14. Børneattester (B)
14. Børneattester (B)
Sagsnr.: 330-2018-5844 Dok.nr.: 330-2018-322618 Åbent
Kompetence: Social- og Beskæftigelsesudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om de særlige krav til flygtninges
børneattester, og de konsekvenser beslutningen har for integrationsarbejdet i
Slagelse Kommune.
Baggrund
Udvalget har på udvalgsmøde den 5.
marts 2018 udtrykt ønske om en orienteringssag i maj om det anførte i
beslutningstema.
Juridisk forhold – Blanke
børneattester er et vilkår
Det er et lovkrav, at offentlige
forvaltningsmyndigheder indhenter en børneattest hos personer, som påtænkes
ansat, hvis arbejdet medfører direkte kontakt med børn under 15 år.
Flygtninge, som kommer til
Danmark, har ikke historik på hverken straffe- eller børneattest. Mange
flygtningenationer har ikke særskilt lovgivning om børns rettigheder og
registrerer derfor ikke kriminalitet af denne karakter. I praksis betyder det,
at flygtningenes børneattester altid vil være blanke og uden bemærkninger.
Økonomiudvalgets beslutninger –
KL’s efterfølgende vejledning
Økonomiudvalget i Slagelse Kommune
har den 14. marts 2016 truffet beslutning om, at
”... Slagelse Kommune kun vil
beskæftige flygtninge/emigranter på områder som ikke kræver børneattester. På
arbejdssteder hvor der er direkte kontakt med børn under 15 år og dermed
lovkrav på, at der skal indhentes børneattester, kan der ikke beskæftiges
flygtninge/emigranter, når der ikke kan indhentes børneattester med historik på.
Dette vil i et vist omfang besværliggøre integration af flygtninge på
arbejdsmarkedet”.
Under samme beslutningspunkt
godkendte Økonomiudvalget, at udvalgets ”… beslutningen revurderes, hvis
vejledning fra KL eller lovgivningen på området i øvrigt ændres”.
KL offentliggjorde i november 2016,
dvs. efter beslutningerne i Økonomiudvalget den 14. marts 2016,
inspirationsmateriale om brug af børneattester for flygtninge (jf. bilag). KL
oplyser, at stillingtagen på området er blevet mere aktuel som følge af
integrationslovændringerne den 1. juli 2016,
som bl.a. medførte lovkrav om, at alle flygtninge og familiesammenførte skal i
virksomhedsrettet tilbud mindst 15 timer om ugen.
Materialet beskriver reglerne om
børneattester og inspirerer til, hvordan det beskyttelseshensyn, der ligger bag
børneattester, kan tilgodeses på anden vis og giver eksempler på retningslinjer
for ansættelse af flygtninge inden for børne- og ungeområdet.
Retligt
grundlag
Børneattestloven, LBK nr. 362 af 2.
april 2014 (senere ændret ved LOV nr. 742 af 1. juni 2015), Integrationsloven, LBK nr.
1127 af 11. oktober 2017, samt Lov om Aktiv
Socialpolitik, LBK nr. 269 af 21. marts 2017.
Handlemuligheder
Beskæftigelsesudvalget har
mulighed for at forholde sig til forvaltningens orientering og indstille til
videre behandling i Økonomiudvalget.
Som det fremgår af
Økonomiudvalgets beslutninger i marts 2016, har man ikke taget stilling til,
hvor længe flygtninge er omfattet af beslutningerne og dermed, hvornår
målgruppen ligestilles med andre borgere, ligesom der ikke efterfølgende er taget
fornyet stilling til KL’s vejledning fra november 2016.
KL understreger, at brugen af
børneattester skal sikre, at kommunerne ikke uforvarende ansætter personer med dom
for forbrydelser begået mod mindreårige. Samtidigt oplyser KL, at indhentning
af børneattester ikke giver garanti mod, at sådanne forhold ikke foreligger
eller kan opstå. Derfor giver det mening at fastlægge en procedure for, hvordan
man vil håndtere praktik og ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet,
frem for at lade børneattesten udgøre eneste grundlag for vurdering.
KL’s løsningsforslag indeholder
følgende opmærksomhedspunkter:
· Overvej både de muligheder og de
udfordringer ansættelse af flygtninge på børn- og ungeområdet kan give i
kommunen.
· I skal altid indhente en
børneattest, men lad ikke børneattesten stå alene.
· I må ikke stille et absolut krav om,
hvor langt børneattesten går tilbage. Der er ikke hjemmel i Børneattestloven
til at stille krav til, hvor længe en børneattest skal gå tilbage for at være
gyldig.
