Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget (2018-2021) – Referat – 30. september 2019



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-382200                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at dagsorden godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

2. Lokal UdviklingsPlan (LUP) for Boeslunde Sogn (O)

2.     Lokal UdviklingsPlan (LUP) for Boeslunde Sogn (O)

Sagsnr.: 330-2019-66695               Dok.nr.: 330-2019-385710                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø- Plan- og Landdistriktsudvalget skal orienteres om Den Lokale Udviklingsplan (LUP) for Boeslunde Sogn.
Baggrund
I forbindelse med borgerdreven innovation i landdistrikterne, har administrationen understøttet en proces i Boeslundeområdet til at udvikle en lokal udviklingsplan. Den lokale udviklingsplan er borgernes egen vision for hvordan deres område skal udvikle sig. Udover Boeslunde omfatter den også Gryderup og det omkringliggende opland.
Den Lokale udviklingsplan er blevet udarbejdet gennem en bred involverende proces, hvor der er blevet afholdt flere borgermøder med god tilslutning og hvor borgerne bidrog med input til den lokale udviklingsplan.
Arbejdet med at få lavet den lokale udviklingsplan har været forankret i en gruppe af borgere, som har repræsenteret flere forskellige foreninger og bestyrelser i området. Som en del af udarbejdelsen af den lokale udviklingsplan, er der ligeledes blevet gennemført Borgerne Bestemmer.
Visionen for Boeslunde Sogn er, på langt sigt, at skabe et bæredygtigt område, hvor der er fokus på det gode liv på landet, og, på kort sigt, at sikre at de der bor i området trives og at nye borgere der flytter til, føler sig godt modtaget.
I forbindelse med udarbejdelsen af den lokale udviklingsplan, som har taget ca. 2½ år, er der løbende blevet gennemført projekter og initiativer, som har skabt udvikling i Boeslundeområdet. Nogle af de gennemførte projekter fremgår af den lokale udviklingsplan.
For at gøre Boeslunde Sogn til et bæredygtigt område og et godt sted at bo, er der blevet valgt 5 indsatsområder:
·         Bosætning
·         Infrastruktur
·         Institutioner/foreninger
·         Erhverv og Dagligvarehandel
·         Markedsføring
Lanceringen af den lokale udviklingsplan skete Lørdag den 4. maj 2019 til forårskuller i Boeslunde, hvor der også var indvielse af ”fritidsoasen” med bålhytte, shelter, skaterbane og udendørs fitness.
Det er intentionen, at anvende den lokale udviklingsplan som et redskab til at holde fokus på udviklingen af Boeslunde sogn og sikre at de forskellige projekter, som er beskrevet i planen, bliver gennemført.
Derudover er det intentionen, at den lokale udviklingsplan for Boeslunde Sogn skal indgå i dialogen med Slagelse Kommune, i det fremtidige arbejde med udvikling af området.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Orienteringen taget til efterretning.

3. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

3.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-382208                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik.
Baggrund
Orientering fra Administrationen:
·         Tude Å (Steen Olsens mail af 22. september 2019).
Orientering fra Udvalgsformanden:
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Jørgen Grüner (F) orienterede om KIMO møde samt:
- opfølgning fra sidste MPL møde om budgetønsker.
Pernille Ivalo Frandsen (V) spurgte til vejforhold og planerne i det nordlige område i Slagelse.
Knud Vincents (V) rejste spørgsmål om grundvandsbekyttelse og solceller.
Rapport om |Landskabet i Slagelse Kommune| rundsendes.
Anne Bjergvang (A) spurgte til Omø færgen og reparation.
Referat af diverse møder udsendes til udvalgets medlemmer.

4. Initiativsag - Udledning af neonikotinoider fra Flux Water (B)

4.     Initiativsag - Udledning af neonikotinoider fra Flux Water (B)

Sagsnr.: 330-2019-53181               Dok.nr.: 330-2019-393118                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Denne sag er foranlediget af problemstillingen med udledning af neonikotinoider fra Flux Water i sommeren 2019.
Slagelse Kommune konstaterede, at Flux Water, selvom Flux Water hverken havde tilladelse til at modtage eller behandle spildevand med neonikotinoider, modtog spildevand med neonikotinoider og ligeledes efterfølgende udledte neonikotinoider i både Jernbjerg å og Tude å.
Neonikotinoider er farlige stoffer og de slår vandorganismer ihjel, og Slagelse Kommune har da også efterfølgende indgivet politianmeldelse mod Flux Water.
Slagelse Kommune har oplyst, at andre større spildevandsvirksomheder, der renser og udleder spildevand i Slagelse Kommune, heller ikke undersøger for indhold af neonikotinoider.
Indstilling
Med baggrund i det i Slagelse kommune dialogbaserede miljøtilsyn indstiller Anne Bjergvang (A) følgende:
1.    at Forvaltningen skal rette henvendelse til de virksomheder, der driver større industri rensningsanlæg i Slagelse kommune, og med henvisning til risikoen og ikke mindst faren ved neonikotinoider, at spildevandsvirksomhederne fremover i deres løbende undersøgelser tillige undersøger for neonikotinoider i udløbet fra spildevandsanlægget.
2.    at Forvaltningen skal have resultatet af undersøgelserne tilsendt samtidig med virksomhedernes normale rapportering, dog således at virksomhederne straks skal orientere Slagelse kommune, såfremt der konstateres neonikotinoider i prøvetagningen.
3.    at Forvaltningen holder Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteret om forløbet af undersøgelserne, ved en løbende kvartalsmæssigt orientering, dog således at forvaltningen straks orienterer Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget, såfremt der påvises neonikotinoider hos en eller flere spildevandsvirksomheder.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Forvaltningen oplyste, at det vil kræve et påbud i henhold til Miljøbeskyttelsesloven med en begrundelse, som kan være svær at løfte.
På baggrund af den konkrete sag rettes henvendelse til Miljøstyrelsen (om det giver anledning til nye overvejelser, herunder eksempelvis prøveudtagninger på vores egne rensningsanlæg).

