14. Boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
14. Boligsocial helhedsplan 2017-2021 (B)
Sagsnr.: 330-2016-67060 Dok.nr.: 330-2017-404644 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Baggrund
De igangværende boligsociale helhedsplaner i henholdsvis
Ringparken, Motalavej, Sydbyen og Parkvej/Præstevangen i Skælskør, løber frem
til 30. september 2017. Der har derfor været igangsat en proces for afklaring
af en ny ansøgning til Landsbyggefonden for perioden 2017-2021.
Processen er startet med udarbejdelsen af vedlagte
prækvalifikation. Byrådet traf beslutning den 31. oktober 2016 om godkendelse
af prækvalifikation, af en fælles boligsocial helhedsplan for de boligområder i
Slagelse Kommune, der omfatter Motalavej i Korsør, Ringparken/Schackenborgvænge
i Slagelse, Præstevangen og Parkvej i Skælskør, samt Sydbyen i Slagelse.
Efterfølgende har Landsbyggefonden den 7. december 2016 godkendt
prækvalifikationen.
Landsbyggefonden har som en del af godkendelsen besluttet at
afsætte foreløbig 25 mio. kr. i tilskud til den boligsociale indsats, forudsat
en medfinansiering på minimum 8 mio. kr. fra henholdsvis boligselskaberne og
Slagelse Kommune. Oprindelig blev Landsbyggefonden ansøgt om et tilskud på 40
mio. kr.
Som led i helhedsplanens udarbejdelse har Slagelse Kommune i
samarbejde med boligorganisationerne haft til opgave at byde ind med forslag
til kommunale indsatser, der skal være med til at styrke de boligsociale
områder inden for indsatsområderne – Forebyggelse og forældreansvar, Uddannelse
og beskæftigelse, og Kriminalpræventiv indsats.
Boligorganisationerne har primært budt ind med aktiviteter
inden for Kriminalpræventiv indsats og Tryghed og Trivsel.
På fællesmødet den 9. marts 2017 for Beskæftigelse og
Integrationsudvalget, og Uddannelsesudvalget, på de to fagudvalgs faste møder i
april og på Boligorganisationernes møde den 27. april, hvor Byrådet deltog, har
der været præsenteret forskellige forslag og modeller til indsatser fra
henholdsvis Boligorganisationerne og Slagelse Kommune. Der har hertil undervejs
været lejlighed til at drøfte, kommentere og komme med nye idèer til
administrationens oplæg til aktiviteter som Slagelse Kommune vil byde ind med i
helhedsplanen. Denne proces har været yderst værdifuld, i forhold til at komme
frem til de forslag til aktiviteter, der bedst understøtter og bygger ovenpå de
i forvejen mange positive tiltag, der foregår i boligområderne.
Efter denne proces består de kommunale forslag til indsatser
nu af:
Forebyggelse og forældreansvar
Aktivitet: Intensive sundhedsplejerskebesøg i et
hyppigere og længere omfang end sædvanligt
Målgruppe: Alle familier i områderne Ringparken og
Motalavej med børn i alderen 0-3 år.
Indhold: I forhold til helhedsplanens målgruppe
medtænkes fremskudt sundhedspleje i form af et ekstra behovsbesøg ved 6
måneders alderen og et ekstra besøg ved 1,5 års alderen, som en del af det
almene tilbud. Sundhedsplejerskerne tager afsæt både i systematiske
iagttagelser fra ”Tidligere opsporing” og i generelle iagttagelser til den
givne familie.
Aktivitet: Etablering af boligsociale mødregrupper
Målgruppe: Alle familier i områderne Ringparken og
Motalavej med børn i alderen 0-1 år
Indhold: Mødregrupperne afholdes som forløb á 8
gange, hver 14. dag, med max. 6 mødre i en gruppe. Udover børns udvikling, skal
der være fokus på relationsdannelse og netværksskabende aktiviteter.
Uddannelse og Beskæftigelse
Aktivitet: Tværgående brobygningsteam til opsporing
og forebyggelse
Målgruppe: Elever i folkeskolen i de udsatte
boligsociale områder med bekymrende fravær, unge på ungdomsuddannelser der har
gentagne frafald fra uddannelser, unge 15-25 årige, der er potentielle til at
begynde brug af stoffer eller allerede er misbrugere, forældre til mindreårige
der har skolefravær og/eller bruger stoffer.
Indhold: Der etableres fremskudt opsporing og
rådgivende samtaler i boligområderne, i skoler, og klubber/væresteder, der er
knyttet til de 4 boligområder, med henblik på at skabe fokuseret brobygning til
skoleforløb, Stay In/ungdomsuddannelserne og Perron 3 – indsatser mod misbrug.
Der etableres et nyt opsøgende team i samarbejde mellem Center for Skole,
Center for Handicap og Psykiatri/Rusmiddelcentret, hvor indsatserne kan rette
sig mod større eller mindre grupper af børn og unge, mod forældregrupper og
enkeltindivider der mødes i det opsøgende arbejde ude i boligområderne.
