Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 3. september 2018



74. Godkendelse af dagsorden (B)

74.   Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2018-442092                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. september 2018.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Dagsorden til Børne- og Ungeudvalgets møde den 3. september 2018 godkendes.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

75. Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

75.   Orienteringssag til Børne- og Ungeudvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2018-331259                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
1. Orientering fra Formand
2. Orientering fra medlemmer
3. Orientering om henvendelser fra borgere
4. Orientering fra direktøren/Centerchefen
a) Kursus for de nye skolebestyrelser
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Centerchef Per Kensø orienterede om ansættelse af
· Ditte Brøgger Løjborg som ny leder til værestederne Rosenkildegården/Basen. Ditte har været konstitueret i stillingen og
· Henrik Brochmann som ny leder af Oliemøllen. Henrik kommer fra en stilling som leder af en klub på Amager. Henrik tiltræder den 1. november 2018.
Afdelingsleder Keld Vejen Hansen orienterede om konkrete børnesager. Udvalget indskærper at alle trusler og tilsvarende systematisk politianmeldes.
Udvalget orienteres om svar på spørgsmål vedrørende oprykning af børn fra vuggestue- til børnehavegruppe. Det principielle tages eventuelt op politisk efterfølgende.
Udvalget får kalenderinvitation til kursus for nye skolebestyrelser.
Orienteringen blev taget til efterretning.

76. CKE 17.09 Brovej 1, Slots Bjergby, Hashøj NV Livs og Læringshus (O)

76.   CKE 17.09 Brovej 1, Slots Bjergby, Hashøj NV Livs og Læringshus (O)

Sagsnr.: 330-2017-57657               Dok.nr.: 330-2018-443463                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget/Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om udsendelse af byggeprogram for Livs og læringshus i Slots Bjergby (ved Hashøjskolen)
Baggrund
Byrådet har den 24. april 2017 bevilget 23,25 mio. kr. til etablering af Livs og læringshus i forbindelse med daginstitution og skole i Slots Bjergby.
Efterfølgende er nedsat en styregruppe med repræsentanter fra CKE, Center for Børn og Unge, Slots Bjergby Daginstitution, Hashøjskolen, Lokalrådet i Slots Bjergby samt fra Uddannelsesudvalget, som i samarbejde med arkitektfirmaet Anneks har udarbejdet Byggeprogram med tilhørende rumprogram.
Undervejs blev det klart, at eksisterende lokalplan for området ikke var tilstrækkelig rummelig til det nye byggeri, hvorfor en proces for tilvejebringelse af ny lokalplan blev igangsat. Den nye lokalplan nr 1190 forventes endeligt vedtaget 27. august 2018, hvorefter totalrådgivning for opgaven sendes i EU-udbud med henblik på udførelse i fagentreprise og med fradragspris ved udbud i hovedentreprise (Entrepriseomkostningerne forventes at ligge under 20 mio. kr.).
Livs og læringshuset forventes ibrugtaget primo april 2020.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning, idet sagen er sendt til orientering i Erhvervs- og Teknikudvalget samt i Børne- og Ungeudvalget.
Udvalget kan alternativt vælge at komme med kommentarer eller indvendinger til orienteringen.
Vurdering
Det er CKE´s vurdering, at byggeprogrammet og rumprogrammet opfylder de behov, som er blevet beskrevet af Styregruppen og følgegrupper og at byggeriet kan gennemføres indenfor bevillingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Forventede anlægsudgifter.
2018: kr.705.000.-
2019: kr.18.000.000.-
2020: kr.4.125.000.-
Samlede anlægsudgifter 23.250.000.-
Forventede driftomkostninger.
2020: kr. 615.000.-
Efterfølgende år kr. 820.000.- pr. år.
Konsekvenser for andre udvalg
Livs og læringshuset hører under Erhvervs- og Teknikudvalget og hovedbrugeren vil være Børne- og Ungeudvalget.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Sagen udsat, idet der ønskes en nærmere præcisering bl.a. i forhold til kapacitet til dagtilbud, fritidstilbud og skoleområdet, bygningernes faglige rammer og projektets økonomi.
Der udarbejdes et kort notat, der beskriver det hidtidige forløb i projektet.

77. Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

77.   Danskernes sundhed, Den nationale Sundhedsprofil 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2017-92204               Dok.nr.: 330-2018-375546                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Børne- og Ungeudvalget, Social- og beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om Danskernes Sundhed, Den Nationale Sundhedsprofil 2017.
Baggrund
I 2010 blev den første nationale sundhedsprofil gennemført i tæt samarbejde mellem Regionerne, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed (SIF). Sundhedsprofilen præsenterer udvalgte temaer fra spørgeskemaundersøgelsen Hvordan har du det? Undersøgelsen er siden blevet lavet i 2013 og senest i 2017. Sundhedsprofilen giver et helt unikt billede af udviklingen i danskernes sundhed fra 2010-2017.
I 2017 har flere end 180.000 danskere svaret på en række spørgsmål om deres sundhedsadfærd, sygdom og trivsel til den nationale Sundhedsprofil. Regionalt, omfatter besvarelserne 19.134 borgere bosat i Region Sjælland, heraf 1.145 borgere bosat i Slagelse Kommune.
Sundhedsprofilen bruges i Kommunen som et vigtigt planlægnings- og prioriteringsværktøj, da den bidrager med viden om, hvor der er potentiale for forbedringer, og hvilke borgere der har særligt brug for fokus, når der eksempelvis planlægges forebyggelses- og sundhedstilbud. På den måde kan man velbegrundet og effektivt, målrette indsatser, så de borgere der har størst behov, også ydes ekstra støtte.
Udover at være et fysisk opslagsværk, kan data fra Sundhedsprofilen også findes online på www.danskernessundhed.dk. Her er det muligt at trække data på både Kommune-, regions- og landsplan samt at se sundhedsparametrenes fordeling på uddannelsesniveau, erhvervsmæssig stilling, samlivsstatus, alder og køn. 
Danskernes sundhed anno 2017
Generelt set går det dårligere med danskernes sundhed på næsten alle trivselsparametre. Antallet af borgere med højt stressniveau, dårlig mentalt helbred, søvnproblemer, nedtrykthed og dem der er uønsket alene er steget (Se tabel 1). Cirka hver 4. dansker har et højt stressniveau.
Som det fremgår af tabel 1, ses der også en negativ udvikling i andelen af danskere med et usundt kostmønster og andelen af overvægtige danskere. Over halvdelen af danskerne er i dag moderat eller svært overvægtige. Hertil kommer at 28,8 % af befolkningen ikke lever op til WHO’s anbefalinger om fysisk aktivitet. Ser man nærmere på andelen af dagligrygere, er denne stagneret på omkring 17 %, hvorimod andelen af danskere som overskrider højrisikogrænserne for alkoholindtag (14/21) er faldet til 6,9 %.
Tabel 1: Udvikling i danskernes sundhed fra 2010 til 2017
Trivselsparametre
 
