Børne- og Ungeudvalget (2018-2021) – Referat – 10. maj 2021



542. Godkendelse af dagsorden (B)

542. Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-89635               Dok.nr.: 330-2021-43378                                  Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende dagsordenen.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Dagsorden godkendt med tilføjelse af, at sag 550 og 551 behandles efter sag 543.

Helle Jacobsen (V) og Unnie Oldenburg (A) deltog virtuelt i mødet.

543. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

543. Håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet (O)

Sagsnr.: 330-2020-24584               Dok.nr.: 330-2021-80394                                  Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Baggrund

Administrationen orienterer på mødet om den aktuelle situation ift. håndtering af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres om håndteringen af COVID-19 på børne- og ungeområdet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

På skoleområdet har der været smitte på 6 forskellige skoler. Pt. er der 21 podere ansat, og indtil nu er der indberettet 22.000 test fra skolerne. Forsøg med superviserede selvtest introduceres i den kommende tid.

På dagtilbudsområdet følges den generelle testplan. Der indledes snart et forsøgssetup, hvor dagtilbud får mulighed for selv at varetage test af medarbejdere.

På det specialiserede område testes medarbejderne i henhold til fastlagte testplaner.

544. Budgetopfølgning 2 for 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

544. Budgetopfølgning 2 for 2021 - Børne- og Ungeudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2021-23234               Dok.nr.: 330-2021-132280                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Alle fagudvalg gennemfører Budgetopfølgning 2. for 2021 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.

Børne- og Ungeudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd. Desuden skal Børne- og Ungeudvalget godkende vedlagte handleplaner, samt beslutte om ansøgninger vedr. tillægsbevillinger skal videresendes til Økonomiudvalg og Byråd

Sagens indhold

Budgetopfølgningerne tager udgangspunkt i aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata, samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.

Der er til denne budgetopfølgning udarbejdet nyt budgetopfølgningskoncept, hvor der primært sættes fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling, eller forklaring. Endvidere indgår forskellige data omkring udvikling i aktivitet m.m. på væsentlige områder – herunder serviceydelser til kommunens borgere.

Handleplaner der kræver særlige indsatser i 2021 forelægges ligeledes.

I budgetopfølgningen er indarbejdet overførte mer-/og mindreforbrug på drift, samt uforbrugte anlægsbudgetter fra 2020 godkendt af byrådet den 23. marts 2021.

I henhold til budgetopfølgningen forventes udvalget i 2021 at have et mindreforbrug for driftsudgifterne på 3,9 mio. kr. og et mindreforbrug for anlægsudgifterne på 8,7 mio. kr.  Bilag 1 angiver opdeling på politikområder og nærmere specifikation af forbruget. Bilag 3 – 5 viser handleplaner på området.

Virksomheder - overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021

I forbindelse med godkendelse af overførelser til 2021 besluttede Byrådet, at virksomheder fik overført deres mer-/mindreforbrug til 2021 – mens centrale enheder som udgangspunkt ikke fik overført deres mindreforbrug.

Det har efterfølgende vist sig, at enkelte virksomheder ikke er blevet kategoriseret korrekt som virksomhed – derfor kan der på disse virksomheder søges om overførelse af mindreforbrug for 2020 til 2021. 

Der søges derfor om, at virksomhederne Sundhedstjenesten, Tandplejen samt PUI får overført deres mindreforbrug fra 2020 på samlet 6,625 mio. kr. til 2021.

Forventet resultat på centrale enheder 

Planlagte og igangsatte projekter/tiltag på centrale områder oprindeligt tiltænkt finansieret af opsparede midler fra 2020, men som ikke kan finansieres inden for områdets afsatte budgetramme for 2021 vil, når det konkrete budgetbehov foreligger kunne søge finansiering via bevilling i forbindelse med budgetopfølgning 3. eller 4.

Anlæg

For at få så retvisende anlægsbudgetter som muligt, er anlægsprojekterne gennemgået med henblik på - om de afsatte anlægsbudgetter i 2021 og overslagsår afspejler de forventede afholdte udgifter i det enkelte budgetår.

På de anlægsprojekter hvor der ikke er overensstemmelse mellem afsat anlægsbudget og forventet udgift, søges der ved denne budgetopfølgning om tilpasning af budgetterne i 2021 og overslagsår. Ændringer til de afsatte anlægsbudgetter fremgår af bilag 2

Fokusmål

Børne- og Ungeudvalget besluttede i februar 2021 fokusmål for udvalgets område i 2021. Opfølgningen på fokusmålene foregår kvartalsvis i forbindelse med budgetopfølgningerne. Den første opfølgning fremgår af bilag 6.

Bevillingskorrektioner

Omplacering af budget fra Kommunale Ejendomme til Skoleområdet

Budget vedr. leje af pavillon til autismeklasse på Stillinge Skole blev flyttet til Ejendomsservice i 2019. Udgiften bogføres imidlertid fortsat på Skoleområdet, hvorfor budgettet søges overført tilbage dertil. Der søges under ETUs budgetopfølgning om omplacering af 127 t. kr. vedr. 2020 og 2021 samt 65 t. årligt vedr. overslagsårene

Pulje vedr. Generelt løft af folkeskolen

Slagelse Kommune har modtaget godt 5,0 mio. kr. fra Pulje til et generelt løft af folkeskolen i 2021. Børne- og Ungeudvalget søger i forbindelse med budgetopfølgning 2 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på beløbet, der bliver fordelt på almenskolerne ud fra elevtallet pr. 5.9.20. Budgettet skal anvendes i kalenderåret 2021. Bevillingen er kasseneutral.

Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet

I forbindelse med sidste års lokale hjælpepakke blev der afsat 0,5 mio. kr. på kulturområdet til partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet. Disse initiativer har krævet længere planlægning og er nu igangsat i samarbejde med kulturområdet. Udgifterne afholdes på skoleområdet, og beløbet søges frigivet fra kassen, da puljemidlerne fra 2020 er tilført kassen.

Kommunalt tilskud til indsatser, der skal styrke faglighed og trivsel.

Slagelse Kommune har modtaget godt 2,2 mio. kr. i tilskud til indsatser, der skal styrke faglighed og trivsel. Heraf er 1,4 mio. kr. midler til fagligt løft, 0,6 mio. kr. til indsatser i PPR regi, 0,2 mio. kr. til Fritidshjem og klubtilbud og de resterende 0,1 mio. kr. elevråd. Børne- og Ungeudvalget søger i budgetopfølgning 2 en indtægtsbevilling og en udgiftsbevilling på beløbet. Beløbet bliver fordelt ud fra kriterierne i den politiske aftale mellem Regeringen og Folketingets partier af 18. februar 2021. Bevillingen er kasseneutral.

Da Rosenkilde Skole under ACV budgetmæssig er placeret under Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, søges deres andel af ovenstående tilskud på ca. 42.000 kr. omplaceret dertil.

Tillægsbevilling vedr. ny daginstitution Ndr. Ringgade

I juni 2020 vedtog Byrådet at foretage omdisponeringer mellem budgetårene på en række anlægsprojekter. I den forbindelse blev det samlede anlægsbudget for ny daginstitution Ndr. Ringgade ved en fejl reduceret med 0,5 mio. kr. fra 40,0 mio. kr. til 39,5 mio. kr. Ifølge projektbeskrivelsen er der behov for samtlige 40,0 mio. kr. til projektet, hvorfor der søges en tillægsbevilling på 0,5 mio. kr. i 2021. Beløbet er medregnet i Bilag 2

Pulje vedr. bedre normeringer i dagtilbud

Byrådet vedtog i januar 2021 at hæve forældrebetalingstaksten pr. 1/6-2021, som en konsekvens af at Slagelse Kommune modtog 9,646 mio. kr. fra finanslovspuljen til bedre normeringer, der som noget nyt fra 2021 må indregnes i forældrebetalingen. Formelt skal Byrådet vedtage hhv. indtægt- og udgiftsbevilling til projektet.

Tidligere har praksis i Slagelse Kommune været først at søge om bevillingen når tilskuddet er endelig udmeldt fra ministeriet, hvilket også er tilfældet i 2021. Administrationen anbefaler dog, i dette tilfælde, allerede nu at give bevilling vedr. 2022 og overslagsår med udgangspunkt i de foreløbigt udmeldte tal fra ministeriet. Hvis finanslovsmidlerne indregnes i taksterne for 2022 allerede ved budgetlægningen er det forventningen at kunne undgå at skulle genberegne taksterne igen primo 2022, som det var tilfældet i år. Bevillingen er kasseneutral.     

Retligt grundlag

Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes.

I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler om, at der gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. marts, juni, og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.

Handlemuligheder

På Politikområde 8.4 Børn og Familie forventes ved Budgetopfølgning 2 et merforbrug på 9,4 mio. kr. I Bilag 5 er fremlagt en handleplan, der beskriver indsatser der forventes at kunne imødegå et merforbrug i 2021. Handleplanen indeholder initiativer der på kort sigt vil kunne påvirke serviceniveauet med henblik på at nedbringe udgifterne. Børne- og Ungeudvalget bedes derfor beslutte hvorvidt de ønsker at iværksætte den fremlagte handleplan.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politik-område

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

Drift – Skole

Pulje vedr. Generelt løft af

folkeskolen

8.1

-5.045

5.045

 

 

 

Drift – Skole

Partnerskaber på skole- 

og dagtilbudsområdet

lokal hjælpepakke kultur

8.1

500

 

 

 

Drift – Skole Tilskud til

indsatser, der skal styrke

faglighed og trivsel

Midler til fagligt løft

Indsatser i PPR regi

Fritidshjem og klubtilbud

Elevråd

8.1

 

 

-2.234

1.366

598

204

66

 

 

 

Drift – Skole

8.1

-42

 

 

 

Drift – Rosenkilde Skole

4.1

42

 

 

 

Drift – overførsel af min-

dreforbrug fra 2020

8.1

1.670

 

 

 

Drift – overførsel af min-

dreforbrug fra 2020

8.5

 4.955

 

 

Drift – Pulje vedr. bedre

normeringer

8.2

9.646

-9.646

11.809

-11.809

15.670

-15.670

19.342

-19.342

Anlæg – Omdisponeringer

jf. Bilag 2

8.2

-9.498

 9.998

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 2.373

 -9.998

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Budgetopfølgning 2 for 2021 samt handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet

2.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 5,0 mio. kr. vedrørende pulje til generelt løft af folkeskolen anbefales og sendes videre til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse

3.    at Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges tillægsbevilling på 0,5 mio.kr. vedr. Partnerskaber på skole- og dagtilbudsområdet lokal hjælpepakke

4.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 2,2 mio. kr. vedrørende tilskud til indsatser, der skal styrke faglighed og trivsel anbefales og sendes videre til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse

5.    at Børne- og Ungeudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der foretages omplacering af tilskud på 0,04 mio. kr. fra politikområde 8.1, Skole til politikområde 4.1 Autismecenter Vestsjælland, Rosenkilde Skole

6.    at Det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at der søges tillægsbevilling på 6,6 mio.kr. vedr. overførelse af mindreforbrug fra 2020 til 2021 på Sundhedstjenesten, Tandplejen og PUI

7.    at Det overfor Økonomiudvalg og Byråd indstilles at der jf. Bilag 2 søges om tilpasning af anlægsbudgetter for i alt -9,5 mio. kr. i 2021 og +10,0 mio. kr. i 2022.

