Kultur- og Fritidsudvalget (2018-2021) – Referat – 2. oktober 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89787               Dok.nr.: 330-2018-43733                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Dagsordenen godkendes
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

2.     Orientering fra udvalget samt inspirationsopsamling fra konferencer mv. (O)

Sagsnr.: 330-2017-89794               Dok.nr.: 330-2018-43755                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra formanden og udvalgets øvrige medlemmer samt inspirationsopsamling fra deltagelse i konferencer mv.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Troels Brandt refererede fra 2. del af Civilsamfundets Fællesdag.
Anne Bjergvang har været til Lady's Mud Race. Det var et godt og veltilrettelagt arrangement.
Anders Nielsen orienterede om borgerhenvendelse vedrørende belysning af fæstningen. Administrationen følger op.
Flere af udvalgets medlemmer har besøgt Kanonjollen. Der er et ønske om overdækning.
Sten Knuth orienterede om henvendelse fra Holbæk Egnsteater. Administrationen er tillige i dialog med egnsteateret.

3. Centerets orientering til Udvalget (O)

3.     Centerets orientering til Udvalget (O)

Sagsnr.: 330-2017-89818               Dok.nr.: 330-2018-43779                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Udvalget informeres hermed om alle puljer på kultur- og fritidsområdet. Bilagene over forbrug på de konkrete puljer er ajourført op til deadline for udsendelse af dagsorden.
KULTUR:
Pulje
Forbrug
Restbudget
Puljen til kulturelle formål
2.286.056
2.090.433
195.623
FRITID:
 
 
 
Idræts- og Fritidspuljen
682.684
576.950
105.734
Markedsføringspuljen
1.022.065
920.065
102.065
Puljen til selvorganiserede
154.385
46.988,72
107.396,28
Gadeidrætspuljen
74.278
39.307,61
34.970,34
Udviklingspuljen (FOU)
102.324
52.000
50.324
Kulturområdet:
Podcastserie fra Museum Vestsjælland – ”Undergravende Historier”
I fem podcastudsendelser graver Museum Vestsjælland ned under overfladen og finder de historier, som sjældent fortælles. De historier, som ikke står i turistbrochurerne: Fra de usynlige middelalderbønder til de hemmelige forsvarsforanstaltninger under den kolde krig.
Udsendelserne udgives som en føljeton hver 14. dag over de næste uger - på www.vestmuseum.dk/podcast eller søg: ”Museum Vestsjælland” i din podcast-app.

