5. Opfølgning vedr. forventet regnskab 2017 (B)
5. Opfølgning vedr. forventet regnskab 2017 (B)
Sagsnr.: 330-2017-25446 Dok.nr.: 330-2017-229134 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om forventet regnskab 2017 for drift og
anlæg samt initiativer, der kan sikre den fornødne styring.
Baggrund
I forbindelse med behandling af det foreløbige regnskab for
2016 besluttede Byrådet i sit møde den 27. marts 2017 bl.a. følgende:
1. Der
udarbejdes hurtigst muligt et revideret skøn for forventet regnskab 2017,
herunder et revideret likviditetsskøn.
2.
Administrationen foretager en gennemgang af anlæg 2017 mhp, at det kan
vurderes, hvilke anlæg der kan udskydes eller bevillinger lægges i kassen.
3.
Administrationen udarbejder et forslag til en transparent økonomimodel.
Frekvensen for økonomirapportering drøftes med gruppeformændene.
4. Der
indføres et midlertidigt ansættelsesstop indenfor konto 6. Administrationen
fremkommer med forslag til nedbringelse af de administrative udgifter, med
afsæt i KORA-rapporten. MED-organisationen involveres.
Med baggrund i ovenstående pkt. 1 og 2 er der administrativt
lavet en ekstraordinær opfølgning vedr. forventet regnskab 2017, der - som
følge af sagens hastende karakter - ikke er behandlet i fagudvalgene. Det skal
samtidig bemærkes, at det korte forløb ikke har givet mulighed for at
kvalitetssikre alle data vedr. forbrug m.v. Eventuelle bevillingsansøgninger er
derfor heller ikke indeholdt i sagsfremstillingen, men vil være en del af den
ordinære budgetopfølgning, der forelægges til politisk behandling i maj.
Endvidere gives der, jf. pkt. 3, en kort beskrivelse af
oplæg til en økonomistyringsmodel, som kan medvirke til at styrke det
økonomiske overblik og indsigt for udvalg og Byråd.
I forhold til pkt. 4 fremlægges særskilt sag for
Økonomiudvalget på et kommende møde.
Vedr. 1 og 2: Forventet regnskab 2017 og udskydelser af
anlæg
Den ekstraordinære budgetopfølgning fremgår af bilag 1, hvor
der ud over de samlede opgørelser er oversigt over hvert fagudvalg for såvel
drift (detaljeret i bilag 2) som anlæg (detaljeret i bilag 3). Overordnet
indeholder opfølgningen forventet regnskab 2017 som angivet i nedenstående
tabel:
Samlede indtægter,
udgifter og anlæg (1.000 kr.) | Korrigeret budget | Forventet
resultat | Afvigelse |
Indtægter | -4.934.407 | -4.928.088 | 6.319 |
Renter m.v. | 2.154 | 2.154 | 0 |
Driftsudgifter | 4.832.194 | 4.857.335 | 25.141 |
Heraf: serviceudgifter | 3.282.145 | 3.312.975 | 30.830 |
Øvrige driftsudgifter | 1.550.049 | 1.544.360 | -5.689 |
Anlæg | 230.290 | 167.083 | -63.207 |
Forsyningsvirksomhed (brugerfinansieret) | 5.400 | 5.400 | 0 |
I alt til finansiering | 135.632 | 103.884 | -31.748 |
Anm.:
I afvigelses-kolonnen angiver et negativt tal en mindreudgift/merindtægt |
De væsentligste afvigelser mellem korrigeret budget og
forventet regnskab for 2017 er kort beskrevet nedenfor. For uddybende
bemærkninger henvises til bilag.
Indtægter
Der forventes mindreindtægter på netto 6,3 mio. kr. Det
skyldes primært efterregulering af beskæftigelsestilskuddet for 2016 som følge
af et faldende antal forsikrede ledige på landsplan.
Der er p.t. ikke kendskab til den samlede
midtvejsregulering af de generelle tilskud, som Økonomi- og
Indenrigsministeriet foretager i juli.
Driftsudgifter
Budgetopfølgningen viser forventede driftsudgifter, der
netto er 25,1 mio. kr. højere end det korrigerede budget. Det er særlig
udgifter vedr. handicap- og psykiatriområdet og vedr. ældreområde, der har
problemer med budgetoverholdelse.
Serviceudgifterne forventes at være 30,8 mio.kr. højere end
det korrigerede budget, og dermed overskride kommunens serviceramme med knap 35
mio. kr.
Anlægsudgifter
Opfølgningen viser forventede anlægsudgifter, der netto er
63,2 mio. kr. lavere end det korrigerede budget. Det forventes at 48,1 mio. kr.
kan overføres til 2018, mens de resterende 15,1 mio. kr. kan tilføres kassen.
Erfaringsbaseret kan områderne dog ikke realisere anlægsprojekterne helt i det
tempo som forventes tidligt på året. Det samlede mindreforbrug skønnes derfor
lige nu at lande på 100 mio. kr. Til 2. budgetopfølgning foretages en nærmere
vurdering af anlægsprojekterne end det har været muligt på den korte tid, der har
været til den ekstraordinære opfølgning på regnskab 2017.
Likviditet
Det fremgår af oversigten, at der med den aktuelle
opfølgning forventes et samlet finansieringsbehov i 2017 på 104,9 mio. kr.