5. Udpegning af politiske repræsentanter til dommerkomité for Årets landdistriktsindsats (B)

5.     Udpegning af politiske repræsentanter til dommerkomité for Årets landdistriktsindsats (B)

Sagsnr.: 330-2019-61399               Dok.nr.: 330-2019-377638                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har på møde den 2. september 2019 besluttet, at udskrive prisen Årets Landdistriktsindsats. Udvalget besluttede også at udpege Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) som politiske repræsentanter til dommerkomitéen.
Da det tidligere Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgs beslutning på møde den 10. januar 2018 om at udpege Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats efterfølgende blev bekræftet i Byrådet den 26. februar 2018, skal denne praksis følges. Det betyder at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalgets beslutning af den 2. september 2019 om sammensætningen af den politiske repræsentation i dommerkomitéen skal anbefales til godkendelse i Byrådet.
Om prisen Årets Landdistriktsindsats
Prisens formål er at skabe opmærksomhed om livet i kommunens landdistrikter og støtte initiativer, der kan forbedre forholdene for borgerne på landet.
Af fundatsen fremgår det, der bliver lagt vægt på at indsatsen:
·         Afspejler viljen og evnen til at forbedre vilkårene i landdistrikterne
·         Kan virke som inspiration og fremstå som eksempel til efterfølgelse i andre sammenhænge i kommunen.
Indsatser, der afspejler den gode vilje og fællesskabet i lokalområdet, prioriteres.
Prisen gives til en fælles indsats præsteret af to eller flere personer for at hylde et fællesskabende initiativ til lokalsamfundenes bedste.
Prisen er på 10.000 kr., en messingplade med indgraveret titel og årstal samt et træ til udplantning på et fælles areal. 
Der stilles krav om at initiativer, der indstilles til prisen, skal finde sted uden for byerne Slagelse, Korsør og Skælskør.
Prisen uddeles i forbindelse med den årlige landdistriktskonference i november.
Dommerkomitéens sammensætning:
Dommerkomitéen består af 5 medlemmer, hvoraf 2 er politiske repræsentanter, mens de øvrige 3 repræsenterer civilsamfundet:
·         Formanden for Landudvikling Slagelse, Niels Jørgensen 
·         Formanden i Frivilligcentret i Slagelse Kommune, Falk Bærentzen
·         En repræsentant fra Landliv Slagelse.
Den endelige beslutning om dommerkomitéens sammensætning rettes i fundatsen.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget har følgende handlemuligheder:
1.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at anbefale udpegningen af Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) som politiske repræsentanter i dommerkomitéen for prisen Årets Landdistriktsindsats overfor Byrådet. Som konsekvens heraf sendes udpegningen til behandling i Byrådet den 7. oktober 2019. Dette vil ikke få konsekvenser for den planlagte prisuddeling i slutningen af november i forbindelse med den årlige landdistriktskonference.
2.    Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at fastholde beslutningen i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget af den 10. januar 2018, og som senere bekræftet i Byrådet den 26. februar 2018 om, at Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) er politiske repræsentanter i dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Anne Bjergvang (A) og Pernille Ivalo Frandsen (V) udpeges til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats.
2.    at kompetencen til at udpege de politiske repræsentanter til dommerkomitéen for Årets Landdistriktsindsats delegeres til det fagudvalg, der har landdistriktsudvikling som ressortområde.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Bilag
Fundats

6. Anmodning om opstart af ny lokalplan for Hashøj Biogas ved Vemmeløsevej, Dalmose (B)

6.     Anmodning om opstart af ny lokalplan for Hashøj Biogas ved Vemmeløsevej, Dalmose (B)

Sagsnr.: 330-2018-83434               Dok.nr.: 330-2019-378921                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om en ny lokalplan for Hashøj Biogas ved Vemmeløsevej, Dalmose skal sættes i gang.
Baggrund
Virksomheden Hashøj Biogas ApS (der er ejet af HCS A/S Transport og Spedition), beliggende på Vemmeløsevej ved Dalmose, ønsker at modernisere og udbygge biogasanlægget samt at etablere et opgraderingsanlæg, der gør det muligt at levere naturgas til det danske gasdistributionsnet. For at fremtidssikre biogasanlægget ønskes derudover mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald eller biomasse (f.eks. halm) til indfødning i biogasanlægget.
Den ønskede modernisering af anlægget kan ikke rummes inden for den gældende Lokalplan 129. Virksomheden har derfor fremsendt en anmodning om udarbejdelse af en ny lokalplan. Der er tale om den samme afgrænsning af lokalplanområdet som i den gældende lokalplan. Der ønskes en øget bebyggelsesprocent samt øget bygningshøjde som ikke kan rummes inden for den gældende kommuneplanramme. Der skal derfor udarbejdes et kommuneplantillæg sammen med lokalplanen.
Den nye lokalplan skal sikre:
·         mulighed for udvidelse af anlægget i forbindelse med en forestående renovering af udtjente anlæg,
·         mulighed for at etablere ny lukket aflæsningshal, hvorfra luften kan renses,
·         mulighed for etablering af et opgraderingsanlæg med henblik på at kunne levere gassen til naturgasnettet,
·         mulighed for at etablere et forbehandlingsanlæg af madaffald og andre faste biomasser,
·         mulighed for at etablere lagerfaciliteter for faste biomasser, samt nye tanke for gylle og andre flydende biomasser,
·         ny og større efterlagertank,
·         en øget bebyggelsesprocent på 25 % og øget bygningshøjde på op til 30 m for at kunne muliggøre ovenstående,
·         mulighed for at etablere nye beplantningsbælter, der tilpasses de forestående udvidelser.
Som det første vil der blive etableret opgraderingsanlæg, ny læssehal, oparbejdningsanlæg for madaffald mm, udskiftning af ældste gasreaktor og ekstra gasreaktorer. Herefter vil de sidste gasreaktorer (op til i alt 7 stk.) samt supplerende lagerfaciliteter blive etableret løbende efter behov.
Nye reaktortanke etableres i enten stål eller støbte tanke med låg og med en højde på op til 30 m. Nye forlagertanke vil blive i form af ståltanke.
Anlæggene til gasopgradering, læssehallen, oparbejdningsanlæg til madaffald samt lagerfaciliteter vil blive indbygget i nye koldhaller/plansiloer. Hallerne vil få en højde på indtil 12 m.
Farver på alle bygninger vil blive matte og aftales nærmere i forbindelse med lokalplanprocessen.
Udover ovenstående større bygningsdele vil der skulle etableres flere mindre følgeanlæg såsom brovægt, ny personalebygning og evt. en halmkedel til at sikre procesvarme. Der vil blive etableret skorstene, hvis højde fastsættes ud fra OML-beregninger. Der skal etableres skorstene fra anlæg til gasopgradering, gasfakkel og evt. halmkedel.
De eksisterende to §3 områder (mindre søer) bibeholdes, og der vil blive etableret nye beplantningsbælter med egnskarakteristisk beplantning af træer og buske, der mod syd, vest og nord trækkes ud mod lokalplangrænsen. Beplantningsbælterne ønskes suppleret med/integreret i volde på visse strækninger, så bevægelser inde på virksomheden også i vinterperioden afskærmes.
Der etableres opsamling af pladsvand/overfladevand mm. som påregnes ledt til bassin/LAR anlæg med henblik på genanvendelse i produktionsprocessen.
Der vil blive etableret ny hal for aflæsning af potentielt lugtende biomasser, hvorfra luften vil blive renset inden udledning. Dette vil forebygge den diffuse lugt fra anlægget, som forefindes i dag, og som bygherre vurderer som den væsentligste lugtkilde fra anlægget.
Al fortrængningsluft fra tanke vil blive ledt gennem luftrenseanlæg.
Parallelt med lokalplanprocessen vil der blive gennemført en miljøkonsekvensvurdering (VVM redegørelse) af udvidelsen af biogasanlægget. Idet anlægget er VVM pligtigt, vil der sandsynligvis skulle udarbejdes en miljøvurdering af lokalplanen og kommuneplantillægget.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøvurderinger tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at den gældende Lokalplan 129 fortsat vil udgøre plangrundlaget for Hashøj Biogas. Det vil ligeledes betyde, at den ønskede modernisering og udvidelse af Hashøj Biogas, der vil fremtidssikre anlægget, ikke vil kunne gennemføres.
Vurdering
Det er et nationalt mål, at der gennem kommuneplanlægningen udpeges arealer til etablering af det fornødne antal biogasanlæg på landsplan, så målet om udnyttelse af ca. 50 % af landets husdyrgødning til grøn energi i 2020 kan nås. Det er en national interesse, at der udpeges arealer til biogasanlæg, og at der for arealerne tages hensyn til bl.a. naboer, natur- og landskabsinteresser. Det er et krav til den kommunale planlægning, at der udpeges områder til lokalisering af fælles biogasanlæg. Den nationale interesse i biogas har rod i aftalen om Grøn Vækst fra 2009 og Energiaftalen fra 2012, hvor der er sat ambitiøse mål for udbygning af biogasproduktionen i Danmark.
I denne konkrete sag er der tale om en opdatering af gældende planlægning, idet arealet allerede er udpeget og lokalplanlagt til biogasanlæg. Lokalplanområdet er beliggende i udkanten af kirkeomgivelserne til Gimlinge Kirke. Området rummer i dag et biogasanlæg med bygningshøjder på omkring 20 meter. Den nye planlægning vurderes ikke at medføre en væsentlig ændring af oplevelsen- og betydningen af kirken i landskabet.
Administrationen anbefaler, at lokalplanen og kommuneplantillægget sættes i gang. Det vil betyde, at plangrundlaget for Hashøj Biogas bliver opdateret således, at det understøtter en modernisering og udvidelse af biogasanlægget, og dermed at biogasanlæggets fortsatte drift fremtidssikres og bidrager til at opfylde det nationale mål om udnyttelse af husdyrgødning til grøn energi. En modernisering af biogasanlægget vil desuden bidrage til at mindske evt. lugtgener i nærområdet fra anlægget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at lokalplanen sættes i gang.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

7. Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

7.     Forslag til lokalplan 1224 - Udvikling af Museet ved Trelleborg (B)

Sagsnr.: 330-2019-60122               Dok.nr.: 330-2019-340293                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Forslag til lokalplan 1224, ”Udvikling af Museet ved Trelleborg med miljøscreeningen”, skal vedtages og fremlægges i 8 ugers offentlig høring.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på mødet den 1. april 2019 igangsætning af ny lokalplan for Trelleborg.
Lokalplanen skal muliggøre at udvide og ombygge det eksisterende museum, samt at opføre Den Genskabte Borg i områdets nordøstlige hjørne.
Det eksisterende museum udbygges med op til 500 m2. Museumsbygningen får et arkitektonisk moderne udtryk, der spiller ind med omgivelserne og giver et roligt udtryk. Museumsbygningen bygges ikke højere. Der ønskes glasfacade ud mod Trelleborg-monumentet.
Den Genskabte Borg placeres i det nordøstlige hjørne og vil bestå af en fuld kvadrant af Harald Blåtands borg inkl. voldgrav, vold, porthus, palisade og langhuse. Borgen vil i alt bestå af fem langhuse med en maks. højde på 8,5 m samt et skur til opbevaring. Borgen opføres med palisade i maks. 8,5 meters højde, vold i 6,5 meters højde samt porthus over porten i maks. 12,5 meters højde. I volden kan der indrettes mødelokaler med indgang, der ikke er synlig fra ydersiden af volden. Den Genskabte Borg skal opføres ud fra det arkæologiske grundlag, så borgen fremstår autentisk og som en aktiv del af formidlingen af området ved Trelleborg.
Lokalplanen muliggør endvidere, at Slagløse, der indeholder enkeltstående bygninger, der er bygget med reference til vikingetiden, kan bestå eller nedrives.
Adgangen til området er fra Trelleborg Allé, hvor to indkørsler er nedlagt og en enkelt er udvidet. Der vil være parkering i forlængelse af Trelleborg Allé. Parkeringspladsen er allerede anlagt.
I forbindelse med udarbejdelsen af planforslaget er der foretaget en miljøscreening der konkluderer, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering af planforslaget. Screeningen fremgår af planforslaget som bilag. Screeningen har ikke påvist væsentlige indvirkninger på miljøet som følge af planens realisering.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens kapitel 5.
Miljøscreeningen tilvejebringes efter Miljøvurderingsloven.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1224 – Udvikling af Museet ved Trelleborg og dermed sende det i 8 ugers offentlig høring. Derved opfyldes Planlovens formål om at skabe debat omkring planforslaget, hvilket er en forudsætning for at kunne vedtage planen endeligt.
Byrådet kan vælge at forkaste planforslaget. I dette tilfælde vil konsekvensen være, at der ikke bliver etableret et nyt plangrundlag. Dette vil betyde, at det eksisterende museum ikke vil kunne udvides, og at Den Genskabte Borg ikke vil kunne opføres.
Byrådet har også mulighed for at vedtage justeringer af planforslaget inden vedtagelsen om at fremlægge planforslaget i 8 ugers offentlig høring.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at Byrådet vedtager lokalplanforslaget og sender det i 8 ugers offentlig høring, da lokalplanen vil muliggøre, at de nye tanker for at skabe et oplevelses- og videncenter ved fortidsmindet Trelleborg, indeholdende et udvidet og renoveret museum samt dele af en genskabt borg, kan realiseres. Dette er også i tråd med Slagelse Kommunes vision om at skabe attraktive oplevelser for kommunens borgere og besøgende.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Forslag til lokalplan 1224, Udvikling af Museet ved Trelleborg vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring,
2.    at afgørelsen om ikke at miljøvurdere planforslaget vedtages,
3.    at borgermøde afholdes på Museet ved Trelleborg enten den 11. eller 13. november 2019 i tidsrummet mellem 18.30 og 20.00.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-3; Anbefales med borgermøde d. 11. november.

