1. Godkendelse af dagsorden (B)
1. Godkendelse af dagsorden (B)
Sagsnr.: 330-2013-106364 Dok.nr.: 330-2016-672220 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Dagsordenen godkendes
2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)
2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (B)
Sagsnr.: 330-2013-106407 Dok.nr.: 330-2016-672231 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt
inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Orienteringen tages til efterretning
3. Centerets orientering til Udvalget (O)
3. Centerets orientering til Udvalget (O)
Sagsnr.: 330-2013-106411 Dok.nr.: 330-2016-672243 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Udvalget informeres hermed om
alle puljer på kultur-, fritids- og turismeområdet. Bilagene over forbrug på de
konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR: | Pulje | Forbrug | Restbudget |
Puljen til kulturelle formål* | 2.458.605 | 2.204.089 | 254.016 |
FRITID: | |||
Idræts- og Fritidspuljen | 673.458 | 120.600 | 552.858 |
Markedsføringspuljen | 1.011.269 | 985.000 | 26.269 |
Puljen til selvorganiserede | 152.754 | 8.436 | 114.318 |
Gadeidrætspuljen | 75.000 | 0 | 75.000 |
Udviklingspuljen (FOU) | 100.000 | 0 | 100.000 |
TURISME: | |||
Pulje til Korsør Fæstning | 400.000 | 0 | 400.000 |
Turismepulje | 1.192.000 | 732.000 | 460.000 |
Forsikring af frivillige
Udvalget har ønsket oplysning om betydningen for kultur- og
fritidsområdet af ny lovgivning om forsikring af frivillige.
Folketinget har – med virkning fra 1. juli 2017 - vedtaget
en ændring i Serviceloven i form af en ny § 18a – så regioner og kommuner
lovligt kan tegne ansvars- og ulykkesforsikring for de borgere, som yder en
frivillig indsats til gavn for regionernes og kommunernes borgere. Hovedparten
af det frivillige arbejde på kultur- og fritidsområdet foregår i foreningsregi,
hvor foreningen eller den frivillige selv har ansvar for at tegne evt.
forsikring. Kultur- og Fritidsafdelingen benytter kun frivilliges arbejde i
meget begrænset omfang og ikke til opgaver under Serviceloven.
Kommunens forsikringsafdeling arbejder på en afklaring af
behov og muligheder for forsikring af borgere i relevante sammenhænge.
Kulturområdet:
Scene på Korsør Fæstning
Kommunen har tilladelse fra Slots- og Kulturstyrelsen til
opsætning af scene og bar ved arrangementer på Korsør Fæstning til og med 2019.
Tilladelsen er ændret, således at der fremover benyttes en decideret
mobilscene, der køres ind på området umiddelbart op til de enkelte
arrangementer. Der vil herefter være flere dage end tidligere i løbet af året,
hvor de historiske rammer kan opleves uden ”moderne” udstyr. Den tilhørende bar
opstilles som hidtil.
Mobilscenen opfylder brugernes ønsker til scenefaciliteter
langt bedre end den tidligere scene, og der er truffet aftale med de ”faste”
brugere af scene. Nye arrangementer skal koordineres med Kulturafdelingen.
Lokalradioerne
Nærradio Korsør og Radio Solskin i Skælskør modtager tilskud
fra Puljen til kulturelle formål til kulturelle aktiviteter, hovedsageligt i
form af den kulturelle del af sendefladen. Aftalerne med de to lokalradioer er
fornyet pr. 1. januar 2017, og andelen af kulturelle aktiviteter skal udgøre
mindst 30 % for begge radioers vedkommende.
Ifølge aftalen er lokalradioerne forpligtede til løbende at
indsende dokumentation i form af programoversigter. Oversigterne over den
kulturelle del af sendefladen i 1. kvartal 2017 for de to lokalradioer er
vedlagt som bilag.
Korsør By- og Overfartsmuseum – regnskab 2016 og budget
2017
Driftsaftalerne med de kulturinstitutioner, der modtager
større driftstilskud, beskriver, at institutionerne hvert år skal indsende
regnskab og budget til Kulturafdelingen. Budget og regnskab fra Korsør By- og
Overfartsmuseum har givet anledning til yderligere spørgsmål i forhold til
konkrete beløb og sammentællinger samt regnskabspraksis i forhold til
bilagsbehandling. Revideret budget og regnskab afventes fra museumsforeningen.
Status på Ny Trelleborg
Genetableringen af arealet
efter de arkæologiske forundersøgelser
Genetableringen af arealet pågår. De træer, der måtte fældes
forud for udgravningerne, er blevet rodfræset. Jord- og græsarbejder forventes
afsluttet ultimo april. Kamparenaen bliver samlet og repareret ultimo april,
således at arealet efterlades som inden de arkæologiske undersøgelse blev sat i
gang.
Kapitalrejsning
· Vi afventer svar på sidst afsendte
fondsansøgning. Behandlingstiden og udfaldet af behandlingen kan påvirke
tidsplanen.
· Dialogen med fondene betyder, at der i foråret og efteråret 2017
klargøres yderligere en række ansøgninger. Behandlingstiden for svar er typisk
3-9 måneder. Som beskrevet i tidsplanen godkendt af
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 7/4 2015 er det meget vanskeligt at
sætte nøjagtig tid på, hvor lang tid det tager at afslutte kapitalrejsningen
efter projektkonkurrencens afslutning, da det er meget sjældent, at
ansøgningerne går glat igennem. Typisk er der behov for flere
dialog-/tilretningsmøder med de interesserede fonde, inden selve ansøgningen
udarbejdes. Herefter skal den behandles på et eller oftest flere kvartalsvise
bestyrelsesmøder hos fondene. Den indsatte tidsperiode til kapitalrejsning er
stram, og der kan støde yderligere til. Projektets tidsplan revideres i givet
fald, i takt med at udfordringerne opstår.
Kommunikation
TrelleborgAvisen #7 udkom i Ugenyt den 29/3, og blev uddelt
til Byrådsmødet i april. Avisen er blevet godt modtaget og har medvirket til et
flot besøgstal på Trelleborg i påsken.
Fritidsområdet:
TV Øst løbet
Den 7. maj afvikler Fritidsafdelingen TV Øst løbet i
samarbejde med TV Øst, DGI og Business Slagelse i og omkring Slagelse by. Løbet
har i 2017 10 års jubilæum og der satses på 3000 deltagere. Der er blandt andet
distancer som ”walk-along”, børneløb samt 5 km, 10 km og halvmaraton. På
ruterne vil der være underholdning og forskellige oplevelser for tilskuere og
løbere leveret af lokale aktører. Den 1. maj 2017 er der tilmeldt 2454
deltagere.
Senioruge 19
Senioruge 19 sætter fokus på sundhed og trivsel hos ældre og
kronikere i kommunen.
Ugen bliver til i et samarbejde mellem Slagelse Kommunes
sundhedstilbud, aktivitetscentre, bibliotekerne, Fritidsafdelingen, Ældrerådet,
Frivilligcenter Slagelse og apotekerne. Der er i løbet af ugen deltagelse af
foreningerne, bl.a. Skælskør Roklub og Marievang IF.
