7. Dispensationsansøgning for Motalavej og Ringparken (B)
7. Dispensationsansøgning for Motalavej og Ringparken (B)
Sagsnr.: 330-2018-68374 Dok.nr.: 330-2019-13552 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om der skal søges dispensation fra
kravet om nedbringelse af almene familieboliger til 40 % på Motalavej i Korsør
og i Ringparken i Slagelse i senest 2030.
Baggrund
Økonomiudvalget fik på mødet den 10. december 2018
præsenteret sag om at søge dispensation fra kravet om nedbringelse af almene
familieboliger til 40 % på Motalavej og i Ringparken i senest 2030.
Økonomiudvalget besluttede, at administrationen skal arbejde videre med forslag
til dispensationsansøgninger for Motalavej og Ringparken, før der træffes
endelig beslutning om, hvorvidt der skal søges dispensation eller ej. Forslag
til dispensationsansøgninger er vedlagt sagen som bilag 1 og 2.
Den 1. december 2018 blev listen over ghettoområder i
Danmark offentliggjort. Ringparken og Motalavej optræder på ghettolisten. Der
er i alt 29 ghettoområder i Danmark. Ghettolisten er vedlagt sagen som bilag 3.
Ringparken i Slagelse er et større, alment boligområde 1 km
nord for Slagelse bymidte bestående af 24 boligblokke med i alt omkring 2.000
beboere. Motalavej i Korsør er et større, alment boligområde 2 km nord for
Korsør bymidte bestående af 28 boligblokke med i alt omkring 1.700 beboere.
Den 1. december 2018 trådte ny lov om almene boliger i
kraft. Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør opfylder lovens § 61 a, stk.
2, hvorfor Ringparken og Motalavej defineres som ghettoområder. Da Ringparken
og Motalavej har optrådt på ghettolisten fire år i træk, defineres de som hårde
ghettoområder. Ghettolisten opdateres én gang årligt og baseres på 5 kriterier,
der vedrører andel af ikke-vestlige indvandrere, uddannelsesniveau, indkomst,
beskæftigelse og kriminalitet. Et område, på mindst 1.000 beboere, optages på
ghettolisten, hvis andelen af ikke-vestlige indvandrere overstiger 50 %, og to
af de fire øvrige kriterier er opfyldt.
Ringparken og Motalavej opfylder tre af de fire øvrige
kriterier (uddannelsesniveau, beskæftigelse og kriminalitet), hvorfor områderne
optræder på ghettolisten. Den gennemsnitlige indkomst er i begge områder højere
end kriteriets grænseværdi.
For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og
kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger udarbejde en
udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde
ghettoområde senest i 2030. På nuværende tidspunkt er mellem 90 - 100 % af alle
boligerne på Motalavej og i Ringparken almene familieboliger. Der skal
udarbejdes en udviklingsplan for Ringparken og en udviklingsplan for Motalavej.
I udviklingsplanerne skal Slagelse Kommune i samråd med
boligorganisationerne (FOB og SAB i Ringparken og BoligKorsør på Motalavej)
beskrive, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravene om de 40 %.
Reduktionen af andelen af almene familieboliger kan ske ved at afhænde
familieboliger, at bygge nye boliger eller etablere erhvervsarealer i
boligområdet, nedrive familieboliger eller ommærke familieboliger til almene
ungdoms- eller ældreboliger.
Udviklingsplanerne skal sendes til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen senest den 1. juni 2019. Udviklingsplanerne skal være besluttet
af boligorganisationernes øverste myndighed og af kommunalbestyrelsen, inden de
sendes til styrelsen.
Loven muliggør, at hårde ghettoområder kan søge om
dispensation til en andel, der er højere end 40 %. Da Ringparken og Motalavej
opfylder kriteriet vedrørende andelen af dømte beboere, kan der for områderne
kun gives dispensation, hvis
1) boligorganisationen
og kommunalbestyrelsen fyldestgørende redegør for, hvilke andre skridt, der vil
blive taget for at sikre, at boligområdet inden 2030 ikke længere befinder sig
på ghettolisten,
2) andelen af
almene familieboliger i ghettoområder overstiger 12 % af de almene
familieboliger i kommunen,
3) nybyggeri ikke i
væsentligt omfang kan bidrage til at nedbringe andelen af almene familieboliger
til 40 %, og
4) salg af boliger
efter en statsautoriseret og uafhængig ejendomsmæglers aktuelle
markedsvurdering kun kan ske med tab.