8.    at Indtægtsbevilling og udgiftsbevilling på 9,6 mio. kr. i 2021 samt beløbene i overslagsårene ift. Pulje til bedre normeringer i dagtilbud anbefales og sendes videre til Økonomiudvalg og Byråd for godkendelse.

Bilag

330-2021-125859

Bilag 1 - Budgetopfølgning 2 - BUU

330-2021-148943

Bilag 2 - Omdisponering af anlæg

330-2021-152746

Bilag 3 - Handleplan Skolen på Julemærkehjemmet

330-2021-152260

Bilag 4 - Handleplan Sct. Mikkels Børnehave

330-2021-155979

Bilag 5 - Handleplan Børn og Familie

330-2021-163730

Bilag 6 - Status på Børne- og Ungeudvalgets fokusmål maj 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Udvalget godkendte budgetopfølgningen og videresendte den til Økonomiudvalgets og Byrådets orientering.

Udvalget godkendte ikke handleplan for Afdeling for Børn og Familie, men bliver forelagt en revideret handleplan, hvor der er fokus på omstillingsmuligheder i et investeringsperspektiv, hvor børn og familiers behov er i fokus.

Udvalget godkendte øvrige handleplaner.

At 2 til 8 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

Udvalget betragter den præsenterede opfølgning på fokusmål som baseline for den fremtidige udvikling på børne- og ungeområdet. Udvalget ser frem til at følge udviklingen i de kommende budgetopfølgninger, også i den nye byrådsperiode.

545. Dialog med interessenter ifm. budgetprocessen (B)

545. Dialog med interessenter ifm. budgetprocessen (B)

Sagsnr.: 330-2021-33429               Dok.nr.: 330-2021-161950                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte rammerne for dialog med interessenter på børne- og ungeområdet i forbindelse med budgetprocessen 2022-2025.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget godkendte den 11. januar procesplan for budgetprocessen 2022-2025. Af procesplanen fremgår det, at udvalget i april eller maj måned afholder dialogmøde med relevante interessenter.

Børne- og Ungeudvalget har sædvanligvis afholdt dialogmøde med deltagelse af forældrerepræsentanter, medarbejdere og ledere fra områdets virksomheder, afdelinger, råd samt frivillige og faglige organisationer.

Da COVID-19-restriktionerne fortsat påvirker muligheden for afholdelse af større arrangementer, foreslår administrationen et setup, hvor interessenterne får mulighed for at give input ad flere kanaler.

På udvalgsmødet vil administrationen præsentere et konkret forslag til rammerne for dialogprocessen jf. bilag 1.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte rammerne for udvalgets dialog med interessenter på børne- og ungeområdet i forbindelse med budgetprocessen 2022-2025.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter rammerne for dialog med interessenter på børne- og ungeområdet i forbindelse med budgetprocessen 2022-2025.

Bilag

330-2021-165189

Bilag 1 - Forslag til Børne- og Ungeudvalgets dialog med interessenter

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Udvalget godkendte det fremlagte forslag til proces.

Det tematiske fokus for dialogen vil være muligheden for omprioritering af projekter og udvikling af de typer af tiltag og indsatser, der har vist sig at have positiv effekt.

546. Godkendelse af projektforslag Skovsøbakken - Ny daginstitution i Slagelse - anlæg 158 (B)

546. Godkendelse af projektforslag Skovsøbakken - Ny daginstitution i Slagelse - anlæg 158 (B)

Sagsnr.: 330-2021-31843               Dok.nr.: 330-2021-154075                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende projektforslaget for etablering af den ny daginstitution �Skovsøbakken� ved Ndr. Ringgade i Slagelse og beslutte, hvorvidt byggeriet skal udbydes i fagentreprise eller i hovedentreprise.

Sagens indhold

Som en del af Slagelse Kommunes udbygningsplan for daginstitutioner blev der i budgetaftalen 2020 afsat i alt 40 mio. kr. til en ny integreret daginstitution, som er planlagt placeret mellem Ndr. Ringgade og Bakkevej. Institutionen skal rumme op til 200 børn.

Et byggeudvalg bestående af repræsentanter fra dagtilbudsområdet, byggerådgiver fra Center for Kommunale Ejendomme, konsulent med fokus på bæredygtighed fra Center for Miljø, Plan og Teknik samt politisk repræsentant fra Børne- og Ungeudvalget har medvirket til udarbejdelse af vedhæftede projektforslag (bilag).

Status på projektet:

31. august 2020 blev lokalplan 1227 for daginstitutionen vedtaget.

Realdania gav den 21. oktober 2020 tilsagn om bevilling på op til 1.430.800 kr. inkl. moms til bærdygtighedselementer (miljøcertificering) og Covid-19-indsats i byggeriet.

Byggeriet tilmeldes casebanken i Bolig- og Planstyrelsens frivillige bæredygtighedsklasse, hvis ambition er at definere og tilbyde et lettilgængeligt og ensartet grundlag at opføre bæredygtigt byggeri efter.

Den 30. november 2020 vedtog Erhvervs-og Teknikudvalget at bevillige 9,8 mio. kr. til den nye, offentlige vej, som skal betjene institutionen fra Ndr. Ringgade.

Den 11. januar 2021 blev der frigivet 6 mio.kr. til forundersøgelser og rådgivning.

Den 2. februar 2021 blev der indgået totalrådgiver-kontrakt med arkitektfirmaet Friis Andersen Arkitekter A/S,

Museum Vestsjælland har afsluttet en arkæologisk forundersøgelse, og de matrikulære forhold er under udarbejdelse.

Der søges om yderligere frigivelse af bevilling senere på året, når licitationsresultatet foreligger.

En godkendelse af projektforslaget er næste skridt i processen.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan godkende projektforslaget, som det fremgår af bilagene, eller give bemærkninger til det fremlagte.

Børne- og Ungeudvalget skal derudover beslutte udbudsformen.

Såfremt projektforslaget godkendes, er det muligt at følge tidsplanen, som fremgår af projektforslaget. Overordnede milepæle i tidsplanen er:

Byggetilladelse foreligger 2. juli 2021

Udsendelse af udbud: 7. juli 2021

Licitation: 18. august 2021

Byggeperiode: 30. august 2021 – 29. juni 2022

Ibrugtagning: 19. august 2022

Vurdering

Administrationen anbefaler, at projektforslaget godkendes, som det er beskrevet i bilagene. Anbefalingen tager afsæt i, at materialet er resultatet af en grundig proces og et tæt samspil mellem den valgte rådgiver og repræsentanter fra Slagelse Kommune.

Administrationen vurderer endvidere, at der er tale om et godt og gennemarbejdet projekt, hvor byggeudvalgets ønsker og idéer tydeligt træder frem.

Da projektet skal realiseres i en for branchen meget travl periode og samtidig er underlagt en stram økonomi og tidsplan, anbefaler administration og totalrådgiver, at byggeriet udbydes i hovedentreprise. Anbefalingen understøttes ikke mindst af, at krav til dokumentation i forbindelse med opfyldelse af miljøcertificeringens krav er lagt an på central styring af de relevante fags bidrag.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender projektforslaget, som det fremgår af bilagene.

2.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter, at byggeriet udføres i hovedentreprise.

Bilag

330-2021-154088

Bilag 1 - Materialekatalog - Projektforslag

330-2021-154082

Bilag 2 - Facader

330-2021-154083

Bilag 3 - Snit 2

330-2021-154081

Bilag 4 - Projektforslag - Teknisk beskrivelse

330-2021-154079

Bilag 5 - Snit

330-2021-154078

Bilag 6 - Stueplan

330-2021-154080

Bilag 7 - Landskabsplan

330-2021-154077

Bilag 8 - Landskab input beskrivelse

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

At 2 - Godkendt.

547. Henvendelse fra Rosenkilde Vuggestue og Børnehave om lån i forbindelse med etablering af nyt tag (B)

547. Henvendelse fra Rosenkilde Vuggestue og Børnehave om lån i forbindelse med etablering af nyt tag (B)

Sagsnr.: 330-2021-19636               Dok.nr.: 330-2021-148565                                Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at bevilge økonomisk støtte i form af et lån til den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave i forbindelse med etablering af nyt tag.

Sagens indhold

Rosenkilde Vuggestue og Børnehave har fremsendt en forespørgsel til Slagelse Kommune om økonomisk bistand i forbindelse med etablering af nyt tag. Baggrunden for henvendelsen er, at der er indtrængende regn flere steder i det nuværende tag, hvilket ikke kan udbedres, medmindre taget bliver skiftet.

På baggrund af rådgivning fra Bygherrerådgivningen i Center for Kommunale Ejendomme har Rosenkilde Vuggestue og Børnehave indhentet tre tilbud på opgaven. 

