Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (2014-2018) – Referat – 5. februar 2018



1. Godkendelse af dagsorden (B)

1.     Godkendelse af dagsorden (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-35475                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Godkendelse af dagsorden.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at dagsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

2. Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

2.     Orientering fra udvalgsmedlemmer og administration (O)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2017-794576                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der gives orientering af aktuelle tiltag, sager, projekter m.m.
1. Orientering fra udvalgsformanden.
2. Orientering fra Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget’s medlemmer.
3. Orientering fra Administrationen.
4. Masterplan med kommende sager og temamøder er vedlagt.
Indstilling
Centercheferne for Teknik og Miljø samt Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at orienteringerne tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) orienterede om første møde i Ø-udvalget.
Troels Brandt (B) orienterede om henvendelse vedr. trafikforholdene på Valmuevej.
Ole Drost (V) spurgte ind til spildevandsudledning fra RGS VandRens.
Ole Drost (V) ønskede en status på Andersvænge.
Anders Kofoed (V) spurgte ind til ønsket om fartnedsættelse på Rendebjergvej, som var blevet afvist af Politiet. Udvalget ønsker at Politiet genovervejer beslutningen.

3. Vedtagelse af forretningsorden LTE (B)

3.     Vedtagelse af forretningsorden LTE (B)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-70111                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal godkende forretningsorden.
Baggrund
På udvalgets møde 10. januar 2018 blev sagen udsat, idet der skulle udarbejdes en fælles
Forretningsorden for alle fagudvalg. Udvalgsmedlemmerne kunne i den forbindelse komme med forslag og bemærkninger til Forretningsordenen.
Det følger af Styrelsesvedtægten, at et udvalg selv fastsætter sin Forretningsorden. Byrådet kan bestemme, hvilken opgaveportefølje udvalget har, men ikke hvordan udvalget skal tilrettelægge sit arbejde.  
Der er udarbejdet vedhæftede forslag til fælles Forretningsorden for fagudvalgene. I teksten er markeret med rødt, hvor der er indskrevet nyt i forhold til oprindelige forslag, som var vedlagt til udvalgsmøde d. 10. januar 2018.
Retligt grundlag
Jf. § 20, stk. 3 i styrelsesloven vedtager udvalget selv sin Forretningsorden.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge at godkende eller komme med ændringer til Forretningsorden.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at forslag til forretningsordenen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Udvalget forudsætter, at det er den samme forretningsorden, som er udsendt til samtlige fagudvalg.
Dagsorden udsendes 4 hverdage før udvalgsmøde.

4. Lokaletilskud - Fremadrettede tiltag mhp. øget budgetsikkerhed på lokaletilskudsområdet (B)

4.     Lokaletilskud - Fremadrettede tiltag mhp. øget budgetsikkerhed på lokaletilskudsområdet (B)

Sagsnr.: 330-2017-73517               Dok.nr.: 330-2018-27560                                            Åbent
Kompetence: Kultur- og Fritidsudvalget, Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Kultur- og Fritidsudvalget (KF) og Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (LTE) skal beslutte fremadrettede tiltag med henblik på at øge budgetsikkerheden på lokaletilskudsområdet og opnå bedst mulig udnyttelse af kommunale, lejede og ejede faciliteter.
Baggrund
Slagelse Kommune ønsker at sikre en god og effektiv udnyttelse af lokaletilskud til foreninger, der tilbyder idræt og andre fritidsaktiviteter til kommunens borgere. Gennem enkelthed, gennemskuelighed og oplevet retfærdighed ønsker kommunen at gøre tildelingskriterierne mere lige samt gøre det overskueligt og forståeligt for alle, hvorfor tildelingen er, som den er.
I samarbejde med BDO er der foretaget en analyse af lokaletilskudsområdet med det overordnede mål at få mest mulig aktivitet for de afsatte midler til lokaletilskud samt at udarbejde anbefalinger til fremadrettet håndtering af området, så budgetoverholdelse opnås. I den forbindelse er der foretaget en vurdering af tildelingskriterierne, en vurdering af hensigtsmæssigheden af lokaletilskudsydelse samt timekøb. 
Der har i regnskabsårene 2015 og 2016 været et betragteligt merforbrug på lokaletilskudskontoen, som efter politisk beslutning skal dækkes inden for Folkeoplysningsudvalgets samlede budget. Området forventes at balancere i 2017, bl.a. fordi foreningernes ansøgninger om tilskud til forbedringer ikke er imødekommet (er ej lovpligtigt). 
Retligt grundlag
Folkeoplysningsloven
Handlemuligheder
Center for Kultur, Fritid og Borgerservice ser følgende muligheder:
a) Igangsætning af projekt om optimering af facilitetsudnyttelse i relation til udfordringerne på lokaletilskudsområdet.
b) Vurdering af foreningernes lejeaftaler mhp. rådgivning om eventuel opsigelse og/eller genforhandling af vilkår med udlejere.
c) Gennemgang af foreningernes driftsomkostninger i relation til lokaletilskudsområdet mhp. en vurdering af eventuelle større udsving.
d) Øgning af dialogen med foreningerne med henblik på en spredning af udgifter til vedligehold over flere år.
e) Vurdering af hele aktivitetsområdet mhp. en vurdering af graden af udbetaling af lokaletilskud til aktivitetsområderne.
Vurdering
Administrationen vurderer, at det ikke er hensigtsmæssigt, at kommunen generelt indtræder som lejer på vegne af de enkelte foreninger. Dette vil medføre, at hele lokaleudgiften påføres kommunen, og at kommunen står med huslejeudgifterne i opsigelsesperioden ved lukning af en forening. Desuden vil der være en væsentlig administrativ opgave forbundet med kommunal varetagelse af lejemål. Fordelen ved kommunal varetagelse af foreningernes lejemål er primært, at der kan ryddes op i lejevilkår og kontraktforhold.
Enkelte foreninger ser selv muligheden for at dele deres lokaler. Det anbefales, at der indledes en dialog målrettet denne gruppe af foreninger, da deling af lokaler kan medføre en huslejebesparelse for foreningerne og færre kommunale udgifter til lokaletilskud. Denne dialog bredes ud til at omfatte alle foreninger, der modtager lokaletilskud. Der kan indhentes besparelser på dette område, der dog primært er relevant for mindre foreninger.
Generelt bør mulighederne for at få anvist kommunale klublokaler afdækkes sammen med foreningerne, både når foreningerne stiftes og ved stigende/aftagende medlemsantal, for en maksimering af anvendelsen. Dette vil også kunne medvirke til at sænke udgifterne til lokaletilskud på den lange bane.
Det anbefales, at administrationen i Center for Kommunale Ejendomme og Fritidsafdelingen sammen udarbejder en plan for igangsætning af tiltag.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Igangsættelse af projekter mhp. at øge budgetsikkerheden på lokaletilskudsområdet forventes at have en positiv effekt på budgettet til lokaletilskud. Det må dog forventes at være fremtidige effekter, da arbejdet vil strække sig over en længerevarende periode.
Igangsætning af alle handlemuligheder må forventes dels at kræve betydelige personalemæssige resurser, dels at strække sig over en længere periode.
Konsekvenser for andre udvalg
Folkeoplysningsudvalget anbefaler, at der udarbejdes en oversigt over foreningernes driftsudgifter, da bagudrettede tal er vigtige i forhold til den reelle udvikling.
Det vil være et særdeles omfangsrigt arbejde, der ikke kan anbefales grundet det store resursetræk.
Indstilling
Centerchefen for Kultur, Fritid og Borgerservice og centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at  Kultur- og Fritidsudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget beslutter igangsætning af projekt om optimering af facilitetsudnyttelse i relation til udfordringerne på lokaletilskudsområdet.
2.    at Kultur- og Fritidsudvalget samt Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget beslutter, at der foretages vurdering af foreningernes lejeaftaler mhp. rådgivning om eventuel opsigelse og/eller genforhandling af vilkår med udlejere.
3.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at dialogen med foreningerne øges med henblik på en spredning af udgifter til vedligehold over flere år.
4.    at Kultur- og Fritidsudvalget beslutter, at der fremadrettet igangsættes en vurdering af hele aktivitetsområdet mhp. vurdering af graden af udbetaling af lokaletilskud til aktivitetsområderne.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt fsva. Pkt. 1 og 2.
Udvalget forventer at opgaven kan udføres inden for nuværende budgetramme.
Udvalget ønsker en orientering om den bagvedliggende kalkulation for prissætning af lokaleleje.
Der orienteres om priser for lokaleleje.

5. Udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme (O)

5.     Udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme (O)

Sagsnr.: 330-2017-21718               Dok.nr.: 330-2017-466688                                          Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der orienteres om status og proces for udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme.
Baggrund
På Økonomiudvalget blev det den 12. september 2016 besluttet, at igangsætte processen for et strategisk udbud på udearealer ved visse kommunale ejendomme.
Udbuddet og harmoniseringen af plejen er en af forudsætningerne for at besparelsen på kr. 10 mio. i ejendomsdrift kan udmøntes i 2019.
Administrationen har udarbejdet en oversigt, der samler og organiserer samtlige af kommunens ejendomme på såkaldte ejendomstyper (bilag 1). På den baggrund er der foretaget en harmonisering af driftsindsatsen på udearealerne for hver enkelt ejendomstype. Efterfølgende kan der nu foretages et udbud af driften ved de ejendomstyper administrationen ud fra en strategisk betragtning finder egnet til et udbud.
Inden udearealerne udbydes har virksomhederne på de enkelte ejendomme fået mulighed for at forholde sig til det harmoniserede driftsniveau, af de arealer der er knyttet til virksomheden.
Som det ses af bilag 1, er der gennem den strategiske fragmentering udeladt visse ejendomstyper, der ikke er egnet til et udbud. Det er alene ejendomstyper i regi af Center for Kommunale Ejendomme, der udbydes, og af disse udbydes ikke jordbrugsarealer, byggegrunde, udlejningsejendomme samt dele af de takstfinansierede sociale institutioner.
Af strategiske årsager udelades samtidig arealer, hvor VASAC udfører den daglige driftsopgave. Dertil kommer enkelte konkrete opgavetyper, som på baggrund af en strategisk analyse fastholdes i Ejendomsservice eller overdrages til Entreprenørservice. Tankegangen bag den strategiske analyse har været at placere de enkelte opgavetyper, hvor de løses bedst og kan indgå i en større driftssammenhæng.
Idet der er tale om et førstegenerationsudbud, hvor der forventeligt vil være behov for større eller mindre justeringer, udbydes driften kun for to år – dog med optioner på endnu 2 x 1 år.
Arealerne udbydes i 3 geografisk afgrænsede områder, der har en størrelse, som gør det interessant at byde på, for store såvel som små virksomheder. De geografiske områder tilrettelægges også således at der vil være et fornuftigt samspil med den eksisterende bygningsdrift. Den geografiske oversigt kan ses i bilag 2 og 3.
Da en del af de arealer som udbydes, allerede nu bliver varetaget af eksterne leverandører (kan ses i bilag 3), vil der ikke blive tale om at personale skal virksomhedsoverdrages. Desuden vil ikke elementerne på arealerne bliver udbudt. Derfor vil Ejendomsservice stadig have opgaver på arealerne. 
Det er vanskeligt at sige om udbuddet på kort sigt, vil give en besparelse indbygget i udbuddet af udearealerne, idet opgaverne flere steder varetages af ansatte på vilkår, der ikke er konkurrencemæssige og Ejendomsservice registrere ikke forbrugt tid på de enkelte arealer/elementer.
Over tid vil en harmonisering og overskuelig forvaltning af udearealerne givetvis medføre en optimeret drift og dermed en økonomisk besparelse.
Retligt grundlag
Lov nr. 1564 af 15/12/2015 (Udbudsloven).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EF.
Slagelse Kommunes kompetenceplan.
Slagelse Kommunes indkøbspolitik.
Slagelse Kommunes sociale klausuler.
Handlemuligheder
Administrationen finder at udvalget kan vælge at tage orienteringen til efterretning, ligesom udvalget kan vælge om de ønsker yderligere orientering i det videre forløb.
Vurdering
Administrationen anbefaler, at den forelagte proces omkring udbuddet af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme følges.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Udbuddet er en af de forudsætninger, som ledelsen har peget på for at besparelsen på kr. 10 mio. kan udmøntes i 2019.
Der vil ikke blive virksomhedsoverdraget personale fra hverken Ejendomsservice eller Entreprenørservice til vinder af udbud. Årsagen er at en del af arealerne, allerede nu bliver plejet af eksterne, samt at en del af elementerne på arealerne forsat bliver plejet af egne folk. Skulle der mod forventning være en eventuel overkapacitet af personaleressourcer, så vil det blive afviklet ved naturlig afgang.
Konsekvenser for andre udvalg
Det kan have konsekvenser for kommunale virksomheder tilknyttet andre udvalg, at niveauet for drift af udearealerne harmoniseres, og dermed ændres i forhold til tidligere praksis på den enkelte virksomhed.
Indstilling
Centerchefen for Kommunale Ejendomme indstiller,
1.    at processen for udbud af udearealer i Center for Kommunale Ejendomme tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Taget til efterretning.
Udvalget ønsker en orientering om status landsbypedeller.

