28. Motorsport på Stigsnæs - stillingtagen til scenarier (B)
28. Motorsport på Stigsnæs - stillingtagen til scenarier (B)
Sagsnr.: 330-2019-40701 Dok.nr.: 330-2019-462843 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal tage stilling til, hvilket af de fremlagte
scenarier for arealanvendelse i Stigsnæs Motorsport, som administrationen evt.
skal arbejde videre med.
Baggrund
Byrådet besluttede i forbindelse
med Budget 2019, at det skulle undersøges, om der kan skabes grundlag for særlige
aktiviteter på Stigsnæs, fx motocross, gokart, speedway, paintball,
mountainbike mv. på arealer, der alligevel ikke kan bebygges.
Gennem det seneste år har der
derfor været en dialog med interessenter omkring dels fordeling af arealer på
et evt. motorsportscenter på Stigsnæs samt afklaring af forhold omkring
arealerne, herunder miljømæssige forhold (støj, dyreliv, fredninger, natur
osv.). De relevante foreninger/interessenter er Korsør Gokart, Slagelse
Autosport, Slagelse MX og Glumsø Speedway. Derudover har relevante centre i
kommunen indgået i dialogen.
På baggrund af ovennævnte dialog
og modtagne input i forbindelse med dialogen fremlægges der i denne sag 3
scenarier for arealanvendelse. Derudover præsenteres de eksisterende og
forventede natur- og miljømæssige forhold ved et evt. Stignæs Motorsport.
Scenarier for
arealanvendelse (fordeling af areal)
Det har ikke været muligt at
finde en arealanvendelsesplan, der kan opfylde alle interessenters behov og
ønsker inden for det mulige areal på Stigsnæs. De tre scenarier præsenteres
nedenfor og er vist som kort i Bilag 1-3. Foreningernes høringssvar er samlet i
bilag 4 og opsummeres kort nedenfor.
Scenarie 1 (bilag 1):
Alle 3 foreninger med etablerede baner får minimum de
hektar, som de har i dag, når støjvolde er etableret. Det vil give følgende
aktivitetsarealer: Korsør Gokart (ca. 6,6 ha), Glumsø Speedway (ca. 4,9 ha),
Slagelse MX (ca. 13,2 ha). Derudover bliver der en bane til Slagelse Autosport
(ca. 9,4 ha).
Eksisterende bygninger bruges af asfalt/classic-projektet
(Slagelse Autosport) og Korsør Gokart, mens Glumsø Speedway og Slagelse MX
etablerer deres klubhuse med fælles bade- og toiletfaciliteter, vaskeplads,
maskinbygninger osv. på deres tildelte ha.
Slagelse MX og Glumsø Speedway stemmer for dette scenarie, da
de tre foreninger (Slagelse MX, Glumsø Speedway og Korsør Gokart) her har, hvad
de har behov for, og der er stadig plads til et køreteknisk anlæg. De får samme
antal ha, som de har og bruger i dag.
Slagelse Autosport er kede af dette scenarie, da der ikke
vil kunne etableres køreteknisk anlæg, træningsbane eller glatførebane.
Slagelse Autosport mister dermed et økonomisk supplement til drift af banen.
Scenarie 2 (bilag 2):
Der bygges en stor autobane til Slagelse Autosport med
køreskoleanlæg osv., mens øvrige foreninger bliver, hvor de er i dag. Det vil
give Slagelse Autosport et aktivitetsareal på 37,6 ha.
Slagelse Autosport vil være meget interesserede i dette
scenarie, da der dermed vil kunne blive skabt Danmarks mest attraktive bilbane.
Slagelse MX og Glumsø Speedway
er stærkt imod dette scenarie, da de 3 oprindelige foreninger ikke er taget i
betragtning.
Scenarie 3 (bilag 3):
Alle fire foreninger får bane på
Stigsnæs med følgende fordeling af aktivitetsarealer: Korsør Gokart Klub (ca.
7,1 ha), Slagelse Autosport (ca. 14,9 ha), Glumsø Speedway (ca. 4 ha) og
Slagelse MX (8,2 ha).
Korsør Gokart Klub og Slagelse Autosport stemmer for dette
scenarie. Slagelse Autosport anfører, at autosport kan få de fleste ønsker
opfyldt med hensyn til et acceptabelt anlæg til gavn for de lokale
bilsportsudøvere.
Slagelse MX og Glumsø Speedway kan ikke acceptere dette
scenarie, da arealfordelingen er under, hvad der skal sikre fremtiden, samt
foreningernes minimumskrav.
Forventet aktivitetsniveau
ved et evt. motorsportscenter på Stigsnæs
Til brug for sagen er klubberne
blevet bedt om at indsende en vurdering af det forventede aktivitetsniveau på
Stigsnæs. Med andre ord hvor meget de forventer (og ønsker) at kunne bruge et
evt. areal i Stignæs Motorpark.
Svarene fra klubberne viser, at
der må forventes daglig aktivitet i Stigsnæs Motorpark dog af varieret omgang.
Klubbernes svar som helhed kan findes i bilag 5,
Støjudvikling ved et evt.
