31. Vederlagsfri fysioterapi (D)
31. Vederlagsfri fysioterapi (D)
Sagsnr.: 330-2016-67206 Dok.nr.: 330-2016-677186 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Sundheds- og Seniorudvalget skal drøfte ordningen om
Vederlagsfri Fysioterapi, herunder udgiftsudviklingen på området gennem de
seneste år.
Baggrund
På mødet i oktober fik Sundheds-
og Seniorudvalget en redegørelse for området Vederlagsfri fysioterapi. Årsagen
var, at der gennem de seneste år er sket en stigning i kommunens udgifter på
området. Udvalget ønskede herefter en nærmere analyse af ordningen sammen med
kvalificerede forslag til tiltag, der kan nedbringe udgifterne, forelagt på
mødet i december 2016 eller januar 2017.
I forbindelse med budgetopfølgningen
i november ønskede udvalget, at der forlægges en selvstændig sag til
Økonomiudvalget omkring udfordringerne i forhold til ordningen om vederlagsfri
fysioterapi.
Sundheds- og Seniorudvalget
besluttede samtidig, at afvente Økonomiudvalgets behandling af, dels den
selvstændige sag omhandlende vederlagsfri fysioterapi, dels budgetopfølgning.
Det betyder, at udvalget pt. ikke har taget stilling til finansiering af
merforbrug vedrørende vederlagsfri fysioterapi i 2016.
Denne sag indeholder faktuelle data
på området vederlagsfri fysioterapi, herunder udgiftsudvikling og
budgettildelingsmodel. Derudover beskrives de eksisterende styringsmekanismer
på området samt sammenhæng til øvrige udgifter på Sundheds- og Seniorudvalgets
område.
Ordningens formål og omfang
Vederlagsfri fysioterapi er et
lovbestemt område, hvor kommunen ikke kan beslutte serviceniveau.
Formålet med vederlagsfri
fysioterapi er, at:
· give adgang til fysioterapi for at forbedre funktioner,
vedligeholde funktioner eller imødegå forringelser i funktioner hos voksne og
børn med et varigt svært fysisk handicap eller en funktionsnedsættelse som
følge af progressiv sygdom
· etablere fysioterapi, i form af holdtræning, i dertil egnede
lokaler/bassiner/-institutioner efter nærmere bestemmelser. Herunder også
ridefysioterapi
· give adgang til fysioterapi for personer med progressive sygdomme
tidligt i sygdomsforløbet.
Sundhedsstyrelsens retningslinjer
beskriver, hvilke diagnosegrupper, der er omfattet af ordningen. Det fremgår ligeledes,
at henvisende læge bør inddrage patienten i overvejelser om, hvorvidt
vederlagsfri fysioterapi er relevant, eller om andre indsatser i højere grad
kan opfylde behovet.
En lægehenvisning til ordningen
gælder i 12 måneder og giver mulighed for 20 behandlinger. Hvis der er behov
for yderligere behandlinger inden for de 12 måneder, skal der udarbejdes en
undtagelsesredegørelse. Denne laves af fysioterapeuten i samarbejde mellem
borger og henvisende læge.
Kommunens muligheder for at påvirke udviklingen
I 2008 overgik finansiering af ordningen til kommunerne. Det betyder, at
kommunen dækker 100% af honoraret til fysioterapeut, for de personer, der
opfylder betingelserne.
Personer, der får lægehenvisning
til vederlagsfri fysioterapi, kan frit vælge mellem at modtage fysioterapi hos
en privat praktiserende fysioterapi, eller ved kommunale tilbud.
Kommunen har ikke et
”myndighedsansvar”. Det betyder, at kommunen ikke har retten til at visitere
eller at anvise borgeren til enten kommunalt eller privat tilbud. Kommunen har heller
ikke kompetence til at beslutte det fysioterapeutiske indhold i forhold til, om
borgeren skal have individuelle behandlinger eller træning på et hold –
herunder ingen indflydelse på antallet af ydelser, som borgeren modtager.
Indsatser i ordningen
For patienter, der er svært
fysisk handicappede, er det en forudsætning, at en væsentlig del af behandlingen
kan foregå som holdtræning. For patienter med funktionsnedsættelse, som følge
af progressiv sygdom er udgangspunktet, at behandlingen foregår som
holdtræning, mens individuel behandling er en undtagelse.
