11. Aqua Park - principiel drøftelse vedr. projekt (D)
11. Aqua Park - principiel drøftelse vedr. projekt (D)
Sagsnr.: 330-2016-39612 Dok.nr.: 330-2016-385889 Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget skal drøfte projekt
Aqua Park, herunder om udvalget vil afgive kommentarer/anbefalinger til brug
for den efterfølgende principielle drøftelse af sagen i Økonomiudvalget.
Baggrund
Foreningen Aqua Park søgte i 2014 kommunen om økonomisk støtte
til udarbejdelse af et projektgrundlag med afsæt i visionen om at skabe et
nationalt fyrtårn inden for vandoplevelser. Økonomiudvalget bevilgede den 16/3
2015 i alt 800.000 kr. til det ansøgte formål.
Foreningen Aqua Park har med
bistand fra Deloitte, Carve Consulting, Kullegaard Arkitekter, DGI og et
Advisory Board nu udarbejdet et samlet projektgrundlag for Aqua Park (vedlagt
som bilag), som skal danne grundlag for kommunens drøftelse af og stillingtagen
til projektet.
Foreningens vision
Aqua Park er et centralt element
i foreningens vision om at gøre Slagelse til Danmarks Aktive Vandkommune og
udfolde det store potentiale, som kommunen qua sin natur, beliggenhed og
eksisterende relevante tilbud og aktiviteter har for at gøre vandrelaterede
aktiviteter til en drivkraft for udvikling af tilbud til gavn for borgere,
idrætsliv, erhvervsliv og turister.
Aqua Park skal være et af i alt
fire kompetencecentre i kommunen, der bygger på de mange vandrelaterede
aktiviteter, foreninger, faciliteter og kompetencer, som i rigt omfang allerede
eksisterer i kommunen. Aqua Park skal være kompetencecenter for svømning,
triatlon, vandpolo, udspring, udgangspunkt for udesport, leg og velvære og være
forankret i Slagelse.
Foreningens fokus er skiftet fra
en om- og udbygning af den eksisterende svømmehal i Slagelse til et nybyggeri.
Det skyldes bl.a., at kommunen med idékonkurrencen om Hunsballegrunden bragte
en beliggenhed i spil, der på en unik måde spiller sammen med visionen om Aqua
Park som et synligt fyrtårn, der også kan tiltrække og være let tilgængelig for
borgere, brugere fra andre foreninger, turister og besøgende ifm. store
sportsbegivenheder. Grunden ligger ved E20-motorvejen, hvor ca. 42.000 biler
dagligt passerer. Den eksisterende svømmehal har ikke samme synlighed og
tilgængelighed.
Derudover vil der ifølge
foreningen ikke være nogen drifts- eller anlægsøkonomiske fordele ved at om- og
udbygge den eksisterende svømmehal ift. et nybyggeri. Endelig giver
Hunsballegrunden mulighed for at koble både idræt, fritid, turisme og kultur
sammen. Projektforslaget er derfor baseret på vinderforslaget til idékonkurrencen
og samler visionen for Hunsballegrunden og Antvorskov Ruin og visionen for
Slagelse - Danmarks Aktive Vandkommune.
Stedet skal rumme 3 hovedattraktioner:
· Besøgs- og formidlingscenter: Skaber sammenhæng mellem Slagelses
historie, nutid og fremtid og giver overblik over interessante steder og
aktiviteter i kommunen.
· Middelaldersti, som formidler ovenstående historie gennem bl.a.
idræt og bevægelse.
· Aqua Park (uddybes nedenfor)
Foreningen vurderer på baggrund
af sammenlignelige anlæg, at stedet potentielt vil blive besøgt af
300.000-500.000 personer om året.
Kort om indhold i Aqua Park
Aqua Park skal jf.
projektforslaget være et inden- og udendørs vandkulturhus for både familier,
bredde- og eliteidrætten. Det skal tilbyde de mest moderne og attraktive
forhold for svømmesporten med bl.a. 50 meter bane samt øve- og springbassin og
indeholde et attraktivt vandland, som kan tiltrække både turister samt borgere
fra andre kommuner. Der tænkes også i moderne genoptræningsfaciliteter
(varmtvandsbassiner og fitnessaktiviteter). Og det skal være kommunens centrale
udgangspunkt for udemotion fx løb og mountain bike.