8. Forespørgsel om mulighed for etablering af en mindre kirkegård/gravplads (B)

8.     Forespørgsel om mulighed for etablering af en mindre kirkegård/gravplads (B)

Sagsnr.: 330-2019-64521               Dok.nr.: 330-2019-373189                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til, om et kommuneplantillæg med henblik på udpegning af et rammeområde til lokalisering af en ny gravplads skal igangsættes.
Baggrund
På baggrund af en henvendelse fra Muslimsk Trossamfund har administrationen afholdt et indledende møde med deres repræsentanter om muligheden for at etablere en mindre kirkegård/gravplads i Slagelse Kommune.
Muslimsk Trossamfund ønsker at erhverve jorden til formålet og stiller som udgangspunkt ikke krav til hvor en eventuel lokalisering skal være i kommunen.
Det oplyses at arealbehovet ligger på omkring 1.500 m2 hvilket svarer til 300 gravpladser. Der er ikke planlagt bygninger.
Slagelse Kommune har ikke udlagt arealer til nye kirkegårde/gravpladser. En evt. lokalisering af en ny kirkegård/gravplads vil således kræve et kommuneplantillæg, der udpeger et egnet område til formålet. En evt. lokalisering af en gravplads kræver en efterfølgende lokalplanlægning.
Før en ny gravplads kan etableres kræver det, at Styrelsen for patientsikkerhed erklærer området egnet til begravelsesplads. Det er således vigtigt i en evt. planfase, at udpegningen af egnede lokaliteter sker i tæt dialog med Slagelse Kommunes miljømyndighed og Styrelsen for patientsikkerhed.
Kirkeministeren skal give tilladelse til at anlægge og drive begravelsespladsen. Muslimsk Trossamfund skal således ansøge Kirkeministeren om tilladelse og erklæringen fra Styrelsen for patientsikkerhed skal vedlægges ansøgningen.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes efter Planlovens § 23c.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme henvendelsen. Det vil betyde, at der igangsættes et kommuneplantillæg med henblik på at finde en egnet placering og dermed udpegning af et rammeområde for lokalplanlægningen.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme henvendelsen. Konsekvensen vil være, at der ikke igangsættes et kommuneplantillæg. Der vil således ikke blive udpeget et rammeområde for den efterfølgende lokalplanlægning.
Vurdering
Den nuværende situation gør det ikke muligt for muslimer, at blive begravet i Slagelse Kommune. Som pårørende er man derfor nødt til at søge mod andre kommuner som Næstved, Roskilde og Brøndby for at få sine afdøde pårørende begravet.
Administrationen anbefaler, at der igangsættes et kommuneplantillæg med henblik på at finde en egnet lokalitet til en ny kirkegård/gravplads og dermed udpege et rammeområde. Administrationen vurderer, at arealstørrelsen bør øges i forhold til de 1.500 m2. Dette for at rummeligheden ikke bliver begrænsende i forhold til, at arealet også skal rumme parkeringsfaciliteter, evt. sanitære faciliteter, stier mm.
Der er ikke fremsat konkrete ønsker til placeringen af en ny kirkegård/gravplads. Der kan således både være tale om en bynær lokalisering eller en lokalisering i det åbne land. Det er vurderingen, at en bynær lokalisering vil være mere tilgængelig for besøgende der benytter offentlige transportforbindelser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Kommuneplantillægget sættes igang.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

9. Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

9.     Endelig vedtagelse af Lokalplan 1204 Boligområde "Ved gadekæret" i Slots Bjergby (B)

Sagsnr.: 330-2018-31304               Dok.nr.: 330-2019-286428                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, om Lokalplan 1204 skal vedtages endeligt, med de ændringer der fremgår af vedlagte hvidbog.
Baggrund
Byrådet besluttede den 28. januar 2019, at sende Forslag til Lokalplan 1204 i offentlig høring fra den 1. februar 2019 til den 29. marts 2019. Lokalplanen står nu for at skulle vedtages endeligt.
Lokalplanen omfatter en del af den tidligere landbrugsejendom, Lundbæksvej 3 i Slots Bjergby. Ejendommen er gået fra at have en større svineproduktion med tilhørende stalde, siloer og gyllebeholdere, placeret på ejendommen til nu kun at indeholde den oprindelige beboelsesbygning og en garagebygning.
Lokalplanen skal danne baggrund for, at der kan opføres en boligbebyggelse med mulighed for at etablere 11 nye boliger. De nye huse placeres på større grunde, mindst 1000 m2 grund. Lokalplanen sikrer, at de nye huse opføres som traditionelle længehuse i 1½ etage der udformes i overensstemmelse med eksisterende landsbyshuse karakteristik.
Slagelse Kommune har i forbindelse med den offentlige høring modtaget 2 høringssvar der vedrører den eksisterende beplantning, trafik, fælles friarealer og bebyggelsens placering i forhold til ind- og udsynet til Slots Bjergby kirke.
Høringssvarene fremgår af den vedlagte hvidbog og har givet anledning til følgende ændringer af lokalplanen:
Eneste ændring er, at der tilføjes en ny paragraf 9.3:
·         Der etableres et 3 meter bredt beplantningsbælte mod syd, der løber parallelt med nabobebyggelsen Lundbækvej 9. Beplantningsbæltets placering fremgår af Kortbilag 2.
Retligt grundlag
Lokalplaner tilvejebringes efter Planlovens § 5.
Handlemuligheder
Byrådet har generelt mulighed for at foretage mindre justeringer af planen, som en del af den endelige vedtagelse.
Byrådet kan vælge at vedtage Lokalplan 1204 med de foreslåede ændringer. Det vil betyde, at der indenfor området kan opføres 11 enfamiliehuse i 1½ plan. 
Byrådet kan vælge ikke at vedtage Lokalplan 1204. Det vil betyde, at ejendommen vil forblive som en enkelt stor ejendom beliggende i landzone.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at lokalplanen vedtages.
Med lokalplanen får de fremtidige grundejere mulighed for at opføre et nyt hus og bosætte sig i den ældre del af Slots Bjergby landsby. De større og ældre træer sikres mod fældning og det vil derfor blive et område, hvor nærområdernes udearealer er etableret med beplantning, gadekær og engområde. Arealerne er forbundet med stier, der centreres omkring boligbebyggelserne.  Grundejerne vil udover mange rekreative fællesarealer og store private haver, få en fantastisk udsigt ud over det åbne landskab.
Indpasning af bebyggelse i landskab
Roskilde Stiftsøvrighed har under høringsperioden appelleret til, at der tages de nødvendige hensyn til at værne om de værdier, der er knyttet til Slots Bjergby Kirke og Kirkegård. Stiftsøvrigheden har i første omgang nedlagt veto mod lokalplanen i sin helhed i medfør af planlovens § 29, stk. 3. Efter dialog med kommunen har Stiftsøvrigheden frafaldt sit veto.
Administrationen har undersøgt om de kommende huse kan indpasses i landskabet på anden vis. Ændringen betyder, at flere af de oprindelige tanker omkring den nye bebyggelses udenomsarealer går tabt. Derudover forsvinder gadekæret, der samtidig skulle agere regnvandsbassin for boligerne, fælles friarealerne mv. Også de større træer som er vurderet bevaringsværdige vil stå i vejudlæg samt på private grunde, på en måde der betyder, at træerne skal fældes.
På denne baggrund vurderer administrationen, at den oprindelige bebyggelsesplan bør fastholdes. 
Trafik
I forbindelse med afholdelse af det offentlige borgermøde, blev der fra naboer sat spørgsmålstegn ved trafikafvikling til og fra området, via Lundbæksvej. Forhold på Lundbæksvej kan ikke reguleres af lokalplanen idet vejen ligger uden for lokalplanområdet. Kommunens vejafdeling har igangsat undersøgelse af forholdene.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen indenfor lokalplanområdet. Såfremt der fremadrettet sker trafiktiltag udenfor lokalplanområdet, vil dette medføre udgifter for kommunen da Lundbæksvej er en offentlig vej.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor Byrådet anbefales,
1.    at Lokalplan 1204, Boligområdet ”Ved gadekæret”, Slots Bjergby, Slagelse vedtages endeligt med de ændringer, som fremgår af hvidbogen.
2.    at Sagen sendes videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.
Opmærksomhed på vejbelysning, og at lyset skal vende nedad (jf. punkt 9.12).