6. Budgetopfølgning 1 for 2018 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)

6.     Budgetopfølgning 1 for 2018 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget (B)

Sagsnr.: 330-2017-92674               Dok.nr.: 330-2018-6754                                              Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Alle fagudvalg gennemfører budgetopfølgning 1 for 2018 med rapportering og godkendelse af den økonomiske status på udvalgets område.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkender budgetopfølgning, som indgår i samlet opfølgning til Økonomiudvalg og Byråd.
Baggrund
I Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat reglerne om, at der skal gennemføres 4 årlige budgetopfølgninger: primo året samt pr. ult. Marts, juni og september. Budgetopfølgningerne forelægges fagudvalg, og efterfølgende samlet til Økonomiudvalget og Byrådet.
Budgetopfølgningerne udarbejdes i almindelighed på baggrund af aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata samt forventninger til forbrugsudviklingen i resten af året.
Budgetopfølgning 1 gennemføres dog så tidligt på året, at de aktuelle forbrugs- og aktivitetsdata er begrænsede. Derfor er udgangspunktet for budgetopfølgning 1, at budgettet overholdes på alle områder medmindre der er konkret viden om andet. Budgetopfølgningen udarbejdes derfor med fokus på:
· Væsentlige ændringer i forudsætninger i forhold til det korrigerede budget, herunder afledt af forventet regnskab 2017.
· Budgetaftalens udmøntning.
· Forventet realisering af anlægsbudget.
Der sættes således alene fokus på områder, hvor der forventes væsentlige budgetafvigelser, som kræver særlig handling. Handleplaner fra tidligere år, der fordrer indsats i 2018, forelægges ligeledes.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget forventes at have et merforbrug for driftsudgifterne på 1,0 mio. kr. og at anlægsudgifterne vil balancere.
Landdistriktsudvikling
For politikområde Landdistriktsudvikling forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser mellem budget og regnskab for 2018.
Drift og Teknik
Drift 2018
For politikområde Drift og Teknik forventes ved budgetopfølgning 1 ingen afvigelser på driften mellem budget og regnskab for 2018.
Anlæg 2018
I budget 2018 mangler der fortsat 5,0 mio. kr. for at kunne overholde de eksisterende asfaltkontrakter. Hvilket betyder at byrådet skal omprioriterer LTE udvalgets midler i 2018. Når regnskab 2017 er endeligt, og størrelse af de forventede mindreforbrug kendes, vil Center for Teknik og Miljø komme med forslag til alternativ finansiering indenfor politikområdets ramme.
Kommunale Ejendomme
Teknisk korrektion vedr. ældre- og handicapboliger
I forbindelse med overflytningen af ældre- og handicapboliger til Kommunale Ejendomme er der konstateret en budgetmæssig ubalance på 1,031 mio. kr. i 2018 og 1,699 mio. kr. i overslagsårene. En oversigt over, hvilket boliger, der bør korrigeres, fremgår af bilag 2. Udvalget skal på et kommende møde tage stilling til finansieringen af ubalancen.
Udmøntning af besparelse vedrørende fase 2 på rengøringsservice
I forbindelse med vedtagelsen af budget 2015 blev det besluttet optimere rengøringsområdet. Fase 1 er gennemført og besparelsen er realiseret. Det blev ligeledes besluttet, at besparelsen vedrørende fase 2 skulle udmøntes på bygninger uden for det nuværende rengøringsområde, som primært er bygninger på ældre- og handicapområdet samt bygninger, hvor rengøringen er integreret i det daglige arbejde.
Det foreslås, at besparelsen i 2018 kun bliver udmøntet med 50%, så institutionerne har mulighed for at tilpasse sig det lavere budget, hvorved besparelsen først har fuldt gennemslagskraft i 2019. Besparelsen vedrørende fase 2 er fordelt ud fra de enkelte institutioners samlede m2. Det foreslås derfor at de enkelte bygningers rengøringsbudgetter reduceres med 1,0 mio. kr. i 2018 og 2,137 mio. kr. i overslagsårene og at Rengøringsservices budgetterede besparelser reduceres tilsvarende.
Hovedparten af rengøringsbudgetterne for bygningerne ligger ude på de decentrale områder, da det vedrører rengøringsbudgetter på takstfinansierede enheder, selvejende institutioner mv., men der ligger også enkelte under Ejendomsservice. En oversigt over områder, hvor rengøringsbudgettet skal reduceres kan se i bilag 3.
Handleplaner
Ejendomsstrategien forventer merforbrug på godt 5 mio. kr. for 2017. Dette merforbrug forventes dog indhentet i starten af 2018 ved aflæggelse af anlægsregnskab for salget af Klosterbanken 17.
Retligt grundlag
Kommunalbestyrelsen skal jf. styrelseslovens § 42 stk. 7 fastsætte og beskrive regler for, hvordan kommunens kasse- og regnskabsvæsen skal indrettes. ”Regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune” indeholder retningslinjer for budgetopfølgningerne.
Handlemuligheder
Der er ikke udarbejdet handleplan vedrørende den tekniske korrektion på ældre- og handicapboliger, hvilket skyldes at området er overført til Kommunale Ejendomme pr. 1/1 2018. Der er ikke umiddelbart muligt at finansiere det forventede merforbrug inden for Kommunale Ejendommes eget budget.
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal sikre økonomisk balance inden for udvalgets budgetramme og kan derfor flytte budget mellem udvalgets politikområder.
Hvis udvalget ikke kan sikre økonomisk balance skal Økonomiudvalget sikre økonomisk balance inden for det samlede budget og kan derfor flytte budget mellem udvalgene.
Hvis Økonomiudvalget ikke kan sikre økonomisk balance skal Byrådet godkendt en evt. tillægsbevilling.
Vurdering
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget bør sikre økonomisk balance inden for udvalgets budgetramme.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
I hele 1.000 kr.
Politikområde
2018
2019
2020
2021
Bevillingsønske
 
