19. Indsatsbehov i boringsnære beskyttelsesområder (B)
19. Indsatsbehov i boringsnære beskyttelsesområder (B)
Sagsnr.: 330-2020-26265 Dok.nr.: 330-2020-438839 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Slagelse Kommune skal vurdere beskyttelsesbehovet og
beslutte i hvilke boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), der skal gennemføres
indsats overfor erhvervsmæssig brug af pesticider.
Byrådet har tidligere truffet beslutning om 73 BNBO, men
mangler at træffe beslutning om 30 BNBO. Byrådet anmodes om at godkende
administrationens forslag til hvilke af de 30 BNBO, der skal beskyttes.
Byrådet anmodes om at træffe beslutning om, at kommunen om
nødvendigt vil gennemføre indsatsen ved påbud, hvis det ikke er muligt at opnå
frivillige aftaler på rimelige vilkår.
Baggrund
Byrådet traf den 25. maj 2020 beslutning om indsatsen
overfor erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i 73 ud af de 103 BNBO, der
findes i Slagelse Kommune. Byrådet tilkendegav samtidig, at indsatsen vil blive
gennemført ved påbud, hvis det ikke er muligt at opnå frivillige aftaler på
rimelige vilkår.
Baggrunden for indsatsen i BNBO er beskrevet nærmere i sagsfremstillingen
fra maj 2020.
Administrationen har nu gennemført en vurdering af
indsatsbehovet for de sidste 30 BNBO. Vurderingen bygger på de principper, som
Byrådet godkendte på mødet 25. maj 2020.
12 af de 30 BNBO vurderes ikke at være velbeskyttede ud fra
en samlet vurdering af de geologiske forhold, vandkemien og
grundvandsdannelsen. Administrationen anbefaler derfor, at der gennemføres
indsats overfor erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i disse BNBO.
De sidste 18 BNBO vurderes mindre sårbare, når der alene ses
på de geologiske forhold, vandkemien og grundvandsdannelsen. Kommunen skal dog
ifølge bekendtgørelsen om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder også
forholde sig til betydningen af et spild/uheld i BNBO for vandkvaliteten i
vandværksboringen.
Der er blevet gennemført risikoberegninger, for at belyse
konsekvenserne for vandværksboringen ved et spild i BNBO. Ved
risikoberegningerne er der taget udgangspunkt i et spild af 4000 l sprøjtevæske
og i, at 80 % af spildet fjernes ved en akut afgravning. En række praktiske
udfordringer gør, at man ved en akutindsats ikke kan være sikker på at fjerne
hele spildet eller være sikker på at kunne dokumentere omfanget af forurening,
der er efterladt.
Risikoberegningerne viser, at man i 15 ud af de 18 BNBO må
forvente, at et større spild i BNBO vil medføre, at boringen forurenes i så
betydeligt omfang, at indvindingen må opgives det pågældende sted. En
forurening forventes dog for disse BNBO at være mellem 28 og 90 år om at nå fra
jordoverfladen og frem til boringen, afhængig af grundvandsdannelsen det
pågældende sted. Administrationen anbefaler i overensstemmelse med de af
Byrådet godkendte principper, at der også gennemføres indsats i disse 15 BNBO.
I de sidste 3 BNBO vurderes et spild ikke at kunne udgøre en
risiko for dybere grundvand, da der vurderes at være opadrettet
grundvandsstrømning i hele BNBO - grundvandet strømmer op i et vandløb.
Administrationen anbefaler således, at der gennemføres
indsats overfor erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i 27 ud af de 30 BNBO.
Med Byrådets beslutning fra maj bliver det til indsats i 93 ud af 103 BNBO.
En samlet oversigt over hvilke BNBO der foreslås indsats i,
er vedlagt som bilag 1. De 30 BNBO, som Byrådet ikke tidligere har truffet
beslutning om, er markeret med gult.
