10. Slagelse Kommune - vejbelysning - Vejbelysningspolitik (B)
10.   Slagelse Kommune - vejbelysning - Vejbelysningspolitik (B)
Sagsnr.: 330-2015-77902               Dok.nr.: 330-2017-458598                                          Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget skal træffe
 beslutning om, det overfor byrådet skal anbefales, at
 fastsætte serviceniveauet for vejbelysningen i kommunen som angivet i den
 fremlagte ”Vejbelysningspolitik for Slagelse Kommune”.
Baggrund
På Byrådets møde den 30. januar 2017 blev det besluttet at
 sende sagen ”tilbage til Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget, og at
 der udarbejdes en belysningspolitik. Udgangspunktet for en sådan
 belysningspolitik skal være, at der sikres mest mulig tryghed, forebyggelse af
 kriminalitet og trafiksikkerhed. Når SK Forsyning på det grundlag har mulighed
 for at investere yderligere i energibesparende gadelys kan der tages initiativ
 til en ny længere kontrakt, idet samme forhold søges gennemført i andre
 udbyderes forsyningsområde i kommunen”.
Vejbelysningen i Slagelse Kommune leveres i dag fra ca.
 14.825 lamper, heraf er ca. 150 lamper ejet af Slagelse Kommune (Gl. Rute 22
 gennem Slagelse). De øvrige ejes af SK Gadelys A/S ’med ca. 13.500 lamper, hvor
 ca. 1.000 er forsynet med LED-armaturer samt SEAS-NVE med ca. 1.175 lamper,
 hvor 270 er forsynet med LED-armaturer.
Der er en væsentlig variation i, hvordan vejbelysningen
 tænder og slukker jf. serviceniveauerne fra de ”gamle” kommuner.
Vejbelysningen moderniseres løbende til LED-armaturer med
 lavt elforbrug. Udskiftningen er planlagt til at skulle ske frem til 2024.
 Overgangen til LED-belysning koster ca. 50 mio. kr. for den del af kommunen
 hvor SK Gadelys A/S ejer og driver vejbelysningen.
Teknisk set er vejbelysningsanlægget udført meget
 forskelligt i de ”gamle” kommuner. Med de nuværende anlæg er det svært, at
 indføre ”smart city” løsninger uden store investeringer i ledningsnettet eller
 styring af armaturerne via trådløse dataforbindelser.
Serviceniveau i den foreslåede vejbelysningspolitik 
Den fremlagte vejbelysningspolitik giver de overordnede
 rammer for, hvor der skal være vejbelysning og graden af belysning.
Der vil være dele af kommunen, som får en ringere
 vejbelysning end hidtil og andre dele af kommunen vil opleve en bedre
 vejbelysning
Generelt for den
 samlede vejbelysning fastsættes grænsen for, hvornår vejbelysning tænder og
 slukker i hele kommunen til et dagslysniveau på 2,8 lux.
I perioden fra 2017 og frem til og med 2024 vil være en overgangsperiode,
 hvor der vil være armaturer med traditionelle lyskilder og armaturer med LED. I
 perioden er der forskel i niveauet for vejbelysningen alt afhængigt af
 lyskilden.
Områder belyst med lyskilder som ikke er LED:
For vejklasse 1 (Gennemfartsveje i byområder) vil alle armaturer
 være tændte. For alle øvrige vejklasser er det gældende, at hver anden lyskilde
 natslukkes i tidsrummet mellem kl. 20:00 til kl. 05:00 hele året. 
Ovenstående vil være gældende for følgende byområder; Boeslunde,
 Dalmose, Flakkebjerg, Korsør, Kr. Stillinge, Slagelse, Skælskør, Sørbymagle og
 Vemmelev.
I øvrige byer, hvor der er etableret vejbelysning vil alle
armaturer være natslukket i tidsrummet mellem 0:30 og 5:00. 
For veje og pladser i centrum af Korsør, Slagelse og Skælskør vil
 belysningen i hovedreglen natslukke i tidsrummet mellem kl. 02:00 og 06:30
 natten mellem fredag og lørdag, og natten mellem lørdag og søndag.
Der natslukkes ikke i weekender fra sidste weekend i november og
 frem til og med 1. januar (Nytårsdag).
