Forebyggelses- og Seniorudvalget (2018-2021) – Referat – 6. april 2021



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2021-6419                   Dok.nr.: 330-2021-90877            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal godkende dagsordenen.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender dagsordenen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Pejlemærker - Budget 2022-2025 (B)

2.     Pejlemærker - Budget 2022-2025 (B)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-116363          Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
I denne sag skal Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte pejlemærker for indsatser på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Sagens indhold
I forlængelse af Forebyggelses- og Seniorudvalgets godkendelse af tids- og procesplan for udvalgets behandling af budget 2022 samt efterfølgende indledende drøftelser på de seneste møder, har administrationen udarbejdet udkast til pejlemærker for indsatser på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede på mødet i januar 2021, at der ønskes afholdt et temamøde, hvor administrationen fremlægger Fokusmål for virksomhederne – efterfulgt af drøftelser. Ældrerådet indbydes til deltagelse i temamødet.
For at skabe sammenhæng og synergi i virksomhedernes Fokusmål, har administrationen, med udgangspunkt i tidligere drøftelser, udarbejdet forslag til pejlemærker for Forebyggelses- og Seniorudvalget: 
ü  Forbedret sundhedsprofil for borgere i Slagelse Kommune (Tværgående for hele kommunen)
ü  Øget fokus på rehabilitering – blandt andet via Træning, Velfærdsteknologi og Hjælpemidler.
ü  Forebyggelse af sygdom samt forebygge at kroniske sygdomme forværres
ü  Ældrevenlige boliger (Kobling til boligstrategi for Slagelse Kommune).
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget kan godkende de præsenterede Pejlemærker, vil der, med udgangspunkt i Pejlemærkerne, blive udarbejdet oplæg til Fokusmål for den enkelte virksomhed. Temamødet forventes at kunne afholdes i juni 2021.
Alternativt kan Forebyggelses- og Seniorudvalget opstille andre Pejlemærker for virksomhederne på udvalgets område.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de foreslåede Pejlemærker for indsatser på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område er aktuelle i forhold til de kommende års udvikling på Sundheds- og Ældreområdet, ligesom de vil danne en relevant ramme for virksomhedernes udarbejdelse af Fokusmål. Pejlemærkerne underbygger ligeledes de vedtagne tværgående indsatser i Byrådets Budgetaftale for 2021-2024; Sundhedsområdet, Uddannelsesområdet, Mestring af eget liv og Beskæftigelsesområdet
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger pt.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender de 4 pejlemærker for indsatser på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område, hvilke herefter danner udgangspunkt for virksomhedernes udarbejdelse af fokusmål.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Forebyggelses- og Seniorudvalget godkendte indstillingen med de 4 pejlemærker med tilføjelse af pejlemærket: Fremtidens aktivitetscentre.
Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede, at et flertal i Byrådet har besluttet, at midler til det velfærdsteknologiske område samt sundhedstilbud er tilført kassen og herved ikke overføres til 2021 til brug og prioritering af områderne, hvilket også kan få betydning for områderne fremadrettet. Ann Sibbern finder det derfor vanskeligt at se, at pejlemærkerne kan prioriteres, når der politisk er prioriteret en effektivisering. Der henvises til sag 10 bilag 4, den 2/3-2021 i Forebyggelses- og Seniorudvalget hvor overførsler er beskrevet.

3. KAN-/SKAL opgaver Budget 2022-2025 (B)

3.     KAN-/SKAL opgaver Budget 2022-2025 (B)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-88682            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
I denne sag skal Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte hvordan man ønsker, at arbejde videre med omprioriteringsmuligheder af KAN- og SKAL-opgaver.
Sagens indhold
I forlængelse af Forebyggelses- og Seniorudvalgets godkendelse af tids- og procesplan for udvalgets behandling af budget 2022 samt efterfølgende indledende drøftelser på de seneste møder, har administrationen udarbejdet forslag til omprioriteringskatalog” for KAN-/SKAL-opgaver, med henblik på eventuelle omprioriteringer inden for udvalgets budgetramme i 2022.
I bilag 1 ses tidligere behandlet oversigt med alle KAN-/SKAL-opgaver på Forebyggelses- og Seniorudvalgets område.
I bilag 2 ses forslag til ”omprioriteringskatalog” hvori beskrives de KAN-opgaver, som vurderes at have ”stort” potentiale ved omprioritering. For hver indsats er redegjort for nuværende serviceniveau og omfang i forhold til målgruppen. Derudover er beskrevet forslag til såvel op- og nedjustering af serviceniveau. Det betyder, at der for hver indsats gives mulighed for, enten at opjustere serviceniveau under forudsætning af tilførsel af yderligere budget – eller modsat at nedjustere serviceniveau og derved anvende en del af budgettet til andre indsatser.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
Såfremt Forebyggelses- og Seniorudvalget finder, at udkast til ”omprioriteringskatalog” giver mening som udgangspunkt for de videre drøftelser, kan der til mødet i maj 2021 udarbejdes tilsvarende for øvrige KAN-opgaver samt for de SKAL-opgaver, hvor kommunen fastsætter serviceniveau.
Alternativt kan udvalget fremkomme med andre ønsker til materialet.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at hvis der udarbejdes beskrivelser til ”omprioriteringskatalog” på alle KAN-opgaver samt på de SKAL-opgaver hvor der kan ændres på serviceniveau, vil det give Forebyggelses- og Seniorudvalget et godt udgangspunkt for de videre drøftelser af eventuelle omprioriteringer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger pt.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.   at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender ”omprioriteringskatalog” for det videre arbejde med KAN-/SKAL-opgaver med henblik på eventuelle omprioriteringer inden for udvalgets budgetramme
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt med den tilføjelse, at KAN- og SKAL opgaver i Omprioriteringskataloget tilføres perspektiverne:
- Belysning af muligheder for nye eller ændret arbejdsgange
- Etablering af nye samarbejdspartnere/relationer, hvor og hvis det er muligt.
Ann Sibbern (Udenfor Parti) finder det ikke nødvendigt, at der arbejdes med et omprioriteringskatalog på SKAL-opgaver med muligheder for justering af serviceniveau, da serviceniveauet som minimum bør opretholdes.