Slagelse Kommune har modtaget formel anmodning fra FOB/SAB
og BoligKorsør med ønske om at søge dispensation fra de 40 %. Anmodningen er
begrundet med, at det på nuværende tidspunkt ikke vurderes at være realistisk
at nedbringe andelen af almene familieboliger til 40 % i Ringparken og
Motalavej.
Ansøgningen kan indsendes af boligorganisationerne og
kommunalbestyrelsen i forening eller af kommunalbestyrelsen alene. Ansøgningen
om dispensation skal indeholde begrundede oplysning om, hvilken procentsats der
søges dispensation til. Ansøgning om dispensation skal sendes til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. februar 2019. Dispensationsansøgningerne
skal være besluttet af boligorganisationernes øverste myndighed og af
kommunalbestyrelsen, inden de sendes til styrelsen. De respektive
boligorganisationer har indkaldt deres repræsentantskab til møde i slutningen
af januar med henblik på godkendelse af forslag til dispensationsansøgninger.
Der tages forbehold for beslutningerne i repræsentantskaberne.
Retligt
grundlag
Lov om almene boliger.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at der skal søges om dispensation fra
kravet om at nedbringe andelen af almene familieboliger til 40 % på Motalavej
og i Ringparken.
Byrådet kan beslutte, at der ikke skal søges om
dispensation. Det vil betyde, at udviklingsplanen skal beskrive en strategi
for, hvordan andelen af almene familieboliger er maks. 40 % i 2030 på Motalavej
og i Ringparken.
Vurdering
For at kunne søge dispensation fra procentsatsen på de 40,
skal de fire oplistede kriterier være opfyldt.
Kriterie 1
Med udgangspunkt i den boligsociale helhedsplan har FOB og
BoligKorsør i forslag til dispensationsansøgningerne redegjort for, hvilke
tiltag der vil blive taget for at sikre, at områderne i 2030 ikke længere er at
finde på ghettolisten.
Kriterie 2
Der er i alt 8.441 almene familieboliger i Slagelse Kommune.
I Ringparken er der 868 almene familieboliger, og på Motalavej er der, efter
gennemførelsen af den fysiske helhedsplan, som er i gang, 732 almene
familieboliger. Det vil sige, at de to området tilsammen rummer 1.600 almene
familieboliger, hvilket udgør 19 % af alle almene familieboliger i kommunen.
Kravet om 12 % er dermed opfyldt.
Kriterie 3
Nybyggeri alene vurderes ikke at kunne nedbringe andelen af
almene familieboliger til 40 %, da der for begge områder ikke er nok egnede
arealer. Endvidere ligger prisen på nybyggeri væsentligt højere end den
aktuelle salgspris pr. m2, hvorfor det vurderes, at der skal
arbejdes med flere forskellige tiltag for at nedbringe andelen af almene
familieboliger.
Kriterie 4
Colliers International (erhvervsmæglere) har for BL lavet en
analyse af alle hårde ghettoområder for at vurdere de respektive boligmarkeder.
De har foretaget en screening af Motalavej og Ringparken med henblik på at
vurdere en business case for omdannelse. For begge områder konkluderer Colliers
International, at der ikke er grundlag for udbygning af områderne, da nye
boliger ikke vil være omsættelige. Vurderingen af, hvor vidt salg af ejendomme
kun kan ske med tab, er igangsat og vedlægges som bilag i den endelige
ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
FOB har, ud fra ovenstående fire kriterier og med
udgangspunkt i visionsoplægget ”Ny Ringby 2025”, i dispensationsansøgningen
redegjort for et ønske om, at udviklingsplanens formål for Ringparken er at
nedbringe andelen af almene familieboliger til 60 % i 2030.
BoligKorsør har, ud fra ovenstående fire kriterier og med
udgangspunkt i Slagelse Kommunes Almene Boligstrategi, redegjort for et ønske
om, at udviklingsplanens formål for Motalavej er at nedbringe andelen af almene
familieboliger til 65 % i 2030.