Markedsføringspuljen
Alle markedsføringsaftaler for året er indgået. Alle aftaler
indeholder enten skolebesøg eller forløb eller foredrag. Der er udarbejdet en
oversigt over de foredrag med atleter og klubber som der er en del af de
forskellige markedsføringsaftaler. Disse sendes til erhvervscenteret og
skolerne som gratis muligheder, for at brede de gode historier fra sporten ud
til andre borgere.
De markedsføringspuljen som inkluderer skolebesøg er lagt
ind på skolenivirkeligheden.dk/Slagelse
som er den platform lærerne i Slagelse bruger til at planlægge året.
Slagelse Talent og Elite
I sommerferien afholdes der Slagelse Talent og Elite Camp
for børn i alderen 9-12 år. Hver dag præsenteres en ny af de prioriterede
idrætter. Det forventes, at der deltager mellem 30-50 børn.
Fra sæsonstart 2017 implementeres et mentalkoncept, som er
udviklet af Slagelse Talent og Elite i alle årgange fra 7. kl. til 3.g. Der
sættes i projektet særligt fokus på nærnetværket omkring atleten.
10. maj kommer Team Danmark og en delegation fra Finland på
besøg for at høre nærmere om, hvordan vi samarbejder på tværs omkring atleterne.
Fælles om Fritiden
Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) og Slagelse
kommune gennemfører projektet ”Fælles om Fritiden”, som har til formål, at børn
med fysiske og psykiske handicap, kroniske sygdomme og diagnoser, deltager i
fritidsfællesskaber med andre børn og, at mangfoldigheden i lokale foreninger
fremmes som et fælles anliggende hos både børn med og uden handicap, diagnoser
og kroniske sygdomme, foreninger og forældre.
Projektet arbejder indenfor fire overordnede
aktiviteter/metoder, som til sammen skal løfte formålet og skabe effekter på
inklusion i fritidslivet. Metoderne er:
A. Fritidsguidning
B. Forældreforum
C. Foreningssupervision
og
D. Inklusionslege
Projektet løber i perioden 1. maj 2017 til 30. november
2018. Det er muligt at søge SUMH om kompensation for 120 timer over 1½ år.
Projektet sker i samarbejde med Center for Børn og Familie, Handicapgruppen.
Kort projektbeskrivelse er vedlagt som bilag.
Test af stadionbanen
Der er i forbindelse med afholdelse af fodboldlandskampe på
Slagelse stadion udført en liga banetest som en objektiv kvalitetsmåling af
stadionbanen, testen understøtter prioriteringer omkring den daglige pleje.
Den samlede score blev på 77% ud af 100 mulige, hvilket
beskriver et spilleunderlag, der understøtter brug på eliteniveau og som
muliggør, at Slagelse kommune i fremtiden kan tiltrække og afholde store
arrangementer, som f. eks. fodboldlandskampe.
Mulig brug af omklædningsbygningen
på Ørnumvej i Korsør til selvorganiseret idræt
Center for Kommunale Ejendomme har
vurderet bygningen og der vil være betydelige investeringer forbundet med at
tage bygningen i drift som omklædningsfacilitet til selvorganiseret idræt.
Bygningen har været lukket ned i
en længere periode uden varme og el, og har været raseret af indbrud samt
omfattende hærværk.
Installation til vand og varme
(oliefyr) skal fornys, da det har været aftappet.
Elinstallation skal fornys.
Sanitet (toilet og håndvaske er intakte). Ved brug af bygningen skal
kloakpumpebrønd renoveres.
Pensionistidræt i skolehaller
Fritidsafdelingen er i samarbejde med center for uddannelse
i gang med at forberede en sag til udvalgets junimøde, hvor det beskrives
hvilke muligheder og udfordringer, der er i forhold til at stille ledig
skolehal tid til rådighed for pensionistidræt.
Turismeområdet:
Projekt Kyst- og Naturturisme er i gang med indsatser for at
fremme turismen. Herunder kanosejlads på Tude Å, havkajakture i Musholmbugten,
fra Ko til Ost og havbiologiformidling. Projektet rummer desuden ændring af informationstavler
i kommunen, så fokus er mere turistrettet – herunder i år særligt fokus på
togstationer og havne/bymidte. Projektet udgiver en samlet familiekalender for
aktiviteter over sommeren, ligesom der er etableret et fast netværk mellem
erhvervsforeninger, bykontoret/turistforeninger, kommunen og Visit
Vestsjælland. Det forventes også, at der på sigt etableres en onlineplatform,
hvor attraktioner og faciliteter målrettet turismen kan formidles, ligesom der
samarbejdes med Kalundborg Kommune omkring en cykelrute fra Korsør til Røsnæs.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Orienteringen tages til efterretning.
4. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
4. Budgetopfølgning pr. ultimo marts 2017 - Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Sagsnr.: 330-2017-1997 Dok.nr.: 330-2017-194009 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Som led i kommunens samlede opfølgning på budget og forbrug
skal fagudvalgene rapportere om de økonomiske forhold for deres ansvarsområde
ved udgangen af marts 2017.
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget godkender
budgetopfølgningen, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Det indstilles endvidere, at
udvalgene overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at de forventede
mindreforbrug på anlæg i 2017 budgetomplaceres bevillingsmæssigt fra 2017 til
2018.
Baggrund
I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2017
at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 2,0 mio. kr. og et mindreforbrug
for anlægsudgifterne på 1,9 mio. kr. Bilag 1 angiver nærmere specifikation af
forbruget. Det bemærkes, at overførsel af mer-/mindreforbrug fra 2016 til 2017,
som blev godkendt af Byrådet den 27. marts 2017, er indeholdt i det korrigerede
budget.
Kulturområdet forventes at have et samlet
mindreforbrug på driftsudgifterne på 0,9 mio. kr., hvilket skyldes flere
projekter, der har fået bevilget midler til hele projektperioden, men hvor udgifterne
først forfalder i 2018–2019.
Fritidsområdet forventes at have et samlet
mindreforbrug på 0,3 mio. kr., hvilket er 1,2 mio. kr. lavere end rapporteret i
april måned til Økonomiudvalget. De 1,2 mio. kr. forventes anvendt til banerne
ved Slagelse Stadion.
Turismeområdet forventes at have et samlet
mindreforbrug på 0,8 mio. kr., hvilket skyldes, at der endnu ikke er taget
stilling til anvendelsen af Udviklingspuljen.
Anlæg forventes at have et samlet mindreforbrug på 1,9 mio.
kr., hvilket primært skyldes, at anlægstilskuddet til Gerlev Svømmehal først
forventes udbetalt i 2018.
Byrådet besluttede i marts måned en gennemgang af alle anlæg
i 2017 for at vurdere, hvilke anlæg, der kan udskydes til 2018. De igangværende
anlæg er gennemgået, og det vurderes, at anlægstilskuddet på 2 mio. kr. til
Gerlev Svømmehal kan udskydes til 2018. De øvrige anlæg er alle enten i deres
afsluttende fase, eller der forventes afvigelser på under 0,1 mio. kr. for
2017, og derfor udskydes der ikke budgetbeløb for disse.