 
 
 
 
Rengøring, HPU
04.01
-247
-528
-528
-528
Rengøring, KFU
05.01
-350
-748
-748
-748
Rengøring, SU
07.01
-12
-24
-24
-24
Rengøring, BUF
08.04
-72
-154
-154
-154
Rengøring, Ejd.serv.
06.03
-163
-348
-348
-348
Reng., Drift/teknik
06.02
-23
-50
-50
-50
Rengøring, Beredsk.
01.01
-34
-72
-72
-72
Rengøring, Skole
08.01
-78
-167
-167
-167
Rengøring, BEU
02.01
-21
-46
-46
-46
Rengøring, Reng.ser
06.03
1.000
2.137
2.137
2.137
Afledt drift
 
 
 
 
 
Finansiering
 
 
 
 
 
Afsat rådighedsbeløb
 
 
 
 
 
Kassen
 
 
 
 
 
Konsekvenser for andre udvalg
Hvis udvalget ikke kan sikre økonomiske balance inden for udvalgets budgetramme, skal den tekniske korrektion på ældre- og handicapboliger muligvis finansieres af de øvrige udvalg.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller
1.    at Budgetopfølgning 1 for 2018 godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet.
2.    at Handleplaner godkendes og videresendes til orientering for Økonomiudvalg og Byrådet
3.    at Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget, at der budgetomplaceres 1,0 mio. kr. i 2018 og 2,137 mio. kr. til rengøringsservice fra de øvrige udvalg og udvalgets øvrige politikområder.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

7. Orientering om udvalgets Budget 2018 - 2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg (O)

7.     Orientering om udvalgets Budget 2018 - 2021 - Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalg (O)

Sagsnr.: 330-2017-30238               Dok.nr.: 330-2018-12474                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget orienteres om det vedtagne budget for 2018-2021, herunder status for udmøntning af den politiske aftale der ligger til grund for budgettet.
Baggrund
Budget 2018 – 2021 blev i oktober 2017 besluttet af Byrådet, og fagudvalgene har i henhold til styrelsesvedtægtens § 11 ansvaret for, at bevillinger, der er tildelt udvalget, ikke overskrides. Udvalget præsenteres derfor for Budget 2018 (korrigeret budget), og de elementer, der i den politiske budgetaftale særligt vedrører udvalget.
Bilag 1 Notat om budgetgrundlag 2018 – 2021 giver en kort beskrivelse af udvalgets budget (med fordeling af politikområder) som indeholder:
· Beskrivelse af området
· Budgetrammer
· Budgetfordelingsmodeller
· Anlæg
· Nøgletal
Budgetgrundlaget er beskrevet med den opgavefordeling for fagudvalgene, der er gældende fra 1.1.2018, og der kan derfor være afvigelser til tidligere beskrivelser.
I bilag 2 ses de budgetændringer for udvalget, som blev indarbejdet i budgettet ved den politiske behandling i september/oktober 2017.
Retligt grundlag
Det retslige grundlag for budgettet fremgår af Den Kommunale Styrelseslov §§ 37-40.
I regler for Økonomistyring og Ledelsestilsyn for Slagelse Kommune har Byrådet fastsat regler for den økonomiske styring af bevillinger mv.
Handlemuligheder
Udvalget har mulighed for at disponere inden for de økonomiske rammer og aktivitetsforudsætninger, der ligger bag budgettet.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektør samt Erhvervs- og Arbejdsmarkedsdirektør indstiller på forvaltningens vegne,
1.    at Orienteringen om budget 2018-2021 tages til efterretning.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Orientering taget til efteretning.
Anne Bjergvang (A) spurgte ind til budget for færgedrift.  Administrationen sender en redegørelse.
Udvalget ønsker en gennemgang af LIM (LedelsesInformationsMiljø).