2010
2013
2017
Højt stressniveau
20,8
21,3
25,1
Dårlig mentalt helbred
10,0
10,7
13,2
Søvnproblemer
10,2
11,0
13,6
Nedtrykthed, deprimeret, ulykkelig
5,6
5,9
7,0
Ofte uønsket alene
5,6
5,7
6,3
Sundhedsadfærd
 
2010
2013
2017
Daglig rygning
20,9
17,0
16,9
Usundt kostmønster
13,3
13,9
15,9
Overvægt
46,8
47,4
51,0
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
10,6
8,5
6,9
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
28,8
* WHO anbefaler at man er fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen ved moderat til høj intensitet og at aktiviteten skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis aktiviteten deles op, skal den vare mindst 10 min. Ligeledes anbefales det, at man to gange om ugen er fysisk aktiv ved høj intensitet i minimum 20. min.
- Data ikke tilgængelige
Overordnet kan det konkluderes, at danskernes trivsel og sundhedsadfærd er blevet dårligere (med undtagelse af alkohol).
Nøgletal for Slagelse Kommune
Med udgangspunkt i sundhedspolitikkens 5 indsatsområder (Trivsel, Bevægelse, Tobak, Kost samt Alkohol og Misbrug) er her beskrevet sundhedstilstanden i Slagelse Kommune.
Som det fremgår af tabel 2 er tendenserne i Slagelse Kommune de samme som på landsplan. Det ses bl.a. at flere borgere i Slagelse Kommune har højt stressniveau, flere har et dårligt mentalt helbred, flere har et usundt kostmønster og flere borgere er overvægtige. Det ses også at andelen af dagligrygere er stagneret, mens andelen af borgere som overskrider højrisikogrænsen for alkoholindtag er faldet. Sammenligner man tallene med de landsdækkende tal i tabel 1, ligger Slagelse Kommune dog en smule dårligere på de fleste parametre, med undtagelse af alkohol.
Tabel 2: Udvikling i Slagelse Kommunes borgeres sundhed fra 2010 til 2017
 
2010
2013
2017
      Trivsel
Højt stressniveau
-
26,1
27,8
Dårlig mentalt helbred
11,5
12,0
15,9
      Rygning
Daglig rygning
23,6
20,5
20,8
      Kost
Usundt kostmønster
13,8
14,4
19,6
Overvægt
49,1
51,4
56,3
      Alkohol
Alkohol (overskrider højrisikogrænsen på 14/21)
9,2
8,0
6,8
      Fysisk aktivitet
Lever ikke op til WHO’s anbefalinger for fysisk aktivitet*
-
-
33,3
Sundhedsstyrelsen forebyggelsespakker
For at kunne vende udviklingen i borgernes sundhedstilstand, og dermed kunne opfylde målene og succeskriterierne i Slagelse Kommunes Sundhedspolitik 2015-2025, er det vigtigt at der prioriteres og igangsættes en langsigtet og flerstrenget forebyggelsesindsats. Hertil har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en række forebyggelsespakker, som skal understøtte kommunerne i deres arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse.
Forebyggelsespakkerne udkom for første gang i 2012 og er for nyligt blevet revideret. Formålet med forebyggelsespakkerne er at understøtte kommunernes arbejde med sundhedsfremme og forebyggelse gennem en række evidensbaserede anbefalinger indenfor 11 forskellige områder. Anbefalingerne kan udføres med stor forskel i kvalitet, hvilket har indflydelse på effekten. Mange af pakkernes anbefalinger influerer andre fagområder end sundhedsområdet, da Kommunen har mange forskelligartede kerneopgaver som influerer borgernes sundhed. Det er derfor vigtigt at der samarbejdes på tværs af politiske udvalg og centre. Forebyggelsespakkerne kan findes på www.sst.dk/da/planlaegning/kommuner/forebyggelsespakker.
KL’s pejlemærker
I foråret 2018 udkom KL med et udspil kaldet Forebyggelse for fremtiden. Udspillet indeholder 6 pejlemærker, som ligeledes skal sikre endnu mere systematik og bedre kvalitet i forebyggelsesindsatsen på tværs af fagområder.
De 6 pejlemærker for fremtidens forebyggelse er som følger:
1. Alle skal have mulighed for et sundt liv – fælles ansvar og kvalitet i indsatsen
2. Alle børn skal have en sund start på livet, der fremmer trivsel, udvikling og læring
3. Alle unge skal have plads i fællesskabet og komme godt på vej i uddannelse og job
4. Flere skal vælge et røgfrit liv, og ingen børn og unge skal begynde at ryge
5. Flere skal drikke mindre, og ingen børn og unges liv må skades af alkohol
6. Flere skal leve et liv med bedre mental sundhed og trivsel
De 6 pejlemærker og hele udspillet Forebyggelse for fremtiden kan findes på http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Sundhed/Forebyggelse-for-fremtiden/.
Retligt grundlag
Intet at bemærke.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Intet at bemærke.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Intet at bemærke.
Konsekvenser for andre udvalg
Sundhedsprofilen er relevant for samtlige fagudvalg og områder, da mange af Kommunens kerneopgaver har indflydelse på borgernes sundhed. Flere af anbefalingerne i forebyggelsespakkerne vedrører f.eks. andre områder end blot sundhedsområdet. Samarbejde på tværs af de politiske udvalg og centre er derfor afgørende for borgernes sundhed i Slagelse Kommune.
Indstilling
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget anbefaler, at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager ansvaret for opgaven og arbejder med KL's pejlemærker, som kan danne grundlag for konkrete strategier.
Børne- og Ungeudvalget ønsker at blive inddraget i forhold til pejlemærkerne, der vedrører børn og unge, bl.a. med henblik på involverende processer.

78. Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2018 (O)

78.   Tilsyn med undervisningen på interne skoler ved dagbehandlingstilbud og opholdssteder 2018 (O)

Sagsnr.: 330-2018-31639               Dok.nr.: 330-2018-414882                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
En intern skole er et undervisningstilbud på et privat dagbehandlings- eller anbringelsessted og oprettes efter overenskomst med den kommune, hvor tilbuddet er beliggende.
På vegne af Byrådet varetager skoleafdelingen i Center for Børn og Unge tilsyn med undervisningen på interne skoler, som Slagelse Kommune har overenskomst med.
Tilsynets formål er først og fremmest at sikre elevernes undervisningsmæssige rettigheder, men også at bidrage til kvalitetsudvikling.
Der var i skoleåret 2017/2018 tre godkendte skoler ved private dagbehandlings- og opholdssteder i Slagelse Kommune. Skolerne opfylder alle lovkrav om minimumsstørrelser.
· Lille Valbygård Skole
· Den interne skole ved Magleby Skolecenter
· Lindholm Dagskole
Center for Børn og Unge fører desuden tilsyn med undervisningen på Rosenkilde Skole (ACV), som er kommunens egen skole, forankret I Center for Handicap og Psykiatri.
Center for Børn og Unge har foretaget uanmeldt tilsyn i foråret 2018.
Som bilag til sagen er vedlagt konklusioner af de fire tilsynsbesøg.
Landsdækkende undersøgelse af interne skoler.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har i efteråret 2017 gennemført en landsdækkende undersøgelse af interne skoler. Undersøgelsen belyser, om skolerne opfylder undervisningsmæssige krav i folkeskoleloven, samt viden om kommunernes tilsyn med de interne skoler. Undersøgelsen blev gennemført via et spørgeskema til interne skoler og kommuner, samt en række kvalitative interviews. Center for Børn og Unge har bidraget ved både at besvare spørgeskema og interviews. Undersøgelsen har resulteret i en rapport, som nu ligger på Undervisningsministeriets hjemmeside her.  
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.
Vurdering
Center for Børn og Unge har ved de uanmeldte tilsynsbesøg observeret og drøftet undervisningen på Rosenkilde Skole, Ll. Valbygård Skole, Lindholm Dagskole og den interne skole ved Magleby Skolecenter. Tilsynet sker også på baggrund af skolernes udfyldte tilsynsskemaer og eventuelle bilag.
Tilsynsbesøgene har alle givet et positivt indtryk af skolernes undervisning. Tilsynsførende har fundet, at undervisningen lever op til, hvad der kræves af undervisningen i folkeskolen og samtidig er tilrettelagt under særlig hensyntagen til elevernes forudsætninger. Der er blevet fulgt op på aftaler og anbefalinger fra sidste tilsynsbesøg i foråret 2017.
Ved dette års tilsyn har der været særlig fokus på organisering af undervisningen, fritagelser, magtanvendelser og elevfravær. Desuden har der været fokus på elevplaner og forholdet mellem behandling og undervisning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen om tilsynet på de interne skoler til orientering.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget orienteres om sammenhængen mellem antal elever og medarbejdere samt magtanvendelser på Rosenkilde Skole.
På næste møde optages orienteringspunkt vedrørende gældende procedure for skolefravær/frafald på almen og specialskoler.