Herudover har Byrådet i april måned besluttet en gennemgang
af alle anlægsprojekter med henblik på at vurdere effekten af et anlægsstop
resten af 2017. Denne gennemgang fremgår af bilag 1b. Det vurderes, at der er
ingen af anlægsprojekterne, hvor der er disponeret med forbrug for resten af
2017, som kan stoppes, da de enten er i deres afsluttende fase, eller der er
indgået bindende aftaler for projekterne.
Retligt
grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf.
styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens
kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
I kommunens kasse- og regnskabsregulativ bilag 2 er der
fastsat regler om, at der gennemføres 3 årlige budgetopfølgninger pr. ult.
marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg og
efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Erhvervs- og arbejdsmarkedsdirektøren og Centerchefen for
Kultur, Fritid og Borgerservice anbefaler, at budgetopfølgningen godkendes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Budgetopfølgningen har nedenstående bevillingsmæssige
konsekvenser:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | |||||
Anlæg | 05.01 | -2.000 | 2.000 | ||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen | 2.000 | -2.000 |
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren og erhvervs- og
arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Budgetopfølgningen ultimo marts 2017 godkendes og videresendes til
orientering for Økonomiudvalget og Byrådet
2.
at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at forventet
mindreforbrug på 2 mio. kr. på anlæg i 2017 bevillingsmæssigt flyttes til
afholdelse i 2018.
3.
at Udvalget drøfter muligheden for anlægsstop, jf. bilag 1b.
5. Hemmeshøj Forsamlingshus - Ansøgning om kommunegaranti (B)
5. Hemmeshøj Forsamlingshus - Ansøgning om kommunegaranti (B)
Sagsnr.: 330-2017-22255 Dok.nr.: 330-2017-290223 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte, om det
over for Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale, at kommunen stiller
kommunegaranti på 150.000 kr. til afvikling af kassekredit.
Baggrund
Hemmeshøj Forsamlingshus oplyser, at forsamlingshuset i de
seneste år har været gennem en lidt turbulent periode. I 2004 nedbrændte huset,
og det blev genopført i 2005. Derefter har de økonomiske dispositioner igennem
en periode ikke været optimale. En ny bestyrelse, der er forankret i
lokalområdet, er valgt i efteråret 2016. Den nye bestyrelse oplyser, at den har
fået godt fat i den daglige drift med mange udlejninger af forsamlingshuset, og
bestyrelsen forventer at kunne fastholde denne udvikling.
Forsamlingshuset har en kassekredit på 200.000 kr. i
Andelskassen JAK. Banken er under afvikling, og kassekreditten er blevet opsagt
til fuld og endelig indfrielse. Bestyrelsen oplyser, at den ikke kan finde en
bank eller sparekasse i kommunen, der ønsker at overtage kassekreditten på
grund af de skærpede krav til udlån i den finansielle sektor.
Bestyrelsen har fået en vurdering af ejendommens værdi, i
form af et telefonisk overslag, på ca. 800.000 kr. Der er en restgæld i
ejendommen på ca. 460.000 kr. hos Realkredit A/S.
Forsamlingshuset kan med en kommunegaranti indfri
kassekreditten med en ny kredit på 150.000 kr. Størrelsen på kassekreditten kan
reduceres fra 200.000 kr. til 150.000 kr. på grund af foreningens likviditet og
indestående.
Bestyrelsen forventer at kunne afvikle kassekreditten på
150.000 kr. over fem år med 30.000 kr. årligt.
Kommunal garantistillelse
Slagelse Kommune kan generelt ikke stille garanti for en kassekredit,
da det ikke er muligt at øremærke en kredit til kun at omfatte aktiviteter, som
kommunen lovligt kan støtte. Slagelse Kommune vil alene kunne stille garanti
for et lån på 150.000 kr. Dette forudsætter, at det kan sandsynliggøres, at
midlerne anvendes til aktiviteter, som kommunen lovligt kan støtte.
I forbindelse med kommunal garantistillelse skal kommunen
deponere et beløb svarende til lånets hovedstol, når kommunen ikke har ledig
låneramme. En garanti på 150.000 kr. vil betyde, at Slagelse Kommune derfor
skal deponere et tilsvarende beløb. Beløbet skal finansieres af kassen. Det
deponerede beløb vil blive frigivet med 1/25-del pr. år – eller 6.000 kr. pr.
år.
Øvrige betingelser for en kommunal garanti:
at lånet ikke er
afdragsfrit
at lånet afvikles
over 5 år.
at lånet kan
optages som et serie- eller annuitetslån
at lånet kun
understøtter lovlig kommunal aktivitet.
at lånets
renteprofil er fast rente.
at Hemmeshøj Forsamlingshus
forpligter sig til løbende at sende budgetter og regnskaber til Slagelse
Kommune.
at provenuet fra
lånet alene anvendes til nedbringelse af eksisterende kassekredit i JAK.
Retligt
grundlag
Principperne i Kommunalfuldmagtsreglerne,
der giver kommuner adgang til at yde tilskud til etablering og drift af
forsamlingshuse, der imødekommer borgernes behov for fællesfaciliteter til
kulturelle formål.
Den kommunale deponeringsforpligtigelse er reguleret i
Bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. nr.
1580 af 17. december 2013.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Anbefale
Økonomiudvalget og Byrådet, at kommunen stiller en garanti på 150.000 kr.;
dette vil betyde en kassefinansieret tillægsbevilling
B. Meddele afslag
på ansøgningen om garantistillelse. Et afslag vil have den konsekvens, at
foreningen vil blive økonomisk udfordret og skal undersøge muligheden for
alternative løsninger.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at
forsamlingshuset arbejder på at fastholde rollen som samlingssted i
lokalområdet.
Center for Økonomi har vurderet foreningens økonomi:
Forsamlingshuset har kun fremsendt en delvis resultatopgørelse/regnskab, idet
bestyrelsen ikke kan stå inde for perioden 1/11 2015 til 31/7 2016 (regnskabet
har forskudt regnskabsperiode), og en garantiforpligtigelse må anses for at
være med en høj risiko.
Der er p.t. stillet garanti for lån til Tjæreby, Ydun og
Magleby Forsamlingshuse. Garantier er stillet før kommunesammenlægningen; der
har ikke været tradition for at stille garantier over for forsamlingshuse
gennem de seneste år.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser ved et tilsagn:
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | |||||
Drift | |||||
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | 1.04 | 150 | -6 | -6 | -6 |
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Kassen | 1.04 | -150 | 6 | 6 | 6 |
Afslag har ingen direkte økonomiske konsekvenser for
Slagelse Kommune.