10. Tilsagn om støtte til bygningsforbedringer på hhv. Holsteinborgvej 207 og Kongsmarkvej 287 (B)

10.   Tilsagn om støtte til bygningsforbedringer på hhv. Holsteinborgvej 207 og Kongsmarkvej 287 (B)

Sagsnr.: 330-2019-18349               Dok.nr.: 330-2019-369306                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget.
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal tage stilling til om kommunen skal yde støtte til to private grundejeres istandsættelse af deres ejendomme.
Baggrund
Administrationen modtager et stigende antal henvendelser fra borgere der er interesseret i at søge støtte gennem byfornyelsesloven til istandsættelse af deres ejendomme.
Senest har to interesserede kunne opfylde kriterierne for at kunne indsende en ansøgning om byfornyelsesstøtte til bygningsforbedringer.
Holsteinborgvej 207, Bisserup landsby
Ejendommen er registreret som bevaringsværdig.
Ejendommen er i dag ”kun” den ene halvdel af det samlede hus. Huset blev opdelt i to selvstændige beboelser tilbage i 1982 (huset ændres til dobbelthus). Fra landsbyvejen opfattes huset i dag som én bolig.
Ejerne har gennem årene foretaget en løbende restaurering på dele af ejendommen.
Ejerne søger om byfornyelsesstøtte til følgende forbedringsarbejder:
·         Udskiftning og efterisolering af tag til et mat rødt teglstenstag i materialet ler med vingeteglsten i gl. dansk profil,
·         Udvendige forbedringsarbejder på to kviste og et ovenlysvindue i form af, inddækninger og kvistenes flunke,
·         Udvendigt forbedringsarbejde på eksisterende skorsten, herunder inddækning, filsning og hvidtning af skorsten,
·         Tilpasning af eksisterende tagrender,
Vedlagte ansøgning beskriver arbejdet, omfang og udformning i billeder og tekst. Ejerne oplyser, at dette arbejde vil beløbe sig til ca. 385.000 kr. (inkl. moms).
Kongsmarkvej 287 (Gaasenagergaard), beliggende mellem Kelstrup og Storebælt
Ejendommen Kongsmarkvej 287 er beliggende i det åbne land i den nordvestlige del af kommunen. Den firelænget gård er ikke registreret som bevaringsværdig.
Ejerne har ejet og beboet ejendommen siden 2017 og har allerede foretaget en gennemgribende facaderestaurering af ejendommen, herunder bindingsværk, tavler samt vinduer.
 Ejerne søger om byfornyelsesstøtte til:
·         2 nye hoveddøre,
·         2 nye skorstenspiber,
·         Udskiftning af tag,
Ejerne har uddybet omfang og fremgangsmåde i vedlagte ansøgning. Ejerne oplyser, at deres istandsættelse vil koste ca. 1.000.000 kr. (inkl. moms).
Retligt grundlag
Byfornyelseslovens §§ 22 og 26 og i bekendtgørelse nr. 813 af 23.06.2016 om støtteberettigede udgifter til bygningsfornyelse og udbud af bygge- og anlægsarbejder efter lov om byfornyelse og udvikling af byer.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte at yde støtte med op til 75% for istandsættelse af bevaringsværdige ejendomme. Der kan ydes støtte med op til 50 % for istandsættelse af ikke-bevaringsværdige ejendomme.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også beslutte at yde en mindre støtte end 75/50 % af de relevante udgifter.
Endelig kan Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutte ikke at yde støtte til renovering af ejendommene.
Vurdering
Formålet med byfornyelsesmidler er at sikre attraktive by- og landsbymiljøer. Istandsættelse af nedslidte private ejendomme kan ses som ét af flere redskaber til at sikre udvikling især af mindre byer idet forskønnelseseffekter kan være med til at tiltrække nye beboere og dermed være med til at sikre grundlaget for mange af byens funktioner.
Administration anbefaler generelt at støtte til istandsættelse skal sikre, at bygningens originalitet og arkitektoniske værdi bevares eller højnes, og der stilles derfor krav til udførelse og materialer.
Holsteinborgvej 207
Administrationen anbefaler, at Holsteinborgvej 207 meddeles byfornyelsesstøtte til tagudskiftningen på følgende betingelser:
·         at de oplysninger der fremgår af ansøgningen kan opfyldes,
·         at brandadskillelse mod nabo udføres skjult (ikke synlig over tagryg).
·         at inddækninger ved ovenlysvindue, kviste og skorsten skal være skjulte.
·         at flunke på kvistene holdes i en mørk pladebeklædning som eksisterende flunke. Det er ikke tilladt at beklæde flunke med zink. Kvistenes forside og flunke holdes i mørk pladebeklædning.
·         at ved efterisolering af tag, er det vigtigt at flunkenes bredde ikke øges.
En mindre del af ansøgningen handler om en istandsættelse af beboelsens skorsten. Her søger ejerne om støtte til filsning og hvidtning af skorsten. Administrationen anbefaler ingen støtte her, medmindre ejerne genskaber husets oprindelige skorstenspibe.
Kongsmarkvej 287
Ejendommen Kongsmarkvej 287 er godt på vej til at få sit oprindelige udtryk tilbageført. Da ejendomsejerne overtog i 2017 var der tale om en ejendom i en meget ringe stand. Ejendommen mangler fortsat at få udskiftet beboelsens hoveddøre og taget trænger også til udskiftning.
Administrationen anbefaler, at der meddeles byfornyelsesstøtte til istandsættelsesarbejdet på betingelse af at restaureringen foregår som det fremgår af ansøgningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Begge ejendomme vil med deres beliggenhed kunne opnå byfornyelsesstøtte fra Landsbypuljen. Staten vil medfinansiere 60% af kommunens udgifter.
Hvis der ydes støtte på 75 % til forbedringsarbejder på ejendommen Holsteinborgvej 207 vil det, når refusionen fra staten fratrækkes betyde en udgift for kommunen på op til 115.000 kr.
Hvis der ydes støtte med 50 % til forbedringsarbejder på ejendommen Kongsmarkvej 287, vil det, når refusionen fra staten fratrækkes betyde en udgift for kommunen på op til 200.000 kr.
Status på statslige byfornyelsesmidler: ca. 6,9 mio. kr.
Status på kommunale byfornyelsesmidler: ca. 2,6 mio. kr.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der ydes støtte til bygningsforbedringer af de to ejendomme, Holsteinborgvej 207 og Kongsmarkvej 287.
2.    at reparation af skorsten på Holsteinborgvej 207 holdes udenfor byfornyelsesstøtten, medmindre ejerne genskaber husets oprindelige skorstenspibe.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Godkendt.