79. Opfølgning pr. august - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

79.   Opfølgning pr. august - Specialundervisning Skole & Børn og Unge (E)

Sagsnr.: 330-2018-3190                 Dok.nr.: 330-2018-416213                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Specialundervisningsområdet og det specialiserede børne- og ungeområde er begge præget af udfordringer, der lægger kraftigt pres på områdernes økonomi. Der er af den grund behov for et stærkt administrativt og politisk fokus. I den månedlige opfølgning bliver Børne- og Ungeudvalget derfor præsenteret for den seneste udvikling på områderne.
I forbindelse med Budgetopfølgning 1, der blev behandlet på udvalgets møde den 5. februar 2018, blev der udarbejdet handleplaner for begge områder. Den månedlige opfølgning tjener ligeledes til løbende at kunne vurdere disse handleplaner, så de afspejler udviklingen på områderne.
Rapporteringen er udarbejdet, så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter, ligesom der – hvor det er muligt – er beregnet gennemsnitspriser på anvendte indsatser. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med de faste budgetopfølgninger eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage den månedlige rapportering omkring specialundervisning og det specialiserede børne- og ungeområde til efterretning.
Vurdering
I bilag 1 ses månedlig opfølgning på økonomi og aktiviteter for specialundervisning.
I bilag 2 ses den månedlige opfølgning på økonomien på det specialiserede børne- og ungeområde.
Månedlig opfølgning Specialundervisning
Udvikling i forbrug pr. ultimo august:
Myndigheden for specialundervisning forventer ved denne budgetopfølgning et estimeret merforbrug på 7,4 mio. kr. Dette er en ændret merudgift fra sidste måned, hvor der var forventet et merforbrug på 5,8 mio. Dette skyldes, et forventet mindre provenu på 1,6 mio. kr. vedr. element 3 i handleplanen, grundet flere visitationer end først antaget.
Element 8 i handleplanen er ”Justeret grænse for garantitildeling på almenskolerne” på 1,7 mio. kr. Dette element blev efter høringsprocessen ikke godkendt i Børne- og Ungeudvalget.
Udvikling i aktiviteter:
Den vidtgående specialundervisning er stadig et område præget af udfordringer. Dette skyldes primært den øgede aktivitet på området, hvor de seneste års tendens med et stigende antal visitationer til specialundervisning umiddelbart ser ud til at fortsætte, hvis ikke der gøres en ekstraordinær indsats. Særligt i private dagskoler og på Autisme Center Vestsjælland har der været en stigning i antallet af elever de senere år:
Antal børn
Aug. 2012
Aug. 2013
Aug. 2014
Aug. 2015
Aug. 2016
Aug.
2017
Aug.
2018
Undervisning i private dagskoler
30
26
25
40
53
65
67
Undervisning på
Autisme Center
Vestsjælland
37
50
60
69
71
78
75
Vurdering af handlemuligheder for specialundervisning fra 2018:
Der er udarbejdet en handleplan for den vidtgående specialundervisning, der har elementer med varig budgeteffekt og dele der alene har budgetvirkning i 2018.
Den oprindelige handleplan, der blev vedtaget ved første budgetopfølgning, havde et samlet provenu på 26,8 mio. kr., fordelt på ni initiativer. Siden da er flere af initiativerne blevet gennemført, og der har været en positiv udvikling på en række af de øvrige initiativer. Derfor er det forventede merforbrug nu vurderet til 7,4 mio. kr.
Månedlig opfølgning Børn og Unge
Udvikling i forbrug pr. juli 2018
Som et afsæt for økonomistyringen på børne- og ungeområdet i 2018 blev der primo 2018 udarbejdet et dispositionsbudget. Den samlede økonomiske ramme var det politisk vedtagne budget for 2018.
Disponering af budget 2018 indeholdt alle kendte udgifter fra 2017, der ”går igen” i 2018 samt den erfaringsbaserede forventning om til- og afgang i sager og foranstaltninger på BU-området. Disponeringen indeholdt ligeledes de forhold, der lå bag ved merforbruget for 2017.
I den månedlige økonomiopfølgning sammenlignes det disponerede budget måned for måned med det realiserede forbrug.
I forbindelse med budgetopfølgning 3, forventedes et merforbrug på 34,1 mio. kr., faldende til 26,5 mio. kr. efter en realisering af handleplanens gevinster på 7,6. mio. kr.
Efter den seneste gennemgang af disponeringerne resten af 2018 vurderes det fortsat muligt at opnå en gevinstrealisering på handleplanen, men det samlede forbrug og disponeringen for resten af 2018, forventes at betyde et merforbrug på 37,8 mio. kr. i 2018.
Opfølgning på igangværende initiativer
Handleplan
Det forventes fortsat at Handleplanens målsætninger kan realiseres og at der derfor kan realiseres en reduktion på de nævnte områder på 7,6 mio. Imidlertid har udviklingen i den samlede økonomi på området betydet, at merforbruget på området forventes at lande på 37,8 mio. kr. i 2018. Handleplanens målsætninger er således indregnet i det samlede forbrugsskøn for området.
Bud på handlinger, jf. notat af 24. april (bilag 5 til Budgetopfølgning 2)
Anbringelsessager
”Anbringelseskonsulenten” har i april og maj været inde i alle nye anbringelser. Dette har bevirket, at der allerede nu ses et bedre match mellem barnets behov og den iværksatte foranstaltning.
Fagligt ledelsestilsyn
I den seneste periode er der arbejdet med et fagligt tættere ledelsestilsyn i ”modtagelsesgruppen”.  Effekten har været mere flow i sagerne, og der er som følge deraf sket et fald i antallet af igangværende sager. Modellen til ledelsestilsynet udbredes til de øvrige grupper.
Øget anvendelse af netværk
Der arbejdes med øget fokus på inddragelse af netværkets ressourcer.
Læring fra kurset ”Systematik i sagsbehandlingen” indgår i det daglige arbejde med sagsbehandlingen. Konkret er der supplerende planlagt kursus i familierådslagning i august 2018, og metoden forventes at kunne blive implementeret efterfølgende.
Analyse af leverandørlandskabet
Deloittes analyse af leverandørlandskabet er gennemført. Analysens resultater blev forelagt for Børne- og Ungeudvalget på augustmødet 2018. Det er forventningen, at analysen vil medføre anbefalinger, der efterfølgende kan implementeres.
Interne tilbud
Udvalget principgodkendte på mødet d. 6. august 2018 at arbejde videre med at etablere et internt tilbud på Havrebjerg skole. ”Havrebjerg” forventes klar ultimo 2019
De iværksatte tiltag forventes alene at kunne bremse op for udviklingen og dermed understøtte, at den fornyede disponering for resten af 2018 kan holdes.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Børn og Unge indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Den månedlige rapportering tages til efterretning
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget er opmærksom på de udfordringer særligt det specialiserede børneområde står overfor.

80. Etablering af døgntilbud i Havrebjerg (B)

80.   Etablering af døgntilbud i Havrebjerg (B)

Sagsnr.: 330-2018-29708               Dok.nr.: 330-2018-442148                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget beslutter, med baggrund i sagen fra mødet den 6. august og de uddybende oplysninger vedr. budget og målgruppe i dette møde, at der etableres et døgntilbud i Havrebjerg.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget anmodede på udvalgsmødet den 6. august 2018, om at få sagen forelagt igen til endelig godkendelse med en revideret beskrivelse af målgruppen, et revideret og uddybet budget, redegørelse for differentierede takster i forhold til ydelser samt en tidsplan for projektet.
Jf. nedenstående udspecificering af budget samt bilag 1 med beskrivelse af posterne i budgettet fremgår det at prisen pr. unge 56.908,00 kr. ved 10 børn/unge,- hvilke tæller både akut og normal pladser.
Der arbejdes pt. på muligheden for, at etablere yderligere et rum/værelse således at der etableres i alt 11 rum i stedet for de i budgettet 10 rum, hvilket hvis det bliver muligt vil have en yderligere positiv afsmittende effekt på budgettet.
Det skal bemærkes, at grundet bygningens alder skal der søges om dispensation i forhold til kravene om indretning af handicapvenlige forhold herunder fremtidssikring af brugsværdien af bygningen, hvilket er en forudsætning for at budgettet kan overholdes.
Retligt grundlag
Døgntilbuddet skal godkendes af Socialtilsynet.
Handlemuligheder
Børne og Ungeudvalget kan beslutte, at det beskrevne døgntilbud i Havrebjerg skal etableres, eller udvalget kan beslutte med det formål, at døgntilbuddet skal indgå i en helhedsorienteret og forebyggende indsats, at døgntilbuddet derfor yderligere skal beskrives i sammenhæng med relevante tilbud/indsatser eksempelvis familiecenteret, specialskoler m.fl. samt at målgruppen, som en følge af det, skal uddybes og/eller revurderes.
Hvis udvalget beslutter en anden model end ovenfor beskrevet skal budgettet ligeledes revurderes.
Vurdering
Administrationen anbefaler at etablere døgntilbuddet på Havrebjerg skole. Fremadrettet vil størstedelen af alle potentielle anbringelser skulle igennem et forløb på Havrebjerg, og langt de fleste vil efterfølgende få hjemmebaserede indsatser eller plejefamilie. Det vil være meget få, som vil have brug for et opholdssted, og driften vil derfor modsvares af bevægelsen ned af indsatstrappen. Bevægelsen ned af indsatstrappen vil skulle konsolideres ved, at sikre rettidig opfølgning i sagerne således det sikres at børnene/de unge får det rette tilbud på det rette tidspunkt. Tilbuddet på Havrebjerg skal løbende evalueres både mht. til indhold og drift.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Lønninger
 