Et Aqua Park vil jf.
projektforslaget være en fleksibel, attraktiv og synlig ramme for både
selvorganiseret idræt, foreningsliv (både bredde og elite),
uddannelsesinstitutioner, turister, sundhed og forebyggelse samt nationale og
internationale idrætsbegivenheder. Sammenhængen og helheden, som Aqua Park
rummer i form af faciliteter og funktioner, kan jf. foreningen ikke genfindes i
andre eksisterende eller planlagte anlæg på Sjælland. Og foreningen anfører, at
Aqua Park både vil være i god tråd med kommunens eksisterende politikker,
strategier og visioner og DGI og DIFs fælles vision 25-50-75 samt kan
understøtte kommunens mål om at blive Team Danmark Elitekommune.
Anlægssummen for hele projektet
på Hunsballegrunden og dermed også middelaldersti mv. er sat til 267 mio. kr.
Foreningen Aqua Park oplyser, at der for nærværende ikke er lavet aftaler med
eksterne investorer vedr. projektets samlede økonomi. Men at der arbejdes
ihærdigt på at finde investorer, der sammen med kommunen vil kunne understøtte
projekts realisering.
Retligt
grundlag
Kommunalfuldmagten giver hjemmel til at opføre kultur- og
idrætsfaciliteter.
Handlemuligheder
Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget kan
a) Drøfte Projekt Aqua Park og evt. afgive
kommentarer/anbefalinger til brug for den efterfølgende principielle drøftelse
af sagen i Økonomiudvalget.
Vurdering
Administrationen vurderer, at Projekt Aqua Park ligger i tråd
med de politisk vedtagne visioner for kommunen, f.eks. Vækst i oplevelser og
arbejdspladser. Projektet indeholder en varieret mængde faciliteter til leg,
træning og genoptræning, der kan udfordre borgerne og motivere dem til at
bevæge sig og dermed få et sundere og mere aktivt liv, jf. sundhedspolitikken.
Kultur, bevægelse og oplevelser er rammevilkår for bosætning
og turisme. Derfor vurderer administrationen, at etablering af Aqua Park vil
kunne understøtte kommunens bosætningspolitik, markedsføringsstrategi og
erhvervsudviklingspolitik samt trække flere turister og besøgende fra andre
kommuner til Slagelse.
Administrationen vurderer endvidere, at Aqua Park kan
understøtte en lang række mål og indsatser i kommunens nye idrætspolitik, fx
25-50-75-visionen samt målene om at styrke idræt og bevægelse hos
ikke-idrætsvante borgere. Endvidere at større, samlede og moderne idrætsanlæg
skal understøttes, at kommunen skal være Danmarks Outdoor Centrum, at kommunen
skal understøtte og skabe sportsturisme og –events, samt at kommunen skal være
Team Danmark Elitekommune og derigennem regionens elitecentrum.
Dansk Svømmeunion vurderer, at etablering af Aqua Park vil
øge kommunens chancer for at blive eliteidrætskommune, da det vil give udøverne
inden for svømning og vandsport de rigtige træningsfaciliteter.
Sammenhængen og helheden, som
Aqua Park rummer i form af faciliteter og funktioner, findes ikke umiddelbart i
andre idrætsanlæg i regionen, hvilket taler for, at Aqua Park vil tiltrække
kunder og turister fra andre kommuner. Men det er vanskeligt at vurdere effekt
og antal, og det, at der ligger moderne svømmehaller i både Ringsted og
Roskilde, vil også spille ind på effekten. Derudover vil der fortsat være
mindst en anden svømmehal i kommunen (i Korsør), hvilket også kan have
betydning for besøgstallet i Aqua Park.
Administrationen vurderer, at en
forudsætning for at kunne frigøre driftsmidler til projekt Aqua Park er, at
Slagelse Svømmehal afvikles. Det vurderes, at behovet for Slagelse Svømmehal
vil være minimalt, såfremt Aqua Park opføres. De fulde driftsmidler vil dog
ikke blive frigivet med det samme, idet en minimumsdrift i svømmehallen vil
være påkrævet, indtil den evt. nedrives/sælges. Der vil desuden være omkostninger
forbundet med en evt. nedrivning.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Revisionsselskabet Deloitte har
udarbejdet oplæg om forskellige organiserings- og finansieringsmodeller for projektet.
Der er arbejdet med følgende 3 finansieringsmodeller for projektet, der hver
især vil have betydning for kommunens disponible kassebeholdning:
OPP (offentligt privat
partnerskab) med offentlig finansiering:
· Anlægssummen anslås til 267 mio. kr.,
som skal finansieres af kassen, eller der skal deponeres et tilsvarende beløb,
hvis der optages lån for beløbet.