Stigsnæs Motorsport
Der er i bilag 6 + 7 foretaget en vurdering af støjudvikling
ved evt. kommende motorsportsaktiviteter på Stignæs. Det er beregnet, hvor på kortet at støj fra aktiviteterne er
faldet til grænseværdien på 55 dB, og dette er illustreret ved farvede prikker.
Hvis antallet af kørselsdage er oppe på 6 reduceres grænseværdien til 50 dB i
dagsperioden i det åbne land. Da der ikke foreligger konkrete data for banernes
aktivitet, er der taget udgangspunkt i støjberegninger for eksisterende baner.
Vurdering af støj fra
motorsportsaktiviteterne er lavet, før der kom informationer om antallet af
kørsler på området. Det er vigtigt at være opmærksom på, at grænseværdien for
støj falder i takt med, at antallet af køredage stiger.
Det vurderes, at man godt kan
arbejde videre med projektet, hvis man som noget af det første foretager en
akkrediteret beregning af støjudbredelsen. Det vil sige en ekstern beregning af
den præcise støjudbredelse.
Konsekvensområder (bilag 8)
Et evt. Stignæs Motorsportscenter
vil komme til at ligge tæt på virksomheden Inter Terminals Danmark A/S, som
rummer tankområder til olie.
Ifølge en i 2017 udarbejdet
sikkerhedsrapport vil der ved eksplosion/brand på virksomhedens anlæg generelt
være lav risiko for personer udenfor hegnet (dvs. i forhold til tredjepart).
Dog er risikoen større end 10-6 pr. år for personer, der måtte opholde sig
udenfor anlæggets østre del (dog kun i en afstand på under 10 m).
NATUR
Det er vigtigt, at det er
forstået, at vi fra vores side (naturmyndighed) ikke kan forhåndsgodkende
projektet, før der bliver gjort rede for de forskellige naturforhold, og om
disse bliver påvirkede af projektet.
For at kunne lave en konkret
vurdering, kan det kræve undersøgelser, som skal foretages på bestemte
årstider.
Natura 2000: Motorsports-projektområdet befinder sig
under 100 m væk fra natura 2000-området nr. 162 – Skælskør Fjord og havet og
kysten mellem Agersø og Glænø. Med denne korte afstand kan man ikke udelukke
negative påvirkninger af Natura 2000-området. Der skal gøres rede for, om
projektet kan påvirke arter og habitatnaturtyper på udpegningsgrundlaget, dette
værende direkte eller indirekte. Her tænkes især på effekten af støj, lys og
øget trafik. Redegørelsen skal afklare, om rastende, trækkende og ynglende fugle
samt klokkefrø og stor vandsalamander bliver påvirkede.
Bilag IV-arter: Omkring Stigsnæs kan der være
forekomst af flagermus (alle danske arter af flagermus er bilag IV-arter),
bilag IV-padder og markfirben. Disse er beskyttede inden og uden for Natura
2000. Der skal gøres rede for, om der er forekomster af bilag IV-arter i eller
og omkring projektområdet, og om projektet kan forringe deres yngle- og
rastområders økologiske funktionalitet. Det handler både om bilag IV-arter ved
de arealer, som bliver direkte påvirkede af projektet, eller af støj, lys og
generelt øget trafik under anlægsfasen og driften af motorsportsarealerne. Det
kan også være indirekte påvirkning, for eksempel om betydningsfulde
spredningskorridorer eller vigtige fourageringsområder bliver berørt.
Beskyttet natur: Der er ingen kendte beskyttede
naturarealer inden for projektområdet ud over et rørlagt § 3 vandløb,
Maderenden. Der er nogle søer og en mose lige syd for projektområdet. Deres
tilstand er beskyttet mod tilstandsændringer. Pga. den korte afstand skal der
gøres rede for, at tilstanden ikke ændres. Her tænkes der især på ændret
hydrologi (f.eks. overfladevand, dræn).
Fredninger: Træbæltet mod nord og øst er fredet. Hvis
projektet kræver ændringer i træbæltet, skal kommunen afgøre, om indgrebet
kræver dispensation fra fredningen. Dispensation fra fredningen sendes til Fredningsnævnet.
Der skal gøres rede for, om fredede arter kan påvirkes af projekter.
Naturpark
I Kommuneplan 2017 blev området
omkring Stigsnæs, øerne og dobbeltkysten udpeget som interesseområde for en
naturpark. Projektet blev budgetsat i 2018, og forvaltningen har lige siden
været i dialog med lodsejere, borgere og interessenter i lokalsamfundet. Der er
et sammenfald mellem naturparkprojektets interessenter og dem, som er naboer og
interessenter til et evt. motorsportsanlæg.
Området er udover sine naturværdier kendetegnet ved, at der ikke er støjende
infrastruktur eller tekniske anlæg i området som et af de få områder i Slagelse
Kommune. Et af fokusområderne i projektet er, at der skabes oplevelser, hvor
kommunens borgere og besøgende kan nyde naturen. Vi anbefaler, at der bliver
lavet en støjudbredelsesanalyse for støj også under grænseværdien, der
inkluderer naturparkprojektområdet.
