Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (2014-2017) – Referat – 7. juni 2016



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.      Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2016-5389                 Dok.nr.: 330-2016-273448                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Indstilling
Formanden indstiller,
1.    at Dagsordenen godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.
Sag nr. 6 behandles før sag nr. 2.

2. Gensidig orientering (O )

2.      Gensidig orientering (O )

Sagsnr.: 330-2016-5388                 Dok.nr.: 330-2016-273292                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Orientering fra
a. Udvalgsformanden
b. Udvalgets medlemmer
c. Uddannelsesdirektøren
1. Årsberetning fra Sekstanten (bilag1)
d. Centerchefen for Arbejdsmarked og Integration
1. Månedlige nøgletal for beskæftigelsesområdet (bilag 2)
2. Notat til diverse nøgletal fra RAR Sjælland (bilag 3)
3. Nøgletal for arbejdsmarkedet RAR Sjælland (bilag 3A)
4. Status på reformer og indsats RAR Sjælland (bilag 3B)
5. Nøgletal fra RAR for beskæftigelsesindsatsen i Slagelse (bilag 3C)
6. Månedlig status på flygtningeområdet (bilag 4)
7. Opdateret oversigt over puljemidler 2016 (bilag 5)
8. Notat vedr. ny lov om undtagelse af visse førtidspensionssager fra forelæggelse for rehabiliteringsteamet (bilag 6)
e. Centerchefen for Børn og Familie
1. Månedlig orientering vedr. boligplacering af integrationsflygtninge (bilag 7)
f. Centerchefen for Kultur, Fritid & Borgerservice
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
Ad. pkt. a. Udvalgsformanden orienterede om afslag fra Udlændinge-, Integrations- og Boligministeren om anvendelse af ledige boliger i de særligt udsatte boligområder til midlertidige og varige boliger for flygtninge.
Ad. pkt. b. Ali Yavuz (A) orienterede om deltagelse i RAR-seminar.
Orienteringerne a. til f. taget til efterretning.

3. Budgetopfølgning ultimo april 2016 (E)

3.      Budgetopfølgning ultimo april 2016 (E)

Sagsnr.: 330-2016-33415               Dok.nr.: 330-2016-263948                                          Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
I forbindelse med budgetopfølgning primo budgetåret besluttede Byrådet, at der på områderne beskæftigelse- og integration, handicap- og psykiatri (myndighedsdelen), specialiserede skoletilbud og på det specialiserede børne- og ungeområde skal udarbejdes månedlig rapportering med data for udviklingen i aktivitet og økonomi.
Den månedlige rapportering fremlægges for fagudvalget til efterretning, og videresendes til Økonomiudvalget i en samlet sag for de fire fagområder.
Baggrund
På grund af stigende økonomiske udfordringer blev der i 2015 udarbejdet perspektivanalyser på de fire områder. Da udfordringerne endnu ikke er løst, er der behov for tæt opfølgning både administrativt og politisk.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Rapporteringen er udarbejdet så den giver et enkelt overblik over udviklingen i udgifter og aktiviteter. Dermed opbygges der viden om den aktuelle udvikling i udgifter og aktiviteter, som kan underbygge beslutninger, der træffes enten i forbindelse med den kvartalsvise budgetopfølgning eller som et led i den løbende administrative og politiske styring af områderne.
Vurdering
I bilag 1 ses den månedlige opfølgning på økonomi og aktiviteter.
Hovedoversigt
Center
Serviceudgifter mio. kr.
Overførsels-udgifter mio. kr.
Anlæg       mio. kr.
Samlet mio.kr.
Center for Børn, Unge og Familie
-1,980
0,452
0,000
 
Jobcenter, forsikrede ledige
 0,817
 14,452
0,000
 
Jobcenter, eksl. Forsikrede ledige
 0,000
      - 11,224
0,000
 
Samlet mer/mindre forbrug
-1,163
3,680
0,000
2,517
Merforbrug = - Mindre forbrug = +
Hovedårsagerne er følgende:
· Tilbud til udlændinge merforbrug på 1,734 mio. kr.
· Sygedagpenge merforbrug på 4,606 mio. kr.
· Kontanthjælpsområdet merforbrug på 8,272 mio. kr.
· Forsikrede ledige, medfinansiering mindre forbrug på 7,532 mio. kr.
· Revalidering merforbrug på 1,849 mio. kr.
· Løntilskud fleksjob mv. mindre forbrug på 1,022 mio. kr.
· Ledighedsydelse mindre forbrug på 1,301 mio. kr.
· Løntilskud til forsikrede ledige mindre forbrug på 6,918 mio. kr.
· Seniorjob mindre forbrug på 2,130 mio. kr.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
De månedlige rapporteringer forelægges til efterretning og danner dermed ikke grundlag for, at der træffes beslutninger med økonomiske og personalemæssige konsekvenser.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget tager den månedlige rapportering til efterretning, og videresender til Økonomiudvalget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
Taget til efterretning og videresendes til Økonomiudvalget.

4. Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)

4.      Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)

Sagsnr.: 330-2016-10503               Dok.nr.: 330-2016-270356                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af principbeslutning i Byrådet 29. marts 2016 indstilles hermed økonomisk rationale i forbindelse med fusion af Borgerservice og Biblioteker til endelig politisk godkendelse.
Baggrund
Byrådet har vedtaget en principbeslutning om, at Borgerservice og Bibliotek fusioneres organisatorisk pr. 1. januar 2017 med henblik på at udvikle et nyt servicekoncept til borgerne i kommunen. I indstillingen til Byrådet fremgik det, at endelig vedtagelse skal ske, når effektiviseringspotentialet er kortlagt. Det gøres i denne sag.
Visionerne for fusionen og det nye servicetilbud til borgerne er:
Borgerhusene skal ruste borgerne til at kunne betjene sig selv digitalt. Det skal foregå gennem medbetjening og anden betjening.
Borgerhusene skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog omkring tilbuddene.
Borgerhusene skal understøtte den bedst mulige dialog mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer hos både borgeren og kommunen.
Med disse visioner er der fokus på dels at få borgerne til at mestre eget liv og dels at følge op på kommunens digitaliserings- og kanalstrategi.
Tidsplan
Tidsplanen for fusionen er, efter drøftelse med SektorMED, planlagt til at ske i etaper over en to-årig periode for at sikre størst mulighed for vellykket implementering. Dette bygges på erfaringer fra andre kommuner:
Pr. 1. januar 2017 samlet Bibliotek og Borgerservice i en organisation.
Pr. 1. februar 2017 opstart af ny betjening i Skælskør
Pr. 1. oktober 2017 opstart af ny betjening i Korsør
Pr. 1. januar 2018 opstart af ny betjening i Slagelse (på det nuværende bibliotek).
Rationale og service
Det forventes, at det økonomiske rationale ved sammenlægningen skal ses over en tre-årig periode. I beregningerne er der indlagt en differentiering af serviceniveauet i Slagelse, Korsør og Skælskør over ugedagene.
Det kan eksempelvis være, at der i Korsør er fuld betjening af både biblioteks- og borgerservices mandag, onsdag og fredag, mens der tirsdag og torsdag er et tilbud, som ikke rummer eksempelvis pas og kørekort. Til gengæld vil der være et større fokus på at betjene særlige målgrupper i nærområderne, eksempelvis via besøg på institutioner og hjemmebesøg i særlige tilfælde.
Åbningstiderne i de tre byer vil som udgangspunkt følge bibliotekets nuværende åbningstider, hvorfor der generelt vil være tale om en serviceudvidelse.
Der vil være en besparelse som følge af, at lokaler i Korsør (Dahlsvej) og Slagelse (Gørtlergade) vil stå til rådighed for andre funktioner. 
I det økonomiske rationale er desuden indregnet rationalet ved at samlokalisere Biblioteket og Kulturhus i Korsør. Dette beror dog på en politisk beslutning, som fremlægges i en separat sag til Byrådet. Såfremt Byrådet beslutter, at biblioteket ikke skal flytte ind i Kulturhuset, tages der udgangspunkt i at skabe ny borgerservice i bibliotekets nuværende lokaler i Korsør.
Medarbejderinvolvering
Igennem hele forløbet har der været en tæt dialog mellem ledelse og SektorMED. Såfremt Byrådet godkender fusionen, vil der være behov for, at medarbejderne er med i det videre arbejde.
I efteråret 2016 startes derfor arbejdsgrupper op på tværs af de to organisationer (borgerservice og bibliotek) mhp. en effektfuld implementering, ligesom snitflader til øvrige centre afklares. Erfaring fra andre kommuner viser, at hvis visionerne for fusionen skal eksekveres, er det vigtigt, at der er tid til at involvere medarbejderne, så de har ejerskab til det nye faglige fællesskab og kan give borgerne den serviceoplevelse, som der er lagt op til.
Borgerinvolvering
Da visionen for det nye borgerservicekoncept har borgerne i fokus, vil det være naturligt at inddrage borgerne i servicedesignet. Servicedesign er en metode til at sikre, at borgeren er i fokus, når vi designer den nye betjening.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge:
a) at godkende fusionen endeligt og den indstillede effektivisering over tre år
b) at godkende fusionen endeligt og et andet effektiviseringsbeløb
c) at give afslag og dermed fortsætte borgerservice og bibliotek som i dag
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke to institutioners opgavefællesskab sammen til en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel og digital dannelse. Det understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre eget liv, og flere unge skal i uddannelse.
Den indstillede effektivisering vurderes at være ambitiøs i forhold til udviklingen af den organisatoriske enhed. Beløbet i 2017 er lavest, da der primært sker fusion i Skælskør. Korsør forventes at fusionere i sidste halvdel af 2017. I 2018 er der taget højde for, at der skal investeres i indretning/inventar, hvorfor beløbet i 2019 er væsentligt højere end i 2018. Der er i beregningerne taget højde for løbende kompetenceudvikling.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Oplægget har undervejs været behandlet i centrets SektorMED. Rationalet indfries primært ved at benytte personaleressourcerne mere optimalt i forhold til de opgavesammenfald, der ses i dag. Endvidere er der et rationale i ikke at genbesætte stillinger, der bliver ledige, som følge af nogle af de medarbejdere, der går på pension inden for de næste par år.
Rationalet skal ses akkumuleret således, at der i 2019 i alt er opnået en besparelse på 1.100.000 kroner.
Rationalet vil indgå i råderumskataloget i forbindelse med budgetprocessen for 2017-2020. Her vil 0,2 mio. kr. indgå under Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget, og resten vil indgå under Økonomiudvalget
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2016
2017
2018
2019
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
05.01
 