4. Sygeplejen budgetudfordret - Budget 2022-2025 (E)

4.     Sygeplejen budgetudfordret - Budget 2022-2025 (E)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-116482          Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
I denne sag forelægges Forebyggelses- og Seniorudvalget notat om Sygeplejen, som er budgetudfordret.
Sagens indhold
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i marts 2021 ønskede udvalget, at administrationen fremsætter budgetforslag på de budgetudfordrede områder.
Administrationen har udarbejdet notat, som beskriver Sygeplejens budgetudfordringer, dette ses i bilag 1.
I første budgetopfølgning for 2021 blev Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteret om, at Sygeplejen er budgetudfordret i 2021 og dermed også i 2022 og frem. Årsagen er, at der som forventet er en stigende tendens i Sundhedslovsydelser. Stigningen er imidlertid højere end de forudsætninger, der ligger til grund for budget 2021 og årene frem. I bilag 3 findes uddybende beskrivelse af udviklingen i Sygeplejen, justeringsmuligheder samt de udefrakommende faktorer, som har direkte indflydelse på området.
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage notatet om Sygeplejens budgetudfordringer til efterretning og/eller ønske yderligere materiale.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at notat i bilag 1 beskriver de budgetudfordringer Sygeplejen står overfor i 2021 samt årene frem. Områdets økonomi følges tæt, i lighed med øvrige virksomheder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger pt.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager redegørelse for Sygeplejens budgetudfordringer jf. bilag 1 til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker et overslag over konkret budgetbehov og at administrationen tillige ser på muligheder for organisering med inspiration fra Buurtzorg.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker mere information og materiale om den hollandske model: Buurtzorg.
(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) tog sagen til orientering.
(V) udtrykker betænkelighed ved, at Forebyggelses- og Seniorudvalget ikke kan få oplyst de budgetudfordrede tal.

5. Økonomi Aktivitetscentre 2022-2025 (E)

5.     Økonomi Aktivitetscentre 2022-2025 (E)

Sagsnr.: 330-2020-164240               Dok.nr.: 330-2021-116428          Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget forelægges notat om økonomi på de 5 Aktivitetscentre.
Sagens indhold
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i marts 2021 ønskede udvalget notat om økonomien på de 5 Aktivitetscentre.
Administrationen har udarbejdet det ønskede notat med opgørelse af økonomi på de 5 aktivitetscentre, hvilket ses i bilag 1.  
Retligt grundlag
Styrelseslovens § 37-40 om kommuners budgetlægning, samt den vedtagne politiske budgetproces for budget 2022-2025.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage notat om Aktivitetscentrenes økonomi til efterretning og/eller ønske yderligere materiale.
Vurdering
Administrationen vurderer, at notat om Aktivitetscentrenes økonomi vil kunne danne et godt grundlag for yderligere drøftelser af området på kommende temamøde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager notat om økonomi på Aktivitetscentre jf. bilag til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) tog sagen til orientering.

6. Samarbejdsmodel om mobil blodprøvetagning i Region Sjælland (B)

6.     Samarbejdsmodel om mobil blodprøvetagning i Region Sjælland (B)

Sagsnr.: 330-2021-11268                 Dok.nr.: 330-2021-80789            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte, om Slagelse Kommune skal indgå i et nyt samarbejde med Region Sjælland om mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke kan transportere sig selv, eller om kommunen skal bibeholde eksisterende ordning.
Sagens indhold
Regionsrådet i Region Sjælland har den 2. november 2020 godkendt en ny samarbejdsmodel for mobil blodprøvetagning til borgere, der ikke kan transportere sig selv.
Forud for godkendelsen blev samarbejdsmodellen kvalificeret af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra kommuner, sygehuse, Det Fælleskommunale Sundhedssekretariat og Det Nære Sundhedsvæsen.
Formål
Formålet med den nye samarbejdsaftale er at sikre, at borgerne i de 17 kommuner i Region Sjælland får et ensartet tilbud om blodprøvetagning tæt på hjemmet, hvor der samtidig er mulighed for lokale variationer. Det lokale samarbejde om mobil blodprøvetagning aftales mellem det lokale prøvested og den enkelte kommune. Aftalen skal tydeliggøre ansvar, roller og ressourcer herunder finansiering (bilag 1 og bilag 2).
Nuværende ordning for borgere i Slagelse Kommune
Borgere i Slagelse Kommune har i dag mulighed for at få taget blodprøver på Slagelse Sygehus eller på det Regionale blodprøvetagningssted i Korsør by (bilag 3). I Korsør by er der mulighed for blodprøvetagning hver torsdag kl. 8-10.
Blodprøverne bestilles både af praktiserende læge og sygehus. Hvis blodprøven tages på sygehuset eller blodprøvetagningsstedet i Korsør by, betaler Regionen for eventuel transport. Ved transport af borgere, som bor på plejecentre, finansieres transporten ofte af det enkelte plejecenter, som også jf. Slagelse Kommunes værdighedspolitik sender ledsager med. Hvis blodprøven tages hos praktiserende læge eller speciallæge, betaler Slagelse Kommune for eventuel transport. Ved behov for ledsagelse finansieres dette af kommunen.
Den praktiserende læge kan også selv tage blodprøver i borgers hjem i de tilfælde, hvor lægen har mulighed for det.
Hvad betyder samarbejdsmodellen for Slagelse Kommune?
For Slagelse Kommune betyder modellen, at adgang til at få taget blodprøver på Slagelse Sygehus og det regionale blodprøvetagningssted i Korsør fortsætter uændret. Derudover betyder modellen, at kommunen har mulighed for at indgå en aftale om mobil blodprøvetagning til sårbare og/eller immobile borgere.
Der er to modeller for mobil blodprøvetagning:
-       Model 1:
Kommunen finansierer en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager planlagte blodprøver i borgerens hjem. Denne model bygger på erfaringer fra et samarbejde mellem Holbæk Sygehus og Kalundborg og Odsherred Kommuner.
Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af bioanalytiker, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
-      Model 2:
Personale fra kommunen tager blodprøver, der er bestilt af sygehuset eller af den praktiserende læge. Blodprøverne samles et sted, fx ved de midlertidige pladser, hvor de bliver hentet via den ordning, som Region Sjælland allerede har med afhentning af blodprøver hos praktiserende læger. Denne model er ny, og den er blevet muliggjort i forlængelse af etableringen af de kommunale akutfunktioner. Vælges denne model, skal den lokale aftale beskrive, hvordan sygehuset sikrer undervisning i blodprøvetagning til personalet i akutteamet. Derudover skal kommunen sikre et lokale til opbevaring og pakning af blodprøver samt diverse remedier til blodprøvetagning. Modellen medfører en merudgift for kommunen til finansiering af akutsygeplejerske, leasing af bil og brændstof. Anslået årlig udgift i alt 560.000 kr.
Erfaringer fra andre kommuner
Administrationen har forespurgt Kalundborg Kommune og Holbæk Sygehus, der har indgået en lokalaftale om mobilblodprøvetagning med udkørsel fra Sundhedshuset i Kalundborg.
Erfaringen er, at det er en god ordning, som muliggør at borgere, der ikke kan transportere sig selv, kan få taget blodprøve i eget hjem. Der bliver taget 30 blodprøver pr. uge. Ordningen har dog været sat i bero under Coronapandemien.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutte en af følgende handlemuligheder:
A.    Model 1, hvor kommunen udvider den eksisterende ordning ved at finansiere en regional bioanalytiker, som kører ud fra sygehuset og tager blodprøver i borgers eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i alt 560.000 kr.
B.    Model 2, hvor kommunen udvider den eksisterende ordning ved, at kommunens akutteam tager blodprøver i borgers eget hjem. Modellen medfører en årlig merudgift på i alt 560.000 kr.
C.    Kommunen bibeholder eksisterende ordning med mulighed for blodprøvetagning på Slagelse Sygehus og i Korsør by.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en aftale om mobilblodprøvetagning som skitseret i model 1 og 2 vil være en serviceudvidelse, hvor borgere, der ikke kan transportere sig selv får mulighed for blodprøvetagning i eget hjem. Det kan f.eks. være borgere med demens, psykiske sygdom eller anden svær sygdom, hvor transport kan være udfordrende.
Hvis Byrådet beslutter en udvidelse af serviceniveauet for blodprøvetagning, anbefaler administrationen model 1, hvor Regionen ansætter en kommunal finansieret bioanalytiker. Denne anbefaling er begrundet i, at blodprøvetagning ligger indenfor bioanalytikkerens fagområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Desuden vil der, udover ovenstående, være en ekstra arbejdsopgave i forhold til administration og koordinering af ordningen, som ikke er medtaget i beregningen.
Beregningsgrundlag
Målgruppen for den mobile blodprøvetagning er borgere, der ikke kan transportere sig selv.
Det har ikke været muligt at trække data på, hvor mange det drejer sig om, hverken ved kommunal finansiering eller regional finansiering. Derfor er der ved beregninger af merudgift taget udgangspunkt i erfaringer fra Kalundborg Kommune (bilag 4).
Økonomi i Kalundborg Kommune med 30 blodprøvetagninger pr. uge:
2021 – 417.932 kr.
2022 – 423.436 kr.
Beløbet dækker aflønning af bioanalytiker svarende til 0,75 årsværk, leasing eller leje af bil og brændstof.
I Slagelse Kommune er der estimeret med et årsværk, pga. forskel i kommunernes størrelse (Indbyggertal: Kalundborg Kommune 48.500/Slagelse Kommune: 79.000).
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2021
2022
2023
2024
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
7.01 Pleje og Omsorg
560
560
560
560
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter, om kommunen skal fortsætte med den eksisterende ordning, som beskrevet i handlemulighed C, eller indgå aftale om mobil blodprøvetagning, som beskrevet i handlemulighed A.
2.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter om merudgiften på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 til mobil blodprøvetagning findes ved omprioritering af kan/skal opgaver.
3.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Økonomiudvalget bevilger kassefinansieret tillægsbevilling på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 til mobil blodprøvetagning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
At 1 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler handlemulighed A (Model 1).
At 2 - Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker ikke, at merudgiften på 0,560 mio. kr. årligt fra 2021 finansieres ved omprioritering af kan/skal-opgaver.
At 3 - Forebyggelses- og Seniorudvalget anbefaler kassefinansiering i 2021, regnet fra 1. juli 2021. Den fremadrettede finansiering fra 2022 medtages ved kommende budgetforhandlinger.
Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til indstillingen i At 2), at når et flertal i Byrådet har besluttet, at opsparede og uforbrugte midler til tiltag m.m. tilføres kassen fremfor overførsel og dette ikke videreføres, er det ikke realistisk at prioritere et ellers godt forslag indenfor udvalgets budgetramme. Derfor forslag 3 model 1.
(V) og Ann Sibbern (Udenfor Parti) bemærkede i forhold til indstillingen i At 3), at Værdighedsmidlerne kan indtænkes i en fremadrettet finansiering fra 2022.