8. Renovering af toiletter ved kommunens strande - 2018 (B)

8.     Renovering af toiletter ved kommunens strande - 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-4257                 Dok.nr.: 330-2018-33360                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
På budget 2018 er afsat et rådighedsbeløb på 1,5 mio. kr. til Strande, broer og toiletter. Det skal besluttes hvordan anlægsbevillingen i 2018 finder anvendelse, med fokus på blandt andet at understøtte kystturismen i kommunen.
Baggrund
I 2017 blev der for første gang afsat 1,5 mio. kr. til Strande, broer og toiletter, med fokus på blandt andet at understøtte kystturismen i kommunen. På baggrund af dette godkendte Økonomiudvalget den 23. januar 2017 opførelsen af en helårsbadebro ved Kobæk Strand, samt mindre istandsættelser af offentlige toiletter ved strandene. Helårsbadebroen er nu opført og har fået megen positiv respons.
De mindre istandsættelser af offentlige toiletter blev ikke realiseret, idet opførelsen af helårsbadebroen viste sig dyrere end først antaget.
Anlægspuljen for 2018, til Strande, broer og toiletter, er allerede frigivet på Byrådsmødet den 18. december 2017.
Med henblik på at understøtte den attraktion som Kobæk strand med den nye helårsbadebro er ved at udvikle sig til, og på at gøre et besøg på kommunens øvrige strande attraktivt, anbefaler Center for Teknik og Miljø, Entreprenørservice nedenstående anvendelse af de afsatte midler i 2018:
Toiletter ved Kobæk Strand (1 mio. kr.)
Ved Kobæk Strand findes en ældre toiletbygning med to toiletter, der må vinterlukkes for at undgå frostsprængninger. Belysningen er dårlig, og toiletbygningen er halvt skjult bag beplantning.
For at understøtte brugen af Kobæk Strand og den nye helårsbadebro, og dermed understrege indsatsen i området, foreslås det at ombygge eller udskifte den eksisterende toiletbygning. Planen er at udvide fra to til fire toiletter med handicapvenlig adgang på minimum to af toiletterne. Ved investering i bedre toiletforhold vil det der fremadrettet kunne tilbydes helårsåbne toiletter i Kobæk.
Samtidig med at bygningerne friskes op udvendigt, og spildevandsledningen samtidig lovliggøres, tænkes der arbejdet med faciliteterne omkring toiletbygningen. Det være sig belægning, beplantning og inventar, der kan være med til at gøre brugen og opholdet ved toiletterne mere indbydende end i dag. Den endelige økonomi ved enten at rive ned og opføre nyt eller foretage en ombygning/tilbygning er under endelig afklaring.
Toiletter ved Bisserup Strand (200.000 kr.)
Toiletbygningen ved Bisserup Strand indeholder tre toiletter og et pissoir. Pladsen på toiletterne er meget trang, og der er ingen belysning. Selve bygningen er intakt, men trænger til en opfriskning. Området omkring toiletbygningen er afskærmet og meget lidt indbydende.
Med ønske om at gøre en strandtur ved Bisserup Strand mere attraktiv, foreslås det at friske toiletbygningen op og åbne adgangen til det omkringliggende areal. En reduktion af antallet af toiletter vil muliggøre lidt mere plads på ét af toiletterne, som samtidig kan gøres handicapvenligt. Derudover installeres belysning på toiletterne.
Mindre istandsættelser af toiletter ved kommunens strande (250.000 kr.)
Der vil være tale om opfriskning af toiletter ved hjælp af maling, belysning og anden indretning af interiør. Dette kan både være udendørs og indendørs. Dette arbejde pågår for en stor andel i første kvartal. (Se anden indstilling vedr. off. toiletter)
Børneperron i tilknytning til helårsbadebroen ved Kobæk Strand (50.000 kr.)
I udbuddet af entreprisen på helårsbadebroen ved Kobæk Strand var indbygget en mulighed for at tilvælge etablering af en ”børneperron”. Dette er en platform, koblet op på broen nær land, hvor de mindre børn kan lege. Anlægsbudgettet i 2017 efterlod desværre ikke muligheden for at realisere børneperronen, men alene indkøb af stolperne perronen kan etableres på.
Gennem et samarbejde med Fritidsafdelingen samt sponsorater, forventes der i 2018 rejst ca. 100.000 kr. til etablering af børneperronen. Herudover bidrager dette anlægsbudget med ca. 50.000 kr., hvilket betyder at den samlede udgift til etablering af børneperronen lyder på ca. 150.000 kr. Det forventes således, at børneperronen kan stå klar til badesæsonen 2018.
Børneperronen er illustreret på det vedlagte bilag.
Retligt grundlag
Ændringerne beskrevet under Kobæk Strand forudsætter:
- Byggetilladelse efter bygningsreglementet.
- Dispensation i forhold til strandbeskyttelseslinjen efter Naturbeskyttelsesloven.
Handlemuligheder
- Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget kan vælge helt eller delvis at anbefale den forelagte prioritering af indsatsen på toiletter og/ eller komme med andre forslag til prioritering af midlerne.  
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at den forelagte prioritering af indsatsen på toiletter ved kommunens strande i 2018 godkendes.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Det forventes en forøget afledt drift ved en udvidelse af antallet af toiletter. Den afledte drift vil imidlertid neutraliseres som følge af en nemmere og hurtigere rengøring på de nye toiletter.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller over for Landdistrikts-, Teknik og Ejendomsudvalget.
1.    at Udvalget godkender den forelagte prioritering af indsats i 2018.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.
Der ønskes en status fsva hærværk på toilettet ved Halsskov.

9. Åbingstid på offentlige toiletter 2018 (B)

9.     Åbingstid på offentlige toiletter 2018 (B)

Sagsnr.: 330-2018-4332                 Dok.nr.: 330-2018-42500                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget godkendte på møde den 3. marts 2015 en sag, omhandlende prioritering og optimering af offentlige toiletter i Slagelse Kommune. Sagen beskriver toiletternes åbningstid, rengøringsinterval og kategorisering ud fra åbningsperiode og placering i kategorierne A-F.  Entreprenørservice har siden udført arbejdet i henhold til vedtagne driftsgrundlag og kategorisering.
I 2016 fik Entreprenørservice flere forespørgsler på udvidet åbningstid for en række af de offentlige toiletter.
På udvalgsmødet den 9. januar 2017, blev en revideret kategorisering og udvidet åbningstid godkendt. Revisionen beror på en aftale om at der i anlægsbudgettet for 2017 – 2020 på Strande, broer og toiletter, årligt tilføres minimum 250.000 kr. til mindre istandsættelser af toiletter ved kommunens strande (se anden indstilling vedr. åbningstider for off. toiletter).
Aftalen sikre mulighed for at tilbyde det anførte serviceniveau og åbningstid indenfor i driftsmidlerne til de offentlige toiletter.
I 2017 blev der i forbindelse med projektet ”Vandsportscenter i Halsskov Færgehavn” opført en helt ny toilet-/omklædningsbygning. Bygningen blev taget i brug i sommeren 2017 og har siden da været åben og tilgængelig for brugere.
Der er fra og med budget 2018 tilført afledt drift for Halsskov Færgehavn. Heri er også indeholdt en andel til drift af omklædnings- og toiletfaciliteter. Toilettet placeres i kategori A (helårsåbent).
Den samlede reviderede kategorisering og åbningstid fremgår af vedlagte bilag 
Retligt grundlag
Ingen bemærkninger.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende eller foretage en omprioritering af ét eller flere toiletter inden for kategorien A – F. Dette vil medføre, at der vil komme en ny sag på kommende udvalgsmøde.
Vurdering
Centerchefen for Teknik og Miljø anbefaler, at den fremlagte ændring i kategoriseringen godkendes.
Temaerne erhverv, turisme og bosætning fra budgetaftale 2017-2020 samt ”Vækst i Balance” (fra Plan- og strategiudvalget 2015) understøttes ved den fremlagte kategorisering og heraf prioritering i serviceniveau og åbningsperiode.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen - ændringerne finansieres indenfor de tilførte driftsmidler.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller,
1.    at Kategoriseringen godkendes.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