Såfremt der gives tilsagn om garantistillelse, så er
risikoen for tab ene og alene Slagelse Kommunes. Risikoen vurderes til at være
5 eller høj jf. principperne om kommunal garantistillelse. Et tilsagn vil påvirke kommunens likviditet og
likviditetsprognose med øjeblikkelig virkning.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Der tages stilling til, om Slagelse Kommune skal give tilsagn om en garanti
på 150.000 kr. til Hemmeshøj Forsamlingshus på nævnte vilkår, og
2.
at Deponeringsforpligtelsen på 150.000 kr. finansieres af kassen, hvis der
gives tilsagn om garanti.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 3. april 2017:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler
Økonomiudvalget, at der gives tilsagn om garanti med bemærkningen i Ad 2.
Ad 2: Det skal undersøges, om garantien kan gives med pant i
ejendommen, inden Økonomiudvalget behandler sagen.
Tilføjelse under henvisning til ad 2:
En sikkerhedsstillelse med pant i ejendommen ændrer intet i
forhold til deponeringsforpligtigelsen. Deponeringsforpligtigelsen udløses af
aktiviteten og ikke af risikoen. Deponeringen bliver ikke frigivet i
forbindelse med en evt. misligholdelse af garantien.
Det er svært, at sige om en sikkerhedsstillelse har en reel
værdi uden at ejendommens handelsværdi vurderes af en sagkyndig. Den offentlige
ejendomsværdi er ikke et udtryk for handelsværdien. På landet kan den
offentlige ejendomsværdi ofte være mere end dobbelt så høj, som den reelle
handelsværdi. (Erfaring fra lån til betaling af ejendomsskatter)
Tinglysning af et skadesløsbrev/ejerpantebrev på 150.000 kr.
koster 3.960 kr. i stempel og tinglysningsafgifter. Såfremt Økonomiudvalget
vælger løsningen med sikkerhedsstillelse, så skal der træffes beslutning om,
hvem der skal afholde omkostningerne ved tinglysning.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 18. april 2017:
Fraværende:
Sagen sendes tilbage til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
til nærmere drøftelse.
Administrationens bemærkninger:
Til fornyet drøftelse i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget.
Det har været nævnt i
Økonomiudvalget, at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skulle anvise midler
til finansiering af deponering. Administrationen vil anbefale, at Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget afsætter 150.000 kr. i deponering fra de overførte
midler.
Administrationen har talt med
bestyrelsen for forsamlingshuset, og der er intet til hinder for et pant i
ejendommen. Forsamlingshuset har pt. et ejerpantebrev på 200.000 kr., der
ligger til sikkerhed for kassekreditten. Ejerpantebrevet kan stilles til
sikkerhed for et evt. lån.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
3.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter sagen.
6. Korsør Miniby - Lokale til foreningsaktiviteter (B)
6. Korsør Miniby - Lokale til foreningsaktiviteter (B)
Sagsnr.: 330-2016-18739 Dok.nr.: 330-2017-293141 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal træffe beslutning
om flytning af foreningen Korsør Miniby til lokaler i Korsør Kulturhus.
Baggrund
I forlængelse af aftale fra den tidligere Korsør Kommune
stiller Slagelse Kommune lokaler til rådighed for foreningen Korsør Miniby.
Kommunen lejer lokalerne på adressen Lilleøvej 8A, Korsør, og kommunen afholder
samtlige udgifter til leje og driftsudgifter til el, vand og varme.
Foreningen fremstiller minihuse, modeller af huse fra
Korsør, der udstilles ved Flådestation Korsør, og det er derfor nødvendigt, at
der er adgang til lokalerne med kran.
På Kulturområdet er der en række foreninger, der får stillet
kommunale lokaler til rådighed for deres aktiviteter, heraf betaler enkelte
aktører husleje og/eller driftsudgifter. Foreningen Korsør Miniby er den eneste
forening, der får stillet lokaler til rådighed i bygninger, der ikke ejes af
kommunen, men i en lejet bygning.
Administrationen vurderer, at omkostningerne til
lokaleudgifter – som afholdes af kulturmidlerne - kan reduceres væsentligt ved
at flytte Minibyen til Kulturhuset. Herudover har kommunens ejendomsstrategi
fokus på optimal udnyttelse af kommunens egne bygninger samt reduktion af
lejede bygninger. Der er derfor – i dialog med Korsør Miniby – fundet en løsning,
således at foreningens aktiviteter kan flyttes til lokaler i Korsør Kulturhus.
Ved en rokade af nogle af de nuværende foreninger kan foreningen tilbydes
lokaler i stueetagen. I denne forbindelse inddrages nuværende ”tomme” lokaler i
kulturhuset.
Udtalelse fra Korsør Miniby er vedlagt som bilag til sagen.
Udgifter forbundet med det nuværende lejemål
Udgifterne er opgjort ekskl. moms. Hvis foreningen selv
skulle afholde udgifterne og fx søge tilskud til dækning af udgifterne, ville
udgiften til moms skulle medregnes i den samlede sum. Beløbet inkl. moms udgør
106.143,43 kr.
Husleje (2016) | 31.282,00 |
Varme (2015) | 26.201,54 |
El (2016) | 20.764,80 |
Vand (2016) | 6.666,40 |
Sum | 84.914,74 |
En flytning til Korsør Kulturhus vil medføre følgende
besparelser i forhold til ovenstående udgift:
Udgiften til husleje bortfalder. Til orientering har Korsør
Havn, som ejer bygningen, tilbudt at se på en reduktion af huslejen.
Varmeudgiften reduceres til næsten nul. Enkelte lokaler i
Korsør Kulturhus, som står ledige nu, skal opvarmes fra ”tomgang” til daglig
brug.
El-forbruget forventes at blive reduceret væsentligt. I
Minibyens nuværende lokaler er der dårligt lysindfald, og der er derfor opsat
mange ekstra lamper. De nye lokaler har godt lysindfald og den største udgift
bliver fortsat til brændingerne i ovnen.
Vandforbruget forventes at være nogenlunde uændret.
Det vurderes, at der på årsbasis vil være tale om en
besparelse på 60-70.000 kr.
Driften af de kommunale bygninger afholdes af Center for
Kommunale Ejendomme, hvorimod udgifterne til lejemålet på Lilleøvej 8A betales
af Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.
Udgifter til flytning og ændring af lokalerne i Kulturhuset
afholdes af Center for Kommunale Ejendomme.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagtens principper, der giver kommunen mulighed
for at stille lokaler til rådighed for kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan beslutte
a) At foreningen Korsør Minibys aktiviteter flyttes til Korsør Kulturhus.