7. Puljen til Ensomme Ældre 2021 - Fordeling af puljemidler (B)

7.     Puljen til Ensomme Ældre 2021 - Fordeling af puljemidler (B)

Sagsnr.: 330-2021-16090                 Dok.nr.: 330-2021-72375            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Sagens indhold
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede den 3. november 2020, at afsætte 300.000 kr. af værdighedsmidlerne i 2021 til puljen Ensomme ældre.
Indkomne ansøgninger med beskrivelse af målgruppe og formål fremgår af bilag 2.
Om puljen
Formålet med puljen jfr. bilag 1 er, at forebygge og modvirke ensomhed blandt ældre borgere i lokalområderne i kommunen. Målgruppen er ældre borgere, der er ensomme eller i risiko for at blive det. Puljen er primært tiltænkt aktiviteter, drevet af lokalråd, foreninger med videre i Slagelse Kommune. Aktiviteterne skal være afviklet og midlerne brugt inden udgangen af 2021.
Der har været annonceret om puljen www.slagelse.dk. Derudover er der sendt direkte besked til Lokal- og Landsbyråd.
Ansøgningsfristen var den 28. februar 2021, og der er indkommet 9 ansøgninger, der opfylder kriterierne for puljens anvendelse. 2 af ansøgningerne er fra samme CVR.nr.
Det samlede ansøgte beløb er på 216.750 kr., hvilket er under det afsatte beløb til puljen på i alt 300.000 kr.
Ansøger
Beløb
Slagelse Tennisklub
8750 kr.
Ældre Sagen i Slagelse Kommune
55000 kr.
Ældre Sagen i Skælskør
25000 kr.
BIS'koppen
42000 kr.
Tårnborg Lokalråd
25000 kr.
Landsbyrådet Ørslev By og Omegn
11000 kr.
Eggeslevmagle Landsbyråd - seniorgruppe
20000 kr.
Danske Seniorer Korsør
20000 kr.
Rude Beboerforening
10000 kr.
I alt
216.750 kr.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget skal beslutte fordelingen af puljemidlerne til Ensomme Ældre.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget godkender det samlede ansøgte beløb på 216.750 kr. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller ,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter fordelingen af midlerne som foreslået af administrationen.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at udsætte sagen til næste møde. Administrationen undersøger om ansøgere har modtaget støtte fra andre puljer i Slagelse Kommune; jfr. Kriterier for puljens anvendelse.