8 pædagoger
3.561.562
1 afdelingsleder
561.360
1 husassistent
249.892
¼ administrativ medar.
117.678
1/6 leder + supervision
100.579
 
4.490.492
Træk puljer
89.810
Lønsum i alt (anslået)
4.580.302
Drift udgifter
 
Bygningsdrift
445.000
Afskrivning af investeringsbehov over 10 år
240.000
Kost og logi
591.000
Lommepenge
60.840
Beklædning
70.070
Øvrigeudgifter
500.000
Ialt
1.907.210
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
6.488
Anlæg
 
 
500
4.500
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børne- og Unge direktøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at etablere et døgntilbud i Havrebjerg som beskrevet.
2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter at døgntilbuddet skal yderligere beskrives ud fra en helhedsorienteret og sammenhængende indsats.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Tilbagesendes med henblik på en uddybning, der sikrer større faglig og økonomisk bæredygtighed.
Blandt andet skal der fokuseres på en bredere tilbudsvifte, med differentierede takster og tilbud, ex. familiebehandling, overvåget samvær, afklaringsforløb, kortere anbringelse m.v.
Der skal tillige arbejdes med en belægningsprocent, der er mindre sårbar end det foreslåede.

81. Godkendelse af projektforslag for udvidelse af Daginstitutionen Firkløveren i Slagelse (B)

81.   Godkendelse af projektforslag for udvidelse af Daginstitutionen Firkløveren i Slagelse (B)

Sagsnr.: 330-2018-20657               Dok.nr.: 330-2018-393496                                          Åbent
Kompetence: Børne-og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal træffe beslutning om projektforslag for udvidelsen af Daginstitution Firkløveren i Slagelse.
Baggrund
På Byrådsmødet den 30. april 2018 blev der givet anlægsbevilling på 10 mio. til udvidelse af Daginstitution Firkløveren i Slagelse. Det blev samtidig besluttet at projektforslaget skal godkendes politisk.
Byggeudvalg bestående af repræsentanter fra Center for Børn og Unge og Daginstitutionen Firkløveren (ledelse, medarbejdere og forældrebestyrelse), byggerådgiver fra Center for Kommunale Ejendomme samt repræsentant fra Børne- og Ungeudvalget Søren Lund Hansen (O) har medvirket til udarbejdelse af vedhæftede projektforslag (bilag).
Da Firkløveren i dag består af 4 bygninger med en begrænset restlevetid, er projektforslaget udarbejdet med mulighed for, at nybygningen kan indgå som etape 1 af en større nybygning.
Det er alene etape 1, der er politisk godkendt og hvortil, der er givet anlægsbevilling.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende projektforslaget (etape 1) som det fremgår af bilagene – eller give bemærkninger til det fremlagte.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at projektforslaget godkendes, som det er beskrevet i bilagene. Anbefalingen taget afsæt i, at materialet er resultatet af et meget tæt samspil mellem repræsentanter fra Daginstitution Firkløverens personale og bestyrelse samt repræsentanter fra bygherrerådgivningen og Center for Børn og Unge.
Administrationen anbefaler endvidere, at tilbygningen udføres i fagentreprise, da projektets størrelse og kompleksitet er egnet til dette og at denne entrepriseform vil give mange lokale virksomheder mulighed for at byde på opgaven. Tidsplanen samt budget tager afsæt i, at opgaven udbydes i fagentreprise. Til orientering skal entrepriseform under 20 mio. kr. ikke godkendes politisk jfr. Slagelse Kommunes aktuelle vedtagne indkøbspolitik.
Det skal bemærkes, at der ved nylig gennemført udbudsrunde på et andet byggeprojekt i Slagelse Kommune, er indkommet tilbud på udbudte håndværkerydelser, der ligger markant over det i tilbuddet vurderede. Selvom der er taget højde for prisstigninger i forbindelse med dette udbud, har administrationen ingen forudsætninger for at forudse resultatet af udbudsrunden.
Daginstitutionen Firkløveren (Bestyrelse, medarbejdere og ledelse) har fremsendt en udtalelse vedrørende byggeriet. (Vedlagt sagen som bilag).
Daginstitutionen Firkløverens brugere udtrykker i deres høringssvar at der i høj grad er blevet lyttet til deres ønsker, og at der har været afholdt nogle gode konstruktive byggeudvalgsmøder.
Daginstitutionen Firkløverens brugere udtrykker endvidere, at de er spændt på, hvordan det bliver at drive daginstitution i et dagtilbud med 5 bygninger som ikke hænger fysisk sammen. De ved, at det kræver engagement, fleksibilitet og kreativitet at drive et dagtilbud med en stærk fællesskabsfølelse blandt, børn, medarbejdere og forældre – særligt når bygningerne ikke er bygget sammen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Chefen for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender projektforslag, som det fremgår af bilagene.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget udtrykte bekymring for de store rådgiverudgifter samt det samlede projekts omkostninger.

82. Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning (B)

82.   Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning (B)

Sagsnr.: 330-2018-51014               Dok.nr.: 330-2018-426960                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget skal beslutte, om Antvorskov Skole og Baggesenskolen skal have mulighed for at deltage i  Undervisningsministeriets forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
Baggrund
Slagelse Kommune kan ansøge om, at én eller flere folkeskoler deltager i Undervisningsministeriets 3-årige forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning. Antvorskov Skole og Baggesenskolen ønsker at medvirke i forsøget. Skolernes deltagelse forudsætter en politisk godkendelse. 
Forsøget giver de deltagende skoler mulighed for at medvirke i en indsats om at tænke teknologiforståelse ind som en del af folkeskolens undervisning, så det bidrager til udvikling af fremtidens kompetencer og almendannelsen hos eleverne.
Gennem forsøget vil skolerne blive understøttet både økonomisk og fagligt af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Forsøgsprogrammet er etableret som følge af "Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst" mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Formålet med forsøget er at afprøve forskellige modeller for teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så alle elever lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.
Nogle skoler vil komme til at arbejde med teknologiforståelse som et selvstændigt fag med to lektioner om ugen, mens andre vil komme til at arbejde med teknologiforståelse integreret i udvalgte, eksisterende fag. Forsøget afprøves på alle klassetrin fra 1. til 9. klasse.
Forsøget løber i årene 2018-21. I perioden fra august til december 2018 udvikler den valgte leverandør materialer, forbereder og planlægger forløbet. For de deltagende skoler vil aktiviteterne begynde ultimo 2018. Max 45 skoler kan deltage på landsplan.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan beslutte, at Antvorskov Skole og Baggesenskolen skal have mulighed for at deltage i forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
Vurdering
Center for Børn og Unge vurderer, at deltagelse i forsøget vil gavne eleverne på de deltagende skoler og samtidig have en afsmittende effekt på kommunens øvrige skoler. Desuden vil skolernes hidtidige erfaringer med inddragelse af teknologi i undervisningen komme forsøget til gavn.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender, at Antvorskov Skole og Baggesenskolen kan medvirke i forsøget med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

83. Uddybning i forbindelse med justering af handleplaner (B)

83.   Uddybning i forbindelse med justering af handleplaner (B)

Sagsnr.: 330-2018-40781               Dok.nr.: 330-2018-439941                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget efterlyste på udvalgsmødet den 6. august 2018, uddybende forklaringer i forhold til handlingsplanen for Fritidsklubben Marievang og bilaget vedr. handleplanen for Skælskør Skole.
Baggrund
Handleplanen for Fritidsklubben Marievang blev første gang i 2018 præsenteret i forbindelse med budgetopfølgning 2. Det forventede merforbrug for 2018 vurderedes da til ca. 500.000 kr. ud af et samlet budget på 2,8 mio. kr. Da lønudgifterne udgør 95 % af budgettet i klubben, er det ikke realistisk at lave en handleplan, der ikke vil få personalemæssig betydning, f.eks. i form af en overflytning af medarbejder til en anden virksomhed.
Børne- og Ungeudvalget efterlyste i forbindelse med at sagen var på dagsordenen den 6. august uddybende forklaringer og herunder en forklaring på, hvordan en bevilling på 5,1 mio. kr. i 2013 er reduceret til 2,8 mio. i 2018. Udvalget ønskede en beskrivelse af de fremmødte i åbningstiden fra 6.30 til 22.00 og endelig ønskede udvalget en beskrivelse af baggrunden for at afvikle morgenmodul uden tildelte ressourcer. Det bemærkes, at budgettallene er ændret i forhold til den seneste sag, da dette er de oprindelige budgettal i stedet for korrigerede budgettal.
Fritidsklubben Marievang anfører i sit svar til forvaltningen, at særligt det faldende børnetal i 4. klasse har haft stor betydning for institutionens økonomi.
Herudover er der i takt med, at der er reduceret i økonomien svarende til 10 åbningstimer ugentligt i forbindelse med skolereformen i 2015, fortsat med en daglig åbningstid fra 6.30-22.00.
Uddybende svar fra institutionslederen er vedlagt som bilag til sagen.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan vælge ikke at bede de to virksomheder udarbejde nye handlinger til deres respektive handleplaner.
Alternativt kan udvalget bede de nævnte virksomheder om at udarbejde nye handlinger.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungeudvalget ikke beder de to virksomheder udarbejde nye handlinger til deres respektive handleplaner.
Lønudgifterne udgør en så stor del af virksomhedernes budget, at det er vanskeligt at pege på andre handlinger, der kan indhente et økonomisk provenu allerede i 2018. Ydermere er skoleåret 2018/19 allerede planlagt, og det vil betyde markante forstyrrelser af de to virksomheders planlægning og styring.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Hvis virksomhederne skal finde andre handlinger end de planlagte, kan det få personalemæssige konsekvenser. Det er ligeledes vanskeligt at finde nye handlinger med effekt i indeværende år, og det vil gøre det svært for virksomhederne at planlægge resten af årets aktiviteter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget undlader at bede Skælskør Skole og Fritidsklubben Marievang om at udarbejde nye handlinger til deres respektive handleplaner.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt at der ikke udarbejdes nye handleplaner.

84. Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om tillægsbevilling (B)