Hvis patientens helbredsmæssige
tilstand ikke muliggør transport til klinik, kan lægen ordinere
fysioterapeutisk behandling i hjemmet.
Alle patienter/borgere, der er
berettiget til vederlagsfri fysioterapi, er også berettiget til vederlagsfri
ridefysioterapi, hvis deres læge henviser dertil. Undtaget er dog personer med
fysisk funktionsnedsættelse, som følge af progressiv sygdom, hvor patienten
ikke er svært fysisk handicappet.
Tilbud om vederlagsfri fysioterapi i Slagelse Kommune
I Slagelse Kommune er det 7 privatpraktiserende
klinikker, der primært varetager ordningen.
Derudover varetages vederlagsfri
ridefysioterapi af privatpraktiserende ridefysioterapeuter.
Slagelse Kommune har et tilbud om
bassintræning i samarbejde med Sano i Skælskør. Det kommunale tilbud omfatter
holdtræning i bassin til borgere med progressiv lidelse efter
Sundhedsstyrelsens diagnoseliste.
Økonomisk udvikling
Samlet set har Slagelse Kommune den højeste udgift pr. patient pr. år blandt
kommunerne i Region Sjælland. Slagelse Kommune har samtidig det højeste antal
borgere i ordningen.
Facts om Vederlagsfri fysioterapi | Gennemsnitspris pr. borger i
ordningen | % af samtlige borgere, der
modtager vederlagsfri fysioterapi |
Slagelse Kommune | 13.537 kr. | 1,4% |
Region Sjælland | 11.547 kr. |
1,26% **) |
*) Slagelse er den kommune i Region
Sjælland, der med 1.092 borgere tilknyttet ordningen, har flest borgere der
modtager ydelsen
**) Gennemsnit for alle kommuner
i Region Sjælland
Center for Sundhed og Ældre udarbejdede
ultimo 2014/primo 2015 en rapport, hvoraf fremgår, at langt over halvdelen af
borgerne fra Slagelse Kommune i ordningen modtager over 20 behandlinger årligt,
hvilket udløser en undtagelsesredegørelse.
- Borgerne i Slagelse Kommune
modtager gennemsnitligt 60 behandlinger på 12 måneder
- Til sammenligning modtager
borgerne i Roskilde Kommune gennemsnitligt 40 behandlinger på 12 måneder.
Facts om Vederlagsfri fysioterapi | Gennemsnitspris pr. borger i
ordningen | % af samtlige borgere, der
modtager vederlagsfri fysioterapi |
Slagelse Kommune | 18.961 kr. | 0,17% |
Region Sjælland | 17.929 kr. |
0,14% **) |
*) Slagelse er den kommune i
region Sjælland, der med 136 borgere tilknyttet ordningen, har anden flest
borgere, der modtager ydelsen
**) Gennemsnit for alle kommuner
i Region Sjælland.
Der henvises i øvrigt til bilag 1
med yderligere nøgletal.
Udgiftsudviklingen
I 2015 udgjorde Slagelse Kommunes
udgifter til ordningen 14,8 mio. kr. for vederlagsfri fysioterapi og kr. 2,6 mio.
kr. for ridefysioterapi, i alt 17,4 mio. kr., hvilket er en stigning på 5,33 %
fra 2013 til 2015 ift. den vederlagsfrie ordning. For ridefysioterapi er
stigningen på 1,78 % i samme periode.
Budget
Området vederlagsfri fysioterapi har de
seneste år været budgetlagt med en fast budgetramme, som er prisreguleret. Der
er således ikke foretaget demografiregulering, eller andre reguleringer af
budgetrammen som følge af antalsudviklingen eller andet.
Det skal hertil bemærkes, at
området er omfattet af overførselsadgang jf. Slagelse Kommunes regler herom. Vederlagsfri
fysioterapi er en del af Sundheds- og Seniorudvalgets samlede budgetramme med
overførselsadgang. Udvalget har således, jf. de økonomiske styringsregler, som
Byrådet har vedtaget, retten og pligten til at prioritere inden for den samlede
ramme, vedtaget af Byrådet.
Der har de seneste år har været merforbrug,
hvilke har været overført til kommende regnskabsår og derved reduceret den
budgetramme der har været til rådighed det følgende år. Et alternativ til dette
kunne have været, at dække merforbrug på vederlagsfri fysioterapi med mindre
forbrug på andre områder inden for Udvalgets budgetramme.