8. Genoptagelse - Fastsættelse af sagsbehandlingsfrist på ansøgninger om støtte til køb af bil - servicelovens § 114 (B)

8.     Genoptagelse - Fastsættelse af sagsbehandlingsfrist på ansøgninger om støtte til køb af bil - servicelovens § 114  (B)

Sagsnr.: 330-2021-5338                   Dok.nr.: 330-2021-89806            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Baggrund
På Hjælpemiddelområdet sagsbehandles ansøgninger om støtte til køb af bil samt tilskud til særlig indretning af bil i henhold til Servicelovens §114. Udvalget har senest den 7. september 2016 besluttet at fastholde en sagsbehandlingsfrist på max 18 uger.
I udvalgssagen er følgende vedtaget:
I forbindelse med fastsættelsen af sagsbehandlingsfrister, er det vigtigt at præcisere, at tidsrammen gælder fra ansøgning til afgørelse. I den tidligere aftaletekst, er der taget forbehold for, at borger skal fremskaffe dokumentation for den nedsatte funktionsevne og kørselsbehov.
Status på nuværende sagsbehandlingstid
Den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist om at træffe afgørelse senest 18 uger efter modtagelse af ansøgningen er ikke mulig at overholde. Årsagen er, at der går mere end 18 uger med at indsamle og indhente de fornødne oplysninger og dokumentation fra borger og samarbejdspartnere.
Hjælpemiddelområdet har i de seneste 3 år (2018–2020) modtaget omkring 70 ansøgninger pr. år. En analyse af sagsbehandlingen ”fra borger har indgivet ansøgning til der er truffet en afgørelse i sagen” viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været godt 6 måneder.
Sagsbehandlingstider i andre kommuner
Hjælpemiddelområdet har endvidere undersøgt den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på tværs af 17 Sjællandske kommuner. Her er Slagelse Kommune den kommune, der har den korteste politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist. Sagsbehandlingsfrister varierer mellem de enkelte kommuner. Den korteste frist findes i Greve- og Roskilde Kommune med 24 uger, og den længste frist er i Holbæk- og Faxe Kommune med hver 52 uger. I gennemsnit har de 16 andre kommuner i Region Sjælland en politisk fastsat behandlingsfrist på 37 uger.
Opgaver / skitseret proces for sagsbehandlingen
·       Ansøgning modtages og der sendes kvitteringsskrivelse
·       Samtale med borger (evt. hjemmebesøg, telefon, møde hos sagsbehandler)
·       Indhentelse af kørselsbehovsskema, spørgeskema, evt. arbejdsgivererklæring
·       Ganganalyse
·       Indhentelse af lægeoplysninger
·       Kørekort/ kørekortskrav
·       Forelægges evt. kommunens lægekonsulent
·       Evt. test af køreevner hos PTU
·       Afprøvning af bil/indretning i bil
·       Bevillingsmøde
·       Partshøring
·       Afgørelse
Stevns kommune har lavet et LEAN projekt, hvor de har regnet sig frem til, at det gennemsnitligt vil tage 26 uger fra en bilansøgning modtages, til den kan afgøres:
Fra modtaget ansøgning til borger indkaldes - 1 uge
Fra brev sendes, til mødet afholdes - 4 uger
Fra møde til supplerende oplysninger indhentes - 2 uger
Afventer svar fra fx læge, gangtest m.m. - 8 uger
Fra oplysninger modtages samles sagen og til partshøring - 4 uger
Borger har sagen i partshøring - 3 uger
Bilmøde + evt. afprøvning - 4 uger
I alt fra ansøgning modtages til borger har afgørelsen - 26 uger
Undersøgelsen fra Stevns Kommune viser et optimalt sagsbehandlingsforløb. Afhængig af hvor hurtigt samarbejdspartnere og borgere er til at afgive relevante svar og oplysninger, kan sagsbehandlingsforløbet tage længere tid.  
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende at sagsbehandlingsfristen ændres fra 18 til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil. jfr. servicelovens § 114 eller
Udvalget kan selv fastsætte en alternativ sagsbehandlingsfrist på bilområdet.
Vurdering
For at sikre at kommunen lever op til Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er det afgørende, at der fastsættes en realistisk frist fra ansøgning til afgørelse.
Hvis en kommune ikke overholder tidsfristen, har borgeren mulighed for at klage. Derudover er det afgørende, at kommune og borger har en fælles forventning om, hvor lang tid en sagsbehandling som udgangspunkt tager.
Administrationen vurderer, at en ændring af den politiske fastsatte sagsbehandlingsfrist fra 18 til 32 uger vil være realistisk jf. det skitserede sagsbehandlingsforløb i denne sag. At ændre sagsbehandlingsfristen til 32 uger betyder ikke, at sager ikke kan afsluttes før, der er gået 32 uger. En sag afsluttes som udgangspunkt så hurtigt som muligt.
Administrationen vurderer, at en ændring af sagsbehandlingsfristen vil sikre en bedre forventningsafstemning i forhold til, hvad borgeren kan forvente.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Sundhed og Ældre indstiller,
1. Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at fastsætte sagsbehandlingsfristen til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil; iht. servicelovens § 114.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2. februar 2021:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at sende sagen i høring i Ældrerådet og Handicaprådet, hvorefter sagen genoptages i udvalget.
Jimmi Jørgensen (A) stemte imod.
Genoptagelse i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Forebyggelses- og Seniorudvalget skal beslutte, om den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på ansøgninger i henhold til servicelovens § 114 om støtte til køb af bil skal ændres fra de nuværende 18 uger til 32 uger.
Udvalget besluttede på mødet i februar at sende sagen i høring i Ældrerådet og Handicaprådet.
Der er indkommet høringssvar fra Ældrerådet og Handicaprådet, hvorfor sagen genoptages til beslutning.
Indkomne høringssvar:
Ældrerådet har følgende bemærkninger til sagen:
Sagsbehandlingsfristen skal fastsættes, så der gives mulighed for at yde en sagsbehandling med den rette kvalitet, og så der er tid til at indhente relevant og lovpligtige oplysninger fra andre instanser. Der er tale om en omfattende sagsbehandling med involvering af mange parter.
Ældrerådet forudsætter, at de nødvendige justeringer af arbejdsrutiner og arbejdsgange er
foretaget, inden der fastsættes ny frist.
Ældrerådet lægger vægt på oplysningen om, at en sag som udgangspunkt afsluttes så hurtigt som muligt, og at en sag derfor også kan afsluttes før, der er gået 32 uger.
Det er vigtigt, at borgeren får oplyst hvilket serviceniveau, de kan forvente m.ht.
sagsbehandlingsfrist, så der kan ske en reel forventningsafstemning, så rykkere for afgørelser og måske også egentlige klagesager over manglende overholdelse af sagsbehandlingsfristen kan minimeres.
Ældrerådet anbefaler, at der fastsættes en realistisk frist, fx svarende til den tid, der i praksis går med at behandle 80-90 pct. af den pågældende sagstype, dog max. 32 uger.
Handicaprådet skriver i sit høringssvar:
Handicaprådet anerkender bevæggrundene for at ændre sagsbehandlingsfristen til 32 uger.
Handicaprådet anbefaler, at udvalget sikrer, at der er resurser tilstede i forvaltningen til at overholde den sagsbehandlingstid, som udvalget beslutter.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan vælge, at
A.    ændre sagsbehandlingsfristen fra 18 til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil. jfr. servicelovens § 114 eller
B.    fastsætte en alternativ sagsbehandlingsfrist på bilområdet.
Vurdering
Administrationen vurderer, at en ændring af den politiske fastsatte sagsbehandlingsfrist fra 18 til 32 uger vil være realistisk jf. det skitserede sagsbehandlingsforløb i denne sag. At ændre sagsbehandlingsfristen til 32 uger betyder ikke, at sager ikke kan afsluttes før, der er gået 32 uger. En sag afsluttes som udgangspunkt så hurtigt som muligt.
Administrationen vurderer, at en ændring af sagsbehandlingsfristen vil sikre en bedre forventningsafstemning i forhold til, hvad borgeren kan forvente.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter at fastsætte sagsbehandlingsfristen til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil; iht. servicelovens § 114.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Forebyggelses- og Seniorudvalget besluttede at fastsætte sagsbehandlingsfristen til max. 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil. Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at det tilstræbes, at opgaven løses så hurtigt som muligt.

9. Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)

9.     Model for ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne (D)

Sagsnr.: 330-2021-20469                 Dok.nr.: 330-2021-93016            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de opstillede modeller ifht. Forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.
Sagens indhold
I Budgetaftalen 2021 pkt. IX, er der afsat 0,5 mio. kr. pr. år til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne.
Forebyggelses- og Seniorudvalget præsenteres i denne sag for eksisterende ordninger samt muligheder for afprøvning af nye ordninger.
Nuværende indkøbsordninger
Der kan visiteres til indkøb med vareudbringning under Servicelovens § 83. Der visiteres borgere, der skal have hjælp til at disponere en indkøbsseddel og samtidig have hjælp til at bestille varer hos dagligvarebutikken/købmanden.
Administrationen har undersøgt muligheder for vareudbringning hos lokale dagligvarebutikker. Flere af de adspurgte lokale dagligvarebutikker gav udtryk for, at vareudbringning var for ressourcetungt. Nedenstående ses en oversigt over indhentede oplysninger om dagligvarebutikker, der aktuelt leverer varer ud. Listen er ikke udtømmende:
Butik
Bestillings-måde
Leveringspris
Minimums-beløb
Betaling
Leverings-område
Min købmand Drøsselbjergvej
(Hvis det ønskes lægges varer, der skal i køleskab eller på frost på plads)
Telefon eller mail
60,-
Intet
Kontanter, mobilepay, dankort eller via konto
Hele Slagelse Kommune
Min købmand Boeslunde
Telefon eller mail
75,-
200,-
Dankort, kontanter eller indbetaling til konto
I en radius af ca. 10 km
Min købmand Priorgade
Telefon eller mail
Fra 65-120,-
Intet
Kontanter
PBS
Mobilepay
Via konto
I en radius af ca. 10 km
Daglig Brugsen Kirke-Stillinge
Telefon eller mail
60,-
Intet
Dankort, kontakt eller via konto
Kirke-Stillinge, Korsør og Slagelse
Daglig Brugsen Sørbymagle
Telefon eller mail
30,-
Intet
Kontanter eller via konto
Sørbymagle
Daglig brugsen Dalmose
Telefon eller mail
100,-
Intet
Via konto
I en radius af ca. 10 km
Rema 1000
Hele kommunen
(Det er et fællesskab af mennesker, der hjælper hinanden i hverdagen med de daglige indkøb)
App eller web
Fra 19,-
Intet
Dankort eller mobilepay
Hele
kommunen
Coop.dk mad
App eller Web
49,-
400,-
Dankort eller Mobilepay
Hele
kommunen
Nemlig.com
App eller Web
Fra 9,-
400,-
Dankort
Mobilepay
Hele
kommunen
Daglig Brugsen Flakkebjerg, Frølunde og Vemmelev
 