Vejbelysninger
 i mange landsbyer kan ikke umiddelbart lægges om til fjernstyring, men der vil
 blive arbejdet på at indføre natslukning i den takt det er økonomisk
 hensigtsmæssigt.
Ved byfester og andre lignende større arrangementer kan der
 ansøges om, at natslukningen undlades (ansøgningsfristen fastsættes til ca 30
 arbejdsdage før arrangementet).
Områder belyst med ”lyskilder som er LED”:
Med udbygningen af LED-lamper
 på vejbelysningen ændres princippet fra slukning af hvert andet lampested til
 reduktion af lysniveauet for alle lampesteder, dette vil give oplevelsen af en
 langt bedre belysning end ved natslukning.
For vejklasse 1 (Gennemfartsveje i byområder) vil alle armaturer
 være tændte. For alle øvrige vejklasser inklusive torve og pladser gælder det,
 at LED-lyskilder i tidsrummet mellem kl. 20:00 til kl. 05:00 vil natsænkning
 til 30% af maksimalt lysstyrke. Der vil ikke ske slukning af vejbelysningen på
 vejstrækninger, hvor vejbelysningen kommer fra LED-lyskilder. 
Afvigelser fra ovenstående
Efter en konkret vurdering af tryghed og trafiksikkerhed kan
 særligt udpegede vejstrækninger og områder afviges fra serviceniveauet for
 natslukning/natdæmpning. 
Såvel det nuværende som
 fremtidige serviceniveau er beskrevet i bilaget ”Slagelse Kommunes
 vejbelysningspolitik”. 
Retligt
 grundlag
Cirkulære om
 vejbelysning - nr. 152 af 12. oktober 1999.
Aftaler mellem Slagelse Kommune og vejbelysningsejerne;
 SEAS-NVE og SK Gadelys A/S.
Handlemuligheder
For perioden 2017 til 2024 kan
 Byrådet vælge, at;
·  Implementere en harmonisering af den
 samlede vejbelysning, så tænde- og slukketidspunkter ensrettes jf.
 serviceniveauet i vedlagte belysningspolitik 
·  Fastholde det nuværende serviceniveau,
 hvor der er en forskellighed afgrænset af de fire gamle kommunegrænser.
·  Implementere et andet serviceniveau,
 end det der er foreslået i belysningspolitikken.
Vurdering
Center for Teknik og Miljø anbefaler, at serviceniveauet for
 vejbelysningen i kommunen harmoniseres og fastsættes som anført i bilaget
 ”Slagelse Kommunes vejbelysningspolitik”.
Økonomiske
 og personalemæssige konsekvenser
Den nuværende samlede årlige driftsudgift (2016) til
 vejbelysningen i kommunen er for SEAS-NVE-området ca. 1,5 mio. kr. og for SK
 Gadelys A/S’ område ca. 19,8 mio. kr. Den samlet udgift til vejbelysning ligger
 dermed på ca. 21,3 mio. kr. Indeholdt i dette beløb er udgifter til el, som med
 det nuværende serviceniveau er ca. 4,9 mio. kr., hvilket svarer til køb af ca.
 2,9 kWh.
SK Gadelys A/S
 Indenfor den nuværende driftsramme foretager SK Gadelys A/S investeringer i
 LED-armaturer. Investeringen i årene 2017 – 2024 betyder, at mere ende 90 % af
 det samlede antal lyskilder i SK Gadelys A/S’ del af Slagelse Kommune vil være
 LED i 2025. SK Gadelys A/S oplyser, at der årligt vil blive brugt ca. 7,0 mio.
 kr. på udskiftning af armaturer. (Den resterende del af vejbelysningsanlægget
 vil være karakteriseret ved speciel vejbelysning, hvilket vil være på visse
 torve, pladser og særlige bymiljøer.)
Med investering i LED-armaturer og serviceniveauet som det
 er beskrevet reduceres elforbruget ca. 80 %. Dette betyder, at der vil være
 fuld effekt af investeringen i 2025, her vil udgiften til el ligge på ca. 0,85
 mio. kr. (2017-priser), set i forhold til den nuværende udgift som ligger på
 ca. 4,2 mio. kr. En samlet reduktion på ca. 3,35 mio. kr.
