20. Agersø og Omø Færgerne - drift (O)
20. Agersø og Omø Færgerne - drift (O)
Sagsnr.: 330-2018-75634 Dok.nr.: 330-2018-614425 Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landskabsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om
forhandlingen om ny tørn for færgerne, og skal drøfte de muligheder, der har
været forhandlet om siden marts 2018.
Baggrund
Ledelsen af færgeadministrationen arbejder på at optimere og
sikre en stabil og effektiv færgedrift. Der er taget fat i en række
forbedringspunkter inden for forsikringer, brændstof, dokninger og systematisk
vedligeholdelse. En af de væsentligste udgifter i færgedriften er
omkostningerne til personale, hvor der ses at være væsentlige forbedringer at
hente, ved at sikre en fælles tørn på de to færger.
Arbejdet med en fælles tørn er pågået siden marts 2018, og
har givet anledning til den del diskussion hos mandskabet og FOA. Parterne har
dog været tæt på et forlig, da der i fællesskab er forhandlet 2 løsninger om en
fælles tørn på plads, som kom til afstemning hos besætningerne. Her blev den
ene valgt efter afstemning blandt mandskabet. Senest har FOA dog trukket sig,
fordi der ikke kunne findes en bred opbakning hos medlemmerne.
I den fælles tørn, der blev valgt i afstemningen hos
mandskabet, arbejder mandskabet i rul med 4 mand over en måned hver mand har 7
fridage, 7 dagvagter, 7 fridage og 7 aften/ nattevagter.
Den fremlagte fælles tørn kører således med 4-ugers rul, og
alle mand har fri hver anden weekend.
På Agersø ruller tørn-planen hvert kvartal. For Omø er der
ikke er et egentlig rul, men timerne passes til i vagtplanen ved årets
slutning, så det til slut går op med årsnormen.
Uden sammenhæng til arbejdet med tørn-planer, har FOA
desuden opsagt arbejdstidsaftalen per 1. januar 2019. Det betyder reelt, at
færgernes ambulanceberedskab mv. ophører fra den 1. januar. I praksis vil der
dog fortsat være et beredskab via beredskabets helikoptertjeneste.
Med udsigten til forhandling om en ny aftale, bør der, i
forlængelse af en ny tørn-aftale, og i samarbejde med ø-boerne, ses nærmere på
om færgernes ambulanceberedskab fortsat skal opretholdes, hvis et
tilfredsstillende nødberedskab kan dækkes med beredskabets helikopter.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Valget står mellem at fastholde den nuværende tørn, hvor de
to færger har hver sin forskellige tørn.
Alternativt skabes en tørn, der er ens for de to færger.
Inden for rammerne af den fælles tørn er desuden mulighed
for individuelle ønsker, fx hvis enkelte af de nuværende medarbejdere kun
ønsker at, eller kun kan, arbejde på én af færgerne.
Med hensyn til arbejdstidsaftalen er det i første omgang
vigtigt, at få styr på om færgernes ambulanceberedskab skal fastholdes.
Det kan vælges helt at afskaffe dette beredskab, som
herefter vil blive erstattet af beredskabets stående helikopterberedskab.
Alternativt kan ambulance-beredskabet fastholdes i den
fremadrettede arbejdstidsaftale.
Vurdering
I modsætning til en tørn der er forskellig fra den ene færge
til den anden, skaber den fælles tørn en mere præcis og fleksibel planlægning.
Fx bliver det lettere at dække vagterne ind ved sygdom, og ferie og personalet
kan let bytte indbyrdes og på tværs af de to færger, i tilfælde af særlige
ønsker om frihed.
Med den fælles tørn skal mandskabet kunne arbejde på begge
færger, hvilket vurderes at kunne skabe en mere varieret arbejdsdag for
besætningerne, og gøre det lettere at skabe et samlet team til
opgavevaretagelse af færgedriften.
Med den fælles tørn bliver afløsning på tværs af færgerne
lettere. 16 mand med ens tørn har helt enkelt lettere ved at dække hinanden ind
end 8+8 mand med hver sin forskellige timesammensætning. En fælles tørn
vurderes derfor at give større sikkerhed for en stabil færgedrift.
Omlægning til fælles tørn kan spare ét årsværk og op imod
1000 normtimer svarende til ca. 700.000 kroner, som der pt. aflønnes, fordi de
to færgebesætninger ikke kan afløse hinanden på tværs af færgerne.
I praksis har det endda været nødvendigt at aflyse afgange,
fordi det ikke var muligt at besætte færgen med mandskab. Det problem kunne
være løst med den fælles tørn, hvor mandskabet skal kunne sejle begge færger.
