Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 1. februar 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2015-95261               Dok.nr.: 330-2016-23887                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) var utilfreds med, at pkt. "Genoptagelse af solceller" var afvist.

2. Orienteringssag (O)

2.      Orienteringssag (O)

Sagsnr.: 330-2015-95264               Dok.nr.: 330-2016-23881                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Her er mulighed for orientering om aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets medlemmer.
3. Orientering fra centercheferne.
Henrik Brodersen orienterer om:
Dialogmøde med lokalrådene.
Flemming Kortsen orienterer om:
Anlægsliste.
Brintbusser.
Parkeringskælder.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Henrik Brodersen (O) orienterede om Småøernes Kommunekonference.
Lone Wenzell orienterede om:
Landliv Slagelse, om møde Vestermose lokalråd og at der afholdes møde i Landsbyrådene om planstrategi og trafiksikkerhedsplan.
Henrik Brodersen (O)/Flemming Birger Larsen orienterede om situationen for så vidt angår ejendomsstrategien. Pkt. blev drøftet.
Flemming Kortsen orienterede om køb af Kattegat.

3. Mobilitetsplan - udvælgelse af indsatsområder (B)

3.      Mobilitetsplan - udvælgelse af indsatsområder (B)

Sagsnr.: 330-2014-75055               Dok.nr.: 330-2015-472750                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal beslutte, hvilke indsatsområder der skal fokuseres på i den kommende mobilitetsplan.
Baggrund
Den 3. november 2014 besluttede Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget, at Center for Teknik og Miljø skal udarbejde en Mobilitetsplan. 
En Mobilitetsplan vil udarbejdes for at skabe en mere strategisk tilgang til planlægningen inden for trafik og mobilitet. Planen vil fungere som en overordnet ramme og understøtte mål i andre delplaner, der relaterer sig til trafik og mobilitet. F.eks. Sundhedspolitikken, Klimaplanen, Vækst i balance, Bosætningspolitikken, Trafiksikkerhedsplanen m.fl.
Slagelse Kommune har en del udfordringer på mobilitetsområdet. En analyse af borgernes transportvaner viser, at borgerne i høj grad benytter bilen som transportmiddel, hvilket bl.a. også er tydeligt i kommunens købstæder, hvor bilen er dominerende i bymidten og medvirker til at gøre byerne mindre attraktive, samtidig med at rammerne for bæredygtig transport er mangelfulde. Mobilitetsplanen vil ikke kun være en analyse af udfordringerne, men indeholder også løsningsforslag i form af konkrete mobilitetstiltag, der skal forbedre mobilitet. For at sikre høj kvalitet af mobilitetsplanens analyse, og sikre at de konkrete løsningsforslag kan imøde­kommes, er det nødvendigt at udvælge konkrete indsatsområder. I fremtidige mobilitetsplaner vil det være muligt at vælge nye indsatsområder.
Mobilitetsplanen udarbejdes med afsæt i et tværfagligt samarbejde mellem Center for Teknik og Miljø, Sundhed og Omsorg, Vækst og Plan, Skole, Kultur og Fritid samt Slagelse Erhvervscenter. Derudover vil der være en løbende borgerinddragelse.
Hvad er mobilitet?
Mobilitet handler om at skabe gode muligheder for at bevæge sig. Mobilitetsplanlægning
indebærer alle transportformer, og handler om at præge adfærden og valget af transportformer, fordi det både har en betydning for den enkeltes livskvalitet og livskvaliteten i kommunen.
Hvad kan kommunen opnå med Mobilitetsplanen?
· Bedre mobilitet
· Større trafiksikkerhed
· Mindre trængsel
· Bedre og attraktivt byliv
· Mere sundhed
· Miljøforbedringer
· Vækst
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
For at skabe en hensigtsmæssig proces og en endelig mobilitetsplan, der indebærer tiltag, som økonomisk er muligt at udføre, skal der udvælges op til fire indsatsområder.
Der er foreslået ti mulige indsatsområder A-J, indenfor de tre følgende kategorier.
Indsatsområder på baggrund af målgruppe
A. Børn og unge, fremtidens trafikanter (eksempler på tiltag er gåbusser eller begrænset biltrafik ved skoler)
B. Ældre (eksempler på tiltag er udlån af særlige cykler til ældre eller cykelundervisning)
C. Tilflyttere (eksempel på tiltag er velkomstpakke, der synliggør transportmuligheder)
D Pendlere (eksempler på tiltag er højere frekvens på buslinjer eller samkørsel)
Indsatsområder på baggrund af geografi
E. Attraktivt byliv i Slagelse
F. Attraktivt byliv i Korsør
G. Attraktivt byliv i Skælskør
H. Bedre mobilitet i landområderne
(Eksempler på tiltag er bedre cykelstiforbindelser, spændende forløb for fodgængere, udlån af ladcykler, optimering af biltrafik eller ændring af par­keringsforhold)
Mindre, mere målrettet indsatsområder
I. Erhverv og vækst (tiltag kan f.eks. være mobilitetsplan for specifikke erhvervsområder)
J. Slagelse Kommune fejer for egen dør (tiltag kan f.eks. være cykelfaciliteter eller møder via videokonference)
Vurdering
Med udgangspunkt i vurderingen, der er beskrevet nærmere i bilaget, anbefales følgende fire indsatsområder:
A. Fremtidens trafikanter
E. Attraktivt byliv i Slagelse
I. Erhverv og vækst
J. Slagelse Kommune fejer for egen dør
Fremtidens trafikanter
Børn og unge er fremtidens trafikanter, og der er derfor et stort langsigtet potentiale i at sikre sig, at børn og unge tidligt i livet får gode og bæredygtige transportvaner, der følger dem hele livet. Undersøgelser viser, at transportforbruget for børn og unge udvikler sig negativt, hvor flere bliver kørt i bil fremfor at transportere sig bæredygtigt som fodgænger, cyklist eller via kollektiv trafik.
Attraktivt byliv i Slagelse
Analyser viser, at der er mange korte rejser i bil internt i Slagelse by. Det vurderes derfor, at der er et potentiale for at erstatte den kørsel med bæredygtige transportformer så som cykling, gang eller kollek­tiv trafik. Dette understøtter ligeledes tiltag, som er besluttet i poli­tikken ”Vækst i balance”.
Slagelse Kommune fejer for egen dør
Slagelse Kommune er en af kommunens største arbejdsplad­ser med mere end 6000 ansatte, som transporterer sig meget både i og udenfor arbejdstiden. For at være gode rollemodeller for kommunens borgere, er det relevant, at der fejes for egen dør, ved at arbejde målrettet med at få kommunens medarbej­dere til at bevæge sig mere bæredygtigt.
Erhverv og vækst
Områder med større gruppe mennesker med ens rejsemønstre, har potentiale til at transportere sig mere bæredygtigt. Erhvervsområder har ofte lignende rejsemønstre både i og udenfor arbejdstid, og derfor kan der være et stort potentiale ved at undersøge og forbedre mobiliteten for udvalgte er­hvervsområder i kommunen. Slagelse Kommune kan skabe mere attraktive forhold for er­hvervslivet, hvilket kan medvirke til at forbedre kommunens image. Derfor har indsatsområdet et særligt potentiale.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen kan have relevans for øvrige fagudvalg pga. tværfagligheden i mobilitetsplanen.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at indsatsområdet ”fremtidens trafikanter” udvælges i kommunens Mobilitetsplan,
2.    at indsatsområdet ”Attraktivt byliv i Slagelse” udvælges i kommunens Mobilitetsplan,
3.    at indsatsområdet ”Erhverv og Vækst” udvælges i kommunens Mobilitetsplan,
4.    at indsatsområdet ”Slagelse Kommune fejer for egen dør” udvælges i kommunens Mobilitetsplan,
5.    at der i udvalget drøftes den videre politiske proces, som Center for Teknik og Miljø udarbejder en tidsplan på baggrund af.

Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Udvalgets bemærkninger medtages i det videre arbejde.
På næste møde fremlægges en detaljeret proces til godkendelse.

4. Aftalestyring - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

4.      Aftalestyring - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (D)

Sagsnr.: 330-2016-5816                 Dok.nr.: 330-2016-41589                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte opdateret aftalestyringsmodel og processen for implementering af modellen.
Baggrund
Slagelse Kommune har i perioden 2010 til 2015 arbejdet med et aftalestyringskoncept med henblik på, dels at fagudvalgene indgår udviklingsaftaler for de enkelte politikområder, dels at centrene inden for rammerne af udviklingsaftalerne indgår virksomhedsaftaler med virksomhederne på det enkelte område.
Dette koncept er nu blevet opdateret med henblik på at lægge større vægt på aftaleprocessen med målformulering samt at øge fokusset på effekt.
Formål
Formål med aftalestyringen er at skabe et politisk forankret styringsinstrument, som kan understøtte Slagelse Kommunes øgede fokus på mål og effekt.
Aftalestyringsmodellen skal sikre, at:
· der arbejdes med udgangspunkt i politiske ønsker til fokusområder og mål
· der er fokus og koordinering på tværs af organisationen og politikområderne
· målene er mere effektorienterede – frem for procesorienterede
Tidsplan
Tidsplanen for 2016 er en undtagelse. Her vil der ske en drøftelse af temaer/overordnede mål på udvalgsmøder i februar med henblik på at godkende de endelige effektmål i marts.
Fremadrettet vil processen med drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne foreligge på udvalgsmøder i henholdsvis november og december. Dvs. at processen for drøftelse og godkendelse af udviklingsaftalerne for 2017 foregår på udvalgsmøderne i november og december 2016.
Udover at understøtte forankring i Byrådet og kobling til den politiske budgetaftale, så sikrer tidsplanen en komprimeret aftaleproces i fagudvalgene, umiddelbart inden aftalernes ikrafttræden. Derved understøtter processen også det politiske ønske om, at aftalerne er relevante (forstået som nutidige).
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Temaer og overordnede mål drøftes.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Udviklingsdirektør og centerchefer indstiller,
1.    at temaer og overordnede mål drøftes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Temaer og indsatser blev drøftet.
Udvalgsmedlemmer kan indmelde evt. indsatser til centerchef.