Aktivitet: En opnormering af det virksomhedsnære
samarbejde
Målgruppe: Borgere under 30 år, der er
aktivitetsparate og kan deltage i virksomhedspraktik og løntilskud. Borgere
over 30 år, der står uden for arbejdsmarkedet og er forældre til børn i
ansøgningsområdet.
Indhold: Virksomhedspraktikker og løntilskud skal i
højere grad være lokalt forankret, virksomhedspraktikker og lønskud skal indgås
med klare aftaler om progression i forløbene. Håndholdt indsats vil være i
fokus for store dele af gruppen, efterværn – virksomhederne skal have adgang
til hjælp fra Jobcentret, også efter det formelle forløb er afsluttet, et
tættere forpligtende samarbejde med ungdomsuddannelserne.
Kriminalpræventiv indsats
Aktivitet: ”Værested og klub – med og uden tag”
Målgruppe: Primær – unge kriminelle og unge der er
støtteberedskab for kriminelle og deres familier, unge der er i risiko for at
blive udsatte/kriminalitetstruede og deres familier, sekundær målgruppe –
resten af boerne i boligområderne, der skal bakke de unge op, når disse ændrer
adfærd.
Indhold: Drift af væresteder/klubber for unge mellem
10-18 samt 18+, opsøgende arbejde på gaderne og synlighed i områderne,
brobygning ind i normalsamfundet og systemet, tilstedeværelse ved akutte
uroligheder/situationer, den digitale gadeplansmedarbejder, tværgående
projekter, udsatte unge 18+ med komplekse problemstillinger, styrke relationen
mellem de unge og beboerne.
Økonomi 2017-2021
Samlet set forventes økonomien i projektet at andrage 44,450
mio. kr. Landsbyggefonden ansøges om 25 mio. kr. og den lokale medfinansiering
vil udgøre 19,450 mio. kr.
Midlerne fordeles på følgende indsatsområder:
1. Tværgående
administrationsudgifter (3,017 mio. kr.)
2. Tryghed og
trivsel (11,559 mio. kr.)
3. Kriminalpræventiv
indsats (10,153 mio. kr.)
4. Uddannelse og
beskæftigelse (15,492 mio. kr.)
5. Forebyggelse og
forældreansvar (4,079 mio. kr.)
6. Lokal evaluering
(0,150 mio. kr.)
Den lokale medfinansiering udgør samlet set 19,450 mio. kr.
som består af
· Slagelse Kommune med 10,603 mio. kr. (primært medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 5,647 mio. kr. (lokaler og
medarbejdere)
· Boligorganisationerne med 3,2 mio. kr. (kontant)
Den boligsociale helhedsplan arbejder mellem det kommunale
og boligmæssige arbejdsområde, og indsatsmæssigt vil en overvejende del af
indsatserne, være indsatser der understøtter de kommunale kerneopgaver.
Organisering
Organiseringen af den kommunale del af indsatsen ligger i
basisorganisationen. For den boligsociale del etablerer Slagelse Kommune og
boligorganisationerne et Kompetencecenter for boligsocial indsats, der
varetager udarbejdelse af boligsocial helhedsplan, opbygning af organisation,
monitorering og gennemførelse. Kompetencecentret ledes af den bestyrelse, der
består af 6 medlemmer:
· 5 repræsentanter fra boligorganisationerne (direktørerne)
· 1 repræsentant for Slagelse Kommune – (medlem af direktionen)
Bestyrelsen ledes af et formandskab bestående af 2
bestyrelsesmedlemmer:
· En direktør for en af de deltagende boligorganisationer
· En direktør fra Slagelse Kommune
Bestyrelsen ansætter en kompetencecenterchef, og der
etableres projektteams i Kompetencecentret, der består af medarbejdere inden
for administration/økonomi, kommunikation, dokumentation, fundraising etc.
Herudover ansættes tværgående medarbejdere, der varetager udførelse,
koordination, udvikling og dokumentation i de midlertidige indsatser. Der
ansættes 3 projektkoordinatorer, hver med et tværgående ansvar for koordinering
og samarbejde i boligområderne.
Retlig grundlag
Almenboligloven, LBK nr. 884 af 10. august 2011, kan
anvendes som generelt grundlag ved fælles løsning af by- og boligsociale
problemer. De enkelte konkrete indsatser, der iværksættes som led i projektet,
kan indebære krav om andet og mere specifikt hjemmelsgrundlag.