Bygningsdriften af Korsør Kulturhus finansieres af Center for Kommunale
Ejendomme. De driftsudgifter, der afholdes af Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalgets driftsmidler, kan fremover anvendes til kulturaktiviteter.
b) At foreningen Korsør Minibys aktiviteter fortsætter i det private
lejemål på adressen Lilleøvej 8A, og udgifterne til husleje og el, vand og
varme afholdes fortsat af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets driftsmidler.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice har i samarbejde
med Center for Kommunale Ejendomme vurderet fordele og ulemper ved at flytte
foreningen Korsør Miniby til Korsør Kulturhus:
Fordele:
Korsør Miniby indgår i fællesskabet med andre foreninger i
Korsør Kulturhus
Flytningen lever op til kommunens ejendomsstrategi omkring
optimal udnyttelse af kommunens faciliteter og reduktion i lejemål
Kommunens samlede udgifter til bygningsdrift reduceres
Der frigøres midler på kulturområdet fra bygningsdrift til
kulturelle aktiviteter
Ud fra en miljømæssig vurdering har flytningen en positiv
effekt ved reduceret forbrug af især el og varme
Ved rokaden i Korsør Kulturhus inddrages lokaler på 2. sal;
dette giver mulighed for at tilbyde lokaler til forening, der i et par år har
efterspurgt lokale.
Ulemper:
Engangsinvestering i forhold til ændring af fx døre i de nye
lokaler til Korsør Miniby, da det er nødvendigt med større dørhuller af hensyn
til adgang for kran.
Rokade af brugere i Korsør Kulturhus. Der inddrages lokaler
på 2. sal, hvortil der ikke er adgang med elevator.
Foreningen Korsør Miniby er positivt indstillet over for
flytningen, såfremt foreningen ikke pålægges væsentlige udgifter i forbindelse
med flytningen.
På baggrund heraf anbefaler centrene at flytte foreningen Korsør Miniby til lokaler i Korsør Kulturhus.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Administrationen vurderer, at
der på årsbasis kan spares 60 – 70.000 kroner på at flytte Minibyen til
Kulturhuset. Midler som kan anvendes til andre kulturaktiviteter.
Konsekvenser
for andre udvalg
Driftsudgifter til el, vand og varme for foreningen Korsør
Minibys aktiviteter i Korsør Kulturhus kan indeholdes i driftsbudgettet for
Center for Kommunale Ejendomme.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Udvalget træffer beslutning om flytning af foreningen Korsør Miniby til
Korsør Kulturhus.
7. Omplacering af budget - Slagelse Musikhus som selvejende virksomhed (B)
7. Omplacering af budget - Slagelse Musikhus som selvejende virksomhed (B)
Sagsnr.: 330-2016-10571 Dok.nr.: 330-2017-89386 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal indstille til
Byrådet, at der foretages budgetomplacering af budgetmidler i forbindelse med
Slagelse Musikhus og Badeanstaltens (Musikhusets) overgang til selveje.
Baggrund
Byrådet har ved budgetforliget 2016-18 besluttet, at Musikhuset
skal overgå til selveje.
Musikhuset organiseres i løbet af 2017 som en ”selvstændig
juridisk enhed”; konkret bliver Musikhuset organiseret som en erhvervsdrivende
fond, der driver virksomheden på markedsvilkår med kommunalt driftstilskud
øremærket kulturelle aktiviteter.
Fonden etableres i et samarbejde blandt flere af kommunens
store erhvervsvirksomheder, der er meget engagerede i at sikre driften af et
velrenommeret lokalt spillested. Etableringen af fonden er yderligere støttet
af en bred gruppe borgere, der har engageret sig i Musikhusets støtteforening.
Denne sag vedrører kommunens driftstilskud til Musikhuset,
som vil medføre flere budgetomplaceringer på udvalgenes områder. Næste sag i
forbindelse med Musikhuset – forventelig i juni eller august - vil omhandle
samarbejdsvilkår med Fonden.
Ændringer på Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets (KFT)
område
Musikhusets nuværende budget overføres hovedsageligt til
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice og anvendes fremover til tilskud til
den selvejende virksomhed. En mindre del overføres til Center for Kommunale
Ejendomme til udgifter vedrørende bygningerne – skatter, afgifter og bygningsforsikring.
I økonomisystemet lukkes Musikhusets enhed herefter.
Musikhusets overgang til selveje medfører øgede
driftsudgifter for virksomheden, da flere driftsudgifter tidligere har været
betalt af kommunen. Kommunens tilskud er derfor højere end Musikhusets
tidligere kommunale udgiftsbudget.
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at de
aktiviteter, der afvikles for kommunalt driftstilskud i 2017, udgør ca. 90 % af
Musikhusets samlede aktivitet inkl. driftsudgifter.
Efter overgangen til selveje forventes det, at driften af
Musikhuset efter en indkøringsperiode optimeres, og at aktiviteterne udvides
med flere og nye aktiviteter. Dermed vil de aktiviteter, som kommunen yder
tilskud til udgøre en mindre og mindre andel af de samlede aktiviteter.
Kommunens driftstilskud forventes derfor at kunne reduceres med en ”trappemodel”,
så tilskuddet reduceres med 50.000 kr. årligt fra og med 2018.
Ændringer på Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets
(LTE) område
I forhold til bygningerne på adresserne Sdr. Stationsvej 3
og 5A, der rummer Musikhuset og Badeanstalten, ejes bygningerne fortsat af
Slagelse Kommune, der indgår en erhvervslejekontrakt med den erhvervsdrivende
fond, og huslejen indtægtsføres i Center for Kommunale Ejendomme.
Erhvervslejekontrakten er uopsigelig fra Slagelse Kommunes
side i 10 år, men kan opsiges af Musikhuset med et varsel på seks måneder til
den 1. i måneden.
Musikhuset har hidtil ikke betalt husleje, da der ikke
betales husleje internt mellem kommunale institutioner og Center for Kommunale
Ejendomme. Huslejen er fastsat til 1,2 mio. kr. årligt på baggrund af vurdering
fra en uvildig erhvervsmægler. Denne udgift indgår i fondens drift og de aktiviteterne, kommunen yder tilskud til.
Ændringer på Økonomiudvalgets område
Slagelse Kommune udlåner tjenestemandsansat medarbejder til
Musikhuset og fakturerer Musikhuset for udgiften til den pågældendes løn.
Driftsudgifter til tjenestemandspension, kr. 110.423 kr. i
2017, overføres fra Økonomiudvalgets budget til Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets område og indgår i
det samlede driftstilskud til Musikhuset.
Driftsbudget til løn- og regnskabsopgaver, som hidtil er
varetaget i kommunens Center for Økonomi, 23.898 kr. i 2017, overføres fra
Økonomiudvalgets budget til Center for Kultur, Fritid og Borgerservice under Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalgets område og indgår i det samlede driftstilskud til
Musikhuset.
Forslag til ændringer i udgiftsbudgettet på de tre
udvalgsområder fremgår af bilaget.
Det samlede driftstilskud til Musikhuset udgør 1.904.000 kr.
i 2017 for perioden 1. juli – 31. december.
Retligt
grundlag
Slagelse Kommunes kompetenceplan angiver, at Økonomiudvalget
har kompetencen i forhold til budgetomplacering mellem fagudvalg; i dette
tilfælde mellem Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget og Landdistrikts-, Teknik-
og Ejendomsudvalget og Økonomiudvalget. Byrådet har kompetencen i forhold til
kassefinansiering.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Vælge at
anbefale Byrådet, at der foretages budgetomplacering af budgetmidler i
forlængelse af Musikhusets overgang til selveje.
b) Vælge at afvise
forslag om budgetomplacering. Konsekvensen heraf vil være, at det ikke er
muligt at realisere overgangen til selveje for Musikhuset pga. de aktuelle
driftsudgifter.
