8. Forslag til, hvordan anbefalingerne for omsorgstandpleje kan imødekommes (B)
8. Forslag til, hvordan anbefalingerne for omsorgstandpleje kan
imødekommes (B)
Sagsnr.: 330-2017-38061 Dok.nr.: 330-2017-351350 Åbent
Kompetence: Sundheds- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget har på mødet i april 2017, fået forelagt de
nationale anbefalinger for Omsorgstandpleje og som opfølgning herpå efterspurgt
forslag til, hvordan disse kan implementeres i Slagelse Kommune.
Aktuelt er budgettet til omsorgstandplejen 859.201 kr.
Der er i satspuljemidlerne for
2017-2020 afsat 10 millioner pr. år til forbedret tandsundhed hos de ældre.
Pengene tildeles via bloktilskuddet. Det svarer til, at Slagelse Kommune
tildeles ca. 143.900 kr. Dermed et samlet budget på 1.003.101 kr. for
omsorgstandplejen.
Midlerne er ikke fordelt endnu.
Det er derfor pt. usikkerhed om, hvorvidt midlerne tilgår omsorgstandplejen.
Administrationen har udarbejdet 5
modeller for, hvordan anbefalingerne fremadrettet kan implementeres i Slagelse
Kommune. Modellerne er vedlagt som bilag.
Anbefalingerne for omsorgstandpleje er vedlagt i kort
version i bilag 6.
Nedenstående gives en kort redegørelse for anbefalingerne i
relation til praksis og muligheder i Slagelse Kommune.
Anbefaling 1 (visitation til omsorgstandpleje)
Anbefaling 1 foreslår bl.a. opgradering af
informationsmaterialer til borgere og relevante samarbejdspartnere.
Slagelse Kommune efterlever allerede flere af punkterne i anbefaling 1 i den
nuværende praksis.
Fuld implementering af anbefaling 1 er realistisk, uden at
der tilføres midler.
Administrationen anbefaler denne implementeret, uanset valg
af øvrige modeller. Afhængig af valg af model vil anbefaling 1 tilpasse sig den
kommende valgte model.
Anbefaling 2 (forebyggelse i omsorgstandplejen)
Anbefaling 2 omhandler forebyggelse i omsorgstandplejen
gennem daglige hjælp til mundhygiejne og udarbejdelse af individuelle
mundplejeplaner.
Mangelfuld mundhygiejne hos plejekrævende ældre er et alment
og veldokumenteret sundhedsproblem, der kan føre til massiv udvikling af
tandsygdom, og som yderligere kan være årsag til alvorlig almen lidelse.
En forebyggende indsats kan medvirke til, at nedsætte
behovet for støre indsatser fra omsorgstandplejen, og bedre livskvaliteten hos
den enkelte borger.
Den foreslåede tandpleje i nedenstående modeller består
hovedsageligt i samtale og lettere instruktion af plejepersonalet. Hjælp til
tandpleje er en naturlig del af omsorg og pleje, som ved særlige behov, ud over
to daglige tandbørstninger, registreres i omsorgssystemet på lige fod med øvrig
pleje og omsorg.
Det er usikkert, hvorvidt en øget forebyggende indsats
ændrer på antallet af borgere, der har behov for omsorgstandpleje, men det kan
være med til at sikre livskvalitet hos borgerne. Med en forebyggende indsats
kan det opdages, at der er flere borgere, der har behov for omsorgstandplejen.
En forebyggende indsats kan også påvirke det fremtidige behov for komplicerede
behandlinger i positiv retning.
Den private leverandør fortæller, at de endnu ikke har et
tilbud, der matcher en forebyggende indsats i form af instruktion af
plejepersonale, men de er villige til at indgå i forhandlinger om en mulig
aftale.
Anbefaling 3 (Behandling i omsorgstandplejen)
Anbefaling 3 foreslår, at der udarbejdes lokale vejledninger
for mobil tandpleje.
De øvrige punkter i anbefaling 3 skal ske i nationalt regi
(jf. bilag – ændringer i sundhedsloven og sundhedsaftalerne).
Fra januar 2018 skal der findes ny leverandør til
omsorgstandplejen, da nuværende aftale ophører og ikke kan forlænges
yderligere.
Ved indgåelse af ny aftale med leverandør vil det være naturligt at udarbejde
kommunal vejledning for mobiltandpleje (derved imødekomme anbefaling 3).