11. Slottensgade 23, 4220 - Nedrivning og genopførelse af byhus (B)

11.   Slottensgade 23, 4220 - Nedrivning og genopførelse af byhus (B)

Sagsnr.: 330-2019-30450               Dok.nr.: 330-2019-374917                                          Åbent
Kompetence: Miljø,- Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Sagen forelægges Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget efter tidligere aftale, da ejendommen ligger inden for en bevarende lokalplan.
Baggrund
Ansøgningen om nedrivning begrundes med bygningens forfaldne tilstand, og at en istandsættelse vil være tvivlsom. Huset er opført på syldsten uden fugtspærre med stor ophobning af fugt i alle vægge, og der er råd i næsten alt træværk.
Det nye hus opføres med samme højde og udseende dog med en lille justering af døre og vinduer samt taghældningen på bagsiden.
Nedrivningen kræver dispensation fra § 8.1 i lokalplanen som angiver, at eksisterende bygninger ikke må nedrives uden tilladelse fra Slagelse Kommune.
Det nye hus vil kræve følgende dispensationer fra lokalplanen:
·         § 7.3 da bebyggelsesprocenten bliver ca. 118 imod krav om max 60.
·         § 7.4 da bygningen opføres i 2 etager imod krav om max 1½ etage.
·         § 7.6 da husets dybde er ca. 8,3 m imod krav om max 8 m.
·         § 8.7 da bygningen opføres med en delvis asymmetrisk taghældning på kun 25 grader imod krav om mindst 40-50 grader.
Såvel nedrivningen som genopførelsen kræver naboorientering samt høring af kulturmiljørådet, som er iværksat. Resultatet forelægges på mødet. 
Retligt grundlag
Lokalplan nr. 1184 for Korsør bymidte.
Handlemuligheder
1.    Kommunen kan give tilladelse til nedrivning af byhuset, samt opførelse af et nyt tilsvarende hus med lidt ændringer af vindues- og dør placeringer som vist på vedlagte bilag.
2.    Kommunen kan give afslag til nedrivning af det bestående byhus.
Vurdering
Den eksisterende bygning er i meget dårlig stand både ude og inde, og bygningen er ikke bevaringsværdig. En renovering vurderes ikke at være rentabel. Det nye hus vil blive udført med pudset/malet murværk, tag af vingetegl og skorsten samt døre, vinduer og sålbænke i overensstemmelse med lokalplanen. Da huset opføres mangen til det gamle hus, vil gadebilledet ikke væsentligt forandres.
Der vil ved nedrivning af huset blive taget de fornødne hensyn til naboejendommene, med bevaring og renovering af mure mellem ejendommene, således at naboejendommenes indretninger langs skel ikke påvirkes.  
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender den ønskede nedrivning og meddeler de anførte nødvendige dispensationer fra lokalplan 1184 til genopførelse af ejendommen Slottensgade 23.  
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Sagen udsættes.

12. Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

12.   Overdragelse af kompetence til Ø-udvalget ifm. skuldersæsonen og nedsættelse af takster (B)

Sagsnr.: 330-2016-36984               Dok.nr.: 330-2019-396877                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte placeringen af skulderperioden (perioden hvor der kan anvendes statsstøtte til nedsættelse af billetpriser), og Byrådet anmodes om at bemyndige Ø-udvalget til at kunne beslutte udmøntningen af statstilskuddet og nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Baggrund
På Ø-udvalgets møde den 21. maj 2019 var sagen om skulderperiode og selve disponeringen af statstilskuddet til behandling.
På mødet blev det besluttet, at man ville anmode Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget om, at få kompetencen til at fastlægge skuldersæson og anvendelsen af de midler som staten tildeler til nedsættelse af takster på passager- og godsområdet.
Ø-udvalgets anbefalinger på området har hidtil været fulgt uden bemærkninger, ligesom Ø-udvalget følger udviklingen på området tæt, og herunder om der er behov for justering af perioderne med nedsatte takster, efterhånden som regnskabstallene kendes.
Taksterne, der ligger til grund for nedsættelse af færgepriserne, vil fortsat blive fremlagt for udvalget, og endelig godkendt i Byrådet i forbindelse med den årlige godkendelse af kommunens takstblade.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget og Byrådet kan beslutte at overdrage kompetencerne for fastsættelse af skuldersæson og nedsættelse af taksterne til Ø-udvalget eller lade kompetencen forblive som hidtil, evt. således at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget overdrages kompetencen til nedsættelse af takster.
Vurdering
Hidtil er Ø-udvalgets anbefalinger fulgt på området. Ø-udvalget får alene kompetence til at handle inden for den økonomiske ramme, der er givet af de fastlagte statstilskud, og beskrevet i tilhørende lovgivning. Tilskuddene er båndlagt til nedsættelse af billetpriser, så midlerne kan ikke disponeres til andet formål, som måtte være ønskeligt for udvalget.
Administrationen vurderer, at det ville gøre arbejdet med fastlæggelse af skulderperioder og brug af tilskudsmidlerne mere smidigt, hvis opgaven på denne måde overlades til Ø-udvalget.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
På passagerområdet er statstilskuddet på ca. 1.350.000 kroner.
På Godsområdet er statstilskuddet på ca. 1.100.000 kroner.
Midlerne kan anvendes til nedsættelse af færgernes billetpriser inden for en periode på 46 uger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at  Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkender, at Ø-udvalget kan beslutte placeringen af skulderperioden.
2.    at det overfor Byrådet anbefales, at Ø-udvalget kan beslutte fordelingen af statstilskuddet til nedsættelse af færgernes billettakster på passager- og godsområdet.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
At 1-2; Anbefales.

