3. Mobilitetsplan - udvælgelse af indsatsområder (B)
3. Mobilitetsplan - udvælgelse af indsatsområder (B)
Sagsnr.: 330-2014-75055 Dok.nr.: 330-2015-472750 Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilke indsatsområder der skal
fokuseres på i den kommende mobilitetsplan.
Baggrund
Den 3. november 2014 besluttede Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget, at Center for Teknik og Miljø skal udarbejde en
Mobilitetsplan.
En Mobilitetsplan vil udarbejdes
for at skabe en mere strategisk tilgang til planlægningen inden for trafik og
mobilitet. Planen vil fungere som en overordnet ramme og understøtte mål i andre
delplaner, der relaterer sig til trafik og mobilitet. F.eks. Sundhedspolitikken,
Klimaplanen, Vækst i balance, Bosætningspolitikken, Trafiksikkerhedsplanen m.fl.
Slagelse Kommune har en del udfordringer på
mobilitetsområdet. En analyse af borgernes transportvaner viser, at borgerne i
høj grad benytter bilen som transportmiddel, hvilket bl.a. også er tydeligt i
kommunens købstæder, hvor bilen er dominerende i bymidten og medvirker til at
gøre byerne mindre attraktive, samtidig med at rammerne for bæredygtig
transport er mangelfulde. Mobilitetsplanen vil ikke kun være en analyse af
udfordringerne, men indeholder også løsningsforslag i form af konkrete
mobilitetstiltag, der skal forbedre mobilitet. For at sikre høj kvalitet af
mobilitetsplanens analyse, og sikre at de konkrete løsningsforslag kan imødekommes,
er det nødvendigt at udvælge konkrete indsatsområder. I fremtidige
mobilitetsplaner vil det være muligt at vælge nye indsatsområder.
Mobilitetsplanen udarbejdes med afsæt i et tværfagligt
samarbejde mellem Center for Teknik og Miljø, Sundhed og Omsorg, Vækst og Plan,
Skole, Kultur og Fritid samt Slagelse Erhvervscenter. Derudover vil der være en
løbende borgerinddragelse.
Hvad er mobilitet?
Mobilitet handler om
at skabe gode muligheder for at bevæge sig. Mobilitetsplanlægning
indebærer alle transportformer, og handler om
at præge adfærden og valget af transportformer, fordi det både har en betydning
for den enkeltes livskvalitet og livskvaliteten i kommunen.
Hvad kan kommunen opnå med Mobilitetsplanen?
· Bedre mobilitet
· Større trafiksikkerhed
· Mindre trængsel
· Bedre og attraktivt byliv
· Mere sundhed
· Miljøforbedringer
· Vækst
Retligt
grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
For at skabe en hensigtsmæssig
proces og en endelig mobilitetsplan, der indebærer tiltag, som økonomisk er
muligt at udføre, skal der udvælges op til fire indsatsområder.
Der er
foreslået ti mulige indsatsområder A-J, indenfor de tre følgende kategorier.
Indsatsområder på baggrund af målgruppe
A. Børn og unge,
fremtidens trafikanter (eksempler på tiltag er gåbusser eller begrænset biltrafik
ved skoler)
B. Ældre (eksempler
på tiltag er udlån af særlige cykler til ældre eller cykelundervisning)
C. Tilflyttere
(eksempel på tiltag er velkomstpakke, der synliggør transportmuligheder)
D Pendlere (eksempler
på tiltag er højere frekvens på buslinjer eller samkørsel)
Indsatsområder på baggrund af geografi
E. Attraktivt byliv i
Slagelse
F. Attraktivt byliv i
Korsør
G. Attraktivt byliv i
Skælskør
H. Bedre mobilitet i landområderne
(Eksempler på tiltag er bedre cykelstiforbindelser, spændende forløb
for fodgængere, udlån af ladcykler, optimering af biltrafik eller ændring af
parkeringsforhold)
Mindre,
mere målrettet indsatsområder
I. Erhverv og vækst
(tiltag kan f.eks. være mobilitetsplan for specifikke erhvervsområder)
J. Slagelse Kommune fejer for egen dør
(tiltag kan f.eks. være cykelfaciliteter eller møder via videokonference)
Vurdering
Med udgangspunkt i vurderingen, der er beskrevet nærmere i
bilaget, anbefales følgende fire indsatsområder:
A. Fremtidens
trafikanter
E. Attraktivt byliv
i Slagelse
I. Erhverv og
vækst
J. Slagelse
Kommune fejer for egen dør
Fremtidens trafikanter
Børn og unge er fremtidens trafikanter, og
der er derfor et stort langsigtet potentiale i at sikre sig, at børn og unge
tidligt i livet får gode og bæredygtige transportvaner, der følger dem hele
livet. Undersøgelser viser, at transportforbruget for børn og unge
udvikler sig negativt, hvor flere bliver kørt i bil fremfor at transportere sig
bæredygtigt som fodgænger, cyklist eller via kollektiv trafik.
Attraktivt byliv i Slagelse
Analyser viser, at der er mange korte rejser
i bil internt i Slagelse by. Det vurderes derfor, at der er et potentiale for
at erstatte den kørsel med bæredygtige transportformer så som cykling, gang
eller kollektiv trafik. Dette understøtter ligeledes tiltag, som er besluttet
i politikken ”Vækst i balance”.
Slagelse Kommune fejer for egen dør
Slagelse Kommune er en af kommunens største
arbejdspladser med mere end 6000 ansatte, som transporterer sig meget både i
og udenfor arbejdstiden. For at være gode rollemodeller for kommunens borgere,
er det relevant, at der fejes for egen dør, ved at arbejde målrettet med at få
kommunens medarbejdere til at bevæge sig mere bæredygtigt.
Erhverv og vækst
Områder med større gruppe mennesker med ens
rejsemønstre, har potentiale til at transportere sig mere bæredygtigt.
Erhvervsområder har ofte lignende rejsemønstre både i og udenfor arbejdstid, og
derfor kan der være et stort potentiale ved at undersøge og forbedre mobiliteten
for udvalgte erhvervsområder i kommunen. Slagelse Kommune kan skabe mere
attraktive forhold for erhvervslivet, hvilket kan medvirke til at forbedre
kommunens image. Derfor har indsatsområdet et særligt potentiale.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen kan have relevans for øvrige fagudvalg pga.
tværfagligheden i mobilitetsplanen.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.
at indsatsområdet ”fremtidens trafikanter” udvælges i kommunens
Mobilitetsplan,
2.
at indsatsområdet ”Attraktivt byliv i Slagelse” udvælges i kommunens
Mobilitetsplan,
3.
at indsatsområdet ”Erhverv og Vækst” udvælges i kommunens Mobilitetsplan,
4.
at indsatsområdet ”Slagelse Kommune fejer for egen dør” udvælges i
kommunens Mobilitetsplan,
5.
at der i udvalget drøftes den videre politiske proces, som Center for
Teknik og Miljø udarbejder en tidsplan på baggrund af.
Beslutning i Landdistrikts-,
Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende:
Drøftet.
Udvalgets bemærkninger medtages i det videre arbejde.
På næste møde fremlægges en detaljeret proces til
godkendelse.