5. Høring - etablering af landsbypedelordning i Slagelse Kommune (D)

5.      Høring - etablering af landsbypedelordning i Slagelse Kommune (D)

Sagsnr.: 330-2015-86303               Dok.nr.: 330-2016-22654                                            Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte oplæg til at etablere en landsbypedelordning i Slagelse Kommune med henblik på fremsendelse af kommentarer.
Baggrund
På baggrund af ønske fra Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har administrationen udarbejdet et oplæg, som beskriver mulighederne for at etablere en landsbypedelordning i Slagelse Kommune (bilag 1).
Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets har på sit møde den 5. januar 2016 drøftet sagen og besluttet at fremsende oplægget til høring i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget samt Uddannelsesudvalget med henblik på efterfølgende behandling i udvalget den 8. marts 2016. Høringsfristen er den 28. februar 2016.
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om seniorjob nr. 1543 af 20. december 2006.
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 990 af 12. september 2014.
Handlemuligheder
Landsbypedelordningen kan starte som et 2-årigt pilotprojekt i et/få lokalområder. Årsagen til dette skal findes i de erfaringer, som andre kommuner har gjort sig ved etablering af ordningen.
Hvis man ønsker at lave en permanent ordning, der dækker hele kommunen, vil det stride mod kommunalfuldmagten, hvis der er områder, der ønsker ordningen, som ikke tilgodeses. Ved en permanent ordning kan man ligeledes ikke fra centralt hold vælge kun at tilgodese et afgrænset lokalområde. Dette kan kun ske ved det ovennævnte pilotprojekt.
For at sikre sammenhæng imellem landsbypedelordningen bør pilotprojektet kobles på Slagelse Kommunes initiativ om borgerdreven innovation i landdistrikter. I initiativet er der skabt et forum, hvor det er muligt at drøfte opgaverne, som skal udføres, og beskrive disse i et samarbejde mellem koordinator i lokalråd, lokale virksomheder, lokale foreninger, og borgerne generelt.
Ordningen kan etableres på to måder i forhold til de målgrupper, der kan varetage funktionen som landsbypedel:
1) En ordning, hvor pedelfunktionen udelukkende bestrides af Slagelse Kommunes seniorjobbere. Dette vil dog være forbundet med udfordringer i forhold til, at det kræver en egnet kandidat blandt ansøgere af seniorjob. Det er administrationens vurdering, at der blandt ansøgere til seniorjobstillinger er egnede kandidater, der kan varetage en stilling som landsbypedel. Det skal dog understreges, at der ikke er så mange ansøgere som tidligere, hvilket kan udskyde ordningens start.
2) En ordning, hvor seniorjobberne understøttes ved brugen af ledige fleksjobbere i aktiveringsforløb. De ledige fleksjobbere vil sideløbende med aktivitetstilbuddet stå til rådighed for arbejdsmarkedet og vil derved søge og påtage sig arbejde. Dette vil medføre en høj udskiftningsgrad, hvilket potentielt vil give udfordringer i forhold til vidensdeling omkring opgaverne i de enkelte områder. For at benytte fleksjobbere i aktiveringsforløb bør det derfor sikres, at viden omkring opgaver og områder forankres hos seniorjobberne, og at ordningen primært dækkes af denne målgruppe.
Administrationen har i forbindelse med forslaget overvejet mulige andre målgrupper, bl.a. målgruppen for nytteindsatsen. Fordele og ulemper er beskrevet i bilag 3.
Vurdering
Der fremlægges 2 modeller nedenfor.
Model 1.
Administrationen anbefaler,
1. at pilotprojektet forankres i organisationen i lighed med Esbjerg og Tønder-modeller­ne (bilag 2), hvor projektlederen er ansat i den kommunale enhed, der har kendskab til målgruppe, samarbejdspartnere eller opgaver.
2. at projektlederen forankres i Slagelse Kommunes Ejendomsservice, idet denne afdeling på nuværende tidspunkt allerede beskæftiger et større antal seniorjobbere. Det vil være nødvendigt med en daglig kontaktperson i Teknik og Miljø, da der kan ske sammenfald mellem de opgaver, som Teknik og Miljø varetager, og de opgaver, som lokalområdet ønsker, at landsbypedellen skal løse.
3. at landsbypedelordningen etableres med seniorjobbere som primære målgruppe for pedelfunktionerne, suppleret med ledige fleksjobbere i et aktiveringstilbud.
Model 2.
Som alternativ til den ovenstående model foreslås det,
1.  at landsbypedellerne ansættes i de lokale landsbyskoler. Skolerne har som udgangspunkt en tæt kontakt til nærområdet og vil derved kunne varetage opgaveløsningen i forhold til ledelse af de enkelte pedeller og koordinering/styring af løsningen af de enkelte opgaver.
Ved valg af denne model skal der gøres opmærksom på, at samtlige af kommunens landdistrikter skal høres i forhold til interesse og mulighed for at indgå i ordningen. Processen for dette bør foregå i samarbejde med kommunens landdistriktskoordinatorer. Det vil ligeledes fra Jobcentrets side være nødvendigt at påbegynde en samarbejdsproces med Center for Uddannelse, samt de enkelte skoler, med henblik på at afdække disses interesse og muligheder for at indgå i landsbypedelordningen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udgift 2016
1 Pedel
2 Pedeller
3 Pedeller
4 Pedeller
5 Pedeller
Startpakke landsbypedel
41.000
82.000
123.000
164.000
205.000
Projektledelse
53.000
74.000
95.000
95.000
95.000
Driftsudgifter
6.000
12.000
18.000
24.000
30.000
Udgift v/seniorjob-ordning
83.000
166.000
249.000
332.000
415.000
Udgifter i alt
183.000
334.000
485.000
615.000
745.000
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Udgift 2017
1 Pedel
2 Pedeller
3 Pedeller
4 Pedeller
5 Pedeller
Projektledelse
53.000
74.000
95.000
95.000
95.000
Driftsudgifter
6.000
12.000
18.000
24.000
30.000
Udgift v/seniorjob-ordning
126.000
252.000
378.000
504.000
630.000
Udgifter i alt
185.000
338.000
491.000
623.000
755.000
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen er sendt i høring i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget og Uddannelsesudvalget for indhentning af kommentarer, hvorefter sagen behandles på Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 8. marts 2016.
Administrationens bemærkninger til forslaget fra Center for Teknik og Miljø, Center for Vækst og Plan samt Center for Kommunale Ejendomme vil foreligge til mødet.
Indstilling
Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration indstiller,
1.    at udvalget drøfter oplæg til etablering af en landsbypedelordning i Slagelse Kommune og fremsender kommentarer til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Drøftet.
Ordningen må ikke være på bekostning af ordinære jobs.
Udvalget ønsker ordningen forankret i Ejendomsservice eller Entreprenørservice.

6. Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

6.      Orientering om udvalgets pulje til egne aktiviteter (O)

Sagsnr.: 330-2015-86744               Dok.nr.: 330-2016-22738                                            Åbent
Kompetence: Stående udvalg
Beslutningstema
Udvalget orienteres om, at Økonomiudvalget den 7. december 2015 har besluttet, at der etableres udvalgsstyrede puljer, således at det enkelte stående udvalg og Økonomiudvalget selv har mulighed for at prioritere midlerne til egne interne aktiviteter.
Baggrund
Ønske fra udvalgene om mulighed for prioritering af økonomi til egne aktiviteter er fra og med 1. januar 2016 udmøntet som en pulje til det enkelte udvalg. Puljens størrelse er fastsat ud fra antallet af medlemmer i det enkelte udvalg.
Udvalgets pulje fyldes op hvert år med baggrund i det vedtagne budget. Ikke anvendte midler i udvalgets pulje videreføres fra budgetår til budgetår, dog således at puljen ophører, når det siddende Byråd fratræder med udgangen af 2017. Det betyder, at udvalget har mulighed for at spare op f.eks. til en større rejse i 2017.
Det er samtlige udgifter til udvalgenes egne aktiviteter, der afholdes fra puljen, bortset fra udvalgsvederlag og kørepenge til det enkelte udvalgsmedlem ved ordinær mødeaktivitet.
Uddannelse omfatter deltagelse i kurser f.eks. på COK, hvor enkelte udvalgsmedlemmer deltager for personligt at opdatere sig. Møder og rejser omfatter fællesaktiviteter i udvalget som f.eks. mødeforplejning, konferencedeltagelse og egentlige udvalgsrejser.
Puljen omfatter udgifterne til såvel udvalgsmedlemmer som de embedsmænd, der bistår udvalget.
Det er naturligvis fortsat sådan, at udvalget har mulighed for at søge om en tillægsbevilling, hvis udvalget ønsker at afholde aktiviteter, som ikke kan finansieres indenfor den fastsatte ramme.
Udvalgets sekretær står for den daglige administration af puljen.
Pulje
Økonomiudvalget
67.083
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
47.917
Erhvervs-, Plan- og Miljøudvalget
67.083
Handicap- og Psykiatriudvalget
47.917
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
67.083
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
47.917
Sundheds- og Seniorudvalget
47.917
Uddannelsesudvalget
67.083
Retligt grundlag
Økonomiudvalget er tillagt opgaven med tilrettelæggelse af den økonomiske forvaltning inden for de af byrådet fastsatte rammer. Der er tale om fastlæggelse af økonomisk praksis.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger
Vurdering
Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger - der disponeres inden for konto 0120.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og vicekommunaldirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Handicap- og Psykiatriudvalget den 27. januar 2016:
Fraværende:  Morten Hass Augustsen (V)
Til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

7. Orientering om sag vedr. udnyttelse af stadionanlæg (O)

7.      Orientering om sag vedr. udnyttelse af stadionanlæg (O)

Sagsnr.: 330-2016-6635                 Dok.nr.: 330-2016-49664                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget orienteres om sag vedr. godkendelse af præmisser, proces og tidsplan for fremtidig udnyttelse af stadionanlæg, der er på dagsordenen til Kultur-, Fritids- og Turismeudvalgets møde den 1. februar 2016.
Baggrund
Som følge af FCVs konkurs skal der findes en anden anvendelse af stadionanlægget i Slagelse. Inden konkursen lejede både stadionanlægget til klubbens kampe, ligesom klubben også lejede Ny tribune som base for den daglige drift (kontorer, mødelokaler, opholdsrum mv.). FCV var reelt eneste lejer af anlægget, og både stadion og Ny Tribune står derned nu uden faste brugere/lejere.
Administrationen har derfor udarbejdet udkast til overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadionanlægget samt forslag til den videre proces og tidsplan. Begge dele præsenteres nedenfor.
Udkast til overordnede præmisser for fremtidig udnyttelse af stadion:
· Kommunen skal ikke anvende flere penge på anlægget, end den hidtil har gjort, gerne færre
· Anlægget skal kunne bruges både til offentlige og private formål
· Tribunerne skal kunne understøtte aktiviteterne på anlægget.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at private ikke må stå for den overvejende anvendelse af stadionanlægget. I så fald kan kommunen blive pålagt at sælge anlægget, hvilket også kan være en mulig løsning. Der er tale om anvendelse af stadion som helhed. Altså både opvisningsbane, ny og gammel siddetribune, ståtribuner bag de to mål samt indvendige lokaler i Ny Tribune.
Proces og tidsplan:

Bred involvering:
Administrationen foreslår, at alle, der kan have interesse i at komme med forslag til fremtidig udnyttelse af stadionanlægget, inviteres til at deltage i en idégenereringsproces.
Invitationen skal sendes bredt ud til idrætsforeninger, erhvervsforeninger, kulturelle foreninger osv. Invitationen vil også fremgå af kommunens hjemmeside samt Facebookside. Af invitationen vil det fremgå, hvilke arealer der er i spil, ligesom administrationens forslag beskrives (økonomi, evt. samarbejdspartnere, behov for rengøring og vedligehold, værdiskabelse for Slagelse Kommune). For at kvalificere inputs inviteres alle til et informationsmøde på stadion, hvor der dels vil være fremvisning og dels vil blive holdt et oplæg om, hvilke rammer der er for anvendelse.
Forslag til tidsplan for involvering:
Dato
Aktivitet
3. februar 2016
Invitation udsendes med tilhørende informationer om rammer for anvendelse
10. februar 2016
Infomøde kl. 15.00–16.00 og kl. 16.00–17.00 (to hold) - Oplæg om rammer for anvendelse og rundvisning
1. marts 2016
Frist for indsendelse af forslag til Fritidsafdelingen
Medio april 2016 (efter politisk beslutning)
Alle forslagsgivere får en tilbagemelding.
Den politiske proces:
I idégenereringsfasen er det Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (KFT), der er politiske ejere af processen. Beslutning vedr. model til fremtidig anvendelse af stadionanlæg træffes ligeledes af KFT, mens Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) orienteres om de fremlagte modeller.
Såfremt KFT ikke finder en model, hvor stadion fuldt ud anvendes til idræt og kultur, kan området disponeres af LTE.
Forslag til tidsplan for politisk proces:
Udvalgets mødedato
Beslutningstema
KFT: 1. februar 2016 
LTE: 1. februar 2016
Proces til godkendelse
Proces til orientering
KFT og LTE: 7. marts 2016
Orientering om indkomne forslag
KFT: 4. april 2016
(Orientering LTE samme dag om fremlagte modeller)
Forslag til modeller for udnyttelse af stadionanlæg fremlægges til politisk beslutning
LTE: 2. maj 2016
Evt. godkendelse af overdragelse af arealer til anden anvendelse samt godkendelse af evt. afledte driftsudgifter
Hvis nogle af modellerne vil indeholde kontrakter indgået med professionelle foreninger, skal disse godkendes af Økonomiudvalget.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan
a) Tage orienteringen til efterretning.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen behandles af Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 1. februar 2016. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal tage stilling til administrationens udkast til præmisser for udnyttelse af stadionanlæg samt administrationens forslag til proces og tidsplan.
Indstilling
Centerchef for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchef for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

8. Anlægsbevilling budget 2016 - Veje og Trafik (B)

8.      Anlægsbevilling budget 2016  - Veje og Trafik (B)

Sagsnr.: 330-2016-3738                 Dok.nr.: 330-2016-27663                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
På budget 2016 er afsat beløb til nye og igangværende anlæg inden for Vej- og Trafikområdet. Der om anlægsbevilling på i alt 12,8 mio. kr. svarende til – 10,5 mio. kr. på 2016 budgettet og fremrykning af 2,3 mio. kr. fra rådighedsbeløb afsat i 2017. Anlægsbevillingen vedrører 2 projekter; Cykelsti Skælskør Landevej – Gerlevvej til Lundforlund og ombygning af signalanlæg ved Sdr. Ringgade og Grønningen (inklusiv sti-tunnel under Grønningen).
Baggrund
I budget 2016 er afsat følgende rådighedsbeløb:
a) Sted 222845 Anlæg af nye cykelstier                               2.500.000 kr.
b) Sted 667195 Rundkørsel ved Grønningen                         8.000.000 kr.
Vedrørende sted 222845 Anlæg af nye cykelstier er der i 2017 afsat et rådighedsbeløb på 5,0 mio. kr.
a) Sted 222845 Anlæg af nye cykelstier
(06 Cykelsti Skælskør Landevej – Gerlevvej til Lundforlund).
Med Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalgets behandling af Cykelstiplan 2015-2028 den 3. november 2014 blev det besluttet, at cykelstien mellem Gerlevvej og Lundforlund skulle projekteres og anlægges i årene 2015 og 2016. Den 4. januar 2016 blev tracé for cykelstien godkendt.
Projekteringsarbejdet er igangsat. De samlede etableringsomkostninger er overslagsmæssigt beregnet til 4,8 mio. kr. jf. bilag 1.

Center for Teknik og Miljø forventer at det samlede arbejde kan udføres i 2016, hvilket betyder, at der skal tages stilling til, om der på anlægsbudgettet til ”Anlæg af nye cykelstier” kan fremrykkes et rådighedsbeløb på 2,3 mio. kr. fra 2017.

b) Sted 667195 Rundkørsel ved Grønningen
Den 1. juni 2015 besluttede Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget at projektet vedrørende ombygningen af krydset Sdr. Ringgade - Grønningen - Vestmotorvejen skulle ske ved en udvidelse af eksisterende signalregulerede kryds samt etablering af stitunnel under Grønningen. På baggrund af beslutningsgrundlaget der blev behandlet den 1. juni 2015 samt drøftelser med rådgiver forventes de samlede etableringsomkostninger at kunne holdes indenfor de afsatte anlægsramme jf. bilag 2.
Der er i 2015 meddelt anlægsbevilling på 4,0 mio. kr., og med denne sag søges om anlægsbevilling på de 8,0 mio. kr. som er afsat i budget 2016 – i alt 12,0 mio. kr.
I henhold til tidsplanen afholdelse der licitation medio marts 2016, og anlægsarbejdet forventes igangsat ultimo marts. Alle anlægsarbejder forventes afsluttet inden skolestart i august 2016.
Retligt grundlag
Jf. kommunens Kasse- og Regnskabsregulativ, skal Byrådet give anlægsbevillinger, før arbejderne kan igangsættes.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at anbefale begge anlægsbevillinger eller afvente med behandling til der foreligger licitationsresultater.
Vurdering
Med hensyn til fremdriften i projekterne anbefaler Center for Teknik og Miljø, at der gives anlægsbevilling med behandling af denne sag, og at de enkelte projekter kan igangsættes under forudsætning af tilbudsindhentningen viser, at projekterne kan udføres indenfor de afsatte anlægsrammer.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.02
12.800
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
12.800
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der meddeles anlægsbevilling på 2,5 mio. kr. til det på sted 222845 Anlæg af nye cykelstier afsatte rådighedsbeløb i 2016,
2.    at der på sted 222845 Anlæg af nye cykelstier fra 2017 fremrykkes 2,3 mio. kr. til 2016 og at der meddeles anlægsbevilling,
3.    at der meddeles anlægsbevilling på 8,0 mio. kr. til det på sted 667195 Rundkørsel ved Grønningen afsatte rådighedsbeløb i 2016,
4.    at sagen videresendes til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Anbefales.
Det præciseres, at "sted 667195 Rundkørsel ved Grønningen" vedrører ombygning i forhold til signalanlæg/vejbaner i forhold til eksisterende kryds samt etablering af tunnel.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kunne ikke anbefale 3. "at".