Omlægning til fælles tørn er en del af optimering og sikring
af stabil drift på færgefarten, og herunder afgørende for den overordnede
målsætning om, at afskaffe vintersejlplanen. Faktisk forventes det, at
vinterplanen helt kan afskaffes inden for den eksisterende økonomiske ramme,
hvis målet om den fælles tørn kan nyde fremme.
Den gamle ordning med forskellig tørn på de to færger,
tilgodeser enkelte besætningsmedlemmer, i forhold til hvor de bor, eller
hvordan de har indrettet sig privat. Ændringen til den fælles tørn møder derfor
naturlig modstand, fra de besætningsmedlemmer der oplever, at de bliver nødt
til at omlægge deres mønster i hverdagen.
Samtidig med en overgang til den fælles tørn ønsker
færgeledelsen derfor, i videst muligt omfang, at tage hensyn til individuelle
ønsker, herunder fx til de besætningsmedlemmer der bor på øerne jf. også
Ø-politikkens hensigtserklæring om det samme.
Sammen med indførelsen af den fælles tørn skal
besætningsmedlemmerne oplæres, så de kan sejle begge færger. Det forventes at
kunne gennemføres ved sidemandsoplæring, og om nødvendigt med kurser i
forbindelse med almindelig efteruddannelse. Med den fælles tørn og god
planlægning kan sidemandsoplæring holdes inden for tørnen uden at kræve ekstra
resurser. Det vurderes, at være en fordel, på denne måde, at få et
opkvalificeret mandskab på færgerne.
Med hensyn til ambulanceberedskabet kan denne del af
arbejdstidsaftalen/ rådighedsvagten blot ophøre. Det vil i udgangspunktet være
en besparelse på godt 300.000 kroner. Beredskabet kan i stedet klares med
helikopter, som det allerede sker til andre øer. I praksis kan det vise sig, at
være en hurtigere og bedre service for øboerne.
Et velfungerende akutberedskab er en af Ø-politikkens
(bilagt) fokuspunkter, så det bør undersøges, om det nuværende beredskab giver
øboerne øget tryghed. Hvis det efter en dialog med beredskabet og øerne viser
sig, at et tilfredsstillende beredskab bedst dækkes af det eksisterende
helikopterberedskab, foreslås det, at færgernes ambulanceberedskab afskaffes i
den nye arbejdstidsaftale med FOA.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
En ny fælles tørn forventes at kunne give en besparelse på
et årsværk, som afvikles med naturlig afgang, og ca. 1000 normtimer, i alt
svarende til i alt ca. 700.000 kroner.
Hvis rådighedsvagten til ambulance-beredskabet nedlægges kan
der spares godt 300.000 kroner.
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen har været drøftet på Ø-udvalget den 22. november.
3 medlemmer af Ø-udvalget udtrykte bekymring for de
arbejdsmiljømæssige konsekvenser ved indførslen af disse tørn-lister.
Ø-udvalget ønsker, at der bliver lavet en beregning på
muligheden for at opretholde de eksisterende tørn-lister med mulighed for at
indsætte ”flyvere” på de to færger, hvilket umiddelbart blev besvaret af
rederichefen. Som ovenfor anført kostede den nuværende tørn i forhold til en
fælles tørn, hvad der svarer til én mand og ca. 1000 normtimer.
Ø-udvalget ønskede i øvrigt primært en stabil færgedrift.
Indstilling
Centerchefen for Miljø-, Plan og Teknik indstiller,
1. at
Orienteringen tages til efterretning
2. at Der
arbejdes videre med at få vedtaget den fælles tørn på de to færger, så de
skitserede fordele kan opnås
3. at Der
tages individuelle hensyn, i det omfang de kan gennemføres inden for rammerne
af den fælles tørn
4. at
Færgernes ambulanceberedskab undersøges i samarbejde med øerne, herunder om et
tilfredsstillende nødberedskab kan dækkes med beredskabets helikopter.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Ad 1; Orienteringen taget til efterretning.
Ad 2; Godkendt.
Ad 3; Godkendt.
Ad 4; Det eksisterede akutberedskab bibeholdes.
Anne Bjergvang (A) havde følgende bemærkninger.
- At hun ønsker, at fastholde nuværende tørn af hensyn til
arbejdsmiljøet og fordi hun er bekymret for sikkerheden i driften, når
mandskabet skal skifte færge og dermed skifte styring (færgerne har forskelligt
styresystem)-
- At hun stiller sig tvivlende over for den af
administrationen beregnede besparelse, fordi mandskabet er ansat på årsnorm.
- At skiftet af personale bør ske fast på hver ø, idet dette
vil sikre forhold, som gør det mere attraktivt for mandskabet at bo på øerne og
at dette vil være i overensstemmelse med ø-politikken., herunder bemærkes, at
færgerne er den største arbejdsplads for øerne.
- At der modtages ca. 15 mill. fra Staten til brug for
merudgifter for Slagelse Kommune vil at drive øerne.