84.   Udbygning af Børneinstitionen ved Lilleskovvej - anmodning om tillægsbevilling (B)

Sagsnr.: 330-2017-83385               Dok.nr.: 330-2018-445635                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Bevilling af tillægsbevillinger til udbygning af Børneinstitutionen Lilleskov i Korsør.
Baggrund
På Byrådsmødet d. 27. november 2017 blev der givet anlægsbevilling på 5 mio. til udvidelse af Daginstitution Lilleskovvej i Korsør. Det blev samtidig besluttet at projektforslaget skal godkendes politisk.
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 9. april 2018 projektforslag til udbygning af Lilleskov. Udvalget tilføjede til at beslutningen, at udbudsformen skulle ske som fagentreprise.
Der er nu gennemført et udbud i fagentreprise.
23 firmaer har været inviteret til at afgive tilbud på henholdsvis murer-, tømrer-, maler-, vvs- og elektrikerarbejde. Ud af de 23 virksomheder accepterede de 19 virksomheder at ville afgive en pris på projektet.
16 af disse firmaer har afleveret et tilbud ved licitationen. Af de 16 indkomne tilbud er de 12 konditionsmæssige til at komme i betragtning til at kunne udføre entreprisen.
Det må på baggrund af de indkomne bud konstateres, at projektforslaget som blev fremlagt for Børne- og Ungeudvalget den 9. april 2018 ikke længere kan virkeliggøres indenfor anlægsbevillingen på 5 mio. kr.
Projektforslaget inklusive optioner kan jf. de indkomne bud etableres for 8 mio. kr.
For at gennemføre byggeriet i den form, det er fremlagt i projektforslag er der således behov for en tillægsbevilling til anlægsbevillingen på 3 mio. kr.
Der er akut behov for kapacitetsudvidelse i Korsør Syd
Det tidligere gæstehus, der nu rummer en afdeling for de mindste børn i daginstitutionen Lillskov i Korsør, har vist sig uegnet til at rumme det antal børn, som der var kalkuleret med. Indretningen i huset er uhensigtsmæssig og giver personalet en række løft og vrid – når børnene skal bæres op og ned ad trapper, når de skal pusles. Endvidere er der kun midlertidigt givet tilladelse til at ejendommen kan anvendes til 0-5 årige.
Den midlertidige tilladelse er betinget af, at Slagelse Kommune arbejder på en permanent løsning – udbygningen af Lilleskov.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn skal Byrådet give anlægsbevilling, før arbejdet kan igangsættes.
Dagtilbudslovens §4
Ifølge Dagtilbudsloven § 4 skal kommunen sørge for det nødvendige antal pladser i dag-, fritids- og klubtilbud.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan vælge at give en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april 2018. Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af tidsplanen.
2. Byrådet kan vælge at give en tillægsbevilling på 1,6 mio. kr. til et reduceret projekt. Arbejdet vurderes at kunne udføres med en mindre overskridelse af tidsplanen; men da der er foretaget en del ændringer i forhold til det udbudte projekt, kræver det tilsagn fra de bydende entreprenører på, at ændringerne kan accepteres. Der vil være en risiko for at opgaven skal genudbydes.
3. Byrådet kan vælge at udbuddet skal annulleres og genudbydes, så projektet holdes indenfor den afgivne bevilling på 5 mio. kr. Det vil medføre at projektet skal ændres og beskæres kraftigt. Det vil samtidig betyde en væsentlig overskridelse af tidsplan. Der vil derudover være en risiko for, at priserne stiger yderligere, da dette er tendensen i øjeblikket. Hvis denne handlemulighed vælges, anbefales det at udføre udbuddet som hovedentreprise, da det vurderes mere sikkert at få priser og at der ved hovedentreprise skal stilles sikkerhed for den totale entreprisesum.
4. Byrådet kan vælge ikke at godkende vedlagte forslag; Det betyder at projektet ikke gennemføres samt, at de tilladelser, der er givet i forhold til brug af Skovvej 99, som midlertidig institution, vil skulle forlænges, og at arbejdstilsynets påbud vil skulle opfyldes på anden vis.
I forhold til valgmulighed nr. 2 er de nedenstående ændringer indarbejdet som besparelser af rådgiver.
Tilpasninger fra det oprindelige til det reducerede projekt betyder at:
· Ombygning fællesgarderobe udgår. Det betyder mere trængsel ved aflevering og hentning af børn samt i institutionens øvrige hverdag, hvilket kan føre til risiko for flere konflikter.
· Grov-garderobe udgår og der indsættes almindelige garderobeskabe i rummet. Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive trukket med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for rengøring.
· Ombygning handicap wc udgår.
· Optioner udgår - foldevæg i personalerum. Ingen mulighed for at kunne opdele rum i forhold til samtaler med børn/ forældre og personaler.
· Option for ovenlys udgår. Dårligere lysindfald i køkken/ alrum.
· Tilbygning afkortes med ca. 20 m2 hvilket medfører at:
- Grov-garderobe udgår Det medfører et større slid på gulve da jord, grus m.v. vil blive trukket med ind i institutionen, hvilket vil medføre et større behov for rengøring.
- Vindfang udgår så vinkeområde ikke er adskilt fra øvrig garderobe.
- Liggehal udgår ifm. afkortning af tilbygning og areal så der er mindre mulighed for at have børn sovende.
- Etablering af dobbeltdøre mellem eksisterende bygning og tilbygning udgår, eksisterende dør bevares hvilket medfører at ideen/ følelsen af at det er 1 institution ikke fungerer efter hensigten.
- Option tagudhæng i gavl udgår. Udhænget var tænkt som erstatning for den del af udhænget på den eksisterende bygning, som inddrages i den fremtidige vuggestuedel.
Det reducerede projekt er vedlagt sagen som bilag.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at det oprindelige projekt vil sikre, at Lilleskov fremadrettet vil være en sammenhængende institution, hvor der i indretningen er taget højde for den daglige pædagogiske praksis. Det er ikke administrationens vurdering, at det oprindelige projekt er ekstravagant; men at det er det, der er tilstrækkeligt i forhold til institutionens fremtidige daglige brug og drift.
Når projektet ikke kan holdes inden for den indgivne anlægsbevilling skyldes det, at indkomne priser er væsentlig højere end ”normalt” gennemsnit (V&S priser).
Det er administrationens forståelse, at de højere priser skyldes øget aktivitet i byggebranchen og mangel på håndværkere, hvilket i dette projekt har vist prisstigning op til 70%.
Det er administrationens anbefaling, at Byrådet giver en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på udvalgsmøde d. 9. april 2018 (handlemulighed 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
8.2 Dagtilbud
 
3.000
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
-3.000
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchef for Center for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter finansieringsmuligheder i forhold til en tillægsbevilling
2.    at Børne- og Ungeudvalget overfor Byrådet anbefaler, at Byrådet give en tillægsbevilling på 3 mio. kr. til udførelse af det tidligere fremlagte forslag, som det er fremlagt på Børne- og Ungeudvalgsmøde d. 9. april 2018 (handlemulighed 1).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
At 2 - Udvalget anbefaler, at der skabes finansiering for 3 mio. kr. således, at udbygningen af børneinstitutionen ved Lilleskovvej, jfr. tidligere fremlagte forslag, kan gennemføres.
Udvalget oversender sagen til Økonomiudvalget, med henblik på forslag til finansiering.