Det korrigerede budget har set sådan ud,
oplyst i det enkelte års priser:
År | Korrigeret budget i kr. | | | |
2013 | 15.606.925 | *) | | |
2014 | 16.179.757 | **) | | |
2015 | 14.186.813 | | | |
2016 | 12.097.434 | ***) | | |
*)
Korrigeret budget 2013 er inkl. 1,8 mio. kr. tilført ifm.
regnskabsafslutningen 2012.
**)
Budget 2014 er højere end 2013, fordi der ifm. budgetlægningen 2014 blev
tilført
2,2 mio. kr. som engangsbevilling.
***)
Korrigeret budget 2016 er lavere end 2015 – årsagen er, at del af merforbrug
fra 2015
er indregnet med 2,288 mio. kr.
Endeligt
skal det bemærkes, at vederlagsfri fysioterapi adskiller sig fra den
aktivitetsbestemte kommunale medfinansiering idet, KMF er aftalt via
økonomiaftalerne med et loft, således at kommunen bliver kompenseret ved
merforbrug – dette er ikke gældende for vederlagsfri fysioterapi. Dette er
årsagen til forskellen i overførselsregler og retten/pligten til at prioritere
inden for den samlede budgetramme.
Retligt
grundlag
Sundhedsloven §140a.
Handlemuligheder
· Der er i 2014 etableret dialogforum mellem Slagelse Kommune og
praktiserende fysioterapeuter med afholdelse af to årlige møder
· Center for Sundhed og Ældre har analyseret området i efteråret
2014/primo 2015. Formålet var, at få belyst, hvilke handlemuligheder Slagelse
Kommune har på området. Rapporten med analysens konklusioner har i 2015 været forelagt
privatpraktiserende fysioterapeuter og praktiserende læger i Slagelse Kommune.
Hensigten med at gå i dialog med de praktiserende fysioterapeuter og læger var,
at drøfte mulige forklaringer på, hvorfor udgifterne for området gennemsnitligt
er højere i Slagelse Kommune, end øvrige kommuner i Region Sjælland
· Slagelse Kommune har ikke mulighed for, at undersøge kvaliteten i
de tilbud, borgerne modtager, herunder, hvilken værdi, tilbuddet giver for
borgerne. Det er Regionen og de praktiserende fysioterapeuter, der kan
undersøge dette
· Slagelse Kommune kan i højere grad oprette relevante
vederlagsfrie tilbud, hvor borger kan vælge kommunalt tilbud frem for privat
tilbud
· Center for Sundhed og Ældre er i gang med en nærmere analyse af
data på det vederlagsfrie område ift., om der er diagnoser, institutioner eller
aldersgrupper, hvor det særligt kan give mening at etablere kommunale
vederlagsfrie tilbud. Fokus er at sikre, at kvaliteten bibeholdes samtidig med
at sikre, at udgifterne ikke stiger. Resultatet vil blive forelagt Sundheds- og
Seniorudvalget på mødet i januar 2017
· Derudover vil der blive taget kontakt til de praktiserende læger,
hvor ordningens muligheder og de kommunale tilbud kan fremlægges og drøftes
· Den 20. december 2016 holdes møde med ansvarlig direktør i
regionen med henblik på at drøfte problematikken, herunder regionens tilgang
til og muligheder for at medvirke til løsninger.
Vurdering
Kommunen har kun i mindre grad
mulighed for, at påvirke udgiftsudviklingen på området vederlagsfri
fysioterapi. Kommunen kan tilbyde kommunale tilbud på linje med de tilsvarende
private. Det betyder, at det til enhver tid er borgerens frie valg, at vælge
privat eller kommunal ”leverandør” i form af fysioterapeut.
Kvaliteten af, og dermed effekten
for borgeren er ”konkurrenceparameteret” og dermed en mulighed for kommunen til
at påvirke udgiftsudviklingen, hvis et tilstrækkeligt stort antal borgere
vælger kommunal udbyder. Derudover har det betydning, i hvor stor grad udfører
af ordningen, planlægger med holdtræning frem for individuelle behandlinger.