SEAS-NVE
 For vejbelysningsanlægget, der er ejet af SEAS-NVE vil der, med
 indgåelse af ny kontrakt for området, blive foretaget modernisering af ca. 270
 armaturer med LED. Investeringen vil indgå i den årlige udgift, som kommunen
 afholder overfor SEAS-NVE. Ca. halvdelen af det samlede belysningsanlæg vil
 således være LED.  Anlægget nedskrives over 25 år, hvorefter ejerskabet
 tilfalder Slagelse Kommune.
Med investering i nye LED-armaturer og det beskrevne
 serviceniveauet     reduceres elforbruget ca. 67 %. Det betyder, at udgiften
 til el i allerede i 2018/2019 (2017-priser) kan reduceres til ca. 0,26 mio.
 kr., set i forhold til den nuværende udgift som ligger på ca. 0,71 mio. kr.
 svarende til en besparelse på 0.45 mio. kr.
Ovenstående betyder en årlig reduktion i driftsudgiften til
 el (2017-priser):
I hele 1.000 kr.  | 2018  | 2019  | 2020  | 2021  | 2022  | 2023  | 2024  | 2025  | 
SEAS-NVE  | 225  | 450  | 450  | 450  | 450  | 450  | 450  | 450  | 
SK Gadelys A/S (afrundet)  | 420  | 840  | 1.260  | 1.680  | 2.100  | 2.520  | 2.940  | 3.350  | 
Mindreudgift til el i forhold til 2016  | 645  | 1.290  | 1.710  | 2.130  | 2.550  | 2.970  | 3.390  | 3.800  | 
Den strukturelle ubalance for vejbelysningen vil med
 implementering af vejbelysningspolitikken, som den er anbefalet i nærværende
 sag blive som anført herunder:
I hele 1.000 kr.  | 2017  | 2018  | 2019  | 2020  | 
Budgetreduktion jf. budget 2016*)  | 4.200  | 4.500  | 5.000  | 5.000  | 
Mindreudgift ved beslutning af nyt serviceniveau  | 0  | 645  | 1.290  | 1.710  | 
Manglende finansiering af budgetreduktionen  | 4.200  | 3.855  | 3.710  | 3.290  | 
I budget 2016 og overslagsårene er der indlagt besparelser
 på 1,5 mio. kr. i 2016, 4,2 mio. kr. i 2017, 4,5 mio. kr. i 2018 og 5,0 mio.
 kr. i 2019.
Med en fremregning af den økonomiske effekt for
 serviceniveauet for vejbelysningen, som den vil være i 2025, vil der mangle
 finansiering ï størrelsesordenen ca. 1,2 mio. kr.
Besparelsen er opgjort i forhold
 til den direkte reduktion af el forbruget i årene fremover. 
Efter godkendelse af ny
 vejbelysningspolitik vil administrationen indgå nye driftsaftaler med SK
 Gadelys og SEAS NVE som forelægges Landdistrikts-, Teknik- og
 Ejendomsudvalget.  De endelige reduktioner i de
 årlige udgifter til vejbelysning fastlægges i den forbindelse.
Konsekvenser
 for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Økonomi- og Teknikdirektøren indstiller på forvaltningens
 vegne,
1.   
 at Landdistrikts-, Teknik- og Ejendomsudvalget overfor Byrådet anbefaler,
 at godkende Slagelse Kommunes vejbelysningspolitik
2.   
 at der med udgangspunkt i belysningspolitikken  indgås driftsaftaler med SK
 Gadelys A/S og  SEAS NVE  som forelægges Landdistrikts-, Teknik- og
 Ejendomsudvalget til godkendelse
Beslutning i Landdistrikts-,
 Teknik- og Ejendomsudvalget den 7. august 2017:
Fraværende: 
Anbefales.
Beslysningspolitikken ønskes harmoniseret ift. bustider.
Belysningspoltikken skal tage hensyn til tryghed.
Beslutning i Økonomiudvalget
 den 21. august 2017:
Fraværende: 
Anbefales til byrådets godkendelse.
Michael Gram (FB) ønsker belysningspolitikken sendt i høring
 hos politi og lokalråd i forhold til tryghedsbelysning.
Beslutning i Byrådet den 28.
 august 2017:
Fraværende: 
Steen Olsen (A)
Punkt 1 til 2 godkendt.
Politi, lokalråd og andre høres vedrørende
 tryghedsbelysningen.