Af det billigste af disse tre tilbud – som også er det Byggeherrerådgivningen anbefaler -fremgår det, at opgaven kan løses indenfor en ramme af 1.169.335 kr.

Byrådet har senest i 2018 godkendt et lån på 63.000 kr. til den selvejende daginstitution Sct. Mikkels Børnehave. Lånet er ydet af Slagelse Kommune. Det skal bemærkes, at begge institutioner er selvejende med driftsoverenskomst med Slagelse kommune.

Finansiering af vedligeholdelsesudgifter for selvejende daginstitutioner med driftsoverenskomst

Efter dagtilbudsloven er kommunen forpligtet til at afholde alle udgifter ved driften af dagtilbuddet. En ressourcetildelingsmodel danner grundlag for afregning til daginstitutionen og der budgetteres p.t. ikke med løbende vedligeholdelsesudgifter.

I forhold til den selvejende daginstitution handler kommunen på privatretligt grundlag i henhold til den indgåede driftsaftale, og aftalen hviler således på aftaleretlige principper.

Af driftsoverenskomsten mellem Slagelse kommune og Rosenkilde Vuggestue og Børnehave fra år 2000 fremgår det af §15 stk. 1:

�De udgifter, som kommunalbestyrelsen måtte udrede til institutionens om- eller tilbygning og til ekstraordinær vedligeholdelse og til ekstraordinær anskaffelse af inventar, betragtes som lån og skal sikres ved pant i institutionens ejendom. Pante sikrede lån afskrives over en årrække.�

Ejendommen kan ikke sælges eller udlejes uden kommunalbestyrelsens godkendelse. Det samme gør sig gældende for optagelse af lån.

Optagelse af lån af selvejende daginstitutioner med driftsoverenskomst er en del af kommunens låneramme. Det betyder, at kommunen enten skal have ledig låneramme eller skal deponere et beløb svarende til lånets hovedstol Det deponerede beløb frigives med 1/25-del over 25 år. Lånet er en del af kommunens langfristede gæld.

Retligt grundlag

Dagtilbudslovens §98.

Overenskomst mellem Slagelse kommune og Rosenkilde Vuggestue og Børnehave.

Efter kommunalfuldmagten/kommunalretlige grundsætninger kan kommunen yde tilskud til en selvejende institutions anlægsudgifter, når institutionens aktiviteter knytter sig til løsningen af kommunale opgaver, og når der i øvrigt kan påvises en særlig kommunal interesse i at yde tilskuddet, f.eks. hvor institutionen først og fremmest tilsigtes anvendt af kommunens egne borgere.

Lånebekendtgørelsens §3 stk. 1 nr. 4, deponeringsforpligtigelse fremgår af §6.

Handlemuligheder

Den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave søger om økonomiske støtte til etablering af nyt tag på ejendommen for i alt 1.169.335 kr. Udskiftning af taget er en forudsætning for daginstitutionens fremtidige drift.

Byrådet har i den forbindelse to handlemuligheder:

A. Byrådet kan på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutte at yde et anlægstilskud til afholdelse af udgiften til nyt tag på 1.169.335 kr. med krav om forholdsmæssig tilbagebetaling, såfremt driftsoverenskomst ophører uanset årsag. Håndteres ved at driftstilskuddet nedskrives med 46.773 kr. om året over 25 år og tilbagebetalingskravet vil udgøre den bogførte værdi på tidspunktet for ophøret.

Anlægstilskuddet vil påvirke kommunens langfristede gæld

Udgiften til et nyt tag på Rosenkilde Vuggestue og Børnehave er ikke budgetlagt, og det vil betyde, at udgiften skal ske via en kassefinansiering.

B. Byrådet kan beslutte at oversende ønsket om en anlægstilskud til afholdelse af et nyt tag til Rosenkilde Vuggestue og Børnehave til budgetprocessen (budget 2022-2025).

Vurdering

Det er administrationens vurdering, at der er behov for at få skiftet taget i Rosenkilde Vuggestue og Børnehave hurtigst muligt.

Administrationen anbefaler på den baggrund, at Byrådet tilslutter sig handlemulighed A.

Havde der været tale om en kommunal daginstitution, så havde Center for Kommunale Ejendomme haft til opgave at varetage både indvendig og udvendig vedligeholdelse af bygningen. For de selvejende daginstitutioner er praksis dog den, at de selv skal afholde udgifter til forbedringer, om-/tilbygning og ekstraordinær vedligeholdelse. Eventuelle større investeringer kan lånefinansieres og afdrages ved det budget, som institutionerne tildeles til indvendigt vedligehold.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele 1.000 kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

 

 

-47

 -47

-47

Anlægstilskud

 

1.169 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 -1.169

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagilbudschefen indstiller,

1.    at Byrådet på baggrund af indstilling fra Børne- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget beslutter at bevilge økonomisk støtte i form af et anlægstilskud på 1.169.335 kr. ekskl. moms, til den selvejende daginstitution Rosenkilde Vuggestue og Børnehave i forbindelse med etablering af nyt tag. Anlægstilskuddet tilbagebetales over 25 år ved nedsættelse af det årlige driftstilskud.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Indstilles til Økonomiudvalgets anbefaling og Byrådets godkendelse.

548. Placering af budget til støttetimer på dagtilbudsområdet (B)

548. Placering af budget til støttetimer på dagtilbudsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2020-143704             Dok.nr.: 330-2021-158333                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungevalget kan beslutte at flytte opgaven og det tilhørende budget til støttetimer på dagtilbudsområdet og med det et forventet merforbrug fra virksomheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI) til Afdeling for Dagtilbud.

Sagens indhold

De specialpædagogiske indsatser på 0–6 årsområdet – som er de særlige initiativer der sættes i gang, fordi et barn ikke trives/udvikler sig som forventet for alderen, grupperer sig i dag i fem former:

1.    PUI’s medarbejdere hjælper de almene dagtilbud med at udvikle det læringsmiljø, som barnet er i. Dette sker i form af hjælp til barnet samt udvikling af pædagogernes kompetencer og arbejdets organisering på barnets stue.

2.    Dagtilbudsvisitationen visiterer en ressource til støttetimer til et enkelt barn i det almene dagtilbud efter ansøgning fra dagtilbudslederen.

3.    Dagtilbudsvisitationen visiterer barnet til en af de 21 særlige pladser i Hesselgården, Søbjerggård, Firkløveren eller Lilleskovens børnehave (�Mild specialisering�) efter ansøgning fra dagtilbudslederen.

4.    Dagtilbudsvisitationen visiterer barnet til en plads i Byskovgårds specialafdeling for børn med varige funktionsnedsættelser eller i Benediktevejens Børnehave og Vuggestue, som er en specialbørnehave etableret efter Servicelovens §32, hvor børnene har varige og sammensatte funktionsnedsættelser.

5.    Endelig bevilger formanden for dagtilbudsvisitationen i samarbejde med Afdeling for Børn og Familie hjemmetræning efter Servicelovens §32a

Der er over de seneste fem år sket en udvikling i brugen af ovenstående indsatser:

·        Der tildeles nu flere støttetimer til enkeltbørn i almene tilbud (pkt. 2)

·        Børnene i de specialiserede tilbud går der i hele deres børnehavetid (og fortsætter som regel i et specialiseret skoletilbud) (pkt. 3)

·        Antallet af visiterede børn til Byskovgård og Benediktevejens Børnehave, ligger over normering (pkt. 4)

·        Antallet af børn i hjemmetræning ligger stabilt på 3–4 børn årligt (pkt. 5)

Udviklingen ses også i de øvrige kommuner på Sjælland.

Rammebudget og ansvar placeret i PUI

Før etablering af PUI var budget og administration af den specialpædagogiske indsats på dagtilbudsområdet en del af det daværende Center for Dagtilbud. Som følge af den praktiske udmøntning af Økonomiudvalgets beslutning den 22. juni 2015 om ny centerstruktur og etablering af PUI, skete der en overflytning af medarbejdere (pædagogiske inklusionsvejledere samt tale-høre- og motorikkonsulenter) fra Center for Dagtilbud til den nye enhed PUI. Ved samme lejlighed blev budgettet til støttetimer/�de frie midler� – på ca. 0,8 mio. kr. – og ansvaret for dagtilbudsvisitationen placeret i PUI.

De ca. 0,8 mio. kr. skulle dække udgifter til støttetimer (pkt. 2) og merindskrivning i de specialiserede tilbud (jf. pkt. 3).

En stigende efterspørgsel efter specialpædagogisk bistand, jf. den udvikling som er beskrevet ovenfor, har betydet, at budgetrammen de seneste år er blevet presset.

Forbruget til støttetimer og merindskrivning i specialiserede tilbud har været stigende siden 2016. Nedenfor er forbruget for de seneste fem år illustreret. Her fremgår det at forbruget de seneste tre år har oversteget budgettet, som uændret har været på ca. 0,8 mio. kr.

År     Forbrug

2016    300.000 kr.

2017     750.000 kr.

2018  1.300.000 kr.

2019   1.500.000 kr.

2020   2.200.000 kr.

Da PUI er en virksomhed med selvstændigt ledelsestilsyn blev det nødvendigt at udarbejde handleplan i 2020, da prognoserne viste et betydeligt merforbrug af de frie midler. Handleplanen blev behandlet på Børne- og Ungeudvalgets møde den 2. november 2020 og handleplanens forslag om reduktion af medarbejdere blev afvist.

Efterfølgende har Dagtilbudschefen og Skolechefen i fællesskab tilført ekstra midler og PUI har udsat stillingsbesættelser til januar 2021, således at PUI ikke har haft behov for at udarbejde handleplan.

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven § 4, Stk. 2. 

Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn og unge under 18 år, der har behov for støtte i et dag-, fritids- eller klubtilbud m.v. for at kunne trives og udvikle sig, tilbydes en sådan støtte i tilbuddet.

Den Kommunale Styrelseslov.