10. Initiativretssag - færdselsregulering på privat vej (B)

10.   Initiativretssag -  færdselsregulering på privat vej (B)

Sagsnr.: 330-2017-75028               Dok.nr.: 330-2018-55313                                            Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
1. LTE udvalgets imødegåelse af center for teknik og miljøs indstilling til mødet 6. november 2016 ved ikke, at tilslutte sig den administrative indstilling om reetablere tidligere vejspærring og lukning mellem Næstvedvej 45 og 47.
2. Ejer af ejendommen Næstvedvej 45 Johnny Larsen er blevet fejlinformeret om, at han først kunne og efterfølgende ikke kunne reetablere afspærring.
3. I Slagelse Kommunes sagsbehandling - er anvendt Privatvejslovens § 57 og ikke behandlet som et internt anliggende om lokalvej mellem parterne Næstvedvej 45 og 47.
4. Slagelse kommunes tilsidesættelse af skriftlig korrespondance, aftaler og hensigter mellem Skælskør kommune og Labofa Munch A/S jf. aktindsigt
5. Slagelse Kommunes manglende fremskaffelse af fuld akt indsigt i sagen samt svarskrivelse til vejdirektoratet på et ikke fuldt oplyst grundlag.
6. Generel vurdering af den politiske og administrative sags behandling i forhold til Slagelse Kommunes politiker blandt andet Mindre myndighed og Mere service.
Baggrund
Sagen handler forsat om trafiksikkerhed og tryghed i forhold til skolebørn og den generelle store færdsel på Næstvedvej i Skælskør samt indehaver af ejendommen Næstvedvej 45 Johnny Larsens ønske om, at reetablere tidligere vejspærring og lukning mellem Næstvedvej 45 og 47.
LTE udvalget fulgte ikke center for teknik og miljøs indstilling til mødet 6. november 2016 - om at tillade lukning i form af plantekummer for at imødegå motorkørende trafik.
Som begrundelse for ikke at følge indstilling har vi alene fra formand Henrik Brodersen mundtligt fået oplyst på vores møde 2. oktober 2017, at han endnu ikke ”havde set kors eller lig på vejen” lige som han i mail 20. september har tilkendegivet - ”Jeg tilbyder en dialog, fordi ingen andre kan se problemet som I fremføre ”
Den administrative sagsbehandling og indstilling til LTE udvalget 6. november 2016 tager afsæt i Privatvejslovens § 57 – hvilke ansøger ikke mener kan være juridisk korrekt da det fremgår af Skælskør Kommunes indsendte fortegnelse over private fællesveje i byer og bymæssig bebyggelse 1. december 2006, at vejarealet mellem Næstvedvej 45 og 47 ikke er omfattet.
Dette præciseres yderlig i bilag 35 af 3. marts 2006 – (fra den kommunale aktindsigt) – hvor Carsten Møller og Anker Larsen Skælskør Kommune over for Labofa - Munch A/S tilkendegiver, ”at vejen omkring Labofa A/S IKKE for øjeblikket er registret som fælles private veje og at rent private veje har kommunen som myndighed IKKE noget at skulle have sagt over”.
Det er først i forbindelse med kommunalreformen hvor vejdata fra sammenlægningskommunerne og amtet blev samlet i et vejforvaltningssystem – Vejman.dk, at arealet fejlagtigt fremkommer. En sammenlægning der skete som maskinel samkørsel af registrene og blev foretaget af en administrativ medarbejder fra kommunen. Der blev alene foretaget stikprøvekontroller om data fra det afgivende system blev lagret korrekt i Vejman.dk. Det er således uomtvisteligt for ansøger, at der er begået en manuale fejl i forhold til Skælskør kommunes afleverede materiale 1. december 2016.
Det er således ansøgers opfattelse, at det er Skælskør kommunes fortegnelse over privat fællesveje i byer og bymæssige områder fra 1. december 2006 og lokalplan 127 der er retsgrundlag.
For eksempel fremgår i lokalplan 127:
  • Side 7 - hvor lokalplanens retsvirkninger omtales i sidste afsnit som følger: Privat byggeservitutter og andre tilstandsservitutter, der uforenelig med lokalplanen fortrænges af planen. Andre private servitutter kan eksproprieres når det vil være af væsentlig betydning for virkeliggørelsen af planen.
  • Side 9 §1 - at lokalplanens formål er at udlægge arealer til vej og parkering i området
  • Side 10 øverst Adgangsveje og parkeringsforhold Der udlægges areal til ny adgangsvej ind i området fra Tjørnevej i princippet som vist på kort 1.
Foranstående og nedenstående underbygges af korrespondance fra klagers kommunale aktindsigt (afventer som nævnt stadig aktindsigt fra Vestsjællands Amt som vejmyndighed):
  • I bilag 19 – mail af 19. juni 2006 tilkendegiver Adm. direktør Preben H. Nielsen fra Labofa – Munch A/S at ”Vejadgang fra Næstvedvej alene er et naboanliggende” og ”Mellemvejen mellem parkeringsplads Nord for Sundhedscenteret til deres område er ulovligt anlagt og ikke aftalt”.
  • I bilag 29 – mail 31. maj meddeler samme Preben Nielsen til daværende borgmeter Ole Drost i Skælskør kommune - med tilhørende kort i bilag 30 udarbejdet af landinspektør Børge Christensen- ”Jeg vil gerne orientere om, at vi snarest lukker for indkørsel fra Næstvedvej, samt lukker vejen mellem parkeringsplads og sundhedscenter. (angiveligt med hjemmel i lokalplan 127 og ikke privatvejsloven – dertil formentligt også både af trafik og vedligeholdelsesmæssige samt kommende økonomiske årsager)
  • I bilag 35 og bilag 36 påpeges af 3. marts tilkendegiver Skælskør Kommune over for Labofa – Munch A/S at vejende omkring Labofa IKKE er registreret som fælles privat vej….
  • I bilag 37 af 1. marts fra Labofa Munch A/S skriver administrerende direktør Preben Nielsen ” Vi ønsker derfor den afkrydsede fællesvej lukket for trafik, så ulykker forhindres da dette kryds er ret så uoverskueligt.
Bilag vedhæftet men kan suppleres yderlig med lokalplan 127 og førte korrespondance om opgørelse af private fællesveje december 2006
Retligt grundlag
Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesvedtægten.
Handlemuligheder
At Slagelse Byråd følger center for teknik og miljøs indstilling til mødet 6. november 2016.
at der i overensstemmelse med det gældende retsgrundlag kan foretages den ansøgte færdselsregulering på den private vej, der er beliggende på Næstvedvej 47, i form af bomme eller plantekummer, så gennemgående motorkørende trafik undgås,
at projektet finansieres på sted 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger via de disponerede midler til tryghedsfremmende projekter.
Alternativ at Slagelse Byråd inden 8. december 2017 lader ekstern jurist undersøge Slagelse Kommunes sagsbehandling:
  • Om det er korrekt at anvende Privatvejslovens § 57 i denne sag.
  • Om sagen burde været behandlet som et internt anliggende om lokalvej mellem parterne Næstvedvej 45 og 47.
  • Om det kan være korrekt, at Slagelse kommune har tilsidesat og anvendt den skriftlige korrespondance, aftaler og hensigter mellem Skælskør kommune og Labofa Munch A/S jf. journalsag 2. marts 2006 – Labofa Munch – Smidstruvej 11, angående lukning af privat fællesvej fra Næstvedvej og til matr. Nr. 6 ab Hesselby.
At Slagelse Byråd meddeler Vejdirektoratet, at Slagelse Kommunes svarskrivelse i høring ikke er fyldestgørende og retvisende da sags akter fra Vestsjællands Amt endnu ikke er indgået i fremsendte svarskrivelse. Samtidig pålægges konstitueret kommunaldirektør Ole Kristensen at sikre aktindsigt senest 8. december 2017.
Vurdering
Ingen bemærkninger.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Steen Olesen (A) indstiller,
1.    at der i overensstemmelse med det gældende retsgrundlag kan foretages den ansøgte færdselsregulering på den private vej, der er beliggende på Næstvedvej 47, i form af bomme eller plantekummer, så gennemgående motorkørende trafik undgås,
2.    at projektet finansieres på sted 222739 Trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger via de disponerede midler til tryghedsfremmende projekter.
3.    at Slagelse Byråd meddeler Vejdirektoratet, at Slagelse Kommunes svarskrivelse i høring ikke er fyldestgørende og retvisende da sags akter fra Vestsjællands Amt endnu ikke er indgået i fremsendte svarskrivelse. Samtidig pålægges konstitueret kommunaldirektør Ole Kristensen at sikre aktindsigt senest 8. december 2017.
Beslutning i Byrådet den 30. oktober 2017:
Fraværende:  Jens Jørgensen (Udenfor partierne), Troels Christensen (I), Villum Christensen (I)
Steen Olsen (A) rejste spørgsmålet om habilitet i forhold til sagen. Steen Olsen (A) mente, at han deltog i sagen ud fra generelle trafikpolitiske perspektiver og ikke som partsrepræsentant.
For at Steen Olsen var inhabil stemte 13; (V), (O) og Michael Gram (FB).
Imod stemte 15; (A), (F), (Ø) og Tonny Borgstrøm (udenfor partierne).
Et flertal besluttede således, at Steen Olsen (A) var habil i forhold til behandling af punktet.
Sagen oversendes til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalgets behandling.
Administrationens bemærkninger
Ved gennemgang af sager og dokumenter i Rigsarkivet, er der ikke fundet materiale med relation til vejstykket der er anlagt på ejendommen Næstvedvej 47, Skælskør.
Sagen er behandlet i henhold til Lov om private fællesveje (Nr. 1537 af 21. december 2010), jf. lovens §10 pkt. 3) samt deklarationer om færdselsret af henholdsvis; 7. juli 1950 og 26. oktober 1965. Beskrivelse fremgår af sagens bilag ”Notat Næstvedvej 47, Skælskør: Grundlag for sagens behandling”.
Der foreligger ikke nyt i sagen, der ændre de forudsætninger, som lå til grund for sagens behandling den 7. november 2016.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Et flertal af udvalget bestående af Steen Olsen (A), Anne Bjergvang (A) og Troels Brandt (B) erklærede Steen Olsen (A) habil.
Et flertal bestående af Troels Brandt (B), Ole Drost (V) og Anders Kofoed (V) kunne ikke tilslutte sig indstillingen og således heller ikke administrationens indstilling fra 7. nov. 2016 om lukning af vejen.