Kulturel Folkefest i Skælskør 2018
I weekenden d. 31. august-2. september dannede Skælskør endnu en gang rammen om Kulturel Folkefest. Folkefesten bestod af en lang række arrangementer f.eks. udstillinger, filmfremvisninger, koncerter og børneaktiviteter som teater og koncerter.
Foreningen har konstant fokus på at udvikle folkefesten og indgå nye samarbejder. I år deltog eksempelvis Aarhus Universitet med arrangementer omkring livet i vandet i havnen, og der var mulighed for at opleve kunstværker gennem virtual reality.
Foreningen Skælskør År 2000 har modtaget 154.100 kr. fra Puljen til kulturelle formål og 78.000 kr. fra Turismepuljen til Kulturel Folkefest i Skælskør i 2018.
Slagelse Musikhus
SDU og Slagelse Musikhus har for andet år i træk samarbejdet om en 24 timers studiestart-case for de 400 nye studerende på SDU.
De studerende fik til opgave at udvikle nye arrangementer til De Dødes Nat, som Musikhuset er med til at arrangere.
Målet med samarbejdet er dels at få de studerende til at trives og få et fællesskab på deres uddannelse, bl.a. gennem dette spændende samarbejde med det lokale erhvervsliv, som Musikhuset er en del af. Større trivsel og fællesskab skaber større chance for, at de gennemfører deres uddannelse, mens et større tilhørsforhold til Slagelse styrker muligheden for bosætning, jobskabelse o.l.
Derudover er målet med samarbejdet også, at de unge bliver bevidste om De Dødes Nat og kulturlivet i Slagelse i almindelighed.
Spil Dansk – uge 44
I uge 44 (29. oktober–4. november) er tilbuddet om sang og musik udvidet med en række arrangementer i tilknytning til Spil Dansk-ugen. Succesen fra sidste år med pop-up-koncerter i butikker o. lign. i de tre købstæder gentages. Derudover er der musik og sang på kulturinstitutionerne og fællessang og sangaftener med flere af kommunens kor.
Arrangementerne fremgår af kalenderen her: https://spildansk.dk/kalender/ og af Facebook her: https://www.facebook.com/SpilDanskSlagelse/?modal=admin_todo_tour
Aktiviteterne koordineres af Spil Dansk-styregruppen, der har repræsentanter fra: Kulturafdelingen, Center for Børn og Unge, Slagelse Musikskole, Slagelse Bibliotekerne, Korsør Kulturhus og Slagelse Musikhus. Derudover støtter en del frivillige og foreninger op om ugen.
Fritidsområdet:
Nye godkendte foreninger
Ifølge folkeoplysningsloven er der en del krav, som foreningerne skal leve op til for at blive godkendt som frivillig folkeoplysende forening. Foreningen skal bl.a. fungere på et demokratisk grundlag og udøve folkeoplysende aktiviteter.
Følgende foreninger er blevet godkendt:
Shindenkan Taijutsu Slagelse, der træner i kampsportssystemet Shinsei-Ryu Taijutsu og derigennem bevarer de 1000 år gamle ubevæbnede og bevæbnede samurai-kompetencer.
Korsør IF 2018 ønsker at samle byens børn, unge og ældre med mulighed for at mærke foreningslivet og sammenholdet. Foreningen vil tilbyde aktiviteter som fodbold, gymnastik, floorball, basket og bordtennis.
Korsør Selvforsvars Akademi vil udbrede og træne Shinjitsu-ryu Karate do og selvforsvar i lokalsamfundet, der styrker kammeratskabet og sociale relationer.
Pen and Paper Conventions afholder 2-3 gange om måneden rollespilsaktiviteter samt events i flere weekender, hvor alle medlemmer kan deltage i bord-rollespil og/eller brætspil. Foreningen har et godt samarbejde med UngSlagelses rollespilslærer, med hvem de arrangerer spilaftener og –weekender.
Gadeidræt ved Fodsporets 7 års fødselsdag i Dalmose
Fodsporets fødselsdag fejres i Dalmose den 6. oktober kl. 10-14, hvor DalmoseGruppen har taget initiativ til at arrangere en event med en masse forskellige aktiviteter. Den nationale gadeidrætsaktør Batiste er bl.a. vært for en skateboard-workshop, hvor børn og unge kan prøve kræfter med aktiviteter på hjul og derudover blive ”uddannet” til at være instruktører for andre unge på skateboard. Der vil også være andre aktiviteter som boldspil med IF62, ridning, lotteri, koncert og meget mere.
To hold med repræsentanter fra Team Danmark-samarbejdet til Ecco Tour:
Som en del af den markedsføringsaftale, som kommunen har indgået med golfeventen Ecco Tour i 3 år, har flere atleter under Slagelse Talent & Elite spillet med i PRO AM. Mandag den 17. september var det Julie fra 7.I på Nymarkskolen, og tirsdag den 18. september var det Silas fra STE. Begge hold gjorde det godt og gav god reklame for Slagelse Kommunes ordning til atleter. Silas er primært badmintonspiller, men som kontratræning spiller han golf – også på højt niveau.
Statusmøde med Dansk Svømmeunion, Slagelse Svømmeklub og kommunen om talentsamarbejde
Som et supplement til Team Danmark aftalen indgik svømmeklubben, svømmeunionen og kommunen i 2017 en aftale om talentmiljø. Den 12. september blev første evaluering afholdt med god dialog og status på første år. Af resultater kan nævnes: Træneruddannelse, fysisk træningsindsats og fokus på god forældreinvolvering. Den 3-årige plan omtalte også vandtider og en præsentation af den nye cheftræner.
Åben Skole Partnerskab med Slagelse Badminton Klub
Efter at have haft stor succes med Åben Skole Pilot Partnerskabet med Slagelse Badminton Klub har Fritidsafdelingen nu indgået et Åben Skole Partnerskab på i alt 10 skoleforløb med badmintonklubben med fokus på badminton i perioden fra september 2018 til og med december 2019. Som modydelse for partnerskabet modtager foreningen et tilskud på i alt 30.000 kr.
Åben Dagtilbud Partnerskab med Slagelse Badminton Klub
Fritidsafdelingen har indgået et Åben Dagtilbud Partnerskab med Slagelse Badminton Klub, som i perioden fra september 2018 til juli 2019 skal lave 4 aktivitetsforløb med fokus på badmintonlege og –øvelser for førskolebørn i dagtilbud. Som modydelse for partnerskabet modtager foreningen et tilskud på i alt 7.200 kr.
Åben Dagtilbud Idrætspartnerskaber giver flere medlemmer til foreningerne
Slagelse Basketball Klub var i foråret 2018 ude hos dagtilbuddet Møllegården i Slagelse for at lave forløb med fokus på basketball-lege og –øvelser. Børnene var meget interesseret i at lege og lære forskellige bold- og motorikøvelser, og efter forløbet har klubben fået fem nye pigemedlemmer i 5-6 års alderen.
Volleyklubben Vestsjælland igangsætter særlig pigeindsats
I samarbejde med et par folkeskoler starter Volleyklubben Vestsjælland et volleyball-hold efter skole kun for piger fra 5.-8. klasse i perioden fra 26/9-31/10. Indsatsen har til hensigt at skabe et trygt rum for bevægelse for piger, som ellers er udfordrende at tiltrække og fastholde i foreningsaktiviteter.
Selvorganiserede idrætsaktiviteter indgår i år i idrætsweekenden
I Sundhedsugen i uge 41 er der idrætsweekend, hvor der i år også vil være selvorganiserede aktører, som bidrager med forskellige aktiviteter med henblik på at inspirere flere til at blive aktive. Bl.a. inviterer Powerwalk-fællesskabet borgere i alle aldre med på deres ugentlige gåture, Slagelse Bikepark er værter for aktiviteter med strider cykler, og unge gadeidrætsaktører vil stå for løbehjul- og skateboardaktiviteter på Antvorskov skole.
Frivillige ildsjæle i fuld gang med arbejdet frem mod en ny skatepark i Korsør
Ildsjælene bag projekt ”Ny skatepark i Korsør” er glade for og stolte over Kultur- og Fritidsudvalgets mandat til at arbejde videre med projektet. Aktørerne er i fuld gang med det forberedende arbejde til at fundraise samt indgå sponsoraftaler og partnerskaber med mulige samarbejdsaktører.
Handleplaner for efteråret i DIF get2sport-foreningerne
I løbet af september er der afholdt møder med DIF get2sport-foreningerne, hvor DIF get2sport-koordinatoren i Slagelse Kommune og foreningerne i fællesskab har lagt en plan for efteråret, herunder specifikke indsatser og konkrete tiltag, der skal finde sted det næste halve års tid. Formålet med handleplanerne er dels at styrke frivilligheden i foreningerne og dels at rekruttere flere børn og unge fra de udsatte boligområder til de lokale foreninger. Et specifikt tiltag er fx, at Volleyklubben Vestsjælland i samarbejde med medarbejdere i Ringparken opbygger en følgeordning, så børn og unge fra boligområdet følges til og fra træningen i foreningen. Et andet tiltag gennemføres i Skælskør Boldklub og Idrætsforening, hvor de gerne vil finde og udpege nogle unge, der kan fungere som ambassadører for fodboldklubben i boligområderne i Skælskør og på den måde trække børne- og ungemedlemmer til klubben. Alle tiltag i DIF get2sport-foreningerne sker i tæt samarbejde med medarbejderne i de forskellige udsatte boligområder i kommunen.
Fun2move-holdene på besøg hos Slagelse Basketball Klub
Fritidsafdelingens Fun2Move-tilbud, der er et samarbejde med Slagelse Svømmeklub og Marievang IF om hold for børn fra 7-14 år, som har lidt ekstra på sidebenene og har svært ved at være på et almindeligt foreningshold, skal d. 4. oktober på besøg hos Slagelse Basketball Klub og træne med klubben. Formålet med besøget er, at børnene efter at have gået på Fun2Move-hold i noget tid begynder at gå på almindelige foreningshold og på den måde fastholdes i foreningslivet og i at holde sig fysisk aktive.
Forum for Folkeoplysning
Forum for Folkeoplysning er det udvalg, der repræsenterer det folkeoplysende område i forhold til Kultur- og Fritidsudvalget samt Byrådet. Det nye udvalg skal inddrages i forbindelse med udfærdigelse eller ændring af Folkeoplysningspolitikken, kommunens budget for den folkeoplysende virksomhed og kommunens regler for tilskud til de folkeoplysende aktiviteter. Forummet består af 7 medlemmer: En repræsentant fra hver af interesseorganisationerne BUS, SIR og Aftenskolesamrådet samt ligeledes en ung repræsentant fra de 3 områder. Derudover er der en repræsentant for de selvorganiserede. Forummet har deres første møde i uge 39.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Der blev supplerende orienteret om henvendelse vedr. fodboldbaner/græstæppet. Arbejdet pågår med at genoprette i forhold til den tørre sommers skader. Kommunens geografiske områder behandles ens.
Aftalen med Kulturstyrelsen om tilladelse til brug af scene på fæstningsområdet skal genforhandles i 2020. Arbejdet hermed går i gang.
Orienteringen taget til efterretning.