Handlemuligheder

A. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at flytte opgaven og det tilhørende budget til støttetimer i dagtilbud fra PUI til Afdeling for Dagtilbud. Her vil budgetposten blive en del af det centrale myndighedsbudget, hvor øvrige børnetalsafhængige budgetposter ligeledes håndteres.

Beslutningen vil betyde, at der bliver lavet en opdeling mellem det faglige og det økonomiske ansvar. En opdeling som er kendt fra skoleområdet, hvor specialundervisningsbudgettet er placeret som en del af myndighed i Afdeling for Skole.

B. Børne- og Ungeudvalget kan beslutte at tilføre yderligere budget fra myndighed i Afdeling for Dagtilbud til PUI, således at den faglige bistand og det økonomiske ansvar fortsat ligger samlet i PUI. For 2021 vil det betyde, at 1,4 mio. kr. skal overflyttes til PUI idet det forventes, at udgifterne i 2021 bliver på niveau med udgifterne i 2020, som jf. ovenstående var på 2,2 mio. kr.

Vurdering

Det er administrationens anbefaling, at budgettet for 2021 flyttes fra PUI til Afdeling for Dagtilbud, således, at det forventede merforbrug på posten i 2021 ikke betyder krav om handleplan i PUI. Der bør endvidere ske en revurdering af budgettet i forbindelse med fastlæggelse af budget 2022.

Det er administrationens vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt at adskille den faglige bistand fra det økonomiske ansvar, særligt når det faglige ansvar for de specialpædagogiske vurderinger og anbefalinger er placeret i en virksomhed.

Administrationen anbefaler på den baggrund, at Børne- og Ungeudvalget tilslutter sig handlemulighed A.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

I hele mio kr.

Politikområde

2021

2022

2023

2024

Bevillingsønske

 

 

 

Drift

8.1 PUI

8.2 Dagtilbud

-0,8

 0,8

-0,8

0,8

-0,8

0,8

-0,8

0,8

Anlæg

 

 

 

 

 

Afledt drift

 

 

 

 

 

Finansiering

 

 

 

 

 

Afsat rådighedsbeløb

 

 

 

 

 

Kassen

 

 

 

 

 

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungevalget træffer beslutning om at flytte opgaven og det tilhørende budget til støttetimer på dagtilbudsområdet fra virksomheden Pædagogisk Udvikling og Inklusion (PUI) til Afdeling for Dagtilbud.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

549. Udvidelse af specialpædagogiske pladser på dagtilbudsområdet (§32) (O)

549. Udvidelse af specialpædagogiske pladser på dagtilbudsområdet (§32) (O)

Sagsnr.: 330-2010-41265               Dok.nr.: 330-2021-155842                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om, at kapaciteten af specialpædagogiske §32-tilbud på 0-6-års-området øges fra 24 pladser til 30 pladser med virkning fra 1. september 2021.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om, at 6 nye specialpædagogiske §32-pladser etableres på Storebæltskolen i Korsør.

Sagens indhold

Baggrund

Over en årrække er behovet for pladser i specialinstitutionen Benediktevejens Børnehave, som er et §32-tilbud, steget. Stigning har indtil december 2020 kunnet håndteres ved gradvist at øge kapaciteten inden for de eksisterende rammer i Benediktevejens Børnehave i takt med den stigende efterspørgsel. Nu er det imidlertid ikke muligt at udnytte bygningerne yderligere.

Benediktevejens Børnehave er normeret til 20 børn i alderen 1-5 år. Ultimo april 2021 er der 23 børn i tilbuddet og yderligere 8 børn er på venteliste til en plads. Til sommer går der 3 børn videre i skole. Dette betyder, at der aktuelt er behov for yderligere 5 pladser.

I juni og oktober 2021 er der igen visitering til et specialpædagogisk §32-tilbud i dagtilbud. Antallet af indstillinger kendes ikke på nuværende tidspunkt.

Ã…rsagerne til udviklingen er:

·        Antallet af 0-6-årige med behov for et §32-tilbud er, i lighed med antallet i resten af landet, jævnt stigende over flere år.

·        Børn med et specialpædagogisk støttebehov bliver yngre. I Slagelse Kommune var der i 2020 fire børn mellem 1½-2 år, der var indstillet til udredning i Børne- og Ungepsykiatrien. Det er en ny udvikling.

Visitationsgrundlag

Et barn kan visiteres til et §32-tilbud, hvis barnets vanskeligheder især falder inden for følgende kategorier:

·        Autismespektrumforstyrrelse

·        ADHD (Opmærksomhedsforstyrrelse/koncentrationsvanskeligheder/hyperaktivitet)

·        Kognitive evner / tale / sprog / motorik

·        Angst / fobier / OCD

·        Mutationer / genfejl

·        Afledte virkninger af for tidlig fødsel, fx svag i kontakten, ikke-alderssvarende udvikling

Set over en tiårig periode er udviklingen i Slagelse Kommune, at forekomsten af diagnosen autisme er steget med 266 % og forekomsten af diagnosen ADHD er steget med 198 %. I 2019 var der i Slagelse ca. 1000 børn og unge i alderen 0-17 år, som var bærere af en eller flere psykiatriske diagnoser. I 2009, hvor børnetallet var højere, var det 615 børn. Andelen af børn og unge med mere end én diagnose er i samme periode fordoblet.

De 8 børn, der er på venteliste til en plads i Benediktevejens Børnehave er aktuelt i et midlertidigt �specialtilbud� i deres almene børnehave/vuggestue/dagpleje.

Dette er midlertidige løsninger, idet hverken de fysiske rammer eller den faglige ekspertise er tilstrækkelig til at imødekomme de behov, som børn, der er i målgruppen til en §32-plads, har.

Fremadrettet scenarie:

På baggrund af ovenstående har administrationen undersøgt mulighederne for at udvide antallet af pladser i Benediktevejens Børnehave. På grund af de fysiske forhold er det imidlertid ikke muligt i tilstrækkelig grad at udvide kapaciteten der.

Derfor har administrationen i stedet undersøgt muligheden for at etablere de manglende §32-pladser på Storebæltskolen, som ofte modtager børnene fra Benediktevejens Børnehave, når de skal i skole.

Retligt grundlag

Dagtilbudsloven §4 og Serviceloven §32.

Ifølge Servicelovens §32 er det Kommunalbestyrelsen der træffer afgørelse om hjælp til børn, der på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for hjælp eller særlig støtte. Hjælpen kan tilrettelægges i særlige dagtilbud, jf. stk. 3, i særlige klubtilbud, jf. § 36, eller i forbindelse med andre tilbud efter denne lov eller efter dagtilbudsloven.

Handlemuligheder

Den 1. september 2021 etableres 6 nye §32-pladser på Storebæltskolen til børn i alderen 3-6 år – samtidigt øges kapaciteten i Benediktevejens Børnehave således, at normeringen her fastholdes på 24 pladser.

Dermed bliver det samlede antal §32-pladser i Slagelse Kommune øget fra 24 pladser til 30 pladser.

Udvidelsen af kapaciteten vil dække det nuværende behov, og de børn, der aktuelt er på venteliste, vil kunne få en plads fra den 1. september 2021. Det vil give børnene bedre muligheder for at udvikle sig bedst muligt på baggrund af en indsats, som matcher deres behov.

I og med at Storebæltskolen ofte modtager børnene fra Benediktevejens Børnehave, så kender skolen i forvejen rigtig mange af børnene, ligesom de har den nødvendige faglige ekspertise til at varetaget opgaven. Herudover har Storebæltskolen og Benediktevejens Børnehave allerede i dag et meget tæt samarbejde og et velfungerende brobygningsarbejde. At etablere de ekstra §32-pladser på Storebæltskolen er således også en mulighed for at udnytte og styrke en i forvejen velfungerende praksis yderligere, hvor der vil være plads til en hel del fleksibilitet både i hvordan pladser og personaleressourcer udnyttes bedst muligt.

Storebæltskolen har eksisterende bygninger, hvor indretning af en specialbørnehave er mulig. 

Børne- og Ungeudvalget kan tage orientering om oprettelse af 6 nye §32 pladser på Storebæltskolen til orientering.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at Børne- og Ungevalget tager orienteringen om oprettelse af 6 nye §32 pladser på Storebæltskolen til orientering.

Det er administrationens vurdering, at en udvidelse af kapaciteten til i alt 30 permanente pladser løser det aktuelle behov for §32-tilbud.

Etablering af 6 pladser på Storebæltskolen bygger videre på en i forvejen stærk samarbejdskultur mellem netop Storebæltskolen og Benediktevejens Børnehave. Med udvidelsen bliver det muligt ar at skabe endnu bedre sammenhæng og kontinuitet i tilbuddet for børnene og en generel kapacitetsopbygning af faglighed og ekspertise på området, som også vil kunne komme almenområdet til gode.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Børn, der er i målgruppen til en plads i et §32-tilbud, har brug for særlig støtte. For de børn, der i øjeblikket er på venteliste til en plads etableres en form for specialpædagogisk tilbud i barnets almene dagtilbud. Ofte sker det ved at tilknytte en pædagogisk medarbejder.

Der er således en økonomisk udgift knyttet til ikke at etablere pladserne.

Der er lavet en vurdering af den nødvendige bygningsmæssige tilpasning på Storebæltskolen, som er estimeret til 0,3 mio. kr.

Det er vurderingen, at udgifterne til etablering af pladserne i 2021 kan håndteres indenfor områdets budgetramme.

Kapacitetsudvidelsen indarbejdes i det administrative budgetforslag for budget 2022-2025.

Der er ingen forældrebetaling forbundet med en §32-plads.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Dagtilbudschefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om at etablere 6 nye §32 pladser på Storebæltskolen og derved øge den samlede kapacitet af specialpædagogiske §32-tilbud på 0-6-års-området fra 24 pladser til 30 pladser med virkning fra 1. september 2021.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

550. Ungetilbud i Skælskør (B)

550. Ungetilbud i Skælskør (B)

Sagsnr.: 330-2021-32029               Dok.nr.: 330-2021-155251                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den indledende procesplan for etablering af et ungetilbud i Skælskør.