Forudsætningerne i vedhæftede modeller bygger på, at det
serviceniveau, der er i dag, bibeholdes, hvilket i hovedtræk er baseret på
mobil tandpleje.
Beregningsgrundlaget bygger på priser indhentet fra ekstern
leverandør. Der er ikke taget højde for ekstraordinære udgifter til
narkosebehandlinger, mundplejeplaner for borgerne omfattet af omsorgstandplejen
er inkluderet.
Uanset valg af model er det en udfordring, at sikre rette
behandling til de borgere, der ikke kan behandles ved hjælp af mobil tandpleje,
da ingen klinikker pt. er indrettet til at håndtere borgere med nedsæt
funktionsevne.
Fremadrettet skal det overvejes, om de kommunale klinikker
skal tilpasses brug til borgere, der ikke kan betjenes af mobil tandpleje.
Denne opgradering af klinikker er ikke medtaget i det nuværende
beregningsgrundlag.
Aktuelt fortæller Overtandlægen i den nuværende ordning, at
det er yderst sjældent, at borger ikke kan betjenes af mobil tandpleje. I
fremtiden kan behovet blive større, da flere borgere har egne tænder, og færre
dermed er protesebrugere.
Anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen lægger op til, at flere
borgere i fremtiden behandles på klinik.
Anbefaling 4 og 5 (sammenlægning og registrering af tandsundhed)
Anbefalingerne er på nuværende tidspunkt ikke realistisk at
arbejde med.
Specialtandplejen udføres i dag af regionen og betales af kommunen efter en
kommunal visitation. For denne ordning gælder andre henvisningskriterier.
Anbefaling 5 kan iværksættes, når nationale registre er
klar.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven §131-132
Handlemuligheder
Sundheds- og Seniorudvalget har mulighed for at beslutte, i
hvor høj grad anbefalingerne for omsorgstandpleje skal implementeres i Slagelse
Kommune.
Som ordningen driftes nu, lever Slagelse Kommune op til
retningslinjerne for omsorgstandpleje, men kun i mindre grad op til
anbefalingerne.
Det betyder, at udvalget kan beslutte, at forsætte med den
nuværende ordning – dog med ny leverandør.
Såfremt udvalget beslutter at vælge ekstern leverandør,
forestår en udbudsproces, da udgiften til ordningen forventes at overstige
500.000 kr.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at model 1 eller 2
implementeres, da begge modeller sikrer, at anbefalinger og retningslinjer
efterleves. Ulempen ved begge modeller er, at de ikke kan driftes uden
tilførsel af midler til omsorgstandplejen.
Tallene i ovenstående modeller er baseret på 300 borgere i
omsorgstandplejen, og at ordningen driftes via mobil tandpleje. Hvis
fremtidsudsigterne fra Sundhedsstyrelsens rapport er rigtige, vil flere få
behov for behandlinger på klinikker, og flere borgere vil have behov for
omsorgstandpleje. Dette er ikke medtaget i beregningerne, men administrationen
vil løbende holde øje med antallet af borgere i ordningen, og via leverandøren
have dialog om den rette kvalitet kan ydes ved hjælp af mobil tandpleje.
Udvalget kan overveje, om der til den valgte model yderligere skal afsættes et
beløb på 100.000 kr. til at imødekomme udgifter til borgere, der skal have
tandpleje på klinik eller til en stigning i antallet af borgere.
Såfremt udvalget ikke finder det realistisk at finde
yderligere midler til omsorgstandplejen anbefaler administrationen model 3,
hvor retningslinjer for omsorgstandpleje overholdes.
Alternativt anbefaler administrationen model 5, såfremt SATS
puljemidlerne tildeles.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Hvis den kommunale tandpleje vælges som leverandør, kan det
presse afdelingens øvrige drift. Dette især, hvis det ikke er muligt at
rekruttere personale til afdelingen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget beslutter, hvilken model der skal udgøre grundlaget for
arbejdet i omsorgstandplejen.
2.
at Udvalget tager evt. behov for finansiering af valgt model med i
budgetprocessen.
3.
at Udvalget tager stilling til, om der skal tilføres midler ud over valgte
model, til at imødekomme Sundhedsstyrelsens forudsigelser om antal af borgere
og kompleksitet i behandlingsbehovet fremover.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. juni 2017:
Fraværende:
Udvalget beslutter model 3 med forslag om at afsatte
satspuljemidler på 143.000 kr. tilføres området.