9. Slagelse Kommune - tilgængelighedsplan 2016 (B)

9.      Slagelse Kommune  - tilgængelighedsplan 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2012-121852             Dok.nr.: 330-2016-26672                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Efter endt høring skal udvalget beslutte, om tilgængelighedsplan 2016 skal vedtages, som den foreligger, eller om ændringer på baggrund af indkomne høringssvar skal indarbejdes.
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget besluttede på mødet den 1. december 2015, at tilgængelighedsplan 2016 skulle sendes i 4 ugers offentlig høring. Planen blev sendt specielt til de tre Erhvervsforeninger, Handicaprådet og Ældrerådet, desuden var planen tilgængelig på kommunens hjemmeside.
Der er indkommet bemærkninger fra Ældrerådet og Handicaprådet til planen. Bemærkningerne er sammenfattet i Hvidbogen, som er vedhæftet som bilag.
Ud fra indkomne bemærkninger foreslår Teknik og Miljø, at der foretages nedenstående tilføjelser i Tilgængelighedsplanen:
Side 4, afsnit 4:
· Planen beskriver de nye vejledninger til tilgængelighed for alle, herunder adgang til natur og bygninger, hvor handicapvenlige løsninger samt god belysning er afgørende.
Side 7, afsnit 1
· Slagelse Kommune må som udgangspunkt ikke betale for udbedringer på private veje og stier, men forsøger gennem dialog at gøre de private ejere opmærksomme på problemet med tilgængelighed for alle. Hvor dialog ikke virker, har kommunen, gennem Vejloven, myndighed til at beskære beplantning eller fx udbedre huller i vej på grundejers regning, hvor problemet udgør en trafiksikkerhedsrisiko.
Side 16-17 ”Tilgængelighed i Slagelse Kommune”
· I Slagelse Kommune er der mulighed for, at borgere gennem platformen ”Giv et Praj” selv indberetter problemer, som de møder i deres dagligdag.

Her kan blandt andet meldes om huller i vejen, nedfaldne grene, ødelagte skilte, trafiklys, skove, strande, parker, busstoppesteder, P-pladser, sne og salt eller manglende beskæring mv.

Side 21, ”Øvrige tiltag”
· Fortsat, konstruktiv dialog med kommunens Ældreråd og Handicapråd om aktuelle problemstillinger og behov for forbedringer. Teknik og Miljø vil invitere Ældrerådet og Handicaprådet til et årligt Temamøde.
Bilag 4
· På baggrund af registreringen i denne plan udarbejder Center for Teknik og Miljø et projektkatalog over de tiltag, der skal udføres i 2016. Projektkataloget fremsendes til kommentering i Handicaprådet og Ældrerådet i løbet af foråret 2016.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende tilgængelighedsplan 2016, som den foreligger, eller beslutte at Teknik og Miljøs ændringsforslag fra høringen indarbejdes i planen.
Vurdering
Det er Center for Teknik og Miljøs anbefaling, at tilføjelserne, der er anført i afsnittet ”Baggrund”, indarbejdes i tilgængelighedsplanen 2016.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.   at  tilgængelighedsplan 2016 godkendes med de ændringer, som er anført i afsnittet ”Baggrund”.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Behandling af forslag til sejlplaner (B)