Sagens indhold

På udvalgsmødet den 12. april 2021 blev Børne- og Ungeudvalget præsenteret for forslag til principielle rammer for et nyt ungetilbud i Skælskør. Udvalget efterspurgte i forlængelse heraf nærmere beskrivelser af bl.a. sammensætning af målgruppen, målgruppens ønsker og behov, uddannelsesperspektivet i tilbuddet m.m.

Den nedlagte stationsbygning blev oprindeligt foreslået som rammen for et nyt tilbud, men som følge af Børne- og Ungeudvalgets bekymring over bygningens stand og administrationens egen besigtigelse vurderes det ikke relevant at gå videre med arbejdet omkring placering af et ungetilbud i stationsbygningen. Administrationen vurderer til gengæld, at bygningen kan benyttes til for eksempel etableringen af et kulturtilbud i form af eksempelvis en kunstudstilling eller lignende.

Administrationen har undersøgt alternative muligheder for fysisk placering og i den forbindelse besigtiget en kommunal grund, som ligger placeret i nærheden af Oliemøllen. Denne grund kan potentielt udgøre den fysiske ramme, såfremt dialogprocessen peger på et behov for en sådan.

Med afsæt i Børne- og Ungeudvalgets bemærkninger fra udvalgsmødet i april 2021 præsenterer administrationen nedenstående forslag til de indledende processer i det kommende arbejde med etableringen af et ungetilbud i Skælskør.

Procesplan for det indledende arbejde: afdæknings- og involveringsprocessen

1.    Administrationen vil kortlægge ungemiljøet i Skælskør, herunder hvor mange unge der er i uddannelse, job mm. via datatræk fra relevante afdelinger i kommunen. Dataene vil blive analyseret til brug for en rammesætning og kvalificering af inddragelsesprocessen for de unge.

2.    Efter en analyse af de forskellige datatræk omkring ungemiljøet i Skælskør vil administrationen indlede en dialogproces, hvor de unge, de fagprofessionelle og civilsamfundet, herunder også det lokale forenings- og erhvervsliv, vil blive hørt. Fokus i dialogprocessen er bl.a. ønsker til og behov for et kommende ungemiljø, ideer og forslag til en placering af et kommende tilbud, hvorvidt tilbuddet skal placere i en fysisk bygning, samt om et uddannelsestilbud skal indtænkes i ungetilbuddet. Administrationen arbejder efter, at dialogen med de unge tager udgangspunkt i de unges opholdssteder og foregår i samarbejde med kommunale aktører såsom KPE, der har stort kendskab til de unge i lokalmiljøet. Hvis KPE vurderer, at en fysisk dialogproces kan finde sted på den foreslåede nye lokation i nærheden af Oliemøllen, vil administrationen arbejde efter denne model.

3.    Børne- og Ungeudvalget præsenteres for det bearbejdede data, som indsamles under dialogprocessen, sammen med forslag til konkrete tiltag på kort og lang sigt, som kan skabe et ungetilbud i Skælskør. Børne- og Ungeudvalget vil efter administrationens præsentation kunne beslutte det videre arbejde med forslagene samt tage stilling til en yderligere konkretiseret procesplan.

Administrationen vil igangsætte dialogprocessen i løbet af maj 2021 og hurtigst muligt præsentere resultaterne samt konkrete forslag til tiltag for det videre arbejde for udvalget. Udvalgets beslutning herefter vil afgøre de næste processer i etableringen af et ungemiljø i Skælskør.

For at afdække ønsker og muligheder og sikre et attraktivt og relevant tilbud for de unge er det afgørende, at de unge, de fagprofessionelle samt andre relevante aktører høres omkring et kommende tilbud, inden øvrige processer udtænkes og igangsættes. Administrationen har bl.a. fundet inspiration fra oprettelsen af ungdomstilbuddet KAOS i Randers Kommune. Tilbuddet har eksisteret i ca. 10 år og vurderes fortsat at være attraktivt og anvendes i høj grad af de unge i kommunen. Tilbuddet har formået at gøre brugerinvolvering, herunder særligt involvering af den unge målgruppe, til et omdrejningspunkt i udviklingen af tilbud.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte den indledende procesplan for etablering af et ungetilbud i Skælskør.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den fremlagte procesplan vil sikre et grundigt forarbejde, hvor målgruppen i Skælskør-området analyseres og høres. Koblingen til bl.a. de fagprofessionelle og civilsamfundet sikrer en faglig, bred og lokal forståelse af ønsker og behov til et kommende tilbud og har desuden en klar kobling til Slagelse Kommunes Børne- og Ungepolitik samt Ungevision, hvor bl.a. bæredygtige beslutninger, inddragelse af de unge m.v. er centrale elementer. Det afgørende på dette stadie bliver således, at de unge og deres ønsker og behov får en central rolle i det videre udviklingsarbejde med etableringen af tilbuddet.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Et ungetilbud vil med sit afsæt i forpligtende samarbejder med kommunale og lokale aktører kunne have en sammenhæng have fokus på indsatser i relation til blandt andre Center for Handicap og Psykiatri og Center for Kultur, Fritid og Borgerservice.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender administrationens forslag til indledende procesplan for etablering af et ungetilbud i Skælskør.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Godkendt.

Udvalget ser frem til at følge processen med inddragelse af alle unge samt de interessenter, der har givet input frem til nu.

551. Opfølgning på temamøde (D)

551. Opfølgning på temamøde (D)

Sagsnr.: 330-2021-32041               Dok.nr.: 330-2021-155351                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte interessenternes input fra temamøde og afgive bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Sagens indhold

Børne- og Ungeudvalget var samlet til et temamøde den 21. april 2021, der havde fokus på kvalitet i folkeskolen med det sigte, at flere unge skal i ungdomsuddannelse. En række forskellige interessenter var indbudt med henblik på at give input fra henholdsvis et elev-, forældre- og lederperspektiv.

Gæsterne var repræsentanter for henholdsvis Slagelse Kommunale Elevråd, skolebestyrelsesnetværket, Ungdommens Uddannelsesvejledning, Antvorskov Skole, Vemmelev Skole og Naturskolen.

Interessenter holdte hver især et oplæg med deres erfaringer og bud på, hvordan kvaliteten i folkeskolen kan øges, samt hvordan flere unge får de rette forudsætninger for at påbegynde og færdiggøre en ungdomsuddannelse. Oplæggene vedlægges som bilag i sin fulde form. Elevrådets og Skolebestyrelsesnetværkets oplæg vil fremgå af vedlagte opsamling, da oplæggene blev afviklet fra deltagernes egne noter. Af samme opsamling fremgår bemærkninger, spørgsmål og svar fra udvalget til de enkelte oplæg.

Herunder følger et kort overblik over nogle af de væsentligste emner, som de enkelte oplæg havde udgangspunkt i.

Elevrådet (herefter SKE)

SKE havde på forhånd drøftet emnet i deres forum og var bl.a. kommet frem til at følgende elementer ville kunne øge kvaliteten i uddannelsessystemet og medføre, at flere unge får en ungdomsuddannelse:

·        Større viden omkring de enkelte fags og uddannelsers mulige jobmuligheder.

·        Ekstra brobygningsforløb, flere praktikforløb og en times ekstra valgfag.

·        Udgående udsyn i de større klasser samt kreativ undervisningsform.

Skolebestyrelsesnetværkets (herefter SBN)

SBN bemærkede, at trivselsmålinger fra 4. klassetrin og opefter løbende falder frem mod skoleforløbets afslutning. For at skabe mere trivsel og øget kvalitet i skoleforløbet foreslog de derfor bl.a.:

·        Øget fokus på pædagogens rolle i klasselokalet og betydningen for elevernes trivsel, evt. via prøvehandlinger.

·        Fokus på læringsmiljøerne, hvor mangfoldighed bl.a. kan øge nysgerrighed og motivation for den enkelte elev.

·        Et større fokus på de erhvervsrettede linjer, med særligt fokus på kompetenceudvikling for aktørerne på disse uddannelser.

·        Fokus på uddannelsesvejledning og alternative uddannelsesveje og jobmuligheder.

·        Et større fokus på de elever, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate og opkvalificering af forældre og læreres viden omkring arbejdsmarked og uddannelsesmuligheder.

Ungdommens Uddannelsesvejledning (herefter UU)

UU har generelt fokus på en tidlig indsats og mere omfattende vejledning af eleverne for bl.a. at øge deres chancer for en mere bæredygtig beslutning omkring deres fremtidige uddannelsesvalg. For at komme nogle af udfordringerne i folkeskolen i forkøbet anbefalede UU bl.a. følgende:

·        Vejledningssamtaler til alle i 8. klasse.

·        En tidlig indsats og kollektiv vejledning i 6. klasse vurderes til at øge nysgerrigheden og åbenheden omkring job og uddannelse.

·        Fokus på inddragelse af forældregruppen i elevernes skolegang, på gruppevejledningsforløb for at imødekomme en evt. afskaffelse af uddannelsesparathedsvurderinger og opkvalificering af UU’s kollektive vejledningsforløb.

·        Nytænkning af SUK-festivalen med afsæt i erfaringer på skolerne og i øvrige kommuner.

·        Udnævnelse af tovholder, som bl.a. skal have til opgave at agere bindeled mellem forskellige aktører mhp. at servicere og understøtte aktørerne i arbejdet med at øge sammenhængen i tilbuddene på skoleområdet.

Vemmelev Skole - på vegne af Korsør-distriktet

På vegne af hele Korsør-distriktet præsenterede Vemmelev Skole et fælles projekt skolerne imellem, som fysisk er placeret på Vemmelev Skole. Samarbejdet i distriktet har identificeret en gruppe af elever, som bl.a. er kendetegnet ved at have en række adfærdsmæssige og sociale udfordringer, og projektet er et specialiseret tilbud til børn på mellemtrinnet i Korsør-distriktet. Projektbeskrivelsen er vedlagt som bilag. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Projektet vurderer, at der er en signifikant positiv sammenhæng mellem bevægelse og børn og unges generelle trivsel.