-200
-200
-200
Økonomiudvalget
01.02
 
0
-50
-450
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Råderumskatalog
 
 
200
250
650
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Sagen indstilles til Byrådet af både Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (borgerservice) og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget (biblioteket).
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.    at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusion af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017
2.    at Økonomiudvalget anbefaler de økonomiske omprioriteringer.
3.    at Byrådet godkender de organisatoriske ændringer og budgettilpasninger
Beslutning i Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:  ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusionen af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vil gerne se en sag, når udvidet serviceniveau er beskrevet. Det nye borgerservicekoncept har fortsat fokus på det gode samarbejde med oplysningsforbundene.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
At 1 anbefales til Byrådets godkendelse. Udvalget får sag forelagt, når udvidet serviceniveau er beskrevet.
Thomas Clausen(Ø) stemte imod på grund af personalebesparelserne.
At 2 oversendes til Økonomiudvalget.
At 3 oversendes til Byrådet.

5. Oplæg til ungeindsats og anvendelse af Svendeforeningens donation (B)

5.      Oplæg til ungeindsats og anvendelse af Svendeforeningens donation (B)

Sagsnr.: 330-2016-34436               Dok.nr.: 330-2016-272792                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte status for ungeindsatsen samt de fremlagte forslag.
Herudover skal udvalget beslutte, at der ved det ekstraordinære udvalgsmøde den 28. juni 2016 fremlægges et beslutningsforslag vedrørende initiativer på ungeområdet (i forlængelse af drøftelsen og temakonferencen den 7. juni 2016).
Baggrund
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget besluttede ved mødet den 3. maj 2016, at man ønskede en kortlægning af ungegruppen og en oversigt over de nuværende indsatser på ungeområdet i Center for Arbejdsmarked og Integration.
På baggrund heraf har administrationen udarbejdet et notat (bilag 1) med henblik på at beskrive den nuværende indsats, og de udfordringer som de unge står overfor.
Som supplement til notatet har administrationen udarbejdet løsningsforslag på tiltag, der har fokus på de udfordringer, der er opstået i forbindelse med EUD reformen samt i forbindelse med den markante overrepræsentation af unge i Slagelse Kommune, som ikke er uddannelsesparate fra grundskolen.
Retligt grundlag
Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Handlemuligheder
Jobcentrets tilbudsvifte er opbygget med henblik på at kunne skabe progression bredt blandt ungeområdets lovgivningsmæssigt bestemte målgrupper. Erfaringer har vist, at der blandt de overordnede definerede målgrupper særligt er 3 målgrupper, hvor en mere specialiseret og målrettet indsats vil forbedre Ungeafdelingens resultater i forhold til antallet af unge helårspersoner på ydelse. Derudover i forhold til en øget tilgang af unge til en kompetencegivende uddannelse. Disse målgrupper er således:
- De 18-19 årige
- De mere uddannelsesparate og arbejdsmarkedsorienterede
- Tilbageløberne
For de 18-19 årige anbefaler administrationen, at der iværksættes et tværfagligt pilotprojekt som et intensivt læringsforløb med fokus på unges faglige, sociale og personlige kompetencer. Ydermere anbefaler administrationen, at målgruppen udvides til at indeholde 15-17 årige, da dette vil medføre en positiv udvikling i tilgangen af borgere til Jobcentret. Til finansiering af den nye indsats foreslås en udmøntning af Svendeforeningens donation. Pilotprojektet beskrives yderligere i bilag 3. Administrationen har været i kontakt med foreslåede samarbejdspartnere, og der er positive interessetilkendegivelser fra disse.
Udover at sætte fokus på læring blandt de 18-19 årige anbefaler administrationen, at der iværksættes et forløb internt i Slagelse Kommune, med fokus på koordination og samarbejde ved overgangen fra barn til voksen blandt kommunens udsatte unge, jf. bilag 5. Det er forventningen, at projektet vil resultere i en ny implementeret samarbejdsmodel mellem de relevante centre. Der skal gøres opmærksom på, at administrationen på nuværende tidspunkt ikke har været i kontakt med relevante samarbejdspartnere. Dette vil dog foregå umiddelbart efter udvalgets drøftelse af forslaget.
For fokusgrupperne ”De mere uddannelsesparate” og ”Tilbageløberne” anbefaler administrationen, at der laves en business case med fokus på tiltag, der i overensstemmelse med Jobfokus og Beskæftigelsesplanen har evidens for at give effekt på påbegyndelsen samt fastholdelsen af unge i uddannelse. Tiltagene for disse målgrupper vil primært foregå i samarbejde med erhvervsskolerne, og beskrives nærmere i bilag 1. Det skal her ligeledes gøres opmærksom på, at administrationen på nuværende tidspunkt ikke har været i kontakt med de relevante samarbejdspartnere, og at dette vil foregå umiddelbart efter udvalgets drøftelse af forslaget. Undtagelsen her er dog muligheden for at ansøge om deltagelse i et projekt om brobygningsforløb, hvor der har været kontakt, og der er positiv interessetilkendegivelse fra Selandia CEU.
Vurdering
Administrationen anbefaler den foreslåede indsats i forhold til udmøntningen af Svendeforeningens donation, -  bevilling af en 3 årig business case for Jobcentrets Ungeafdeling, samt at forslag til tiltag vedrørende bedre overgange drøftes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser for andre udvalg
Uddannelsesudvalget orienteres om sagen.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter status for ungeindsatsen og de fremlagte forslag.
2.    at Udvalget beslutter at der ved det ekstraordinære udvalgsmøde den 28. juni 2016 fremlægges et beslutningsforslag vedrørende initiativer på ungeområdet (i forlængelse af drøftelsen og temakonferencen den 7. juni 2016).
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
At 1 drøftet.
At 2 godkendt.