Bringer ikke varer ud
Erfaringer fra hjemmeplejen med indkøbsordninger
Erfaringerne fra hjemmeplejen i forhold til indkøbsordninger hos borgere visiteret til vareudbringning under Servicelovens §83:
-      At borgerne gerne vil handle der, hvor de plejer at handle
-      At borgerne gerne selv vil vælge varen fra hylderne (friskhed på frugt og andre datovarer)
-      At borgerne kan være usikre på, hvordan man bestiller online
-      At borgerne ikke kan transportere sig selv.
Administrationen har opstillet fem modeller for mulige forsøgsordninger, der kan arbejdes videre med. Administrationen foreslår følgende kriterier for at indgå i en indkøbsordning, hvor der indgår kommunal finansiering:
-      Borgeren skal være over 60 år.
-      Borgeren skal ikke kunne transportere sig selv til nærmeste dagligvarebutik eller have en samboende, der kan
-      Borgeren skal ikke være visiteret til vareudbringning efter Serviceloven §83.
Ved større søgning til den valgte ordning end der er afsat midler til, vil borgere indgå i den valgte ordning efter først til mølle-princippet.
Mulige modeller for forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer
A.    Information om de nuværende indkøbsordninger med vareudbringning til ældre over 60 år i landdistrikterne. Der udarbejdes en folder, som omdeles. Anslået udgift 120.000 kr.
B.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via Flextur. Muligheden eksisterer allerede som egenbetaling. I denne model anvendes de 0,5 mio. kr. til flexture til borgere, som ikke kan transportere sig selv. Borgerne skal ansøge om tildeling af tilskud til flextur efter nærmere bestemte kriterier. En flextur under 10 km koster aktuelt 36 kr. pr. tur. Det svarer til, at 130 borgere kan køre en tur en gang om ugen i et år, så længe turen er under 10 km.
Fordelene ved model B er, at den kan komme mange borgere til gavn, ordningen er fleksibel og kan medvirke til at borgeren bliver mere selvhjulpen og opnår højere livskvalitet ved at komme ud. Det er yderligere en fordel, at borgeren selv kan vælge sit foretrukne indkøbssted i lokalområdet.
Ulemperne ved model B er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen.
C.    Forsøgsordning med afhentning af borgere i eget hjem via dagligvarebutikken/købmanden. Der laves et udbud, hvor dagligvarebutikker kan byde ind på opgaven med at hente borgere og køre dem til dagligvarebutikken for at handle ind. De 0,5 mio. kr. vil gå til udgifter til dagligvarebutikkens/købmandens transport af borgere.
Fordelene er som ved model B. Derudover kan der i udbuddet skrives ind, at købmanden/dagligvarebutikken skal hjælpe borgerne ind med varerne efter indkøb. Hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen giver det mulighed for socialt samvær borgerne imellem.
Ulemperne ved model C er, at borgeren selv skal kunne bestille transporten via dagligvarebutikken og transportere sig rundt i butikken. Det vil udelukke gangbesværede borgere fra ordningen. Der kan opstå ventetid, hvis dagligvarebutikken henter flere borgere ad gangen. Dagligvarebutikkens transportmiddel er ikke nødvendigvis handicapvenligt. Ikke alle dagligvarebutikker er interesserede i vareudbringning, hvorfor tilbuddet vil afhænge af om, der er en dagligvarebutik i nærheden, der er interesseret i at indgå i ordningen.
D.   Hjælp til at komme i gang med web-bestilling hos Rema1000, Coop.dk mad eller Nemlig.com i borges eget hjem eller virtuelt. Dele af de 0,5 mio. kr. bruges til frikøb/ansættelse af medarbejder/fleksjobber, der kan hjælpe borgere med behov i gang. Det kan være en medarbejder/fleksjobber tilknyttet en funktion, der i forvejen har en stor kontaktflade til målgruppen fx hjemmepleje, borgerservice eller lign.
Fordelene ved model D er, at borgerne bliver selvhjulpen i forhold til indkøb af madvarer. Borgerne har et stort udvalg af varer og kan vælge på lige fod med en indkøbstur. Madvarer er som udgangspunkt med god holdbarhed og kan leveres i frostkasser.
Ulemperne ved model D er, at borgeren skal have adgang til og være stand til at bestille over nettet. Det udelukker en gruppe borgere, som endnu ikke er digitale.
E.    Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere. Med inspiration fra Sorø Kommune, hvor frivillige kræfter har etableret en ordning med 130 borgere som 50 frivillige indkøber dagligvarer til én gang om ugen. Borgerne visiteres efter nærmere bestemte kriterier. De 0,5 mio. kr. årligt anvendes til lønudgifter til administration af ordningen samt dækning af udgifter til de frivillige fx transportudgifter m.m.
Fordelene ved model E er, at borgerne får mulighed for at få handlet ind, samtidig med at der opstår et netværk og nye fællesskaber blandt frivillige og ældre borgere.
Ulemperne ved model E er, at borgerne ikke selv kan vælge hvilket indkøbssted i lokalområdet de ønsker og at indkøb foregår på en fast ugedag. Ordningen kræver koordinering som enten skal varetages kommunalt eller af frivillige. Ordningen er afhængig af, at der rekrutteres nok frivillige. Ordningen vil kræve, at der kan oprettes konti hos lokale dagligvarebutikker, for at undgå at de frivillige skal administrere borgernes penge.
F.    Udvalget kan vælge en kombination af ovenstående forsøgsordninger eller foreslå en anden model.
Retsligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan drøfte de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikterne jf. Budgetaftalen 2021 pkt. IX.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ældre borgere kan have forskellige behov i forhold til indkøb. Nogle borgere kan have gavn af model D, hvor de kan få hjælp til at blive selvhjulpne, ved at bestille over nettet. Andre borgere kan have gavn af model E, hvor indkøbsture kan kombineres med mulighed for nye fællesskaber. Administrationen anbefaler, at der afprøves en kombination af hjælp til online bestilling (model D) og mulighed for hjælp til indkøb i lokale dagligvarebutikker, for at tilgodese de forskellige behov fx som i model B eller E.
Set fra et borgerperspektiv kan der være borgere med behov for hjælp til indkøb både i byområder og i landdistrikter. Administrationen anbefaler, at udvalget overvejer om den valgte ordning skal gøres tilgængelig for borgere både i land- og byområder.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Administrationen anslår, at de opstillede modeller enkeltvis eller i kombination kan afprøves i afgrænsede områder inden for de afsatte 0,5 mio. kr. i Budgetaftalen 2021.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller ,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget drøfter de fremlagte modeller for indkøbsordninger til ældre.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Drøftet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at sagen med de opstillede modeller i forhold til forsøgsordninger med hjælp til ældres indkøb af dagligvarer i landdistrikter sendes i høring i Ældrerådet.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker, at administrationen arbejder videre med model E; Indkøbsordning, hvor frivillige køber dagligvarer ind til borgere.
Til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde i juni 2021 fremlægger administrationen en sag med model E og Ældrerådets forslag og input givet i høringssvar.