·        Bevægelse øger bl.a. de unges selvopfattelse, øger selvtilliden, selvværdet og forebygger angst og depression samt styrker sociale kompetencer som konflikthåndtering, evnen til at tage ansvar, ordentlig kommunikation og solidaritet.

·        Projektets målgruppe overgår til almenområdet i udskolingen, hvorfor der er et stort fokus på kompetenceudvikling af alle medarbejdere og et stort fokus på brobygningen til almenområdet generelt.

·        Eleverne indskrives i Juniorklubben i Vemmelev, da klubmiljøet bl.a. er kendetegnet ved rummelighed, forskellighed, sociale relationer og fællesskaber.

·        Fokus på evaluering af de forskellige erfaringer som opstår i projektforløbet og elevernes udvikling samt udbredelse til kommunens øvrige skoler, bl.a. i samarbejde med andre aktører og via fondsmidler.

Naturskolen

Naturskolen afholder årligt mere end 150 arrangementer og har base i Korsør. Skolen samarbejder internt med dagtilbud og skoler og har afviklet en række forløb for skoler i Slagelse Kommune. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Naturskolen har tilbud målrettet dagtilbud, almenskoler, specialskoler, specialklassetilbud og sfo/klub, herunder special-arrangementer som Åben Skov i dagplejen og Istidsforløb for 7. klasse på Marievangsskolen. Alle arrangementerne, som er rettet mod børn, har fokus på faglige mål og den styrkede pædagogiske læreplan.

·        Naturskolen bistår med sparring og vejledning til lærere, som ønsker udeskole, og de understøtter med kursus-aktiviteter og har udviklet en udeskolefilm i samarbejde med Ungeafdelingen og Slagelse Jobcenter.

Antvorskov Skole

Antvorskov Skoles oplæg centrerede sig særligt omkring den gode skolestart, hvor børn i udsatte positioner med risiko for en dårlig skolestart skal opspores i dagtilbuddet eller tidligere. Hovedpointerne i oplægget var:

·        Skolen har særligt fokus på brobygning, da børn, som har trivselsproblemer eller er sårbare, når de starter i skole, generelt klarer sig dårligere i det senere uddannelsesforløb

·        Der lægges op til et centralt og decentralt samarbejde, hvor bl.a. forældreinddragelse, visitation og brobygningsmøder mellem daginstitution og skole prioriteres

·        Skolen konkluderer, at samarbejdet omkring brobygning for størsteparten fungerer godt, men at der bl.a. mangler ensartethed i dele af samarbejdet

·        For at skabe de bedste sociale og faglige forudsætninger for det enkelte barn anbefaler skolen, at der skabes bedre koordinering og mere helhedstænkning på tværs af fagpersoner, enheder og sektorer

·        Antvorskov Skole arbejder efter, at skolen skal være børneparat. Det vil bl.a. sige, at skolerne skal have kendskab til alle børn 1 – 1,5 år før skolestart

·        Et forpligtende samarbejde mellem forskellige enheder i kommunen, som bl.a. beror på gensidigt ansvar, struktur, systematiseret inklusion, forældreinddragelse og kompetenceudvikling for pædagogiske personale

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan drøfte interessenternes input og afgive bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Vurdering

Administrationen anbefaler, at udvalget forholder til sig elementerne i oplæggene og afgiver bemærkninger for at kvalificere det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet. Udvalget får fremlagt forslag til pejlemærker på udvalgsmødet i juni måned.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget drøfter interessenternes input og afgiver bemærkninger til det forestående arbejde med udarbejdelse af pejlemærker på skoleområdet.

Bilag

330-2021-155469

Bilag 1 - Opsamling

330-2021-155471

Bilag 2 - UU oplæg

330-2021-155470

Bilag 3 - UU noter

330-2021-155472

Bilag 4 - Vemmelev Skole oplæg

330-2021-155473

Bilag 5 - Vemmelev Skole projektbeskrivelse

330-2021-155468

Bilag 6 - Naturskolen oplæg

330-2021-155467

Bilag 7 - Antvorskov Skole oplæg

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet.

Udvalget fandt stor inspiration i de mange input fra interessenterne. Særligt kan der blandt andet arbejdes videre med følgende:

- Muligheden for etablering af skoler med en særlig natur- eller friluftsprofil

- Styrket fokus på praktisk undervisning i et samarbejde mellem skoler, UU og virksomheder

- Styrket fokus på børns kreativitet og evne til at indgå i sociale fællesskaber

- At eleverne får en tydeligere stemme i udviklingen af skolerne

552. Initiativsag - Kunsttalentklasse på Skælskør Skole (B)

552. Initiativsag - Kunsttalentklasse på Skælskør Skole (B)

Sagsnr.: 330-2021-29499               Dok.nr.: 330-2021-151254                                Åbent

Kompetence:

Byrådet

Beslutningstema

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, har den 18. april 2021 via sin initiativret ønsket, at byrådet tager stilling til sag om ny kunsttalentklasse på Skælskør skole.

Sagens indhold

Enhedslisten ser med nogen bekymring på, at Skælskør skole ser sig udfordret af, at der for tiden er tilmeldt få elever til den kommende kunsttalentklasse på skolen fra august 2021, jævnfør artikel i Sjællandske den 16. april 2021. Kunsttalentklassen har været en stor succes med flere og flere elever siden oprettelsen.

Kommunen har igennem årene støttet kunstmiljøet i Skælskør, hvilket har haft positiv betydning for byens udvikling. Kunsttalentklassen på Skælskør skole understreger, at kommunen satser på kunst og kultur, ikke bare i Skælskør, men at det også er et åbent tilbud til alle børn i kommunen. Elevtilmeldingen indtil nu er formentlig påvirket af de særlige forhold i denne coronatid. Kommunen bør derfor aktivt støtte oprettelsen af en ny kunsttalentklasse, således som Skælskør skole også gør det med sit nødråb i pressen.

Retligt grundlag

Byrådsmedlemmernes ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af §11 i styrelsesloven.

Handlemuligheder

Ingen bemærkninger.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Byrådsmedlem Thomas Clausen, Enhedslisten, indstiller,

1.    at kommunen garanterer elever, forældre og Skælskør skole, at der også vil blive oprettet en kunsttalentklasse på Skælskør skole ved skoleårets begyndelse fra august 2021 under forudsætning af, at det af skolen vurderes til at være pædagogisk forsvarligt.

Beslutning i Byrådet den 26. april 2021:

Fraværende:  Flemming Erichsen (A)

At 1 - Sagen oversendes til behandling i Børne- og Ungeudvalget.

Administrative bemærkninger

På udvalgsmødet den 10. maj kan Børne- og Ungeudvalget med afsæt i indeværende initiativsag drøfte status på søgning til de særlige talentlinjer i Slagelse Kommune samt administrationen af de nuværende politiske beslutninger på området.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Drøftet.

Administrationen har opmærksomhed på situationen og sætter ind med forskellige tiltag for at øge søgningen til talentlinjerne. Såfremt der ikke optages elever nok til en selvstændig klasse, vil der være mulighed for, at de nye talentelever samlæser med en anden klasse i de almene fag.

553. Opfølgning på møde vedrørende Boligsocial Helhedsplan (O)

553. Opfølgning på møde vedrørende Boligsocial Helhedsplan (O)

Sagsnr.: 330-2021-29053               Dok.nr.: 330-2021-161894                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget orienteres om møde vedrørende Boligsocial Helhedsplan.

Sagens indhold

På baggrund af blandt andet Børne- og Ungeudvalgets drøftelser på udvalgsmødet den 12. april blev der den 5. maj afholdt et møde mellem kommunaldirektøren, social- og projektchefen, borgmesteren og bestyrelsesformænd fra de boligorganisationer, der er involveret i Helhedsplanen.

Administrationen orienterer på udvalgsmødet den 10. maj mundtligt om drøftelserne.

Retligt grundlag

Den kommunale styrelseslov.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget tager sagen til orientering.

Bilag

330-2021-167173

Bilag 1 - Referat af møde

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

(V), (O) og Helle Blak (UFP) oplever ikke, at der er i tilstrækkelig grad er blevet taget stilling til bemærkninger fra Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Ungeudvalget, herunder ønsket om større involvering af beboerne samt gentænkning af kompetencecentret.

(A) tog sagen til orientering.

Referat af mødet tilføjes som bilag til sagen.

554. Årsrapportering Magtanvendelser 2020 (O)

554. Ã…rsrapportering Magtanvendelser 2020 (O)

Sagsnr.: 330-2020-20232               Dok.nr.: 330-2021-140537                                Åbent

Kompetence:

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser og Børne – og Unge Udvalget.

Beslutningstema

Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser orienteres om antal og udvikling i magtanvendelser i 2020 overfor voksne i botilbud drevet af Slagelse Kommune samt Slagelse Kommunes borgere i private og udenbys botilbud.

Børne- og Ungeudvalget orienteres om antal og udvikling i magtanvendelse i 2020 overfor børn og unge anbragt på institutioner og opholdssteder for børn og unge som drives af Slagelse Kommune samt private opholdssteder og udenbys tilbud.

Årsrapporteringen vedr. Magtanvendelser i 2020 fremsendes desuden til orientering i Handicaprådet.

Sagens indhold

Magtanvendelse er et indgreb i selvbestemmelsesretten og kan kun benyttes overfor voksne borgere med betydelig og varig funktionsevne i situationer, hvor der er akut fare for alvorlig personskade eller materiel skade.

Familieplejer og personale på opholdssteder eller døgninstitution har adgang til at anvende magt eller foretage andre indgreb i anbragte børn og unges selvbestemmelsesret som led i varetagelsen af den daglige omsorg.

Alle former for magtanvendelse kræver et lovgrundlag da den personlige frihed indskrænkes.

Formålet med lovgrundlaget er dels, at sikre retssikkerheden for både modtagere af offentlig omsorg og personalet der varetager omsorgen.

