Kompetence: Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget
Beslutningstema
Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan beslutte, om en lokalplan for et trafikcenter ved Vemmelev skal sættes i gang.
Sagens indhold
Fiskelogistik Gruppen A/S og C.J transport Holding ApS ønsker at etablere et trafikcenter på adressen Slagelse Landevej 129 og 131 i Vemmelev. Arealet ligger op ad Vestmotorvejen ved til- og frakørsel 40b - Vemmelev.
Virksomheden, der transporterer fisk, har haft aktiviteter på ejendommen i en årrække og ønsker nu at udvikle området med nye aktiviteter og forny bygningsmassen. De nuværende aktiviteter skal udvikles med fortsat fokus på godstransport på motorvejsstrækningen såvel som servicering af privatbilisme. Virksomheden anmoder derfor om udarbejdelse af en lokalplan, der skal give mulighed for etablering af et trafikcenter. Lokalplananmodningen er vedlagt som bilag 1.
Ifølge de medsendte skitser over arealet forventes placeret et byggefelt langs det sydøstlige skel mod sportspladsen samt langs skel mod Slagelse Landevej. I det nordøstlige hjørne, op mod motorvejsafkørslen, er det planen bl.a. at etablere en energistation med ladestandere og brinttankanlæg. Langs skellet mod motorvejen etableres lastbilparkering. Centralt i området etableres ligeledes parkering.
Området forventes vejbetjent via eksisterende overkørsler til Slagelse Landevej. Overkørsler vil evt. kunne flyttes i samarbejde med vejmyndigheden og politiet.
Eksisterende gamle haller og beboelsesejendomme forventes nedrevet til fordel for nye og mere velegnede haller med hensyn til hygiejne, men også i forhold til det visuelle præg. Nedrivning af gamle haller og opførelse af nye forventes at ske etapevis, startende med fornyelse af omlæsse faciliteterne. De nye haller forventes at udgøre samme antal m² som de eksisterende haller.
De ønskede udvidelser kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg og en lokalplan.
Ejendommen Slagelse Landevej 129 og 131 ligger i Område med særlig drikkevandsinteresse (OSD) og i et indsatsområde for grundvandsbeskyttelse. Ejendommene ligger i indvindingsoplandet til Vemmelev-Forlev Vandværk, afstanden til vandværkets nærmeste boring er ca. 300-400 meter (se bilag 2).
Beliggenheden i OSD betyder, at planlægning for områdets anvendelse er omfattet af bekendtgørelse om krav til kommuneplanlægning inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for disse. I følge bekendtgørelsen skal kommunen friholde områder med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for OSD for virksomhedstyper eller anlæg, der medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet.
I vejledningen til bekendtgørelsen findes som bilag 1 en liste med virksomhedstyper og anlæg, der sædvanligvis har oplag af, anvender eller frembringer forurenende stoffer eller stofgrupper, der er mobile i forhold til grundvandet, hvor virksomhedstypen medfører en væsentlig fare for forurening af grundvandet. Transportcentre fremgår af vejledningens bilag 1 (Oliespild fra lastbiler, vaskepladser, omlastning af kemikalier).
Beliggenheden i indsatsområde betyder, at området er omfattet af kommunens indsatsplan for grundvandsbeskyttelse. Der findes følgende retningslinje i indsatsplanen, som gælder for indsatsområder og BNBO (side 26):"Industrivirksomheder
Slagelse Kommune vil gennem sin planlægning og administration arbejde for, at indsatsområder og BNBO som udgangspunkt friholdes for nye virksomheder, der kan udgøre en risiko overfor grundvandet, såvel indenfor som udenfor erhvervsområder – almindelige landbrugsmæssige aktiviteter undtaget.
Kommunen vil desuden arbejde for, at der på eksisterende virksomheder i indsatsområder og BNBO ikke opstartes eller udvides aktiviteter, der kan udgøre en grundvandsrisiko. Eksisterende aktiviteter kan opretholdes i nuværende omfang, hvis virksomheden aktivt arbejder for at minimere grundvandsrisikoen.
Slagelse Kommune vil ved vurderingen af, om en virksomhed eller aktivitet kan opstartes eller udvides i et indsatsområde eller BNBO lægge stor vægt på det miljømæssige forsigtighedsprincip."
Formålet med retningslinjen i indsatsplanen er at skærpe de generelle retningslinjer, der gælder for OSD, i de områder (indsatsområder), hvor den naturlige beskyttelse af grundvandet er særlig dårlig.
Retligt grundlag
Kommuneplantillæg tilvejebringes i henhold til planlovens § 23c.
Lokalplaner tilvejebringes i henhold til planlovens kapitel 5.
Handlemuligheder
- Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, lokalplanlægningen sættes i gang sammen med et kommuneplantillæg.
- Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget kan vælge ikke at imødekomme lokalplananmodningen. Det vil betyde, at der ikke kan etableres et trafikcenter i det pågældende område og virksomhedens aktiviteter må fortsætte ud fra de muligheder der kan understøttes af landzonetilladelser.
Vurdering
Området er støjbelastet med trafikstøj fra motorvejen og er i den henseende velegnet til et trafikcenter. Området er desuden velbeliggende med hensyn til adgang til Vestmotorvejen via til- og frakørsel 40b.
Den ønskede udvikling er dog ikke lige til.
Ejendommen er ikke udlagt til erhvervsformål. Slagelse Kommune har andre arealer, særligt omkring Slagelse og motorvejsnetværket, der er udlagt til transporterhverv og endnu ikke benyttet. Et nyt udlæg her forudsætter at et tilsvarende erhvervsareal udtages fra kommuneplanen et andet sted.
Endvidere er området beliggende inden for områder med særlige drikkevandsinteresser og indsatsområder til grundvandsbeskyttelse. Det er dermed omfattet af Indsatsplan for grundvandsbeskyttelse – Slagelse drikkevandsområdet som er vedtaget af Byrådet den 26. april 2021.
Administrationen vurderer, at der er væsentlig forskel på, om aktiviteten udelukkende skal omfatte omlastning af virksomhedens egne fiskebiler eller, om det skal omfatte lastvognsparkering og omlastning for enhver. I sidstnævnte tilfælde må det betragtes som et transportcenter. Fra jordforureningssager er der erfaringer med, at tætte belægninger og underjordiske afløbsinstallationer ikke vedbliver med at være tætte, men at dette ikke opdages og derfor fører til forurening af jord og grundvand under de i teorien tætte belægninger. Hvis der håndteres forurenende stoffer, vil der endvidere altid være en risiko for spild ved uheld og menneskelige fejl. Denne risiko vil ikke kunne imødegås fuldstændig.
I 2020 er der foretaget en trafiktælling på strækningen mellem motorvejsbroen og Borgergade i Vemmelev som viser en ÅDT på ca. 7.500 køretøjer. En realisering af projektet vil medføre øget trafik til og fra området, primært fra Vestmotorvejen. Med en udvidet aktivitet på det omtalte areal, er det nødvendigt at der skabes klarhed om den udvikling af trafikken som skal benytte en ny adgang, etableret som en sidevejstilslutning, til lokalplanområdet. Det skal bemærkes, at det ikke vil være den kommunale vejmyndighed, der skal myndighedsgodkende en ny sidevejstilslutning (adgang), da Vejdirektoratet er vejmyndighed på den aktuelle vejstrækning, dette på grund af motorvejstilslutningen TSA 41b – Vemmelev.
Her vil det være nødvendigt, at udvikleren sammen med en kyndig rådgiver indenfor trafik og trafikafvikling af området forholder sig til trafiksituationen ved at lade udarbejde en trafikanalyse, som synliggør alle de trafikale forhold, som der skal tages højde for når der etableres en ny sidevej, hvor trafikintensiteten vil blive forøget.
Det er administrationens vurdering, at trafikanalysen blandt andet skal forholde sig til følgende forhold:
- Placeringen af den nye sidevejstilslutning på den eksisterende infrastruktur, da denne vil blive placeret tæt på de eksisterende motorvejsramper.
- Fremkommelighed for store køretøjer, det skal derfor afdækkes, om transportcentret skal kunne betjene kørsel med modulvogntog.
- Trafiksikkerheden for både cyklister (på den dobbeltrettede cykelsti langs ejendommen) samt den generelle trafik som kører på rute 150 – Slagelse Landevej.
- Gode oversigtsforhold, særligt med fokus på, at oversigten mod øst generes af motorvejsbroen.
- Nødvendige ombygninger af Slagelse Landevej ved tilslutningsstedet for sidevejen.
Ovenstående liste er ikke udtømmende.
Det skal bemærkes, at Slagelse Kommune har drøftelser med politiet om en forlængelse af lokalhastighedsbegrænsningen på 60 km/t så den også dækker motorvejstilslutningen.
På baggrund af ovenstående forhold omkring plangrundlag, herunder at området ikke er udlagt til erhvervsformål og vil kræve at et andet kommuneplanlagt erhvervsareal udtages af kommuneplanen, samt særligt hensynet til grundvandsinteresser og endeligt de trafikale forhold, er det administrationens vurdering, at der ikke bør planlægges for et egentligt transportcenter på ejendommen Slagelse Landevej 129 og 131 i Vemmelev.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Miljø-, Plan- og Teknikchefen indstiller,
1. at Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget beslutter, at lokalplanen for Trafikcenter Vemmelev ikke sættes i gang.