Borgere har i dialogprocessen om naturpark givet udtryk for, at de værdsætter
naturen i området og er bekymrede for øget færdsel, påvirkning af naturen og
forstyrrelse af roen i området.
Vi vurderer, at det kan forhindre
videre dialog om udvikling af naturpark, hvis der igangsættes en proces med at
realisere motorsportsanlæg ved Stigsnæs.
Planforhold
Motorsportsaktiviteter kan ikke
rummes indenfor den gældende lokalplan 110, Haldor Topsøe A/S – Stigsnæs.
Realisering af et motorsportsanlæg på arealet kræver således en ny lokalplan,
der giver mulighed for støjende fritidsaktiviteter. Som forudsætning for
lokalplanen skal der ligeledes udarbejdes et kommuneplantillæg, der fastsætter
rammerne for lokalplanen. Det betyder reelt, at den arealmæssige udstrækning af
det særlige erhvervsområde ved Stigsnæs reduceres, idet der rent fysisk ikke
længere kan placeres virksomheder med særlige beliggenhedskrav på arealet. Det
kan i den forbindelse blive nødvendigt at reducere rammeområdet for det særlige
erhvervsområde ved Stigsnæs.
Det vil indledningsvis være
nødvendigt at få foretaget en såkaldt ”væsentlighedsvurdering” i forhold til
aktiviteternes evt. påvirkning ind i Natura 2000-områderne. En sådan skal
bruges i forhold til den nye lokalplan og for at klarlægge, om der skal
udarbejdes en egentlig konsekvensvurdering i forhold til Natura 2000-områderne.
VVM (miljøkonsekvensvurdering)
Anlægsprojekter vedr.
motorsportsanlæg er omfattet af miljøvurderingslovens regler om screeningspligt,
idet motorsportsanlæg er omfattet af lovens bilag 2 pkt. 11a -Permanente
væddeløbs- og prøvekørselsbaner for motorkøretøjer. Motorsportsanlæg kan derfor
være omfattet af krav om en miljøkonsekvensvurdering (VVM-pligt). Det er
bygherre, der er ansvarlig for at udarbejde en evt. miljøkonsekvensrapport.
Retligt
grundlag
Kommunen kan etablere, drive og
udvikle idrætsfaciliteter jf. kommunalfuldmagten.
Handlemuligheder
Byrådet kan:
a) Vælge, hvilket
scenarie for arealanvendelse, der skal arbejdes videre med.
b) Beslutte, at der
ikke skal arbejdes videre med projektet om motorsport på Stignæs.
Vurdering
Administrationen oplever, at der
er stor interesse fra de fire klubber i at blive en del af Stignæs Motorsport,
og at et motorsportscenter på Stigsnæs kan skabe rum for nye motorsportsaktiviteter
i kommunen, fx få speedway tilbage til kommunen, samt tiltrække
motorsportsinteresserede besøgende og turister. Desuden vil placeringen på
Stigsnæs give foreningerne muligheder for at udvikle deres ungdomsarbejde.
Dog viser foreningernes
høringssvar, at det ikke er muligt at finde et scenarie der tilfredsstiller
alle foreningers behov. Scenarie 1 giver tre foreninger tilfredsstillende
mulighed. Scenarie 2 giver en forening tilfredsstillende muligheder og endelig
giver scenarie 3 to af foreningerne tilfredsstillende muligheder.
Administrationen vurderer, at
der er en række forhold inden for både støj, natur, dyreliv og miljø, der vil
skulle undersøges og afklares, før et evt. motorsportscenter på Stigsnæs ville
kunne blive en realitet, ligesom der vil blive behov for udarbejdelse af en ny
lokalplan for området samt et kommuneplantillæg. Motorsportscenteret kan
desuden være i konflikt med planerne om en naturpark i samme område.
På baggrund af ovenstående
vurderer administrationen, at der er behov for en politisk stillingtagen til,
om der skal arbejdes videre med projektet og i givet fald, hvilket scenarie for
arealanvendelse der skal arbejdes videre med.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Der er i Budget 2019 afsat 1 mio. kr. i 2019 og 2 mio. kr. i
henholdsvis 2021 og 2022 til projektet. De afsatte midler vil ikke kunne
finansiere etableringen af et. evt. motorsportscenter
Finansieringen vil derfor skulle tages med i en evt.
budgetproces.
Projektet vil desuden betyde et personaletræk fra relevante
centre i kommunen.
Konsekvenser
for andre udvalg
Relevante fagudvalg vil blive orienteret og inddraget,
såfremt Byrådet beslutter, at der skal arbejdes videre med et scenarie.
Indstilling
Kommunaldirektøren indstiller,
1.
at Byrådet beslutter, hvilket scenarie for arealanvendelse der evt. skal
arbejdes videre med.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 9. december 2019:
Fraværende:
At 1 - Scenarie 1 anbefales til Byrådets godkendelse.
Thomas Clausen (Ø) ønskede, at drivmidlet senest fra 2030 er
el.