Heraf vil de 80,3 mio. kr. være kasseforbrug. Den gennemsnitlige likviditet
målt over 365 dage (jfr. kassekreditreglen) vil med det forventede regnskab ved
udgangen af 2017 forventeligt være på 150 mio. kr.
Vedr. 3: Oplæg til en
transparent økonomistyringsmodel
Slagelse
Kommune er ved at etablere en fælles ledelsesinformationsplatform, som vil give
løbende opdaterede data om bl.a. udvikling i likviditeten, faktisk forbrug samt
disponering for resten året. Det vil sikre, at byrådet får en meget transparent
økonomistyringsmodel.
Indtil
systemet er i drift anbefaler Forvaltningen, at der (i de måneder, hvor der
ikke er en egentlig budgetopfølgning) gives en månedlig budgetstatus til
Økonomiudvalgets møder som videresendes til byrådet orientering.
Opfølgning
vil indeholde følgende hovedelementer:
- Forbrugsprocenter på drift og anlæg
ultimo afsluttet måned, opdelt på udvalg og politikområde, således at den
faktiske udgiftsudvikling kan følges.
- Oversigt over faktisk og gennemsnitlig
likviditet samt prognose for udviklingen i likviditeten 12 måneder frem.
Vedr. 4: Ansættelsesstop og forslag
til nedbringelse af de administrative udgifter
Byrådet besluttede den 27. marts et ansættelsesstop på konto
6 og at administrationen skal fremkomme med forslag til administrative
besparelser. Forvaltningen vil på økonomiudvalgsmødet give en kort orientering
om status for ansættelsesstoppet.
Forvaltningen anbefaler samtidig, at ansættelsesstoppet
ophører mod at der allerede nu gennemføres reduktioner på den centrale del af
administrationen (konto 06) indenfor en ramme på 15 mio. Kr. Denne proces vil
blive gennemført med inddragelse af relevante Sektor MED og HovedMED, - og vil
kunne afsluttes i løbet af maj måned 2017.
Ved at iværksætte disse reduktioner nu, vil der kunne opnås
en vis effekt af besparelserne allerede i 2017, og fuld effekt med virkning fra
2018.
Efter analyser af KORA rapporten vil forvaltningen senere i
2017 foreslå konsekvenser af analysen i forhold til den samlede administration.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7
fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen
skal indrettes. Kommunalbestyrelsen har godkendt ”Regler for Økonomistyring og
Ledelsestilsyn”.
Handlemuligheder
Intet at bemærke.
Vurdering
Der er et fortsat pres på driftsøkonomien, som kræver stor
opmærksomhed på overholdelse af bevillinger. Ved den ordinære budgetopfølgning,
der forelægges for fagudvalgene i maj, følges tæt op på de relevante områder
med bl.a. handleplaner.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens
vegne:
1. at Økonomiudvalget
godkender, at forvaltningen som afløsning for ansættelsesstoppet
allerede nu gennemfører reduktioner og besparelser indenfor en ramme på 15 mio.
kr. på de administrative udgifter på konto 06.
2. at Den
ekstraordinære opfølgning på regnskab 2017 tages til efterretning med
anbefaling til byrådet..
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. april 2017:
Fraværende:
1. at) Økonomiudvalget indstiller over for byrådet, at
ansættelsesstoppet fastholdes, indtil der er fremlagt og godkendt forslag til
at nedbringe de administrative udgifter jf. KORA-analysen. Ansættelsesstoppet
forvaltes inden for de gældende kompetenceregler med løbende orientering til
økonomiudvalget om dispensationer.
Sten Knuth (V), Knud Vincent (V) og Michael Gram (FB) stemte
imod, da de ønsker at ophæve ansættelsesstoppet og gennemføre de foreslårede
besparelser, jf 1. at).
2. at) Taget til efterretning
Økonomiudvalget ønsker endvidere, til 2. budgetopfølgning,
en yderligere gennemgang af alle anlægsprojekter med henblik på at vurdere
effekten af et anlægstop resten af 2017. Sten Knuth (V), Knud Vincent (V) og
Michael Gram (FB) stemte imod.
A finder den ekstraordinære opfølgning på det forventede
regnskab 2017 bekymrende og foreslår, at der til fremlæggelsen for byrådet
tillige udarbejdes en likviditetsprognose for 2018 og 2019. Troels Christensen
(I) stemte for.
V ønsker at afvente den kommende Økonomiaftale og de
kommende budgetforhandlinger før likviditetsprognosen for 2018 og 2019
fremskrives. Michael Gram (FB) undlader at stemme.
Sten Knuth (V), Knud Vincent (V) og Michael Gram (FB) ønsker
en drøftelse af de positive driftsoverførsler. John Dyrby Paulsen (A), Lis
Tribler (A), Niels O. Pedersen (A) og Troels Christensen (I) stemte imod,
hvorfor forslaget bortfalder.
A konstaterer, at borgmesterens bemærkninger fra 20/3-17 om
at Slagelse Kommunes budget 2017 ser fornuftigt, ud ikke kan genfindes i de
foreliggende forventninger til regnskab 2017. A konstaterer desuden, at i denne
valgperiode er likviditeten, målt ved den såkaldte kassekreditregel, faldet med
400 mio. kr., svarende til 10 mio. kr. i gennemsnit hver måned siden januar
2014.
A foreslår, at der udarbejdes et overslag til disponibel
likviditet ultimo 2017. Sten Knuth (V), Knud Vincent (V), Troels Christensen
(I) og Michael Gram (FB) stemmer imod, hvorfor forslaget bortfalder.