som det er fremlagt på udvalgsmøde d. 9. april 2018 (handlemulighed
1).
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Bevillingsønske | | | | | |
Drift | | | | | |
Anlæg | 8.2 Dagtilbud | | 3.000 | | |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Afsat rådighedsbeløb | | | | | |
Kassen | | | -3.000 | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Center for Børn og Unge indstiller,
1.
at Børne- og Ungeudvalget drøfter finansieringsmuligheder i forhold til en
tillægsbevilling
2.
at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler, at Byrådet give en
tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte
forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april 2018
(handlemulighed 1).
Beslutning i Børne- og
Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende:
At 1 - Drøftet.
At 2 - Udvalget anbefaler, at der skabes finansiering for 3
mio. kr. således, at udbygningen af børneinstitutionen ved Lilleskovvej, jfr.
tidligere fremlagte forslag, kan gennemføres.
Udvalget oversender sagen til Økonomiudvalget, med henblik
på forslag til finansiering.