10.   Behandling af forslag til sejlplaner (B)

Sagsnr.: 330-2015-22907               Dok.nr.: 330-2016-27926                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Udvalget har på mødet den 4. januar 2016 behandlet en sag om detaljerede principper for udarbejdelse af en ny sejlplan. I forbindelse med mødet blev der fremlagt tre forslag til ny sejlplan. Udvalget besluttede at sende forslagene i høring i Ø-udvalget. Høringsfristen er fredag den 29. januar 2016.
Forslagene har været drøftet på ekstraordinært møde i Ø-udvalget den 20. januar 2016. Her havde Ø-udvalget følgende kommentarer:
”Ø-udvalget udarbejder et høringssvar inden høringsfristen, men havde følgende bemærkninger til behandlingen af sagen:
Ø-udvalget ønsker, at man undersøger muligheden for at finde besparelser uden om sejlplanerne, som eksempelvis på administration, brændstof, off-hire m.m., og at disse besparelser kanaliseres ind i færgedriften for at opretholde det nuværende niveau.
Ø-udvalget ønsker, at der findes et fundament for en fælles forståelse af budget og regnskabet for færgedriften, herunder serviceniveau og nøgletal.
Ø-udvalget ønsker, at ubrugte midler fra regnskabet 2015 indgår i færgedriften for 2016.
Ø-udvalget ønsker en beregning af de enkelte delelementer, som indgår i sejlplansforslagene, som eksempelvis hvilken besparelse, der opnås ved trekantssejllads”.
Derudover efterspurgte Ø-udvalget en 360 graders analyse af færgedriftens økonomi og service.
Samtlige høringssvar sendes til udvalgets medlemmer inden udvalgsmødet den 1. februar 2016.
Retligt grundlag
Handlemuligheder
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan godkende et af forslag til en ny sejlplan eller komme med alternative forslag til implementeringen af besparelsen jævnfør Ø-udvalgets bemærkninger.   
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at der tages stilling til de fremsatte forslag til sejlplaner med inddragelse af de indkomne høringssvar.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Byrådet har godkendt et driftsønske på 1,5 mio. kr. til drift af det nye passagerfartøj.
Byrådet har på mødet den 29. juni 2015 frigivet 8 mio. kr. til køb af et passagerfartøj.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at der tages stilling til de tre forslag til sejlplaner.
2.    at der udarbejdes en 360 graders analyse af færgedriften i forhold til økonomi og service.  
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Jørn Melchior Nielsen (Ø) kunne ikke godkende nogle af forslagene.
Jørn Melchior Nielsen (Ø) fremlagde  ændringsforslag om, at Ø-udvalget selv kom med forslag til sejlplan til næste udvalgsmøde.
Et flertal betående af Henrik Brodersen (O), Kurt Rasmussen (A), Jørn-Ole Didriksen (V) og Ole Drost (V) kunne ikke tilslutte sig forslaget.
Udvalget godkendte forslag 1.
Jørn-Ole Didriksen (V) ønskede en nærmere undersøgelse af muligheden for konkurrenceudsættelse.
Der udfærdiges en 360-graders analyse af færgedriften og sejlplanen evalueres.

11. Høring om administrationsgrundlag for anlægspulje til trafikanlæg i MOVIA (B)

11.   Høring om administrationsgrundlag for anlægspulje til trafikanlæg i MOVIA (B)

Sagsnr.: 330-2015-92868               Dok.nr.: 330-2016-22548                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
MOVIA har fremsendt et udkast til administrationsgrundlag for en anlægspulje til trafikanlæg. Udkastet er sendt i høring til kommuner, regioner og Lokaltog A/S. Høringsfristen er den 1. februar 2016. Kommunen har fået accept til at aflevere et høringssvar senest den 3. februar 2016.
Baggrund
Med den seneste ændring af Lov om trafikselskaber fra 2014, har MOVIA som trafikselskab fået hjemmel til at medfinansiere faste anlæg, der relaterer sig til kollektiv trafik. På den baggrund har MOVIAS bestyrelse besluttet at etablere en anlægspulje. Hermed kan MOVIA ud over rådgivning også bidrage til at medfinansiere anlægsprojekter, der kan styrke sammenhængen og infrastrukturen i den kollektive trafik og/eller venteforhold for kunderne.
Det kan eksempelvis være støtte til terminalprojekter, stoppestedsprojekter, anlæg til opladning af eldrevne busser eller til fremkommelighedsprojekter. Andre typer infrastrukturprojekter, der kan understøtte og forbedre det samlede busnet, vil også kunne indgå.
Kompetencen til at beslutte anlægspuljens størrelse og til at gennemføre én årlig udmøntning, placeres i MOVIAS bestyrelse. Bestyrelsen beslutter efter indstilling fra administrationen, hvilke projekter der skal modtage støtte.
Finansieringen af anlægspuljen skal komme fra éngangsindtægter i MOVIA, hvor fokus i første omgang er rettet mod indtægter fra ejendomssalg.
Udkast til administrationsgrundlag for MOVIAS anlægspulje er vedlagt i bilag 1.
Retligt grundlag
§ 5, stk. 3 i Lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015 er grundlaget for beslutningen i MOVIAS bestyrelse om at etablere en anlægspulje.
Handlemuligheder
Center for Teknik og Miljø ser en mulighed for, at den foreslåede anlægspulje vil kunne medvirke til at strække kommunens anlægsmidler til at omfatte flere projekter. Det er under forudsætning af, at disse projekter nyder fremme hos MOVIA. Denne anlægspulje vil være et supplement til den nuværende statslige pulje for kollektiv bustrafik hos Trafik- og Byggestyrelsen.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at kommunen bakker op om anlægspuljen og at puljen håndteres efter det foreslåede administrationsgrundlag. Kommunen bør dog foreslå MOVIA, at trafikanlæg, som støtter op om alternative drivmidler til diesel, eksempelvis brint, må kunne opnå støtte.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Teknik og Miljø indstiller,
1.   at  udkastet til administrationsgrundlag for en anlægspulje til trafikanlæg i MOVIA tages til efterretning,
2.   at  kommunen opfordrer MOVIA til at omformulere administrationsgrundlaget, så trafikanlæg, som støtter op om alternative drivmidler til diesel, eksempelvis brint, må kunne opnå støtte.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Administrationsgrundlaget omformuleres i henhold til andet "at".