4. Anlægsregnskab - Personlift i Korsør Kulturhus (B)

4.     Anlægsregnskab - Personlift i Korsør Kulturhus (B)

Sagsnr.: 330-2018-4356                 Dok.nr.: 330-2018-409773                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende anlægsregnskabet for etablering af personlift i Korsør Kulturhus.
Baggrund
Anlægsprojekter med en samlet udgift under 2 mio. kr. skal forelægges fagudvalget til godkendelse.
Projektet omfatter etablering af personlift til 2. sal i Korsør Kulturhus i forbindelse med eksisterende trappeforløb. Kørestolsbrugere har nu bedre adgang til alle etager, og dermed kan lokalerne på 2. salen i højere grad benyttes til foreningsbrug.
Regnskabet er vedlagt som bilag. Projektet afsluttes med et merforbrug på 37.000 kr., da tilskuddet fra Tilgængelighedspuljen er lavere end estimeret efter den endelige afregning.
Retligt grundlag
Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab. Anlægsregnskaber under 2 mio. kr. skal godkendes af fagudvalget.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte, at
a. merforbruget dækkes af udviklingsmidler på Kulturområdet
b. merforbruget dækkes af andre driftsmidler.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes, samt at merforbruget finansieres af Udviklingsmidler på Kulturområdet, da etableringen af personliften giver mulighed for at udvide og udvikle aktiviteterne i Korsør Kulturhus.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn i Slagelse Kommune skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter), mens en mindreudgift skal tilføres kassen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2017
2018
2019
2020
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Anlæg, 364501
05.1
37
 
 
 
Drift, Kultur
05.1
-37
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender anlægsregnskabet.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at de 37.000 kr. i merforbrug finansieres af Udviklingsmidler på Kulturområdet.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1 til 2: Godkendt.

5. Regnskaber for kulturinstitutioner, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2017 (O)

5.     Regnskaber for kulturinstitutioner, der modtog tilskud over 500.000 kr. i 2017 (O)

Sagsnr.: 330-2016-78854               Dok.nr.: 330-2018-345391                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for institutioner, der har fået tilskud på over 500.000 kr. af midler på udvalgets område i 2017.
Baggrund
Kommunalfuldmagtens principper for god forvaltning angiver, at kommunen skal føre tilsyn med foreningers anvendelse af kommunal støtte. På kulturområdet, hvor der udbetales tilskud til diverse kulturaktiviteter, ledsages bevillingen af tilskud med krav om, at foreninger og andre tilskudsmodtagere skal indsende regnskab med dokumentation for anvendelsen af tilskuddet.
Administrationen godkender regnskaberne, og for tilskud over 300.000 kr. til foreninger og tilskud over 500.000 kr. til selvejende institutioner skal udvalget orienteres om denne godkendelse.
I denne sag orienteres udvalget om godkendelsen af regnskab for kulturinstitutionerne Vikingeborgen Trelleborg, Museum Vestsjælland, Guldagergaard og Kongegaardsfonden, der alle har modtaget tilskud over 500.000 kr. i 2017.
De øvrige kulturinstitutioner har modtaget tilskud på mellem 23.000 kr. og 210.000 kr.
Udvalget bevilger løbende tilskud til foreninger m.fl. fra Puljen til kulturelle formål. Det største tilskud i 2017 er på 225.000 kr., og alle regnskaber godkendes således rent administrativt. Evt. bemærkninger til foreningernes regnskaber vil fremgå ved udvalgets behandling af ansøgninger om tilskud fra Puljen til kulturelle formål for 2019.
Retligt grundlag
Byrådet skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.
Kommunens regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn beskriver, at fagudvalget skal orienteres om administrationens godkendelse af regnskaber for foreninger, der får tilskud over 300.000 kr., og selvejende institutioner, der får tilskud over 500.000 kr.
Handlemuligheder
Udvalget kan tage orienteringen til efterretning eller bede om yderligere specifikation af oplysningerne.
Vurdering
Administrationen har gennemgået regnskaberne fra de fire institutioner, der har modtaget tilskud over 500.000 kr. – de konkrete tilskud i 2017 udgør:
Vikingeborgen Trelleborg                      2.423.779  kr.
Museum Vestsjælland                          2.333.556  kr.
Guldagergaard (ekskl. ph.d.-stilling)       1.283.100  kr.
Kongegaardsfonden, inkl. Isensteinsaml. 1.101.888  kr.
Administrationens kommentarer til de enkelte regnskaber fremgår af bilaget.
Regnskab for Guldagergaard er ikke modtaget ved deadline for udsendelse af dagsorden til udvalget. Regnskabet fremlægges på mødet i november.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Fornyet bevilling af driftstilskud til institutionerne forelægges for udvalget på mødet i december.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget besluttede, at Troels Brandt ved drøftelse af Guldagergaards regnskab er inhabil, og han forlod mødet ved behandlingen af denne del af punktet.
Orienteringen vedrørende Vikingeborgen Trelleborg, Museum Vestsjælland og Kongegaardsfonden blev taget til efterretning.
Guldagergaard har oplyst, at regnskab vil foreligge til udvalgets novembermøde. Det vil være forudsætningen for, at ansøgning om fremadrettet driftstilskud kan behandles. Administrationen følger op. Regnskabet udsendes til udvalget, når det foreligger.
Udvalget pålægger Jørgen Andersen, som medlem af Guldagergaards bestyrelse, at der indkaldes til bestyrelsesmøde, så regnskab kan behandles betids inden næste udvalgsmøde.

6. Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)

6.     Ny Trelleborg - Udvidelse af parkeringsareal (B)

Sagsnr.: 330-2018-59152               Dok.nr.: 330-2018-489700                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal træffe beslutning om en langsigtet løsning af udfordringerne med parkering ved Vikingeborgen Trelleborg.
Baggrund
På baggrund af den positive udvikling, som Vikingeborgen Trelleborg har oplevet de seneste 5 år, sideløbende med Ny Trelleborg-projektet, er der et stigende behov for yderligere parkeringspladser til gæsterne. Antallet af besøgende er steget med over 50.000 de seneste 5 år til 82.000 i 2017. Med Ny Trelleborg-projektet forventes dette tal at komme op over 150.000, og det vil betyde en væsentlig forøgelse af antallet af bilister og dermed et behov for yderligere parkeringspladser.
I dag er der etableret 70 parkeringspladser ved museet. Specielt i Vikingeugen, hvor der i 2018 var over 2.300 gæster på den bedst besøgte dag, var parkeringsmulighederne ikke tilstrækkelige, og kommunen var nødt til akut at betale for jordleje til parkering.
I rapport fra 2014 udført af COWI vedrørende de trafikale forhold til Trelleborg, er behovet vurderet til omkring 200 pladser til daglige besøg samt yderligere 100-200 ekstra pladser på særligt besøgte dage.
På det samme areal, hvor der i dag er 70 pladser samt busparkeringsplads, kan der uden at gå på kompromis med et ønsket naturskønt udtryk og med en langt bedre publikumsoplevelse etableres mellem 275 og 325 pladser. Arealet er i alt omkring 8000 m2
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper giver kommunen mulighed for at etablere bygninger og tilhørende faciliteter til museumsformål.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan beslutte
a) En omlægning af det eksisterende parkeringsareal ved Museet ved Trelleborg
b) En anden løsning af udfordringerne med parkering ved Museet ved Trelleborg.
Vurdering
Administrationen vurderer, at parkeringssituationen i stigende grad er og fortsat oftere vil blive et problem ved Trelleborg med den nuværende kapacitet.
Det vurderes, at det eksisterende parkeringsareal med en omlægning og en markering af alle båse kan rumme mellem 275 og 325 parkeringspladser i stedet for de nuværende 70 parkeringspladser. Dette vil løse problemet alle dage med undtagelse af 3-5 dage om året i forbindelse med Vikingeugen.
Disse 3-5 dage vil kommunen hjælpe med løsninger, der indebærer bedre overblik for gæsterne i forhold til mulighederne for at komme til Trelleborg med både bus, cykel og bil, herunder markeringer og henvisninger til parkering ud over det nye areal med ca. 300 pladser.
Bilag 1 viser det område, der indgår i parkeringsarealet.
Omlægning af parkeringsarealet beløber sig til 2,1 mio. kr. I projektet indgår følgende:
- 275-325 markerede grusbelagte parkeringsbåse
- Rydning af vildtvoksende beplantning i området
- Udgravning til stabiliserende underlag
- Markering af båse
- Busvendeplads og markerede busparkeringslommer
- Rådgiverudgifter til projektering (efter fast %-sats)
- Uforudsete udgifter (efter fast %-sats)
Det eksisterende parkeringsareal kan være klar til sæson 2019, såfremt det igangsættes nu. Således vil det være muligt allerede i løbet af den næste sæson at vurdere, i hvor høj grad parkeringsproblemerne er løst, inden der bruges tid og midler på eventuelt tilkøb af jord.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Omlægningen af det nuværende parkeringsareal kan rummes inden for den anlægsbevilling, der er til rådighed i 2018 og 2019.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at det eksisterende parkeringsareal ved Vikingeborgen Trelleborg omlægges og udvides.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

7. Ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd 2019-2020 (B)

7.     Ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd 2019-2020 (B)

Sagsnr.: 330-2018-62033               Dok.nr.: 330-2018-505096                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kulturafdelingen har i dialog med Slagelse Kulturråd udarbejdet et udkast til en ny samarbejdsaftale, som Kultur- og Fritidsudvalget skal godkende.
Baggrund
Slagelse Kulturråd er en paraplyorganisation, der samler og repræsenterer kulturelt interesserede foreninger, institutioner og enkeltpersoner i Slagelse Kommune.
Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd mødes 4 gange årligt og sikrer derigennem i samarbejde gensidig orientering og udvikling af kulturlivet. Kulturafdelingen og kulturrådet har blandt andet samarbejdet om udviklingen af den nuværende kulturstrategi og er i dialog om revidering af strategien i 2019.
Den eksisterende samarbejdsaftale mellem kulturrådet og Slagelse Kommune fra 2017 udløber ved årets udgang. Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd har derfor udarbejdet et udkast til ny samarbejdsaftale gældende frem til udgangen af 2020. Udkastet er vedlagt som bilag.
Ændring i aftalen
Ved indgåelse af den nuværende to-årige samarbejdsaftale besluttede Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, at kulturrådet fortsat skulle modtage 25.000 kr. årligt i administrationstilskud og derudover modtage 25.000 kr. årligt til:
at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet. Det kan f.eks. være gennem prisuddeling til f.eks. ”årets frivillig” eller kurser og inspirationsarrangementer for frivillige.”
Udkastet til den fremtidige samarbejdsaftale præciserer, hvad de 25.000 kr. til at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats skal benyttes til. Kulturrådet har givet udtryk for, at de ikke ønsker at etablere en prisuddeling til kulturlivet. Derfor er de 25.000 kr. i den nye samarbejdsaftale øremærket til:
”at sætte særligt fokus på de frivilliges indsats i kulturlivet og understøtte denne indsats, f.eks. gennem kurser eller inspirationsarrangementer for frivillige.”
Udover dette punkt er udkastet til ny samarbejdsaftale identisk med den eksisterende samarbejdsaftale.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagtens principper for støtte til kulturelle aktiviteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan
a. Vælge at godkende udkastet til ny samarbejdsaftale.
b. Vælge at forkaste udkastet til ny samarbejdsaftale og bede Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd udforme et nyt udkast til samarbejdsaftale.
c. Vælge at der ikke skal udarbejdes en ny samarbejdsaftale med Slagelse Kulturråd.
Vurdering
Det er Kulturafdelingens vurdering, at udkastet til samarbejdsaftale mellem Slagelse Kulturråd og Kulturafdelingen danner gode rammer for samarbejdet.
Slagelse Kulturråds arbejde medvirker til at understøtte kulturstrategiens tematik Frivilligt engagement, da rådet repræsenterer kommunens mange frivilligt drevne foreninger i dialogen med Kulturafdelingen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Beløbet finansieres af midler til udvikling på kulturområdet.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget godkender samarbejdsaftalen mellem Kulturafdelingen og Slagelse Kulturråd.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