13. Udbud af højvandssikring af Korsør bymidte (B)

13.   Udbud af højvandssikring af Korsør bymidte (B)

Sagsnr.: 330-2019-60903               Dok.nr.: 330-2019-352622                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til udbudsformen af højvandssikring af Korsør bymidte.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skulle på udvalgsmødet den 9. april 2018 tage stilling til en økonomisk ramme for højvandssikringen af Korsør bymidte. Udvalget besluttede at sagen skulle genoptages på et temamøde og medtages i budgetforhandlingerne. Temamødet om kystbeskyttelse blev afholdt den 4. juni 2018.
I de strategiske anlægsønsker til budget 2019-2022 fremgår det, at der er en forventet omkostning på 5-30 mio. kr. for højvandssikring af digeområde 4, Korsør bymidte. Der er foretaget en nærmere vurdering af disse tal, jf. bilag 1. Vurderingen er, at der kan laves en funktionel og æstetisk højvandssikring for Korsør bymidte for 16,1 mio. kr.
I forbindelse med budgetforhandlingerne for 2019-2022 blev der afsat 7 mio. kr. til højvandssikringen af Korsør bymidte i 2022, svarende til den estimerede kommunale andel i projektet.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget godkendte på udvalgsmøde den 1. april 2019, at Center for Miljø, Plan og Teknik ansøgte Realdania om støtte til afholdelse af en projektkonkurrence og udarbejdelse af et konkret projekt for højvandssikring af Korsør bymidte. Realdania har den 4. september 2019 meddelt afslag på ansøgningen.
Administrationen anbefaler, at der på trods af afslag fra Realdania, afsættes 400.000 kr. til gennemførelse af en projektkonkurrence, idet der er behov for en æstetisk og teknisk løsning.
Med respekt for de tanker, der er gjort i forbindelse med visions-workshops mv., skal der udarbejdes en multifunktionel løsning, der understøtter en helhedsorienteret og bæredygtig udvikling af Korsør med fokus på bæredygtighedskriterierne indskrevet i budgetaftalen i 2019 og FNs Verdensmål.
Højvandssikringen skal kunne skabe ramme for sociale aktiviteter, rumme mulighed for formidling af højvande – fx via belysning, tage hensyn til kulturhistoriske forhold og samspillet mellem den eksisterende byrumsarkitektur, struktur og materialer.
Projektet skal være med til at skabe en attraktiv havnefront med en tydelig promenade fra Halsskovbroen til Fæstningen, med særlige opholdspladser og oplevelser undervejs, der skal styrke bylivet og være med til at koble bymidte og havn bedre sammen end i dag.
Langs Flådestationen skal projektet tage hensyn til de særlige sikkerhedsforhold, der er omkring det militære område. Flådestationen står overfor en udvidelse og udvikling af området, og projektet skal sikre samspil med dette. Højvandssikringen omkring lystbådehavnen skal så vidt muligt indpasses til ønskerne i helhedsplanen for Korsør Lystbådehavn.
Det samlede anlægsbudget for højvandssikring af Korsør bymidte til kote 2,0 m er anslået til 16,1 mio. kr. ex moms. Vi forventer, at ca. 13 pct. af det samlede budget går til rådgiverydelser. Rådgiverhonoraret er anslået til 2.050.000,- og dermed overstiger det grænsebeløbet for EU-udbud, hvilket har betydning for udbudsprocessen.
BUDGET
DKR ex moms
Vederlag til ikke-vindende rådgivere i projektkonkurrence
400.000
Udarbejdelse af fuldt projekt af rådgiver (inkl. detailprojektering)
2.050.000
I alt
2.450.000
 
 
Entreprenørudgifter og forundersøgelser
14.050.000
 
 
Retligt grundlag
Udbudsloven, samt Slagelse Kommunes indkøbspolitik.
Handlemuligheder
Byrådet kan vælge at gennemføre en projektkonkurrence inkl. prækvalifikation. Alternativt kan der gennemføres et begrænset udbud, dog med mindre sikkerhed for en æstetisk løsning.
Samtidig med godkendelse af udbudsform skal Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tillige tage stilling til anvendelse af klima-driftsmidler til en projektkonkurrence.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at der afsættes 400.000 kr. til projektkonkurrence, idet der er behov for en æstetisk og teknisk løsning. Ved andre udbudsformer kan bruge en mere simpel ideskitse, som ikke nødvendigvis er teknisk gennemarbejdet. En projektkonkurrence giver en større sikkerhed for en realiserbar, æstetisk løsning, der er rimelig teknisk gennemarbejdet.
I en projektkonkurrence nedsættes en bedømmelseskomite, der skal vælge hvilket projekt der skal realiseres. Til bedømmelseskomiteen skal der udpeges to politikere eller tilsvarende, samt relevante fagdommere. Derved er der en større sikkerhed for, at der vælges en æstetisk løsning, der tilgodeser lokale interesser.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen foreslår at de 400.000 kr. til projektkonkurrencen finansieres af udisponerede klima-driftsmidler under Miljø og Natur.
Af den samlede anlægssum på 16,1 mio. kr. forventes 9,1 mio. kr. finansieret af andre bidragsyder. Der er i budget 2019-2022 afsat en anlægsramme på 7,0 mio. kr. i 2022 til kommunens andel vedrørende etablering af højvandssikringen.
Hvis vi skal anlægget højvandssikringen i 2022 skal formentlig afsættes midler i 2020-2021 til projektering afhængig af forløbet.
Konsekvenser for andre udvalg
Efter anlæggelse af højvandssikringen i 2022 skal der afsættes midler til driften af anlægget.
Rådighedsbeløbet på 7,0 mio. kr. i 2022 er budgetlagt under Erhvervs- og Teknikudvalget.
Indstilling
Centerchef for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at der gennemføres en projektkonkurrence
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Udvalget ønsker at projektet fremskyndes uden projektkonkurrence. Udvalget ønsker, at en fremrykning medtages i de kommende budgetforhandlinger.
Mulighed for højere kote end 2,0 medtages.
Muligheder for synergi i forhold til Flådestationens udbygning undersøges.

14. Politik for vandløbsområdet (B)

14.   Politik for vandløbsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2019-2637                 Dok.nr.: 330-2019-383073                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal godkende politik for administrationen af vandløb.
Baggrund
Som led i at udarbejde politikker på de enkelte fagområder blev der på udvalgsmøde d. 3. juni forelagt et oplæg til politik for vandløbsområdet. På mødet blev det besluttet at genoptage sagen med de faldne bemærkninger, idet oplægget blev sendt i høring i vandsynsrådet.
Politikken har været drøftet to gange i Vansynsrådet den 25. juni og den 12. september 2019. Udkastet er løbende blevet tilrettet på baggrund af de indkomne tilbagemeldinger.
”Ålauget for Lindes Å, Seerdrup Å og Bjerge Å med tilløb”, ”Vandløbslauget for nedre Tude Å og Vårby Å”, ”Landøkonomisk selskab” samt ”Gefions politiske afdeling” har fremsendt skriftlige bemærkninger til udkastet. Der er udarbejdet en hvidbog, som er vedlagt.
Retligt grundlag
Vandløbsloven.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at godkende oplægget og/eller komme med ændringer.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Opgaverne udføres indenfor nuværende budget.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at udkast til politik for administration af vandløb godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.
Anne Bjergvang (A) ønsker at udkastet kommer i offentlig høring.
Anne Bjergvang (A) begærer sagen i Byrådet.

