4. Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)
4.      Beslutning om fusion mellem Borgerservice og Bibliotek (B)
Sagsnr.: 330-2016-10503               Dok.nr.: 330-2016-270356                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
I forlængelse af principbeslutning i Byrådet 29. marts 2016
 indstilles hermed økonomisk rationale i forbindelse med fusion af Borgerservice
 og Biblioteker til endelig politisk godkendelse.
Baggrund
Byrådet har vedtaget en principbeslutning om, at
 Borgerservice og Bibliotek fusioneres organisatorisk pr. 1. januar 2017 med
 henblik på at udvikle et nyt servicekoncept til borgerne i kommunen. I
 indstillingen til Byrådet fremgik det, at endelig vedtagelse skal ske, når
 effektiviseringspotentialet er kortlagt. Det gøres i denne sag.
Visionerne for fusionen og det nye servicetilbud til
 borgerne er:
Borgerhusene skal ruste borgerne til at kunne betjene sig
 selv digitalt. Det skal foregå gennem medbetjening og anden betjening. 
Borgerhusene skal sikre en bred og alsidig programvirksomhed
 med hovedvægt på læring, viden og kulturoplevelser og indgå i tæt brugerdialog
 omkring tilbuddene. 
Borgerhusene skal understøtte den bedst mulige dialog
 mellem borgerne og det offentlige med henblik på at frigive tid og ressourcer
 hos både borgeren og kommunen. 
Med disse visioner er der fokus på dels at få borgerne til
 at mestre eget liv og dels at følge op på kommunens digitaliserings- og
 kanalstrategi.
Tidsplan
Tidsplanen for fusionen er, efter drøftelse med SektorMED,
 planlagt til at ske i etaper over en to-årig periode for at sikre størst
 mulighed for vellykket implementering. Dette bygges på erfaringer fra andre
 kommuner:
Pr. 1. januar 2017 samlet Bibliotek og Borgerservice i en
 organisation.
Pr. 1. februar 2017 opstart af ny betjening i Skælskør
Pr. 1. oktober 2017 opstart af ny betjening i Korsør
Pr. 1. januar 2018 opstart af ny betjening i Slagelse (på
 det nuværende bibliotek).
Rationale og service
Det forventes, at det økonomiske
 rationale ved sammenlægningen skal ses over en tre-årig periode. I
 beregningerne er der indlagt en differentiering af serviceniveauet i Slagelse,
 Korsør og Skælskør over ugedagene.
Det kan eksempelvis være, at der
 i Korsør er fuld betjening af både biblioteks- og borgerservices mandag, onsdag
 og fredag, mens der tirsdag og torsdag er et tilbud, som ikke rummer
 eksempelvis pas og kørekort. Til gengæld vil der være et større fokus på at
 betjene særlige målgrupper i nærområderne, eksempelvis via besøg på
 institutioner og hjemmebesøg i særlige tilfælde.
Åbningstiderne i de tre byer vil
 som udgangspunkt følge bibliotekets nuværende åbningstider, hvorfor der
 generelt vil være tale om en serviceudvidelse.
Der vil være en besparelse som
 følge af, at lokaler i Korsør (Dahlsvej) og Slagelse (Gørtlergade) vil stå til
 rådighed for andre funktioner. 
I det økonomiske rationale er
 desuden indregnet rationalet ved at samlokalisere Biblioteket og Kulturhus i
 Korsør. Dette beror dog på en politisk beslutning, som fremlægges i en separat
 sag til Byrådet. Såfremt Byrådet beslutter, at biblioteket ikke skal flytte ind
 i Kulturhuset, tages der udgangspunkt i at skabe ny borgerservice i
 bibliotekets nuværende lokaler i Korsør.
Medarbejderinvolvering
Igennem hele forløbet har der
 været en tæt dialog mellem ledelse og SektorMED. Såfremt Byrådet godkender
 fusionen, vil der være behov for, at medarbejderne er med i det videre arbejde.
I efteråret 2016 startes derfor
 arbejdsgrupper op på tværs af de to organisationer (borgerservice og bibliotek)
 mhp. en effektfuld implementering, ligesom snitflader til øvrige centre afklares.
 Erfaring fra andre kommuner viser, at hvis visionerne for fusionen skal
 eksekveres, er det vigtigt, at der er tid til at involvere medarbejderne, så de
 har ejerskab til det nye faglige fællesskab og kan give borgerne den
 serviceoplevelse, som der er lagt op til.