Administrationen anbefaler, at der for Motalavej og
Ringparken søges om dispensation fra 40%-kravet. Ikke kun på baggrund af, at
der er redegjort for de lovformelige fire kriterier, men fordi det ud fra et
by- og boligpolitisk synspunkt vurderes at være rigtigt i forhold til at skabe
en realiserbar og holdbar omdannelse af områderne.
FOB/SAB har med Ny Ringby visionen været forud for
lovgivningen og vist en vej for, hvordan Ringparken i fremtiden kan omdannes og
blive en tryg og levende bydel, der er forbundet med den øvrige by. Planen
rummer mange af de elementer, som den nye lovgivning direkte efterspørger.
FOB/SAB har vurderet, at det er realistisk, at første etape
af visionsplanen (første 1/3 af området) er fuldført inden 2030. Det har dannet
grundlag for en beregning, der hedder, at det vil være realistisk at lande på
en andel af almene familieboliger i Ringparken på 60 % i 2030.
Det vil betyde, at nedrivning af velfungerende, efterspurgte
og billige boliger mindskes, hvilket igen vil medføre, at færre familier bliver
tvunget til flytning til boliger, der med sikkerhed vil være dyrere. Endvidere
mindskes genhusningspresset i forhold til familier, der skal flytte til nogen
af kommunens øvrige større almene boligområder.
Jo færre almene familieboliger der er i Ringparken, desto
mere stiger behovet for at bygge nogle nye uden for Ringparken.
Visionsplanen skal modnes og kræver tid og store indsatser.
En udviklingsplan, der har som sit mål at nedbringe andelen af almene
familieboliger til 60 % i 2030, vil give kommunen og FOB/SAB samt øvrige
interessenter mulighed for at skabe langtidsholdbare og attraktive løsninger,
der er i tråd med visionen, for Ringparken. Det vil også øge mulighederne for,
at procentsatsen (som ansøges om at være 60) efterfølgende vil falde, når først
det bliver attraktivt at investere i Ringparken.
Motalavej har i de seneste fem år været i gang med en fysisk
omdannelse – først af afdeling 15, der har medført, at blokke er nedrevet, nye,
attraktive ældreboliger er opført, boliger er blevet moderniseret, og der er
skabt en ny multifunktionel aktivitetsplads som mødested for beboerne. I øjeblikket
er den fysiske omdannelse af afdeling 21 under gennemførelse, hvilket vil
medføre, at blokke nedrives og brydes, boliger moderniseres, og der opføres nye
rækkehuse. Den fysiske omdannelse af afdeling 21 forventes færdig i 2020.
I en udviklingsplan for Motalavej vurderes det således ikke
relevant at foretage yderligere ændringer, hverken fortætning, frasalg eller
omdannelse, i områderne for afdeling 15 og 21. Udviklingsplanen vil derfor som
udgangspunkt forholde sig til en fysisk omdannelse af afdeling 35 (nord for
Motalavej). Her er der 420 almene familieboliger. I Slagelse Kommunes Almene
Boligstrategi er det hensigten at reducere boliger i afdeling 35, til hvad der
svarer til mellem 140 – 210 almene familieboliger. Det anbefales, at udviklingsplanen
følger denne strategi således, at der reduceres med 140 boliger. Dette svarer
til en andel på 65 %.
På baggrund af ovenstående anbefaler administrationen, at
der indsendes en ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med henblik på
at opnå en dispensation fra reglen om nedbringelse af andelen af almene
familieboliger til 40 % i 2030.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller, at det overfor Byrådet
anbefales,
1.
at der for Ringparken i Slagelse søges om dispensation til en andel, der
hedder maks. 60 % almene familieboliger i Ringparken i senest 2030,
2.
at der for Motalavej i Korsør søges om dispensation til en andel, der hedder
maks. 65 % almene familieboliger på Motalavej i senest 2030.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 21. januar 2019:
Fraværende:
At 1 til 2 anbefales af (A), (B), (I), (F) og (Ø) til
Byrådets godkendelse. (V) og (O) undlod at stemme.
Økonomiudvalget ønsker et notat, der beskriver
konsekvenserne af at statstilskuddet i forhold til nedrivning, med eller uden
dispensation, forud for Byrådsmødet.