15. Fjernvarmeforsyning af Erhvervspark Korsør (B)

15.   Fjernvarmeforsyning af Erhvervspark Korsør (B)

Sagsnr.: 330-2019-31857               Dok.nr.: 330-2019-359391                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget skal i henhold til varmeforsyningsloven tage stilling til, om det ubebyggede erhvervsområde ved Korsør Erhvervspark (LP 1205) kan forsynes med fjernvarme.
Baggrund
Slagelse Kommune er varmeforsyningsmyndighed og skal derfor godkende ændringer af området med kollektiv varmeforsyning, herunder fjernvarme udbygninger.
SK Varme har fremsendt et projektforslag på at udbygge fjernvarmen, således at det fremtidige erhvervsbyggeri i område kan forsynes med fjernvarme.
Ud over Kodak Huset og SK’s halmvarmeværk ligger der ingen bygninger på området, som ifølge en gammel varmeplan er udlagt til gasforsyning.
Jf. bygningsreglementet kan nye bygninger dog ikke opvarmes med gas.
Projektforslaget redegør derfor for de samfundsøkonomiske, selskabsøkonomiske og forbrugerøkonomiske konsekvenser af opvarmning med fjernvarme og som alternative jordvarme og luft-til-vand varmepumpe.
Projektforslaget er sendt i høring hos Dansk Gasdistribution (DGD). I høringsprocessen er der fremsendt supplerende informationer, hvorefter DGD har meddelt at de ikke havde indvendinger.
Retligt grundlag
Slagelse Kommune har modtaget projektforslaget den 4. april 2019. Den skal derfor behandles iht. bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg 1792 af 27. december 2018.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan godkende projektforslaget.
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan afvise projektforslaget, hvis den går imod kommunens interesser eller øvrige planlægning. 
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan også vælge at bede om et andet projektforslag eller et projektforslag fra et andet forsyningsselskab.
Vurdering
Administrationen anbefaler at projektforslaget godkendes. Etablering af fjernvarme er samfundsøkonomisk mest fordelagtigt, sammenlignet med scenarier med opvarmning med jordvarme eller luft-til-vand varmepumpe. Projektet udviser et samfundsøkonomisk overskud på ca. 13. mio. kr., som anses som tilstrækkelig robust.
Samtidig understøtter projektet kommunens satsninger ift. udbygning af fjernvarme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at projektforslaget vedtages.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.

16. Bredbåndskonsulent - Arbejdsplan efterår 2019/vinter 2020 (O)

16.   Bredbåndskonsulent - Arbejdsplan efterår 2019/vinter 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2019-66638               Dok.nr.: 330-2019-385158                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om arbejdsplanen for bredbåndskonsulenten for efterår 2019/vinter 2020.
Baggrund
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget besluttede på deres møde 3. juni 2019 at frigive midler til at ansætte en bredbåndskonsulent til at varetage Kommunens interesser ift. sikring af en koordineret indsats omkring den digitale infrastruktur.
Bredbåndskonsulentstillingen har været besat siden 1. august 2019, og der er udarbejdet en arbejdsplan for det første halve år.
Handlemuligheder
Arbejdsplanen for efterår 2019/vinter 2020 er planlagt som følger:
Mobildækning
For at kunne vurdere behovet for ekstra mobilmaster i Slagelse Kommune er det nødvendigt at få kortlagt den eksisterende dækning. Dette vil udarbejdes vha. data fra tjekditnet.dk, indberetninger fra interne kilder; eksempelvis kommunens hjemmepleje, egne målinger og eventuelt med brug af eksterne målinger. Arbejdet med at få et grundlæggende overblik over mobildækningen forventes at vare året ud. Der er dog en del faktorer i dette, der er svære at forudse, da en del af arbejdet forudsættes af data fra blandt andet Energistyrelsen, der på nuværende tidspunkt ikke er tilgængelige.
Når mobildækningen er kortlagt vil der naturligt kunne indledes dialog med teleoperatørerne om mulighederne for fremtidig udvikling af den digitale infrastruktur. De steder hvor dækningen ikke kan forbedres via normale markedsvilkår, skal det vurderes hvor kommunen vil kunne opstille master, med forpligtelse om opsættelse af sendeudstyr fra de forskellige teleoperatører. Dialogen med teleoperatørerne forventes at kunne initieres i februar 2020.
Flere steder i kommunen har forskellige teleoperatører forpligtet sig til at levere bedre dækning, og disse aftaler skal der følges op på og udarbejdes konkrete handlings- og tidsplaner for.
Bredbåndsdækning
Energistyrelsen definerer tilfredsstillende bredbåndsdækning ifm. bredbåndspuljen for muligheden for at have 100Mbit/s download og 30Mbit/s upload. Der skal således kortlægges hvor der i Slagelse Kommune tilbydes denne hastighed og hvor der er huller.
Udrulningen foregår på markedsvilkår i kombination af statsstøtte fra Bredbåndspuljen. På nuværende tidspunkt er det uklart om Bredbåndspuljen vil fortsætte efter 2019 og i hvilket format.
Flere steder i kommunen bliver der på nuværende tidspunkt etableret fibernet og visse steder er der flere leverandører, der tilbyder fibernet samme steder. Det er primært Fibia og TDC der udruller fibernet i kommunen.
De steder, hvor der er huller i bredbåndsdækningen, vil der blive udarbejdet oplæg til strategi for at få de sidste koblet på.
Der er indgået partnerskabsaftale med Digitalt Taskforce, som er et samarbejde på tværs af de sjællandske kommuner, og en del af dette samarbejde skal sikre udarbejdelse af retningslinjer for at styrke gennemsigtigheden og koordination på tværs af kommunens relevante afdelinger for at sikre en mere effektiv etableringsproces for bredbånd.
Fælles for både mobil- og bredbåndsdækning
Der er mange tekniske aspekter i teknologierne i den digitale infrastruktur, og der er meget viden, som borgere skal kunne tilegne sig for at kunne træffe de rette beslutninger for hvilken løsning der er bedst for dem. Derfor vil der blive lavet et oplæg til hvordan Slagelse Kommune bedst vil kunne oplyse borgerne, sådan at de får de bedste forudsætninger til at vælge løsninger, der fungerer bedst for dem. I tråd med ambitionerne i Digital Taskforce vil der blive udarbejdet en plan for hvordan der i Slagelse Kommune vil kunne sikres en holdbar one-point-of-entry, sådan at borger- og virksomhedsdialogen foregår ensartet og mere intuitivt. Denne plan forventes at være udarbejdet i løbet af januar, dog med det forbehold at det første møde i Digital Taskforce først afholdes i slutningen af oktober og det dermed på nuværende tidspunkt ikke vides hvor hurtigt denne gruppe vil skabe konkrete aftaler.    
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen kommentarer.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Taget til efterretning.
Anne Bjergvang (A) ønsker opmærksomhed på mobildækning overalt i Slagelse Kommune (og mulighed for 112).

17. Eventuelt (D)

17.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-382221                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Intet.

18. Godkendelse af referat (B)

18.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-90230               Dok.nr.: 330-2019-382224                                          Åbent
Kompetence: Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af referat.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at referatet godkendes.
Beslutning i Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget den 30. september 2019:
Fraværende:  Steen Olsen (A)
Godkendt.