10. Handleplaner vedr. brugertilfredshedsundersøgelsen 2020 på plejecentrene (O)

10.   Handleplaner vedr. brugertilfredshedsundersøgelsen 2020 på plejecentrene (O)

Sagsnr.: 330-2021-20816                 Dok.nr.: 330-2021-94812            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om udarbejdede handleplaner på plejecentrene vedrørende opmærksomhedspunkter fra den gennemførte brugertilfredshedsundersøgelse i 2020.
Sagens indhold
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 blev udvalget forelagt resultatet af brugertilfredshedsundersøgelsen, som blev gennemført på plejecentrene i efteråret 2020.
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 foreslog udvalget, at der bliver udarbejdet handleplaner for undersøgelsens opmærksomhedspunkter, som udvalget vil følge tæt.
Brugertilfredshedsundersøgelsen 2020
Brugertilfredshedsundersøgelsen gav generelt et positivt billede af tilfredsheden på plejecentrene. På mange områder var tilfredsheden forbedret i forhold til målingen i 2018. Det afspejles blandt andet i, at den overordnede tilfredshed med plejecentrene steg fra 75% i 2018 til 82% i 2020.
Datagrundlag
På tidspunktet for undersøgelsen boede 483 borgere på plejecenter. Af dem fik 166 borgere fordelt på 10 plejecentre mulighed for at deltage i undersøgelsen. Kun borgere, der af personalet blev vurderet til fysisk og kognitivt at kunne svare på spørgeskemaet, fik mulighed for at blive interviewet. 120 borgere svarede på spørgeskemaet.
De 120 beboere, er de beboere, som har været i stand til at svare på spørgeskemaet og resultaterne er dermed et udtryk for disse beboeres oplevelse – resultaterne kan ikke uden videre generaliseres til øvrige beboere, som har et andet kognitivt funktionsniveau.
Resultatet er et samlet billede for de kommunale plejecentre, dvs. at resultaterne på de enkelte plejecentre kan variere. På nogle plejecentre er der så få svar, at det for den enkelte klynge ikke er muligt at drage konklusioner ud fra svarene.
Opmærksomhedspunkter
I undersøgelsen i 2020 blev der identificeret fire opmærksomhedspunkter, som plejecentrene ville sætte fokus på i det fremadrettede arbejde:
·       Borgerne giver udtryk for, at de gerne vil inddrages i større grad
·       Ensomheden og ufrivillig alenetid er steget siden 2018
·       12% oplever ikke, at personalet har tid til at tale med dem
·       8% oplever ikke, at personalet kommer, når de har brug for hjælp.
Handleplaner
Plejecentrene har udarbejdet handleplaner for hver klynge, som er vedhæftet:
·       Smedgade, Bjergbyparken og Kirke Stillinge (bilag 1)
·       Blomstergården (bilag 2)
·       Quistgården, Lützensvej og Solbakken (bilag 3)
·       Skovvang, Møllebakken og Hjemme ved Noret (bilag 4)
Tidsplan for opfølgning
Udvalget vil blive forelagt en status på initiativerne i handleplanerne inden udgangen af 2021.
Retligt grundlag
Strategi for bomiljøer til ældre
Strategi for boliger til ældre
Strategi for rehabilitering, omsorg og pleje
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen vurderer, at de 4 plejecenterklynger i deres handleplaner har sat et øget fokus på de fire opmærksomhedspunkter fra brugertilfredshedsundersøgelsen.
Coronarestriktioner
Brugertilfredshedsundersøgelsen blev gennemført i efteråret 2020, hvor der var indført besøgsrestriktioner på plejecentrene.
Administrationen vurderer, at besøgsrestriktionerne som følge af COVID-19, kan have medført, at andelen der svarer, at de oplever uønsket alenetid er steget fra 2018 undersøgelsen til 2020 undersøgelsen.
Ligeledes vurderer administrationen, at Covid-19 restriktioner kan have medvirket til, at flere angiver, at de ikke oplever sig inddraget i opgaver, som madlavning, oprydning og påklædning. Plejecentrene har efterlevet Sundhedsstyrelsens retningslinjer og anbefalinger med henblik på at nedsætte smittespredning, og det har påvirket plejecentrenes mulighed for at inddrage beboerne i vanligt omfang. Eksempelvis har aktiviteter med frivillige været aflyst, ligesom afstandskrav på 2 meter til sårbare ældre har medført, at der ikke har været mulighed for at samle beboerne i grupper.
De øgede krav til hygiejne og smitteforebyggelse har medført, at personalet på kommunes plejecentre har været mindre fleksible og tilgængelige for beboerne i hverdagen, fordi tiden er gået med af- og påføring af værnemidler i forbindelse med plejen af isolerede beboere. Medarbejderne på plejecentrene har oplevet, at de har brugt mere tid i isolerede beboernes boliger og mindre tid i fællesarealerne og med øvrige beboere. Friske beboere, som er dem, der er adspurgt i spørgeskemaundersøgelsen, kan i denne periode have været særligt påvirket af coronarestriktionerne, hvor inddragelse i madlavning, fællesaktiviteter m.m. har været udfordret.
En anden følge af Covid-19 situationen har været øget fravær blandt medarbejderne – både på grund af smitte med Covid-19, men også som følge af mistanke om Covid-19 og deraf følgende test og isolation. Fraværet har udgjort et gennemsnit i klyngerne på 1,22% og svarer til 5,4 årsværk i alt.
Det har således ikke været muligt for medarbejderne på plejecentrene, at kompensere for den kontakt beboerne har mistet, som følge af besøgsrestriktioner – både fordi medarbejderne ikke kan erstatte nære relationer, men også fordi Covid-19 situationen har presset vagtplanlægningen.
Plejecentrene har fortsat en række ekstraopgaver i forbindelse med coronasituationen. Særligt er test af medarbejdere en opgave, som lige nu er tidskrævende på plejecentrene. Det kræver i gennemsnit 1 sygeplejerske 8 timer ugentligt pr. plejecenter.
Administrationen forventer, at de skitserede initiativer i handleplanerne sammen med tilbagevenden til vanlige rammer på plejecentrene, vil kunne aflæses i en eventuel brugertilfredshedsundersøgelse i 2022.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at få forelagt en sag med status på initiativerne i handleplanerne på udvalgets møde i august 2021.