85. 12 - 12 møde - Børne- og Ungeudvalget - temamøde efterår 2018 (B)

85.   12 - 12 møde - Børne- og Ungeudvalget - temamøde efterår 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-53697               Dok.nr.: 330-2018-446771                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal fastsætte dato for afvikling af 12 – 12 møde i efteråret 2018.
Baggrund
Børne- og Ungeudvalget har på sidste møde besluttet, at der skal afholdes et 12 -12 møde i efteråret.
Administrationen har følgende forslag til 12 – 12 møde:
Uge 43 – Tirsdag den 23. oktober – onsdag den 24. oktober
Uge 47 – Torsdag den 22. november – fredag den 23 november
Retligt grundlag
Styrelseslov?
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge blandt de foreslåede datoer, eller selv fastsætte en anden dato for afholdelse af 12 – 12 møde.
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Udvalget fastsætter dato for afholdelse af 12 – 12 møde i efteråret 2018
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Udvalget godkendte 22.-23. november 2018 17-17.

86. Årshjul 2018 (B)

86.   Årshjul 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2018-442110                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget godkender årshjul 2018 med punkter til behandling i kommende år.
Baggrund
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende årshjulet til Børne- og Ungeudvalgets møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Udvalget har følgende handlemuligheder:
a. Udvalget godkender årshjulet som det foreligger.
b. Udvalget ændrer i årshjulet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at årshjulet er et vigtigt planlægningsredskab.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Centerchefen for Børn og Unge indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender årshjulet som grundlag for udvalgets og administrationens planlægning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget ønsker at besøge Magleby Skolecenter, Julemærkehjemmet og Eterskolen Solbakken for ordblinde.

87. Pressemeddelelser (B)

87.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2018-442100                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af dagens udvalgsmøde. 
Baggrund
I Børne- og Ungeudvalgets Forretningsorden § 8, er anført at der på hver udvalgsdagsorden er en sag om pressemeddelelser.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Udvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Ingen.

88. Status på den sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

88.   Status på den sammenhængende ungeindsats og FGU (O)

Sagsnr.: 330-2017-77212               Dok.nr.: 330-2018-456319                                          Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget, Social – og Beskæftigelsesudvalget, Udvalget for specialiserede borgerindsatser
Beslutningstema
Udvalgene orienteres om status på arbejdet med den sammenhængende ungeindsats og den forberedende grunduddannelse.
Baggrund
Den sammenhængende ungeindsats
Som led i arbejdet med tilrettelæggelse af ungeindsatsen blev der den 22. august afholdt en medarbejderworkshop. Der deltog ca. 90 medarbejdere og ledere fra Jobcenteret, Integration, Handicap og Psykiatri, Rusmiddelcenteret, Rådgivning og Udbetaling, Børn og Familie, UU, PPR, SSP og skolekontaktpersoner. På workshoppen blev deltagerne præsenteret for baggrunden: den nye lovgivning, den lokalpolitiske rammesætning og den lokale proces. Derudover blev de præsenteret for de foreløbige input fra medarbejderne og fra interviews med ca 20 unge om oplevelsen af mødet mellem unge og ’kommune. Danmarks Evalueringsinstitut fortalte om, hvem de unge er og tilgange til arbejdet med de unge. Og to lokale unge fortalte deres personlige oplevelser med Slagelse Kommune. Sidst fortalte en række fagpersoner om deres arbejde i en konkret anonymiseret sag om en lokal ung. Herefter drøftede medarbejdere og ledere på tværs af fagområder forskellige elementer i ungeindsatsen og kom med deres input. Inputtene skal bruges til det fremadrettede arbejde med tilrettelæggelse af ungeindsatsen. Der har efterfølgende været mange positive tilkendegivelser fra både medarbejdere og ledere om workshoppen
Til udvalgenes orientering afholdes det planlagte temamøde om tilrettelæggelse af ungeindsatsen den 24. september for hele Byrået, og ikke kun de tre fagudvalg. Desuden er den planlagte høringsworkshop om tilrettelæggelse af ungeindsatsen, herunder organisering af uddannelsesvejledningen den 9. oktober flyttet til kl 10.30-13.30. Opdateret tidsplan fremgår af bilag 1.
FGU
Undervisningsministeren har den 22. juni 2018 truffet beslutning om FGU-dækningsområder samt institutions- og skoleplaceringer. På landsplan oprettes i alt 27 institutioner og 88 skoler. Det indstillede forslag fra Slagelse, Næstved og Vordingborg Kommuner er blevet imødekommet. Det betyder at Slagelse, Næstved og Vordingborg kommuner udgør ét dækningsområde, samt at institutionen placeres i Korsør med to tilhørende skoler i Slagelse Kommune, én i Næstved og én i Vordingborg.
Den første bestyrelse for den nye institution sammensættes af medlemmer, der udpeges af kommunalbestyrelserne i institutionens dækningsområde, arbejdsmarkedets organisationer og bestyrelser for institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Desuden skal der indgå medlemmer, som udpeges af institutionens ansatte og eleverne. Der skal udpeges 7-11 medlemmer, og der kan kan suppleres med op til 11 medlemmer. Kommunalbestyrelserne i hvert dækningsområde skal udpege mindst 3 kommunale og maks. 7 kommunale repræsentanter.
Den første bestyrelses opgave er at forberede og gennemføre etableringen af den nye institution og nye uddannelse. Den første bestyrelse skal altså iværksætte og gennemføre de opgaver, som er en forudsætning for, at institutionen den 1. august 2019 kan påbegynde udbuddet af forberedende grunduddannelse. Funktionsperioden for de første bestyrelser bliver som udgangspunkt frem til 1. august 2019.
Retligt grundlag
Lov nr. 746 af 8/6 2018 ’Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.’ (Kommunal indsats for unge under 25 år)
Lov nr. 200 af 29/5 2018 ’Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse’
Lov nr. 199 af 29/5 2018 ’Lov om forberedende grunduddannelse’
Handlemuligheder
Udvalgene kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer at processerne med tilrettelæggelse af ungeindsatsen og FGU er godt på vej.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og Ungedirektøren indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget, Social – og Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for specialiserede borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 3. september 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning og revideret tidsplan godkendt.
Udvalget vil gerne besøge FGU-skolerne i Slagelse og Korsør den 12. november 2018.
Venstre foreslår, som Næstved, at der ved udpegning af næste FGU- bestyrelse, udpeges flere fra hvert byråd.