Vurdering
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at
Musikhusets drift kan optimeres i en indkøringsfase i de første år som selvejende
virksomhed. Det forventes, at Musikhusets drift optimeres og udvides, så
Musikhuset kan levere en uændret ydelse/aktivitetsniveau til kommunens borgere
til en faldende pris. Da de samlede aktiviteter øges, vil de ”kommunale
aktiviteter” relativt udgøre en mindre og mindre del af de samlede aktiviteter.
Centret anbefaler - i enighed med Center for Kommunale
Ejendomme – at der foretages budgetomplacering mellem de to udvalgs
driftsbudgetter som beskrevet ovenfor.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Mindreudgiften, som realiseres ved
nedtrapningen af driftstilskuddet til Musikhuset, foreslås overført til
Økonomiudvalgets område til at dække en del af de reduktioner, som blev
vedtaget i forbindelse med budgetforliget for Budget 2017-2020. I nedenstående
er der taget udgangspunkt i at skæringsdatoen for overgang til selveje er 1.
juli 2017.
Musikhusets enhed i
økonomisystemet lukkes efter overgangen til selveje.
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Bevillingsønske | |||||
Drift, Kultur | KFT – 05.01 | 577 | 1.132 | 1.082 | 1.032 |
Drift, Komm. Ejd. | LTE – 06.03 | -650 | -1.145 | -1.145 | -1.145 |
Drift, Økonomiudv. | ØU – 01.02 | -67 | -137 | -137 | -137 |
Anlæg | |||||
Afledt drift | |||||
Finansiering | |||||
Afsat rådighedsbeløb | |||||
Uudmøntede besparelser | ØU – 01.02 | 50 | 150 | 200 | 250 |
Kassen |
Konsekvenser
for andre udvalg
Samtidig med Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets
behandling af denne sag, forelægges en tilsvarende sag for Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget indstiller til Byrådet, at der
foretages budgetomplacering af budgetmidler i forbindelse med Musikhusets
overgang til selveje. Herefter lukkes Musikhusets enhed i økonomisystemet.
8. Initiativretssag - Markering på Borreby af 100-året for salget af De Dansk-Vestindiske Øer til USA (B)
8. Initiativretssag - Markering på Borreby af 100-året for salget af De Dansk-Vestindiske Øer til USA (B)
Sagsnr.: 330-2017-21926 Dok.nr.: 330-2017-182683 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådsmedlemmerne, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen,
Enhedslisten, har den 19. marts 2017 via deres initiativret ønsket, at Byrådet
behandler sagen markering på Borreby af 100-året for salget af De
Dansk-Vestindiske Øer til USA.
Baggrund
Enhedslisten foreslår, at Slagelse Kommune aktivt støtter
markeringen på Borreby i anledning af 100-året for Danmarks salg af De
Vestindiske Øer i 1917.
Markeringen er planlagt til 16. september 2017 i samarbejde
mellem Borreby og Museum Vestsjælland.
Jørgen Carstensen var plantageejer på Sankt Thomas. Hans søn
Johan Lorentz Carstens (1705-1747) tjente som plantageejer på Sankt Thomas en
betydelig formue. Han arvede plantagen Mosquito Bay, der senere blev udvidet
med en plantage på St. Croix samt en på St. Jan.
Arbejdet på plantagerne blev udført af afrikanske slaver,
købt på Guldkysten i Vestafrika, i det nuværende Ghana, og solgt som led i
omfattende handel med slaver over Atlanten, hvorfra plantageejerne også havde
fortjeneste.
Plantageejeren rejste i 1739 til Danmark og købte Knabstrup
i 1745. Den 12. marts samme år blev han optaget i den danske adel med navnet
Castenschiold. En af hans tre sønner, Joachim Melchior Holten Castenschiold,
købte i 1783 Borreby for 100.000 rigsdaler (Niels Peter Stilling: Danmarks
Herregårde, 2014)
Johan Lorenz Carstens har selv skildret de ydmygende
forhold, hvorunder slaverne blev solgt ved ankomsten til De vestindiske Øer,
nogle direkte til plantageejerne og andre ved offentlige auktioner og derved
leveret dokumentation for slavehandelens og slaveriets væsen, som førte til så
megen lidelse og ufrihed for titusindvis af mennesker i Afrika og på De
Vestindiske Øer.
Det er positivt, at de nuværende ejere af Borreby,
efterkommere efter Joachim Melchior Holten Castenschiold, aktivt vil medvirke
til at markere 100-året for salget af De Vestindiske Øer, hvorved der gives en
mulighed for at oplyse om kolonitiden i Vestafrika og på De Vestindiske Øer med
dens slavehandel og slaveri og den deraf følgende økonomiske og kulturelle
betydning for Danmark.
Retligt
grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet
følger af § 11 i styrelsesloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Byrådsmedlemmere, Jørn Melchior Nielsen og Thomas Clausen,
indstiller
1.
at Slagelse Byråd beslutter, at Slagelse Kommune for at markere 100-året
for salget af De Vestindiske Øer og for at give borgerne et indblik i
kolonitiden med dens slavehandel og slavearbejde aktivt og økonomisk støtter
den folkelige vestindiensdag, som Museum Vestsjælland planlægger at arrangere
den 16. september 2017 på Borreby i samarbejde med de nuværende ejere af
Borreby.
Beslutning i Byrådet den 27.
marts 2017:
Fraværende:
Jørn-Ole Didriksen (V), Niels O. Pedersen (A), Troels Christensen
(I)
Sagen oversendes til Kultur- og fritidsudvalget.
9. Boeslunde Gymnastikforening - Tilskud til motionsoase (B)
9. Boeslunde Gymnastikforening - Tilskud til motionsoase (B)
Sagsnr.: 330-2017-22153 Dok.nr.: 330-2017-184403 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til
Boeslunde Gymnastikforenings ansøgning om tilskud til etablering af
motionsoase. Foreningen søger om 90.000 kr. i tilskud fra Idræts- og
Fritidspuljen.
Baggrund
Boeslunde Gymnastikforening, der er en flergrenet forening,
ønsker en opstilling af nogle motionsredskaber i et område, hvor det er tanken
at etablere en skaterbane (vandt i projektet Borgerne bestemmer) samt en
bålhytte. I forvejen er det tæt på tennisbaner og fodboldbaner samt Boeslunde
Hallen.
Der søges tilskud til nogle redskaber til udendørs fitness i
en stålserie. Alle redskaber er til træning af forskellige områder på kroppen.
Et af redskaberne er i øvrigt et rehab-redskab, dvs. også beregnet for
handicappede. Der findes ikke i forvejen redskaber til udendørs fitness.
Målgruppen er alle borgere, og den kan aktiveres ved opslag,
mund-til-mund-metoden, og endelig vil redskaberne være synlige, når man færdes
i området.