11. Thersvej 13 4220 - nedlæggelse af del af vejareal (B)

11.   Thersvej 13 4220 - nedlæggelse af del af vejareal (B)

Sagsnr.: 330-2017-87327               Dok.nr.: 330-2018-12916                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Udvalget skal tage stilling til nedlæggelse af et vejareal på 25 m2 på Thersvej 13, Korsør, matr. nr. 7000ae, Korsør Markjorder.
Baggrund
Center for Teknik og Miljø har fra ejeren af ejendommen, matr. nr. 92ak, Korsør Markjorder, modtaget oplysninger om, at der ligger et gammelt hus på grunden og i den forbindelse er der bygget et anneks, opsat et stakit og lavet en terrasse på en del af offentligt vejareal. Ved gennemgang af luftfotos kan det konstateres, at ejendommen har rådet over arealet i en årrække.
Ansøgningen om erhvervelse af del af kommunevej - Thersvej - vedrører den del af vejen, som er vist på vedlagte situationsplan fra landinspektør.
Thersvej er en lukket vej med en gående adgang til stranden. Denne adgang har ikke været generet af, at der er opsat hegn og bygget på den del af vejarealet, som ønskes nedlagt.
Ejeren af Thersvej 13, Korsør, har meddelt Center for Teknik og Miljø, at han ønske at rive de to gamle huse ned og opføre et nyt på grunden. I den forbindelse ønsker han at købe den del af vejen, hvor omtalte anneks m.v. på nuværende tidspunkt er beliggende på, som er et ret væsentligt hjørne af grunden.
Nedlæggelse af vejarealet med henblik på salg til ejeren af Thersvej 13, Korsør, medfører ingen ændringer for den gående adgang til stranden, som fortsat vil være sikret/bibeholdt.
Inden et salg af en del (25m2) af vejarealet kan gennemføres, kræver det en godkendelse efter vejloven om at vejarealet kan nedlægges.
Salg og prisfastsættelsen varetages af Center for Kommunale Ejendomme, som vil forestå det sagsforberedende i forhold til sagens behandling i Økonomiudvalget. Udgangspunktet for denne sag vil være, at grundejeren afholder alle udgifter i forbindelse med salget.
Center for Teknik og Miljø har, på baggrund af en intern høring i organisationen, ikke fået indvendinger mod afståelse af vejarealet. Funktionen af vejen bliver ikke ændret, da det på nuværende tidspunkt er inddraget i grunden.
Retligt grundlag
Lov om offentlige veje §§ 15, 124 og 127.
Handlemuligheder
Landdistriks-, Teknik- og Ejendomsudvalget kan vælge, at;
1) Godkende at 25 m2 offentlig vej kan nedlægges med henblik på salg.
2) Afvise ansøgningen.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø vurderer, at det ikke vil give nogen problemer med frasalg af de ansøgte 25 m2, da forholdene ikke vil ændre sig på vejen, og vejarealet har ingen interesse for Slagelse Kommune og offentligheden.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik og Miljø indstiller;
1.    at udvalget beslutter, at en del af Thersvej, matr. nr. 7000ae Korsør Markjorder, svarende til 25 m2 nedlægges som offentlig vej
2.    at Center for Kommunale Ejendomme udarbejder beslutningsgrundlag for salg af kommunal jord til behandling i Økonomiudvalget.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Godkendt.