6. Afrapportering fra Program Ringparken og Motalavej (D)

6.      Afrapportering fra Program Ringparken og Motalavej (D)

Sagsnr.: 330-2016-34946               Dok.nr.: 330-2016-276894                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal drøfte evalueringen af Program Ringparken og Motalavej og beslutte det videre forløb.
Baggrund
Byrådet besluttede på et møde den 25. august 2014 at fortsætte den helhedsorienterede kommunale indsats i de 2 boligområder Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør, i et program, der ud over den kommunale indsats også favnede kommunens engagement i de boligsociale helhedsplaner og samarbejdet med politi og boligorganisationer.
Program Ringparken og Motalavej har som det overordnede mål arbejdet for øget tryghed i de 2 boligområder, og kerneindsatsen for programmet har været lagt på job/uddannelse, tidlig indsats børn/familie og den opsøgende indsats over for børn og unge.
Evalueringen af programmet er gennemført i maj 2016 og på de samme områder, som nulpunktsmålingen i 2014. Dog gennemføres tryghedsmålingen først i løbet af juli 2016, hvorfor evalueringen ikke medtager dette område. Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi udarbejder hvert år et tryghedsindeks, som for 2015 viser, at trygheden i de 2 boligområder ligger under gennemsnittet for udsatte boligområder i hele Danmark, men også at der er en positiv udvikling i begge områder. Ringparken er fra 2014 til 2015 steget et par procentpoint til lige over 60%, mens Motalavej i samme periode er steget med ca. 15 procentpoint fra 55 % til 70 %.
Følgende resultater ses af evalueringen:
Kriminalitet
Brande/Ringparken: Igennem hele projektperioden er der sket et markant fald, som primært sker i årene 2011 og 2012 og igen i årene 2014 og 2015.
Brande/Motalavej: Antallet af brande i programperioden viser en mindre tydelig udvikling med et fald fra 13 i 2014 til 11 i 2015. Igennem hele projektperioden er der sket et markant fald, som primært ses i årene 2011 og 2012. 
Anmeldelser/Ringparken:
Ringparken har siden 2011 oplevet en nedadgående kurve, hvor antal anmeldelser pr. 1000 beboere var 107,5, mens der i 2015 var 58,5 anmeldelser pr. 1000 beboere.
Anmeldelser/Motalavej:
På Motalavej har udviklingen siden 2011 været mere eller mindre på samme niveau siden programmets opstart. Fra 53,1 anmelder i 2011 til senest 59 anmeldelser pr. 1000 beboere i 2015.
Indkomst
Indkomstparameteret er opgjort ved at se på udviklingen i overførselsindkomster.
Ringparken
På kontanthjælpsområdet ses der en stigning fra januar 2012 frem til juni 2014 på 33 %, hvilket er betydeligt højere end tendensen i Slagelse Kommune (21 %). Tallet falder igen frem til 2015 med 1 % svarende til tendensen i Slagelse Kommune.
Motalavej
På kontanthjælpsområdet ses der en stigning fra januar 2012 frem til juni 2014 på 43 %, hvilket er betydeligt højere end tendensen i Slagelse Kommune (21 %). Tallet falder igen frem til 2015 med 5 % svarende til tendensen i Slagelse Kommune.
For både Ringparken og Motalavej gælder det, at andelen af beboere på dagpengeområdet falder i perioden, mens  andelen i ressourceforløb er steget markant siden sidste evaluering i 2014 - fra 4,3 % til 16,4%.
Uddannelsesniveau
Ringparken
Andelen af unge i Ringparken, der har gennemført ungdomsuddannelse, er steget fra 2,3 til 7 %. Det er en stigning på 4,7 % fra sidste evaluering til nu. Unge i gang med en uddannelse er faldet fra 84,6 til 68,3 %. Det vil sige et fald på 16,3 %. Der er samtidig flere unge i aldersgruppen, der er i gang med forberedende og udviklende aktivitet, da der her er en stigning på 6,4 %. Unge med ikke tilfredsstilende aktivitet er steget med 6,9 % siden sidste evaluering i 2014.
Motalavej
For Motalavej er der forholdsvis små udsving siden sidste evaluering. Unge, der er i gang med uddannelse, er steget med 3,4 %, mens der i øvrige kategorier (gennemført uddannelse, i gang med forberedende aktivitet, ikke tilfredsstillende aktivitet) er en forholdsvis lille ændring i perioden.
Retligt grundlag
Kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Udvalget skal drøfte evalueringen.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Uddannelsesudvalget har en række fagområder, som ved eventuelle ændringer i organisering og målsætninger for programmet vil blive berørt. Det er bl.a. skole- og børn- og ungeområdet.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Udvalget drøfter evalueringen
2.    at administrationen udarbejder forslag til den fremadrettede indsats i sammenhæng med den fælles boligsociale helhedsplan 2017-2021 til fremlæggelse på mødet i september.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
At 1 drøftet.
At 2 godkendt.
Der udsendes uddybende forklaringer til udvalget på de fremlagte data vedrørende resultater på uddannelsesområdet. Der ønskes en specifikation på piger/drenge i forhold til tabel 8.