Projektets formål er at fremme og motivere borgerne til
motion gennem brug af redskaberne.
Endvidere at udvikle området ved Boeslundehallen. Foreningen har endvidere søgt Friluftsrådet om tilskud.
Endvidere at udvikle området ved Boeslundehallen. Foreningen har endvidere søgt Friluftsrådet om tilskud.
Projektets samlede budget:
Redskaber:
Rehab–redskab 33.150,00
Horserider (cykel) 11.218,75
Benpres-redskab 17.468,75
Airstep 19.343,75
Fitness-trappe 6.000,00
I alt 87.181,25
Dertil kan komme flytning af jord m.m.
Boeslunde Gymnastikforening har pr. 31.12.2016 350
medlemmer, hvoraf de 105 er mellem 0 og 24 år.
Boeslunde Gymnastikforening tilbyder 6 forskellige idrætter
til alle aldersgrupper samt andre aktiviteter.
Boeslunde Gymnastikforenings regnskab for 2016 viser et
overskud på 41.591 kr., hvor de 250.537 kr. er indtægter, og 208.946 kr. er
udgifter. Balancen udviser pr. 31.12.2016 en egenkapital på 326.601 kr.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Bevilge et
tilskud på 90.000 kr. til etablering af motionsoase
B. Bevilge et
mindre beløb, fx 45.000 kr.
C. Meddele afslag
på ansøgningen
Vurdering
Administrationen vurderer, at Boeslunde Gymnastikforening
vil kunne opnå tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, da denne pulje bl.a.
støtter etablering af faciliteter.
Administrationen vurderer, at foreningen med sin
egenkapital, kan yde en vis medfinansiering til projektet.
Bærende principper
Det er centerets vurdering, at Boeslunde Gymnastikforening
kan modtage tilskud fra Idræts- og Fritidspuljen, idet etableringen af
motionsoasen er i overensstemmelse med følgende bærende principper for ansøgninger
til puljen:
- Nytænkning
for lokalområdet rettet mod ny målgruppe
- Inddragelse
af borgere, da disse skal være med til at etablere motionsoasen
- Idrætspolitik.
Denne har bl.a. fokus på inddragelse af borgere, der normalt ikke motionerer,
eller borgere, der dyrker selvorganiseret motion
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Boeslunde Gymnastikforening bevilges et tilskud på 45.000 kr.
10. Eggeslevmagle SG & IF - Tilbygning til opholdsskur (B)
10. Eggeslevmagle SG & IF - Tilbygning til opholdsskur (B)
Sagsnr.: 330-2017-26456 Dok.nr.: 330-2017-240601 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til
Eggeslevmagle SG & IF petanque ansøgning om tilskud på kr. 33.000 fra
Idræts- og Fritidspuljen, til en tilbygning af eksisterende opholdsskur ved
petanque banerne i Skælskør.
Baggrund
Eggeslevmagle SG & IF petanqueklub søger om tilskud på
kr. 33.000 til opførelse af en tilbygning af opholdskur på Skælskør Stadion.
Ansøgningen gælder kun byggematerialer, selve opførelsen
udfører medlemmerne selv.
Som det fremgår af deres ansøgning, har Eggeslevmagle SG
& IF petanque fremsendt et tilbud på kr. 29.325 til byggematerialer og
skønnet lidt merudgifter til, afgravning, grus og aluminiumskanter m.m.
Tilbygningen skal benyttes i forbindelse med afholdelse af
landsmesterskab i petanque 1.– 3. september 2017, hvor man forventer 100 til
150 petanquespillere.
Landsmesterskaberne afholdes på Sjælland hvert 2. år. og kan
være med til at promovere Skælskør.
Der vil ligeledes være mulighed for, at afholde andre store
stævner og turneringer.
Retligt
grundlag
Retningslinjerne for Idræts- og
Fritidspuljen.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
a) Yde fuldt
tilskud på kr. 33.000 til etablering af opholdsskur.
b) Yde
tilskud på et andet beløb
c) Give afslag på
ansøgningen
Vurdering
Retningslinjerne for Idræts- og Fritidspuljen giver mulighed
for at støtte etablering eller renovering af eksisterende baner eller andre
faciliteter. Udvidelsen ved petanque-banerne på Skælskør Stadion vil være med
til at forbedre de nuværende faciliteter.
I overensstemmelse med de bærende principper er det
centerets vurdering, at Eggeslevmagle SG & IF petanque kan modtage tilskud
fra Idræts- og Fritidspuljen, ud fra
- Nytænkning
for lokalområdet rettet mod nyskabende arrangementer
- Medfinansiering
da medlemmerne selv udføre alt det praktiske omkring opgaven
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Kultur-, Fritids og Turismeudvalget bevilger et tilskud på kr. 33.000
til dækning af udgifter til materialer til tilbygningen, mens Eggeslevmagle SG
& IF petanque selv indhenter div. tilladelser og udfører arbejdet.
11. Analyse af lokaletilskud til rideklubber (B)
11. Analyse af lokaletilskud til rideklubber (B)
Sagsnr.: 330-2017-25310 Dok.nr.: 330-2017-270771 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget forelægges ”Analyse af
udbetalinger af lokaletilskud til rideklubber” udarbejdet af BDO
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab.
Udvalget skal tage beslutning om den videre proces i
arbejdet med en eventuelt ny lokaletilskudsordning for rideklubber i Slagelse
Kommune.
Baggrund
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget besluttede på mødet den
6. februar 2017 at bede forvaltningen om at igangsætte en proces, hvor det
skulle undersøges, om der med fordel kunne indføres en ny tilskudsmodel for
lokaletilskud til rideklubber.
Formål med analysen
Formålet med analysen var at
afdække, om rideklubber i Slagelse Kommune har fået udbetalt lokaletilskud i
overensstemmelse med lovgivningen og Slagelse Kommunes retningslinjer, herunder
om der er sket forskelsbehandling.
Endvidere var formålet med
analysen at fremkomme med forslag til ændrede retningslinjer og kriterier for udbetaling
af lokaletilskud til rideklubber i Slagelse Kommune.
Metode og grundlag
Analysen blev foretaget ved
gennemgang af det seneste års (2016) udbetalinger af lokaletilskud vedr.
udgifter i 2015 til de fire rideklubber, der er beliggende i Slagelse Kommune.
Ved gennemgangen blev det
undersøgt, hvilken dokumentation der ligger til grund for udbetalingen af
lokaletilskud til den enkelte rideklub.
Ved gennemgangen blev der lagt
vægt på, om der evt. var rideklubber, som er blevet begunstiget i forhold til
de øvrige rideklubber, og i givet fald om der er legitime
argumenter/begrundelser herfor. Endvidere indgår regelgrundlaget samt kommunens
egne retningslinjer.
Sammenfatning
Det er BDO’s vurdering på det
foreliggende grundlag, at udbetalingerne af lokaletilskud til rideklubber i
2015 hviler på et sagligt grundlag og er foretaget i overensstemmelse med
lovgivningen og Slagelse Kommunes egne retningslinjer. Det er herunder BDO’s
vurdering, at der ikke er sket forskelsbehandling mellem rideklubberne i den
måde, kommunen benytter oplysningsgrundlaget på.