11. Status på Hjælpemiddelområdet (O)

11.   Status på Hjælpemiddelområdet (O)

Sagsnr.: 330-2017-15362                 Dok.nr.: 330-2021-94768            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget orienteres om status på ventetider ift. de politisk fastsatte sagsbehandlingsfrister på hjælpemiddelområdet.
Sagens indhold
På hjælpemiddelområdet behandles akutte ansøgninger og ventelisteansøgninger. Akutte ansøgninger vedrører bl.a. udskrivelser, plejens APV, tryksår og reparationer, mens ventelisteansøgningerne fx kan være udskiftning af kørestole, el-scootere, arbejdsstole og særlig boligindretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. februar 2021 blev udvalget orienteret om udfordringer med at overholde den politisk fastsatte sagsbehandlingstid på 65 hverdage på ventelisteansøgningerne. Dette som følge af at hjælpemiddelområdet behandler flere og flere akutte ansøgninger.
Med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiden for ventelistesager ansatte hjælpemiddelafdelingen 2 terapeuter i fuldtidsvikariater fra medio oktober til og med 30. april 2021.
Tiltaget har stabiliseret sagsbehandlingstiden, men har ikke nedbragt sagsbehandlingstiden for ventelisteansøgningerne i det omfang, det var forventet.
På Forebyggelses- og Seniorudvalgets møde den 2. marts 2021 godkendte udvalget, at der af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 overføres 0,9 mio. kr. til hjælpemiddelområdet i 2021 til ansættelse af flere medarbejdere for at nedbringe ekspeditionstiden på ventelisteansøgningerne.
Byrådet godkendte, på møde den 22. marts 2021, indstillingen fra Forebyggelses- og Seniorudvalgets om at overføre de 0,9 mio. kr. af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020 til hjælpemiddelområdet i 2021.
Status på sagsbehandlingstider
Opgjort pr. primo januar 2021 var der 86 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Opgjort pr. medio marts 2021 var der 93 ansøgninger (ventelistesager), der har overskredet sagsbehandlingsfristen på 65 hverdage.
Udviklingen i antallet af ansøgninger på hjælpemiddelområdet (genbrugsområdet) i perioden januar til februar i henholdsvis 2019, 2020 og 2021 er opgjort i nedenstående tabel. Der ses et lille fald i indkomne ansøgninger fra januar-februar 2020 til januar-februar 2021.
Genbrugshjælpemidler
Januar – februar
2019
Januar - februar
2020
Januar-februar
2021
Indkomne ansøgninger
1565
1851
1794
Heraf er behandlet som Akutsager & Semi- akutte (inkl. APV)
1437
1724
1668
Venteliste – sager med
Sagsbehandlingsfrist 65 hverdage
128
127
126
Status på sygemeldinger
Hjælpemiddelområdet har været præget af deltids- og langtidssygemeldinger. Der er forsat to sygemeldinger. Ingen af disse sygemeldinger vedrører arbejdsmiljøproblematikker. Derudover har der været øget sygefravær pga. vaccinationsbivirkninger.
Tiltag for at nedbringe ventelisteansøgningerne
Med overførelsen af 0,9 mio. kr. på hjælpemiddelområdet i 2021 får området mulighed for at forlænge de 2 terapeuter i fuldtidsvikariater året ud, samt ansætte en ekstra terapeut i et fuldtidsvikariat året ud.
Udvalget orienteres på udvalgsmøde til oktober 2021 om status på ventelisteansøgningerne.
Retligt grundlag
Lov om social service §§112-116
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område §3 stk. 2.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan tage orienteringen til efterretning eller orientering.
Vurdering
Covid-19 har i 2020 skabt sagspukler, som følge af stigning i antal akutte sager. Sagspuklerne er svære at indhente, når der samtidig er langtidssygemeldinger blandt de sagsbehandlede terapeuter.
Den midlertidige opnormering med 2 sagsbehandlende terapeuter i 6 måneders vikariater, har stabiliseret området så sager, med overskreden sagsbehandlingstid på de fastsatte 65 hverdage, ikke er eskaleret yderligere, men er på niveau med situationen i oktober 2020.
Målet er, at nedbringe ventelistesagerne så den fastsatte sagsbehandlingsfrist hurtigst muligt igen overholdes.
Kommunens ældre og sårbare borgere er aktuelt i gang med at blive vaccineret, og hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i hurtige udskrivelser fra sygehuset – og det vil forventeligt betyde en nedgang i akutte ansøgninger. Hjælpemiddelområdet forventer derfor en nedgang i antallet af ventelistesager med overskredet sagsbehandlingstid.
Hjælpemiddelområdet forventer, at tilførslen af midler til ansættelse af en terapeut samt forlængelse af de nuværende fuldtidsvikariater medvirker til at nedbringe sagspuklen.
Hvis der ikke sker en yderligere stigning i indkomne ansøgninger, og områdets ressourcer er stabile, forventer hjælpemiddelområdet, at sagspuklen er nedbragt, så ventelisteansøgningerne overholder sagsbehandlingsfristen senest med udgangen af året.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De to fuldtidsvikariater, der udløber med udgangen af april 2021 forlænges året ud, og der ansættes yderligere en terapeut i et vikariat året ud. Udgiften til vikarer finansieres af mindreforbruget på myndighedsområdet i 2020, hvor der overføres 0,9 mio. kr. til hjælpemiddelområdet i 2021.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker at få forelagt en status på hjælpemiddelområdet på mødet i august 2021.
Ann Sibbern (Udenfor parti) ønsker, at udfordringen på Hjælpemiddelområdet fremsendes kommende budgetforhandlinger, ift. budgetlægningen fremadrettet.

12. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

12.   Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2020-157396               Dok.nr.: 330-2021-104539          Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget.
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte eventuelt input til kommende møder/dagsordenspunkter.
Sagens indhold
Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigt over kommende sager til Forebyggelses- og Seniorudvalgets møder, denne ses i bilag 1. I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med input til emner eller dagsordenpunkter, der ønskes behandlet på kommende møder.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Forebyggelses- og Seniorudvalget kan beslutte input og dagsordenspunkter til kommende møder.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Forebyggelses- og Seniorudvalget har input til kommende møder og/eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter. Med det mål, at skabe yderligere mulighed for planlægning af kommende udvalgsmøder, vil administrationen til mødet i april udarbejde årsplan over de pt. kendte sager for hele 2021
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/ dagsordenpunkter.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Forebyggelses- og Seniorudvalget ønsker en sag med nærmere orientering om den hollandske model Buurtzorg.
Ann Sibbern (Udenfor Parti) stillede forslag om:
At Forebyggelses- og Seniorudvalget ved kommende udvalgsmøde får forelagt en sag, der beskriver konsekvenserne af de ikke prioriterede overførsler jf. bilag 4, punkt 10, Forebyggelses- og Seniorudvalget den 2/3 2021.
Forslaget bortfaldt ved afstemning:
For stemte: (V) og Ann Sibbern (Udenfor parti)
Imod stemte: (A)
Ann Sibbern (Udenfor Parti) stillede forslag om:
At Forebyggelses- og Seniorudvalget får forelagt en sag, der beskriver konsekvenser for afvikling af handleplanerne vedr. merforbrug på plejecentrene.
Forslaget bortfaldt ved afstemning:
For stemte: (V) og Ann Sibbern (Udenfor parti). (V) bakker op om forslaget med den begrundelse, at der i forbindelse med behandlingen af handleplanerne blev varslet forringelse af plejecentrenes serviceniveau. Der ønskes derfor en sag, der redegør for konsekvenser ved afvikling af handleplanerne samt status på serviceniveauet.
Imod stemte: (A) med den begrundelse at, Forebyggelses- og Seniorudvalget ser handleplanerne ved budgetopfølgningen i maj. Her har udvalget mulighed for at vurdere om det giver anledning til yderligere uddybning af handleplanerne.

13. Gensidig orientering (O)

13.   Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2021-8567                   Dok.nr.: 330-2021-90923            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.
1.    Orientering fra udvalgets formand
2.    Orientering fra udvalgets medlemmer
3.    Orientering fra Center for Sundhed og Ældre
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Orienteringen taget til efterretning.

14. Pressemeddelelser (B)

14.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2020-538                     Dok.nr.: 330-2021-116328          Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses- og Seniorudvalget træffer aftale om udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens udvalgsmøde.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser i forlængelse af dagens møde.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Der er ingen pressemeddelelser til udsendelse.

15. Godkendelse af referat (B)

15.   Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2021-8504                   Dok.nr.: 330-2021-90896            Åbent
Kompetence:
Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelse- og Seniorudvalget skal godkende referatet.
Indstilling
Sundheds- og Ældrechefen indstiller,
1.    at Forebyggelses- og Seniorudvalget godkender referatet.
Beslutning i Forebyggelses- og Seniorudvalget den 6. april 2021:
Fraværende: 
Godkendt.