· Iværksæt procedurer, der både sikrer
agtpågivenhed og støtter den, der ansættes, fx:
o Screen formelle og uformelle
færdigheder på børn- og ungeområdet.
o Instruer praktikanten/den ansatte
grundigt og beskriv opgaver tydeligt og overvej en mentor.
o Informer grundigt og kommuniker
åbent til forældre og andre om hvem der ansættes i dagtilbud og skoler.
Vurdering
Det lokalpolitiske vedtagne krav, om
at Slagelse Kommune ikke kan beskæftige flygtninge med børneattester uden historik,
har gjort det vanskeligt at indsluse kvinder i pædagogiske fag, ligesom flere
skolelærere fra Syrien ikke kan gøre brug af deres kompetencer, fx i
IGU-stillinger (Integrationsgrunduddannelsen).
Det har ikke været muligt at finde
praktikpladser i andre kommuner inden for de nævnte brancher, da nabokommunerne
bruger deres offentlige praktikpladser til egne borgere.
Beslutningen har omfattende
konsekvenser for målgruppens muligheder på det danske arbejdsmarked, fordi
integrationsborgere ikke kan fraflytte den kommune, de er visiteret til i 5 år.
De mest ressourcestærke
integrationsborgere, med erfaring inden for lærer- og pædagogområdet, har måtte
finde praktik og arbejde inden for andre fag. En stor gruppe af kvinder, som
ikke har kunnet indfri arbejdsgivernes ønsker inden for andre brancher, står
forsat uden erfaring fra det danske arbejdsmarked.
Administrationen i Center for
Arbejdsmarked og Integration vurderer, at det vil medføre en væsentlig ændring
i kvindernes muligheder på det danske arbejdsmarked, såfremt Slagelse Kommune
indfører et individuelt skøn og ikke lader børneattesten stå alene.
Administrationen anbefaler derfor,
at KL’s opmærksomhedspunkter danner grundlag for fastlæggelse af en ny fremadrettet procedure,
der både sikrer agtpågivenhed, og samtidig støtter
den der ansættes, ved at der;
1) foretages et skøn i hver enkelte konkrete
situation med baggrund i personens historik og erfaring,
2) screenes for formelle og uformelle
færdigheder på børn- og ungeområdet,
3) gives grundig instruktion i
praktikantens/løntilskudsansattes arbejdsopgaver,
4) bruges mentor til
praktikant/løntilskudsansatte, herunder krav om at personen ikke opholder sig
alene med børn under 15 år, samt
5) gives grundig og åben information til forældre
og andre om, hvem der er i praktik/ansættes i kommunens dagtilbud og skoler.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Forslaget vil medføre, at flere kvinder bliver
selvforsørgende og give besparelse på overførselsindkomster på sigt. Samtidigt
vil Slagelse Kommune kunne have gavn af målgruppens to-kulturelle forståelse
inden for både lærerfaget og pædagogområdet.
Desuden vil en tidlig indsats for målgruppen medføre, at der
fremadrettet vil være mindre tilgang til kontanthjælpsområdet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beslutningskompetencen ligger i Økonomiudvalget.
Indstilling
Arbejdsmarkedschefen indstiller,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget, såfremt man er enige i
sagsfremstillingen, anmoder administrationen om at udarbejde en sag, der kan
fremsendes til Økonomiudvalget med henblik på en ændret beslutning om den
fremadrettede brug af børneattester.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 7. maj 2018:
Fraværende:
Helle Blak (F)
Godkendt. Venstre udtrykker bekymring for fremtiden ved en
ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester, men følger
indstillingen, efter forudsætningen om at forslaget følger loven om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Administrativ høring
Under mødet den 7. maj 2018 udtrykte Social- og
Beskæftigelsesudvalget ønske om, at dette sagspunkt blev sendt i administrativ
høring i relevante centre/stabe, hvorefter Social- og Beskæftigelsesvalget vil
behandle punktet igen, inden sagspunktet forelægges i Økonomiudvalget.
I perioden den 25. maj – den 13. juni 2018 har nærværende
sagspunkt inkl. bilag været i administrativ høring med følgende tilføjelse fra
administrationen i Center for Arbejdsmarked og Integration:
”Som supplerende information
kan det anføres, at man i fx
· Kalundborg Kommune har valgt at
håndtere problematikken ved bl.a. at have fokus på ligebehandling uden særlige
forbehold for udlændinges børneattester. Ved tilbud om praktik, løntilskud og
ordinært arbejde til udlændinge inden for børneområdet indhentes børneattest
efter lovens forskrifter. Børneattester ligestilles, uagtet hvor lang tids
historik de bygger på, og der tages almindeligt hensyn ved oprettelse af
praktik, løntilskud og ansættelse. Dvs. at der foretages et individuelt skøn i
forhold til, hvad der skal til for at praktikanten/den nyansatte er velfunderet
i sin nye funktion.