Handlemuligheder
1. Byrådet kan
beslutte at godkende Boligsocial Helhedsplan
2. Byrådet kan
beslutte ikke at godkende Boligsocial Helhedsplan
Vurdering
Børn og Ungedirektøren
anbefaler, at den Boligsociale Helhedsplan 2017-2021 godkendes. Dette med
udgangspunkt i Strategi for den almene sektor 2025, som angiver som mål, at
kommunen i 2025 ikke har boligområder på ghettolisten. Den boligsociale indsats
i områderne er supplerende til den fysiske udvikling af områderne og tager fat
i at understøtte en udvikling blandt områdernes beboere.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
I forbindelse med ansøgning er der udarbejdet et budget, der
forudsætter en bevilling fra Landsbyggefonden på 25 mio. kr. for årene
2017-2021.
Der er budgetteret med, at Slagelse Kommune ud af den
samlede bevilling på 25 mio.kr. fra Landsbyggefonden vil blive tilført 10 mio.
kr. i form af 5,5 årsværk til ekstra medarbejdere til de kommunale indsatser.
Slagelse Kommune indgår med en medfinansiering i samme
periode i form af en ekstraordinær indsats budgetteret til samlet 10,603
mio.kr. Der er tale om en videreførelse af tidligere tilsvarende indsatser.
Konsekvenser
for andre udvalg
Beskæftigelse og
Integrationsudvalget har kompetencen på det boligsociale område, men den
boligsociale indsats indeholder en række områder, som hører under Uddannelsesudvalget,
hvis område derfor også berøres.
Indstilling
Børn og Ungedirektøren indstiller på forvaltningens vegne
1.
at Boligsocial Helhedsplan 2017-21 godkendes med den kommunale
medfinansiering.
Beslutning i Uddannelsesudvalget
den 6. juni 2017:
Fraværende:
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne)
Anbefaler med undtagelse af Niels Christian Nielsen (A)
Niels Christian Nielsen (A) kan ikke støtte, at Basen og
Rosenkildegården indgår i den Boligsociale Helhedsplan. Niels Christian Nielsen
er imod gratisprincippet.
Thomas Clausen (Ø) bemærker, at omtalen af
sanktionsmuligheder er drevet for vidt - og der er for lidt hensyntagen til
udgift til boligselskabernes rådgivning af beboerne.
Beslutning i Beskæftigelses-
og Integrationsudvalget den 12. juni 2017:
Fraværende:
V og O anbefaler med den bemærkning, at det er i modstrid
med integrationsformålet at opretholde særtilbud til enkeltgrupper. Indsatserne
i forhold til klub/værested skal prioriteres, så det i så vid udstrækning som
muligt integreres i de øvrige klubtilbud og foreninger på samme vilkår som
andre børn/unge tilbud i hele kommunen. Derfor ønsker V og O en sag på byrådets
dagsorden, som omhandler indsatserne i Basen og Rosenkildegården.
Helle Blak (F) ønsker den nye helhedsplan held og lykke. Dog
tvivler F på, at det nye samarbejde bliver let hvis man ikke får håndteret de
åbenlyse samarbejds- og kommunikationsproblemer mellem enkelte aktører i
Slagelse Kommune, boligselskaberne, politiet og det politiske niveau.
Ali Yavuz (A) anbefaler helhedsplanen.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 19. juni 2017:
Fraværende:
Økonomiudvalget anbefaler byrådet at følge V og O's
bemærkning fra Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Byrådet den 26.
juni 2017:
Fraværende:
Steen Olsen (A), Villum Christensen (I)
Helhedsplanen blev godkendt som indstillet med 26 stemmer;
Lis Tribler (A), John Dyrby Paulsen (A), Ali Yavuz (A), Jørgen Andersen (A),
Anders Nielsen (A), Flemming Erichsen (A), Niels O Pedersen (A), Bodil Knudsen
(A), Kurt Rasmussen (V), (O), (Ø), (F); (I), Jens Jørgensen (Udenfor partierne)
og Michael Gram (FB)
Tonny Borgstrøm (Udenfor partierne) stemte imod. Niels
Christian Nielsen (A) undlod at stemme.
(V) og (O) bemærkede, at indsatserne i forhold til
klub/værested skal prioriteres, så indsatserne, i så vid udstrækning som
muligt, integreres i de øvrige klubtilbud og foreninger på samme vilkår som
andre børn/unge tilbud i hele kommunen.
Niels Christian Nielsen (A) bemærkede, at han ikke kunne
støtte, at Basen og Rosenkildegården indgår i den Boligsociale Helhedsplan, da
han er imod gratisprincippet.
(A) bemærkede, at gruppen støttede Helhedsplanen.
(Ø) bemærkede, at omtalen af sanktionsmuligheder er drevet
for vidt, og at der er for lidt hensyntagenhed til udgifter til
boliselskabernes rådgivning af beboerne.
(F) ønskede den nye helhedsplan held og lykke. Dog tvivler F
på, at det nye samarbejde bliver let, hvis man ikke får håndteret de åbenlyse
samarbejds- og kommunikationsproblemer mellem enkelte aktører i Slagelse
Kommune, boligselskaberne, politiet og det politiske niveau.