4. Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)
4. Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)
Sagsnr.: 330-2016-10503 Dok.nr.: 330-2016-270356 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af principbeslutning i Byrådet 29. marts 2016
indstilles hermed økonomisk rationale i forbindelse med fusion af Borgerservice
og Biblioteker til endelig politisk godkendelse.
Baggrund
Byrådet har vedtaget en principbeslutning om, at
Borgerservice og Bibliotek fusioneres organisatorisk pr. 1. januar 2017 med
henblik på at udvikle et nyt servicekoncept til borgerne i kommunen. I
indstillingen til Byrådet fremgik det, at endelig vedtagelse skal ske, når
effektiviseringspotentialet er kortlagt. Det gøres i denne sag.
Visionerne for fusionen og det nye servicetilbud til
borgerne er:
Borgerhusene skal ruste borgerne til at kunne betjene sig
selv digitalt. Det skal foregå gennem medbetjening og anden betjening.
Borgerhusene skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed
med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog
omkring tilbuddene.
Borgerhusene skal understøtte den bedst mulige dialog
mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer
hos både borgeren og kommunen.
Med disse visioner er der fokus på dels at få borgerne til
at mestre eget liv og dels at følge op på kommunens digitaliserings- og
kanalstrategi.
Tidsplan
Tidsplanen for fusionen er, efter drøftelse med SektorMED,
planlagt til at ske i etaper over en to-årig periode for at sikre størst
mulighed for vellykket implementering. Dette bygges på erfaringer fra andre
kommuner:
Pr. 1. januar 2017 samlet Bibliotek og Borgerservice i en
organisation.
Pr. 1. februar 2017 opstart af ny betjening i Skælskør
Pr. 1. oktober 2017 opstart af ny betjening i Korsør
Pr. 1. januar 2018 opstart af ny betjening i Slagelse (på
det nuværende bibliotek).
Rationale og service
Det forventes, at det økonomiske
rationale ved sammenlægningen skal ses over en tre-årig periode. I
beregningerne er der indlagt en differentiering af serviceniveauet i Slagelse,
Korsør og Skælskør over ugedagene.
Det kan eksempelvis være, at der
i Korsør er fuld betjening af både biblioteks- og borgerservices mandag, onsdag
og fredag, mens der tirsdag og torsdag er et tilbud, som ikke rummer
eksempelvis pas og kørekort. Til gengæld vil der være et større fokus på at
betjene særlige målgrupper i nærområderne, eksempelvis via besøg på
institutioner og hjemmebesøg i særlige tilfælde.
Åbningstiderne i de tre byer vil
som udgangspunkt følge bibliotekets nuværende åbningstider, hvorfor der
generelt vil være tale om en serviceudvidelse.
Der vil være en besparelse som
følge af, at lokaler i Korsør (Dahlsvej) og Slagelse (Gørtlergade) vil stå til
rådighed for andre funktioner.
I det økonomiske rationale er
desuden indregnet rationalet ved at samlokalisere Biblioteket og Kulturhus i
Korsør. Dette beror dog på en politisk beslutning, som fremlægges i en separat
sag til Byrådet. Såfremt Byrådet beslutter, at biblioteket ikke skal flytte ind
i Kulturhuset, tages der udgangspunkt i at skabe ny borgerservice i
bibliotekets nuværende lokaler i Korsør.
Medarbejderinvolvering
Igennem hele forløbet har der
været en tæt dialog mellem ledelse og SektorMED. Såfremt Byrådet godkender
fusionen, vil der være behov for, at medarbejderne er med i det videre arbejde.
I efteråret 2016 startes derfor
arbejdsgrupper op på tværs af de to organisationer (borgerservice og bibliotek)
mhp. en effektfuld implementering, ligesom snitflader til øvrige centre afklares.
Erfaring fra andre kommuner viser, at hvis visionerne for fusionen skal
eksekveres, er det vigtigt, at der er tid til at involvere medarbejderne, så de
har ejerskab til det nye faglige fællesskab og kan give borgerne den
serviceoplevelse, som der er lagt op til.
Borgerinvolvering
Da visionen for det nye
borgerservicekoncept har borgerne i fokus, vil det være naturligt at inddrage
borgerne i servicedesignet. Servicedesign er en metode til at sikre, at
borgeren er i fokus, når vi designer den nye betjening.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge:
a) at godkende
fusionen endeligt og den indstillede effektivisering over tre år
b) at godkende
fusionen endeligt og et andet effektiviseringsbeløb
c) at give afslag
og dermed fortsætte borgerservice og bibliotek som i dag
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid
og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke to institutioners
opgavefællesskab sammen til en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden
for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at
kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer
tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel og digital dannelse. Det
understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre
eget liv, og flere unge skal i uddannelse.
Den indstillede effektivisering
vurderes at være ambitiøs i forhold til udviklingen af den organisatoriske
enhed. Beløbet i 2017 er lavest, da der primært sker fusion i Skælskør. Korsør
forventes at fusionere i sidste halvdel af 2017. I 2018 er der taget højde for,
at der skal investeres i indretning/inventar, hvorfor beløbet i 2019 er
væsentligt højere end i 2018. Der er i beregningerne taget højde for løbende
kompetenceudvikling.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Oplægget har undervejs været behandlet i centrets SektorMED.
Rationalet indfries primært ved at benytte personaleressourcerne mere optimalt
i forhold til de opgavesammenfald, der ses i dag. Endvidere er der et rationale
i ikke at genbesætte stillinger, der bliver ledige, som følge af nogle af de
medarbejdere, der går på pension inden for de næste par år.
Rationalet skal ses akkumuleret således, at der i 2019 i alt
er opnået en besparelse på 1.100.000 kroner.
Rationalet vil indgå i råderumskataloget i forbindelse med
budgetprocessen for 2017-2020. Her vil 0,2 mio. kr. indgå under Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget, og resten vil indgå under Økonomiudvalget
I hele 1.000 kr. | Politikområde | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Bevillingsønske | | | | | |
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget | 05.01 | | -200 | -200 | -200 |
Økonomiudvalget | 01.02 | | 0 | -50 | -450 |
Afledt drift | | | | | |
Finansiering | | | | | |
Råderumskatalog | | | 200 | 250 | 650 |
Kassen | | | | | |
Konsekvenser
for andre udvalg
Sagen indstilles til Byrådet af både Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget (borgerservice) og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
(biblioteket).
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.
at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusion af Borgerservice
og Bibliotek pr. 1. januar 2017
2.
at Økonomiudvalget anbefaler de økonomiske omprioriteringer.
3.
at Byrådet godkender de organisatoriske ændringer og budgettilpasninger
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende:
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over
for Byrådet at godkende fusionen af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar
2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vil gerne se en sag, når udvidet
serviceniveau er beskrevet. Det nye borgerservicekoncept har fortsat fokus på
det gode samarbejde med oplysningsforbundene.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende:
At 1 anbefales til Byrådets godkendelse. Udvalget får sag
forelagt, når udvidet serviceniveau er beskrevet.
Thomas Clausen(Ø) stemte imod på grund af personalebesparelserne.
At 2 oversendes til Økonomiudvalget.
At 3 oversendes til Byrådet.