Der vil ikke blive gennemført indsats i BNBO, hvor
vandværket har konkrete planer om at nedlægge boringen indenfor en tidshorisont
på maksimalt 3-5 år.
For de BNBO, hvor kommunen har besluttet ikke at
gennemføre indsats, skal kommunen overfor Miljøstyrelsen redegøre for, hvordan
18 konkrete forhold – herunder betydningen af spild/uheld - er indgået ved
kommunens vurdering af indsatsbehovet.
Byrådet anmodes om, i lighed med beslutningen fra maj 2020,
at træffe beslutning om, at kommunen om nødvendigt vil gennemføre indsatsen ved
påbud, hvis det ikke er muligt at opnå frivillige aftaler på rimelige vilkår.
En beslutning om at udvise ”påbudsvilje” er en forudsætning for, at lodsejeren
kan modtage erstatningen skattefrit.
Retligt
grundlag
Bekendtgørelse nr. 1476 af 17. december 2019 om vurdering af
boringsnære beskyttelsesområder og indberetning.
Miljøstyrelsens vejledning nr. 45 fra juni 2020 om
boringsnære beskyttelsesområder (BNBO).
Miljøbeskyttelseslovens § 24 og § 64
I forhold til erstatningsfastsættelse anvendes vejlovens
bestemmelser om ekspropriation.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte at godkende administrationens forslag
til hvilke BNBO, der skal beskyttes, eller beslutte, at beskyttelsesindsatsen
skal have et andet omfang.
Byrådet kan for eksempel beslutte at mindre vigtige
vandværker, der let kan erstattes, ikke skal beskyttes mod anvendelse af
pesticider eller risikoen for forurening fra spild.
Vurdering
Vurderingen af indsatsbehovet er foretaget i
overensstemmelse med bekendtgørelsen om vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder, Miljøstyrelsens vejledning, samt de principper, som Byrådet
godkendte på mødet den 25. maj 2020.
Der er lagt særlig vægt på, at alle vandværker ifølge den
gældende vandforsyningsplan indgår i den fremtidige vandforsyningsstruktur og
på vandforsyningsplanens mål om at bibeholde en decentral vandindvindingsstruktur.
Vurderingerne er foretaget i overensstemmelse med Byrådets beslutning om, at
der skal ske indsats i de BNBO, der enten vurderes ikke-velbeskyttede eller
hvor risikoberegninger viser, at et spild i BNBO vil kunne udgøre en
grundvandsrisiko.
Administrationens forslag til beskyttelsesindsatsens omfang
vurderes at være i overensstemmelse med de politiske intentioner bag den
statslige aftale om indsats i BNBO.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I budgetaftalen for 2020-2023 har Byrådet afsat ekstra
midler til at løse opgaven med at beskytte BNBO. Det vurderes, at opgaven kan
løses indenfor budgettet.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller, at det overfor
Byrådet anbefales,
1.
at godkende vurderingen af, at der er behov for indsats i 27 ud af de 30
BNBO, der er markeret med gult på bilag 1.
2.
at tilkendegive, at kommunen vil gennemføre indsatsen via påbud/forbud
efter miljøbeskyttelsesloven, hvis der ikke opnås frivillig aftale på rimelige
vilkår.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 30. november 2020:
Fraværende:
Ad 1 og 2; Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 7. december 2020:
Fraværende:
Lis Tribler (A), Villum Christensen (I)
At 1 til 2 - Anbefales til Byrådets godkendelse.
Økonomiudvalget er opmærksom på at der kan indkomme
høringssvar/bemærkninger helt op til Byrådsmødet.
Liberal Alliance ønsker at friholde vandværker med ringe
geologisk sårbarhed, da disse ikke udgør en reel sundhedsrisiko. Der mangler
proportionalitet og der er iøvrigt mulighed for at stoppe indvendingen i
nedtrængningsperioden på 40-50 år.
Thomas Clausen (Ø) kunne ikke anbefale forslaget da han
ønskede større pestifridfrie områder.