7. Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (O)
7. Campusstrøget, Slagelse - skitseprojekt (O)
Sagsnr.: 330-2020-146226 Dok.nr.: 330-2020-454390 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om sagen
om udvikling af Campusstrøget. Erhvervs- og Teknikudvalget har kompetencen og
skal beslutte, om det foreliggende skitseprojekt til fornyelse af Sdr.
Stationsvej, Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade skal ligge til grund for den
videre arbejde med udviklingen af området syd for Slagelse Station.
Baggrund
I foråret 2021 tages det nye campusbyggeri på Sdr.
Stationsvej i brug. Dermed er en afgørende milepæl for udvikling af Campus
Slagelse nået. Både campus-helhedsplanen fra 2014 og efterfølgende
vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen, Grønt Gennembrud, i 2016, har betonet
vigtigheden af en stærk sammenkobling mellem campusområdet og bymidten. Dette
er også indtænkt i den kommende helhedsplan ’De 12 Torve’.
Med realiseringen af campusbyggeriet, en supplerende
broforbindelse over banen og den begyndende udvikling af Kvægtorvskvarteret er
behovet for en stærkere kobling til bymidten nu en realitet. Samtidig er det et
behov for at reducere den udvedkommende, gennemkørende biltrafik for at
tilgodese trafiksikkerheden ad Sdr. Stationsvej bedst muligt – især set i lyset
af de mange nye studerende, hvoraf de fleste vil færdes til fods og på cykel.
Administrationen har taget første skridt for at afklare,
hvordan en renovering af Sdr. Stationsvej, Stationspladsen og Sct. Mikkelsgade
kan styrke forbindelserne i den nordlige del af bymidten. Som resultat af det
fremlægges vedlagte skitseprojekt. Skitseprojektet er udarbejdet i dialog med
landskabsarkitektfirmaet Schønherr.
SKITSEPROJEKTET
Skitseprojektet giver et første bud på en mulig udformning
af serien af byrum, der strækker sig fra Løvegade til Jernbanegade samt Sct.
Mikkelsgade. Der foreslås et gennemgående materialevalg, der giver hele
campusområdet et fælles, byarkitektonisk udtryk. Materialerne er inspireret af
de mange teglstensbygninger i bymidten i almindelighed og stationsbygningen i
særdeleshed. Desuden foreslås en genanvendelse af nogle af de nuværende
materialer i området, f.eks. chaussésten og brosten fra Stationspladsen for
derved at fastholde historien og noget af det nuværende udtryk. Samtidig er det
et gennemgående træk, at der foreslås en træplantning langs hele forløbet.
Sdr. Stationsvej betones som rygraden gennem området.
Det trafikale hovedgreb er, at en gradvis indsnævring af kørebanen, etablering
af vejbump i form af hævede flader og til sidst et ’shared space’ hen over
Stationspladsen, skal sikre en reduktion af hastigheden og dermed en øget
køretid gennem området (hvilket har til formål at flytte den uvedkommende
trafik over på Ndr. Stationsvej). Den østlige del af Sdr. Stationsvej har
fortsat en bredere kørebane for at sikre rimelig afvikling af trafik til
Træskogården, lige som skitseforslaget indtænker, at der bør skabes bedre aflæsningsmulighed
for udstyr til koncerter i Musikhuset. Indgangene til Campusstrøget og dermed
hele campusområdet markeres med tydelige overgange/overkørsler.
Campustorvet er byrummet længst mod vest. Det er
indgangsområdet til Professionshøjskolen Absalon, det er indkørsel til
parkeringspladsen, det er forbindelsesområde mellem SDU og Absalon, og det er
her den nye fodgængerbro lander – kort sagt et knudepunkt. Udformningen af
Campustorvet er en del af Absalon-byggeriet. Campusstrøgprojektets opgave er at
sikre den bedst mulige sammenkobling mellem Campustorvet og Campusstrøget.
Universitetspladsen foran SDU er næste byrum på
vejen. Heller ikke det indgår direkte i projektet, da det ikke ejes af
kommunen. Dog giver skitseprojektet et bud på, hvordan man kan kombinere
parkering og SDUs ønske om mere udeareal til de studerende.
De lægger samtidig op til, at man fremover kun har én
ind-/udkørsel, centreret midt for den meget symmetriske bygning. Langs facaden
foreslås en studiezone med forskellige siddemuligheder og en begrønning i form
af buske og mindre træer. (Anslået anlægsbruttoudgift – ikke kommunal opgave: 4
mio. kr.).