12. Ansøgning om støtte til Løbehjulsladen (B)

12.   Ansøgning om støtte til Løbehjulsladen (B)

Sagsnr.: 330-2015-97769               Dok.nr.: 330-2016-35992                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Slagelse Skateboardforening driver en skaterlade kaldet ’SK8laden’ udenfor Slagelse på Korshøjvej 2a, hvor børn og unge fra 8 år kan løbe på løbehjul. I 2014 havde skaterladen 9.500 unge brugere. På baggrund af det høje antal brugere og den stigende interesse for at løbe på løbehjul, ønsker Slagelse Skateboard at udvide og ombygge en gammel kostald til Løbehjulslade. De nye faciliteter omfatter blandt andet mobile ramper, som også vil kunne anvendes, når der afholdes aktiviteter andre steder i kommunen.
Der er opstillet et samlet budget for indretning af den nye skaterlade med faciliteter på 408.000 kr. Midlerne skal gå til projektstyring, betaling af håndværkere og materialer. En forældregruppe af engagerede forældre bidrager med frivillig arbejdskraft til projektet.
Retligt grundlag
Retningslinjer for tildeling af projektstøtte fra puljen med midler til landdistriktsudvikling, hvorfra det fremgår, at kommunen kan yde støtte til projekter, der kan skabe udvikling i landdistrikterne, og som gør dem mere attraktive og kan siges at have en positiv effekt på bosætningen. Der stilles også krav om lokal forankring, og om at ansøgeren yder medfinansiering til projektet.
Handlemuligheder
1. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan bevillige 50.000 kr. til formålet. På den måde er udvalget med til at støtte børn og unges muligheder for udfoldelse.
2. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan bevillige 25.000 kr. til formålet.
3. Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan give afslag på ansøgningen, for at reservere midler til støtte af andre initiativer i landdistrikterne.
Vurdering
Projektet er et eksempel på at udtjente landbrugsbygninger kan anvendes til nye formål til glæde for kommunens borgere. 
Historien om de mange børn og unge i kommunen, som har mulighed for at køre på løbehjul og dyrke denne udfoldelsesmulighed, kan understøtte kommunens image i forhold til bosætning for potentielle tilflyttende børnefamilier.
Projektet lever op til krav om lokal forankring, idet forældregruppen vil deltage i arbejdet med at etablere Løbehjulsladen. Projektet lever desuden op til kravet om medfinansiering idet der er øvrige fundet midler til dets gennemførelse.
Center for Vækst og Plan anbefaler, at der ydes støtte til projektet.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan indstiller,
1.    at udvalget bevilliger 50.000 kr. til etablering af Løbehjulsladen,
2.    at beløbet bevilges med midler til landdistriktsudvikling. 
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

13. Anlægsregnskab, offentligt toilet Skælskør (B)

13.   Anlægsregnskab, offentligt toilet Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2014-50534               Dok.nr.: 330-2016-17489                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
For anlægsprojekter, hvor bruttoudgift er mindre end 2 mio. kr., skal der udfærdiges anlægsregnskab til fagudvalgets godkendelse. Regnskabet indgår herefter i en samlet anlægsoversigt over afsluttede anlægsregnskaber til Økonomiudvalg og Byråd i forbindelse med regnskabsafslutning.
Baggrund
Center for Vækst og Plan har udarbejdet anlægsregnskab for:
010540 Offentligt toilet Skælskør
Bevilling, BY 25.08.2014                   1.000.000 kr.
Afholdt udgift                                    790.689 kr.
Afvigelse (mindreudgift)                     209.311 kr.
Projektet bestod i at etablere et nyt offentligt, selvrensende toilet på Svanetorvet i Skælskør.
Retligt grundlag
Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ foreskriver, at der skal aflægges anlægsregnskab.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Centerchef for Vækst og Plan anbefaler, at anlægsregnskabet godkendes og mindreudgiften tilføres kassen.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Jf. Slagelse Kommunes Kasse- og Regnskabsregulativ skal overskridelse af en anlægsbevilling finansieres inden for fagudvalgets egen budgetramme 1 (løn samt øvrige driftsudgifter/-indtægter). Mindreudgift tilføres kassebeholdningen.
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Drift
 
 
 
 
 
Anlæg
6.2
-209
 
 
 
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
1.4
209
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchef for Vækst og Plan indstiller,
1.    at mindreudgiften tilføres kassen,
2.    at anlægsregnskabet godkendes og indgår i oversigt over afsluttede anlægsregnskaber under 2 mio. kr. i forbindelse med aflæggelse af årsregnskab.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Godkendt.

14. Politisk årshjul 2016 (B)

14.   Politisk årshjul 2016 (B)

Sagsnr.: 330-2015-95267               Dok.nr.: 330-2016-23875                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Center for Teknik og Miljø, Center for Kommunale Ejendomme og Center for Vækst og Plan har udarbejdet årshjul/masterplan for den kommende tids aktiviteter.
Baggrund
På mødet i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 6. januar 2014 blev det besluttet, at årshjul/masterplan fremadrettet fremlægges som et fast punkt på dagsordenen til møderne i udvalget.
Retligt grundlag
I henhold til kommunens styrelsesvedtægt.
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at der tages stilling til kommende ekskursioner,
2.    at årshjul/masterplan tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning.

15. Pressemeddelelser (B)

15.   Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2015-95269               Dok.nr.: 330-2016-23868                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget ønsker, at følgende sager offentliggøres ved udarbejdelse af pressemeddelelse.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at pressemeddelelser udarbejdes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Ingen pressemeddelelser.

16. Eventuelt (O)

16.   Eventuelt (O)

Sagsnr.: 330-2015-95271               Dok.nr.: 330-2016-23861                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Løbende orientering.
Baggrund
Udvalget orienteres om sager, som ikke kræver udvalgsbehandling.
Indstilling
Centercheferne indstiller,
1.    at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 1. februar 2016:
Fraværende: 
Intet.