· Slagelse Kommunes årlige
nettodriftsudgifter anslås at være 2,2 mio. kr. ved 300.000 betalende gæster og
4,8 mio. kr. ved 200.000 betalende gæster.
OPP med offentlig
fremmedfinansiering
· Anlægssummen kan ikke umiddelbart
opgøres, da det vil bero på en aftale med det pågældende leasingselskab. Men et
tilbagekøb vil først ligge ved leasingaftalens udløb, hvilket formentlig vil
være om 20-30 år. Kommunen skal dog deponere for garantien, som formentlig vil
ligge i omegnen af anlægssummen på 267 mio. kr.
· Slagelse Kommunes
årlige nettodriftsudgifter anslås at være 2,2 mio. kr. ved 300.000 betalende
gæster og 4,8 mio. kr. ved 200.000 betalende gæster.
OPP med privat finansiering
· Her vil der ikke være nogen anlægssum,
da det hele er finansieret privat. Slagelse Kommune skal deponere
forholdsmæssigt for den tid, som kommunen køber tid i svømmehallen. Dvs. at
hvis kommunen planlægger at anvende Aqua Park 50 %, skal der deponeres 50 % af
anlægssummen – 133,5 mio. kr.
· Slagelse Kommunes årlige
nettodriftsudgifter anslås at være 24,8 mio. kr. ved 300.000 betalende gæster
og 25,9 mio. kr. ved 200.000 betalende gæster.
· Hvis kommunen garanterer for lånet
overfor långiver, er det at sidestille med offentlig fremmedfinansiering.
De tre modeller kan alle
kombineres med fondsfinansiering. Anvendelse af fondsfinansiering betyder, at
kassetræk eller rådighedsbetaling reduceres med fondsfinansieringens beløb.
Nuværende og fremtidige udgifter ved Slagelse Svømmehal
Kommunens nettodriftsudgifter til Slagelse Svømmehal er ca.
2,9 mio. kr. om året, hvoraf ½ mio. er til indvendigt/udvendigt vedligehold.
Såfremt Slagelse Svømmehal afvikles, og der trækkes 300.000
betalende gæster til Aqua Park om året, vil der være et likviditetsmæssigt
overskud på driften ved modellerne OPP med offentlig finansiering og OPP med
offentlig fremmedfinansiering. Hvis der kun kommer 200.000 betalende gæster om
året, eller hvis OPP med privat finansiering vælges, vil der skulle findes
yderligere driftsfinansiering af AP, også hvis Slagelse Svømmehal afvikles.
Kommunale Ejendomme vurderer, at der over de kommende 10 år
vil skulle bruges ca. 15 mio. kr. til større anlægsprojekter i Slagelse
Svømmehal. Tallet er lavere end først antaget, fordi omkostningerne til
tagrenoveringen er sat væsentligt lavere end tidligere forventet på baggrund af
nærmere undersøgelser af konstruktioner mm.
Afhændelse af Slagelse Svømmehal og salg af grund
Selve nedrivningen af Slagelse Svømmehal anslås at koste
mellem 5-10 mio. kr., evt. mere hvis der er farlige stoffer i bygningen.
Kommunale Ejendomme forventer, at grunden kan sælges til et nettoprovenu på
mellem 8-10 mio. kr.
Konsekvenser
for andre udvalg
Opførelsen af Aqua Park samt driften af både Aqua Park og
eksisterende svømmehaller hører under Landdistrikts-, Teknik- og
Ejendomsudvalget. En evt. nedrivning af Slagelse Svømmehal og et efterfølgende
salg af grunden hører under Økonomiudvalget.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Kultur-, Fritids- og Turismeudvalget drøfter Projekt Aqua Park og
videresender sagen til Økonomiudvalget med udvalgets kommentarer/anbefalinger.
2.
at Økonomiudvalget tager en første principiel drøftelse af Projekt Aqua
Park, herunder om der skal udarbejdes beslutningsoplæg og procesbeskrivelse.
Beslutning i Kultur-,
Fritids- og Turismeudvalget den 8. august 2016:
Fraværende:
ingen
KFT udvalget er positive overfor projektet, men ønsker, at investeringen
er privat finansieret. Udvalget støtter projektet under forudsætning af, at
driftsudgifterne holdes på et niveau svarende til det nuværende driftsniveau
for Slagelse Svømmehal med mindre andre beslutninger træffes.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 22. august 2016:
Fraværende:
Drøftet.
Økonomiudvalget kunne tilslutte sig Kultur-, Fritids- og
Turismeudvalgets anbefaling.