Der er efter BDO’s vurdering på
det foreliggende grundlag ikke rideklubber, som er blevet begunstiget i forhold
til de øvrige rideklubber. Dette betyder ikke, at rideklubberne modtager lige
store tilskud pr. medlem, pr. aktivitetstime eller pr. m2, men det betyder, at
Slagelse Kommune, så vidt BDO kan vurdere, har behandlet klubbernes
ansøgningsmateriale på en ensartet måde.
Sammenfattende om udbetaling og dokumentation
BDO anbefaler, at Slagelse
Kommune i højere grad specificerer sine krav om dokumentation. BDO vurderer, at
dokumentationsgrundlaget kan styrkes ved, at rideklubberne anmodes om på en
række punkter at præcisere deres ansøgningsgrundlag og tilvejebringe (gemme)
mere fyldestgørende dokumentation for afholdte udgifter mv., som kan fremlægges
for kommunen.
Analyse af muligheder for ændringer i udbetaling af
lokaletilskud
BDO har vurderet mulighederne for at ændre i kriterierne for
udbetaling af lokaletilskud med udgangspunkt i følgende fire alternativer:
1. Tilskud
med baggrund i antal timer, faciliteterne benytte
Hvis Slagelse Kommune ønsker at
benytte aktivitetstimer som et fordelingsparameter fremadrettet, vil det kræve,
at der bliver indarbejdet en ny praksis for, hvordan disse tal for hhv. ridehal
og rytterstue skal opgøres. Tildeling af lokaletilskud på baggrund af de
nuværende data over aktivitetstimer vil ikke give en oplevet retfærdig
fordeling af tilskud på tværs af rideklubberne.
2. Tilskud
med baggrund i antal kvadratmeter, der benyttes til folkeoplysende aktiviteter
Udfordringerne ved at benytte m2
vil i stort omfang være de samme, som man har med aktivitetstimer som nøgletal,
nemlig hvilken andel af de totale udgifter/åbningstider/m2, rideklubben skal
tillægges i forhold til ejernes andel.
Derudover siger m2 ikke meget
om, hvor meget aktivitet der foregår samt for hvor mange medlemmer der er. Så
selv om m2 helt sikkert er en omkostningsdriver for driftsudgifterne, er der
svag sammenhæng, når det handler om at sikre, at kommunen ”får mest aktivitet
for pengene”.
Det er ligeledes BDO’s
observation, at brugen af m2 til fordeling af lokaletilskud ikke er udbredt
blandt kommunerne. Nogle kommuner har det dog som en del af deres krav til
klubbernes dokumentation.
3. Tilskud
med baggrund i antallet af medlemmer
Idéen ved at give et tilskud pr.
medlem er i højere grad at tildele tilskuddet til klubber med høj
medlemsaktivitet i stedet for til klubber med høje driftsudgifter. På denne
måde får forskelle i lejekontrakter, vedligehold o.l. en reduceret betydning.
Det er dog en forudsætning for fordeling af tilskuddet på baggrund af
medlemstal, at disse bliver valideret og kontrolleret, hvilket bl.a. sker i
forbindelse med udbetaling af medlemstilskuddet.
Hvis man vælger at benytte sig
af en tilskudsmodel, hvor medlemstallet er fordelingsnøgle, bør man overveje et
loft for, hvor stor en andel af driftsudgifterne der kan dækkes. Hvis man fx
vælger at sige, at der ydes 1.650 kr. i lokaletilskud pr. medlem, men dog
højest op til 85 % af de samlede driftsudgifter, ser konsekvensberegningerne ud
som i tabel 11.
4. Tilskud
efter KL’s satser
Taksterne vurderes ikke som et
relevant fordelingsparameter, fordi ingen af rideklubberne umiddelbart overskrider
takstgrænsen. Det vurderes, at opgørelsen af aktivitetstimer kan være foretaget
på forskellig måde og aktivitetstimerne derfor er vanskelige at sammenligne på
tværs.
Sammenfatning af muligheder for at ændre kriterier
BDO vurderer, at flere af de
alternative tildelingsmodeller kan være forbundet med et betydeligt
administrativt merarbejde - både for Slagelse Kommune og for de fire
rideklubber. Det hænger især sammen med, hvilken dokumentation der p.t.
foreligger, og måden den forefindes på. Der foreligger således pålidelige
medlemsoplysninger, mens oplysninger om fx arealer ikke foreligger, og
oplysninger om aktivitetstimer foreligger forskelligt opgjort.
Det er BDO’s opfattelse, at en
model med tilskud pr. medlem i den givne situation er let at forklare og kan
opleves som en retfærdig model.
En model med lokaletilskud pr.
medlem kan med fordel suppleres med et loft, der fx kan være 85 pct. af
driftsudgifterne, men som i princippet kan være 100 pct. af de
tilskudsberettigede driftsudgifter.BDO har i analysen beskrevet kriterier for
lokaletilskud fra andre kommuner, hvad angår udmåling af tilskud, lejeaftaler
samt dokumentation og kontrol.
Folkeoplysningsudvalgets kompetence
Ifølge kompetenceplanen for Folkeoplysningsudvalget og FOL
§33 og §35 skal Folkeoplysningsudvalget inddrages forud for vedtagelsen af
kommunens regler for tilskud til den folkeoplysende virksomhed.
Retligt
grundlag
Folkeoplysningsloven.
Handlemuligheder
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget kan:
A. Tage analysen
til efterretning
B. Videresende
sagen til Folkeoplysningsudvalget til videre behandling og anbefaling til
KFT-udvalget
C. Tage beslutning
om ny tilskudsordning
Vurdering
Administrationen anbefaler, at analysen tages til
efterretning, og at sagen oversendes til Folkeoplysningsudvalgets behandling.
FOU vil udarbejde indstilling til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, hvad
angår nye retningslinjer for tildeling af lokaletilskud til rideklubber.
Administrationen anbefaler i øvrigt, at retningslinjerne for
lokaletilskudsområdet generelt gennemgås og ny tilskudsordning overvejes.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Såfremt BDO’s anbefalede tilskudsordning, på grundlag af
medlemssammensætning, vedtages, vil denne ordning samlet set afstedkomme et
mindreforbrug på 105.000 kr. til de fire rideklubber.
Folkeoplysningsudvalget skal (som tidligere besluttet) dække
evt. underskud på lokaletilskudskontoen inden for eget område, hvilket denne
ordning i højere grad vil gøre mulig.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børne- og ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne,
1.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget tager rapporten til efterretning
2.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget oversender sagen til
Folkeoplysningsudvalget, der behandler og anbefaler ny tilskudsordning vedr.
rideklubber, til KFT-udvalget.
12. Emner til pressen (B)
12. Emner til pressen (B)
Sagsnr.: 330-2014-34250 Dok.nr.: 330-2016-672296 Åbent
Kompetence: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal beslutte
hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.