Magtanvendelse skal altid være undtagelsen og må aldrig erstatte omsorg og pleje og socialpædagogisk støtte. Se bilag vedr. lovbestemmelserne.

Magtanvendelse indberettes på særlige skemaer til Center for Handicap og Psykiatri der dels vurderer om der har været lovhjemmel til magtanvendelse og derefter tager kontakt til borgers rådgiver i forhold til det personrelaterede tilsyn. Samt de sociale tilbud for, at følge op på magtanvendelsen, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Antallet af magtanvendelser i 2020

Voksenområdet:

Der identificeres samlet set i et fald i antallet af magtanvendelser i perioden fra 2019- 2020 på 43,5 %.

Udvikling i det samlede antal af magtanvendelser:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

300

205

114

69

39

Periode

2019-20

Fald i pct.

43,5 %

Udvikling i ikke-tilladte magtanvendelser:

Ã…r

2018

2019

2020

Antal

15

6

2

Pct. Af alle magtanvendelser

 

13,1

 

8,7

 

5,4

I 2020 kan der identificeres et yderligere fald af ikke- tilladte magtanvendelser. De 2 ikke- tilladte magtanvendelser er begrundet i, at personalet har anvendt magt forinden, at alle pædagogiske muligheder har været afprøvet.

Antal af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes virksomheder med botilbud:

Tilbud

ACV

SPS

CPUS

Udenbys

2018

84

3

3

24

2019

49

12

2

6

2020

17

11

2

9

 Tilladte magtanvendelser:

Der givet 1 tilladelse til kortvarig fastholdelse i hygiejne situationer jf. servicelovens § 136 a stk. 3 og 4.

Børne – og ungeområdet

Magtanvendelser overfor børn- og unge de seneste 5 år fordeler sig således:

Ã…r

2016

2017

2018

2019

2020

Antal

79

57

71

45

91

Fra et fald i antallet af magtanvendelser i perioden 2018- 2019 på 36,6 % kan der konstateres, at der har været en stigning i antallet af magtanvendelser i perioden 2019-2020 på 102,2 %.

Periode

2018-19

2019-20

Fald i pct.

36,6%

 

Stigning i pct.

 

102,2%

Af de 91 magtanvendelser i 2020 tegner 4 børn sig for 41 af det samlede antal, hvoraf de 3 børn er Slagelsebørn og 1 barn er anbragt af udenbys kommune i et Slagelse Kommune tilbud.

For alle 3 Slagelsebørn gør det sig gældende, at det er børn med meget komplekse udfordringer.

Når der har været foretaget en magtanvendelse overfor det enkelte barn følger Slagelse Kommune som en del af det personrelaterede tilsyn op på indberetningen ved, at der afholdes en børnesamtale med det enkelte barn samt en samtale med stedet/personen der har udført magtanvendelsen.

Af de 22 involverede børn og unge fordeler sig 54 magtanvendelser på Slagelses Kommunes anbragte børn/unge og 37 magtanvendelser på børn og unge anbragt i Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge fra andre kommuner.

Det skal bemærkes, at der i voksenansvarsloven pr. 1. januar 2020 kom en ændring der betød, at der kan anvendes magt i et bredere perspektiv. Det gælder blandt andet, hvis et barn/ung er ved at ødelægge materiel. Her er det nu muligt, at anvende magt over for barnet/unge.

Ikke tilladte magtanvendelser:

11 magtanvendelser svarende til 12,1 % er identificeret som ikke tilladte. Årsagerne hertil er kendetegnet ved, at der i enkelte tilfælde har været anvendt magt i barnets aflastningstilbud, hvilket der ikke er lovhjemmel til samt når det er vurderet, at ikke alle pædagogiske muligheder er afprøvet forud for magtanvendelsen.

Antallet af magtanvendelser fordelt på Slagelse Kommunes tilbud for børn og unge og udenbys tilbud:

Tilbud

 

Antal

Procentfordeling

Personer

 Slagelse børn/unge

SPS

 

1

1,1%

1

1

ACV

 

36

39,6 %

5

6

Udenbys

 

54

59,3

16

47

Retligt grundlag

Lovgrundlaget for magtanvendelse på voksenområdet reguleres af servicelovens §§ 124-125,128 samt § 136.

Lovgrundlaget for magtanvendelser på børne- og ungeområdet reguleres af Lov om voksenansvar §§ 8-11.

Handlemuligheder

A: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen til efterretning.

B: Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage orienteringen og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

C: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning.

D: Børne- og Ungeudvalget kan tage orienteringen til efterretning og samtidig anmode administrationen om yderligere oplysninger.

Vurdering

Administrationen i Center for Handicap og Psykiatri behandler indkomne magtanvendelsesindberetninger på såvel voksen og børne- og unge området. Forså vidt angår voksenområdet er det administrationens vurdering, at antallet af magtanvendelser i kommunens botilbud nu ligger på et forventeligt og acceptabelt niveau. Set i lyset, af især ACVs målgruppe som er børn, unge og voksne indenfor autismespektret med komplekse kommunikative og heraf adfærdsmæssige udfordringer er det vurderingen, at magtanvendelse på et tilbud som ACV ikke totalt kan elimineres. Det er ligeledes vurderingen af den politiske handleplan fra 2014 om nedbringelse af magtanvendelser med fokus på udvikling af faglig tilgang, etik og kompetencer har sat skub i den positive udvikling som kan afspejles i en forsat nedgang i antallet af magtanvendelser på voksenområdet.

Det er administrationens vurdering, at den markante udvikling i antallet af magtanvendelser overfor anbragte børn og unge bør give anledning til, at Slagelse Kommune via det personrelaterede tilsyn har et skærpet fokus på magtanvendelse og på barnet/den unges trivsel i tilbuddet. Herunder et fokus på tilbuddets faglige tilgange, kompetencer og pædagogiske metoder for, at sikre, at der er det rigtige match mellem barnet/den unges behov og de indsatser tilbuddet kan levere.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Årsrapporteringen forelægges Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser, Børne- og Ungeudvalget og Handicaprådet til orientering.

Indstilling

Social- og projektchefen indstiller

1.    at Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser tager orienteringen til efterretning.

2.    at Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget anerkender den positive udvikling i magtanvendelser på voksenområdet og medarbejdernes indsatser i relation hertil.

Bilag

330-2020-122673

Bilag 1 - Magtanvendelse

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget inviterer på senere tidspunkt en specialist på området til at gennemgå både lovgivning og magtanvendelsesudviklingen på børneområdet.

555. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

555. Status på den Kommunale Ungeindsats (O)

Sagsnr.: 330-2021-32033               Dok.nr.: 330-2021-155292                                Åbent

Kompetence:

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser.

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser skal tage opfølgning på den kommunale ungeindsats til efterretning.

Sagens indhold

I september 2019 godkendte Børne- og Ungeudvalget samt Social- og Beskæftigelsesudvalget tre effektmål for ungeindsatsen, som de ønsker at følge op på hvert halve år i henholdsvis maj og november.

Udvalgenes opfølgning har til formål at vurdere, om der er den ønskede udvikling hen mod de politiske målsætninger. De politiske målsætninger er:

·       Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

·       Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

·       Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Byrådet følger op på de politiske målsætninger én gang årligt.

Ungeindsatsen

Der er d.d. registreret 76 KUI-unge. Antallet er identisk med seneste afrapportering. Tallet er baseret på praksis i UU, hvor også unge, som vurderes til at være i målgruppen for KUI uden nødvendigvis et påbegyndt forløb, registreres. Antallet omfatter derfor både unge i målgruppen og unge som har fået opstartet et KUI-forløb med deltagelse af bl.a. sagsbehandlere.

Af de 76 er 16 unge registreret med en KUI-plan (Den Unges Plan). Det lave antal KUI-planer skyldes bl.a., at der i flere tilfælde er brugt andre plan-skabeloner fra vejledernes side. Dette er der rettet op på.

Der er d.d. registreret 17 unge på en Ungeguide-ordning. Det tilsvarende tal på seneste afrapportering var 15. Det er UU der varetager ungeguide funktionen, som tilbydes til unge, der har en indsats i to eller flere centre og har behov for støtte til uddannelse eller beskæftigelse.

UU bemærker, at KUI-samarbejdet, efter en ihærdig opstartsperiode, ikke helt har nået sit optimale niveau, hvor bl.a. Covid-19 perioden har været en væsentlig hindring i indsatsen. Det forventes, at den kommende Ungeenhed formår at ændre KUI-samarbejdet til det bedre og til større gavn for den enkelte unge.

Effektmål 1: De unges oplevelse af ungeindsatsen

De unges oplevelse af ungeindsatsen er baseret på udsagn, som hver enkelt ung tager stilling til via en vejleder. De unge svarer på en skala og har også mulighed for at skrive en kommentar. Svarene registreres i den unges uddannelsesplan, så de også kan bruges som feedback til de konkrete fagpersoner omkring den unge. De udsagn, som de unge bliver bedt om at tage stilling til er:

·        På netværksmødet i dag blev der talt om det jeg har brug for

·        På netværksmødet lyttede de til mig og mine ønsker med oprigtig interesse og nysgerrighed

·        Jeg følte mig godt behandlet på netværksmødet

·        Jeg ved, hvad jeg selv og de andre skal gøre i den næste tid

Af de 16 unge registreret med en KUI-plan har 4 evalueret deres forløb. Alle 4 evalueringer viser, at de unge i høj grad har været tilfredse med indsatsen. Administrationen skal dog bemærke, at evalueringerne ikke kan danne grundlag for et validt materiale til at kunne konkludere på de unges tilfredshed med KUI-indsatsen, hvorfor der af nedenstående tabel ikke fremgår noget under status for april 2021.

Delmålene, som blev godkendt af udvalgene i september 2019, fremgår af tabellen nedenfor.