12. Kollektiv trafik - trafikbestilling 2019 (B)

12.   Kollektiv trafik - trafikbestilling 2019 (B)

Sagsnr.: 330-2017-35265               Dok.nr.: 330-2018-46529                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutningstema
Der skal tages stilling til bestillinger/ændringer i den kollektive trafik, som vil indgå i arbejdsprogrammet for Trafikbestilling 2019.
Baggrund
Slagelse Kommune skal én gang om året meddele trafikselskabet Movia, hvilke ændringer der skal gennemføres for den kollektive trafik i kommunen. Senest den 1. maj 2018 skal kommunen meddele Movia.
Udvalget blev på mødet den 10. januar 2018 introduceret til den kollektive bustrafik og herunder processen for Trafikbestillingen.
Hvert år har kommuner og regioner mulighed for at meddele Movia, at der skal foretages ændringer i den kollektive bustrafik eller, at det eksisterende serviceniveau fastholdes.
Kommuner og regioner skal derfor inden 1. maj meddele Movia det serviceniveau som ønskes realiseret fra anden søndag i december måned. Som oftest foretages kun mindre justeringer, da en styrkerne ved den kollektiv bustrafik er genkendelighed for brugerne og at det ikke opleves, at der ofte sker ændringer på buslinjer, som enten får en ny rute eller at den fjernes.
For at skabe åbenhed om rammer og vilkår i forhold til bestilling af den kollektiv trafik, er der skabt et dialogfora mellem kommunen og borgerne i form af en Busborgergruppe.
Busborgergruppens formål er, at åbne op for en dialog med kommunens borgere, samt at skabe en mulighed for at samarbejde om busløsninger. For at sikre at dialogen bliver så objektiv, som det er muligt, er gruppen sammensat af personer der rammer et bredt udsnit af kommunens borgere.
Center for Teknik og Miljø har på baggrund af indkomne borgerønsker om forslag til ændret busbetjening haft drøftelser i Busborgergruppen om prioriteringen af disse ønsker. Dette arbejde er foregået i 2. halvår af 2017. Drøftelserne i Busborgergruppen har vist, at der var enighed om tre konkrete ønsker, som det findes hensigtsmæssigt, at indbygge i en kommende trafikbestilling, yderligere peges der på fire andre initiativer/ønsker som der bør arbejdes videre med. Det vedlagte bilag giver en oversigt over de ønsker som Busborgergruppen finder relevante at der arbejdes videre med.
Retligt grundlag
Lov om trafikselskaber fra 2007, som bestemmer at trafikselskaber skal varetage kommunernes administration på busområdet. Serviceniveauet fastsættes af kommunalbestyrelsen i de enkelte kommuner.
Handlemuligheder
Udvalget kan vælge;
· at administrationen skal arbejde videre med at undersøge/analysere økonomiske konsekvenser ift. de af busborgergruppen foreslåede justeringer eller,
· at komme med forslag til andre initiativer og drøfte om kommunens eksisterende serviceniveau i den kollektive trafik skal justeres eller,
· at der ikke arbejdes på at ændre serviceniveauet for den kollektive bustrafik.
Vurdering
Centret vurderer, at de i bilaget foreslåede justeringer i begrænset omfang vil påvirke passagergrundlaget og passagerindtægtsniveauet i positiv retning, men ændringerne vil imødekomme nogle af de ønsker som kommunen har fået fra brugerne af den kollektive bustrafik. Som det fremgår af bilaget vil de foreslåede ændringer medføre en øget driftsudgifter. Det vurderes, at denne udvidelse ikke kan finansieres indenfor det forventede budget for 2019 for kollektiv trafik. Hvis ønskerne skal kunne imødekommes vil det være nødvendigt, at der foretages reduktioner i den eksisterende service, for at tilvejebringe det nødvendige økonomiske råderum.
I henhold til beslutningen fra sidste udvalgsmøde vil Udvalget på mødet i august måned blive forelagt en procesplan for bestillingen af kollektiv bustrafik fremadrettet
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Centerchefen for Teknik- og Miljø indstiller;
1. at udvalget træffer beslutning om, der skal arbejdes videre med de tre konkrete forslag, som beskrives i sagens bilag eller andre forslag som Udvalget måtte ønske, at der undersøges, inden der træffes endelig beslutning om trafikbestilling eller, at der ikke igangsættes analyse af ændringer.
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
De 3 forslag ønskes undersøgt.
Udvalget opfordrer til at bus 470 afventer BUS 460R.
Ole Drost (V) ønsker bus 909 "Solskinsbussen" tilbage til den oprindelige køreplan, således at den kan genindføres i august 2018.
Udvalget ønsker undersøgt muligheden for omlægning af bus 470, således at den kører på strækningen Boeslunde - Korsør via Korsør Landevej og Sorø Landevej .
Udvalget ønsker mere borgerinddragelse i den kommende proces for busbestilling.
Udvalget anmoder Kultur- og Fritidsudvalget om finansiering af forslag til betjening af bus til Trelleborg.
Udvalget ønsker en redegørelse om takster og markedsføring af Flekstrafik.

13. Eventuelt (D)

13.   Eventuelt (D)

Sagsnr.: 330-2017-90235               Dok.nr.: 330-2018-36281                                            Åbent
Kompetence: Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget
Beslutning i Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget den 5. februar 2018:
Fraværende: 
Administrationen orienterede om betaling af vejbidrag til SK Forsyning.
Udvalget ønsker en status på teledækning.
14. Lukket: Leje af areal (B)
Denne sag er desværre lukket for offentligheden.