8. Boeslunde Boldklub - Tilskud til skate- og løbehjulsområde (B)

8.     Boeslunde Boldklub - Tilskud til skate- og løbehjulsområde (B)

Sagsnr.: 330-2018-59262               Dok.nr.: 330-2018-486118                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal tage stilling til en ansøgning fra Boeslunde Boldklub om tilskud på 35.000 kr. fra Gadeidrætspuljen til indkøb af ramper til nyt skate- og løbehjulsområde.
Baggrund
Gennem initiativet Borgerne Bestemmer i Boeslunde opstod ønsket om et skate- og løbehjulsområde i byen – et tilbud særligt målrettet de børn og unge, der ikke nødvendigvis deltager i traditionelle foreningsaktiviteter. På denne baggrund har Boeslunde Boldklub taget initiativ til at etablere et aktivitetsområde placeret ved siden af hallen, som er tilgængeligt for alle.
I februar 2018 modtog Boeslunde Boldklub 55.000 kr. fra Borgerne Bestemmer og 19.337 kr. fra kommunens Landdistriktspulje. Herudover har boldklubben selv bidraget med frivillig arbejds- og maskinkraft for ca. 20.000 kr. Siden februar er der i samarbejde med Vækst og Miljø blevet anlagt et asfaltområde til 50.000 kr., som områdets børn og unge flittigt har taget i brug. For at aktivitetsområdet kan fuldendes, mangler der dog stadig nogle ramper. Da asfaltområdet er blevet større og mere populært end antaget i februar, ansøger Boeslunde Boldklub derfor Gadeidrætspuljen om 35.000 kr. til indkøb af robuste, vedligeholdelsesvenlige og støjsvage ramper til området.
For at skabe netop det område, som lokalområdets børn og unge ønsker, vil Boeslunde Boldklub inddrage målgruppen samt personer med særlig viden inden for skateboard og løbehjul i den specifikke udvælgelse af ramper til området.
I samarbejde med andre lokale foreninger står Boeslunde Boldklub selv for vedligeholdelse og drift af aktivitetsområdet i fremtiden.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten og retningslinjerne for Gadeidrætspuljen.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Bevilge Gadeidrætspuljens resterende 34.970 kr. til Boeslunde Boldklub til indkøb af ramper.
b) Bevilge et andet beløb i tilskud.
c) Afvise at yde tilskud.
Vurdering
Administrationen vurderer, at ansøgningen kan støttes af Gadeidrætspuljen, idet denne pulje giver tilskud til nye gadeidrætsfaciliteter. Ansøgningen er desuden i fin tråd med følgende bærende principper for puljen: Inddragelse af borgere (ønsket om projektet er opstået på et borgermøde, og derudover inddrages børn og unge i udvælgelsen af ramper), Børn og Unge (hovedparten af brugerne af aktivitetsområdet er børn og unge), Medfinansiering (klubben har opnået bevillinger fra henholdsvis Borgerne Bestemmer og Landdistriktspuljen og bidrager  derudover selv med frivillige arbejdstimer samt vil stå for drift og vedligehold) og Idrætspolitik (fx målet om at skabe bedre rammer for selvorganiserede idrætsaktiviteter).
Derudover vurderer administrationen, at aktivitetsområdets placering nær idrætshal, fitnessområde, bålplads og skole vil medvirke til at skabe liv og interesse i samt profilere Boeslunde som en attraktiv landsby i kommunen. Området kan endvidere bidrage til at få flere til at blive aktive igennem selvorganiserede gadeidrætsaktiviteter, samtidig med at områdets beliggenhed også kan inspirere brugerne til at blive en del af foreningens øvrige idrætsfællesskaber.
Jf. retningslinjerne for Gadeidrætspuljen må det tages i betragtning, at denne pulje under normale omstændigheder ikke støtter traditionelle folkeoplysende idrætsforeninger. Boeslunde Boldklub søger dog på vegne af en bred borgergruppe fra byen til etablering af et aktivitetsområde, som er målrettet selvorganiserede aktiviteter. Med afsæt heri vurderer administrationen, at ansøgningen lever op til puljens formål om bl.a. at skabe bedre rammer og faciliteter til gadeidræt.
En forudsætning for, at pengene tildeles, er, at der indgås en driftsaftale med Entreprenørservice og Kommunale Ejendomme, der beskriver, at det er foreningen, der drifter og udbedrer, når det bliver nødvendigt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt 34.970.74 kr. tilbage i Gadeidrætspuljen for 2018. Såfremt handlemulighed a) vælges, vil det betyde, at der ikke er flere midler tilbage i årets Gadeidrætspulje.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Kultur- og Fritidsudvalget bevilger 34.970 kr. fra Gadeidrætspuljen til Boeslunde Boldklub. Tilskuddet øremærkes indkøb af rampeudstyr udvalgt i samarbejde med skate- og løbehjulsområdets brugere.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
At 1: Godkendt.