Stationspladsen er det største og nok vigtigste byrum
i forløbet og udgør et fysisk centrum for projektet. Det er her, man møder
Slagelse og tager afsked igen. Det ligger midtvejs på Campusstrøgets forløb, og
det er et stærkt fokuspunkt fra især Sct. Mikkelsgade. Skitseprojektet foreslår
en fredeliggørelse i forhold til i dag, så der bliver bedre plads til mødet med
byen og hinanden. Derfor reduceres antallet af parkeringspladser, og
taxaholdepladser og busstop reduceres/flyttes. F.eks. skal Posthusets
virksomheder primært betjenes fra egen p-plads i gården bag bygningen. Til
gengæld skabes bedre parkeringsmuligheder for cykler (et delprojekt, der netop
har opnået støtte fra Transport- og Boligministeriets Cykelpulje). Det
byarkitektoniske greb er at lave en forsænkning i terrænet, der med vand og
måske kunst byder velkommen (Slagelse betyder oprindeligt ’en sænkning i
terrænet’ (Slagh + Løse)), det hele bundet sammen af en cirkulær tegl- og
granitbelægning, der arbejder sig ud i området som ringe i vand. Hovedgrebet er
i tråd med vinderprojektet fra arkitektkonkurrencen. Træer og siddemuligheder
samt en række belysningsmaster udgør de vertikale elementer, der skaber rum i
rummet.
Sct. Mikkelsgade er et vigtigt gadeforløb i forhold
til koblingen mellem campusområdet og bymidten. Det er derfor taget med i
skitseprojektet, selv om det som sådan kan løses som en helt selvstændig
opgave. Schønherr foreslår en mindre reduktion i antallet af p-pladser end
vinderprojektet ’Grønt Gennembrud’. Der foreslås derfor kantstensparkering i
begge sider, og at kørebanen indsnævres til fordel for et bredere fortov i den
østlige side af vejen, hvilket vil skabe bedre forbindelse til Træskogården.
Dette styrkes yderligere af en lille kvartersplads midt på strækningen, ud for
Valdemarsgade. Den hævede flade og en træbeplantning skaber et brud på
forløbet, der skal bidrage til en reduktion af hastigheden og samtidig
understrege forbindelsen ind til Træskogården via det planlagte ’Kulturbåndet’.
De enkelte delområder er yderligere beskrevet i vedlagte
skitseprojekt, som også indeholder en række visualiseringer og referencefotos
samt et netto-anlægsoverslag for projektet (materialer og anlægsarbejde).
OVERSLAG OG FINANSIERING
På baggrund af projektets overslag, der er nærmere beskrevet i vedlagte notat
om økonomi, anslår administrationen, at en fuld realisering af projektet som
beskrevet (ekskl. Universitetspladsen) vil koste 51,3 mio. kr., som
brutto-anlægsoverslag betragtet.
Realisering af Sdr. Stationsvej Vest (Løvegade til
Absalonsgade) og Stationspladsen anslås at koste 30,0 mio. kr. Dette arbejde
anbefales igangsat snarest og foreslås finansieret ved hjælp af midler, der
allerede er disponeret til hhv. campusudvikling og ’opgradering af
infrastruktur omkring stationen’ samt medfinansiering fra hhv. DSB og via
allerede bevilgede fondsmidler (cykelpuljen). Der synes således, jf. notatet,
at være et tilstrækkeligt finansieringsgrundlag i perioden 2021-23 (34,1 mio.
kr.). En færdiggørelse af projektet, med Sdr. Stationsvej Øst og Sct.
Mikkelsgade, vil kræve en senere anlægsbevilling på ca. 18 mio. kr.
Realiseringen af Sdr. Stationsvej Vest og Stationspladsen er
ikke afhængig af, hvornår en sådan bevilling eventuelt kan opnås – men ideelt
set i 2022-23, så anlægsarbejdet kan udføres rationelt i forlængelse af de
første etaper.
Alternativt kan projektet påbegyndes fra den modsatte ende –
for at prioritere koblingen mellem campus/station og bymidten. Realisering af
Stationspladsen, Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade anslås at koste 37,5
mio. kr. Her er finansieringen ikke på plads, da campusmidlerne – indtil andet
vedtages politisk – kun kan bruges på Stationspladsen. Det betyder, at der skal
bevilges særskilte anlægsmidler til Sdr. Stationsvej Øst og Sct. Mikkelsgade.