Borgerinvolvering
Da visionen for det nye
 borgerservicekoncept har borgerne i fokus, vil det være naturligt at inddrage
 borgerne i servicedesignet. Servicedesign er en metode til at sikre, at
 borgeren er i fokus, når vi designer den nye betjening.
Retligt
 grundlag
Kommunalfuldmagten
Handlemuligheder
Udvalgene kan vælge:
a)  at godkende
 fusionen endeligt og den indstillede effektivisering over tre år
b)  at godkende
 fusionen endeligt og et andet effektiviseringsbeløb
c)  at give afslag
 og dermed fortsætte borgerservice og bibliotek som i dag
Vurdering
Centerchefen for Kultur, Fritid
 og Borgerservice vurderer, at der er potentiale i at tænke to institutioners
 opgavefællesskab sammen til en ny organisatorisk enhed. Det vil give muligheden
 for at udvikle et nyt borgerservicekoncept, som dels understøtter borgerne i at
 kunne betjene sig selv digitalt, dels giver adgang til et miljø, der fremmer
 tilegnelse af viden, læseglæde og kulturel og digital dannelse. Det
 understøtter bl.a. de politiske visioner om, at flere borgere skal kunne mestre
 eget liv, og flere unge skal i uddannelse.
Den indstillede effektivisering
 vurderes at være ambitiøs i forhold til udviklingen af den organisatoriske
 enhed. Beløbet i 2017 er lavest, da der primært sker fusion i Skælskør. Korsør
 forventes at fusionere i sidste halvdel af 2017. I 2018 er der taget højde for,
 at der skal investeres i indretning/inventar, hvorfor beløbet i 2019 er
 væsentligt højere end i 2018. Der er i beregningerne taget højde for løbende
 kompetenceudvikling.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Oplægget har undervejs været behandlet i centrets SektorMED.
 Rationalet indfries primært ved at benytte personaleressourcerne mere optimalt
 i forhold til de opgavesammenfald, der ses i dag. Endvidere er der et rationale
 i ikke at genbesætte stillinger, der bliver ledige, som følge af nogle af de
 medarbejdere, der går på pension inden for de næste par år.
Rationalet skal ses akkumuleret således, at der i 2019 i alt
 er opnået en besparelse på 1.100.000 kroner.
Rationalet vil indgå i råderumskataloget i forbindelse med
 budgetprocessen for 2017-2020. Her vil 0,2 mio. kr. indgå under Kultur-,
 Fritids- og Turismeudvalget, og resten vil indgå under Økonomiudvalget
I hele 1.000 kr.  | Politikområde  | 2016  | 2017  | 2018  | 2019  | 
Bevillingsønske  |    |    |    |    |    | 
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget  | 05.01  |    | -200  | -200  | -200  | 
Økonomiudvalget  | 01.02  |    | 0  | -50  | -450  | 
Afledt drift  |    |    |    |    |    | 
Finansiering  |    |    |    |    |    | 
Råderumskatalog  |    |    | 200  | 250  | 650  | 
Kassen  |    |    |    |    |    | 
Konsekvenser
 for andre udvalg
Sagen indstilles til Byrådet af både Beskæftigelses- og
 Integrationsudvalget (borgerservice) og Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget
 (biblioteket).
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice indstiller,
1.   
 at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget og Kultur-, Fritids- og
 Turismeudvalget anbefaler over for Byrådet at godkende fusion af Borgerservice
 og Bibliotek pr. 1. januar 2017
2.   
 at Økonomiudvalget anbefaler de økonomiske omprioriteringer.
3.   
 at Byrådet godkender de organisatoriske ændringer og budgettilpasninger
Beslutning i Kultur-,
 Fritids- og Turismeudvalget den 6. juni 2016:
Fraværende: 
ingen
Ad 1: Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget anbefaler over
 for Byrådet at godkende fusionen af Borgerservice og Bibliotek pr. 1. januar
 2017. Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget vil gerne se en sag, når udvidet
 serviceniveau er beskrevet. Det nye borgerservicekoncept har fortsat fokus på
 det gode samarbejde med oplysningsforbundene.
Beslutning i Beskæftigelses-
 og Integrationsudvalget den 7. juni 2016:
Fraværende: 
At 1 anbefales til Byrådets godkendelse. Udvalget får sag
 forelagt, når udvidet serviceniveau er beskrevet.
Thomas Clausen(Ø) stemte imod på grund af personalebesparelserne.
At 2 oversendes til Økonomiudvalget.
At 3 oversendes til Byrådet.