9. Opsamling på dialogmøde om Livet i og omkring hallerne (O)

9.     Opsamling på dialogmøde om Livet i og omkring hallerne (O)

Sagsnr.: 330-2018-59229               Dok.nr.: 330-2018-485643                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget orienteres om indkomne input fra dialogmødet til brug for udarbejdelse af handlinger for livet i og omkring hallerne.
Baggrund
Tirsdag den 4. september blev der afholdt det første dialogmøde som led i den nye organisering på det folkeoplysende område. Mødet var velbesøgt, og der var repræsentanter for mange forskellige fællesskaber og aktører på det folkeoplysende område.
Både Maja Pilgaards (IDAN) oplæg og de fire efterfølgende workshops gav anledning til debat, hvor der fremkom mange interessante og relevante input og erfaringer til det videre arbejde. Administrationens referat af henholdsvis debatten efter Maja Pilgaards oplæg samt de fire workshops er vedlagt som bilag (bilag 1-5). Nedenfor er udledt nogle hovedtemaer.
· Behov for en samlet facilitetsstrategi for alle faciliteter.
· Behov for nyt bookingsystem, der letter arbejdsgange ift. booking og aflysninger.
· Mangel på faciliteter til breddeidræt og til de ”nye” idrætter.
· Ønske om et samlet idrætscenter i Slagelse og en dobbelthal.
· Ønske om, at bestemte faciliteter bliver bedre vedligeholdt.
· Behov for at etablere flere mødesteder for socialt samvær, herunder klublokaler.
· Oplevelse af, at breddeidræt overses til fordel for eliteidræt og selvorganiseret idræt. Fx ift. etablering og vedligehold af faciliteter og tildeling af midler og haltider.
· Behov for bedre udnyttelse af faciliteter og for at afdække den faktiske brug af faciliteterne, så der kan frigives tider, der ikke benyttes.
· Korsør Nor og Stillinge Strand nævnes som oplagte steder, hvor man let og hurtigt kan etablere vandsportsaktiviteter.
· At foreninger går sammen om at lave aktiviteter og tilbud, fx multimedlemskaber, vise aktiviteter frem sammen osv.
· Behov for mere samarbejde, både mellem foreninger indbyrdes og mellem foreninger, selvorganiserede, kommercielle aktører osv., så man kan lære af hinanden og udnytte hinandens kompetencer, erfaringer og viden til at skabe mere aktivitet.
· Skabe øget tilskyndelse til at gøre noget for særlige målgrupper og for voksne.
Videre proces:
På mødet den 2/10 modtager udvalget de indkomne input fra dialogmødet. Udvalget kan adressere de modtagne input, herunder bede administrationen om at undersøge yderligere forhold, afklare spørgsmål mv. Herefter udarbejdes der forslag til konkrete indsatser/handlinger.
På mødet den 4/12 forventes det, at udvalget på baggrund af de indkomne input samt IDAN-rapporten og idrætspolitikken vedtager konkrete handlinger for Livet i og omkring hallerne. Med andre ord vælger, hvilke konkrete handlinger/indsatser for Livet i og omkring hallerne, der skal prioriteres og gennemføres i indeværende Byrådsperiode.
Den 4/12 afholdes der også et nyt dialogmøde med aktørerne på det folkeoplysende område, hvor udvalget kan præsentere de vedtagne handlinger samt drøfte et nyt udvalgt tema med deltagerne.
Opdatering af handleplan for idrætspolitik
På baggrund af input fra dialogmødet og ikke mindst resultaterne i IDAN’s rapport vedr. borgernes motions- og idrætsvaner i kommunen vil administrationen udarbejde en opdateret handleplan for idrætspolitikken. Den nuværende handleplan er fra primo 2016 og trænger til opdatering og en ny og mere enkel struktur.
Administrationen vil udarbejde en ny handleplan, gældende for den resterende Byrådsperiode med temaer og indsatser, der tager udgangspunkt i anbefalingerne i IDAN-rapporten samt input fra dialogmødet. De kan fx være særlige indsatser for aldersgrupper, hvor der ifølge IDAN-rapporten er et stort potentiale for øget idrætsdeltagelse (fx unge piger og mænd over 60), at få udnyttet potentialet for flere vandsportsaktiviteter i kommunen osv. Den nye handleplan vil blive fremlagt for udvalget primo 2019.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Tage orienteringen til efterretning, herunder evt. bede administrationen om at undersøge yderligere forhold.
Vurdering
Administrationen vurderer, at både input fra dialogmødet, IDAN-rapporten vedr. motions- og idrætsvaner i kommunen samt kommunens idrætspolitik giver et godt grundlag for at udarbejde en handleplan for livet i og omkring hallerne samt senere hen en opdateret handleplan for idrætspolitikken.
Administrationen finder det vigtigt, at der tages udgangspunkt i kommunens idrætspolitik (hvilke overordnede mål og vision arbejder vi efter) og resultaterne og anbefalingerne i IDAN-rapporten (hvordan ser det ud med idrætsdeltagelsen netop nu, og hvor er der potentiale for at gøre mere), når der skal udarbejdes handlinger/handleplaner for henholdsvis Livet i og omkring hallerne og senere idrætspolitikken, men at relevante input fra foreninger/fællesskaber og andre aktører mv. selvfølgelig inddrages undervejs. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Mødet giver inspiration til opfølgning i forhold til enkelte foreningers problemstillinger.
Udvalget bakkede op om, at der skal arbejdes videre med tilsvarende møder. Fremadrettet skal tilsvarende arrangementer afvikles rundt om i kommunen. Balancen mellem oplæg og dialog skal overvejes.

10. Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

10.   Spejdernes Lejr 2022 til Slagelse Kommune (B)

Sagsnr.: 330-2018-51073               Dok.nr.: 330-2018-481615                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte, om det overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre på at ansøge om værtskabet for Spejdernes Lejr 2022 herunder proces, beliggenhed og økonomi for dette.
Baggrund
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd – Slagelse (BUS) kontaktede i efteråret 2018 borgmester og administration for en drøftelse af ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Kendskab til Slagelse kommune
Afholdelsen af sådan en stor event vil betyde et øget kendskab til Slagelse Kommune. I 2012 deltog 37.300 spejdere, og der var nye besøgende på 26.400 i Holstebro. I 2017 var Sønderborg Kommune vært, og 37.000 spejdere deltog, mens 68.000 var nye besøgende i Sønderborg.
Afholdelse af Spejdernes Lejr 2022 vil være en platform for profilering og markedsføring af kommunen samt en mulighed for at anvende lejren til nye samarbejder lokalt og med spejdere, lokal omsætning, erhvervssamarbejde etc.
Lejren gav omsætning, også for erhvervslivet
Det vurderes, at den økonomiske værdi af medieomtale androg 11 mio. kr. i Holstebro i 2012 og 26 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
Hvad angår den øgede omsætning blev den i 2012 anslået til 40 mio. kr. i Holstebro og 44 mio. kr. i 2017 i Sønderborg.
På selve Spejdernes Lejr var omsætningen fra deltagere og gæster godt 47 mio. kr. Epinions beregning omfatter alene personer, der var bosat uden for Sønderborg Kommune, som ellers ikke ville have brugt penge i området, hvilket skønnes at være 35.400 af de ca. 37.000 lejrdeltagere og ca. 40.400 ud af anslået knap 68.000 var gæster.
Af lejrens tilrejsende gæster var det 37%, som overnattede i området, hvilket blev opgjort til ca. 15.000 overnatninger.
En del af forbruget skete i lejrens egne butikker. Det anslås at være ca. 22 mio. kr., hvorefter omsætningen uden for lejren lå på ca. 25 mio. kr. Desuden indkøbte Spejdernes lejrorganisation for 5,5 mio. kr. i Sønderborg Kommune, mens kommunens egen lejrorganisation sendte ca. 13,2 mio. kr. i omløb i kommunen. Det gav en samlet direkte omsætning i kommunen på knap 44 mio. kr.
Samarbejdet med spejderne
Administrationen i Kultur og Fritid har haft kontakt til Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS), der tilkendegiver, at spejderne i Slagelse Kommune vil bakke 100% op om at få Spejdernes Lejr 2022 til kommunen. BUS tilkendegiver endvidere, at såfremt kommunen ønsker at arbejde videre med udbudsmaterialet, vil de gerne deltage i den videre proces omkring ansøgningen.
Organisationen Spejdernes Lejr har tidligere udgivet et udbudsmateriale, efter hvilket Slagelse Kommune vil ansøge om værtskabet. (Bilag vedlagt)
Proces
Såfremt Byrådet ønsker, at Slagelse Kommune skal arbejde videre og byde ind på værtskabet, er der behov for en hurtig proces, der:
· Skaber grundlag for udformning af en ansøgning til Spejdernes Lejr 2022 og
· Beskrivelse af konsekvenserne ved Slagelse Kommunes værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Til dette arbejde foreslås nedsat en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra:
· Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd i Slagelse (BUS)
· Kommunale Ejendomme
· Miljø, Plan og Teknik
· Kultur, Fritid og Borgerservice (tovholder)
Derudover skal det afsøges, om der er mulighed for samarbejde med andre kommuner, hvad angår overnatninger fx hoteller, camping, sommerhuse m.v.
Det skal endvidere undersøges, på hvilken måde faciliteterne kan anvendes før og efter spejderlejren for fuld udnyttelse af de anlagte arealer.
Administrationen er bekendt med, at spejderne i Hedelandet (Roskilde, Greve og Høje Taastrup Kommuner) agter at ansøge om værtskabet.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Anbefale overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at der træffes principbeslutning om at fortsætte arbejdet, mhp. at der udarbejdes en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
b) Anbefale Økonomiudvalget og Byrådet, at der ikke træffes principbeslutning, og at der dermed ikke arbejdes videre mhp. at ansøge om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Vurdering
Såfremt der træffes principbeslutning om at søge om værtskab, vil administrationen i samarbejde med Center for Miljø, Plan og Teknik afsøge mulige geografiske områder i kommunen, hvor der vil være synergiforhold i at anlægge en spejderlejr, der samtidig kan anvendes før og efter lejren, hvad angår eksisterende eller evt. køb af jord, der anlægges med vejføring, kloakering, strømforsyning m.v. for senere at blive anvendt til boligbyggeri eller erhvervsområde.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De økonomiske konsekvenser for kommunen kendes endnu ikke endegyldigt. I Holstebro Kommune udgjorde udgiften 32 mio. kr. og i Sønderborg Kommune udgjorde udgiften 37 mio. kr.
Udgiften for Slagelse Kommune vil afhænge af, hvilke eksisterende arealer og faciliteter der findes egnet til formålet, samt hvor mange faciliteter der evt. skal anlægges. Mængden af frivilligt arbejde samt erhvervslivets involvering vil endvidere være med til at påvirke udgiften for kommunen.
I oplægget fra BUS vurderes det, at der skal afsættes det, der svarer til ½ årsværk indtil tilbudsgivningen. Der skal endvidere i projektperioden ske aflønning af kommunalt sekretariat, forsyning og transport fra lejr til aktiviteter i området. Forudsætningen vurderes samlet 42 mio. kr.
Økonomisk tidsplan:
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2019
2020
2021
2022
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
2.000
10.000
15.000
15.000
Anlæg
 
 
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
1.04
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
En event af denne størrelse vil få stor indflydelse på øvrige politiske udvalg og centre, da det kræver og forudsætter en stor involvering fra ledere og medarbejdere i øvrige centre og dermed en politisk prioritering af budget og personalemæssige ressourcer.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 4. september 2018:
Fraværende:  Anders Nielsen (A), Ebbe Jens Ahlgren (V)
Inden beslutning rekvireres en ekstern vurdering af den markedsføringsmæssige værdi ved afholdelse af Spejdernes Lejr 2022. Tillige foretages en afdækning af mulige områder, hvor der er 200 ha frit areal.
Sagen udsat til næste møde.
Genoptagelse
Center for Miljø, Plan og Teknik (CMPT) er kontaktet for en afdækning af muligt område, hvor lejren kan placeres.
CMPT henviser til forslaget om Antvorskov Kaserne, der også blev fremsat i 2013, da der dengang blev søgt om værtskab for Spejdernes Lejr. Dengang blev dette areal fravalgt, da arealet er meget kuperet og præget af traktose (sammenkørt jord, der kan forhindre vand i at trænge ned i jorden). Det kan derfor give meget våde arealer under lejren, hvis det er regnvejr.
CMPT vil ikke afvise, at der kan findes et areal i den nordlige del af Korsør, omkring stationen – med tanke på, at arealerne åbenbart ikke behøver at være sammenhængende. Nogle af disse arealer vil givetvis være underlagt naturbeskyttelse i et eller andet omfang, men en midlertidig brug i kort tid kan undersøges. CMPT nævner også i deres besvarelse, at lejren i så fald vil være tæt på vand og de aktivitetsmuligheder, der ligger i dette. Der vil endvidere være samarbejdsmuligheder med bl.a. Musholm Bugt Feriecenter, Storebælt Camping, Storebæltsforbindelsen og Halsskov Færgehavn.
Administrationen har til brug for behandlingen af sagen indhentet en vurdering fra Sport One Danmark.
Sport One Danmarks rapport har belyst de direkte Markedsføringsmæssige værdier ved et værtskab målt på kommunikationsværdi og de samhandelsmæssige effekter (estimat) for Slagelse Kommunes erhvervsliv.
I en afgrænset vurdering af investering vs. afkast (økonomi) skal der tages stilling til en investering på ca. 30 mio. kr. over for afkast i form af en vurderet kommunikationsværdi på 4-6.5 mio. kr. og en samhandelseffekt i Slagelse Kommune på ca. 31,5 mio. kr. Hertil kan der som belyst i rapporten tillægges værdien af kulturelle og imagemæssige effekter.
Sport One Danmarks rapport er vedlagt sagen.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
2.    at  Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, om udvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet vil anbefale en principbeslutning, om der skal arbejdes videre med en ansøgning om værtskab for Spejdernes Lejr 2022.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Udvalget anmodede om et konkret oplæg om placering af Spejdernes Lejr i Korsørområdet inden endelig stillingtagen.
Ansøgningsfristen oplyses overfor udvalget.
Sagen genoptages på næste møde.