7. Ankestyrelsens praksisundersøgelse på sygedagpengelovens § 7 (E)

7.      Ankestyrelsens praksisundersøgelse på sygedagpengelovens § 7 (E)

Sagsnr.: 330-2016-33912               Dok.nr.: 330-2016-279699                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet orienteres om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om anvendelsen af sygedagpengelovens § 7 om uarbejdsdygtighed samt undersøgelse af kommunernes sagsbehandling i forbindelse med vurdering af uarbejdsdygtighed efter sygedagpengelovens § 7.
Baggrund
Ankestyrelsen har den 12. april 2016 offentliggjort en praksisundersøgelse om anvendelsen af sygedagpengelovens § 7 om uarbejdsdygtighed (bilag 1) samt undersøgelse af kommunernes sagsbehandling i forbindelse med vurdering af uarbejdsdygtighed efter sygedagpengelovens § 7 (bilag 2).
Bagrunden for undersøgelsen er sygedagpengereformen, der trådte i kraft den 1. juli 2014, og som bl.a. har til mål at sikre, at sygemeldte er økonomisk sikrede i hele perioden, hvor de er uarbejdsdygtige på grund af sygdom.
Der blev alene foretaget en mindre redaktionel ændring af § 7 i forbindelse med reformen, og det var med reformen ikke hensigten, at vurderingen efter sygedagpengelovens § 7 skulle være anderledes end før den 1. juli 2014.
Formålet med undersøgelsen er derfor at belyse kommunernes anvendelse af § 7 i praksis.
Ankestyrelsen har ligeledes gennemført en spørgeskemaundersøgelse samt set på en række cases fra udvalgte kommuner, som supplement til ovennævnte praksisundersøgelse. Formålet hermed er at belyse kommunernes organisering og sagsbehandling i forbindelse med vurdering af uarbejdsdygtighed for at sikre en fortsat god sagsbehandling samt en fortsat god platform for implementering af sygedagpengereformen i kommunerne. Spørgeskemaundersøgelsen er landsdækkende, men Slagelse Kommune har ikke skulle bidrage med cases til undersøgelsen.
Hovedresultater for praksisundersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget med udgangspunkt i en række sager fra 16 udvalgte kommuner. Slagelse Kommune har ikke deltaget i undersøgelsen. Der er indgået 115 sager i undersøgelsen, som viser, at kommunerne overordnet set træffer rigtige afgørelser. I 98 sager (85%) er afgørelsen i overensstemmelse med regler og praksis. Afgørelsen er ikke i overensstemmelse med regler og praksis i 17 (15%) ud af de 115 sager, hvilket betyder, at 17 sager ville blive ændret eller hjemvist, hvis afgørelserne havde været påklaget.
Anbefalinger
På baggrund af praksisundersøgelsen er Ankestyrelsen kommet frem til en række anbefalinger:
· Kommunerne skal være opmærksomme på at indhente relevante oplysninger - herunder lægelige oplysninger om den sygemeldtes tilstand, hvis der er tvivl om, hvorvidt borgeren er uarbejdsdygtig.
· I sager, hvor der gives afslag på sygedagpenge fra første fraværsdag, skal kommunerne være opmærksomme på, om der kan være sket en afgørende forværring i den helbredsmæssige tilstand siden en eventuel tidligere sygemelding.
· Kommunerne skal være opmærksomme på at inddrage arbejdsgiver i sagen – herunder når borgeren er sygemeldt på grund af arbejdspladsproblemer.
· Kommunerne skal ved begrundelsen af afgørelsen være opmærksomme på at henvise til de faktiske forhold, der er lagt vægt på.
· Kommunerne skal træffe afgørelse efter det relevante stykke i § 7. Det skal desuden fremgå af afgørelsen, hvilke bestemmelser afgørelsen er truffet efter.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil på baggrund af undersøgelserne udarbejde en særskilt vejledning om sygedagpengelovens § 7.
Retligt grundlag
Sygedagpengeloven,
Retssikkerhedsloven
Forvaltningsloven
Handlemuligheder
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Center for Arbejdsmarked og Integration tager undersøgelsens anbefalinger og resultater til efterretning, og vil medtage dem i det fremtidige arbejde med arbejdsgange og organisering. Praksisundersøgelsens resultater har p.t. ikke konkret givet anledning til at ændre på sagsgangen på sygedagpengeområdet. 
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at udvalget tager orienteringen til efterretning
2.    at udvalget fremsender sagen til Byrådet til orientering.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
At 1 taget til efterretning.
At 2 godkendt.

8. Punkter til kommende møder (B)

8.      Punkter til kommende møder (B)

Sagsnr.: 330-2015-93890               Dok.nr.: 330-2016-243429                                          Åbent
Kompetence: Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Beslutningstema
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget (BIU) skal godkende oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Baggrund
Administrationen udarbejder løbende en oversigt over sager til behandling på udvalgets kommende møder.
Oversigten fremlægges i revideret form på hvert møde.
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan beslutte eventuelle punkter til behandling eller orientering på kommende møder (se bilag 1).
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Uddannelsesdirektøren indstiller,
1.    at Oversigten over sager til behandling på udvalgets kommende møder godkendes.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
Godkendt.