PROCES OG PRIORITERING
Der er tale om et omfattende projekt, hvor anlægslogistik
vil være en udfordring; man kan ikke bare lukke hele området af på én gang, men
skal nødvendigvis realisere projektet i flere etaper over lang tid.
Der er, som det fremgår, heller ikke garanteret
anlægsøkonomi for hele projektet.
Det er derfor nødvendigt at se på en etapeinddeling, hvor
hver etape rummer flere faser. SWECO har forholdt sig til projektets
anlægslogistik og vurderer, at det samlede projekt kan realiseres over en
periode på 3 år. Det kan – meget forenklet – beskrives således:
Fase 1 (2021): Borgerinddragelse, rådgiverudbud, for- og hovedprojekt, politisk
behandling, entrepriseudbud (samlet projekt)
Fase 2 (2022-23): Realisering, første faser (indledende
ledningsrenoveringer (SK Forsyning), renovering af Sdr. Stationsvej Vest,
Stationspladsen)
Evt. Fase 3 (2023-): Realisering, sidste faser (Sdr.
Stationsvej Øst, Sct. Mikkelsgade – færdiggørelse vil kræve supplerende
anlægsbevilling).
Tidsplanen har forsøgt at tilpasse sig andre projekter i
området: Bro over jernbanen, Banedanmarks sporarbejder samt SK Forsynings
ledningsrenoveringer.
Denne etapedeling sikrer, at der sker en opprioritering af
trafiksikkerheden med særligt fokus på en tidlig forbedring af trafikforholdene
tættest på uddannelsesinstitutionerne. Til gengæld nedprioriteres en styrkelse
af forbindelsen mellem campusområdet og bymidten.
Slagelse Bymidtegruppe har på sit seneste møde drøftet sagen
og udtrykt en anbefaling om, at koblingen mellem bymidte og campus gives høj
prioritet.
Udvalget bliver bedt om at tage stilling til prioriteringen,
så processen kan planlægges bedst muligt. Såfremt der ønskes en prioritering af
koblingen mellem campusområdet og bymidten til fordel for trafikdæmpning
omkring uddannelsesinstitutionerne, skal der laves en ny plan for
anlægslogistikken, lige som udvalget skal tage stilling til den umiddelbart
manglende finansiering.
Retligt
grundlag
Det følger af de kommunalretlige grundprincipper i
Kommunalfuldmagten, at Byrådet kan træffe beslutninger om kommunens udvikling.
Handlemuligheder
Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget orienteres om sagen,
da den er relevant for den samlede planlægning af bymidten.
Vurdering
Administrationen vurderer, at skitseforslaget beskriver en
holdbar model for en sammenhængende byrumsløsning, der vil bidrage til
campusområdets identitet og samtidig skabe bedre forhold for fodgængere og
cyklister i området. Det vil, hvis det gennemføres i sin helhed, skabe en mere
attraktiv forbindelse mellem campusområdet og bymidten.
Der er elementer, der kan og skal bearbejdes i det videre
forløb – f.eks. møblering (herunder cykelparkering), kunst og beplantning på
Stationspladsen samt en betoning af byrumselementer, der appellerer til de unge
– udviklet i samråd med de studerende.
På den måde finder administrationen, at det fremlagte forslag
kan godkendes og dermed fungere som et solidt grundlag for både dialog med
borgere/interessenter og som grundlag for det videre projektforløb, som
beskrevet.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der må forventes et betydeligt internt ressourcetræk til
projektledelse og andre arbejdsopgaver (f.eks. omkring trafiksikkerhed) i løbet
af projektperioden på anslået tre år. Det er ikke givet, at ressourcerne kan
findes inden for den nuværende bemanding. Der er dog afsat midler til indkøb af
rådgivere til væsentlige dele af projektet.
Dertil kommer, som tidligere beskrevet, at der må forventes en yderligere
anlægsbevilling (gerne i 2022-23), hvis projektet skal gennemføres i sin
helhed.
Konsekvenser
for andre udvalg
Erhvervs- og Teknikudvalget har kompetencen i denne sag.
Campusudvalget behandler sagen særskilt med henblik på at afgive bemærkninger
til projektet.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik
indstiller,
1.
at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Taget til efterretning.