11. Vedligeholdelsesplaner for haller (B)

11.   Vedligeholdelsesplaner for haller (B)

Sagsnr.: 330-2018-38798               Dok.nr.: 330-2018-504595                                          Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal drøfte vedligehold/renovering af idrætshaller, herunder beslutte om de selvejende haller skal udarbejde en opdateret vedligeholdelsesplan.
Baggrund
Kultur- og Fritidsudvalget bad på mødet den 12/6 2018 om et samlet overblik over vedligeholdelsesplaner for hallerne.
Vedligehold i kommunale haller:
Der er ikke udarbejdet detaljerede vedligeholdelsesplaner for de kommunale haller. Kommunale Ejendomme har dog et godt overblik over, hvilke vedligeholdelsesopgaver vedr. henholdsvis klimaskærm, teknik og omklædningsfaciliteter der allerede kendes til eller kan forventes at komme over de kommende år (1-10 år), herunder udgifterne til disse opgaver.
En oversigt over kommende vedligeholdelsesopgaver i kommunale haller er vedlagt som bilag.
Da der ikke er foretaget egentlige indvendige bygningssyn, har Kommunale Ejendomme på nuværende tidspunkt ikke detaljeret kendskab til kommende vedligeholdelsesopgaver i eksempelvis kontorer, mødelokaler og lignende, hvorfor disse ikke er medtaget i oversigten.
Hvis der er ønske herom, kan Kommunale Ejendomme udarbejde estimerede planer for hver enkelt hal. Det er dog en større opgave, der fordrer mere tid.
Vedligehold i selvejende haller:
Der er ikke udarbejdet vedligeholdelsesplaner for de selvejende haller.
Dog blev der tilbage i foråret 2012 udarbejdet en rapport over skærpet bygningstilsyn for hver selvejende hal. Det var Kommunale Ejendomme, der udarbejdede rapporterne, der blev finansieret af Fritid. Rapporterne blev udarbejdet forud for indgåelse af aftaler om køb af haltid i de selvejende haller (den tidligere aftalemodel). 
I rapporterne (vedlagt som bilag) er bygningernes stand beskrevet (både overordnet og for de enkelte delelementer), ligesom det er beskrevet, hvad der bør udbedres + tidshorisont og prisoverslag. 
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til drift og vedligehold af idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur- og Fritidsudvalget kan:
a) Drøfte fremtidig renovering/vedligehold af hallerne, herunder beslutte om de selvejende haller skal udarbejde opdaterede vedligeholdelsesplaner.
Vurdering
Da en del af de vedligeholdelsesopgaver/-behov, som er beskrevet i de ovennævnte rapporter om skærpet bygningstilsyn i de selvejende haller, er blevet udbedret i mellemtiden og dermed ikke længere er aktuelle, og da der desuden kan være opstået nye vedligeholdelsesopgaver/-behov i de 6 år, der er gået, siden rapporterne blev udarbejdet, anbefaler administrationen, at udvalget beder de selvejende haller om at få udarbejdet en vedligeholdelsesplan med fx et 10-årigt perspektiv.
Dette for at give et overblik over bygningernes aktuelle stand, og hvad der forventes af vedligeholdelsesopgaver i de kommende år, herunder hvad der bør udbedres, og hvad det vil koste.
Kommunale Ejendommes erfaring er, at vedligeholdelsesplaner er vigtige redskaber i periodisering af udgifter til planlagt vedligehold.
Administrationen anbefaler, at udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner indskrives som en leverance i driftsaftalen med hallerne, og at vedligeholdelsesplanerne også bør indeholde overvejelser om finansiering af udbedringer. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Udvalget drøfter fremtidig renovering/vedligehold af hallerne, herunder beslutter, at de selvejende haller skal udarbejde vedligeholdelsesplaner med tilhørende overvejelser omkring finansiering af udbedringer.
2.    at Udarbejdelse af vedligeholdelsesplaner skrives ind som en leverance i driftsaftalen med hallerne.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 7. august 2018:
Fraværende: 
At 1 | Drøftet.
Udvalget ønsker, at de selvejende haller ajourfører de udarbejdede rapporter fra det reviderede bygningssyn i 2012 til efterfølgende forelæggelse for udvalget.
Udvalget ønsker tillige oplyst, hvordan der arbejdes med vedligeholdelsesplaner for de kommunale planer.
Genoptagelse af sagen
Kommunale Ejendomme har fremsendt følgende supplerende bemærkninger til, hvordan der arbejdes med vedligeholdelsesplaner for de kommunale haller:
· Bygningens kategorisering tages i betragtning.
· For nuværende er kun vores skoler udpeget til Basisbygninger rent politisk
· Den bygningsfysiske konsekvens ved at udsætte vedligehold vurderes mht. risiko for følgeskader og sundhed i bygningen
· Antallet af bygningsbrugere tages i betragtning
Opdatering af rapporter fra det reviderede bygningssyn i 2012
De selvejende haller har ajourført og kommenteret rapporterne fra det reviderede bygningssyn i 2012. De opdaterede rapporter er vedlagt som bilag.
Hallerne har angivet, hvilke vedligeholdelsesopgaver/-projekter fra 2012-rapporten, som er udført og dermed ikke længere er aktuelle. De opdaterede rapporter viser, at hallerne er nået langt ift. udbedring af de ting, der nævnes i 2012-rapporterne.
Hallerne har desuden indskrevet i rapporterne, hvad de hver især ser af behov for vedligehold i de kommende år.
De opdaterede rapporter giver en status på vedligehold i de selvejende haller, herunder bygningernes stand, samt et indblik i, hvad der kan komme af ønsker til/behov for vedligehold i de kommende år. Rapporterne vil dog evt. skulle kvalificeres yderligere af relevante fagfolk for at afdække behov, indhente priser, prioritere ønsker osv.
Administrationen anbefaler, at det skrives ind i driftsaftalen med de selvejende haller, at hallerne en gang årligt skal ajourføre rapporterne. Og at hallerne også skal indsætte overvejelser om finansiering af udbedringerne, herunder overvejelser om ekstern finansiering/medfinansiering.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
3.    at Udarbejdelse og ajourføring af vedligeholdelsesplaner skrives ind som en leverance i driftsaftalen med de selvejende haller, herunder at planerne skal indeholde overvejelser om finansiering af udbedringer.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Formandskabet for udvalget tager en drøftelse med formandskabet for Erhvervs- og Teknikudvalget om sammenhængen mellem krav til vedligeholdelse af selvejende og kommunale haller.
Sagen genoptages.

12. Emner til pressen (B)

12.   Emner til pressen (B)

Sagsnr.: 330-2017-89840               Dok.nr.: 330-2018-43713                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget skal beslutte hvilket/hvilke af mødets punkter, der skal laves presseomtale på.
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 2. oktober 2018:
Fraværende: 
Drøftet.