Andel unge, som i nogen eller høj grad oplever at blive inddraget og mødt i ungeindsatsen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

90%

91%

92%

93%

94%

95%

Status oktober 2020

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

-

 

 

 

 

Effektmål 2: Andel unge på forsørgelsesydelse

I dette effektmål medtages unge mellem 18 og 29 år som modtager en forsørgelsesydelse. Både fleksjob og førtidspension er medregnet, da målet i videst muligt omfang er at sikre en tidlig og forebyggende indsats, så flere unge undgår at ende på disse ordninger. A-dagpenge indgår ikke, da A-dagpenge i overvejende grad ville medtage unge, som netop gennemfører en uddannelse og blot venter på første job. I takt med at Slagelse tiltrækker stadig flere studerende, vil der også være flere unge, som i en periode ender som dimittender på A-dagpenge. Unge i gang med en forberedende grunduddannelse (FGU) betragtes som i uddannelse, ligesom i de nationale målsætninger.

I nedenstående tabel fremgår delmål og afrapporteringer fra henholdsvis 2020 og 2021:

Andel unge op til 29 år, som modtager en forsørgelsesydelse, eksklusiv A-dagpenge

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål

12,6%

10,4%

10,1%

9,9%

9,7%

9,5%

9,4%

Status januar 2020

 

11,2%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

10,5%

 

 

 

 

 

Status januar 2021

 

 

11,3%

 

 

 

 

Jobcenteret gør opmærksom på, at en stor del af de unge, der søgte ydelse i 2020 var frafaldet en ungdomsuddannelse. I alt blev der registreret 232 unge med �afbrudt uddannelse�. Det tilsvarende tal for 2019 var 289 unge. I det første kvartal af 2021 er der registreret 75 unge på forsørgelsesydelse med årsag i afbrudt uddannelse.

Effektmål 3: Elevfravær i grundskolen

Dette effektmål vedrører alle elever i 7.-10. klasse i kommunale folke- og specialskoler. Alle tre fraværstyper er medregnet - både lovligt, ulovligt og sygefravær. De foreliggende data er opgjort på det senest rullende skoleår som strækker fra februar 2020 til februar 2021.

Den samlede fraværsprocent for perioden er 3,71%, hvilket er noget lavere end seneste opfølgning som anført i tabellen herunder.

Det lavere fravær hænger formentlig sammen med, at skolerne er fritaget fra de almindelige regler om registrering og indberetning af fravær, når de kører med nødundervisning. I lukningsperioden pga. COVID-19 har skolerne således ikke været forpligtet på at indberette fravær. Skolerne har pligt til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor. Ligeledes skal skolerne registrere elevers manglende aktive deltagelse i nødundervisningen, men den enkelte skole tilrettelægger selv registreringen.

Delmål og status pr. april 2021 fremgår af tabellen nedenfor.

Andel skoledage udskolingselever i gennemsnit er fraværende

Baseline

2018/19

2019/20

2020/21

2021/22

2022/23

2023/24

2024/25

Delmål

7,7%

7,7%

7,5%

7,3%

7,1%

6,9%

6,7%

Status januar 2020

 

8,4%

 

 

 

 

 

Status august 2020

 

6,6%

 

 

 

 

 

Status februar 2021

 

 

3,71%

 

 

 

 

Politisk målsætning 1: Mindst 85% af alle 25-årige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Administrationen kan ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Dette skyldes, at datamaterialet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) ikke er offentliggjort grundet forsinkelser og udfordringer i Styrelsens datasystemer og fagprogrammer. Jf. STUK er den klare forventning, at datamateriale vedr. denne målsætning vil offentliggøres, således det kan fremgå af administrationens afrapportering til efteråret 2021.

Mindst 85% af alle 25-Ã¥rige skal have en ungdomsuddannelse i 2025 og 90% i 2030

Baseline (Ã¥rgang 2016)

2020

 

2021

2022

2023

2024

2025

Delmål: Andel af en ungdomsårgang, som forventes at få mindst en ungdomsuddannelse inden de er 25 år, dvs. 8 år efter 9. klasse

81%

82,5%

83%

83,5%

84%

84,5%

85%

Status oktober 2020

 

Ã…rgang 2017: 83,1%

Ã…rgang 2018: 82,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politisk målsætning 2: Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Administrationen kan fortsat ikke komme specifikke tal vedr. denne tabel nærmere i denne afrapportering. Der henvises til samme forklaring som under politisk målsætning 1.

Andelen af op til 25-årige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked skal være reduceret med minimum 20% i 2025 og halveret i 2030

Baseline 2016

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel op til 25-Ã¥rige uden tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked

9,2%

8,8%

8,5%

8,2%

7,9%

7,7%

7,4%

Status oktober 2020

 

-

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

-

 

 

 

 

Politiske målsætning 3: Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Unge, der ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse direkte efter grundskolen har sværere ved at få fodfæste i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Denne målsætning følger op på, hvor stor en andel af unge i Slagelse Kommune, der ikke starter direkte på en ungdomsuddannelse, når de går ud af grundskolen efter 9. eller 10. klasse.

Andelen af unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse er højst 6% i 2025 og 5% i 2030

Baseline 2017

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Andel unge, der ikke er startet på ungdomsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse

7,3%

7,0%

6,8%

6,6%

6,4%

6,2%

6%

Status oktober 2020

 

9,4%

 

 

 

 

 

Status april 2021

 

 

6,9%

 

 

 

 

Retligt grundlag

Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse og beskæftigelse m.v. af 29. maj 2018.

Handlemuligheder

Børne- og Ungeudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser kan tage opfølgningen til efterretning.

Vurdering

Administrationen vurderer, at den kommende Ungeenhed vil have en positiv effekt på delmålene i effektmålene samt de politiske målsætninger. Derudover er forventningen, at kommende afrapportering bliver mere fyldestgørende, da dataleverancen fra centraladministrationen forventes at være tilgængelig.

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Skolechefen indstiller,

1.    at udvalgene tager orienteringen til efterretning.     

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 3. maj 2021:

Fraværende: 

Udsat til næste møde.

Beslutning i Udvalget for Specialiserede Borgerindsatser den 5. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Orienteringen taget til efterretning.

Venstre tager sagen til efterretning med bemærkning om, at sagen viser, at der i høj grad er brug for Ungeenheden.

Udvalget får fra administrationen tilsendt arbejdsgrundlag for etablering af Ungeenheden til orientering.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til efterretning.

Udvalget imødeser etablering af Ungeenheden og har forventning om, at det tværfaglige arbejde vil løfte ungeindsatsen.

Helle Jacobsen (V) bemærkede:

"Venstre bemærker, at sagen her viser, at der er brug for Ungeenheden.

Venstre pointerer vigtigheden af, at Ungeenhedens personalesammensætning afspejler opgaven som beskrevet i Lov om Kommunal Ungeindsats, således:

- at der er myndighedssagsbehandlere til at varetage opgaverne for 14 - 29 årige

- at der sikres koordinering og sammenhæng fra og med grundskolens udskolingsklasser

- at Ungeenheden er den enhed, som koordinerer på ungeområdet - der skal dermed skabes et tæt samarbejde med andre kommunale aktører på ungeområdet, bl.a. KPE og PUI samt alle relevante uddannelsesinstitutioner, forberedende tilbud mv."

556. Gensidig orientering (O)

556. Gensidig orientering (O)

Sagsnr.: 330-2017-90127               Dok.nr.: 330-2021-43402                                  Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalgets medlemmer og administrationen orienterer om aktuelle henvendelser, tiltag, projekter m.m.

Sagens indhold

1.    Orientering fra udvalgsformand

2.    Orientering fra udvalgsmedlemmer

3.    Orientering fra administrationen

Orientering om status på task force-projektet i Afdeling for Børn og Familie

Administrationen orienterer på mødet om status på projektet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget orienteres.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

At 1 - Taget til orientering.

Skolechefen orienterede om møde med Dansk Handicapråd samt henvendelse vedrørende sprogindsats i et dagtilbud.

Social- og Projektchefen orienterede om henvendelse vedrørende døgninstitutionen Birkelund.

Lis Tribler (A) orienterede om første spadestik til den nye daginstitution i Jonslunden.

Helle Blak (UFP) orienterede om kommende besøg i en daginstitution.

557. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

557. Udvalgets input til kommende møder og dagsordenpunkter (B)

Sagsnr.: 330-2018-6642                 Dok.nr.: 330-2020-494780                                Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget kan beslutte eventuelle input til kommende møder/dagsordenspunkter.

Sagens indhold

Administrationen udarbejder og opdaterer løbende oversigten over kommende sager til Børne- og Ungeudvalgets møder (bilag 1), samt den kvartalsopdelte årsplan (bilag 2). I den forbindelse har udvalget mulighed for at komme med deres input til emner eller dagsordenpunkter, som de ønsker behandlet på kommende møder.

Vurdering

Sagsoversigten og årsplanen er vigtige redskaber i planlægningen af kommende udvalgsmøder. Administrationen vurderer, at det skaber værdi, hvis Børne- og Ungeudvalget har input til kommende møder eller dagsordenpunkter. Så vidt det er muligt, vil administrationen imødekomme udvalgets ønsker om tidspunkt for behandling af tilføjede dagsordenpunkter.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter eventuelle input til kommende møder/dagsordenpunkter.

Bilag

330-2021-162185

Bilag 1 - Sagsoversigt pr. maj 2021

330-2021-162186

Bilag 2 - Ã…rsplan pr. maj 2021

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

Ingen.

558. Pressemeddelelser (B)

558. Pressemeddelelser (B)

Sagsnr.: 330-2017-92251               Dok.nr.: 330-2021-43392                                  Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal beslutte udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget beslutter udsendelse af eventuelle pressemeddelelser og øvrig kommunikation i forlængelse af udvalgsmødet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

Ingen.

559. Godkendelse af referat (B)

559. Godkendelse af referat (B)

Sagsnr.: 330-2017-89569               Dok.nr.: 330-2021-43413                                  Åbent

Kompetence: Børne- og Ungeudvalget

Beslutningstema

Børne- og Ungeudvalget skal godkende referatet.

Indstilling

Kommunaldirektøren indstiller,

1.    at Børne- og Ungeudvalget godkender referatet.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 10. maj 2021:

Fraværende: 

Godkendt.