Der kan
etableres kommunale vederlagsfrie tilbud, men det vil betyde
etableringsomkostninger, og da borgerne har frit valg af udbyder, er der ingen
garanti for, at det kommunale tilbud vælges frem for det private tilbud.
Sammenhængen
mellem kommunens udgifter til vederlagsfri fysioterapi med de øvrige udgifter
på Sundheds- og Seniorudvalgets øvrige indsatsområder er begrænset. Der kan
argumenteres for, at der bør være sammenhæng mellem udgifter til forebyggende
indsatser, ligesom de sidste par års omstillingsproces til rehabiliterende
tænkning på plejeområdet, kan ses i en vis kombination, dog ikke muligt, at
dokumentere reel effekt.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forventet udgift til vederlagsfri fysioterapi i 2016:
Slagelse Kommune modtager efter hvert kvartal en opgørelse
fra Region Sjælland. Den seneste opgørelse med data for 2. kvartal 2016 viser
følgende:
· Udgiften for almindelig vederlagsfri fysioterapi i 2016 for
Slagelse Kommune er til og med 2. kvartal 2016 på 7,8 mio. kr.
· I ordningen modtager 1.019 borgere ydelsen pr. 30. juni 2016
· Udgiften for ridefysioterapi i 2016 for Slagelse Kommune er til
og med 2. kvartal på 1,4 mio. kr.
· I ordningen modtager 131 borgere ydelsen pr. 30. juni 2016.
Konklusion vedrørende 2016:
Hvis udgifterne forsætter på samme niveau, vil de samlede
forventede udgifter for både vederlagsfri fysioterapi og ridefysioterapi udgøre
18,5 mio. kr. i 2016. Det betyder en stigning på 1,1 mio. kr. fra 2015 til
2016.
Ud fra ovenstående data for de 2 første kvartaler af 2016,
er prisen pr. borger højere i 2016. Dette betyder, at de samlede forventede
udgifter til ordningen vil stige i 2016 sammenlignet med året 2015 - på trods
af, at der er et fald i antallet af borgere i ordningen i forhold til antallet
i ultimo 2015.
Ovenstående data for afregning er til og med 30. juni d.å.
De indkomne opkrævninger for hhv. juli og august er større
end forventet. Holder denne tendens i årets 4 måneder, vil det samlede forbrug
på området løbe op i 19 mio. kr. i 2016, svarende til et merforbrug på ca. 7
mio. kr. i forhold til korrigeret budget 2016.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen.
Indstilling
Centerchef for Sundhed og Ældre indstiller,
1.
at Sundheds- og Seniorudvalget drøfter sagen
2.
at Sundheds- og Seniorudvalget videresender sagen til Økonomiudvalgets
drøftelse.
Beslutning i Sundheds- og
Seniorudvalget den 7. december 2016:
Fraværende:
At 1:
Udvalget har drøftet sagen.
At 2:
Sagen fremsendes til Økonomiudvalget med anbefaling af, at
det anslåede merforbrug på ca. 7 mio. kroner i 2016 behandles som en del af
sagen vedrørende regnskab 2016.
Endvidere anbefaler udvalget, at budgetrammen for
vederlagsfri fysioterapi og for ride-fysioterapi for 2017 og overslagsårene
justeres således, at såvel den kendte demografi-regulering og udviklingen af
antal af brugere af ordningerne, ikke medfører forringelser i serviceniveauet
på udvalgets øvrige indsatsområder.
Nævnte justeringer anbefaler udvalget behandlet som en
særskilt sag i første kvartal af 2017 således, at der ikke skabes usikkerhed om
udvalgets samlede råderum og budget for 2017 og overslagsårene.
Endelig vil udvalget sikre en tæt opfølgning af området med
relevante aktører indenfor området, for at sikre en optimal udnyttelse af anvendte
ressourcer til området.
Kurt Rasmussen og Steen Olsen (A) tager forbruget i 2016 til
efterretning og undlader at stemme i sagen, da A ikke er en del af
budgetforliget.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 12. december 2016:
Fraværende:
Sagen drøftet. Økonomiudvalget afventer regnskabets
aflæggelse inden der tages stilling til håndtering af forventet merforbrug og
udvalgets ønsker til ændring af budgetrammerne for 2017 og overslagsårene.
A tager forbruget i 2016 til efterretning og undlader at
stemme i sagen, da A ikke er en del af budgetforliget.