· Skive Kommune har ultimo 2016/primo
2017 forholdt sig til indholdet i KL’s inspirationsmateriale (jf. bilag). Det
har efterfølgende afstedkommet, at bl.a. Skive Kommunes daginstitutioner
ændrede opfattelse og erkendte, at der aldrig kan gives fuldstændige garantier,
uagtet om der rekvireres en børneattest med eller uden historik.
Nyuddannede/unge danskere har ligeledes ikke historik på børneattesten.
Erfaringerne til dato (maj 2018) er, at det fungerer fint med at sende
flygtninge i praktik i daginstitutioner, og der bliver hver gang indhentet
børneattest”.
Høringssvar
De modtagne administrative høringssvar er følgende:
Center for Børn og Unge
(Centerchef Per Kensø)
”Vi er enige i, at man bør kigge på praksis bløde op for den tidligere
politiske beslutning. I den forbindelse synes vi, at man bør lægge sig op af
KL's anbefalinger og søge inspiration fra andre kommuner, der har haft en mere
lempelig tilgang. Der er brug for alle mulige typer af kompetencer i
ansættelser på børn- og ungeområdet og vi risikerer at skille dygtige
kandidater fra, fordi de ikke kan fremvise en historik på børneattester”.
Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice (Afdelingschef Helle Guldager, Afdeling for Voksne)
”Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice kan tilslutte sig Center for Arbejdsmarked og Integrations
anbefalinger til sagen”.
Center for Kultur, Fritid og
Borgerservice (Fritidskonsulent Sussanne
Havsager, Fritidsafdelingen)
”Center for Kultur, Fritid og Borgerservice indhenter børneattester ved
ansættelse i administrationen. De administrative medarbejdere er dog sjældent i
kontinuerlig kontakt med børn under 15 år. I de virksomheder (f.eks. svømmehaller) der er tilknyttet
centeret, indhentes der børneattest ved alle ansættelser. Fremadrettet vil de
af KL’s fremsatte opmærksomhedspunkter blive taget i anvendelse, hvis der sker
ansættelse/praktikforløb, hvad enten det er en fastansættelse, vikar eller
praktikforløb.
Hvad angår de folkeoplysende
foreninger der ansøger om tilskud, anvisning af lokaler m.v. er der jfr.
Folkeoplysningsloven et krav om at der indhentes børneattester. Når
foreningerne ansøger om tilskud m.v. skal foreningerne afgive erklæring om at
de har indhentet disse børneattester i forhold til frivillige der udfører
frivilligt arbejde der involverer børn og unge under 15 år. Fritidsafdelingen
vil tilskynde foreningerne til selv at vurdere en sådan ansættelse/brug af
frivillige ud fra de af KL’s 5 opmærksomhedspunkter i forhold til frivillige
der er flygtninge”.
Center for Handicap og
Psykiatri (Jurist Dorte Madsen, Team Myndighed)
”Center
for Handicap og Psykiatri er enige i, at børneattesten ikke kan stå alene i
vurderingen af udlændinges ansættelse/beskæftigelse med børn under 15 år. Det
tilsluttes, at KL’s opmærksomhedspunkter sammen med børneattesten bør danne
grundlag for den fremadrettede vurdering.
På
den måde sikres det, at der fortages en konkret og individuel vurdering, og
hensynet til beskyttelsen af børnenes rettigheder og sikkerhed iagttages. Der
støttes derfor op om at ændre den tidligere beslutning”.
Stab
for Ledelse, Udvikling og HR (Chef for HR Danni Wulff, Center for HR)
”Stab for Ledelse, Udvikling og HR kan anbefale at den politiske
beslutning fra Økonomiudvalgets møde d. 14. marts 2016 tages op til fornyet
overvejelse med baggrund i Social- og Beskæftigelsesudvalgets bemærkning samt
KL anbefalinger.
Som der redegøres for i
notatet, ligger beslutningskompetencen i Økonomiudvalget”.
Indstilling
Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektøren indstiller på
forvaltningens vegne,
1.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget anmoder administrationen om at
oversende sagen til behandling og beslutning i Økonomiudvalget med henblik på
en ændret beslutning om den fremadrettede brug af børneattester.
2.
at Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler, at KL’s
opmærksomhedspunkter danner grundlag for den fremadrettede procedure.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 6. august 2018:
Fraværende:
Udvalget er blevet orienteret og anbefaler at løfte sagen
til Økonomiudvalget.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 20. august 2018:
Fraværende:
At 1 til 2 godkendt.
(V) og (O) ønsker nuværende praksis fastholdt.